Hej
Vet det har skett en del rättningar med den här mjukvaran men är inte insatt i exakt vilka rättningar som är gjorda.
MvhNiklas
Hur får i såfall, vi med den tidiga "beta-versionen" tillgång till den skarpa versionen, vi har ju redan v1.103.89?
Canal Digital 4K One Place satellitbox
Startad av
jonasbratt
, feb 25 2018 13:12
4272 svar till detta ämne
1 relaterade trådar
Postad 22 april 2020 - 14:27
Hur får i såfall, vi med den tidiga "beta-versionen" tillgång till den skarpa versionen, vi har ju redan v1.103.89? Postad 22 april 2020 - 16:48
Hej
Mvh Niklas Redigerat av Allente Sverige, 22 april 2020 - 16:48. Postad 22 april 2020 - 19:34 Funderar på att byta från Telia till Canal Digital
Stämmer det att man bara kan ha satellit om man ska spela in på box?
Eller räcker det man har eget bredband kunna streama via boxen/spela in?
Canal Digital har väl inget eget bredband som andra operatörer kör med som man måste ha för att kunna använda deras boxar? Med Telia måste man ha Telia bredband för att komma åt Telia digitalbox? Postad 22 april 2020 - 19:42
Hej Ironse
- Bildkvalitet - Inspelning - Dolby - En tiotal kanaler (Alla kanaler finns inte över streaming) - Textning på ca 10 kanaler - Text-TV Niklas Postad 23 april 2020 - 07:30
Och således kan det ju inte införts några rättningar av de buggar, som de som fick uppdateringen tidigt rapporterat? '
Så vad är då målet med att skicka ut en ny version till en mindre grupp, om det INTE är att testa den på dessa och rätta de buggar de rapporterar?? Postad 23 april 2020 - 07:41
Hej
I version v1.103.89 så har vi gjort ett flertal rättningar och det är den versionen vi nu har lanserat till samtliga kunder och som ni haft under en period. Som jag skrev innan så är jag inte insatt i vilken/vilka versioner ni haft under testningen.
MVh Niklas Postad 23 april 2020 - 15:41 Nya pigga fel i den nya versionen:
Har några gånger försökt lägga inspelningsbeställning på serien "Hitlers innersta krets" på SvT2 det är en serie om sex avsnitt, men beställer jag inspelning av "säsong" beställs ingenting! Jag får istället beställa avsnitt för avsnitt, då funkar det... Mycket märkligt säsongsbeställningar har alltid funkat förut.
Observera att jag haft v 1.103.89 sedan länge. Postad 23 april 2020 - 16:01
Hej
Har tyvärr inte möjlighet att testa själv eftersom jag inte kan vara på kontoret men vad händer om du väljer serieinspelning? Niklas Postad 23 april 2020 - 16:02 Canal Digitals telefonförsäljare lurar kunder att köpa OnePlace-boxar. Kollar man på canaldigital.se kostar en box utan HDD 1765 kr. Däremot kostar en samma box MED HDD 2765 kr. Telefonförsäljararna från Canal Digital försöker lura folk att tro att man får den 1000 kr billigare, när det egentligen är mycket mindre. Här är det SMS som jag fick:
Bifogad fil(er)Postad 23 april 2020 - 16:08
Hej
Tack för feedback Erikistrangnas. Jag ska ta din feedback vidare till ansvarig avdelning. Niklas Postad 23 april 2020 - 16:28
Har aldrig använt serieinspelning efter problem med den i början av min användning av OP-boxen för ca 16 månader sedan. Det är de första gångerna jag sett problem med "säsongsinspelning" och det har ENBART hänt (tre ggr nu) med först avsnitt 1+2, sedan avsnitt 3+4 och nu senast med avsnitt 5+6.
Nästa gång jag har problemet ska jag testa serieinspelning. Till dess fundera över VAD som skulle kunna ge detta problem enbart för denna serie?? Det uppenbara förslaget är nog felaktiga metadata som inte identifierar avsnitten som en del i en serie, möjligen i samband med den nya versionen av LG-plattformen. Postad 23 april 2020 - 16:32
Hej
Har redan tagit det vidare, men var nyfiken på vad som händer vid serieinspelning.
