Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 juli 2008 - 07:25

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Inte för att jag har nån aning, egentligen, men jag trodde att Text-TV data skickades på helt separat plats bland signaldata nu i den digitala TV-världen. Signalkedjan ser ju helt annorlunda ut och dessutom är det väldigt lite data i sammanhanget. Dessutom tankas ju hela TTV innehållet över på nån sekund. Det skulle knappast gå med 25fps.
Nån som VET hur det ligger till?

Digital-TV i SD är fortfarande PAL och det är 50 fps (Hz), så standarden borde gälla där. För HD är det en annan sak och tydligen finns inte Text-TV med i den standarden.

Kolla denna länk där SVT förklarar problemet:
http://svt.se/svt/js...=66313&a=777837

Redigerat av agpath, 19 juli 2008 - 07:28.

Postad 19 juli 2008 - 09:10

Unregistered5eeb5689
  • Unregistered5eeb5689
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0
Är det ingen mer än jag som har problem med fjärren? Den fungerar typ 1 av 10 gånger som man använder boxen, å då fungerar den kanon. Det som är mysko är att om man stänger av TVn som är en Toshiba 47Z3030 så fungerar fjärren. På supporten så sa de att man kunde testa att täcka för IR-porten på TVn men det fungerar inte här iaf.... Så är det någon som har denna TV med boxen eller någon som har liknande problem med en annan TV? Om någon har de har ni i så fall lyckas löst detta på något sätt?

Postad 19 juli 2008 - 09:46

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Är det ingen mer än jag som har problem med fjärren? Den fungerar typ 1 av 10 gånger som man använder boxen, å då fungerar den kanon. Det som är mysko är att om man stänger av TVn som är en Toshiba 47Z3030 så fungerar fjärren. På supporten så sa de att man kunde testa att täcka för IR-porten på TVn men det fungerar inte här iaf.... Så är det någon som har denna TV med boxen eller någon som har liknande problem med en annan TV? Om någon har de har ni i så fall lyckas löst detta på något sätt?

Bekräftat, detta har vi diskutterat många gånger...
...bla därför jag bytte till en Logitech.

Postad 19 juli 2008 - 09:52

tony97
  • tony97
  • Forumräv

• 502 inlägg
  • 0
Om jag vill koppla Boxen till min dvd-inspelare för att spela in någonting på en dvd-skiva hur gör jag bäst då?

Postad 19 juli 2008 - 09:59

Unregistered5eeb5689
  • Unregistered5eeb5689
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0

Bekräftat, detta har vi diskutterat många gånger...
...bla därför jag bytte till en Logitech.

Jag har en logitech 525 men den fungerar ju bara när den riktiga fjärren fungerar, fast då funkar den bättre än den riktiga fjärren. Har du gjort något med IR-tiderna på logitech fjärren?

Postad 19 juli 2008 - 13:07

alxXx
  • alxXx
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Fick igår ett nytt LNB (Triax Quad-LNB) från Canal Digital och vips så fungerade HD-PVR-boxen utan problem. Men, nu fick jag istället ingen bild på dom gamla boxarna (Grundig/Philips). Efter 30+ minuter i telefon med CD bad dom mig ändra LNB-frekvensen från standard 9750 till 11216 och då kom det igång igen. Lustigt nog hade dom aldrig hört talas om någon som haft detta problemet heller..

Redigerat av alxXx, 19 juli 2008 - 13:08.

Postad 19 juli 2008 - 17:18

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Jag har en logitech 525 men den fungerar ju bara när den riktiga fjärren fungerar, fast då funkar den bättre än den riktiga fjärren. Har du gjort något med IR-tiderna på logitech fjärren?

Ja, jag har minskat väntetiden mellan kommandon ("knappintervall") till 100 ms. Annars är det hopplöst att bäddra i kanalistan, tex. "Enhetsintervall" har jag satt till 300 ms. Default för båda är annars 500 ms.

Redigerat av agpath, 19 juli 2008 - 17:19.

Postad 19 juli 2008 - 19:06

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Om jag vill koppla Boxen till min dvd-inspelare för att spela in någonting på en dvd-skiva hur gör jag bäst då?

Bäst blir det om du sätter SCART i RGB mode och kopplar denna till DVD inspelaren. SVideo och Komposit blir lite enklare för då behöver du inte koppla bort HD utgången (som du måste om du kör RGB). Du får se vilka SCART som fungerar med vilken typ, för allt går inte på båda.

Kvaliten blir skaplig vad du än använder, överföringen sker dock i realtid så det tar ju sin tid, och boxen är låst till detta så länge överföringen sker. Jag har fört över många timmar från boxen som jag lagrat i mpeg2 för sedan överföring till mpeg4 ocgh ipod.

Postad 20 juli 2008 - 09:16

Kabukiman
  • Kabukiman
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

Menar ni att om man byter fjärrkontroll till tex Logitech, så kommer det att gå fortare att bläddra i menyerna på boxen och att byta kanal?
Jag som trodde det hade med boxen att göra?

Tycker min orginal fjärr är fruktansvärt seg och man måste rikta den exakt mot boxen för att den ska reagera...
Om man nu kan lösa detta problem med ny fjärrkontroll, viken modell kör ni med (om ni nu är nöjda med den dvs)?
Jag vill i så fall ha en som styr alla andra apparater felfritt också givetvis (tv, dvd, förstärkare etc)

Mvh/ Kabukiman

Postad 20 juli 2008 - 11:34

Robbzor
  • Robbzor
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jo det är så att jag fick hem min Canal Digital hd box med till hörande hd kanaler i onsdags.
och dom flesta hd kanalerna funkar fortfarnade inte, dom enda som funkar är Svt hd och Canal plus hd kanalerna.
tänkte bara höra om det tog lika lång tid för er att få igång hd kanalerna? eller om det bara är så för mig.

Postad 20 juli 2008 - 11:46

steninge
  • steninge
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Menar ni att om man byter fjärrkontroll till tex Logitech, så kommer det att gå fortare att bläddra i menyerna på boxen och att byta kanal?

Tycker min orginal fjärr är fruktansvärt seg och man måste rikta den exakt mot boxen för att den ska reagera...
Om man nu kan lösa detta problem med ny fjärrkontroll, viken modell kör ni med (om ni nu är nöjda med den dvs)?
Jag vill i så fall ha en som styr alla andra apparater felfritt också givetvis (tv, dvd, förstärkare etc)

Mvh/ Kabukiman

Jag har en Logitech Harmony 555 fjärr och med den styr jag nästan alla mina AV-prylar t.ex.CD PVR-boxen, Sharp Tv, Panasonic projektor, Topfield 4000, Dilog 550, Popcorn Hour 100, Komponentswitch, JVC DVD-spelare, JVC Förstärkare, SVHS-bandare.

Originalfjärren funkar inte alls på den platsen jag har CD mottagaren - bakom glasdörrar och ganska långt bort. Och Logitech fjärren har ofta mer kommandon än originalfjärren att välja mellan, t.ex. för min Sharp-TV så får jag direktval på ingångarna, på originalet får jag stega fram till rätt ingång.

Och det går att minska tiden på intevallen mellan kommandon från fjärren så att boxen känns lite snabbare i menyerna men med risk att inmatningen drar i väg för fort t.ex. 1 blir 11 eller att du bläddrar längre i listan än du tänkt för boxen cachar fjärrens kommandon och fjärren kanske skickat ut 4 kommandon medan boxen bara hunnit med ett.

Och det tar ett tag att programmera och lära sig hur man bäst lägger upp dom olika prylarna i fjärren men nu använder jag bara den vid normalt användande.
Det är rätt skönt med bara en fjärr i stället för minst 7 olika.

Postad 20 juli 2008 - 11:50

tony97
  • tony97
  • Forumräv

• 502 inlägg
  • 0
Tog 5 minuter för mig så hade jag samtliga HD-Kanaler. Ring CD:s kuntjänst och klaga!

