Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Whiskytråden

4731 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 October 2013 - 17:32

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Glenfiddich 15 va rätt fin, desto större förväntningar på 18 åringen. Däremot Glenfiddich 21... Där har jag på något sett kolosala förväntningar och vet ej om jag vågar lägga dom slantarne... eller... :)

Har en Glenfiddich 21 Gran reserva rum cask finish o du är intresserad att köpa ett sample

Redigerat av Unregistered0d487954, 28 October 2013 - 17:33.

Postad 28 October 2013 - 20:10

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Jag skulle nog vilja smaka innan jag lägger ut 1200 pix för en 40% whisky som är färgad och kylfiltrerad. Kan vara bra, men mina samlade erfarenheter gör mig skeptisk. Då beställer jag hellre en Mortlach 21 G&M från England och får nästan en 18 årig Glenfiddich på köpet för nästan samma pris!
Det kallar jag prisvärt! :)

Jag är ganska ny på Whisky fronten så mycket erfarenhet har jag unte men på något sätt så känns det att 21 åringen bör vara fin. Färgad med E150, om jag kollat rätt så är det sockerkulör och det säger mig inte mycket. Och att den är kylfiltrerad säger mig inte mer :) Som sagt nybörjare.
Blir nog att den kommer att köpas till slut eftersom man har dom dom yngre :)

Har en Glenfiddich 21 Gran reserva rum cask finish o du är intresserad att köpa ett sample

Låter intressant om priset är rätt ;)

Postad 30 October 2013 - 18:40

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Man kanske skall tänka mer på whisky som investering!? Köpte en flaska tidigare för 2500:- nu är den värderad till 15400:-!
Stora problemet är bara att den är så förb....t god, vilket gör att man kommer till den stora frågan hur mycket en whisky får kosta/vara värd för att "inte ha råd" att dricka den då man ju bara har en arbetarlön o samtidigt undrar om den verkligen är så god som priset säger.
Frågor som sätter en whiskyälskare på hårda prov! :(

Postad 30 October 2013 - 22:50

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Jag är ganska ny på Whisky fronten så mycket erfarenhet har jag unte men på något sätt så känns det att 21 åringen bör vara fin. Färgad med E150, om jag kollat rätt så är det sockerkulör och det säger mig inte mycket. Och att den är kylfiltrerad säger mig inte mer :) Som sagt nybörjare.
Blir nog att den kommer att köpas till slut eftersom man har dom dom yngre :)

Låter intressant om priset är rätt ;)

Man kan säga som så att, generellt, ju mindre man tillsätter i whiskyn desto bättre.
Personligen tycker jag att E150 inte har någonting i en whisky att göra, andra tycker det är bra, men största anledningen till att det används är för att många anser att mörkare whisky = godare whisky. Jag skulle snarare sticka ut näsan och påstå att god whisky är godast, oavsett vilken färg den har! Men det är ju bara nått jag har hittat på!

Man kanske skall tänka mer på whisky som investering!? Köpte en flaska tidigare för 2500:- nu är den värderad till 15400:-!
Stora problemet är bara att den är så förb....t god, vilket gör att man kommer till den stora frågan hur mycket en whisky får kosta/vara värd för att "inte ha råd" att dricka den då man ju bara har en arbetarlön o samtidigt undrar om den verkligen är så god som priset säger.
Frågor som sätter en whiskyälskare på hårda prov! :(

Försöker att inte titta så mycket på priser... men jag såg att Lagavulin Jazz Festival 2012 såldes på nätet för €600, själv köpte jag min 2013 för £100, och jag förstår nästan varför dom ökar i värde, för dom är inte direkt dåliga.

Men att spekulera i whisky känns ganska bökigt. Att få ut "extrema" priser på en auktion kräver lite tur. Många gånger får man tillbaks det man gett men väldigt ofta knappt ens det. Att försöka sälja på svarta marknaden känns också väldigt krångligt och ännu svårare att få någon större förtjänst.

Men visst är det kul att se ibland att man har en del flaskor som stigit rejält i värde. Kanske nu inte lika mycket som din flaska, men ändå. Känns lite lyxigt att sitta och smutta på en sån whisky. Om inte annat så lär polarna få spader av att bara få lukta på korken. :)
Får du 15.000 för flaskan så sälj den och köp 15 andra riktigt bra för pengarna! ;)

Postad 31 October 2013 - 09:30

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
Då stickar jag ut näsan och säger att alla som spekulerar/investerar i whisky förstör för sanna whiskyentusiaster som vill dricka och njut av god whisky.
Spekulerare/investerare köper på sig whisky sedan sitter dom på flaskorna och säljer dom sedan alldeles för dyrt till sanna entusiaster som vill dricka god whisky. Själv skulle jag aldrig göra så. Jag har många flaskor som stigit bra i värde och hade kunna sälja dom dyrt men jag öppnar dom och njuter istället.