Mvh Niklas Postad 23 april 2020 - 17:53
Hej
Fungerade bra med att välja säsong när en kollega testade på sin box.
Mvh Niklas Postad 23 april 2020 - 19:08 Svt1 sänder med 5.1 ljud men inte här.Har språk aut.men det är inte förräns jag väljer norska som det blir rätt.Danska går också men norska är ju lite fränt. Är ni stolta där på CD ? Postad 23 april 2020 - 20:17 jag har följande problem (troligtvis har jag gamla programvaran) -saknar ljud på många inspelningar - serie inspelning spelar in många repriser - måste starta om boxen för den tappar ljudet då och då (norsk reset)
jag stänger aldrig av boxen hur gör man för att uppdatera?
Sven Åke
Postad 24 april 2020 - 08:16
Sjekk versjonen først. Velg Inställningar - Om - pil ned til LG-plattformversion, den skal være v1.103.89. Er den ikke det pil opp igjen til Systemuppdatering - Sök efter uppdatering mvh Øystein Redigerat av Allente Sverige, 24 april 2020 - 08:16. Postad 24 april 2020 - 10:47
Inte för mig! Fixen blev att lägga upp dem avsnitt för avsnitt istf via det bekvämare "säsong". Pekar ju också mot metadata och inte fel i programvaran, annars skulle felet ju dyka upp även för andra "säsongsbeställningar" och det har det inte gjort (för mig). Postad 24 april 2020 - 12:26 Varför uppdateras fjärrkontrollen? Buggar eller nya funktioner... i så fall vilka? Postad 24 april 2020 - 19:30
Vadå LG pratar vi inte om boxen här? Sven Åke Redigerat av storbacken29, 24 april 2020 - 19:31. Postad 24 april 2020 - 19:48 Trstade starta Men in Black från början och då fanns inte undertext. Gock inte att välja heller. :/ Postad 24 april 2020 - 20:00
Hej Niklas
Hej
Under Meny / Inställningar / Om kan du manuellt uppdatera boxen om du inte har den senaste uppdateringen.
Du ser även där om du har senaste versionen LG-plattformsversion: v1.103.89
Mvh Niklas Redigerat av Allente Sverige, 24 april 2020 - 19:58. Postad 24 april 2020 - 20:03
Hej
Inga nya funktioner, version 2.2 till fjärrkontrollen har funnits ute länge men vi vill att man har senaste versionen för att det ska fungera bättre. Det är framförallt om man haft en väldigt låg version som man kan uppleva problem. Har man tex version 1.7 och uppåt så märker man ingen skillnad.
Mvh Niklas Redigerat av Allente Sverige, 24 april 2020 - 20:07. Postad 25 april 2020 - 11:22
Man kan säga att programvaran i OP-boxen har 4 nivåer.
I botten Android TV OS som är själva grundoperativystemet från Google med några anpassningar mot hårdvaran som gör det möjligt att starta (boota) från flashminnet i boxen. Ovanpå det LG-plattform som är drivrutiner och sådant hårdvaruberoende (Wifi, USB, HDD, Blåtand, Satmottagare m.m.) Ovanpå det LG-mellanvara som knyter ihop de två understa nivåerna med den översta själva applikationen Överst CD-Appen med interfacet mot användarna.
Att LG står för 2 lager här, beror som jag fattat det rätt, att LG har med hårdvaran (själva boxen) att göra, om de inte t.o.m. är leverantörer av boxen till CD?
Några oklarheter finns, t.ex. i vilken nivå ligger fjärren och krypteringen av de mottagna och sparade TV-programmen? Troligen i CD-appen, men jag vet inte säkert. Niklas kan kanske rätta och tillföra kunskap?
Dessutom kan CD troligtvis påverka VAR olika funktioner läggs, t.ex. om de tröttnat på tyskarnas CD-app-arbete, så kanske de får hjälp av LG att lägga viss funktionalitet i plattformen eller mellanvaran?
