Lagringen kan bara gjort den bättre
Postad 11 February 2012 - 14:12
Lagringen kan bara gjort den bättre
Postad 11 February 2012 - 14:19
boogoop kanske man skulle testa då, även hop yard eftersom den är ganska billig, knaske jag tycker om denHop Yard är för mkt läder osv för sofus tror jag. Den är inte direkt fruktig. Å andra sidan är den ju billig och lätt att få tag på så den kan ju ändå vara värd att pröva.
Andreas: En grej du kan chansa på är att köpa en BooGoop. Även om jag avrådde dig att köpa dyr öl bara häromdagen så är boogoopen grymt frukthumlig av sig. Även om det inte är en IPA.
http://www.systembol...gUrl=/globalsok
Vad jag tyckte om den när jag drack på fat i somras. Lägg märke till att jag trodde det var en dipa när jag drack den. Det stämmer inte, det är en Barley Wine.
http://www.valhumlat...ds-boogoop.html
har du druckit Oppigårds Single Hop?
single hop har jag druckit och den tycker jag är jättegod har jag för mig, ska testa en senare idag för att påminna mig
Postad 11 February 2012 - 14:24
Postad 11 February 2012 - 14:26
Postad 11 February 2012 - 14:31
300 miljoner är ju mycket folk att förse med öl. Tips på flera goda amerikaner i riktningen IPA?USA är förmodligen den bästa nationen i världen på att göra bra öl
Dock får man givetvis ta i beaktning att det också är ett mkt stort land
Postad 11 February 2012 - 14:37
Oj. Det finns ju så mkt. Har du testat de övriga av Sierra Nevadas öl på systemet? De är ju väldigt inne i att göra humliga öl. Duktiga på det också.300 miljoner är ju mycket folk att förse med öl. Tips på flera goda amerikaner i riktningen IPA?
Cigar City gör bra humliga öl också. Det största problemet med amerikanska öl är att få dom till sverige.
Det finns en sjukt god IPA som heter West Coast IPA. Dock finns den inte på systemet just nu. Man kan ju hoppas att den kommer tillbaka för den fanns för typ ett år sen. En sak man måste veta när det gäller IPA är att färskhet är att föredra i alla fallen. Dvs framförallt när man köper amerikanska öl så är det kanske desto svårare att få dom pinfärska pga logistiken. Därför är ofta nordtillverkade alternativ bra också. Det finns många grymma bryggare även hos oss och om man ska gå in på IPA är väl kanske Mikkeller den jag sätter främst. (gäller väl iofs nästan all öl när det gäller honom) Även Oppigårds och Sigtuna gör bra humliga öl tycker jag.
får vi se bilder från provsmakningen ikväll sqart?
Ska försöka ta lite kort på det
Postad 11 February 2012 - 14:46
Postad 11 February 2012 - 14:51
Tack för tipsen! Kommer kanske hem mer från USA i framtiden. Kanske fler än jag som får sina fördomar på skam och vaknar upp.Oj. Det finns ju så mkt. Har du testat de övriga av Sierra Nevadas öl på systemet? De är ju väldigt inne i att göra humliga öl. Duktiga på det också.
Cigar City gör bra humliga öl också. Det största problemet med amerikanska öl är att få dom till sverige.
Det finns en sjukt god IPA som heter West Coast IPA. Dock finns den inte på systemet just nu. Man kan ju hoppas att den kommer tillbaka för den fanns för typ ett år sen. En sak man måste veta när det gäller IPA är att färskhet är att föredra i alla fallen. Dvs framförallt när man köper amerikanska öl så är det kanske desto svårare att få dom pinfärska pga logistiken. Därför är ofta nordtillverkade alternativ bra också. Det finns många grymma bryggare även hos oss och om man ska gå in på IPA är väl kanske Mikkeller den jag sätter främst. (gäller väl iofs nästan all öl när det gäller honom) Även Oppigårds och Sigtuna gör bra humliga öl tycker jag.
Ska försöka ta lite kort på det
En sigtuna drack jag häromdagen. Lite lätt men mycket god. Jo bara i vårt eget avlånga land finns mycket att upptäcka. Mikkeller skall jag prova omgående.
