Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.

35062 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#29251

Postad 24 August 2014 - 21:09

Unregistered295546cf
  • Unregistered295546cf
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 1
Flyttade ur mitt trånga rum till vårt stora vardagsrum. Vilket lyft det blev för högtalarna och basen. Mellanregistret blommade ut mer och basen jämnades ut, inte alls det "bumliga" ljudet :)

Postad bild

#29252

Postad 25 August 2014 - 10:38

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Stora rum är bättre än små...

#29253

Postad 26 August 2014 - 00:49

Degpojken
  • Degpojken
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0
Ligger ett sk*tfint 218-THX på blocket nu :) hade klippt det om det legat närmre
http://www.blocket.s...ca=8&w=3&last=1

#29254

Postad 26 August 2014 - 06:38

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4251 inlägg
  • 0
http://www.hifiguru....-216-thx/2398-1

NAD 216 THX finns hos Hifigurun, strax utanför Sundsvall håller han till tror jag.

Redigerat av hifimarcus, 26 August 2014 - 06:38.


#29255

Postad 26 August 2014 - 09:33

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18233 inlägg
  • 0
Var det inte 216 som hade haft en massa kvalitétsproblem? Komorok körde med nad till sina basar och jag tror att dom gett upp i omgångar.

#29256

Postad 26 August 2014 - 10:25

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0
Nej, det är 208, som är en helt annan sorts konstruktion. ( Grovt förenklad är den nog helt enkelt för kraftfull för sitt eget bästa, skulle jag tro. )

216 är en snålkörd 218, så den bör leva ett väldigt lätt liv.

#29257

Postad 26 August 2014 - 10:48

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4127 inlägg
  • 0
Hittade dessa i hififyndtråden på Faktiskt , nära och bra, men neeeeej neeeej Niklas vi skall spara nuuuuu!

Hade vart lite skoj att lyssna iaf :)

http://www.blocket.s...605663.htm?sa=1

Postad bild

Postad bild

#29258

Postad 26 August 2014 - 10:54

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4251 inlägg
  • 0
Undrar hur diskanten är :o

#29259

Postad 26 August 2014 - 11:17

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4127 inlägg
  • 0
Kanske skit eller.... eller... eller kanske helt underbar *askungen*

#29260

Postad 26 August 2014 - 11:35

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1319 inlägg
  • 1
Är det inte dags att du lyssnar på någon sådan JBL-anläggning snart Niklas? Så du får reda på om det är något "släpp" i skiten. ;)

#29261

Postad 26 August 2014 - 11:43

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4251 inlägg
  • 0
Men såna där stora horndiskanter, vilken frekvensspann är det dom lirar på?

#29262

Postad 26 August 2014 - 11:54

Degpojken
  • Degpojken
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0
216THX har jag ägt, sålde det för att jag trodde det var dåligt/trycklöst, när det senare visade sig att det var mina Cerwin-Vega v15f som var usla, I belived the hype.

#29263

Postad 26 August 2014 - 11:56

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4127 inlägg
  • 2

Är det inte dags att du lyssnar på någon sådan JBL-anläggning snart Niklas? Så du får reda på om det är något "släpp" i skiten. ;)

Måste fantisera ett tag till, får/skall inte handla iaf.
Bagarns Infinity gör inte bort sig på något sätt till hembion, tvärtom!

Man bara måste älska frugans senaste kommentar " Jag fixar inte att titta på skräckfilm hemma, det blir så otroligt intensivt med ljudet så om jag skall titta så får det bli på bio "

Rätt bra betyg ändå :D

#29264

Postad 26 August 2014 - 12:03

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1319 inlägg
  • 0

Måste fantisera ett tag till, får/skall inte handla iaf.
Bagarns Infinity gör inte bort sig på något sätt till hembion, tvärtom!

Man bara måste älska frugans senaste kommentar " Jag fixar inte att titta på skräckfilm hemma, det blir så otroligt intensivt med ljudet så om jag skall titta så får det bli på bio "

Rätt bra betyg ändå :D

Ja, så som du har kalibrerat dina surrar så kan du ju sätta skräck i vem som helst. ;) :D

#29265

Postad 26 August 2014 - 12:08

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4127 inlägg
  • 0
Mycket större avstånd nu så det blir inte lika jävligt när man hamnar ut på sidan som när ni var här :D

#29266

Postad 26 August 2014 - 13:27

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1319 inlägg
  • 0
:)

På tal om skräckfilmer. Har ni några tips? Har velat se någon bra ett tag nu. Verkar vara svårt att hitta någon dock. I Spit On Your Grave som kördes sist sög något alldeles ordinärt mycket i just skräcksynpunkt i alla fall.

Så tips på några bra?

#29267

Postad 26 August 2014 - 13:33

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

  • 763 inlägg
  • 0
Insidious, Insidious 2, The Conjuring, Sinister och Oculus är filmer jag tycker är läskiga och helt okej.

#29268

Postad 26 August 2014 - 13:51

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4251 inlägg
  • 0
Mama, Dead Silence kan jag lägga till som "nyare" skräckisar som är hyffsade

#29269

Postad 26 August 2014 - 14:00

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4127 inlägg
  • 0

:)

På tal om skräckfilmer. Har ni några tips? Har velat se någon bra ett tag nu. Verkar vara svårt att hitta någon dock. I Spit On Your Grave som kördes sist sög något alldeles ordinärt mycket i just skräcksynpunkt i alla fall.

Så tips på några bra?


The Conjuring, men du får inte mesa med volumen!
Den är riktigt jävla skön!

Postad bild

#29270

Postad 26 August 2014 - 15:15

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9561 inlägg
  • 1

Ja, så som du har kalibrerat dina surrar så kan du ju sätta skräck i vem som helst. ;) :D

:lol: :D :lol: :D :lol: :D :lol:

#29271

Postad 26 August 2014 - 18:44

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

  • 1403 inlägg
  • 0
Gillar inte skräck och i med det ej sätt "Sinister"
Flicka tittade på den med några vänner.
Jag var i vardagsrummet och surfade men jag kan säga att jag var lite fuktig i brallan vid vissa tillfällen :wacko: hahah :lol:
Dom vred upp ljudet ganska bra, (grymt bra ljud i den filmen) varje gång alla skrek va ja oxå på G (och jag va inte ens i rummet)

Utan att ha sätt filmen så kan jag nog rekommendera den :unsure:

Redigerat av RobNB, 26 August 2014 - 18:45.


#29272

Postad 27 August 2014 - 00:35

Degpojken
  • Degpojken
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0
Första SAW filmen är juh magisk, även första Evildead rullen gillar jag skarpt, den bästa ja sett på senare tid som iåf inte den heller är särskilt ny, men högt rekomenderad är

Bifogad fil(er)



#29273

Postad 27 August 2014 - 06:02

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1319 inlägg
  • 0
Tack för tipsen! Får ta och beställa lite framöver. :)

#29274

Postad 28 August 2014 - 18:00

jdaniels
  • jdaniels
  • Lärjunge

  • 321 inlägg
  • 1

Första SAW filmen är juh magisk, även första Evildead rullen gillar jag skarpt, den bästa ja sett på senare tid som iåf inte den heller är särskilt ny, men högt rekomenderad är


Har haft den läääänge på BD men tanten vägrar se den enbart genom att se på omslaget ;)
Får väl klämma den själv.

#29275

Postad 28 August 2014 - 21:13

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1741 inlägg
  • 0
SAW är sjyst, men som ren skräck är ju the conjuring brutal. Ljudspåret är riktigt sjyst med några scener med infrabas som lyfter upplevelsen ett snäpp till.

#29276

Postad 29 August 2014 - 19:57

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3878 inlägg
  • 0
Ikväll blir det riktig kvalitetsfilm, första Mad Max! B)

Har låga förhoppningar på att höra ens ett uns av ljupbas... :D

#29277

Postad 30 August 2014 - 00:06

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9561 inlägg
  • 0
Har hela trilogin ligger på någon disk. Har sparat den till en regnig dag.
Mad Max är KVALITÈT!! :D

#29278

Postad 30 August 2014 - 06:58

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4127 inlägg
  • 0
Scenen där han kastar iväg bumerangen och den andra killen tar emot den och fingrarna flyger iväg som prinskorvar har satt sig i skallen :)

#29279

Postad 30 August 2014 - 11:04

jdaniels
  • jdaniels
  • Lärjunge

  • 321 inlägg
  • 0
Kvalitet

Bifogad fil(er)



#29280

Postad 30 August 2014 - 11:32

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2085 inlägg
  • 0
Jag läste Furry Road först...

#29281

Postad 30 August 2014 - 15:51

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

  • 211 inlägg
  • 0
Precis kopplat in 2st basmoduler :o Tycker dock det verkar helt dött, vet i fan vad det är för fel. Har säkert gjort något lustigt i miniDSP:n.

Kanske kan vara en inställning i receivern, hur var det nu man skulle göra där?

Redigerat av Svenn3SaataN, 30 August 2014 - 16:13.


#29282

Postad 30 August 2014 - 16:21

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Man kollar att alla sladdar är i på rätt plats till att börja med.

Ställ in högtalarna på Large i receivern.

Att kolla alla inställningarna i miniDSPn är ju inte något man tar via forum. Bättre att göra det IRL med någon som kan eller möjligen i telefon.

Gissar att du har för lite gain till slutstegen som driver basarna.

#29283

Postad 30 August 2014 - 17:00

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2085 inlägg
  • 2
Vi vet ju alla vad det alltid är för fel om man inte har nån bas med TVÅ moduler.
Testa att vända polerna på en av dem.

#29284

Postad 30 August 2014 - 17:19

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

  • 2068 inlägg
  • 0
+1

Som kompisen som var otroligt missnöjd med sina XTZ 99.26 och upptäckte att en var skiftad på plus och minus :)

#29285

Postad 30 August 2014 - 18:16

mikee
  • mikee
  • Veteran

  • 1638 inlägg
  • 0
Ta det lugnt med volymen :) eller inte :)

http://www.youtube.c...onhbp6m0J0#t=64

Bifogad fil(er)


Redigerat av mikee, 30 August 2014 - 18:17.


#29286

Postad 31 August 2014 - 12:27

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

  • 211 inlägg
  • 0

Man kollar att alla sladdar är i på rätt plats till att börja med. Ställ in högtalarna på Large i receivern. Att kolla alla inställningarna i miniDSPn är ju inte något man tar via forum. Bättre att göra det IRL med någon som kan eller möjligen i telefon. Gissar att du har för lite gain till slutstegen som driver basarna.


Sänkte nivån på topparna så blev det lite bättre. Med tanke på att de har i någonstans mellan 95-99 i känslighet så upplevde jag helt enkelt att de spelade för stark innan basarna fick börja jobba.

#29287

Postad 31 August 2014 - 12:53

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 1
Ja, du ser... Kul att det hjälpte dig.

#29288

Postad 01 September 2014 - 22:08

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

  • 763 inlägg
  • 0
Jag sitter just nu och funderar på ett framtida basbygge. Vad tror ni kunniga om 4 stycken sådana här (http://www.parts-exp...r-coil--295-518) fördelat på 2 ~300liters lådor? (har ännu inte simulerat men part express rekommenderar 118 liter...). Jag tänker då att man skulle göra lådorna ganska avlånga och sätta ett element på varje kortsida, jag läste något om att vibrationerna från lådan försvinner då? Alltså om elementen spelar med magneterna mot varandra...

Jag är medveten om att det antagligen hade varit bättre med 4 lådor, men det får inte plats. Med 4 stycken sådana borde man väl få ordentligt tryck ner till 10hz? Jag läste att ett sådant element flyttar över 6 liter.

Redigerat av doglas2009, 01 September 2014 - 22:10.


#29289

Postad 01 September 2014 - 22:17

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2085 inlägg
  • 0
Jag förstår inte hur 1 låda tar mindre plats än 2. Bättre att bygga separata och koppla ihop dem om du vill ha utsläckning av krafterna.

#29290

Postad 01 September 2014 - 22:24

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

  • 763 inlägg
  • 0

Jag förstår inte hur 1 låda tar mindre plats än 2. Bättre att bygga separata och koppla ihop dem om du vill ha utsläckning av krafterna.

Vad jag menar är att jag ändå inte kan sprida ut lådorna, utan jag måste ha dom under tv:n mellan frontarna. Dessutom tycker jag att det faktum att dom blir vibrationsfria (om det nu stämmer..?) verkar najs.

#29291

Postad 01 September 2014 - 22:30

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2085 inlägg
  • 0
Som jag sa, du tjänar ingenting på att bygga en stor otymplig låda som blir svår att hantera. Och som jag sa, du kan koppla ihop dem två och två om du vill ha utsläckning.
Om du bygger lådorna tillräckligt bra så kommer du närmare 1:1000-förhållande på kon:låda och inte behöver oroa dig för vibrationer.
Placeras de på de självklara mjukfötterna så är det inget problem heller.

#29292

Postad 01 September 2014 - 22:34

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

  • 763 inlägg
  • 0

Som jag sa, du tjänar ingenting på att bygga en stor otymplig låda som blir svår att hantera. Och som jag sa, du kan koppla ihop dem två och två om du vill ha utsläckning.
Om du bygger lådorna tillräckligt bra så kommer du närmare 1:1000-förhållande på kon:låda och inte behöver oroa dig för vibrationer.
Placeras de på de självklara mjukfötterna så är det inget problem heller.

Okej, att lådorna skulle bli aningen otympliga köper jag.

Hur menar du att jag ska koppla dom två och två?

Vad tror du i övrigt om dom elementen i slutna lådor? Det borde väl bli en enooorm skillnad mot mina nuvarande 150l slutna lådor med TC Sounds Epic 12 i...

#29293

Postad 02 September 2014 - 08:29

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9561 inlägg
  • 0

Jag läste att ett sådant element flyttar över 6 liter.


Nä. Men det flyttar drygt fem liter. I jämförelse med dina Epic som flyttar knappa två liter per styck. :)

#29294

Postad 02 September 2014 - 10:15

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

  • 763 inlägg
  • 0

Nä. Men det flyttar drygt fem liter. I jämförelse med dina Epic som flyttar knappa två liter per styck. :)

"With the UM18-22 Ultimax 18" driver, Dayton Audio has taken everything about the respected Dayton Audio Ultimax subwoofers to the extreme! Providing over 2" of peak-to-peak excursion, the Ultimax 18 sweeps over six liters of air with each stroke! Truly not for the faint of heart!" ( http://www.parts-express.com/dayton-audio-um18-22-18-ultimax-dvc-subwoofer-2-ohms-per-coil--295-518 )

Men även om dom "bara" skulle" flytta 5 liter styck så känns det som att det borde bli en väldigt skillnad att gå från 4 liter flyttad luft till 20... :D

#29295

Postad 02 September 2014 - 17:05

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1456 inlägg
  • 0

"With the UM18-22 Ultimax 18" driver, Dayton Audio has taken everything about the respected Dayton Audio Ultimax subwoofers to the extreme! Providing over 2" of peak-to-peak excursion, the Ultimax 18 sweeps over six liters of air with each stroke! Truly not for the faint of heart!" ( http://www.parts-exp...r-coil--295-518 )

Men även om dom "bara" skulle" flytta 5 liter styck så känns det som att det borde bli en väldigt skillnad att gå från 4 liter flyttad luft till 20... :D

Varför gå ifrån kvalitets element till skit element!

#29296

Postad 02 September 2014 - 17:09

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9561 inlägg
  • 0

"With the UM18-22 Ultimax 18" driver, Dayton Audio has taken everything about the respected Dayton Audio Ultimax subwoofers to the extreme! Providing over 2" of peak-to-peak excursion, the Ultimax 18 sweeps over six liters of air with each stroke! Truly not for the faint of heart!" ( http://www.parts-exp...r-coil--295-518 )

Men även om dom "bara" skulle" flytta 5 liter styck så känns det som att det borde bli en väldigt skillnad att gå från 4 liter flyttad luft till 20... :D


Dom har nog räknat på hela den mekaniska slaglängden och inte den linjära.
Då får man lite tuffare siffror som man kan redovisa. ;)

Flyttad luft är inte allt. Det ska låta bra också.

#29297

Postad 02 September 2014 - 17:12

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18233 inlägg
  • 0

Varför gå ifrån kvalitets element till skit element!

Ett frågetecken skulle vara på sin plats efter frågan ;)
Baker, tror du att dom 22mm är xmech? Vanliga 15" har 19mm, så det är ju inte en orealistisk siffra.

#29298

Postad 02 September 2014 - 18:13

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1456 inlägg
  • 0

Ett frågetecken skulle vara på sin plats efter frågan ;)
Baker, tror du att dom 22mm är xmech? Vanliga 15" har 19mm, så det är ju inte en orealistisk siffra.

Vet du Zartok jag skiter fullkomligt i !?. och jag har klarat mig bra genom livet utan att skriva korrekt .Men du verkar ha stora problem över att vissa inte skriver korrekt och ett jävla gnäll i från din sida renderar i en anmälan .

#29299

Postad 02 September 2014 - 18:29

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4115 inlägg
  • 2
Plockar fram popcornen...

#29300

Postad 02 September 2014 - 18:34

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Antar att det inte är så populärt att anmärka på särskrivande heller då?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.