Comhem Humax HDPVR-1000c
5077 svar till detta ämne
Postad 17 May 2009 - 15:15
Unregistered65a692d2
-
Unregistered65a692d2
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Ska funka kolla va Scarten skickar för signal till VHSen? en VHS kan bara ta imot CVBS så Scarten måste skicka CVBS det gör du under Menu ----> Bild och Ljud ---> VCR Scart S-video kan vissa VHSer ta med men inte alla
hej o tack för svaret min sony har under kanalväljare val av: CATV / Normal gör jag kanalsökning på videon så får jag bara val typ s01 och uppåt och c01 o uppåt och där får jag ingen träff på dom digitala kanalerna ?? då måste jag lyckas hitta någon ny vhs video med CVBS/S-video, någon som vet om det finns att köpa ? och behöver bara vhs video (ej dvd) om någon skulle veta  jätte tack på förhand
Redigerat av Unregistered65a692d2, 17 May 2009 - 16:20.
Postad 18 May 2009 - 06:44
Unregisteredc2e5ee9c
-
Unregisteredc2e5ee9c
-
Lärjunge
-
-
447 inlägg
hej o tack för svaret
min sony har under kanalväljare val av: CATV / Normal gör jag kanalsökning på videon så får jag bara val typ s01 och uppåt och c01 o uppåt och där får jag ingen träff på dom digitala kanalerna ??
då måste jag lyckas hitta någon ny vhs video med CVBS/S-video, någon som vet om det finns att köpa ? och behöver bara vhs video (ej dvd)
om någon skulle veta  jätte tack på förhand
Digitalboxen kodar inte av alla kanalerna och skickar ut det. Den skickar bara ut en bild, typ det som skulle gått till TV:n om scarten gått dit. Alltså väljer du tvkanal på boxen. Sen ställer du VHS på scartingången, typ AV2 eller nått sånt och spelar in den signalen.
Redigerat av Unregisteredc2e5ee9c, 18 May 2009 - 06:45.
Postad 18 May 2009 - 13:58
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
hej o tack för svaret
min sony har under kanalväljare val av: CATV / Normal gör jag kanalsökning på videon så får jag bara val typ s01 och uppåt och c01 o uppåt och där får jag ingen träff på dom digitala kanalerna ??
då måste jag lyckas hitta någon ny vhs video med CVBS/S-video, någon som vet om det finns att köpa ? och behöver bara vhs video (ej dvd)
om någon skulle veta  jätte tack på förhand
du ska inte göra några inställningar i VHSen det jag sa gör du i digitalboxen... du gör inga kanal sökningar på videon sätt videon i ingångsläge Scart även kallat AV1 eller liknade det vill säga den Scart port din digitalbox är kopplad till på videon!
Postad 18 May 2009 - 14:05
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
Har precis fått hem en ny Pioneer KRP-500 M plasma till min nya lägenhet och var såklart förberedd på att köpa HD PVR-boxen från Comhem i samband med detta - MEN tydligen har jag inte de "tre hål i väggen" som krävs för att få HD-sändningar (SUCK!!).
Så min fråga är, kan det möjligtvis vara värt att köpa boxen ändå eftersom jag:
1. Gärna vill ha inspelningsfunktionen
2. Vill koppla boxen via HDMI direkt till min förstärkare --> TVn (och då finns det ju bara denna + tidigare Humax box UTAN PVR-funktion som stödjer detta).
3. Min nya bostadsrättsförening "kanske/eventuellt" bestämmer sig för att vara extra generösa att uppgradera till "tre hål i väggen" inom ngt år och då är jag ju redan förberedd för HD-sädningar, så att säga... :-)
Orkar tyvärr inte läsa igenom hela tråden, men antar att boxen är bra på vanliga SD-sändningar oxå?
Redigerat av ajzman, 18 May 2009 - 14:21.
Postad 18 May 2009 - 15:22
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
Har precis fått hem en ny Pioneer KRP-500 M plasma till min nya lägenhet och var såklart förberedd på att köpa HD PVR-boxen från Comhem i samband med detta - MEN tydligen har jag inte de "tre hål i väggen" som krävs för att få HD-sändningar (SUCK!!).