Postad 31 October 2013 - 09:57

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Jag sticker ut alla mina kroppsdelar och säger att du har rätt... till stor del.
Men man får inte glömma att det finns gott om väldigt bra whisky att få tag på ändå. Så jag tycker dom gott och väl får hypa upp sina egna flaskor och slösa bort alla sina pengar på det.

Nä, jag är lite kluven i frågan faktiskt. Oavsett vad det handlar om så kommer priset reflektera tillgång och efterfrågan, men vissa marknader är förstås sjukare än andra. Whiskymarknaden är inte sämre än någon annan marknad även om vissa flaskor drar iväg kopiöst i pris.
Men nackdelen är ju att bottenskrapet följer med upp i pris med allt annat!

Postad 31 October 2013 - 11:46

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 1
Har många gånger råkat ut för när det är specialsläpp att folk "roffar åt sig" väldigt många flaskor och sedan efter något år så börjar dom dyka upp till försäljning till väldigt höga priser.

Detta är ett problem som Systembolaget många gånger kan stoppa genom ttt säga max 1 flaska per kund. Vissa bolag gör detta medans vissa gör det inte. Vet att Ardbeg är väldigt sura på Systembolaget och att dom funderar på att minska tilldelningen av flaskor till Sverige bara för att dom inte sköter försäljningen på ett bra sätt. Sverige får väldigt stor tilldelning av Ardbegs specialsläpp för det är en bra marknad för dom. Men på senare tid har Ardbeg märk att väldigt stor del av dom flaskor som gått till Sverige dyker upp till fösäljning utomlands till väldigt höga priser.

Postad 31 October 2013 - 17:11

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Håller med om det mesta ni skriver men oavsett vad vi tycker kommer det alltid finnas folk med för mycket pengar som trissar upp priser, som köper i spekulationssyfte osv. Vad är rätt, vad är fel o vem avgör det i så fall?
Min tanke var väl mest att då man har begränsad ekonomi o om någon eller några flaskor drar iväg i pris är det väl oundvikligt att tänka tanken att förvandla den till ett antal andra flaskor eller vad man nu önskar sig istället, även om det inte var syftet med köpet.
Såg tex nu sist på whiskyauction där det gick en Brora för 6255 euro!!! Personligen har jag svårt att tänka mig att kunna sitta och njuta av en sådan utan att girigbuken skulle skrikigt högt.
Hur marknaden ser ut lägger jag inte så mycket vikt vid då jag ändå inte kan göra så mycket åt den även om jag som så många andra tycker att det börjar släppas alldeles för mycket medioker ung(NAS)whisky alldeles för dyrt, även äldre också.
Självklart är priset på våra flaskor subjektivt o endast värt det folk är beredda att betala men att helt bortse ifrån pengarna har i alla fall jag svårt för så länge inte svenska spel ringer.
En förhoppning var väl också att skapa en diskussion vilket jag tycker är för lite av här i tråden. Hoppas fler tycker till.
Missar du en whisky står det tusen åter B)

Postad 31 October 2013 - 18:34

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0
Tycker ni har bra poäng i det ni skriver. Men vad saker och ting är värda är i regel upp till köparen. Så är det med allt här i världen, vissa saker har sjuka priser och så länge det säljer så kommer det att vara så.

Jag är ny på Whisky fronten och kan för lite för att kunna sätta värdet på olika Whisky, antar att när man lärt sig vad man gillar, det är då man kommer att kunna bedöma hur högt pris man är beredd att ge.

Men sen så finns det ju special fall :)

Jag gillar ralfy.com
En riktigt festlig man men väldigt trevliga åsikter om whisky mm, har ni inte stött på han så rekommenderar jag hans klipp.

Finns det inte en svensk figur som gör något liknande? Tipsa i så fall.

Postad 31 October 2013 - 19:32

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Har många gånger råkat ut för när det är specialsläpp att folk "roffar åt sig" väldigt många flaskor och sedan efter något år så börjar dom dyka upp till försäljning till väldigt höga priser.

Detta är ett problem som Systembolaget många gånger kan stoppa genom ttt säga max 1 flaska per kund. Vissa bolag gör detta medans vissa gör det inte. Vet att Ardbeg är väldigt sura på Systembolaget och att dom funderar på att minska tilldelningen av flaskor till Sverige bara för att dom inte sköter försäljningen på ett bra sätt. Sverige får väldigt stor tilldelning av Ardbegs specialsläpp för det är en bra marknad för dom. Men på senare tid har Ardbeg märk att väldigt stor del av dom flaskor som gått till Sverige dyker upp till fösäljning utomlands till väldigt höga priser.

