Grilltråden
4196 svar till detta ämne
Postad 25 April 2016 - 10:26
rojo_98
-
rojo_98
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Allt är relativt och subjektivt.
Såvitt jag vet så är den stora skillnaden iaf mellan Spirit Premium och Genesis, att lockets sidostycken samt handtaget är gjort av nån form av kompositplast på Spirit men i rosfritt på Genesis.
Om jag minns rätt så är även flavorizer barsen i rosfritt på Genesis, jämfört med emaljerade på Spirit, dvs mest smådetaljer.
Möjligt att det är nån annan mindre skillnad, men oftast är det ju materialen som kostar.
Här kan du läsa själv: http://gasgrilladvic...irit-vs-genesis
Med tanke på att vi har en grillsäsong från 1/1 - 31 /12 hos oss så tror jag nog att det är värt att lägga de extra pengarna på den högre kvalitén. Tack för länken till jämförelsen! Då är det bara frågan om man ska köra den rostfria varianten eller nöja sig med den vanliga svarta? 
Tack alla för att ni svarade på min fråga! 
Postad 25 April 2016 - 14:11
-SH-
-
-SH-
-
Lärjunge
-
-
335 inlägg
Hur det verkligen hade gått till vet jag inte men man kan helt klart ifrågasätta det. I detta fallet var stora delar av övre delen, d.v.s där man bär den helt smällt. D.v.s runt själva munstycket. Gasolkungen jobbar endast med gasol och enligt dem så försöker man allmänt få bort PS tuborna(som tillverkas i Norge) från marknaden på grund av dels att de kan smälta men också något med munstycket. Hur mycket man ska lite på dem har jag ingen aning om men för mig som lekman så lät deras argument vettig, en kan det vara så att de tjänar med på P6, vad vet jag.
Kan ju va så att en fettbrand uppstått.
Som sagt, det är säkert en fettbrand som är anledningen. En kollegas bror lyckades bränna upp altanen pga kombinationen fettbrand i grillen och gasolflaska under den (samt dåligt rengjord grill). Brinnande fett droppade ner på undersidan, toppen på flaskan smälte och sedan var altanen omvandlad till brasa. Turligt nog endast materiella skador.
Ja, jag har min PC10 bredvid grillen. Fast jag funderar på den sidomonterade hållaren som masse70 länkat till...
Postad 25 April 2016 - 14:27
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4140 inlägg
Det kanske är en god idé att ha en brandsläckare i närheten av grillen.
Postad 25 April 2016 - 14:47
Unregisterede7287fbc
-
Unregisterede7287fbc
-
Användare
-
-
122 inlägg
Det kanske är en god idé att ha en brandsläckare i närheten av grillen.
i egenskap av gammal brandvakt så är ju minsta kravet enligt mig i varje hem en brandfilt, kostar inte mycket och väldigt bra
Postad 29 April 2016 - 12:07
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4140 inlägg
Brrr...grillningen kom av sig lite pga vädret. Får nog bli hämtpizza ikväll och ev grillning på lördag. 
Postad 29 April 2016 - 12:56
hifimarcus
-
hifimarcus
-
Guru
-
-
4251 inlägg
Umeå har strålande sol, blir nog djur ikväll ändå 
Postad 29 April 2016 - 16:05
Mikolino
-
Mikolino
-
Veteran
-
-
2008 inlägg
Letar ny grill (kolgrill) vill ha en med stor grillyta, helst av klotvariant och hittar bara webers 67cm variant!
Någon som kan tipsa om alternativ? 
Postad 29 April 2016 - 16:06
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Letar ny grill (kolgrill) vill ha en med stor grillyta, helst av klotvariant och hittar bara webers 67cm variant!
Varför välja nåt annat?
Postad 29 April 2016 - 16:07
-SH-
-
-SH-
-
Lärjunge
-
-
335 inlägg
Ranch Kettle - 94 cm... 
Postad 29 April 2016 - 16:09
Mikolino
-
Mikolino
-
Veteran
-
-
2008 inlägg
weber är dyra, visst äår dom bra men priset glider på deras rykte lite väl mycket!
jo:) ******** dyr bara!
Postad 29 April 2016 - 23:16
alka
-
alka
-
Användare
-
-
198 inlägg
En weber 57a med en hovergrill kanske kan vara något? Det är ett extragaller du ställer ovanpå det vanliga gallret så får du in mer i grillen. Funkar ju dock enbart om du grillar indirekt
Postad 30 April 2016 - 00:07
what17ever
-
what17ever
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Nya Weber serie, lanseras efter sommaren i Sverige har jag hört en fågel viska.
http://www.weber.com...summit-charcoal
Edit: jag har iallafall inte sett den i Sverige....
Redigerat av what17ever, 30 April 2016 - 00:11.
Postad 30 April 2016 - 04:45
alka
-
alka
-
Användare
-
-
198 inlägg
Nya Weber serie, lanseras efter sommaren i Sverige har jag hört en fågel viska.
http://www.weber.com...summit-charcoal
Edit: jag har iallafall inte sett den i Sverige....
Weber sade själva att den inte ska säljas i Sverige när de visade upp den i början av april. Det är möjligt att någon importerar den och säljer ändå men till de officiella weberhandlarna lär den inte komma
Postad 30 April 2016 - 08:39
Mikolino
-
Mikolino
-
Veteran
-
-
2008 inlägg
ser inte om det är 57 eller 67 som gäller på denna?
Postad 30 April 2016 - 08:44
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
ser inte om det är 57 eller 67 som gäller på denna?
Som sagt, denna kommer inte säljas i Sverige.
Postad 30 April 2016 - 17:37
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Tack för tipset om att olja in halloumin först, gick betydligt bättre att grilla idag. Kan ju ha att göra med att jag skivat den förut, tack för det tipset också.
Och tipset att bacon-linda var riktigt bra!
Får önska en fortsatt trevlig Valborg.
Postad 02 May 2016 - 08:34
Unregistered30026
-
Unregistered30026
-
Veteran
-
-
1821 inlägg
Har nu grillat 2 gånger på min Weber Q3200 och det är verkligen en enkel grill att jobba med. Först ut var en fläskfilé som jag använde en Maverick termometer för att få rätt temperatur på, först låg den på indirekt värme på brödgallret till 60 grader och sen grillades den på max bara för att få lite mer färg. Andra omgången blev hemmagjord hamburgare från ICA, här provade vi använda både Sweet Baby Ray´s och Santa Marias all around för att få en grillsmak. Den förstnämnda satte bra smak men inte grill smak, den andra satte ingen smak trotts att vi penslade på både innan och under grillning.
Det finns ett par funderingar :
1. Vi upplever att det inte blir någon grillsmak alls så som man annars är van vid på ex kolgrillen!? Kan det vara så att jag behöver låta det ligga på längre tid på MAX effekt? Eller går det kanske inte få grillsmaken? Jag vet att är man på restauranger som grillar så luktar det oftast mycket grillat och smakar också mycket grillat men de lär ju inte använda kolgrill. Så vad är hemligheten?
2. Trotts att vi kör brännarna på minsta inställningen så går temperaturen upp till 200 grader med stängt lock? Att köra filén på 120 grader verkar därmed svårt? Eller måste man kanske stänga av en av brännarna för att nå dit? Isåfall misstänker jag att värmen blir mindre jämn?
Postad 02 May 2016 - 08:41
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Har nu grillat 2 gånger på min Weber Q3200 och det är verkligen en enkel grill att jobba med. Först ut var en fläskfilé som jag använde en Maverick termometer för att få rätt temperatur på, först låg den på indirekt värme på brödgallret till 60 grader och sen grillades den på max bara för att få lite mer färg. Andra omgången blev hemmagjord hamburgare från ICA, här provade vi använda både Sweet Baby Ray´s och Santa Marias all around för att få en grillsmak. Den förstnämnda satte bra smak men inte grill smak, den andra satte ingen smak trotts att vi penslade på både innan och under grillning.