Så min fråga är, kan det möjligtvis vara värt att köpa boxen ändå eftersom jag: 1. Gärna vill ha inspelningsfunktionen 2. Vill koppla boxen via HDMI direkt till min förstärkare --> TVn (och då finns det ju bara denna + tidigare Humax box UTAN PVR-funktion som stödjer detta). 3. Min nya bostadsrättsförening "kanske/eventuellt" bestämmer sig för att vara extra generösa att uppgradera till "tre hål i väggen" inom ngt år och då är jag ju redan förberedd för HD-sädningar, så att säga... :-)
Orkar tyvärr inte läsa igenom hela tråden, men antar att boxen är bra på vanliga SD-sändningar oxå?
Javisst, boxen fungerar ju minst lika bra för SD-sändningar. Det mesta man vill spela in sänds ändå inte i HD än. Du får ju större HDD (320 GB mot 160 GB) och bättre bild (uppskalad via HDMI) mot om du köper Samsung-boxen med hårddisk. Så om priset inte avskräcker dig, köp en HD-PVR trots att du ännu inte får in HD-sändningar.
Postad 18 May 2009 - 15:29
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Så min fråga är, kan det möjligtvis vara värt att köpa boxen ändå eftersom jag: 1. Gärna vill ha inspelningsfunktionen 2. Vill koppla boxen via HDMI direkt till min förstärkare --> TVn (och då finns det ju bara denna + tidigare Humax box UTAN PVR-funktion som stödjer detta). 3. Min nya bostadsrättsförening "kanske/eventuellt" bestämmer sig för att vara extra generösa att uppgradera till "tre hål i väggen" inom ngt år och då är jag ju redan förberedd för HD-sädningar, så att säga... :-)
Bara för att du inte har 3hål i väggen så innebär inte det att de inte funkar att ta in hd kanalerna finns vissa här som har 2 hål i väggen och har alla HD kanalerna fungerande så köp boxen den är värd det även för SD får du in hd kanalerna så kan du se dem också.
Postad 18 May 2009 - 15:32
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
Javisst, boxen fungerar ju minst lika bra för SD-sändningar. Det mesta man vill spela in sänds ändå inte i HD än. Du får ju större HDD (320 GB mot 160 GB) och bättre bild (uppskalad via HDMI) mot om du köper Samsung-boxen med hårddisk. Så om priset inte avskräcker dig, köp en HD-PVR trots att du ännu inte får in HD-sändningar.
Tackar ödmjukast för snabbt svar!  Jag har bestämt mig, det blir en HD PVR box, trots avsaknad av tre hål i väggen (kanske får in SVT HD ändå dock, ska testa lite senare...), så jag måste kila ner till närmsta ÅF-butik och köpa en enhet + tvillingkort/abonnemang asap (har vanlig Samsung digitalbox sen tidigare med "8 favoriter", som nu flyttas in till sovrummet) så man inte missar AIK-DIF ikväll! Tack återigen!!  Bara för att du inte har 3hål i väggen så innebär inte det att de inte funkar att ta in hd kanalerna finns vissa här som har 2 hål i väggen och har alla HD kanalerna fungerande så köp boxen den är värd det även för SD får du in hd kanalerna så kan du se dem också.
GRYMT!! TACK!!
Postad 18 May 2009 - 20:00
Unregisteredc7b312fb
-
Unregisteredc7b312fb
-
Forumräv
-
-
596 inlägg
Vill minnas att Comhem kommer ut och byter uttag utan kostnad. Fast kommer inte ihåg om det endast gäller när man skaffar deras bredband. Nåt var det i alla fall. Vet heller inte om det är nåt annat som behöver uppgraderas i nätet utöver själva uttaget.
Postad 18 May 2009 - 20:39
Phunky
-
Phunky
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
Om det enligt deras hemsida ska gå att få bredband på adressen byter de till 3-hål i väghen gratis om man felanmäler till comhem. Brukar dock inte spela någon roll om man har 3-hål i väggen för att få HDTVn att fungera om det ska vara klart enligt deras hemsida för bredband. Bäst är att du ber dem komma och byta när du endå beställer HDboxen för at vara säker.
Postad 18 May 2009 - 23:29
BestRip
-
BestRip
-
Användare
-
-
145 inlägg
Vill minnas att Comhem kommer ut och byter uttag utan kostnad. Fast kommer inte ihåg om det endast gäller när man skaffar deras bredband. Nåt var det i alla fall. Vet heller inte om det är nåt annat som behöver uppgraderas i nätet utöver själva uttaget.
HD boxen kopplar man i TV uttaget (ett av de två uttagen, det andra är för radio) det tredje hålet används bara för telefoni och bredband och har inget med varken digital eller analog tv signal att göra.
Postad 19 May 2009 - 07:16
Phunky
-
Phunky
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
HD boxen kopplar man i TV uttaget (ett av de två uttagen, det andra är för radio) det tredje hålet används bara för telefoni och bredband och har inget med varken digital eller analog tv signal att göra. 
Jo själva 3-hål i väggen spelar ingen roll för extrauttaget man får är bara för bredband men när de byter uttaget kan de se om dämpning osv stämmer vilket är rätt så viktigt.
Postad 19 May 2009 - 07:36
Unregisteredc2e5ee9c
-
Unregisteredc2e5ee9c
-
Lärjunge
-
-
447 inlägg
Jag har tre hål i väggen men enligt Comhem är fastigheten ändå inte uppgraderad till att kunna ta emot de frekvenser som HD-kanalerna sänds på. Efter ett antal timmars tjafsande fram och tillbaka med Comhem och hyresvärd och en tekniker som påstod att jag "troligvis" kunde ta emot kanalerna köpte jag boxen på öppet köp. Jag ringde sen Comhem och smörade till mej Discovery HD i ettt dygn och det fungerade hur bra som helst. Jag for sen tillbaka till butiken och försökte köpa om boxen med abonnemang. Men så enkelt var det inte. Eftersom fastigheten inte var uppgraderad enligt Comhems register fick jag inte ens teckna abonnemang, trots att jag intygade att jag kunde se kanalerna. Lösningen blev att jag fick uppge en annan bostadsadress än den jag bor på och bara ange min riktiga adress som faktureringsadress...
Nu har det gått ett halvår och trots att min hyresvärd och Comhem vet att jag kan se HD-kanalerna utan ens den minst lilla störning så är inte Comhems register uppdaterat. Ingen på mitt kvarter kan alltså teckna abonnemang på HD-kanaler hos Comhem utan att uppge en fejkad bostadsadress...
Postad 19 May 2009 - 09:02
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
Nope, det går inte tyvärr inte hos oss eftersom ALLA lägenheter i föreningen isåfall måste uppgraderas (enligt Comhem supporten)... Och det måste ju styrelsen rösta igenom först (och skaffa pengar till, för det lär inte vara billigt...). Så jag får nöja mig med SD-sändningar ett bra tag framöver antar jag. Hmmpff, verkar dessutom blivit problem med pairingen (som jag läst om tidigare i tråden) eftersom boxen nu fastnat på "Laddar konfigurationsdata...". Får väl ringa supporten igen ikväll antar jag.
Redigerat av ajzman, 19 May 2009 - 09:02.
Postad 19 May 2009 - 09:40
BestRip
-
BestRip
-
Användare
-
-
145 inlägg
Jag har tre hål i väggen men enligt Comhem är fastigheten ändå inte uppgraderad till att kunna ta emot de frekvenser som HD-kanalerna sänds på. Efter ett antal timmars tjafsande fram och tillbaka med Comhem och hyresvärd och en tekniker som påstod att jag "troligvis" kunde ta emot kanalerna köpte jag boxen på öppet köp. Jag ringde sen Comhem och smörade till mej Discovery HD i ettt dygn och det fungerade hur bra som helst. Jag for sen tillbaka till butiken och försökte köpa om boxen med abonnemang. Men så enkelt var det inte. Eftersom fastigheten inte var uppgraderad enligt Comhems register fick jag inte ens teckna abonnemang, trots att jag intygade att jag kunde se kanalerna. Lösningen blev att jag fick uppge en annan bostadsadress än den jag bor på och bara ange min riktiga adress som faktureringsadress...
Nu har det gått ett halvår och trots att min hyresvärd och Comhem vet att jag kan se HD-kanalerna utan ens den minst lilla störning så är inte Comhems register uppdaterat. Ingen på mitt kvarter kan alltså teckna abonnemang på HD-kanaler hos Comhem utan att uppge en fejkad bostadsadress... Ja dom ä fina på comhem!!! Jag vet inte om detta är att betrakta som "off topic" men jag chansar. Jag har haft Humax-boxen i ca 3 månader nu och tycker mkt bra om den, bildkvalitén är nog bland det bästa jag sett. Jag har en gammal JVC DVD-HD video-maskin som jag använder för att titta på mina DVD'er. Den har HDMI utgång och uppskalning till 1080i..., men det ser inte bra ut. Skärpa kommer i form av diagonala små rutmönster som blir speciellt tydliga vid skarpa kontraster, och mer irriterande än snyggt. Nu funderar jag på att skaffa en bluerayspelare för att få bättre bild på framförallt DVD, är inte så intresserad av att börja köpa en massa blueray titlar, men några blir det säkert... Så till frågan: Kan någon jämföra bildkvalité mellan Humax PVR-boxen och någon av de mera populära bluerayspelarna. Är dom lika bra? eller bättre? Någon som tycker att eran bluerayspelare har bättre bild än HDPVR-1000c? Vilken ska man välja? Samsung BD-P 2500, Panasonic DMP-BD35 eller kanske Sony BDP-S350 eller annat förslag.
