Postad 05 October 2012 - 06:53
Postad 05 October 2012 - 07:02
Funktionen kallas ABL, Automatic Brightness Limiter, som syftar till att hålla energi- och värme förbrukning i schakt (många ljusa pixlar = mkt energi).
Som alltid kan det finnas viss koppling till inställningar, se upp med diverse Eco-modes o dyl. Men lägre ljusstyrka vid högre APL får man alltid på plasma.
Tror (taget från minnet) inte Panasonic har mer aggressiv ABL än andra märken iaf. Detta är något jag saknar i recensioner, de borde redovisa ljusstyrka vid olika APL:er för en plasma har inte EN ljusstyrka - i motsats till vad många tycks tro.
I just detta fall var det nog varit en inställningsfråga, om du inte hade koll på inställningarna på ElGiganten. Dvs precis som så många andra så har du jämfört olika inställningar, inte olika tv-apparaters prestanda. Det är det folk brukar göra ute i elladorna...Jag frågade försäljaren om det och han såg oxå då att när det tex var en snubbe med vit t-shirt i bild så var den grådassig jämfört med TV-apparaterna runt omkring. Första tanken vi hade var att det berodde på att det är en plasma men det stod andra plasma TV precis intill och dom hade inte detta problemet.
Redigerat av pacman, 05 October 2012 - 07:49.
Postad 05 October 2012 - 10:38
Angående resten av mina "problem" så har jag kommit fram till att jag har köpt rätt TV
Snacket om ex dithering beror på att jag inte är van vid plasma och inte riktigt visste hur det skall se ut på nära håll.
När jag väl struntat i att pixel peepa är bilden enormt bra.
Jag har ett öppet case angående flimmer, men det är ganska subjektivt och jag måste antingen få någon att undersöka TVn eller hitta någon annan som inte kör bara blu-ray källor (ex. ComHem HD) för att göra en riktig jämförelse.
Redigerat av Unregistered49c9c121, 05 October 2012 - 10:39.
Postad 05 October 2012 - 11:31
Just det du beskriver med att vit färg blir grådassig såg jag själv när jag var och kollade TV på Elgiganten. Jag är själv på jakt efter just VT50 modellen. På Elgiganten hade dom en TX-P55VT50Y för visning. Jag frågade försäljaren om det och han såg oxå då att när det tex var en snubbe med vit t-shirt i bild så var den grådassig jämfört med TV-apparaterna runt omkring. Första tanken vi hade var att det berodde på att det är en plasma men det stod andra plasma TV precis intill och dom hade inte detta problemet. Skitskumt. Jag hade i princip bestämt mig för köp när man upptäckte detta och blev tveksam.
Panasonic som företag har en uttalad miljöpolicy och därför är deras apparater från början inställda med "Normal"-läget och "Eco Mode" aktiverat samtidigt som kontrastreglaget (som är ABL-reglaget hos Panasonics plasma) står på 30 av 60. Detta ger den effekten du och många andra observerat.
LG:s och Samsungs plasma har en kartonginställning som maximerar ljussflödet. LG brukar också en sensor som anpassar sig efter omgivningens ljus och i butiksmiljö är det fullt blås.
Stänger man av Eco-läget hos Panasonic och drar kontrast/ABL-reglaget till 60 kommer Panasonic modeller att bli överlägset mer ljusstarka i "Normal"-läget. Upplevelsen blir då den omvända eftersom LG och Samsungs modeller redan är maximerade i ljusflöde.
Nackdelen med Panasonic "Normal"-läge är som bekant att det läget också ger mer flimmer. Då återstår "Bio" eller "Professionell"-lägena vilka ger mindre flimmer och ljusnivåer som inte riktigt når till en maximerad LG eller Samsung. Men i jämförelse är den skillnaden ganska liten och upplevelsen hänger mer ihop med rummet som en helhet.
Som alltid: Det du jämför i butik är i första hand olika inställningar och den som "vinner" är den apparat vars inställningar skriker högst i en ljus butikslokal.