Postad 20 juli 2008 - 12:38

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Nej, mycket av problemen har med den dåliga orginalfjärren att göra. Det är tex ytterst ovanligt att boxen hänger sig när man använder en Logitech. Med orginalet hänger det sig ju stup i ett när man är i Guide eller My Tv.

Postad 20 juli 2008 - 12:43

Unregisteredadfb60ea
  • Unregisteredadfb60ea
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0

Jo det är så att jag fick hem min Canal Digital hd box med till hörande hd kanaler i onsdags.
och dom flesta hd kanalerna funkar fortfarnade inte, dom enda som funkar är Svt hd och Canal plus hd kanalerna.
tänkte bara höra om det tog lika lång tid för er att få igång hd kanalerna? eller om det bara är så för mig.

Allt mitt gick igång direkt

//mackan

Postad 20 juli 2008 - 12:56

Robbzor
  • Robbzor
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
har ringt dom och hon som jag prata med sa att det kunde ta flera dagar innan det kommer igång.
mycket märkligt. :(

Postad 20 juli 2008 - 15:25

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0

Ja, jag har minskat väntetiden mellan kommandon ("knappintervall") till 100 ms. Annars är det hopplöst att bäddra i kanalistan, tex. "Enhetsintervall" har jag satt till 300 ms. Default för båda är annars 500 ms.

Fungerar fjärren så bra så är det ju ett givet köp till min CD box, Onkoy-förstärkare och Samsung LCD TV. Sak kolla hemsidan och se om alla mina "apparaturer" fungerar. 444 kr från webbhallern med frakt är ju ett fynd i så fall.

https://www.minhembi...showtopic=94022

https://www.minhembi...mp;highlite=525

Redigerat av ruva, 20 juli 2008 - 15:33.

Postad 20 juli 2008 - 17:28

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Fungerar fjärren så bra så är det ju ett givet köp till min CD box, Onkoy-förstärkare och Samsung LCD TV. Sak kolla hemsidan och se om alla mina "apparaturer" fungerar. 444 kr från webbhallern med frakt är ju ett fynd i så fall.

https://www.minhembi...showtopic=94022

https://www.minhembi...mp;highlite=525

Jag har en Harmony One, men den ligger ju en tusenlapp över 5xx-modellerna som nu är rätt gamla.

Postad 20 juli 2008 - 19:55

Unregistered1454
  • Unregistered1454
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Är det mer än jag som har problem med texten på Canal+ kanaler? Skulle titta på nån film på Canal+ Action och texten funkade inte, funkade dock bra på de andra Canal+ kanalerna. Det är inte första gången utan detta händer från och till. Det är inte bara Action utan det på flera olika Canal+ kanaler. Väldigt irriterande...

Postad 20 juli 2008 - 23:21

MagnusBio
  • MagnusBio
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0

har ringt dom och hon som jag prata med sa att det kunde ta flera dagar innan det kommer igång.
mycket märkligt. :rolleyes:

Jag hade också Hd kanalerna direkt.
Jag beställde allt från canal digital via hemsidan, så jag hämtade ut kort, box och parabol på "posten".
Köpte du hos en återförsäljare? Bara en tanke att det kan ta någon dag då.

Postad 22 juli 2008 - 07:21

hippo6
  • hippo6
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0

mycket märkligt. :D

Det funkade inte för mig heller direkt. Första personen ja prata me på CD sa att de skulle ta 2 veckor. De tyckte jag inte om utan ringde igen å då fick ja prata med en riktigt vettig person som fixade så att de funkade till dagen efter. Så dom kan om dom vill! Ring igen bara!

Postad 22 juli 2008 - 09:55

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Det funkade inte för mig heller direkt. Första personen ja prata me på CD sa att de skulle ta 2 veckor. De tyckte jag inte om utan ringde igen å då fick ja prata med en riktigt vettig person som fixade så att de funkade till dagen efter. Så dom kan om dom vill! Ring igen bara!

Det nya kortet uppdateras automatiskt efter 2 veckor. Det beror på att man under 2 veckor har tillgång till hela utbudet, förutom HD-paketet. Vill man aktivera HD-paketet innan så måste kundtjänst göra detta manuellt.
Problemet ligger i att HD-paketet rent tekniskt ligger separat på kortet, trots att det abonnemangsmässigt har flyttats in i Familjepaketet. Det kan man se om man går in i menyn och kollar abonnemangsstatus. Där ser man också datum för giltighet.

Postad 22 juli 2008 - 10:07

MagnusBio
  • MagnusBio
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0

Det nya kortet uppdateras automatiskt efter 2 veckor. Det beror på att man under 2 veckor har tillgång till hela utbudet, förutom HD-paketet. Vill man aktivera HD-paketet innan så måste kundtjänst göra detta manuellt.
Problemet ligger i att HD-paketet rent tekniskt ligger separat på kortet, trots att det abonnemangsmässigt har flyttats in i Familjepaketet. Det kan man se om man går in i menyn och kollar abonnemangsstatus. Där ser man också datum för giltighet.

Jag har ett nytt kort och fick allt aktiverat direkt även HD-kanalerna, det var i början av juni.
Då måste de ha gjort det utan att jag sa till om det.
Men det känns ju smart, beställer man en HD box och får hem den så fungerar inte HD kanalerna. Det ger ju bara onödiga samtal till supporten.

Postad 22 juli 2008 - 20:09

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0

Jag har en Harmony One, men den ligger ju en tusenlapp över 5xx-modellerna som nu är rätt gamla.

Gamla eller inte så köpte jag en logitech 525 och ångrar mig inte. Äntligen kan min sambo sätta på boxen, TV;n och förstärkaren med bara en knapptryckning. Och stänga av allting med en knapp (hon brukar glömma förstärkaren och den dra ju sina 100-200 Watt beroende ljudvolym). Tycker själv det är väldigt bekvämt och den fungerar bättre än orginal. Händer mycket sällan att boxen inte lyder knapptryckning med nya fjärrren.

Och MagnusBio, som skriver:
- Men det känns ju smart, beställer man en HD box och får hem den så fungerar inte HD kanalerna.

Håller med dig och när nu CanalDigital är väldigt dyra är ju detta ett vansinnigt beteende mot nya HD-kunder. Finns inga bortförklaringar utan de uppför sig helt idiotiskt i mitt tycke. Jag hade dock inga problem när jag startade igång. Fick rubbet genast de första 2 veckorna. Lite krångel dock med sportHD när jag tog totalpaketet. Men efter tre ringningar under 24 timmar till supporten och till slut fick en ytterst vänlig norrlänning fart på min kanal när jag sa att snart börjar fotbollen och den vill jag se i HD. Han var visst också fotbollsälskare :D

Redigerat av ruva, 22 juli 2008 - 20:20.

Postad 26 juli 2008 - 22:59

michpic
  • michpic
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hej!

Har nu läst igenom det mesta i denna tråd men hittar tyvärr ingen som verkar ha samma problem som jag.

Obs, problemet gäller min box men också projektorn och felen uppkom samtidigt vilket är mycket skumt.

När jag ska använda fjärren så svarar knappt boxen och när den väl svarar så hamnar den i någon typ av loop. T.ex. om jag trycker på OK-knappen så där 4-5 knapptryckningar för att få fram kanallistan, efter så fortsätter den gröna lampan på boxen att blinka. Ska jag sedan bläddra i någon riktning så rullar den bara på utan stopp.

Jag har en multifjärr som får boxen att reagera på samma sätt. Jag har också testat fjärren hos en polare och den fungerar utmärkt på hans box. Inget fel på fjärren således.

Det skumma som jag skrev tidigare är att det också har hänt på min projektor och det samtidigt. På mina andra enheter (DVD och Förstärkare) märks inget.

Mvh
Michael

Postad 27 juli 2008 - 22:23

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Hej!

Har nu läst igenom det mesta i denna tråd men hittar tyvärr ingen som verkar ha samma problem som jag.

Obs, problemet gäller min box men också projektorn och felen uppkom samtidigt vilket är mycket skumt.

När jag ska använda fjärren så svarar knappt boxen och när den väl svarar så hamnar den i någon typ av loop. T.ex. om jag trycker på OK-knappen så där 4-5 knapptryckningar för att få fram kanallistan, efter så fortsätter den gröna lampan på boxen att blinka. Ska jag sedan bläddra i någon riktning så rullar den bara på utan stopp.

Jag har en multifjärr som får boxen att reagera på samma sätt. Jag har också testat fjärren hos en polare och den fungerar utmärkt på hans box. Inget fel på fjärren således.

Det skumma som jag skrev tidigare är att det också har hänt på min projektor och det samtidigt. På mina andra enheter (DVD och Förstärkare) märks inget.

Mvh
Michael

Har du någon stor TV påslagen samtidigt? Stora plasmaskärmar brukar kunna få fjärren att spöka, kanske pga av ljusrefelktioner. Om den inte är påslagen kan du kanske täcka över den och testa? Eller testa det omskriva "toarulletricket", dvs håll en rulle framför fjärren för att skärma av ljuset.

Postad 28 juli 2008 - 09:17

Unregisteredff40bcd8
  • Unregisteredff40bcd8
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
Nån som kan hjälpa mig när det gäller radiodelen på denna box?
Jag har i menyn en "not" där det står radio men klickar jag på den så slår boxen av sig?

Hu rgör jag för att få radiokanalerna??
Jag kör inget marksänt utan bara via parabol!!

MVH kjelle

Postad 28 juli 2008 - 13:03

michpic
  • michpic
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Har du någon stor TV påslagen samtidigt? Stora plasmaskärmar brukar kunna få fjärren att spöka, kanske pga av ljusrefelktioner. Om den inte är påslagen kan du kanske täcka över den och testa? Eller testa det omskriva "toarulletricket", dvs håll en rulle framför fjärren för att skärma av ljuset.

Nu ska ni få höra, efter ca 4 timmars nattaktivitet hittade jag felet. Jag hade möblerat om lite och flyttat baslådan och samlat upp alla kablar på samma ställe. Detta vart tydligen för mycket för IR att ta sig igenom och det blev som sagt pankaka.

Flyttade tillbaka grejerna och vips så fungerar det.

/Michael

Postad 28 juli 2008 - 14:15

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Nån som kan hjälpa mig när det gäller radiodelen på denna box?
Jag har i menyn en "not" där det står radio men klickar jag på den så slår boxen av sig?

Hu rgör jag för att få radiokanalerna??
Jag kör inget marksänt utan bara via parabol!!

MVH kjelle

Gå först via favoriter och skapa en lista, så kan du testa om det fungerar. Jag har själv inte använt radiokanaler (tror att det bara finns 3 st resten finns nog inom TV????, eller är det mer via marksändning). Som du säger så är det risk att boxen hänger sig, och det kan t.o.m vara så att den hänger sig för gott, så testa inte detta hemma ;-). Dock har jag hört att om man först lägger in radiokanler i Favortier så ska boxen inte hänga sig, så testa om du vågar

Postad 28 juli 2008 - 17:40

Unregisteredadfb60ea
  • Unregisteredadfb60ea
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Har ett strul som är riktigt irriterande och tänkte kolla hur ni andra löst det. Jag får väldigt grova lipsync fördröjningar. Jag har en Pioneer 5080xd samt en pioneer vsx 812d som stärkare. Får ni andra lipsync fel? Har även kollat lite på audio delay boxar, någon som löst det på detta sätt?

//mackan

Postad 28 juli 2008 - 18:23

tony97
  • tony97
  • Forumräv

• 502 inlägg
  • 0
När kommer det en uppdatering som fixar till helst alla men iaf. några av alla probelm?

Postad 29 juli 2008 - 10:03

MGW
  • MGW
  • Forumräv

• 621 inlägg
  • 0

När kommer det en uppdatering som fixar till helst alla men iaf. några av alla probelm?

Kommer väl någon uppdatering nu i aug om jag inte hört helt fel?
Sen om den fixa felen eller lägger till nya får man ju se :)

Redigerat av MGW, 29 juli 2008 - 10:04.

Postad 29 juli 2008 - 10:15

guineapig
  • guineapig
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Lite frågor som kankse redan varit uppe men jag kan inte hitta svaren så hoppas på hjälp:

1. Jag upplever att bilden genom boxen är mindre skarp och har blekare färger än när jag kör via marksänt, stor skillnad faktiskt. Beror detta på att boxen är sämre än min TV (pz85 plasma) på att skala upp till 1080? eller är det kabeln som ger dålig bild? kör via HDMIså det borde inte kunna vara kabelstrul. Kan man på något sätt få boxen att skicka en icke uppskalad signal via HDMI? útan att förlora HD.kanalerna alltså, för de försvinner om man ändrar till icke HD-signal...

2. Tvn ställer sig på fel format ibland, den kör på auto och 4:3 blir rätt med "black bars" som jag vill ha, men 2ggr har det helt plötsligt blivit så att bilden blir lite för "stor" , detta går ej att ändra på tvn så att jag får tillbaka som det var innan utan jag måste boota om boxen till fabriksläge så blir 4:3 bilden rätt igen. Fel på boxen? Bug? eller?

Postad 29 juli 2008 - 14:05

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Lite frågor som kankse redan varit uppe men jag kan inte hitta svaren så hoppas på hjälp:

1. Jag upplever att bilden genom boxen är mindre skarp och har blekare färger än när jag kör via marksänt, stor skillnad faktiskt. Beror detta på att boxen är sämre än min TV (pz85 plasma) på att skala upp till 1080? eller är det kabeln som ger dålig bild? kör via HDMIså det borde inte kunna vara kabelstrul. Kan man på något sätt få boxen att skicka en icke uppskalad signal via HDMI? útan att förlora HD.kanalerna alltså, för de försvinner om man ändrar till icke HD-signal...

2. Tvn ställer sig på fel format ibland, den kör på auto och 4:3 blir rätt med "black bars" som jag vill ha, men 2ggr har det helt plötsligt blivit så att bilden blir lite för "stor" , detta går ej att ändra på tvn så att jag får tillbaka som det var innan utan jag måste boota om boxen till fabriksläge så blir 4:3 bilden rätt igen. Fel på boxen? Bug? eller?

1. Kan hålla med om att färgerna är lite "mjukare" med boxen, men jag tycker att boxen ger en utmärkt bild i SD (betydligt bättre än min kabel analog och kabel digital, som dock ger en kraftigare färg). Du kan inte få boxen att skicka en icke uppskalad signal via HDMI, jag tror inte att det är det är uppskalningen som gör blekheten utan boxens inställning som man tyvärr inte kan justera (men det kan du väl kompensera för på TV'n. Du kan ju testa om färgerna kraftigare med SCART?

2. Testa on demand knappen

Postad 29 juli 2008 - 21:57

flensburg2
  • flensburg2
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Jag kan inte höja eller sänka ljudet med digitalboxens fjärrkontroll när jag kör via HDMI. Via scart så går det bra, men via HDMI så blir det ingen skillnad på ljudet oavsett hur man sänker eller höjer. Mutar man ljudet på boxen , så mutas ljudet dock. Kör inte "hemmabio" setting, utan "stereo".

Någon annan som stött på detta?

Postad 29 juli 2008 - 23:18

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5 304 inlägg
  • 0
Jaha nu råkade jag trycka på radioknappen av misstag och boxen har hamnat i ngn vinkelvolt och går absolut inte få igång igen, ngn som lyckats?

Postad 30 juli 2008 - 09:30

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Jag upplevde samma sak på min PX700 när jag bytte från Comboboxen. Bilden blir något mindre skarp, men om sedan detta är bättre eller sämre är väl en smakfråga? Däremot så är det på inga sätt och vis sämre än Panasonics inbyggda mottagare som enligt min mening ger en kass bild.

Postad 30 juli 2008 - 16:41

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Jag kan inte höja eller sänka ljudet med digitalboxens fjärrkontroll när jag kör via HDMI. Via scart så går det bra, men via HDMI så blir det ingen skillnad på ljudet oavsett hur man sänker eller höjer. Mutar man ljudet på boxen , så mutas ljudet dock. Kör inte "hemmabio" setting, utan "stereo".

Någon annan som stött på detta?

Med inställnig i stereo så ska det fungera med ljudreglering via fjärr på både AC3 och PCM ljud, verkar konstigt, har inte det problemet. Du kan ju pröva med en fabriksåterställning, det är kanske några andra personliga inställningar som försvinner men inget inspelat

Postad 30 juli 2008 - 16:45

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Jaha nu råkade jag trycka på radioknappen av misstag och boxen har hamnat i ngn vinkelvolt och går absolut inte få igång igen, ngn som lyckats?

Tror tyvärr det är en ny box som gäller, det är konstigt att Sagem inte har kunnat fixa denna bugg. Om du kan få någon typ start på boxen så skulle jag testa med att trycka på Meny knappen vid uppstart, men det är inget jag tror fungerar. Om du får en ny box, lägg in de 3 radiokanler som favoriter, har jag fått det som tips för att undvika total-döden.

Postad 30 juli 2008 - 17:27

eleson
  • eleson
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Följdfelet jag har fått nu för ANDRA gången kopplat till denna bugg är att när jag byter ut tex i detta fallet Kunskapskanalen tillbaka till TV6 så försvinner kanalposition 1 på favoritlistan. Mao alla kanaler förskjuts en position och det finns inga möjligheter att återskapa detta. (SVT1 på pos 2 SVT2 Pos 3 osv)
Jag tror att det inträffar om man står på kanalpostion 6, går in i favvomenyn och där deleter kunskapskanalen och infogar TV6. När man går ut igen så står mottagaren kvar på position 6, visar kunskapkanalen. Så fort man byter kanal så ersätts kunskapskanalen med TV6 men samtidigt så förskjuts hela listan.
Trycker man på kanal 1 så hoppar den till position 2 mao SVT1 men trycker jag på 2:an blir det naturligtvis åxå SVT1.

Det blir återigen att skapa en helt ny favoritlista...puhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh då den gamla är helt korrupt.

BUG BUG BUG!!!!

Var glad , jag har skaffat Viasat HD med inspelning: ( dvs en pace tds850nv)
Den har varken texttv eller favorit listor! Jag kollade inte , trodde inte ens att det var lagligt att göra sådana boxar. Det borde vara förbjudet iallafall...
/E

Postad 30 juli 2008 - 18:40

flensburg2
  • flensburg2
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Med inställnig i stereo så ska det fungera med ljudreglering via fjärr på både AC3 och PCM ljud, verkar konstigt, har inte det problemet. Du kan ju pröva med en fabriksåterställning, det är kanske några andra personliga inställningar som försvinner men inget inspelat

Tyvärr är det iget som en fabriksåterställning fixar...Detta är min andra box, allså en utbytesbox för den första som dock hade andra problem. Denna andra box är betydligt tystare än den första jag fick, så jag skulle gärna vilja behålla den, men inte om man inte skall kunna sänka eller höja ljudet via boxen. Nu skall denna också bytas ut pga nämnda problem, man får helt enkelt hålla tummarna för box nummer tre.

Postad 30 juli 2008 - 22:44

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5 304 inlägg
  • 0

Tror tyvärr det är en ny box som gäller, det är konstigt att Sagem inte har kunnat fixa denna bugg. Om du kan få någon typ start på boxen så skulle jag testa med att trycka på Meny knappen vid uppstart, men det är inget jag tror fungerar. Om du får en ny box, lägg in de 3 radiokanler som favoriter, har jag fått det som tips för att undvika total-döden.

Helt fantastiskt men så är det... ny box är på väg!

Postad 31 juli 2008 - 12:24

Lerumsbo
  • Lerumsbo
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Jag har den "gamla" HD-boxen som har en usel EPG-struktur där man väljer kanal så visas EPG för den kanalen i en ruta höger om kanallistan. Kan nån bifoga en bild på hur EPG ser ut i denna boxen?

Kan man få en tidslinjebaserad EPG-vy i den, dvs kanaler på en axel och tid på den andra?

Postad 31 juli 2008 - 16:47

mindwipe
  • mindwipe
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Har kanske hittat en bugg till...

Idag när jag skulle programmera lite inspelningar visade det sig att boxen tyckte det var den 1/8 och inte den 31/7 ?

Är det fel från CD som sänder fel klocka eller är det boxen som inte fattar att det är 31 dagar i Juli månad?
Om det är fel på boxen, kommer den alltid att vara en dag före nu?

Redigerat av mindwipe, 31 juli 2008 - 16:48.

Postad 31 juli 2008 - 19:04

T.P.
  • T.P.
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0

Jag har den "gamla" HD-boxen som har en usel EPG-struktur där man väljer kanal så visas EPG för den kanalen i en ruta höger om kanallistan. Kan nån bifoga en bild på hur EPG ser ut i denna boxen?

Kan man få en tidslinjebaserad EPG-vy i den, dvs kanaler på en axel och tid på den andra?

Har ingen bild, men EPG:n är lika usel på denna box. Ingen tidslinjebaserad EPG, utan precis som på gamla boxen ser man en kanal i taget och den är seg. :(

Postad 31 juli 2008 - 22:16

MagnusBio
  • MagnusBio
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0

Har kanske hittat en bugg till...

Idag när jag skulle programmera lite inspelningar visade det sig att boxen tyckte det var den 1/8 och inte den 31/7 ?

Är det fel från CD som sänder fel klocka eller är det boxen som inte fattar att det är 31 dagar i Juli månad?
Om det är fel på boxen, kommer den alltid att vara en dag före nu?

Exakt samma sak hände mig idag. Det blev helt plötsligt den 1 augusti i boxen.

Jag drog ut spänningen och satte i den igen så blev det bra.

Redigerat av MagnusBio, 31 juli 2008 - 22:18.

Postad 01 augusti 2008 - 13:08

tv-kort
  • tv-kort
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Hur lång kabel kan man egentligen ha?

Mätte nyss vid sommarstugan óch det blev 34 meter.

Har hört talas om att man kan ha förstärkare om kabeln är för lång. Hur effektiva är såna och vad kostar dom?

Postad 01 augusti 2008 - 13:12

PDDNOS
  • PDDNOS
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
Ingår 2 st rullar a´40m, så det borde inte vara ngt problem.

Postad 01 augusti 2008 - 13:18

tv-kort
  • tv-kort
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Ingår 2 st rullar a´40m, så det borde inte vara ngt problem.

Va, fick du med 2x40 meter? Jag fick inte med nån kabel alls.

Jag har för mig att CD avråder från kablar längre än 20/25 meter. Är det nån som har testat olika längder och sett vad det gör för skillnad?

Postad 01 augusti 2008 - 13:28

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0

Hur lång kabel kan man egentligen ha?

Mätte nyss vid sommarstugan óch det blev 34 meter.

Har hört talas om att man kan ha förstärkare om kabeln är för lång. Hur effektiva är såna och vad kostar dom?

Kjelle har sådana och de förstärker med tio enheter på insignalen till boxen från LNB (det blir väl 7-10% antar jag).

Antennförstärkare UHF + SAT
F-anslutning, 450-2400 MHz
UHF 450-2200 MHz. Förstärker 18-20 dB. Lämplig för DVB-T. F-anslutning. Drivspänning: 15-24V. Lämplig spänningsmatning 30-336.

Postad 01 augusti 2008 - 13:39

Unregistereddb570177
  • Unregistereddb570177
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Det är bara till att säga att denna box knappast är någon fulländad maskin :lol:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.