Jag håller med dig fullständigt. Just senaste släppet med Ardbog så läste man en hel del skrämmande historier om olika butiker som lagt undan lådor åt kunder. Sånt blir man bara förbannad på. Dom vet gott och väl att det kommer bli hög efterfrågan på ett visst släpp, då borde man kunna gå ut centralt och bestämma att man bara släpper en eller två flaskor / kund.

Jag gillar ralfy.com
En riktigt festlig man men väldigt trevliga åsikter om whisky mm, har ni inte stött på han så rekommenderar jag hans klipp.

Finns det inte en svensk figur som gör något liknande? Tipsa i så fall.

Ralfy är en kul prick! Har följt honom lite sporadiskt sedan han började med sina vloggar. Man får ta han lite med en nypa salt, men han har en hel del roliga idéer!
Känner inte till någon svensk mer än Henrik Aflodal, men han har inte haft så många webbsändningar.

Postad 05 November 2013 - 11:19

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Hade en liten mini-Bowmore provning i helgen med Devils Cask och Laimrig.
Två förvånansvärt olika sherrylagrade Bowmore där Laimrig var mycket mer tung mer åt tobak och mogna torkade frukter medans Devils Cask kändes betydligt friskare med lätta frukter och inte alls åt det nötiga, tobaks hållet. Rökigheten var nog mer påtaglig hos Laimrig.

Vilken som var bäst?! Båda var i min smak, men kanske en lätt övervikt för Devils Cask.
För er som inte fått tag i någon Devils Cask så ser det dessvärre mörkt ut. Men av det jag fick smaka när jag var hos Bowmore så har dom en hel del bra sherryfat i lagren, så man skall nog inte misströsta.

Postad 05 November 2013 - 14:13

Unregisteredff20a4e9
  • Unregisteredff20a4e9
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
Är det någon som minns The Grand Bark?
http://www.whiskygui.../GrandBark.html

Ångrar bittert att jag inte köpte en hel låda när det nu var den fanns på hyllan (2007?). Jag hittar inget om denna underbara blend och den är inte sökbar längre hos Systembolaget. Runt 2009 fanns en notering om att den skulle komma in igen 2037 men det måste varit en felskrivning.

Vet ni något?

Postad 05 November 2013 - 14:48

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Är det någon som minns The Grand Bark?
http://www.whiskygui.../GrandBark.html

Ångrar bittert att jag inte köpte en hel låda när det nu var den fanns på hyllan (2007?). Jag hittar inget om denna underbara blend och den är inte sökbar längre hos Systembolaget. Runt 2009 fanns en notering om att den skulle komma in igen 2037 men det måste varit en felskrivning.

Vet ni något?

Jodå, kommer ihåg Grand Bark. Man gjorde stor sak av att man kommit över ett parti uråldrig Whisky från ett förlist skepp. Av denna whisky har man sannolikt inte hinkat i så mycket i varje flaska. Smakade den på en mässa och blev allt annat än imponerad. Men den var faktiskt billig vill jag minnas. Av rena kuriosaskäl kan den ju vara ett intressant alternativ till andra blends. :)

Postad 05 November 2013 - 15:00

Unregisteredff20a4e9
  • Unregisteredff20a4e9
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

Jodå, kommer ihåg Grand Bark. Man gjorde stor sak av att man kommit över ett parti uråldrig Whisky från ett förlist skepp. Av denna whisky har man sannolikt inte hinkat i så mycket i varje flaska. Smakade den på en mässa och blev allt annat än imponerad. Men den var faktiskt billig vill jag minnas. Av rena kuriosaskäl kan den ju vara ett intressant alternativ till andra blends. :)

Smaken är som baken.... Den ska nog avnjutas framför en brasa, i fåtöljen och med fårskinnstofflor på. Vill minnas att jag provade den så och tyckte om den efter detta.

Postad 05 November 2013 - 16:15

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Smaken är som baken.... Den ska nog avnjutas framför en brasa, i fåtöljen och med fårskinnstofflor på. Vill minnas att jag provade den så och tyckte om den efter detta.

Ah, där har vi förklaringen. Skall prova den på detta sätt om tillfälle gives. :)

Postad 05 November 2013 - 17:39

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0
Mackmyra Midvinter. Någon som smakat den?