Postad 05 October 2012 - 21:17
Några tips på vad man kan göra åt detta? Återställning av något slag? Eller har nätverkskortet gett upp i tvn?
Har försökt ansluta manuellt också, men utan framsteg.
Redigerat av Lycksen, 05 October 2012 - 21:17.
Postad 06 October 2012 - 09:37
Har varit i kontakt med försäljaren och dom tycker att man inte ska behöva se någon nivå av Line Bleeding över huvudtaget på panasonics modeller 2012. Så dom vill ta in min skärm och ge mig en ny omgående.
Ni andra som har köpt ST modellerna förekommer det någon form av Line Bleeding hos er? Eller är det jag som har fått ett måndags exemplar? Ska man behöva stå ut med viss nivå av Line Bleeding på ST serien?
Har varit i kontakt med försäljaren och dom tycker att man inte ska behöva se någon nivå av Line Bleeding över huvudtaget på panasonics modeller 2012. Så dom vill ta in min skärm och ge mig en ny omgående.
Ni andra som har köpt ST modellerna förekommer det någon form av Line Bleeding hos er? Eller är det jag som har fått ett måndags exemplar? Ska man behöva stå ut med viss nivå av Line Bleeding på ST serien?
Har precis fått mitt nya exemplar av ST50 55 tum, och det är samma princip där. Line bleeding vid menyer, text när man ser på film samt vanligt tv tittande.
Detta problem uppkommer om det tex är en grå bakgrundsfärg, då blir det mörka streck ut till kanterna ifrån textremsan. Står ni andra ut med detta på era ST plasma eller är det enbart jag som har haft maximalt otur.
Funderar skarpt på att investerar i en ny samsung plasma 8005 serie istället!
Postad 06 October 2012 - 09:43
Har precis fått mitt nya exemplar av ST50 55 tum, och det är samma princip där. Line bleeding vid menyer, text när man ser på film samt vanligt tv tittande.
Detta problem uppkommer om det tex är en grå bakgrundsfärg, då blir det mörka streck ut till kanterna ifrån textremsan. Står ni andra ut med detta på era ST plasma eller är det enbart jag som har haft maximalt otur.
Funderar skarpt på att investerar i en ny samsung plasma 8005 serie istället!
Har aldrig sett det på min ST50 iallafall.
Postad 06 October 2012 - 17:20
Sugen på att sätta i en modul i stället för canal digitals idiotiskt värdelösa hdbox av den förra modellen.
Den bara håller på och byter om i kanallistan och dummar sig hela tiden.
Måste va enklare med en ca-modul då i stället..om kvaliten är lika.?
Postad 06 October 2012 - 20:51
Har nån prövat med en ca-modul i vt50 än för sat tv?
Sugen på att sätta i en modul i stället för canal digitals idiotiskt värdelösa hdbox av den förra modellen.
Även om det nu är kabel; Jag kör en ComHem modul i min och jag tycker bilden blir bra, speciellt i HD. Tycker även SD sändningarna är helt ok, även om det nu är 65". Tror nästan det är bättre kvalité än min externa Humax box.
Redigerat av Unregistered49c9c121, 07 October 2012 - 01:08.
Postad 07 October 2012 - 12:54
Har nån prövat med en ca-modul i vt50 än för sat tv?
Jag inhandlade nydligen en canal digital ca-modul från Netonnet, till min vt65 funkar bra tycker jag, minst lika bra bild som från den gamla boxen från CD.Men glöm inte att ringa till CD och meddela dom om att du byter box annars så funkar inte kortet i ca-modulen (pairing funktionen). Sen är det ju skönt att använda samma fjärr som till tvn.
Postad 07 October 2012 - 14:13
Så man behöver säga ifrån alltså...
Jag har en viaaccess modul liggande som jag liksom testade men den funkade inte med c d.
Fattar inte varför den inte ska funka.är de kodade på nåt vis dessa moduler tro?
Får väl köpa en modul till c d annars då.
Postad 07 October 2012 - 15:25
================================
Hej !
Undrar hur det fungerar med kanal sortering i VT50.
Kan man blanda kanaler från olika system i en lista ex.:
Nr
1. SVT1 (analog) kabel i huset/lägenhet
2. SVT2 HD (DVB-T) marksänd
3. TV3 (DVB-C) kabel
4. TV4 HD (DVB-S) satellit
Mvh.
TvJoyYou
Redigerat av tvjoyyou, 07 October 2012 - 16:12.
Postad 08 October 2012 - 23:58
Och du tog inte tag i fjärren för att lista ut varför det såg så grått ut?
hehe. Försäljaren hade fjärren och försökte lista ut vad det kunde vara utan framgång så jag kände att det var bättre jag lät bli. Om jag försökt "rätta till" inställningarna så hade dom nog varit i sämre skick när jag varit klar. hehe.
Stora ljusa ytor (bilder med hög APL, Average Picture Level) blir alltid mörkare på plasma, oavsett modell (även tjock-tvs hade som regel liknande beteende)
Funktionen kallas ABL, Automatic Brightness Limiter, som syftar till att hålla energi- och värme förbrukning i schakt (många ljusa pixlar = mkt energi).
Som alltid kan det finnas viss koppling till inställningar, se upp med diverse Eco-modes o dyl. Men lägre ljusstyrka vid högre APL får man alltid på plasma.
Tror (taget från minnet) inte Panasonic har mer aggressiv ABL än andra märken iaf. Detta är något jag saknar i recensioner, de borde redovisa ljusstyrka vid olika APL:er för en plasma har inte EN ljusstyrka - i motsats till vad många tycks tro.
I just detta fall var det nog varit en inställningsfråga, om du inte hade koll på inställningarna på ElGiganten. Dvs precis som så många andra så har du jämfört olika inställningar, inte olika tv-apparaters prestanda. Det är det folk brukar göra ute i elladorna...
Panasonic som företag har en uttalad miljöpolicy och därför är deras apparater från början inställda med "Normal"-läget och "Eco Mode" aktiverat samtidigt som kontrastreglaget (som är ABL-reglaget hos Panasonics plasma) står på 30 av 60. Detta ger den effekten du och många andra observerat.
LG:s och Samsungs plasma har en kartonginställning som maximerar ljussflödet. LG brukar också en sensor som anpassar sig efter omgivningens ljus och i butiksmiljö är det fullt blås.Dessa ser då ljusstarkare ut bredvid en Panasonic när det är ljusa bilder som ska visas.
Stänger man av Eco-läget hos Panasonic och drar kontrast/ABL-reglaget till 60 kommer Panasonic modeller att bli överlägset mer ljusstarka i "Normal"-läget. Upplevelsen blir då den omvända eftersom LG och Samsungs modeller redan är maximerade i ljusflöde.
Nackdelen med Panasonic "Normal"-läge är som bekant att det läget också ger mer flimmer. Då återstår "Bio" eller "Professionell"-lägena vilka ger mindre flimmer och ljusnivåer som inte riktigt når till en maximerad LG eller Samsung. Men i jämförelse är den skillnaden ganska liten och upplevelsen hänger mer ihop med rummet som en helhet.
Som alltid: Det du jämför i butik är i första hand olika inställningar och den som "vinner" är den apparat vars inställningar skriker högst i en ljus butikslokal.
Okej. Stort tack. Bra att veta. Då vet jag vad jag ska titta efter nästa gång.
Att TV-apparaterna i är felaktigt inställda i elladorna, just för att sälja, visste jag men jag tog visst felaktigt för givet att alla TV-apparater var lika "felaktigt" inställda. hehe. Att LCD var ljusstarkare hade jag iaf läst om så där var det inte så konstigt. Men blev väldigt förvånad när jag jämförde VT50 med dom andra plasmorna som hängde precis intill på samma vägg. Men då är det inget att oroa sig för då.
Pacman svarade på ljusfrågan.
Angående resten av mina "problem" så har jag kommit fram till att jag har köpt rätt TV
Snacket om ex dithering beror på att jag inte är van vid plasma och inte riktigt visste hur det skall se ut på nära håll.
När jag väl struntat i att pixel peepa är bilden enormt bra.
Jag har ett öppet case angående flimmer, men det är ganska subjektivt och jag måste antingen få någon att undersöka TVn eller hitta någon annan som inte kör bara blu-ray källor (ex. ComHem HD) för att göra en riktig jämförelse.
okej. Tack. Känns klart bättre nu efter er input. Det får bli en VT50.
Postad 09 October 2012 - 09:41
http://shop.parvelit...nstor-tv-1.html
billigt men man vill ju inte ha något som ramlar ihop efter något år och TV ryker:(
Postad 09 October 2012 - 11:21
någon som köpt detta väggfäste?
http://shop.parvelit...nstor-tv-1.html
billigt men man vill ju inte ha något som ramlar ihop efter något år och TV ryker:(
Postad 09 October 2012 - 11:24
Postad 09 October 2012 - 16:04
Ström sladden och en HDMI kabel är allt som behövs. Koppla in och ur prylar gör man på förstärkaren
Min vt30 sitter 1.5 cm från vägg och jag har aldrig haft något strul pga värme eller annat.
Redigerat av somoene2, 09 October 2012 - 16:04.
Postad 09 October 2012 - 22:30
70mm luft skriver Panasonic, rätt skönt att komma åt anslutningarna när tv:n sitter på väggen. Tråkigt att behöva lyfta bort om man glömt något eller behöver komplettera..
okej då borde det vara lungt eftersom det står Avstånd mellan TV och vägg: c:a 8mm på den länken jag postade ovan. Hoppas kvaliten är bra då "vanliga" stativ annars går på flera hundra.
Postad 10 October 2012 - 12:35
Jag uppdaterade min St50 till senaste programvaran precis. Efter att uppdateringen blev klar så hittar inte tvn några trådlösa nätverk. Några andra som har fått det här problemet?
Några tips på vad man kan göra åt detta? Återställning av något slag? Eller har nätverkskortet gett upp i tvn?
Vilken version uppdaterade du till?
Postad 10 October 2012 - 13:20
Dock fungerade det imorse av någon anledning. Enda skillnaden då var att centerhögtalaren stod längre bort från TV:n. Tydligen sitter det trådlösa nätverkskortet längst ner och ungefär centrerat. Mycket långsökt, men jag skall testa lite mer.
Postad 10 October 2012 - 14:42
Att sälja tv:n för under 20k när den kostade nästan 30 för någon månad sedan verkar komplicerat om man ser till marginaler. Vad har man för marginaler på en tv?
Postad 10 October 2012 - 15:13
Tittar du på Prisjakts prishistorik så är ju mönstret inte helt logiskt. Såldes tv:n för 22 eller var det bara ett felaktigt riktpris vid lansering som senare korrigerades?
Att sälja tv:n för under 20k när den kostade nästan 30 för någon månad sedan verkar komplicerat om man ser till marginaler. Vad har man för marginaler på en tv?
Sparar 3-4000 att köpa den var som helst men min lokala butik
Postad 10 October 2012 - 20:44
65" har varit nere och vänt på 19 990 kr vid enstaka kampanjer och även runt 22 000 kr ett par gånger,
Tycker det är väldigt konstigt att 55" har stigit i pris sista tiden, var nere i 12 900 kr som standard innan.
Postad 10 October 2012 - 21:35
Slog till på 65:an när InWarehouse körde erbjudande. Mycket pengar för en tv men jag är väldigt nöjd, vilken tv!
Glad att jag valde en 65tum, sitter 3m ifrån och det är kanon!
Postad 10 October 2012 - 22:05
Detta syns dock bara från 0 - 1m avstånd.
Är detta helt "normalt"?
Detta är min första plasma TV...
Postad 11 October 2012 - 00:57
Handlarna kanske förbereder för "Julrean"
Slog till på 65:an när InWarehouse körde erbjudande. Mycket pengar för en tv men jag är väldigt nöjd, vilken tv!
Glad att jag valde en 65tum, sitter 3m ifrån och det är kanon!
Nog årets klipp... hade beslutsångest som tusan
Tiden gick ju ut kl 23 något men fanns ju dagen efter på förmiddagen. Men priset lär väl droppa dit så småningom, har inte bråttom
Du får inte ont i huvudet så nära så stort? Första gången jag hade 42" hade jag ont i huvudet under en vecka
Postad 11 October 2012 - 06:49
Postad 11 October 2012 - 09:39
Plasma panelen bygger upp bilden på ett annat sätt än LCD tekniken därav dessa gröna prickar , testa och sänk ljusstyrkan 1 hack och se ifall det är bättre.Jag har använt min Panasonic ST50 i några dagar och upplevde redan från början att det är som ett LAGER framför bilden med massa små gröna prickar som "dansar" (kan liknas med myrornas krig fast med gröna prickar)!
är detta helt "normalt"?
Annars finns DVE hd basics skiva för de mest grundläggande inställningar som denna tv definitivt är värd.
Postad 11 October 2012 - 09:46
Gött , blir läsvärt ! Såg att min tv skulle vara med i testet ( ST50) .För den som är sugen på en plasma-tv så kan ju nämnas att nya numret av Hemmabiotidningen har ett bauta-test av ett stort antal modell från samtliga 3 plasma-tillverkare (Panasonic, Samsung och LG). Mycket läsvärt, som alltid när Ytterberg är bakom tangentbordet.
Postad 11 October 2012 - 11:15
Är nog inget att bry sig om. Framförallt om det uppkommer bara vid tittande 0-1 meter från TVn. Så nära sitter du väl inte?Jag har använt min Panasonic ST50 i några dagar och upplevde redan från början att det är som ett LAGER framför bilden med massa små gröna prickar som "dansar" (kan liknas med myrornas krig fast med gröna prickar)!
Är detta helt "normalt"?
Postad 11 October 2012 - 11:34
Postad 11 October 2012 - 13:14
Postad 11 October 2012 - 15:26
fi fasen vilken tv! vt30 är ju inte på något sett en dålig apparat, men positivt överraskad av skillnaden blev jag!
Nu ska här ses på ett par filmer de närmaste dagarna
Postad 11 October 2012 - 19:04
På tal om inställningar; kan man på något sätt använda andras kalibreringsvärden eller genererar det alltid en felaktig bild. Låt säga att man utgår från True Cinema läget som jag sett personer säga håller en bra bild utan kalibrering. Kan man justera vissa parametrar utifrån andras värden för att på så sätt få en bättre bild? Det vore intressant om vi kunde få ett större antal poster från personer som kalibrerat sina skärmar där de anger sina värden. Antingen får vi en stor spridning som bekräftar skärmarnas olikhet trots samma modell. Det andra scenariot är att vi får mönster som ger indikationer för hur man kan kalibrera sin tv utifrån andras värden... Stämmer inte min tanke eller är mera komplex så är jag öppen för inputen.
Bättre kan du ju definitivt få. Jag tog mina inställningar gällande vitbalans från en post i något forum. Däremot kanske det inte blir precis lika, så det är väl inte än väg till bästa möjliga bild.
Postad 11 October 2012 - 20:24
Kan vi inte få in lite poster med kalibrerade inställningar från Panasonic folket. Många pratar om DVE HD Basic, det borde finnas ett gäng användare som vill dela med sig, andra kalibreringsprogram är självklart lika intressanta!
Postad 11 October 2012 - 21:03
På tal om inställningar; kan man på något sätt använda andras kalibreringsvärden eller genererar det alltid en felaktig bild. Låt säga att man utgår från True Cinema läget som jag sett personer säga håller en bra bild utan kalibrering. Kan man justera vissa parametrar utifrån andras värden för att på så sätt få en bättre bild? Det vore intressant om vi kunde få ett större antal poster från personer som kalibrerat sina skärmar där de anger sina värden. Antingen får vi en stor spridning som bekräftar skärmarnas olikhet trots samma modell. Det andra scenariot är att vi får mönster som ger indikationer för hur man kan kalibrera sin tv utifrån andras värden... Stämmer inte min tanke eller är mera komplex så är jag öppen för inputen.
Detta är ungefär som att spela Lotto baserat på de nummer som har förekommit oftast vid stora vinster.
Jag har själv inte kalibrerat stora mängder av en och samma modell, men vet från kolleger att kalibreringsvärdena ligger över hela kartan. Varje panel är unik. Ifall du sitter med en panel som skiftar mer mot magenta vore det till exempel synnerligen dumt ifall "snittsiffran" säger att du ska minska grönt eftersom det skulle göra din panel än mer magenta. Lägg till det att det krävs relativt dyra mätare med snäva mätvinklar pga det panelfilter som sitter på Neoplasma-modellerna. Kommer någon med värden från en Spyder eller en eye-one Display2 är det inte en siffra rätt.
Lägg på det till att det finns många källor som Blu-rayspelare, inklusive Panasonics egna, som ytterligare kan skeva till färgerna med godtycke.
Av den handfull VT30 jag kalibrerat eller på annat sätt mätt upp har det för övrigt varit just detta förhållande. Några som är för gröna eller varianter av grön som gul eller cyan. Så mitt i allt en som hade för lite grönt.
Och det finns endast ett sätt att få reda på var man ligger på den här kartan - kalibrering.
Postad 11 October 2012 - 21:52
Märkligt dock att e6505 från samsung upplevdes lika kontrastmessigt som st50 och vt50 när den hade sämre svärta och kontrast mer lik pm970 än pannorna i mätvärden sett.
kan ha med filtret att göra då skillnad mellan 0,05 cd/m2 och 0,01 cd/m2 bör vara ganska lätt att se vanligtvis.
Redigerat av Unregistered1df9a6f7, 11 October 2012 - 21:55.
Postad 11 October 2012 - 21:53
Har verkligen ingen lust att skicka in TV för undersökning och hela den karusellen.
Redigerat av Unregistered8b1a8a9b, 11 October 2012 - 21:54.
Postad 12 October 2012 - 07:44
Andras inställningar är en dålig ide att använda. Varje teve skiljer sig en aning, vilket gör varje kalibrering unik.
Jag upplever "line bleed" vid menyer, text och vanligt tv-tittande på min ST50 Nu när jag vet om det ser jag det hela tiden. Blir tokig. Är detta vad man kan förvänta sig av en "premium plasma"?
Har verkligen ingen lust att skicka in TV för undersökning och hela den karusellen.
Tyvärr. Det går inte att "reparera" bort Line Bleed.
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 12 October 2012 - 07:45.
Postad 12 October 2012 - 07:51
Andras inställningar är en dålig ide att använda. Varje teve skiljer sig en aning, vilket gör varje kalibrering unik.
Finns det verkligen något belägg för detta påstående? Har svårt att tänka mig att det skulle skilja så mycket mellan olika ex av en Panasonic så att man inte skulle kunna ta kalibrerade inställningar från någon annan.
MEN eftersom olika personer inte har samma utrustning kopplad till sin tv, samma hemmamiljö osv så kommer det nog inte ge så mycket.
/Fredrik
Postad 12 October 2012 - 08:38
Jag hoppas fortfarande på att Panasonic folket bjuder på sina inställningar, tycker det vore intressant att kunna jämföra hur långt ifrån vi ligger varandra eller det omvända...
Postad 12 October 2012 - 09:02
Jag uppdaterade min St50 till senaste programvaran precis. Efter att uppdateringen blev klar så hittar inte tvn några trådlösa nätverk. Några andra som har fått det här problemet?
Jag fick samma problem med min VT50. Bet i det sura äpplet och gjorde en fabriksåterställning. Det verkar fungera bättre nu.
Postad 12 October 2012 - 09:23
Ja.Finns det verkligen något belägg för detta påstående?
Kolla Ringblixt inlägg några rader upp.
Eller detta exempel då kopierade inställningar gav större fel än vad man hade från början:
http://forums.hdtvte...hp?topic=7202.0
Har själv sett en radda inställningstips till min tv, de går från att funka ok till att vara katastrof.
Givetvis kan man ha andras inställningar som tips (inte minst inställningar som inte rör gråskala/gamut) och det skadar inte att prova (bara att ändra tillbaks ju) men man bör inte ha allt för stora förväntningar.
Det verkar finnas en förhoppning att man åka i gräddfilen till tipptopp bild men sanningen är den att det enda säkra är: lär dig själv och förstå din egen tv eller låt nån annan kunnig göra jobbet åt dig. Allt annat är lotteri och det är precis vad kalibrering INTE handlar om.
Redigerat av pacman, 12 October 2012 - 09:26.
Postad 12 October 2012 - 09:30
Postad 12 October 2012 - 09:47
Ja.
Kolla Ringblixt inlägg några rader upp.
Eller detta exempel då kopierade inställningar gav större fel än vad man hade från början:
http://forums.hdtvte...hp?topic=7202.0
Har själv sett en radda inställningstips till min tv, de går från att funka ok till att vara katastrof.
Givetvis kan man ha andras inställningar som tips (inte minst inställningar som inte rör gråskala/gamut) och det skadar inte att prova (bara att ändra tillbaks ju) men man bör inte ha allt för stora förväntningar.
Det verkar finnas en förhoppning att man åka i gräddfilen till tipptopp bild men sanningen är den att det enda säkra är: lär dig själv och förstå din egen tv eller låt nån annan kunnig göra jobbet åt dig. Allt annat är lotteri och det är precis vad kalibrering INTE handlar om.
Citerade för mycket i mitt förra inlägg, var det att det skulle skilja mellan mellan olika tv från samma modell som det gällde. Att bl a utrustning inkopplad till tv påverkar inställningarna förstår jag.
Men även fast det skrivs ovan att " varje panel är unik" så är jag skeptisk till detta.
Om alla köpte samma tv, kopplade in exakt samma saker till tv och bodde på samma ställe, då tror jag inte det skiljer ett dugg. I alla fall inget som man kan se med ögonen.
Men det är klart, jobbar man med kalbrering och tjänar pengar på detta så är man såklart inte av samma åsikt.
/ Fredrik
/ post='3679696']
Redigerat av porch123, 12 October 2012 - 09:51.
Postad 12 October 2012 - 10:05
Ett verktyg som tydligt visar vad displayen håller på med, och i förlängningen vad de olika reglagen gör, dvs testmönster ala DVE är alltid ett måste och räcker i många fall långt.Är DVE hd Basic tillräckligt kompetent eller ska man spara pengarna? Behöver man någon mäturustning eller har man allt i och med DVE..?
För att få ett riktigt pålitligt slutresultat så räcker dock inte alltid våra ögon+hjärna, specifikt då man ska trimma in de mer avancerade reglagen, och det är då man tar hjälp av ett (pålitligt) mätverktyg.
Men det är en senare historia, börja alltid med DVE+ögonen för att få en förståelse för vad testbilderna avser att visa och för att få förståelse i vad de olika reglagen gör. Att ge sig rakt på mätverktyg (som inte på något sätt ersätter DVE+ögon/hjärna, om nån nu trodde det) är att börja i helt fel ände.
Så nej, det finns inget att spara i att skippa DVE, tvärtom.
Redigerat av pacman, 12 October 2012 - 10:06.
Postad 12 October 2012 - 10:44
Kan man utgå från vilket läge som helst på tv:n när man börjar? Jag har förstått att det kan vara lite knepigt att komma igång med DVE, finns det någon guide ute i "djungeln" som någon kan länka till?