Postad 11 February 2012 - 14:58
Ska dricka min näst sista 90 min IPA ikväll
Postad 11 February 2012 - 15:03
Amerikanarna har väl så vitt jag ser det rätt friskt med humle generellt i sina IPOr men däremot skiljer ju sig humleprofilen som du säger. Humle kan ju smaka väldigt annorlunda.är det inte så att på västkusten i usa så är ölen mer välhumlade än typ östkusten? använder dom ett speciellt humle just där eller? eller är det något annat som gör det just där?
Dricker man en Single Hopserie av öl märker man väldigt tydligt hur väldigt stor skillnad olika humle smakar.
Tack för tipsen! Kommer kanske hem mer från USA i framtiden. Kanske fler än jag som får sina fördomar på skam och vaknar upp.
En sigtuna drack jag häromdagen. Lite lätt men mycket god. Jo bara i vårt eget avlånga land finns mycket att upptäcka. Mikkeller skall jag prova omgående.
Tänk på att både Mikkeller och sigtuna gör väldigt mkt olika öl. Dvs en öl representerar inte hela utbudet
Nu kommer ju snart påsköl och ölen på vårsläppena brukar ju vara till stor del av IPOr och övrigt välhumlade öl. Så ni får mkt gott att se fram emot längre fram.
Postad 11 February 2012 - 15:03
Vet inte var du får den smaken ifrånDet var för mkt rök och charkuterier i den för min smak
Men så gillar jag ju whisky också
Postad 11 February 2012 - 15:06
vore ju riktigt kul att åka till usa på en stor barrunda och testa massa sorter som bara finns där
förresten,, någon som vet om dom har gott om ipor och dipor på bishops barerna runt om i sverige?
Postad 11 February 2012 - 15:07
Det finns typ 2000 microbryggerier där också, och de flesta har ju ett antal öl i sortimentet, så man har att göra en stund.
Postad 11 February 2012 - 15:12
beer.jpg 173.17K
5 Antal nerladdningarJo det är rätt bra!förresten,, någon som vet om dom har gott om ipor och dipor på bishops barerna runt om i sverige?
Postad 11 February 2012 - 15:12
vore ju riktigt kul att åka till usa på en stor barrunda och testa massa sorter som bara finns där
förresten,, någon som vet om dom har gott om ipor och dipor på bishops barerna runt om i sverige?
Du bodde i värmland va? http://fatkoll.se/work/places/?id=40
Sen har de ju ofta en del flaskor med. Fatkoll.se går helt ut på att visa vad som sitter på tapp för tillfället. Dvs fatöl.
Postad 11 February 2012 - 15:15
Mycket gott att se fram emot! Har bara Punk Ipa hemma men det är ju sannerligen inte det sämsta.Amerikanarna har väl så vitt jag ser det rätt friskt med humle generellt i sina IPOr men däremot skiljer ju sig humleprofilen som du säger. Humle kan ju smaka väldigt annorlunda.
Dricker man en Single Hopserie av öl märker man väldigt tydligt hur väldigt stor skillnad olika humle smakar.
Tänk på att både Mikkeller och sigtuna gör väldigt mkt olika öl. Dvs en öl representerar inte hela utbudet
Nu kommer ju snart påsköl och ölen på vårsläppena brukar ju vara till stor del av IPOr och övrigt välhumlade öl. Så ni får mkt gott att se fram emot längre fram.
Postad 11 February 2012 - 15:21
Du bodde i värmland va? http://fatkoll.se/work/places/?id=40
Sen har de ju ofta en del flaskor med. Fatkoll.se går helt ut på att visa vad som sitter på tapp för tillfället. Dvs fatöl.
jepp,, var inne på deras hemsida nyss, där står det att dom har 20-25 olika fatöl samt 70-100 sorter på flaska också och ca 250 sorter single malt whiskey också.
gött och sitta där på uteserveringen på sommaren och dricka några öl
Postad 11 February 2012 - 15:29
'Mycket gott att se fram emot! Har bara Punk Ipa hemma men det är ju sannerligen inte det sämsta.