Ju färre lager som måste subanropas, för att utföra något, desto snabbare och minnessnålare KAN man göra det. Viktigt eftersom PO-boxen har snålt med RAM, så att den ofta måste ladda ur/in programvara från flash eller HDD´n eftersom alltihop inte får plats samtidigt i minnet. Så bäst är att ha funktionen i AndroidTV-OS, men dess utformning har CD inte mycket att säga till om, dessutom ligger de flera versioner efter den senaste ver. 10.0 med OP-boxens ver 7.1.1 vilket ytterligare minskar deras möjlighet att lägga något i AndroidTV-OS.
OBS! detta är INTE den officiella kunskapen från CD, utan min personliga uppfattning om hur det troligtvis funkar, som gammal programmerare och systemerare och numera orsaksanalytiker. Redigerat av Nisken, 26 april 2020 - 08:47. Postad 28 april 2020 - 12:43 Hej!
Jag har fått tillbaka den gamla goda buggen "hårdisken är inte formaterad"... är det fler? Kändes som en gammal vän som hälsade på, inte den mest saknade! Postad 28 april 2020 - 12:47
Hej Niklas Postad 28 april 2020 - 14:54 Måste man stänga av boxen eller söka för att få ny uppdateringar ?
Sven Åke Postad 28 april 2020 - 14:59
Hej
Boxen uppdaterar sig automatiskt under natten så du ska ha den senaste mjukvaran redan. Niklas Postad 29 april 2020 - 06:56
även om boxen är påslagen? Postad 01 maj 2020 - 06:40 Nytt problem med nya mjukvaran varje gång en inspelning startar på en annan kanal en den jag ser på så blir bilden svart 1 sek sen bild igen sen svart igen och kommer till baka. Förra veckan startade canal digital appen om när det hände. Under samma kväll bootade även boxen om fast ljudet var på från kanalen jag såg på då.
Och att kanal bytena inte synkar verkar inte vara löst heller händer minst en gång per kväll. Redigerat av 91robe, 01 maj 2020 - 06:42. Postad 01 maj 2020 - 09:10 Ny bugg i nya versionen.
Jag hade tittat på en del av en inspelning, avbrutit tittandet och backat tillbaka med bakåtpil på fjärren till TV-tablån. Där valt SvT1 och börjat titta. Allt OK så långt.
Där ville jag se info om det pågående programmet så jag tryckte <OK>... men det var rubriktexten och dess infoknappsinnehåll för ett helt annat program i en helt annan kanal som dök upp!
Kunde INTE få det rätt, oavsett om jag valde Svt1 via kanalnummerknappen eller via TV-guiden!?
Fick det rätt igen, först efter kallomstart av OP-boxen. Redigerat av Nisken, 01 maj 2020 - 16:08. Postad 01 maj 2020 - 19:14 Hej! För andra veckan i rad misslyckas inspelning av Lets Dance. Ska börja titta 10 minuter efter start, men inspelningen är svart.
Ljud fortfarande borta på vissa inspelningar.