Det finns ett par funderingar :
1. Vi upplever att det inte blir någon grillsmak alls så som man annars är van vid på ex kolgrillen!? Kan det vara så att jag behöver låta det ligga på längre tid på MAX effekt? Eller går det kanske inte få grillsmaken? Jag vet att är man på restauranger som grillar så luktar det oftast mycket grillat och smakar också mycket grillat men de lär ju inte använda kolgrill. Så vad är hemligheten?
2. Trotts att vi kör brännarna på minsta inställningen så går temperaturen upp till 200 grader med stängt lock? Att köra filén på 120 grader verkar därmed svårt? Eller måste man kanske stänga av en av brännarna för att nå dit? Isåfall misstänker jag att värmen blir mindre jämn?
För att få den rätta grillsmaken och ytan så krävs det att köttet får en sk "Maillardreaktion".
http://www.grillguid...illardreaktion/
Annars kan du ju med fördel skaffa en röklåda med valfritt spån i?
Jag brukar få bästa effekt på en vanlig skiva kött att jag kör grillen på max, saltar köttet väl och slänger på det med stängt lock i 1-2 min per sida.
Vad gäller low & slow på Q-serien så upptäckte jag att enda sättet att få runt 125-150 grader var att enbart köra den yttre brännaren på lägsta och ha den inre avstängd. På så sätt passar det ju också bra iom att köttet som man ju helst vill ha i mitten inte får nån direkteffekt under sig.
Redigerat av masse70, 02 May 2016 - 08:42.
Postad 02 May 2016 - 09:34
Unregistered30026
-
Unregistered30026
-
Veteran
-
-
1821 inlägg
För att få den rätta grillsmaken och ytan så krävs det att köttet får en sk "Maillardreaktion".
http://www.grillguid...illardreaktion/
Annars kan du ju med fördel skaffa en röklåda med valfritt spån i?
Jag brukar få bästa effekt på en vanlig skiva kött att jag kör grillen på max, saltar köttet väl och slänger på det med stängt lock i 1-2 min per sida.
Vad gäller low & slow på Q-serien så upptäckte jag att enda sättet att få runt 125-150 grader var att enbart köra den yttre brännaren på lägsta och ha den inre avstängd. På så sätt passar det ju också bra iom att köttet som man ju helst vill ha i mitten inte får nån direkteffekt under sig.
Tack, misstänkte du hade ett klockrent svar på detta Ger det ett nytt försök!
Redigerat av Unregistered30026, 02 May 2016 - 09:34.
Postad 02 May 2016 - 09:49
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Tack, misstänkte du hade ett klockrent svar på detta Ger det ett nytt försök!
Du kan ju såklart testa även det omvända, dvs ha den mindre brännaren igån och stänga av den större.
Om det ändå är indirekt grillning så kan du ju placera köttet i en aluform med galler påsom skyddar för brännaren under.
Bara att testa sig fram vad som funkar bäst.
Sen kan jag varmt rekommendera dig att köpa till rotisserie-kitet för fantastiskt kött!
Postad 02 May 2016 - 17:38
what17ever
-
what17ever
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Som sagt, denna kommer inte säljas i Sverige.
Oktober: "P.g.a den stora efterfrågan har vi beslutat att sälja den i Sverige"
Kom ihåg var ni hörde det först.
Postad 02 May 2016 - 17:46
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Sedärja...bara att gratta de som var intresserade då!
Postad 02 May 2016 - 17:53
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3407 inlägg
Du kan ju såklart testa även det omvända, dvs ha den mindre brännaren igån och stänga av den större.
Om det ändå är indirekt grillning så kan du ju placera köttet i en aluform med galler påsom skyddar för brännaren under.
Bara att testa sig fram vad som funkar bäst.
Sen kan jag varmt rekommendera dig att köpa till rotisserie-kitet för fantastiskt kött!
Funderat på om jag ska slå till med en rotasserie men är i tvivel på om jag behöver en
Kalkon, kyckling eller stooora köttbitar kan man göra iaf så var ligger fordelen med att spetta upp det?