Postad 05 November 2013 - 18:23

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Hade en liten mini-Bowmore provning i helgen med Devils Cask och Laimrig.
Två förvånansvärt olika sherrylagrade Bowmore där Laimrig var mycket mer tung mer åt tobak och mogna torkade frukter medans Devils Cask kändes betydligt friskare med lätta frukter och inte alls åt det nötiga, tobaks hållet. Rökigheten var nog mer påtaglig hos Laimrig.

Vilken som var bäst?! Båda var i min smak, men kanske en lätt övervikt för Devils Cask.
För er som inte fått tag i någon Devils Cask så ser det dessvärre mörkt ut. Men av det jag fick smaka när jag var hos Bowmore så har dom en hel del bra sherryfat i lagren, så man skall nog inte misströsta.

Jag missade Devil's cask vilket jag är j.....t sur över speciellt då jag blev lurad av någon okunnig på SB som sa att den endast gick att beställa efter en vecka HMMM! Var på det enda bolaget i Göteborg där den skulle släppas men vände i dörren då det var ca 40m kö utanför (18 flaskor skulle finnas) kvart i 10. Som jag förstår så var det bara några få som beställt (dag 1) som fick någon bortsett från några i bolagskön.
Men det släpptes ju 6000 fl så har inte gett upp än.
Den är väldigt bra men inte tillräckligt bra att jaga benen av sig.
Inte för att jag behöver tröst men tar en Laimrig #2 som e såååå mycket bättre!

Postad 05 November 2013 - 18:52

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Mackmyra Midvinter. Någon som smakat den?

Tyvärr inte... Jag väntar fortfarande på den Mackmyra som skall vinna mig! :)

Jag missade Devil's cask vilket jag är j.....t sur över speciellt då jag blev lurad av någon okunnig på SB som sa att den endast gick att beställa efter en vecka HMMM! Var på det enda bolaget i Göteborg där den skulle släppas men vände i dörren då det var ca 40m kö utanför (18 flaskor skulle finnas) kvart i 10. Som jag förstår så var det bara några få som beställt (dag 1) som fick någon bortsett från några i bolagskön.
Men det släpptes ju 6000 fl så har inte gett upp än.
Den är väldigt bra men inte tillräckligt bra att jaga benen av sig.
Inte för att jag behöver tröst men tar en Laimrig #2 som e såååå mycket bättre!

Såg att det gick en Devils Cask på auktion för 3200,-... inte illa för att bara varit ute på marknaden ett par dagar.
Nä, så extremt bra är den inte, men när jag var på Bowmore så var den en av de bättre jag smakade, priset spelade säkert in en del också då den gick för 550,- och den andra som jag fastnade för gick på 1500,- och glappet mellan dom var inte så extremt stort enligt mina smaklökar.
Fatet du fick buteljera själv var också den jäkligt bra, tror att den gick på 750,-. Ångrar som f**n att jag inte tog den också. Men man har ju bara så mycket plats i väskan! :)

Postad 05 November 2013 - 19:25

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Såg att det gick en Devils Cask på auktion för 3200,-... inte illa för att bara varit ute på marknaden ett par dagar.
Nä, så extremt bra är den inte, men när jag var på Bowmore så var den en av de bättre jag smakade, priset spelade säkert in en del också då den gick för 550,- och den andra som jag fastnade för gick på 1500,- och glappet mellan dom var inte så extremt stort enligt mina smaklökar.
Fatet du fick buteljera själv var också den jäkligt bra, tror att den gick på 750,-. Ångrar som f**n att jag inte tog den också. Men man har ju bara så mycket plats i väskan! :)

För 550:- hade det nog blivit några stycket ;)

Postad 06 November 2013 - 16:22

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

du har inte provat nya Longrow red än?

Postad 07 November 2013 - 09:35

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

du har inte provat nya Longrow red än?

Tyvärr inte ännu... Har den hemma faktiskt. Måste nog hinna smaka av den innan den släpps i Sverige så man vet om man borde köpa på sig en extra.
Skall nog göra en jämförelse mot förra och se vilken som var bäst. :)

Edit:

Testade Caronin i helgen och blev väldigt imponerad!
En skön blandning mellan bourbon och rom i smaken. En av de mest komplexa rommerna jag har provat. Dewar Rattray kan sin sak när det gäller att välja ut bra fat!

Edit2:

Såg att du hade Longmorn 17y 1996, hunnit smaka den ännu? Fick hem samma flaska här i veckan.

Redigerat av _Lucifer_, 07 November 2013 - 10:56.

Postad 07 November 2013 - 16:47

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Tyvärr inte ännu... Har den hemma faktiskt. Måste nog hinna smaka av den innan den släpps i Sverige så man vet om man borde köpa på sig en extra.