inte alls dumma. var tvungen att köpa några till idag eftersom dom sista tog slut igårkväll
Bifogad fil(er)
Postad 11 February 2012 - 15:42
jepp,, var inne på deras hemsida nyss, där står det att dom har 20-25 olika fatöl samt 70-100 sorter på flaska också och ca 250 sorter single malt whiskey också.
gött och sitta där på uteserveringen på sommaren och dricka några öl
Om du kan ta dig dit nu så skulle jag lätt prövat Kama Citra och Southern Tier 2x IPA, förmodligen även In your Face IPA bara för att jag inte hört talats om den innan
Postad 11 February 2012 - 15:43
+1 +2 och +3Om du kan ta dig dit nu så skulle jag lätt prövat Kama Citra och Southern Tier 2x IPA, förmodligen även In your Face IPA bara för att jag inte hört talats om den innan
Sothern Tier är jävligt bra!
Postad 11 February 2012 - 15:48
bor i värmland, då dricker man oftast andra saker på 5.l dunk
Postad 11 February 2012 - 16:32
jag har 12 mil till karlstad så det blir lite krångligt tyvärr. ska se om jag kan styra upp nåt med några kompisar nån helg framöver, dock är det ingen annan som är ölintresserad som jag känner.
bor i värmland, då dricker man oftast andra saker på 5.l dunk
Har själv bott i värmland men kan trösta dig med att det tyvärr inte är bättre i många andra delar av landet heller. Jag skulle själv gärna haft en "ölpolare" i närheten
Postad 11 February 2012 - 16:36
Det var en vacker bild. Jo de har sannerligen en tendens att ta slut i en rasande fart.'
inte alls dumma. var tvungen att köpa några till idag eftersom dom sista tog slut igårkväll
Postad 11 February 2012 - 16:44
jasså vart då?Har själv bott i värmland men kan trösta dig med att det tyvärr inte är bättre i många andra delar av landet heller. Jag skulle själv gärna haft en "ölpolare" i närheten
nej det dricks nog från skattefria dunken lite överallt kanske.
problemet med mina kompisar är när jag vill att dom ska smaka på tex en fullers lodon porter så har dom ju redan bestämt sig för att den inte ska va god och då klart den inte blir det då med den inställningen,, sen går dom tillbaka till sina staropramen eller nåt.
men jag ska väl inte säga nåt, jag har ju bara druckit lageröl själv för ett tag sen
jepp dom slinker ner ganska lättDet var en vacker bild. Jo de har sannerligen en tendens att ta slut i en rasande fart.
Postad 11 February 2012 - 16:44
Man tror inte sina ögon. måste vara paradiset på jorden!Här är en av många hyllor i den ölaffären, jag ville slå upp ett tält och övernatta
beer.jpg 173.17K 5 Antal nerladdningar
Jo det är rätt bra!
Postad 11 February 2012 - 17:08
Postad 11 February 2012 - 17:17
Spännande
Nej, det är riktig öl i.
Redigerat av Unregistered2141, 11 February 2012 - 17:17.
Postad 11 February 2012 - 17:18
Postad 11 February 2012 - 17:26
tackar för tipset.Oppigårds indian tribute tycker jag du ska prova soffan, inte så frisk som punk, men ganska fruktig.
sitter med en oppigårds single hop nu och den är inte så god som jag minns,, den smakar för mycket gräs och tall för min smak.
då gillar jag mer deras golden ale faktiskt även om den är ganska mild
Postad 11 February 2012 - 17:37
Postad 11 February 2012 - 18:55
Postad 11 February 2012 - 19:23
Blir en till nu till andra halvlek, den har haft 45 minuter på sig att kyla sig sa den borde ha rätt temo (10C) nu...
EK
Postad 12 February 2012 - 06:10
jasså vart då?
nej det dricks nog från skattefria dunken lite överallt kanske.
problemet med mina kompisar är när jag vill att dom ska smaka på tex en fullers lodon porter så har dom ju redan bestämt sig för att den inte ska va god och då klart den inte blir det då med den inställningen,, sen går dom tillbaka till sina staropramen eller nåt.
men jag ska väl inte säga nåt, jag har ju bara druckit lageröl själv för ett tag sen
Bodde 5 år i Forshaga öster om Karlstad. Sen ca 1 år i Arvika.