Postad 02 May 2016 - 17:56
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Genom att rotera köttet så vaskas köttsafterna runt typ "centrifugeras" runt istället för att droppa ur köttet. Det är ju liksom det som är hela grejen med det.
Blir avsevärt mycket saftigare, själv har jag enbart gjort fläsk och nöt då jag inte är så stor fan av kyckling, speciellt inte på grillen. Men en fläskkarre eller hel bit av ryggbiff eller entrcote blir galet bra.
Redigerat av masse70, 02 May 2016 - 17:59.
Postad 02 May 2016 - 18:04
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3407 inlägg
Genom att rotera köttet så vaskas köttsafterna runt typ "centrifugeras" runt istället för att droppa ur köttet. Det är ju liksom det som är hela grejen med det.
Blir avsevärt mycket saftigare, själv har jag enbart gjort fläsk och nöt då jag inte är så stor fan av kyckling, speciellt inte på grillen. Men en fläskkarre eller hel bit av ryggbiff eller entrcote blir galet bra.
Tack før svar 
Postad 02 May 2016 - 19:10
Unregistered8d346899
-
Unregistered8d346899
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Velar mellar weber q3200 och spirit e-320,vad rekommenderar ni utan hänsyn till priset?
Q-serien har ju inga flavorizers och enligt försäljarna ger det mindre grillsmak? Spirit har längre garanti. Vilken har bäst galler?
Redigerat av Unregistered8d346899, 02 May 2016 - 19:14.
Postad 02 May 2016 - 19:13
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Velar mellar weber q3200 och spirit e-320,vad rekommenderar ni utan hänsyn till priset?
Q-serien har ju inga flavorizers och enligt försäljarna ger det mindre grillsmak? Spirit har längre garanti. Vilken har bäst galler?
Båda är bra grillar, men frågar du mig är Spiriten en klass upp generellt.
Men dock så blir svaret svårare om man ska ta hänsyn till priset.
Gallret är väl mest en smaksak, jag tycker att min nya har bättre galler, men har heller inte testat det uppgraderade Q-gallret from förra årets modeller.
Redigerat av masse70, 02 May 2016 - 19:15.
Postad 02 May 2016 - 19:22
Unregistered8d346899
-
Unregistered8d346899
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Båda är bra grillar, men frågar du mig är Spiriten en klass upp generellt.
Men dock så blir svaret svårare om man ska ta hänsyn till priset.
Gallret är väl mest en smaksak, jag tycker att min nya har bättre galler, men har heller inte testat det uppgraderade Q-gallret from förra årets modeller.
Tack för svar, såg att det var den billigare e-310 jag kollat på utan gjutjärnsgaller. Får tag på q3200 för 5000 och spirit e-320 för 6500, frågan är om det är samma "prestanda" utan dom där jäkla flavorizer barsen?
Postad 02 May 2016 - 19:28
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Tack för svar, såg att det var den billigare e-310 jag kollat på utan gjutjärnsgaller. Får tag på q3200 för 5000 och spirit e-320 för 6500, frågan är om det är samma "prestanda" utan dom där jäkla flavorizer barsen?
Som jag redan skrivit högre upp i tråden.
Flavorizer bars har inget med smak eller prestanda att göra, iaf inte om du frågar mig.
Dessa är för mig klart mest uppskattade för att skydda brännarna mot fett och smuts och inget annat.
Sen finns det ju som sagt E-320 och E-320 Premium villet ju bör beaktas.
Men om jag vore dig skulle jag snarare jämföra mellan Q3000 och valfri Spirit och inte 3200.
Eller har du fått just detta priset just för denna grill?
Redigerat av masse70, 02 May 2016 - 19:31.
Postad 02 May 2016 - 19:52
Unregistered8d346899
-
Unregistered8d346899
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Som jag redan skrivit högre upp i tråden.
Flavorizer bars har inget med smak eller prestanda att göra, iaf inte om du frågar mig.
Dessa är för mig klart mest uppskattade för att skydda brännarna mot fett och smuts och inget annat.
Sen finns det ju som sagt E-320 och E-320 Premium villet ju bör beaktas.
Men om jag vore dig skulle jag snarare jämföra mellan Q3000 och valfri Spirit och inte 3200.
Eller har du fått just detta priset just för denna grill?
Ja, jag ville ha den där brödhyllan som följde med q3200an, q3000 var bara 500kr billigare... Hade bestämt mig för en q-grill tills försäljaren började snacka om att det var flavorizer bars som gjorde grillsmaken, hade lite svårt att tro på det men började tveka iaf!
Postad 02 May 2016 - 19:56
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Ja, jag ville ha den där brödhyllan som följde med q3200an, q3000 var bara 500kr billigare... Hade bestämt mig för en q-grill tills försäljaren började snacka om att det var flavorizer bars som gjorde grillsmaken, hade lite svårt att tro på det men började tveka iaf!
För mig är allt snack med flavorizer bars rent bullshit.
För rent pengavärde är det svårt att slå Q-serien, men sen handlar det ju om personlig preferens och vad man uppskattar och behöver osv i valet av grill.
För mig var just skydd för brännare, större förvaringsutrymme men framför allt större möjlighet till att styra temp och indirekt grillning snäppet bättre på Spiriten.
Dock funkar allt även på Q.
Postad 02 May 2016 - 22:20
Unregistered30026
-
Unregistered30026
-
Veteran
-
-
1821 inlägg
Chiripopper, om du läser längre tillbaka så har även jag frågat om en jämförelse mellan dessa grillar. masse70 har givet ett ganska bra och balanserat svar skulle jag säga.
Jag har varit runt och läst på alla möjliga forum för att försöka reda ut om flavorizer bars verkligen gör skillnad de flesta som köpt grill med flavorizer bars menar på att det är stor skillnad. Men man ska veta att detta pushas hårt från Weber som själva skriver på sin websida att de ger bättre grillsmak.
I slutändan handlar det om egna preferenser som masse70 säger, känn på dem i butiken, bilda dig en uppfattning om vad du själv tycker är värt något. Jag lade ner par veckor på att avgöra och det var verkligen inte lätt att välja mellan Q och Spirit men tillslut kom vi fram till ett bra val för oss.
Huvudanledningarna till att vi valde Q3200 var : Uppfattar högre kvalité, Smidig att flytta undan(har vår i uterummet när den inte används), lättare att göra ren och priset till vad man kan uppnå. Ända anledningen till att vi skulle valt Spirit trotts det högre priset var såfall om de där flavorizer bars gav extra grill smak men det har jag som sagt inte kunnat hitta något bevis på.
Nackdelen med Q3200 som jag ser det är : Underredet i plast, visst det rostar inte men det är mindre stabilt än plåt ; brödhyllan lämnar väldigt lite utrymme under sig på grillen, det går inte att vända en burgare så lätt om den ligger där under ; Ska man stänga locket så ryms det inte lika stora saker (ex kalkon eller något i den stilen)
Redigerat av Unregistered30026, 02 May 2016 - 22:21.
Postad 03 May 2016 - 16:22
Unregistered8d346899
-
Unregistered8d346899
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Tackar för tipsen snowjim & masse, har lagt iväg en beställning på q3200 nu. Den var slutsåld hos min återförsäljare och hela nästa leverans var redan uppbokad, populär liten grill
Redigerat av Unregistered8d346899, 03 May 2016 - 16:23.
Postad 03 May 2016 - 16:30
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Tackar för tipsen snowjim & masse, har lagt iväg en beställning på q3200 nu. Den var slutsåld hos min återförsäljare och hela nästa leverans var redan uppbokad, populär liten grill 
Grattis till ett mycket bra köp! 
Som jag sagt till många, köp till ett rotisserie-kit så ska du få se på köttmagi
Postad 03 May 2016 - 16:36
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Tack för tipset om att olja in halloumin först, gick betydligt bättre att grilla idag. Kan ju ha att göra med att jag skivat den förut, tack för det tipset också.
Och tipset att bacon-linda var riktigt bra!
image.jpeg
Får önska en fortsatt trevlig Valborg.
Vad kul att tipsen funkade och att du gillade dom!
Postad 03 May 2016 - 16:51
hifimarcus
-
hifimarcus
-
Guru
-
-
4251 inlägg
Någon som är duktig på att få till sådär härligt medium rare hamburgare? Finns det några speciella knep för att det ska hålla ihop och man ska få den perfekt både till ytan och inuti?
Postad 03 May 2016 - 17:22
Pioneerman
-
Pioneerman
-
Användare
-
-
127 inlägg
Behöver en grill till husvagnen, gillar Weber men de enklare Q grillarna har bara en brännare å jag vill nog gärna ha två så man har lite mer styrning när man kör indirekt grillning å så... Å på de lite större Q-modellerna i 3000-serien så är de väl inte så portabla längre....
Nån som har nåt förslag på vad man ska köpa för grill som gärna har ett stativ som enkelt går att plocka av och fälla ihop på nåt vis.
Betalar hellre lite mer å får en bra grill än nåt billigt skit som inte håller!
Postad 03 May 2016 - 18:52
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Någon som är duktig på att få till sådär härligt medium rare hamburgare? Finns det några speciella knep för att det ska hålla ihop och man ska få den perfekt både till ytan och inuti?
Nja, i min värld ska en burgare dels inte vara för tjock för då blir det en pannbiff imo.
Sen ska den heller inte vara för rosa för då blir det bara grisigt och rinnigt samt att det mest känns som en slät och mjuk smet i munnen istället för lite köttigt tuggmotstånd.
Så för mig är det typ well done som gäller, behöver inte bli torrt för det.
Men generellt så finns det ju några olika skolor och smakstilar både vad gäller just smaksättning, tillagning och formande av burgaren.
Min stil är den sk. "no-nonsense" approachen, dvs inget massa tjafs i köttfärsen, bara forma färsen med så lite åverkan som möjligt sen salta och grilla.
Smaker och roliga saker tillsätter man i form av såser och annat man monterar burgaren med (typ bacon, ost, lök osv)
Bara ta en fin högrevsfärs, gärna grovmalen och forma försiktigt i händerna eller i en press, thats it.
Kör man med en tjockare burgare kan man använda tricket med att trycka ner en tumme lite i mitten, för att förhindra att den puffar upp och blir konvex.
Så forma färsen, smörj in med lite rapsolja och salta ordentligt, lägg ner på en grill som är uppe i max temp och grilla 1-2 min per sida med locket på.
Använd en bra stekspade för att vända och som inte rycker bort "crusten" på burgaren, har aldrig haft problem med burgare som faller isär om man kör enligt detta.
Voila!
Redigerat av masse70, 03 May 2016 - 19:28.
Postad 03 May 2016 - 18:58
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Behöver en grill till husvagnen, gillar Weber men de enklare Q grillarna har bara en brännare å jag vill nog gärna ha två så man har lite mer styrning när man kör indirekt grillning å så... Å på de lite större Q-modellerna i 3000-serien så är de väl inte så portabla längre....
Nån som har nåt förslag på vad man ska köpa för grill som gärna har ett stativ som enkelt går att plocka av och fälla ihop på nåt vis.
Betalar hellre lite mer å får en bra grill än nåt billigt skit som inte håller!
Varför inte denna med 2 brännare?
https://www.youtube.com/watch?v=dX-x1FW2Ecc
http://napoleongrill...portablagrillar
Redigerat av masse70, 03 May 2016 - 18:59.
Postad 03 May 2016 - 19:56
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4140 inlägg
Jag provade Scans grillbacon men tyckte att dom inte hade samma goda baconsmak som dom vanliga.
Postad 03 May 2016 - 20:21
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Jag provade Scans grillbacon men tyckte att dom inte hade samma goda baconsmak som dom vanliga.
Håller med, dom har rätt tjocklek men känns mest som stekfläsk.
Dock har jag sett lite mindre märken (typ lokala aktörer) i vissa butiker som säljer tjockskuret bacon och som ska vara äkta alspånsrökt och inte injicerat med artificiell röksmak som det mesta annat.
Postad 03 May 2016 - 21:33
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Jag köper mitt bacon av en slaktare utanför Örebro och det är en helt annan sak än typ Scan. En annan rökarom och en annan konsistens. Luktar helt underbart när man steker det. Han drar inte ut baconet som de stora aktörerna så man får ett kurvat bacon i lite tjockare skivor.
Postad 03 May 2016 - 21:59
PsychoCheF
-
PsychoCheF
-
Beroende
-
-
1353 inlägg
My way:
Du bör inte göra burgaren mindre än 15mm tjock och inte mer än 20mm.
200-250g färs (15-20 fetthalt), ca 1 krm salt och 2 krm grovmalen svartpeppar per burgare. (aldrig mjölk, ägg, brödsmulor eller andra tokigheter i färsen, förutsatt att du inte serverar den med stekt lök, lingonsylt, potatismos och ev brunsås)
Väg upp en hög färs till önskad vikt och forma till något bolliknande, platta till till önskad tjocklek och (var uppmärksam nu) se till att få jämna hela kanter runt burgaren. Är kanten ojämn och med "sprickor" så kommer den gå sönder på grillen.
Vill man säkra upp sig ytterligare mot sönderfallande burgare så kan man med fördel skicka in de nyformade burgarna i frysen ett par timmar. Då hinner det bli en bättre stekyta som hjälper till att hålla ihop burgaren och mindre risk att den blir överstekt.
Som masse70 skriver är det inte så god konsistens om färsen är för rare, däremot tycker jag medium till medium-well done är klockrent på en burgare av denna storleken. Well done är okej för mindre och tunnare burgare, 90-120gram.
Brukar lyfta av mina burgare när innertempen är 56-60 grader.
Postad 03 May 2016 - 22:10
alka
-
alka
-
Användare
-
-
198 inlägg
För att få den rosa i mitten kan du forma burgaren och sen frysa den. Sen kör du den varmt och snabbt så hinner den inte bli genomstekt. Det fungerar även bra med köttbitar som tex entrecote. Själv gillar jag att göra smashed burgers men det kräver ett stekjärn. Du tar färsen, grovmalen högrev, och formar den till en boll med händerna försiktigt. Den ska vara lös och så lite arbetad som möjligt. Sen lägger du burgaren på ett stekjärn som är riktigt hett, låter bollarna ligga i 15 sekunder och trycker sen till dem med stekspaden så de blir platta. Krydda med salt och peppar och sen vänd efter 1,5-2 minuter beroende på hur varmt du har. Lägg på ost och låt ligga 1,5-2 minuter till. Klart!
Redigerat av alka, 03 May 2016 - 22:10.
Postad 04 May 2016 - 08:26
hifimarcus
-
hifimarcus
-
Guru
-
-
4251 inlägg
Tack för tipsen, ska testas i helgen!
Jag är en sucker för rare/medium rare så försöker grilla det mesta som tillåter lite rosa i sig.
Här har ni den bästa hamburgare jag ätit, denna är från Restaurang APA i Sundsvall.
Postad 04 May 2016 - 09:31
Unregistered30026
-
Unregistered30026
-
Veteran
-
-
1821 inlägg
Detta påminner mig om en bekant som köpte köttfärs och la det direkt på mackan rått som vilket annat pålägg som helst, såg inte trevligt ut alls.
Lite offtopic kanske men ändå värt att känna till : http://www.hd.se/nyh...iologisk-alder/
Vad är rött kött : http://www.svensktko...cket-rott-kott/
Oavsett så har vi dock fördelen att själv bestämma vad vi vill äta 
Postad 04 May 2016 - 13:47
-SH-
-
-SH-
-
Lärjunge
-
-
335 inlägg
Tack för tipsen, ska testas i helgen!
Jag är en sucker för rare/medium rare så försöker grilla det mesta som tillåter lite rosa i sig.
Här har ni den bästa hamburgare jag ätit, denna är från Restaurang APA i Sundsvall.
Gillar verkligen kött som är rare men burgarna vill jag endast ha svagt rosa i mitten. Kör alltid med högrevsfärs som jag maler grovt själv och när fetthalten är så hög som ca 25% i den råa färsen tycker jag att det blir bättre när den är nästan genomstekt då en del av fettet smälter vid stekning/grillning vilket ger smak. När burgaren är nästan rå i mitten känns färsen för fet för min smak.
Maler själv färsen i en köttkvarn där kvarndelarna får ligga i frysen en stund innan malning. Kör bara högrev och maler den två gånger med en 6 mm-skiva. Formar färsen till bollar, likt det alka beskriver ovan, och förvarar dem i kylen tills det är dags för tillagning. Bollarna kan även frysas och tas fram vid senare tillfälle. 100 gram för kött till dubbelburgare och 150 gram till enkelburgare.
Kör i gjutjärnspanna eller (helst) på stekplattan till min Q300. Lägg bollen på en riktigt het stekhäll och pressa ut den med en stekvikt/biffbankare. Kör själv med denna. Sedan gäller det att ha en bred och vass stekspade för att skrapa loss burgaren när den ska vändas så skorpan som bildats följer med. Själv kör jag inte med en stekspade utan en spackelspade. Kryddas med en hel del salt och ev lite svartpeppar.
Postad 05 May 2016 - 02:04
Turtle
-
Turtle
-
Beroende
-
-
1399 inlägg
Nja, i min värld ska en burgare dels inte vara för tjock för då blir det en pannbiff imo.
Sen ska den heller inte vara för rosa för då blir det bara grisigt och rinnigt samt att det mest känns som en slät och mjuk smet i munnen istället för lite köttigt tuggmotstånd.
Så för mig är det typ well done som gäller, behöver inte bli torrt för det.
Men generellt så finns det ju några olika skolor och smakstilar både vad gäller just smaksättning, tillagning och formande av burgaren.
Min stil är den sk. "no-nonsense" approachen, dvs inget massa tjafs i köttfärsen, bara forma färsen med så lite åverkan som möjligt sen salta och grilla.
Smaker och roliga saker tillsätter man i form av såser och annat man monterar burgaren med (typ bacon, ost, lök osv)
Bara ta en fin högrevsfärs, gärna grovmalen och forma försiktigt i händerna eller i en press, thats it.
Kör man med en tjockare burgare kan man använda tricket med att trycka ner en tumme lite i mitten, för att förhindra att den puffar upp och blir konvex.
Så forma färsen, smörj in med lite rapsolja och salta ordentligt, lägg ner på en grill som är uppe i max temp och grilla 1-2 min per sida med locket på.
Använd en bra stekspade för att vända och som inte rycker bort "crusten" på burgaren, har aldrig haft problem med burgare som faller isär om man kör enligt detta.
Voila!
Det låter som en av dom bästa tipsen vad gäller burgare jag läst här tror jag!
Gillar inte heller medium/rare burgare.
Men älskar det i vanliga fall men dock inte på burgare.
Men man måste vara försiktig när man kör welldone så dom inte blir torra.
Är det bara jag som tycker att Scans Högrevs burgare är riktigt trista att grilla.
Älskade deras Bistro burgare men högrevs varianten är ingen favorit.
Postad 05 May 2016 - 08:58
korpen
-
korpen
-
Lärjunge
-
-
438 inlägg
Provade min pizzaugn igår...lite mer träning så blir det nog bra.
image.jpeg 145.5K
0 Antal nerladdningar
Bakning...
image.jpeg 73.47K
0 Antal nerladdningar
Nästa gång ska jag försöka få upp ännu mer värme.
image.jpeg 62.89K
0 Antal nerladdningar
Det vart helt ok men inte perfekt än...next time
Postad 05 May 2016 - 17:05
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Blev lite Iberico-karré på grillen idag, klart godaste varianten jag ätit nånsin men kostade därefter.
Mycket mer smak än "vanlig" karré och var nästan lika mörkt som nötkött, rekommenderas varmt!
20160505_161339.jpg 109.61K
19 Antal nerladdningar
20160505_164530.jpg 154.7K
13 Antal nerladdningar
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|