Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Whiskytråden

4731 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 November 2013 - 15:54

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Har ju en Port Ellen och visst tusan är den bra, men inte en chans i Världen att jag skulle betala vad en sådan skulle kunna kosta idag. Tror den låg på 1300Kr. då för ca. 6 år sedan. Port Ellen gick att få tag på lite längre än Brora, men nu är båda tyvärr exklusiva samlarobjekt. Båda dessa är nog Whisky av den gamla skolan när allt inte var så vetenskapligt, och det kunde säkert variera väsentligt i kvaliteten. Men när man väl får smaka ett lyckat släpp lovar jag dig att även du skulle få ett enormt leende på läpparna av både Brora och Port Ellen. :)

Postad 18 November 2013 - 16:31

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Medveten att det finns bättre o sämre buteljeringar av all whisky o att priserna på vissa märken e löjliga men då man ändå vill prova det mesta är det ju tur att man kan köpa samples på väldigt många av de dyrare märkena.Lucifer, om du inte provat Brora försök få tag på ett sample på whiskyforum. Kan bara uttala mig om ovan nämnda men det var nog en av de häftigaste whiskyupplevelser hittills( O den var inte ens sherrylagrad!!!)och min första tanke var varför lägga ner Brora istället för Clynelish.
Löjligt pris men en helt suverän whisky.
Port Ellen har inte imponerat ett dyft på mig så inga köp planer där inte(tack o lov!)
Nej nu ska jag gå o hämta ut ett paket Longmorn o Longrow, adjö!

Postad 18 November 2013 - 19:07

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Medveten att det finns bättre o sämre buteljeringar av all whisky o att priserna på vissa märken e löjliga men då man ändå vill prova det mesta är det ju tur att man kan köpa samples på väldigt många av de dyrare märkena.Lucifer, om du inte provat Brora försök få tag på ett sample på whiskyforum. Kan bara uttala mig om ovan nämnda men det var nog en av de häftigaste whiskyupplevelser hittills( O den var inte ens sherrylagrad!!!)och min första tanke var varför lägga ner Brora istället för Clynelish.
Löjligt pris men en helt suverän whisky.
Port Ellen har inte imponerat ett dyft på mig så inga köp planer där inte(tack o lov!)
Nej nu ska jag gå o hämta ut ett paket Longmorn o Longrow, adjö!

Lustigt, precis samma tanke har jag. Varför i hela friden la de ner Brora. Clynelish är på inget vis dålig men någon Brora är det tyvärr inte. Tror inte de rivit byggnaderna så man kan ju alltid hoppas någon kapitalstark entusiast får den goda iden. :)

Postad 18 November 2013 - 20:39

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Lustigt, precis samma tanke har jag. Varför i hela friden la de ner Brora. Clynelish är på inget vis dålig men någon Brora är det tyvärr inte. Tror inte de rivit byggnaderna så man kan ju alltid hoppas någon kapitalstark entusiast får den goda iden. :)

Man kan ju alltid hoppas men samtidigt undra vad som kommit ur dom pannorna!?
Satt och räknade på mina senaste köp och kom fram till att istället för mina 5 flaskor(underbar)Longmorn och 1 flaska Longrow Red Shiraz kunde jag ju fått en hel 1/3 flaska Port Ellen 12th release ;)

Postad 18 November 2013 - 20:50

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Härligt! :)
Jo var väl nånstans runt tio år sedan jag smakade första gången och då gick de ju trots allt att köpa. Låg väl, precis som likaledes insomnade Port Ellen, på dryga tusenlappen på Bolaget. :)

Hade någon sagt att jag skulle köpa en whisky för 1000:- för 10 år sen hade jag nog bett honom söka hjälp tyvärr :(

Postad 18 November 2013 - 21:29

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Man kan ju alltid hoppas men samtidigt undra vad som kommit ur dom pannorna!?
Satt och räknade på mina senaste köp och kom fram till att istället för mina 5 flaskor(underbar)Longmorn och 1 flaska Longrow Red Shiraz kunde jag ju fått en hel 1/3 flaska Port Ellen 12th release ;)

Min Port Ellen är från 1982 tappad av Berry Bros &Rudd 2008. Den ÄR helt klart fin, väldigt väl integrerad "vedeldad" rök och inte alls ekbitter trots rätt många år på fatet. Det närmaste jag kommer att tänka på är den fantastiska Caol Ila 18, den med den oranga etiketten.
Men visst, hade jag inte öppnat den hade jag kanske sålt den och förmodligen kunnat köpa ett tiotal flaskor alldeles utmärkt Whisky. Eller förresten, nä Whisky skall drickas och inte vara något investeringsobjekt. :)

Postad 18 November 2013 - 22:47

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
En anledning till att vissa stängde under krisen och att dom är exceptionellt bra på senare år kan vara att dom använde ganska trötta fat!? Då kan jag förstå att dom var tvungna att stänga igen. Som jag förstått det så gick det väldigt tungt i början av 80-talet. De som hade kapital eller fortfarande sålde bra kunde köra vidare.

Storbritanien har också en skattelag som säger att, så länge du har tak på byggnaderna så måste man betala skatt för dom. Därför plockades taken bort och byggnaderna förföll och fick senare rivas. Ganska dum lag kan tyckas.

Postad 18 November 2013 - 22:50

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

En anledning till att vissa stängde under krisen och att dom är exceptionellt bra på senare år kan vara att dom använde ganska trötta fat!? Då kan jag förstå att dom var tvungna att stänga igen. Som jag förstått det så gick det väldigt tungt i början av 80-talet. De som hade kapital eller fortfarande sålde bra kunde köra vidare.

Storbritanien har också en skattelag som säger att, så länge du har tak på byggnaderna så måste man betala skatt för dom. Därför plockades taken bort och byggnaderna förföll och fick senare rivas. Ganska dum lag kan tyckas.

Är väl lite grand som tex i Grekland. Alla dessa takterrasser är ju inget annat än skattefusk. Sålänge man inte färdigställt bygget betalar man väl inte fastighetsskatt om jag förstått det rätt.

Jo, på åttiotalet var det allmän kris i branschen. Föga anade man då den enorma uppgång som skulle komma. Tänk bara tanken att Ardbeg var på vippen att bli historia. Hugaligen säger jag bara! Tack och lov för Glenmorangies hjältemodiga räddning. :)
Annars är väl Hanyu:s öde något av det hemskaste man hört. Även i Japan blev det stort överskott och man skulle på fullt allvar destruera hela lagret!!! Alla som smakat en Hanyu vrider sig i fasa när man tänker på hur det kunde gått. Sån tur är köptes hela lagret upp i sista stund. Tror att Chichibu är lite vad Clynelich är för Brora. Tyvärr är Chichibu heller ingen Hanyu. :(

Redigerat av laddie15, 18 November 2013 - 23:05.

Postad 19 November 2013 - 00:32

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Jag gillar att spetsa den vanliga 10%-iga Blossaglöggen med whisky.
Gjorde lite tester förra året, och kom fram till (givetvis) att ju godare whisky, desto godare glögg. :)
Kom också på att jag tyckte att ju hårdare sherrylagrad whiskyn var, desto bättre gifte det sej med glöggen.

Var inne på bolaget idag. I Motala har vi ganska lite på hyllan tyvärr.
Köpte en BenRiach 12. Den vet jag väl inte riktigt inte om jag tycker att den lider sherrydöden, men har ändå väldigt klara sherrytoner.
Såg då att det fanns Lasanta på hyllan, men bara i kvartingar, och det kändes väl sådär..

Vet någon om en whisky, som är en whisky, men har tydligare sherrytoner än just Lasantan i vettig prisklass, dvs. runt 500-600 spänn? :)

Postad 19 November 2013 - 09:02

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Glendronach och Aberlour är två jag kommer på på rak arm... framförallt den förstnämnda.
Bunnahabhain är också rätt tungt sherrylagrad.
Lasantan är bara slutlagrad på sherryfat, så den har inte hunnit dra åt sig så extremt mycket.

Postad 19 November 2013 - 09:56

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Gjorde lite tester förra året, och kom fram till (givetvis) att ju godare whisky, desto godare glögg. :)
Kom också på att jag tyckte att ju hårdare sherrylagrad whiskyn var, desto bättre gifte det sej med glöggen.

Köpte en BenRiach 12. Den vet jag väl inte riktigt inte om jag tycker att den lider sherrydöden, men har ändå väldigt klara sherrytoner.
Såg då att det fanns Lasanta på hyllan, men bara i kvartingar, och det kändes väl sådär..

Vet någon om en whisky, som är en whisky, men har tydligare sherrytoner än just Lasantan i vettig prisklass, dvs. runt 500-600 spänn? :)

Glenfarclas 12. Beställning, ca 400kr. Kommer själv att prova detta med att spetsa glöggen. Tack tör tipset. :)

Postad 19 November 2013 - 16:06

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Glendronach 15 revival 529:- beställningssortimentet e vad du vill ha ;) Kanske synd att hälla i glöggen förståss.

Postad 19 November 2013 - 16:21

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Glendronach 15 revival 529:- beställningssortimentet e vad du vill ha ;) Kanske synd att hälla i glöggen förståss.

Tänkte ju på den, eller ännu hellre Allardice, men som sagt lite väl att hälla dessa juveler i glöggen. :)

Postad 19 November 2013 - 16:47

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Kom att tänka på Aberlour A'bunadh med alla sina julkryddor borde passa utmärkt o sherry har den ju så det räcker. en hundring till men du slipper beställa.
Det va GlenDronach o Aberlour du sa Lucifer 0:/

Redigerat av Unregistered0d487954, 19 November 2013 - 16:51.

Postad 19 November 2013 - 17:36

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Dom här åker inte ner i Glöggen!Och Definitivt hellre än en 3e dels flaska PEBifogad fil  PICT0179.JPG   718.71K   11 Antal nerladdningar

Postad 19 November 2013 - 19:18

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Dom här åker inte ner i Glöggen!Och Definitivt hellre än en 3e dels flaska PE

Var beställer du ifrån?

Postad 19 November 2013 - 19:38

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 1
Signatoryn från whisky-doris.de
Dom andra från shop.whiskybase.com
the whisky cask.de
whiskysite.nl
whizita.de
Alla funkat klockrent hittills

Redigerat av Unregistered0d487954, 19 November 2013 - 19:43.

Postad 19 November 2013 - 20:30

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Fast jag resonerar så att det ska vara gott. Om jag gillar glögg, och jag gillar whisky, så kan jag givetvis inte hälla i dålig whisky i glöggen.
Då kommer det smaka skit. ;)

Har inga som helst problem med att slå i en liten skvätt whisky för 700-800 kronor flaskan om det blir riktigt gott.
Varför skulle jag? :)

Glenfarclas 12 hade jag helt glömt bort. Den finns nog på hyllan i stan tror jag, och den är ju RIKTIGT sherryig.
Den blir nog skitbra. :)

Glenfarclas 12. Beställning, ca 400kr. Kommer själv att prova detta med att spetsa glöggen. Tack tör tipset. :)

Gör det och återkom med vad du tycker. :)

Postad 19 November 2013 - 20:43

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0
Har tidigare hält i Cognac i glöggen och tyckte att det var ett trevligt bidrag men nu så blev man givetvis nyfiken på att testa med en sherryig whisky ;) Känns som ett lyckat recept.
Tack för era tips.

Redigerat av RobNB, 19 November 2013 - 20:44.

Postad 19 November 2013 - 23:56

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Förra julen testade jag med Appleton Estate 12yo rom i glöggen, det var inte så jäkla dumt. Jag föredrar något ganska tungt som verkligen tar sig genom den kryddiga glöggen.
Måste testa med sherrylagrad whisky och se om det funkar! Lite fundersam på rökig whisky... rauchgluhwein :P

Postad 20 November 2013 - 07:56

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Drack whisky i natt, i mina drömmar. Tror jag spenderade lite väl mycket tid på att läsa igenom delar av den här tråden igår, hehe. Det smakade gott i alla fall så jag klagar inte :)

Postad 20 November 2013 - 11:14

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Förra julen testade jag med Appleton Estate 12yo rom i glöggen, det var inte så jäkla dumt. Jag föredrar något ganska tungt som verkligen tar sig genom den kryddiga glöggen.
Måste testa med sherrylagrad whisky och se om det funkar! Lite fundersam på rökig whisky... rauchgluhwein :P

Jomen det kan faktiskt vara en riktig hit. Förra året släppte Saturnus en fantastisk glögg med Whisky från Hven. Där fanns en underbar sotig rök i bakgrunden som liksom kändes "genuint gammalt och juligt". Svår att förklara det där med associationer, men den höjde helt klart min julkänsla det året. :)

Postad 20 November 2013 - 13:47

Diabolik
  • Diabolik
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 1
Här är mina favorit whisky sorter just nu

1. Springbank
2. Old Pulteney
3. Ahn Cnoc
4. Highland Park
5. Teachers (blended) Billig och bra!

Postad 20 November 2013 - 14:33

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Hade nästan glömt bort hur bra bourbonfat smakar... Öppnade min Kilchoman Vintage 2006 i helgen. Riktigt fin för att vara en 5 årig whisky! Eller... kanske dumt sagt... Riktigt bra, punkt! Gillar den där gräddiga vaniljsmaken och riktigt krispiga röken. Ung rökig whisky som lagrats på bra fat är något speciellt!

Postad 20 November 2013 - 18:17

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Har inga som helst problem med att slå i en liten skvätt whisky för 700-800 kronor flaskan om det blir riktigt gott.
Varför skulle jag? :)

Tror säkert att sherrywhisky kan piffa upp glöggen men tror inte att den är så nogräknad med alla sina kryddor.

Postad 21 November 2013 - 13:17

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0
Vilken whiskey var det som dödade systembolagets hemsida idag?

Postad 21 November 2013 - 13:52

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
Det var ett extrasläpp på Bowmore Devil's Cask som sänkte den.

Postad 21 November 2013 - 15:19

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Jag fick en Devil's Cask precis innan sidan rasade helt! :)
Skall bli intressant att se om jag får behålla den eller om den råkar bli makulerad!?
Det roliga var att det försvann 10 flaskor mellan kl 9.55 och 9.59.

Postad 21 November 2013 - 15:48

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
Kan tyvärr meddela att ingen som lyckats få igenom en beställning kommer att få leverans. Alla är makulerade.
Detta är bekräftat av Bolagets kundtjänst.

Redigerat av TomasL, 21 November 2013 - 15:51.

Postad 21 November 2013 - 17:02

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0
Fantastiskt :D
Att ett släpp han göra så med en sida, måste varit många som försökte beställa eller?

Postad 21 November 2013 - 17:07

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Det är likadant vid varje släpp, dock brukar det hoppa igång igen efter nån halvtimme, nu nöp det totalt.

Postad 21 November 2013 - 17:11

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Dom har nog inte råd att köpa utrustning som klarar trycket :(

Postad 21 November 2013 - 17:12

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Tvärtom har dom ju i princip obegränsade resurser, men det främjar väl folkhälsan om det kraschar.
Evry är det som sköter driften sen ett tag tillbaka, före det var det Logica som var ännu sämre om det nu är möjligt.

Postad 21 November 2013 - 17:30

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Det främjar definitivt inte den psykiska hälsan!!! :angry:
Jag utgår iof inte att det handlar om ekonomin, utan som vanligt våran invanda ineffektiva byråkrati.
Varken första gången o förmodligen inte den sista.
Livet går tack o lov vidare ändå :wacko:

Postad 22 November 2013 - 11:07

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Tvärtom har dom ju i princip obegränsade resurser, men det främjar väl folkhälsan om det kraschar.
Evry är det som sköter driften sen ett tag tillbaka, före det var det Logica som var ännu sämre om det nu är möjligt.

Jag tror inte man kan lasta över problemet på driftleverantören, får dom ett skitsystem att drifta så kan man inte göra mer än vad systemet klarar av.
Att det var nere så länge som det var är dock en annan femma!
Man får helt enkelt vad man har beställt! Betalar man för "best effort" så ska man inte räkna med att få mer än så vilket många tyvärr gör och i viss mån också får för att leverantören vill behålla kunden och överleva.

Men nog om det... fick en trevlig whiskyprovning igår iaf. Så lite nöjd får man kanske vara. :)
En gammal Mortlach gör ingen besviken!

Postad 23 November 2013 - 13:50

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Fick ett trevligt paket idag. Såååå sågen på att prova nuuuu.
Men jag sko hålla mig tills på fredag då mina nya fronta kommer hem :)
Vill tacka kalsh57 för proverna.

Du har väl inte blivit nykterist?

Postad 24 November 2013 - 11:25

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0
Haha nä då, min fru är den duktige .
Har varit i Göteborg i helgen med jobbet på Magnus Uggla. Trevlig kväll.

Jag tillhör inte dom som bränner pengar i baren, tycker att det är löjligt dyrt för det lilla man får.

130kr för en 3:a ok whisky är ju rena rånet.
Fan får minst 3st provar för dom pengarna :D

Har inte funnit frid att smaska på dina prover ännu, vill ha lugn och för det, varit lite mycket senaste veckorna så man fick nöja sig med det man är van vid från whisky skåpet :)

Postad 24 November 2013 - 13:21

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
130,- för en trea är inte gratis direkt, men när man börjar komma upp i 130,- / cl så tycker jag att det börjar bli snordyrt... iaf för min plånbok. Det är inte så ovanligt att priserna hamnar på runt 50,- /cl om man vill ha något lite mer intressant från baren.
Köpte en Ardbeg Ten från Olearys för ett tag sedan, tror fan dom misstagit den för en Port Ellen eller Brora så dyr som den var. Till och med Lagavulin var billigare! Det misstaget gör jag inte om.. :)

Nu har jag 24 prover framför mig... blir en redig julkalender i år med lite gott och blandat whisky, armagnac, calvados och cognac. Kommar ha en rolig månad framför mig! :)

Postad 24 November 2013 - 14:06

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0
Det låter som roliga dagar framöver. Men jag känner bar till whisky och cognac men dom andra var något nytt.

Gällande priserna så har jag svårt för att ge dom pengarna på krogen oavsett vad det är, men det är vad jag tycker ; ) Köper mig något gott på systemet och avnjuter det hemma i lugn och ro eller med trevligt sällskap.

Postad 25 November 2013 - 12:46

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Jag fick en Devil's Cask precis innan sidan rasade helt! :)
Skall bli intressant att se om jag får behålla den eller om den råkar bli makulerad!?
Det roliga var att det försvann 10 flaskor mellan kl 9.55 och 9.59.

Det verkar nu råda lite delade meningar om hur det kommer att bli med dom som fick igenom sin beställning.
Enl. flera som ringt Bolaget och frågat så har dom fått till svars att alla ordrar sak annuleras. Kollar man nu dock så är det helt plötsligt bara 80 flaskor som ska lanseras nästa gång och den 21'a så var det 109 flaskor. Det tolkar jag som att den som lyckats få igenom sin beställning den 21'a kommer att få beställningen.

Postad 26 November 2013 - 10:34

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
Jag har nu fått det bekräftat av Systembolagets kundtjänst att de som lyckades få igenom sin beställning kommer att få beställningen.
Den blir alltså inte annulerd som om först sa.

Postad 26 November 2013 - 13:04

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
...och idag kom mina två Amrutar! :)

Postad 26 November 2013 - 13:45

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0
Drack denna i helgen, var faktiskt helt OK för en nybörjare som mig själv :)

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  image.jpg   1.6MB   2 Antal nerladdningar

Postad 26 November 2013 - 14:18

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Lite förundrad hur mycket whisky kan ändra sig när det bara står i flaskan, fick ju tips här i tråden för ett bra tag sen om billig men ok dricka då kom Ancnoc upp som ett av råden så en flaska åkte med hem, direkt jag öppnade upp den så var det rys av obehag och jag smuttade lite och det gick inte att dricka skiten, den åkte in i skåpet igen och där har den stått fram tills i förra helgen då broder var förbi en sväng och vi tutade på lite " här skall du få lukta/smaka på riktigt jävla terpentin " hällde upp ett glas och väntade in reaktionen " men så farlig är den ju inte, inte bra men som festawirre då man ändå inte bryr sig så farligt om nyanser typ " jag smakade med och vafan detta är ju inte alls samma som första gången jag öppnade flaskan.
Att gå ifrån odrickbart till ok på fest då man är lite lullig bara av att stå :huh:

Postad 26 November 2013 - 15:52

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Lite förundrad hur mycket whisky kan ändra sig när det bara står i flaskan, fick ju tips här i tråden för ett bra tag sen om billig men ok dricka då kom Ancnoc upp som ett av råden så en flaska åkte med hem, direkt jag öppnade upp den så var det rys av obehag och jag smuttade lite och det gick inte att dricka skiten, den åkte in i skåpet igen och där har den stått fram tills i förra helgen då broder var förbi en sväng och vi tutade på lite " här skall du få lukta/smaka på riktigt jävla terpentin " hällde upp ett glas och väntade in reaktionen " men så farlig är den ju inte, inte bra men som festawirre då man ändå inte bryr sig så farligt om nyanser typ " jag smakade med och vafan detta är ju inte alls samma som första gången jag öppnade flaskan.
Att gå ifrån odrickbart till ok på fest då man är lite lullig bara av att stå :huh:

Ungefär samma erfarenhet har jag av den whiskyn... med skillnaden att jag tyckte att den var helt okej från början. Men när jag sa farväl till de sista dropparna så var den riktigt fruktig, mild och god, betydligt godare än jag kom ihåg att den varit.

Jag har funderat över det här med luftning/oxidering av whisky och kommer egentligen inte fram till några bra teorier.
Med tanke på att den ligger i ett relativt "otätt" fat i 10-15-20-30 år eller mer och oxiderar, varför skulle det göra så mycket att den oxiderar ett halvår till ett år på en öppnad flaska?! Visserligen är luftflödet i tunnan inte sååå stort, men ändå... på några decennium borde det ha passerat en hel del luft, framförallt med tanke på nivåminskningen i tunnan och att den öppnas och smakas av med jämna mellanrum.

Men vi vet att vissa whiskyn påverkas märkbart mer än andra men det är i princip omöjligt att peka ut vilka som drabbas hur om man inte har personliga erfarenheter som i det här fallet, bortsett från rökig whisky som (alltid) tonar ner sig efter ett tag på öppnad flaska. Vissa blir märkbart bättre, andra blir märkbart sämre och vissa märks knappt någon skillnad alls av att ha stått öppnade en längre tid.

Postad 02 December 2013 - 17:49

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

...och idag kom mina två Amrutar! :)

Amrut sherry cask (PX)exklusivt för SB kommer i feb!
Kommer definitivt bli mina 1a Amrutar då jag inte kommer att nöja mig med en.Med reservation för Devil's cask hysteri :angry:

Postad 02 December 2013 - 19:20

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Låter spännande! Är det OB från Amrut?
Kommer komma fler Devils Cask som det låter, men troligtvis först till hösten nästa år.

Någon som fick tag på en låda från BOX idag?
Blev ingen whisky för min del, dock ett par Innis & Gunn Karlssons Choise och St Eriks Rauchbier.

Postad 02 December 2013 - 19:49

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Låter spännande! Är det OB från Amrut?
Kommer komma fler Devils Cask som det låter, men troligtvis först till hösten nästa år.

Någon som fick tag på en låda från BOX idag?
Blev ingen whisky för min del, dock ett par Innis & Gunn Karlssons Choise och St Eriks Rauchbier.

En OB ja!
Hoppade BOXEN men blev nyfiken på Sv Eldvattens North Highland som släpps snart. Samt börjar dra i hop sig till en beställning från Whisky cask.
Spännande att se om det blir samma hysteri på Devil's cask #2. Går och hoppas på en Laimrig #4

Postad 03 December 2013 - 09:27

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Läste igår att Mortlach nylanseras av Diageo, F&F kommer försvinna helt :( men det kommer fyra nya OB's där den 18 åriga kommer vara mest lika F&F.

Spännande värre! Nu är frågan om man skall bunkra upp med F&F eller om de nya buteljerna kommer hålla samma klass?!

Någon som hört något om vad Sv Eldvattens North Highland är för något? Varför får de inte nämna destilleriet på etiketten? Låter annars väldigt intressant!

Postad 03 December 2013 - 16:07

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Verkligen spännande. Har alltid undrat varför Diageo valt att snåla så med Mortlach. Nu bygger man i alla fall en ny anläggning som är en kopia av befintlig för att öka kapaciteten.
En annan nästan lika trevlig nyhet är att man även valt att satsa på Teaninnich. Ännu svårare att få tag på än Mortlach idag. Skall bli trevligt att se vad detta faller ut i om en 5-10 år. :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.