Jag vet vad du menar med att "vända" folk. Det är inte fullt enkelt att få folk att byta vanor.
Igår på prövningen måste jag säga att jag blev imponerad av att ingen vaskade någonting och jag tror att de tyckte alla öl som serverades var mer eller mindre goda. Lite förvånande var det ESB/Bitter som folk tyckte var godast. Det hade jag inte räknat med!
Postad 13 February 2012 - 07:33
är det inte så att på västkusten i usa så är ölen mer välhumlade än typ östkusten? använder dom ett speciellt humle just där eller? eller är det något annat som gör det just där?
Skillnaden mellan östkust- och västkust-IPA är framförallt maltsammansättningen. Östkust-varianten är maltigare vilket tar bort lite fokus från just humlearomen medans västkust-varianten har en lättare maltprofil vilket ger mer utrymme för humlen att komma fram. Man ska dock inte blanda ihop detta med plats då ett bryggeri i kalifornien lika gärna kan brygga en östkust-variant och tvärtom. På samma sätt som en svensk bryggare kan göra det.
Postad 13 February 2012 - 08:11
Skillnaden mellan östkust- och västkust-IPA är framförallt maltsammansättningen. Östkust-varianten är maltigare vilket tar bort lite fokus från just humlearomen medans västkust-varianten har en lättare maltprofil vilket ger mer utrymme för humlen att komma fram. Man ska dock inte blanda ihop detta med plats då ett bryggeri i kalifornien lika gärna kan brygga en östkust-variant och tvärtom. På samma sätt som en svensk bryggare kan göra det.
Bra svar! Visst brygger de olika stilar på samma kust (ett bra exempel på banbrytande, fast i Europa är ju BrewDog), men jag upplevde ändå att jag generellt tyckte bättre om öl från västkustbryggare än de från öster om klippiga bergen typ
Postad 13 February 2012 - 08:30
EK
Postad 13 February 2012 - 08:36
Postad 13 February 2012 - 08:37
Bra svar! Visst brygger de olika stilar på samma kust (ett bra exempel på banbrytande, fast i Europa är ju BrewDog), men jag upplevde ändå att jag generellt tyckte bättre om öl från västkustbryggare än de från öster om klippiga bergen typ
Tyvärr finns det inte så mycket västkust av de som jag lärde känna under min tid där att importera.
Jag håller med, det finns en jäkla massa bra bryggerier på den amerikanska västkusten. Sen kan det ibland vara svårt att kategorisera IPA på detta vis. Jag kan tänka mig att de flesta bryggare gör det de tycker blir godast snarare än att följa någon specifik stil. Men det är ju ett användbart verktyg när man ska beskriva något över internet.
Postad 13 February 2012 - 13:07
Postad 13 February 2012 - 13:10
När jag beställer från Great Brands och de skall fyllas i adress, postnummer etc., är det hem till mig eller mitt lokala Systembolag som jag valt ovan?
EK
Jag fyller i min address, och sedan väljer man i en dropdownlista vilket system man ska få det skickat till.
Redigerat av what17ever, 13 February 2012 - 13:10.
Postad 13 February 2012 - 13:11
Postad 13 February 2012 - 13:33
min va nog inte riktigt 3.4 grader men kanske 5-6 grader, får sänka kylskåpet lite och se om den kan bli ännu godare
Postad 13 February 2012 - 18:37
IMG_20120211_201735.jpg 118.66K
0 Antal nerladdningarDjævlebryg Old Mephisto (11030)
En mycket kraftig, en aning söt och en aning fruktig.
Sötma i öl brukar jag sky som pesten, men denna var riktigt bra.
Som de själva säger, "******** god öl".
Nu ska bara systembolaget låta mig beställa "lokalproducerad" öl från andra delar av Sverige, så att jag får testa deras Gudelös.
Edit: Minhembio Iran edtion? Sluta censurera!
Redigerat av jaQoB, 13 February 2012 - 18:38.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
25 bilder
46 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?