Vill gärna ha kvar CD och satellit, men denna boxen frestar tålamodet enormt! Postad 03 maj 2020 - 08:24 Ger upp Oneplace och köpte en begagnad Smartbox på tradera i stället, tror jag blir mer nöjd så. Ska bli skönt att få en box som reagerar direkt på fjärrkontrollen, har favoritlistor, kan byta kanal och inte hänger sej och startar om mitt i en film. Postad 03 maj 2020 - 09:21 Nu krypteras kanalerna både i Conax och NDS hos CD Någon Viasat kund som kan testa om Viasat´s modul/box funkar på Thor satelliten nu? Postad 03 maj 2020 - 20:25 Skulle kolla på S.W.A.T på 6an och startade om programmet från början. Gick bra att titta till 2 eller om det va tredje reklampausen. Skulle spola förbi det som man alltid gör så kom det upp en ruta som sa att programinformation saknas och sen gick det inge mer. Kom tillbaka till LIVE då det va det enda man kunde trycka på. Tänke att aja skit samma, går till veckoarkiv och startar den där, jodå den fanns, smutt tänkte jag. Startar och bara svart ruta. Va faaan. Så j*vla less på denna box. Alltid är det nåt. Snälla CanalDigital, boxen har funnits i 2år och ni har inte fått ordning på denna alls. Fixa fram en stabil box och byt ut allas OnePlace boxar. Hur länge ska ni spela med kundernas tålamod? Är sjukt nöjd med CD men börjar bokstavligen lessna på detta. Har en smartbox liggandes men vill liksom komma åt funktioner som finns på OP och inte på smartboxen. Postad 03 maj 2020 - 20:31 en liten fundering är om man nu skaffar ett CD abonnemang hem och man vill ta med sig det till landet där man har redan parabol och box kan man bara ta med sig kortet och sätta i det där och allt funkar ? PS: Jag vet att boxen på landet funkar med CD så där är det inget problem Redigerat av nullebulle, 03 maj 2020 - 20:33. Postad 03 maj 2020 - 20:46
År det en CD-box måste kortet paras med boxen för att kunna fungera. Själv har jag tre CD-boxar och två kort som fungerar hemma och borta. Men det fungerar bara med de stora korten och inte de små. Tippar att de vill sälja på dig en ny box med det lilla kortet. Postad 04 maj 2020 - 13:33
Hej
Det beror lite på vad du har för boxar. Skicka ett PM med kundnummer så kollar vi upp det.
Mvh Niklas Postad 04 maj 2020 - 16:31 Efter sista uppdateringen så blir det nu dubbla inspelningar samt att efter sista uppdateringen så går det nu inte att "spola framåt när man "se från början" i ett program. Redigerat av Krickab, 04 maj 2020 - 16:44. Postad 04 maj 2020 - 20:12 Jag har inget kundnummer iom att jag inte har något abonnemang det är ju det jag har fundering på att skaffa. jag har en dreambox som jag tänkte använda där om det går att flytta kortet mellan CD:s box och den Postad 05 maj 2020 - 08:03
Hej
Skicka PM så hjälper jag dig. Niklas Postad 05 maj 2020 - 08:09
Hej Niklas Postad 05 maj 2020 - 17:51 Konstigt fel idag?
Boxen tappar ljudet någon sekund eller två med några minuters mellanrum, (men INTE bilden) annars är allt som vanligt. Sker oavsett vilken kanal man tittar på?
Någon annan som ser detta? Vet du något Niklas? Postad 05 maj 2020 - 17:52 Tar en skärmdump på nästa gång det inte går att "spola" framåt eller bakåt se bild på dubbla inspelningar Bifogad fil(er)Redigerat av Krickab, 05 maj 2020 - 17:54. Postad 05 maj 2020 - 21:21
Hej Niklas Postad 06 maj 2020 - 06:48
Jag hittade det. Det ligger under Teknisk information och RCU-version. Väldigt logiskt, eller kanske inte. Postad 06 maj 2020 - 07:23
Samtliga kanaler och ÄVEN uppspelning av inspelat material (som varit felfritt tidigare, således boxen och INTE materialet).
Varmomstart av OP-boxen hjälpte INTE.
Kallomstart (drog ur nätsladden) hjälpte däremot, så nu fungerar det som vanligt igen.
Ett problem jag aldrig haft förut, så misstanken om att det är den nya plattformsversionen, i kombination med några variabler är väl naturlig.
Gär en felrapport och håll koll på om fler rapporterar samma problen vartefter.... Postad 06 maj 2020 - 07:30
Har fått samma problem med en färg i olika kulörer. Kontaktade Canal digital där man inte hört om detta. Fick boxen utbytt. Samma fenomen. Detta måste väl hänga ihop med uppdateringen? Postad 06 maj 2020 - 08:35
Hej
Har upplevt det oxå Postad 06 maj 2020 - 11:07
Ja, detta finns har jag på SVT, TV4 , Kanal 5 bland andra efter uppdateringen... Fullständigt hopplös upplevelse.
Ännu mer störande/ironiskt när man får det på "Uppgradera till parabol"-reklamen från CD 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |