Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

BIL-tråden!

7547 svar till detta ämne Bilar Bil Car Cars
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#2901

Postad 18 April 2017 - 12:39

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

  • 1569 inlägg
  • 0

Vilken snurrig artikel, känns som jag inte har någon koll på förslaget längre efter att ha läst det där...

 

Ja den nya skatten är helknasigt framtagen, att ungefär göra det så krångligt som möjligt så att så få personer förstår detta vid bilinköp.

 

Detta är enligt mig iaf helt fel "satsning" att göra för att försöka styra om konsumenter (om det nu är det verkliga målet, *hatt på*)



#2902

Postad 18 April 2017 - 13:01

K1M
  • K1M
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0

Även de med förmånsbilar skall klämmas åt (nåt med trängselskatt som jag inte fått kläm på än)

 

Trängelskatten måste förmånsbeskattas.



#2903

Postad 19 April 2017 - 21:09

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10990 inlägg
  • 0
Var ut och provade en Renault GT mest på skoj från början! Men fick en liten kick faktiskt, ville inte kliva ur satt så skönt. Man har nog
en liten kris, är ju inte 20 längre hehe 😀

Bifogad fil(er)


Redigerat av mcmike, 19 April 2017 - 21:09.


#2904

Postad 19 April 2017 - 22:28

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2842 inlägg
  • 0
Är det världens största växelpaddlar eller världens minsta ratt?

#2905

Postad 20 April 2017 - 06:12

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10990 inlägg
  • 0

Är det världens största växelpaddlar eller världens minsta ratt?

 

Ingen aning! Det som kan vara världens största för dig, kan vara precis tvärtom för mig! Paddlarna satt precis där de skulle... lätt att växla  vid normala rattutslag och enkelt tack vare storleken :) Grymt rolig att köra var den iallafall, med ett "aggressivt" sportläge..


Redigerat av mcmike, 20 April 2017 - 06:12.


#2906

Postad 20 April 2017 - 06:54

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12146 inlägg
  • 1
Vilken ful display och interiör det var. Känns väldigt Renault och franskt.
Men det som är fult i mina ögon kan ju vara fint i någon annans. 😊

#2907

Postad 20 April 2017 - 07:05

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22892 inlägg
  • 0

Vilken ful display och interiör det var. Känns väldigt Renault och franskt.
Men det som är fult i mina ögon kan ju vara fint i någon annans. 😊

Nåja, du har en Ford - så du kan knappast vara speciellt känslig när det gäller interiörer. ;)

#2908

Postad 20 April 2017 - 07:10

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12146 inlägg
  • 0

Nåja, du har en Ford - så du kan knappast vara speciellt känslig när det gäller interiörer. ;)


Tvärtom. Tycker faktiskt fordarna är sjukt snygga invändigt.
Men som jag skrev, det som är fult för mig kan vara fint för någon annan 😊

#2909

Postad 20 April 2017 - 07:26

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10990 inlägg
  • 0

Själv är jag personligen tacksam över att de finns biltillverkare som tänker framåt och utvecklar tekniken. Tur det inte finns en el två bara :rolleyes:

Bifogad fil(er)


Redigerat av mcmike, 20 April 2017 - 07:26.


#2910

Postad 20 April 2017 - 07:36

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22892 inlägg
  • 0

Själv är jag personligen tacksam över att de finns biltillverkare som tänker framåt och utvecklar tekniken.


Ja det måste vara en helt unik tacksamhet. :D

#2911

Postad 20 April 2017 - 07:42

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10990 inlägg
  • 0

Ja det måste vara en helt unik tacksamhet. :D

 

Ja det kändes som det för en stund :rolleyes:



#2912

Postad 20 April 2017 - 07:43

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12146 inlägg
  • 0

Själv är jag personligen tacksam över att de finns biltillverkare som tänker framåt och utvecklar tekniken. Tur det inte finns en el två bara :rolleyes:


Tycker du den är ful och gammalmodig menar du? Eller hur ska jag tolka det inlägget?

#2913

Postad 20 April 2017 - 07:52

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22892 inlägg
  • 0

Tvärtom. Tycker faktiskt fordarna är sjukt snygga invändigt.
Men som jag skrev, det som är fult för mig kan vara fint för någon annan 😊

Vare sig Renault eller Ford har väl nått överdrivet gott "allmänt-anseende" i genren men givetvis är det subjektivt. Det är underförstått så det behöver knappast påpekas varje gång nån tycker nått om design...