Edit:

En skön blandning mellan bourbon och rom i smaken. En av de mest komplexa rommerna jag har provat. Dewar Rattray kan sin sak när det gäller att välja ut bra fat!

Edit2:

Såg att du hade Longmorn 17y 1996, hunnit smaka den ännu? Fick hem samma flaska här i veckan.

Edit:

Edit2:

Måste börja tänka plan B då jag missade Devil's Cask o då finns ju självklart "Red" med i funderingarna men har inte hört nåt direkt om den nya o e självklart nyfiken hur den står sig mot den gamla godingen.
Visst e Caronin bra!!! Lovar att säga till när jag öppnar Sv Eldvattens som jag tycker e ytterligare ett par snäpp bättre.
Har inte provat Longmorn än men några andra caskar .Mumma för ett sherryfreak.
Har cask72315,72318 och 72319 som sample ståendes för snar vertikalare. Funderar starkt på den senaste 72323 om den inte hinner ta slut.

Postad 10 November 2013 - 09:44

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Ang Longmorn så hittades o beställdes det precis ett par fl av #72327 1996 dark sherry Signatory hos whisky-doris. Tyvärr nedvattnad till 43% men kunde inte låta bli :blush: 43 euro st kan inte bli så fel o är den bara i närheten av the Ultimate så blir den en perfekt brukswhisky

Redigerat av Unregistered0d487954, 10 November 2013 - 14:06.

Postad 11 November 2013 - 14:14

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Det var fat 72323 jag också hade... Verkar finnas kvar flaskor hos Whiskysite.

Blev även en liten beställning från SB förra veckan. Fick smaka en Amrut Intermediate Sherry som jag bara inte kunde hålla tassarna från. Riktigt trevlig var den. :)

Postad 11 November 2013 - 16:38

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Jaha! Det blev 2st #72323 från whiskybase (något lite billigare)o så slank det med en "Red" B)Har provat några olika Amrut, o varit över lag väldigt bra så jag vet inte varför det inte blivit någon flaska än men får väl försöka bättra mig

Redigerat av Unregistered0d487954, 11 November 2013 - 16:43.

Postad 12 November 2013 - 15:24

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0
Fick ett trevligt paket idag. Såååå sågen på att prova nuuuu.
Men jag sko hålla mig tills på fredag då mina nya fronta kommer hem :)
Vill tacka kalsh57 för proverna.

Bifogad fil(er)

Postad 12 November 2013 - 16:34

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
NP! Bra att det kom fram som det skulle.
Hämtade själv ut ett paket med samples :)

Postad 12 November 2013 - 16:49

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Nybörjare på whisky här. Köpte denna till farsan när jag var i Japan:
Postad bild

Jag var i Kyoto och tydligen så ligger Suntory alldeles i närheten så jag tänkte att den var ett bra val. Försökte hitta 12 eller 18 åriga men hittade dom aldrig i större än 350ml. Min 700ml flaska av denna kostade runt 220kr vilket var helt okej antar jag?

Är så jäkla sugen på att prova den men måste vänta tills den 24:e då gubben kommer hem från semestern.

Någon här som har erfarenhet av japansk whisky och som kanske har provat denna?

Postad 12 November 2013 - 17:35

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0
18 årig Yamazaki ska enligt många vara bland det bästa dom smakat och rekommenderas starkt.
Va på G med att köpa en men man kan inte få allt.

Postad 12 November 2013 - 17:48

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Ojdå, så pass. Hade jag vetat det så hade jag kanske letat mer. Vad går en sådan på i Japan?

Postad 12 November 2013 - 19:14

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Ojdå, så pass. Hade jag vetat det så hade jag kanske letat mer. Vad går en sådan på i Japan?

Ja säg det, det är du som var där ju ;)
Oxå ny på whisky fronten, mycket fins där ute och det tar tid att bekanta sig kul är det.

Postad 12 November 2013 - 19:20

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Ja säg det, det är du som var där ju ;)
Oxå ny på whisky fronten, mycket fins där ute och det tar tid att bekanta sig kul är det.

Ja om jag hittade någon, haha. Tror att 350ml 12-årig Yamazaki gick på runt 2200 Yen om jag inte missminner mig, eller det kanske var den som gick på 1700? Ingen aning, 2200 motsvarar runt 150kr iaf.

Jag är så pass grön att den enda whisky jag faktiskt smakat är en 18-årig Singleton, detta på flygplatsen i Edinburgh. Den var riktigt god dock!