Postad 19 May 2009 - 10:13
alienrebel
-
alienrebel
-
Veteran
-
-
1556 inlägg
Har du testat att köra ut 576p från din dvd spelare?
Din tv/projje kanske gör ett bättre jobb på att skala upp bilden än dvd spelaren.
Har själv en Sony s350 Blu-ray spelare och den tycker jag visar bättre bild än Humax boxen.
Kör projje och 92" och tycker det funkar kanon att titta på tv både SD och HD kanaler genom boxen.
Men det är ju inte i närheten av en Blu-ray film.
Så mitt råd är att fortsätt titta på TV genom boxen och köp en Panasonic eller Sony spelare för BD/DVD
Postad 19 May 2009 - 13:33
Unregistered65a692d2
-
Unregistered65a692d2
-
Amatör
-
-
66 inlägg
du ska inte göra några inställningar i VHSen det jag sa gör du i digitalboxen... du gör inga kanal sökningar på videon sätt videon i ingångsläge Scart även kallat AV1 eller liknade det vill säga den Scart port din digitalbox är kopplad till på videon!
hej o tack för svaren, min tankegång är att kunna spela/programera in in flera olika kanaler och några dagar frammåt med videon, så som jag kan nu på dom analoga kanalerna som kommer försvinna om en vecka. om jag förstår rätt så behöver jag då en video med CVBS och eller S-video, är båda dom scart kontakter med funktion på sig cvbs har jag aldrig hört om, s-video däremot är väll en kontakt eller ? gärna om någon vet om det finns vhs video med scart som kan använda cvbs o s-video, eller med s-video kontakt ?
Postad 19 May 2009 - 14:45
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
hej o tack för svaren,
min tankegång är att kunna spela/programera in in flera olika kanaler och några dagar frammåt med videon, så som jag kan nu på dom analoga kanalerna som kommer försvinna om en vecka.
om jag förstår rätt så behöver jag då en video med CVBS och eller S-video, är båda dom scart kontakter med funktion på sig cvbs har jag aldrig hört om, s-video däremot är väll en kontakt eller ?
gärna om någon vet om det finns vhs video med scart som kan använda cvbs o s-video, eller med s-video kontakt ? 
du kommer inte kunna programera in på samma sätt på videon med digitalt då du inte kan styra digitalboxen med videon... alla video apparater är CVBS såp du behöver ingen annan video vissa klarar även S-video. digitalboxen ska som sakt skicka ut CVBS det ställer du in i menyerna på digitalboxen och du drar en scart från digitalboxen till videon och ställer videon i scartens ingångsläge mer behöver inte sägas.. du kommer inte att kunna programera in program med videon på samma sätt som med analogt då du bara kan spela in det program digitalboxen visar!
Postad 19 May 2009 - 15:54
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
Haha, kolla vilket svar jag fick nu! Och detta efter jag pratat med ytterligare en person på Comhem supporten som var HELT övertygad om att jag INTE hade "tre hål i väggen"... Föresten, vad menar han egentligen med "så byter vi ut den??" Ska de byta ut min vägg då eller..?? " SVAR 2009-05-19 13:09Hej och tack för ditt e-postmeddelande! Du ska ha tre hål i väggen. Det har vi kollat upp nu. Är det så att ditt uttag saknar tre hål i så är det bara att skriva ett nytt mail så byter vi ut den. Med vänlig hälsning Com Hem AB Kundservice FRÅGA 2009-05-18 14:01 - Uppföljningsfråga angående: Beställa tjänst
Hej igen, ajdå, det lät ju inte alls bra?? Men när jag tittar i nya lägenheten så ser det faktiskt ut som att det är "tre hål i väggen" så är ni HELT säkra på att jag verkligen inte kan ta emot HD-sändningar? Eller är det så att mina "tre hål i väggen" saknar uppgradering för HD eller liknande...? Vem vänder jag mig till isåfall, om detta inte skulle fungera, är det min bostadsförening då eller? SVAR 2009-05-15 19:44Hej och tack för ditt e-postmeddelande! Återförsäljare har andra priser och erbjudanden på boxarna. Tyvärr kan du inte se sändningar i HD då du ej har tre hål i väggen.Med vänlig hälsning Com Hem AB Kundservice" Very well then, jag får väl knata ner till El-giganten där jag köpte boxen och försöka byta till mig ett "8 favoriter HD" abonnemang i st f vanliga "8 favoriter" helt enkelt...
Redigerat av ajzman, 19 May 2009 - 15:55.
Postad 19 May 2009 - 20:46
Phunky
-
Phunky
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
Nu har det gått ett halvår och trots att min hyresvärd och Comhem vet att jag kan se HD-kanalerna utan ens den minst lilla störning så är inte Comhems register uppdaterat. Ingen på mitt kvarter kan alltså teckna abonnemang på HD-kanaler hos Comhem utan att uppge en fejkad bostadsadress...
Går bra fram tills det slutar fungera. Ska det inte vara klart enligt deras register kommer de inte skicka tekniker för att lösa felet om du nu inte har problem på dina vanliga digitala eller analoga kanaler också samtidigt.
Postad 19 May 2009 - 23:59
BestRip
-
BestRip
-
Användare
-
-
145 inlägg
Har du testat att köra ut 576p från din dvd spelare? Din tv/projje kanske gör ett bättre jobb på att skala upp bilden än dvd spelaren.
Har själv en Sony s350 Blu-ray spelare och den tycker jag visar bättre bild än Humax boxen. Kör projje och 92" och tycker det funkar kanon att titta på tv både SD och HD kanaler genom boxen. Men det är ju inte i närheten av en Blu-ray film.
Så mitt råd är att fortsätt titta på TV genom boxen och köp en Panasonic eller Sony spelare för BD/DVD
Tack för svaret! Jag har testat 576i, 576p, 720p och 1080i och läge auto, men kan inte påstå att jag kan se någon större skillnad på dom alls. Dessutom påstår TV'n (en LG 50PG1000) att den får 576i/576p oavsett vad jag ställer in JVC'n på (via HDMI). Lite förvirrande, men jag kanske inte hittat rätt inställning, eller så blir det inte bättre. Det är trots allt en ganska hyfsad bild, det värsta är den diagonala rutmönstringen som nog ska föreställa skärpa, men den försvinner inte oavsett inställning. Att spara ner ett HD program på JVC'ns DVD eller HD måste ju gå via SCART och då tappar man rejält av den bildkvalitet som HD-boxen har. Får försöka hitta nån Blu-rayspelare som passar ekonomin å bästa möjliga DVD-bild.
Postad 20 May 2009 - 09:20
Unregistered6570d26f
-
Unregistered6570d26f
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Har haft boxen ett par veckor nu och är mer än nöjd. Det enda jag har att klaga på är att jag bara får in Dolby Digital 2,0 på många kanaler som tidigare haft 5,1. Tänker mest på Canal+ kanalerna.Sänder inte dom ut det mesta i 5,1? Får 5,1 ibland men inte ofta. På HD kanalerna är det nästan alltid 5,1 dock.
får 5.1 på alla HD kanaler men inte på canal plus kanalerna även om de sänds så enligt program tablån
Postad 20 May 2009 - 12:44
Unregistered7cd61031
-
Unregistered7cd61031
-
Amatör
-
-
87 inlägg
får 5.1 på alla HD kanaler men inte på canal plus kanalerna även om de sänds så enligt program tablån
Ni är väl medvetna om att det ofta finns två alternativ gällande ljudet, som man kommer åt under luckan på fjärren (knapp med högtalarsymbol). Ena alternativet är ofta 2-kanalljud och andra 5.1.... Man kan själv skifta mellan och välja vad man vill ha. Ibland finns dock enbart ett alternativ och då får man naturligtvis automatisk detta. / Ulf
Redigerat av Unregistered7cd61031, 20 May 2009 - 12:46.
Postad 20 May 2009 - 14:28
Unregistereda7f4213c
-
Unregistereda7f4213c
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Håller på att tanka ner ny firmware.....är det nån som vet vad den nya innehåller?
Postad 20 May 2009 - 16:34
Noobman
-
Noobman
-
Forumräv
-
-
635 inlägg
Håller på att tanka ner ny firmware.....är det nån som vet vad den nya innehåller?
Kolla in inlägg 1. Mvh. Mats
Postad 20 May 2009 - 17:53
Unregistered65a692d2
-
Unregistered65a692d2
-
Amatör
-
-
66 inlägg
du kommer inte kunna programera in på samma sätt på videon med digitalt då du inte kan styra digitalboxen med videon... alla video apparater är CVBS såp du behöver ingen annan video vissa klarar även S-video. digitalboxen ska som sakt skicka ut CVBS det ställer du in i menyerna på digitalboxen och du drar en scart från digitalboxen till videon och ställer videon i scartens ingångsläge mer behöver inte sägas.. du kommer inte att kunna programera in program med videon på samma sätt som med analogt då du bara kan spela in det program digitalboxen visar!
tack för svaret, då får jag sluta använda videon och försöka att inte spela in massa serier som man inte hinner titta på, på boxens disk
Postad 20 May 2009 - 18:05
Unregistered65a692d2
-
Unregistered65a692d2
-
Amatör
-
-
66 inlägg
en till fråga ang ext USB hårddisk
om man köper en 2,5" extern usb hårddisk på typ 250gb
och Formaterar den usb disken via boxens formaterings möjlighet,
media, usb-kontroll, för att formatera din usb-enhet väljer du ta bort alla filer och tryck sedan på knappen ok,
enl manualen.
vad kan man göra med den usb disken sedan ?
kan man flytta tex en filmkatalog med filmer från boxens disk till den ext usb disken,
och sedan flytta tillbaka samma katalog med filmer ?
att man alltså har den som extra lagringsutrymme,
och flytta filmer från boxens disk till ext usb-disken o tillbaka
om någon vet, har testat
Tack på förhand
Postad 20 May 2009 - 19:42
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
en till fråga ang ext USB hårddisk
om man köper en 2,5" extern usb hårddisk på typ 250gb och Formaterar den usb disken via boxens formaterings möjlighet, media, usb-kontroll, för att formatera din usb-enhet väljer du ta bort alla filer och tryck sedan på knappen ok, enl manualen.
vad kan man göra med den usb disken sedan ? kan man flytta tex en filmkatalog med filmer från boxens disk till den ext usb disken, och sedan flytta tillbaka samma katalog med filmer ?
att man alltså har den som extra lagringsutrymme, och flytta filmer från boxens disk till ext usb-disken o tillbaka
om någon vet, har testat
Tack på förhand 
du kan spara filerna på en usb disk och sen spela upp dem från den
Postad 21 May 2009 - 10:01
Unregistered65a692d2
-
Unregistered65a692d2
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Hej o Tack för svaret, vet du om man kan flytta filmer från Boxens disk till ext usb-disk, och sedan även flytta tillbaka från usb-disken till boxens disk ? jag är sjukskriven o har just fått 1-2 veckors alla kanaler prova på, så jag har spelat in en bunt filmer, men skulle vilja formatera om boxens disk o minska foto partionen till det minsta ca 1gb i stället för 26gb eller vad det nu är tack tack om någon vet
Postad 21 May 2009 - 11:58
Unregistered977e6882
-
Unregistered977e6882
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Hej alla,
Funderar på att köpa en sån här box, men har en fundering. Har mitt antennuttag i ett helt annat rum från TV:n och inbyggt i väggen finns en låååång antennkabel (ca 10m). Denna fanns då jag flyttade in och är antagligen av kvalité billig. Jag kommer således få koppla min box via denna långa antennkabel, som i princip inte kan bytas ut. Kommer detta orsaka problem för mig? Är det överhuvudtaget värt risken att beställa boxen och testa?
Postad 21 May 2009 - 13:45
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Hej o Tack för svaret,
vet du om man kan flytta filmer från Boxens disk till ext usb-disk, och sedan även flytta tillbaka från usb-disken till boxens disk ?
jag är sjukskriven o har just fått 1-2 veckors alla kanaler prova på, så jag har spelat in en bunt filmer, men skulle vilja formatera om boxens disk o minska foto partionen till det minsta ca 1gb i stället för 26gb eller vad det nu är
tack tack om någon vet 
har hört några som säger att man inte kan flytta tillbaka det till boxen men vet inte om de stämmer då jag inte testat den funktionen så mycket
Postad 21 May 2009 - 13:55
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
Funderar på att köpa en sån här box, men har en fundering. Har mitt antennuttag i ett helt annat rum från TV:n och inbyggt i väggen finns en låååång antennkabel (ca 10m). Denna fanns då jag flyttade in och är antagligen av kvalité billig. Jag kommer således få koppla min box via denna långa antennkabel, som i princip inte kan bytas ut. Kommer detta orsaka problem för mig? Är det överhuvudtaget värt risken att beställa boxen och testa?
Oj, det är ju väldigt svårt att svara på. Det bästa vore ju om du kunde låna boxen av någon du känner och prova.
Postad 21 May 2009 - 16:22
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Hej alla,
håller med föregående som skrev det är en svår fråga det enda du kan se det med är att testa men jag tror egentligen inte du kommer ha några problem annars får du använda en antennförstärkare
Postad 21 May 2009 - 18:59
sjostrand
-
sjostrand
-
Användare
-
-
188 inlägg
En fråga om extern disk. Jag tänkte koppla in en 400GB extern disk som jag hade liggande. När jag kopplar in den så får jag upp en ruta om att den inte går att läsa och jag ombeds att formattera den. Men när jag går in under Media så är USB-kontroll dimmad och går inte att välja. Tänkte då att jag måste formattera den innan jag kopplar in den vilket låter oerhört korkat. Men hur jag än letar så hittar jag inget program som jag kan använda för att formattera den med ext2/3. Vill inte lägga ut pengar på ett program som bara kommer användas en gång och de tips jag hittar om att göra formatteringen via en Linux Live CD funkar inte heller eftersom ingen av de jag testat bootat ordentligt.
Så hur gör man?
Postad 21 May 2009 - 21:04
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
En fråga om extern disk. Jag tänkte koppla in en 400GB extern disk som jag hade liggande. När jag kopplar in den så får jag upp en ruta om att den inte går att läsa och jag ombeds att formattera den. Men när jag går in under Media så är USB-kontroll dimmad och går inte att välja. Tänkte då att jag måste formattera den innan jag kopplar in den vilket låter oerhört korkat. Men hur jag än letar så hittar jag inget program som jag kan använda för att formattera den med ext2/3. Vill inte lägga ut pengar på ett program som bara kommer användas en gång och de tips jag hittar om att göra formatteringen via en Linux Live CD funkar inte heller eftersom ingen av de jag testat bootat ordentligt.
Så hur gör man? Du kan formatera den som fat32 det funkar kanon .. alternativt för just ext2/3 så finns detta http://www.fs-driver.org/ det funkar använder det själv och det är gratis
Postad 22 May 2009 - 12:26
sjostrand
-
sjostrand
-
Användare
-
-
188 inlägg
Du kan formatera den som fat32 det funkar kanon .. alternativt för just ext2/3 så finns detta http://www.fs-driver.org/ det funkar använder det själv och det är gratis
Har inte FAT32 en begränsning på 4GB per fil? Känns som att det är ett problem isåfall. Nu har jag i alla fall lyckats formattera som ext2 men boxen säger "Tillgängligt utrymma 0 bytes, Använt utrymme 0 bytes". Har satt igång en ny formattering nu (gjorde en primär partition förra gången och nu tester jag utökad volym om jag minns rätt). Det jobbiga är ju att det tar typ 2h att göra formatteringen så om någon har lyckats få en lösning som funkar så tar jag tackssamt emot tips.
Postad 22 May 2009 - 15:39
sjostrand
-
sjostrand
-
Användare
-
-
188 inlägg
Fick nu till det med FAT32, då kunde boxen hantera hårddisken. Spelade då in en minut på Discovery och flyttade över filen till den externa disken. När jag sen försöker spela upp klippet får jag "Observera! Uppspelning är inte möjlig pga upphovsrättsskydd". Så nu är frågan hur du har fått det att funka?
Postad 22 May 2009 - 16:21
hyslopc
-
hyslopc
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
Ni som är intresserade av att byta den interna 320GB hårddisken mot en större. Jag kan bekräfta att boxen inte kan partitionera en hårddisk större än 1TB, men att den kan kör med en större hårddisk (jag har 1.5TB) om man partitionerar den själv. Skicka ett PM om du behöver mer info.
Postad 22 May 2009 - 17:55
Unregistered4e1812ee
-
Unregistered4e1812ee
-
Forumräv
-
-
889 inlägg
Jag försökte nyss flytta över filer från boxen till en extern hårddisk. Externa hårddisken var formatterad FAT32. Kan bekräfta att man då har en bergänsad filstorlek av 4 GB. Lyckades (tror jag) formatera samma hårddisk med ext2, men då kunde inte boxen läsa disken... Vad krävs för att kunna flytta även störe filer, som långfilm i HD, till extern hårddisk ?
Postad 22 May 2009 - 18:21
hyslopc
-
hyslopc
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
Det går helt enkelt inte.
Postad 23 May 2009 - 01:05
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
finns inget som inte går, allt går att lösa det är kunskapen som saknas... ingen som provat att ta ur disken i boxen o plugga den i datorn kommer man åt nått på disken då nån som vet?
Redigerat av Duckface21, 23 May 2009 - 08:57.
Postad 23 May 2009 - 10:01
guth
-
guth
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Jodå. Jag laddade ner en Linux (Ubuntu) bara för att kunna formatera med ext2. Och det fungerar utmärkt, även med stora filer. EDIT: Gud vad jag ljuger!  Ext2 funkade ju inte, men däremot fungerar ext3, om "inodes"=128. Skriv följande i Linux: mkfs.ext3 -L "Label" -I 128 /dev/sd??
Redigerat av guth, 23 May 2009 - 10:10.
Postad 23 May 2009 - 10:09
hyslopc
-
hyslopc
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
finns inget som inte går, allt går att lösa det är kunskapen som saknas... ingen som provat att ta ur disken i boxen o plugga den i datorn kommer man åt nått på disken då nån som vet?
Jo, jag har provat - fungerar alldeles utmärkt om man har Linux, fast allt är krypterat, och det är iaf inte det som diskuteras nu. Jodå. Jag laddade ner en Linux (Ubuntu) bara för att kunna formatera med ext2. Och det fungerar utmärkt, även med stora filer.
Som extern hårddisk via USB?
Postad 23 May 2009 - 10:11
guth
-
guth
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Ja, men läs min edit ovan.
Postad 23 May 2009 - 10:14
hyslopc
-
hyslopc
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
Aha, så ext3 fungerar! Vilket bra upptäckt. Om du kopiera ut en HD långfilm, kan du kopiera in den igen, och spela upp den utan problem?
Postad 23 May 2009 - 10:26
guth
-
guth
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Ja. Men man måste som du säger kopiera tillbaka den. Man kan inte spela upp den direkt från den externa hårddisken.
Redigerat av guth, 23 May 2009 - 10:34.
Postad 23 May 2009 - 12:00
Unregistered4e1812ee
-
Unregistered4e1812ee
-
Forumräv
-
-
889 inlägg
Även om man får det att fungera, så verkar det väldigt omständigt att använda en extern hårddisk som extra lagringsutrymme. Först flytta filmen till externa disken, sedan tillbaka igen när man väl vill se den. Själv vill jag helst också slippa ha en extra låda stående bland alla andra apparater... Bättre då att montera in en större hårddsik i själva boxen, hyslopc verkar ju ha fått en på hela 1,5 GB att fungera. Kommer nog att försöka detta själv, men fört efter att ha lämnat in boxen för att fixa det elaka surrande ljud som fortfarande uppstår efter några timmars bruk. Otroligt irriterande...
Någon mer som tycker sig fått mer störningar i inspelningar med den nya mjukvaru-uppdateringen ? Jag har haft pixelering och stora fält i bilden med slumpartade färger, kanske två tillfällen per inspelning, varar någon sekund varje gång. Bra bild annars.
Postad 23 May 2009 - 12:10
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Jo, jag har provat - fungerar alldeles utmärkt om man har Linux, fast allt är krypterat, och det är iaf inte det som diskuteras nu.
jo men jag mednade att den som vill kan ju modifera boxen med esata kontakt på utsidan sen kan man ju flytta filer som man vill med att bara koppla disken till datorn och man behöver ju intelinux för att köra ext2/3 om man använder det jag länkade till tidigare
Postad 23 May 2009 - 16:40
hyslopc
-
hyslopc
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
Bättre då att montera in en större hårddsik i själva boxen
Eller hur. Känns som att jag har obegränsat med utrymme nu - jag ligger runt 37%.
Postad 24 May 2009 - 23:18
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Lite offtopic ber om ursekt för det har sökt men inte hittat nån info. då man loggar in på ComHems hemsida och går dit där man ser tillvalskanaler så finns det nått som heter (On demand access) nån som vet va det är för nått, står inge pris eller så på den alls?
Postad 25 May 2009 - 14:44
dabman
-
dabman
-
Lärjunge
-
-
325 inlägg
Lite offtopic ber om ursekt för det har sökt men inte hittat nån info. då man loggar in på ComHems hemsida och går dit där man ser tillvalskanaler så finns det nått som heter (On demand access) nån som vet va det är för nått, står inge pris eller så på den alls?
Då har du sökt dåligt! Forum tråd
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|