Postad 12 October 2012 - 11:55
Trots att länken jag skicka med säger annat?Om alla köpte samma tv, kopplade in exakt samma saker till tv och bodde på samma ställe, då tror jag inte det skiljer ett dugg.
Varför då?Today I bought a Panasonic ST50 and as an experiment, copied the settings I used on the review sample TV to get near-perfect Greyscale tracking.
...
As you can see, we just took a plus-green TV and made it... plus-red! Delta errors, for the most part, are worse. Colour is reigned in a bit but is still wrong.
Ett tekniskt sätt att säga "se med ögonen" är "deltaE > 1" så jag kan tyvärr inte ge dig rätt där.I alla fall inget som man kan se med ögonen.
Ska vi ta och hålla oss till fakta istället för att spekulera i om folk ljuger i syfte att de har nån sorts dold agenda? Det är ju dessutom rätt poänglöst eftersom det knappast är ett ämne som handlar om åsikter. Det är ju lixom tämligen gör-bart att påvisa hur det faktiskt ligger till.Men det är klart, jobbar man med kalbrering och tjänar pengar på detta så är man såklart inte av samma åsikt.
Men ok, jag jobbar inte med kalibrering och har aldrig fått en spänn för det heller men eftersom jag faktiskt undersökt saken vet jag att olika exemplar kommer ge olika resultat. Behöver inte tro nått.
Personligen struntar jag fullständigt i om folk lägger ut pengar på kalibrering eller inte, däremot värnar jag om att korrekt information sprids på ett forum som detta (trots att jag inte får några pengar för det, heller
I samtliga fall då jag fått möjligheten att köra samma inställningar på två olika exemplar av samma modell så har jag fått olika resultat. Skillnader i miljö och insignal räcker inte för att förklara dessa olikheter, slutsatsen blir alltså att skillnaderna ligger i displayerna som sådana. Alltså, även alla de som sitter med identiskt inställda PS3 i ett kolmörkt rum är inte garanterade optimalt resultat.
Eftersom?Men även fast det skrivs ovan att "varje panel är unik" så är jag skeptisk till detta.
Med tanke på den prispress och massproduktion som råder så tycker jag det snarare är överraskande att olika exemplar är så pass lika som de är.
Enl D-Nice från Avsforum så finns det iofs en väg runt detta (om jag minns historien rätt) och det är att köra ett visst "inbrännings-mönster" i en jäkla massa timmar. Detta ska då enl honom likrikta de variationer man har från början till den grad att, i de fall miljö och/eller källa inte påverkar, så kommer hans rekommenderade inställningar (som han förövrigt bjuder på gratis, trots att han jobbar med kalibrering...) i det närmaste garantera perfekt resultat. Ingen aning om det finns nån sanning i det, inget jag undersökt.
Stiss>> Tjaa, DVE är ju ingen större investering direkt iofs.
En mätare som ger pålitligt resultat på Panna lär väl dock vara desto mer pengar om jag förstått det hela rätt.
Frågan är felställd, det ingår i "DVE övningen" att välja rätt bildläge.Kan man utgå från vilket läge som helst på tv:n när man börjar?
Men om du frågar om alla bildlägen kommer ge dig samma resultat så är svaret ett rungande NEJ.
Guide finnes lite här och var, Hemmabiotidningens är bra:
http://www.hemmabiot...kel/2008_49.pdf
Och beskrivningar vad alla reglage gör finns som sagt i senaste numret av nämnda tidning (näe inte heller de ger mig några pengar...
Postad 12 October 2012 - 13:13
Nu har jag fått en inbränning av en SAT kanal logga i min 65VT50, har haft TV:n i ca 40 dagar. Har pixel rotation på och använt Skärmtvätt men det hjälper ej.
Är det vanligt at man får det i en modern plasma?
Tack för alla svar!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
7
Bildkalibrering
3 bilder
235 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?