Ogillar fransosen snäppet mindre än Forden ovan iaf. :D
2016-renault-megane-6.jpg

#2914

Postad 20 April 2017 - 08:01

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12146 inlägg
  • 0

Vare sig Renault eller Ford har väl nått överdrivet gott "allmänt-anseende" i genren men givetvis är det subjektivt. Det är underförstått så det behöver knappast påpekas varje gång nån tycker nått om design...

Ogillar fransosen snäppet mindre än Forden ovan iaf. :D
2016-renault-megane-6.jpg


Visste inte att ford hade dåligt anseende. Varför ? Dom är moderna och har mycket bra teknik och utrustning.
Vad gäller designen så tilltalar den mig.
Tror inte jag vet någon bruksbil som är snyggare än den nya ford mondeon. Ser ut som en lyxbil i mina ögon.
😊

#2915

Postad 20 April 2017 - 08:25

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10990 inlägg
  • 0

Renault Gt:n har som första bil i sitt segment (enligt de själva) 4control teknik. Chassit styr bakbakhjulens styrvinkel! Man fick vara lite försiktig med ratten i rondellen men tung i foten inga problem  :rolleyes:

 

https://www.youtube.com/watch?v=eGsts6P09kI


Redigerat av mcmike, 20 April 2017 - 08:28.


#2916

Postad 20 April 2017 - 08:29

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12146 inlägg
  • 0
Vadå? Fyrhjulsstyrning menar du? Det har väl funnits sen 90-talet eller nåt tror jag.

#2917

Postad 20 April 2017 - 08:33

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22892 inlägg
  • 0

Visste inte att ford hade dåligt anseende. Varför ? Dom är moderna och har mycket bra teknik och utrustning.
Vad gäller designen så tilltalar den mig.
Tror inte jag vet någon bruksbil som är snyggare än den nya ford mondeon. Ser ut som en lyxbil i mina ögon.
😊

Teknik och utrustning ligger ju utanför det vi diskuterade, interiör-design. Om vi håller oss till det sistnämnda så tror jag inte vare sig Ford eller Renault har det speciellt långt upp på listan av "selling points". De lär främst säljas på andra styrkor.

#2918

Postad 20 April 2017 - 08:37

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12146 inlägg
  • 0

Teknik och utrustning ligger ju utanför det vi diskuterade, interiör-design. Om vi håller oss till det sistnämnda så tror jag inte vare sig Ford eller Renault har det speciellt långt upp på listan av "selling points". De lär främst säljas på andra styrkor.


Förstår. Nej så är det säkert. Jag gillar dock massa knappar och stora displayer och mycket som lyser. Tycker det är fränt 😊

Men verkar som det nya är mer clean look med mindre knappar. Jag vill ha mycket bling-bling 😀

#2919

Postad 20 April 2017 - 08:42

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10990 inlägg
  • 0

Vadå? Fyrhjulsstyrning menar du? Det har väl funnits sen 90-talet eller nåt tror jag.

 

Absolut, därför det står i sitt segment :rolleyes:  Ska jag tolka som att det är standard i Ford?



#2920

Postad 20 April 2017 - 08:48

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22892 inlägg
  • 0
Noterar förövrigt att Mondeon nästan är mer lik fransosen än Focus virr-varr interiör. :)
Ford-Mondeo-2015-1600-3f.jpg

#2921

Postad 20 April 2017 - 08:52

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1195 inlägg
  • 1

Utan att kasta bränsle på brasan och samtidigt inte peka ut några bilmärken så är det skillnad på päron och päron inom bildindustrin.

Ta ex. adaptiv farthållare som börjar bli mer och eller standard i övre mellan-segmentet och uppåt. Adaptiv farthållare finns i ett antal generationer tillgängliga på marknaden från ett fåtal underleverantörer, rent ur HW perspektiv men även hur HW används, kamera vs. radar, que assist etc. Så om OEM A erbjuder Gen1 och OEM B Gen3 så är det långt ifrån samma päron bara för det heter päron, även om det står päron i broschyren.

 

Därför är det svårt att idag som konsument avgöra vilka OEMer som faktiskt ligger i framkant med modernast teknik, men prislappen är ofta en bra indikation, det är dyrt att vara "early adaptor" innan HW och SW blir volymprodukt (vilket vi med Hemmabio-hobby ack så väl vet). Givetvis finns det undantag.

 

EK



#2922

Postad 20 April 2017 - 08:54

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10990 inlägg
  • 0

Dagens Mondeo ST då börjar det ordna upp sig :rolleyes: Fast var är paddlarna eller är ratten stor  :P

Bifogad fil(er)


Redigerat av mcmike, 20 April 2017 - 08:56.


#2923

Postad 20 April 2017 - 09:59

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

  • 571 inlägg
  • 0

Dagens Mondeo ST då börjar det ordna upp sig :rolleyes: Fast var är paddlarna eller är ratten stor  :P

Önskade att det fanns en Mondeo ST...hade köpt den isåfall.

Nu fick det bli en Focus ST.



#2924

Postad 20 April 2017 - 10:18

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12146 inlägg
  • 0

Önskade att det fanns en Mondeo ST...hade köpt den isåfall.
Nu fick det bli en Focus ST.


Vad är det för år på din st ? Vad är bränsleförbrukningen ?
Dyr i försäkring ?

#2925

Postad 20 April 2017 - 10:46

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

  • 571 inlägg
  • 0

Vad är det för år på din st ? Vad är bränsleförbrukningen ?
Dyr i försäkring ?

Fick den i oktober 2015.

Kör man lugnt så drar den kanske 0.65 landsväg och blandad körning ligger jag nog kring 0.80.

Beror ju naturligtvis på hur man kör...är ju lätt hänt att man gasar lite för mycket ibland.

Det är ju en rolig bil att köra.

Jag betalar ca 1600:- halvår på försäkring nu när vagnskadan ingår.



#2926

Postad 20 April 2017 - 12:44

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10990 inlägg
  • 0

Önskade att det fanns en Mondeo ST...hade köpt den isåfall.

Nu fick det bli en Focus ST.

 

Kanske dags nu då :rolleyes:

 

https://www.youtube.com/watch?v=Frd1nx5rSKU



#2927

Postad 20 April 2017 - 13:51

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

  • 571 inlägg
  • 0

Kanske dags nu då :rolleyes:

 

https://www.youtube.com/watch?v=Frd1nx5rSKU

Nja vad jag vet är inte den där något som kommer släppas.

Det finns ingen ny Mondeo ST.


Redigerat av Depeche, 20 April 2017 - 13:51.


#2928

Postad 20 April 2017 - 17:02

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8528 inlägg
  • 0

Nja vad jag vet är inte den där något som kommer släppas.

Det finns ingen ny Mondeo ST.

Det som finns är däremot en Mondeo "ST-line" som säkert blandats ihop med en äkta ST.

 

Den har ju som med de andra ST-line modellerna bara ren kosmetisk upphottning och inget på den mekaniska sidan.



#2929

Postad 20 April 2017 - 17:12

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

  • 571 inlägg
  • 0

Det som finns är däremot en Mondeo "ST-line" som säkert blandats ihop med en äkta ST.

 

Den har ju som med de andra ST-line modellerna bara ren kosmetisk upphottning och inget på den mekaniska sidan.

Exakt...i klippet ovan är det enbart stillbilder och det beror på att det är "Photoshoppade" bilder på hur en ny riktig Mondeo ST skulle kunna se ut.



#2930

Postad 20 April 2017 - 20:56

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4190 inlägg
  • 0
Nu har ju Ford en finfin V6:a i nya GT. Den skulle gärna få ta plats under huven på en ny Mondeo ST..... 500. :)

#2931

Postad 23 April 2017 - 12:01

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Vet inte riktigt om det är rätt tråd och orkar inte leta igenom 59 sidor för att kolla om frågan varit uppe innan.

 

Däckbytar tider.

Nya däcken på.

Hur mycket luft är det i dem?  Finns bara en mack kvar i bygden som har kvar så man kan kolla lufttrycket i däcken. Och den vill jag ha så lite som möjligt att göra med av olika orsaker.

 

Tanken slår en att köpa en liten 220volts kompressor. Men kan väldigt lite om sådana så vet inte alls vad man behöver för att klara av det tänkta. Den skall egentligen bara till att fylla luft i däck. bil,cykel och whattevahh. Alltså behöver den inte ha kraft för verktyg och liknande. Jag är inte ute efter billigast möjligt utan vill ha tag i något som är bra och inte alltför överdimensionerat för vad jag ska ha den till. Den skall även vara ganska liten och lätt att flytta.  Alla tips mottages. Även sådana som bara talar om vad man behöver typ anslutningar och mätklockor osv. gärna



#2932

Postad 23 April 2017 - 12:26

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4115 inlägg
  • 0
2,3-2,5 verkar vara vad däckfirmor trycker i. Min Tourans bok säger 2,6 men det är för mycket.

Denna har jag hemma för just de ändamål du beskriver https://www.jula.se/...ssorset-200056/
Men köp till en bättre luftpåfyllare!

#2933

Postad 23 April 2017 - 12:29

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Har 45 profil och han som monterade dem rekomenderade 2,7 vilket jag kört och det har funkat utmärkt.

 

Vad jag har förstått på verkar profilen väldigt mycket vilket tryck man skall ha. Dock verkar ingen vara överens om vilket tryck som man skall ha. Klart är dock ju lägre profil ju högre tryck.


Redigerat av bahama, 23 April 2017 - 12:32.


#2934

Postad 23 April 2017 - 12:40

Dez
  • Dez
  • Lärjunge

  • 286 inlägg
  • 0

Vet inte riktigt om det är rätt tråd och orkar inte leta igenom 59 sidor för att kolla om frågan varit uppe innan.

 

Däckbytar tider.

Nya däcken på.

Hur mycket luft är det i dem?  Finns bara en mack kvar i bygden som har kvar så man kan kolla lufttrycket i däcken. Och den vill jag ha så lite som möjligt att göra med av olika orsaker.

 

Tanken slår en att köpa en liten 220volts kompressor. Men kan väldigt lite om sådana så vet inte alls vad man behöver för att klara av det tänkta. Den skall egentligen bara till att fylla luft i däck. bil,cykel och whattevahh. Alltså behöver den inte ha kraft för verktyg och liknande. Jag är inte ute efter billigast möjligt utan vill ha tag i något som är bra och inte alltför överdimensionerat för vad jag ska ha den till. Den skall även vara ganska liten och lätt att flytta.  Alla tips mottages. Även sådana som bara talar om vad man behöver typ anslutningar och mätklockor osv. gärna

 

Jag har en liten billig 12V kompressor men tar aldrig fram den för att pumpa/kolla trycket i däcken. Mycket smidigare med en manuell handpump (med manometer förstås), inga sladdar, inget oljud och lång livslängd.

 

Och vad gäller tryck brukar jag köra på rekommenderat tryck för bilen och lägga på "lite", typ 10%. Blir det för stötigt går jag ner till rekommenderat tryck.


Redigerat av Dez, 23 April 2017 - 12:41.


#2935

Postad 23 April 2017 - 13:12

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1185 inlägg
  • 0
Har heller aldrig varit med om att däck firmor fyller med så lite som 2.3-2.5....snarare 2.7-3.0.
Men det klart har man 15-16 tum så kanske.
Rek i boken brukar alltid vara i underkant...så att komforten ska bli bra. Men däcken ev lite slits fortare.
Jag kör 19"....ligger runt 2.9-3.0. Funkar perfa.

#2936

Postad 23 April 2017 - 13:15

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8528 inlägg
  • 0

Beror ju helt och enbart på vilken profil/fälgstorlek du har.

 

Själv kör jag på 17" 205/40 och min däckverkstad fyller alltid med 2.5.

 

Rekommenderat av tillverkaren är 2.3.



#2937

Postad 23 April 2017 - 13:27

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4115 inlägg
  • 0
Mina16" brukar de fylla 2,3 och 17" 2,5.

Och jag TROR att 16-17" är vanligaste storleken idag, inte 19-22".

#2938

Postad 23 April 2017 - 13:32

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12146 inlägg
  • 0

jag fyller alltid 5kg. då räcker det i flera år, så behöver jag inte tänka på det mer sen.



#2939

Postad 23 April 2017 - 13:33

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4115 inlägg
  • 0

jag fyller alltid 5kg. då räcker det i flera år, så behöver jag inte tänka på det mer sen.

:D

#2940

Postad 23 April 2017 - 14:04

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8528 inlägg
  • 0

jag fyller alltid 5kg. då räcker det i flera år, så behöver jag inte tänka på det mer sen.

Lite så här? ;)

 

31899d1380067598t-desert-balloon-tires-g



#2941

Postad 23 April 2017 - 14:07

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2318 inlägg
  • 0

Jag har en liten billig 12V kompressor men tar aldrig fram den för att pumpa/kolla trycket i däcken. Mycket smidigare med en manuell handpump (med manometer förstås), inga sladdar, inget oljud och lång livslängd.

Och vad gäller tryck brukar jag köra på rekommenderat tryck för bilen och lägga på "lite", typ 10%. Blir det för stötigt går jag ner till rekommenderat tryck.

Samma här.
Biltemas för typ 299:- har varit med i typ 8 år :)

#2942

Postad 23 April 2017 - 14:29

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4115 inlägg
  • 0
https://youtu.be/lRLXeXjLmx8

#2943

Postad 23 April 2017 - 14:30

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

jag fyller alltid 5kg. då räcker det i flera år, så behöver jag inte tänka på det mer sen.

Du upplever inte att bilen är väldigt stötig och att däcken verkar vääääldigt slitna i mitten av slitbanan?  :-)



#2944

Postad 23 April 2017 - 18:06

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12146 inlägg
  • 0

Lite så här? ;)

 

31899d1380067598t-desert-balloon-tires-g

 

haha ja ungefär så ser det ut :D


Du upplever inte att bilen är väldigt stötig och att däcken verkar vääääldigt slitna i mitten av slitbanan?  :-)

 

köper alltid däck utan mönster, då är det inget som kan slitas :)


https://youtu.be/lRLXeXjLmx8

 

att man typ inte stryker med. ser ju livsfarligt ut



#2945

Postad 23 April 2017 - 18:27

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11727 inlägg
  • 0
Bifogad fil  m_h-17.0-34.6-16.png   246.24K   0 Antal nerladdningar

#2946

Postad 23 April 2017 - 18:51

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2416 inlägg
  • 0
Hmmm, antingen gör man som föreslagits tidigare att man fyller 5 kg i däcken, eller så kollar man dörr-tröskel vad tillverkarna rekommenderar....
Hur svårt ska det vara ?
Bifogad fil  20170423_194629.jpg   253.64K   2 Antal nerladdningar

#2947

Postad 23 April 2017 - 18:53

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8528 inlägg
  • 0

Hmmm, antingen gör man som föreslagits tidigare att man fyller 5 kg i däcken, eller så kollar man dörr-tröskel vad tillverkarna rekommenderar....
Hur svårt ska det vara ?
attachicon.gif20170423_194629.jpg

Dörrtröskeln?

 

Har dina bilar ingen manual? ;)



#2948

Postad 23 April 2017 - 18:55

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Hmmm, antingen gör man som föreslagits tidigare att man fyller 5 kg i däcken, eller så kollar man dörr-tröskel vad tillverkarna rekommenderar....
Hur svårt ska det vara ?
 

 

HUr svårt kan det vara att förstå att det inte var det frågan handlade om??

 

Sedan kan jag upplysa om att alla biltillverkare inte är så exemplariska som visat exempel på att uppge trycket på olika dimensioner.



#2949

Postad 23 April 2017 - 18:58

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2416 inlägg
  • 0
I min gamla Ford Focus Fr. 2000 så stog det bara i manualen. Men nuförtiden tror (?) Jag det är stämplat i förardörrens tröskel.

HUr svårt kan det vara att förstå att det inte var det frågan handlade om??
 
Sedan kan jag upplysa om att alla biltillverkare inte är så exemplariska som visat exempel på att uppge trycket på olika dimensioner.

Erkänner att jag inte läste din Wall-of-text.

Redigerat av what17ever, 23 April 2017 - 18:57.


#2950

Postad 23 April 2017 - 19:03

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4115 inlägg
  • 1

I min gamla Ford Focus Fr. 2000 så stog det bara i manualen. Men nuförtiden tror (?) Jag det är stämplat i förardörrens tröskel.
Erkänner att jag inte läste din Wall-of-text.

På Passaten och Touranen står det på insidan av tanklocket. Men de rekommenderade 2,6 med normalpackning är i mitt tycke för mycket, blir trevligare klrupplevelse med lägre tryck. Och tystare.

Att den sedan drar försumbart mer och sliter försumbart mer på däcken är för mig egalt.




Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.