Postad 12 November 2013 - 22:01

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Nybörjare på whisky här. Köpte denna till farsan när jag var i Japan:
Postad bild

Jag var i Kyoto och tydligen så ligger Suntory alldeles i närheten så jag tänkte att den var ett bra val. Försökte hitta 12 eller 18 åriga men hittade dom aldrig i större än 350ml. Min 700ml flaska av denna kostade runt 220kr vilket var helt okej antar jag?

Är så jäkla sugen på att prova den men måste vänta tills den 24:e då gubben kommer hem från semestern.

Någon här som har erfarenhet av japansk whisky och som kanske har provat denna?

Av Yamazaki har jag bara hunnit smaka den 10 åriga. Den är rätt så anonym men bra. Allt jag smakat från japan har varit bra. Dom är ganska pippi på små flaskor av någon anledning. Kanske för att dom själva är så små?! Men är dom små så tar man två, som det heter! ;)

Postad 12 November 2013 - 22:08

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Ah, skönt att höra då. Många jag pratat med verkar vara väldigt skeptiska mot japansk whisky men här verkar dom vara omtyckta. Förutom 350ml flaskor så fanns det ännu mindre, 180ml tror jag det var. Sedan fanns det miniatyr typ 50-60ml eller vad det är.

Postad 12 November 2013 - 23:01

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Ah, skönt att höra då. Många jag pratat med verkar vara väldigt skeptiska mot japansk whisky men här verkar dom vara omtyckta. Förutom 350ml flaskor så fanns det ännu mindre, 180ml tror jag det var. Sedan fanns det miniatyr typ 50-60ml eller vad det är.

Nä då, Japanerna kan sin whisky. Dom har vunnit en del fina priser och det bör ju betyda något ;)
Jag gillar köpa 1l flaslor hehe, får mer för pengarna då (utomlands)
Små flaskor är bra mär man köper prover :D

Postad 12 November 2013 - 23:08

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Är man väldigt skeptisk mot Japansk Whisky har man med största sannolikhet aldrig provat någon. Vi har länge haft Yamazaki 12 och Yoichi 10 som standard på Bolaget. Båda lirar i absoluta toppen i sina respektive klasser. All Yamazaki är orökt och fruktig, Yoichi alltid rökig. Men Nikka, som tillverkar Yoichi, gör också orökt och då ofta under just namnet Nikka. Nikka Black är ett exempel på en sådan. Finns ofta i beställningssortimentet och är enligt min mening en av de bästa pengar kan köpa. Ca. 500kr. för 500ml. är mycket prisvärt när man smakat denna!
Nämnda Yamazaki 18, de årgångar jag smakat, har varit en av de absolut bästa upplevelserna jag haft. Där Nicka Black är rätt försiktig, men oerhört komplex, ör Yamazakin kraftigt fruktig och underbart rund och oljig.
Personligen har jag bara provat en som var häftigare, Hanyu "Nice Butt". Samma underbara fruktighet som Yam. 18 men plus en unik oljig charkuteriaktig rök. Kostar sannolikt flera tusen om den ens finns att få tag på.
Så Japansk Whisky är alltså något du definitivt bör utforska. Yamazaki 12 är en enaståede bra början. Ca 500kr. för 700ml. Yoici 10 är som sagt rökig, fast på ett annorlunda sätt än många Skottar. Väldigt väl integrerad och smälter extremt väl ihop med den intensiva fruktigheten. Bara doften i denna kan man njuta av i evigheter. :)

Postad 12 November 2013 - 23:22

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0
Jaha... Blev ju inte gladare nu med att jag inte tog en 18 årig Yamazaki :(
Intressan läsning.

Postad 13 November 2013 - 08:04

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Ja och jag ångrar verkligen att jag inte letade noggrannare efter lite finare whisky. Nikka Yoichi 12-årig kostade runt 4000 Yen om jag inte missminner mig, för 700ml. Runt 270kr är det.

Ser verkligen fram emot att prova Yamazakin med farsan. Laddie15, vet du någon om Suntory Hibiki 12-årig? Hittade sådan också nämligen.

Postad 13 November 2013 - 09:06

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Är man väldigt skeptisk mot Japansk Whisky har man med största sannolikhet aldrig provat någon.

Kan bara hålla med dig. Väldigt många man pratar med är mycket skeptisk till Japansk whisky men sen brukar det komma fram att dom inte provat.
Själv brukar jag ge bort just japansk whisky i present till folk bara för att dom ska få smaka och få reda på vad dom tidigare gått miste om.
Jag kan nog säga att jag hittills inte smakat en whisky ifrån Japan som varit dålig. Visst det finns ju självklart dom som är mera och mindre bra men i det stora hela gör dom mycket bra whisky med hög kvalité.

Vill ni ha en riktigt högklassig smakupplevelse så försök få tag på whisky ifrån Kaurizawa. Där har ni en whisky som får smaklökarna att göra volter i munnen.

Redigerat av TomasL, 13 November 2013 - 09:09.

Postad 13 November 2013 - 09:33

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Ja och jag ångrar verkligen att jag inte letade noggrannare efter lite finare whisky. Nikka Yoichi 12-årig kostade runt 4000 Yen om jag inte missminner mig, för 700ml. Runt 270kr är det.

Ser verkligen fram emot att prova Yamazakin med farsan. Laddie15, vet du någon om Suntory Hibiki 12-årig? Hittade sådan också nämligen.

Har tyvärr inte provat 12:an men 17 är precis så bra som ryktet säger. Detta är astronomiskt bra Whisky. Du skall få ett par tips på betydligt billigare Whisky med samma typ av smak: Ballantines 17, Redbreast 12, och faktiskt Mackmyra Brukswhisky. :)

Postad 13 November 2013 - 10:43

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Japanerna var en av de första att börja "designa" whisky. Skottarna har bara kört på på samma sätt dom alltid har gjort utan att riktigt veta hur och varför just deras whisky smakade som den gjorde. Japanerna bröt ner processerna i sina beståndsdelar och försökte klura ut hur man gör en viss whisky, hur man får det att smaka på ett speciellt sätt. Och det gav resultat!

Idag är i princip alla nyöppnade destillerier där, man har tagit fram pannor och jäststammar som skall få fram en viss karaktär på spriten, sen väljer man faten noga för att man vill få ut en viss karaktär från dessa, sen försöker man hitta en perfekt balans mellan destillerikaraktären och fatpåverkan.
De flesta nyöppnade destillerier idag gör mycket bra whisky... iaf de mer seriösa.

Det finns undantag som överallt annars... De som bara inriktar sig på tillverkning av industriell nivå och satsar på att göra stora volymer till blendedindustrin kanske kan glappa lite i kvallitén. Nyspriten kan vara okej, men dom har kanske inte samma krav på faten.
Mackmyra t.ex. använder sig av vanlig bak-jäst, därför får den en speciell karaktär som jag personligen inte klarar av riktigt. De flesta experimenterar med olika jäststammar för att hitta den som passar deras specifika krav.
Mackmyra lagrar sin sprit i bergrum med nästan konstant temperatur året runt vilket gör att fatinteraktionen blir minimal medan det t.ex. i Japanska lagerhus kan vara väldigt höga temperaturskillnader som gör att spriten åker in och ut ur eken som en jojo och hämtar smakämnen.

Hoppas jag inte dribblat bort er nu... :)

Om man tänker efter lite så är det inte så konstigt att japansk whisky är så bra som den är. Men jag ser att det kommer många nya destillerier som har väldigt stor chans att lyckas på marknaden. BOX är ett typexempel, dom har gått i Kilchomans "whiskyskola" och sugit åt sig av all kunskap som finns där, både det mer moderna tänket som grundarna har men även den rutin och erfarenhet som destillerichefen hos Kilchoman besitter samt all den erfarenhet Roger Melander på BOX samlat på sig under sina år i Skottland.
Tack vare våra svenska årstider och placeringen med tillgång till bra och kallt vatten tillsammans med den kunskap och erfarenhet de besitter så på BOX så finns det en god chans att vi kommer ha en av världens bästa whisky i det här landet om några år.

Postad 13 November 2013 - 14:46

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0
Gillar läsa sådant. Tack _Lucifer_ ;)

Postad 15 November 2013 - 18:01

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Mina Longmorn 1996 Signatory Vintage sherry butt cask 72327 dök upp i dag. Slet av folien direkt o vips dök den mest prisvärda whiskyn jag provat upp. Vilken doft! Självklart inte lika fyllig som en CS o aningen kort slut men för 43 euro! DAAH. KÖP! Whisky-Doris.de
SKÅL!

Postad 15 November 2013 - 18:24

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Håller med om det mesta ni skriver men oavsett vad vi tycker kommer det alltid finnas folk med för mycket pengar som trissar upp priser, som köper i spekulationssyfte osv. Vad är rätt, vad är fel o vem avgör det i så fall?
Min tanke var väl mest att då man har begränsad ekonomi o om någon eller några flaskor drar iväg i pris är det väl oundvikligt att tänka tanken att förvandla den till ett antal andra flaskor eller vad man nu önskar sig istället, även om det inte var syftet med köpet.
Såg tex nu sist på whiskyauction där det gick en Brora för 6255 euro!!! Personligen har jag svårt att tänka mig att kunna sitta och njuta av en sådan utan att girigbuken skulle skrikigt högt.
Hur marknaden ser ut lägger jag inte så mycket vikt vid då jag ändå inte kan göra så mycket åt den även om jag som så många andra tycker att det börjar släppas alldeles för mycket medioker ung(NAS)whisky alldeles för dyrt, även äldre också.
Självklart är priset på våra flaskor subjektivt o endast värt det folk är beredda att betala men att helt bortse ifrån pengarna har i alla fall jag svårt för så länge inte svenska spel ringer.
En förhoppning var väl också att skapa en diskussion vilket jag tycker är för lite av här i tråden. Hoppas fler tycker till.
Missar du en whisky står det tusen åter B)

Vilken oändlig tur då att man hann uppleva Brora långt innan allt ballade ur. Då kunde man fortfarane köpa en fatstark Brora 25 åring för dryga tusingen. Mytomspunnen och fantastisk Whisky och hypen är på alla sätt välförtjänt. :)

Postad 17 November 2013 - 11:41

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0
Denna ska man ju ha :)

Bifogad fil(er)

Postad 17 November 2013 - 14:18

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Vilken oändlig tur då att man hann uppleva Brora långt innan allt ballade ur. Då kunde man fortfarane köpa en fatstark Brora 25 åring för dryga tusingen. Mytomspunnen och fantastisk Whisky och hypen är på alla sätt välförtjänt. :)

Håller inte med dig alls faktiskt. Har provat en hel del olika tappningar av Brora och jag blir lika besviken varje gang.
Tycker på sin höjd att det är en medelbra whisky. Jag förstår inte hypen kring denna.
Smaken är som baken.

Postad 17 November 2013 - 15:38

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Håller inte med dig alls faktiskt. Har provat en hel del olika tappningar av Brora och jag blir lika besviken varje gang.
Tycker på sin höjd att det är en medelbra whisky. Jag förstår inte hypen kring denna.
Smaken är som baken.

Har sett en del tappningar få mindre goda omdömen. Jag har väl haft tur med de få jag fått prova. Oljig, fruktig Whisky helt i min smak. Sedan skall det också erkännas att lite patetiska faktorer spelar in också. Jag kan inte riktigt låta bli att känna vördnad inför en Brora och det kanske färgar mina intryck. :)

Postad 17 November 2013 - 17:13

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Sitter med en Brora (min första) 2nd release i glaset o kan bara säga att det är nog en av de mest komplexa whisky jag provat. Snacka om WOWupplevelse! Mycket rök,torv,cigarr, lakrits,tjära, sjögräs,hö,frukt i bakgrunden, ja smakerna bara fortsätter att komma. Lååång eftersmak!55,7% men len som en barnrumpa.Grovkalibrig KANON!!! :wub: :wub: :wub:
Jag som trodde den var lite som Clynlish som inte fallit mig på läppen annat än tungt sherrylagrad.
Hade nog varit bättre att leva i ovisshet då jag inte tänker betala vad dom kostar i dag men det hade inte varit fel att upptäckt Brora för 10år sen

Postad 17 November 2013 - 17:39

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Sitter med en Brora (min första) 2nd release i glaset o kan bara säga att det är nog en av de mest komplexa whisky jag provat. Snacka om WOWupplevelse! Mycket rök,torv,cigarr, lakrits,tjära, sjögräs,hö,frukt i bakgrunden, ja smakerna bara fortsätter att komma. Lååång eftersmak!55,7% men len som en barnrumpa.Grovkalibrig KANON!!! :wub: :wub: :wub:
Jag som trodde den var lite som Clynlish som inte fallit mig på läppen annat än tungt sherrylagrad.
Hade nog varit bättre att leva i ovisshet då jag inte tänker betala vad dom kostar i dag men det hade inte varit fel att upptäckt Brora för 10år sen

Härligt! :)
Jo var väl nånstans runt tio år sedan jag smakade första gången och då gick de ju trots allt att köpa. Låg väl, precis som likaledes insomnade Port Ellen, på dryga tusenlappen på Bolaget. :)

Postad 18 November 2013 - 13:32

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Jag har inte vågat köpa någon Brora av samma anledning jag inte vågar köpa Port Ellen, det jag har fått smaka har varit ren och skär kapitalförstöring! :(
Det finns så otroligt mycket bättre whisky som kostar gratis i jämförelse med en dålig Port Ellen, då ska man inte tala om vad en bra flaska kostar! :)

Men visst... bara att få prova någonting sånt är ju bara det en upplevelse i sig!

Väntar på att mina två Amruttar skall komma fram till systembolaget. 8 arbetsdagar har passerat nu, så om dom inte supit bort min beställning igen så borde dom dyka upp ganska snart.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.