Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
35062 svar till detta ämne
#29801
Postad 28 October 2014 - 23:54
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1741 inlägg
"Skulle det mot förmodan ha hänt något med produkterna i frakten eller motsvarande vänligen kontakta oss så snart du upptäckt detta samt spara på originalförpackningen och dokumentera skadan, gärna med fotografier, så att vi kan assistera gentemot fraktbolaget. Lyckligtvis är våra ljudabsorbenter till 99,9% gjorda av filt & fiber och vi förpackar dem dessutom rejält så det krävs enorma krafter för att åsamka skada – men ändå! OBS att paketet som sådant kan se ganska ruggslitet ut vid ankomst – speditörer i allmänhet verkar ha någon form av aggression gentemot paket."
Min fetning.
Ligger ju rätt mycket sanning i det  . Frugan jobbade extra på Postens sortering i Umeå när hon studerade, och berättade hur det går till med paket och brev där. Kan ju säga att det hjälper föga att skriva "ömtåligt", sätta på "GLAS!"-etiketter m.m. på paketen. Allt kastas oavsett och kan med otur hamna längst ned i en enorm hög av paket av diverse storlek och tyngd.
Redigerat av Jonas__W, 28 October 2014 - 23:54.
#29802
Postad 29 October 2014 - 14:20
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
För ca 10 år sedan jobbade jag på DB Schenker. Kan säga att ömtåligt och glas fick en helt Ny innebörd. Hoppas inte att alla hanterar godset ovarsamt men man blev mörkrädd!
Redigerat av RobNB, 29 October 2014 - 14:22.
#29803
Postad 29 October 2014 - 16:03
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
För ca 10 år sedan jobbade jag på DB Schenker. Kan säga att ömtåligt och glas fick en helt Ny innebörd. Hoppas inte att alla hanterar godset ovarsamt men man blev mörkrädd!
Det gör det nog till stora delar. Det är svårt att finna yrkesstolthet bland folk idag.
#29804
Postad 29 October 2014 - 17:35
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Har ju min Onkyo på garantireparation i Göteborg nu, och kan göra en copy & paste vad jag har skrivit på annat ställe här på minhembio.
"Har precis varit inne och lämnat av min förstärkare, ångrar inte en sekund att jag lämnade min personligen.
Postnord Logistics står utanför med en bil, hör hur det smäller till i hans säckkärra och det landar en onkyo, tittar på han som om han vore en idiot och han verka uppfatta det, så nästa onkyo som landar uppe på släpper han bara 20-30cm ifrån."
#29805
Postad 29 October 2014 - 19:42
MattiasBGD
-
MattiasBGD
-
Veteran
-
-
2068 inlägg
Därav slumpens uttryck "måndagsEx"
#29806
Postad 29 October 2014 - 20:31
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
Därav slumpens uttryck "måndagsEx"
Kanske bör döpa om till FraktEx
Redigerat av RobNB, 30 October 2014 - 11:12.
#29807
Postad 31 October 2014 - 11:17
Unregistered31eb059f
-
Unregistered31eb059f
-
Veteran
-
-
2085 inlägg
Är ledig idag, men hade kunnat jobba extra. Sitter istället och väntar på hemleverans av de nya absorbenterna. Frakten från Tallin har gått fort, men lär ju ta ett bra tag inom Umeå. För två timmar sen kom paketet hit iaf, passar på att städa/diska under tiden.
Vad är värst, att dra på jobbet och missa hemleveransen, eller sitta hemma hela dagen och inte få paketet idag?
#29808
Postad 31 October 2014 - 11:20
hifimarcus
-
hifimarcus
-
Guru
-
-
4251 inlägg
Är ledig idag, men hade kunnat jobba extra. Sitter istället och väntar på hemleverans av de nya absorbenterna. Frakten från Tallin har gått fort, men lär ju ta ett bra tag inom Umeå. För två timmar sen kom paketet hit iaf, passar på att städa/diska under tiden.
Vad är värst, att dra på jobbet och missa hemleveransen, eller sitta hemma hela dagen och inte få paketet idag?
Sitta hemma hela dagen, bättre att få pengar
#29809
Postad 31 October 2014 - 23:58
Unregistered31eb059f
-
Unregistered31eb059f
-
Veteran
-
-
2085 inlägg
Det lönade sig! Killen hade burit upp paketet till min våning, han var ungefär lika lång paketet var diagonalt, på vinst och förlust, ingen påringning innan. Han såg rätt glad ut när jag öppnade dörren.
Här kan ni ser resultatet:
https://www.minhembi...dpost&p=4130109
#29810
Postad 01 November 2014 - 13:15
Unregistered295546cf
-
Unregistered295546cf
-
Användare
-
-
118 inlägg
tvett: Du har tidigare sagt att man ska strunta i hemmabio förstärkares auto kalibrering ex. Audessy, vad ska man göra istället tycker du för att uppnå ett bättre resultat om man inte vill vända sig till professionella tjänster?
#29811
Postad 01 November 2014 - 13:32
Unregistered31eb059f
-
Unregistered31eb059f
-
Veteran
-
-
2085 inlägg
Genom att använda sig av sunt förnuft, ett måttband och sin hörsel.
Vill man ta det upp en nivå använder man gratisprogram som REW och en kalibrerad mic som UMIK-1, för att titta på integrering eller hitta problemfrekvenser.
Redigerat av Unregistered31eb059f, 01 November 2014 - 13:38.
#29812
Postad 01 November 2014 - 14:13
Unregistered295546cf
-
Unregistered295546cf
-
Användare
-
-
118 inlägg
Ok bra, sitter med en lasermätare som jag använde mig av första gången
#29813
Postad 01 November 2014 - 21:21
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
#29814
Postad 01 November 2014 - 21:42
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Jag kan inte låta bli att tycka det rummet är lite löjligt. Det är mest en jättehög med dyra prylar uppställda i ett stort rum. Ser ballt ut, men...
Då föredrar jag t.ex Bubbens rum och prylar som är imponerande på riktigt.
#29815
Postad 01 November 2014 - 21:49
XavierJH
-
XavierJH
-
Beroende
-
-
1185 inlägg
Man får ge honom creds för att han inte sparat på konytan... samtidigt är det humor att han vill uppnå högt ljudtryck utan distorsion när han samtidigt placerat ut en massa rörförstärkare över hela golvet...
#29816
Postad 01 November 2014 - 23:22
Unregistered31eb059f
-
Unregistered31eb059f
-
Veteran
-
-
2085 inlägg
Jättedyra prylar i all ära, men det är ju "point of diminishing returns" om man ens har någon prestandaökning ens. Då gör jag hellre akustikfix.
Nu vid 22 på alla helgons dag blev framväggen färdig. Skruvade ihop absrobenterna med håljärn, med sista skivan liggande i mitten.
De står helt själva på golvet med 15mm spalt mot väggen, inget behov av att skruva i väggen.
Då man inte vill råka trycka till dem på framsidan, med märken som resultat, så var det lite spännande att ensam lyfta schabraket på plats.
Foto 2014-11-01 22 50 41 (1).jpg 389.58K
1 Antal nerladdningar
#29817
Postad 01 November 2014 - 23:52
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Hur upplever du skillnaden med att placera dem bakom? Har du gjort några mätningar före och efter?
#29818
Postad 02 November 2014 - 00:06
Unregistered31eb059f
-
Unregistered31eb059f
-
Veteran
-
-
2085 inlägg
Ljudbilden blev bättre när de stod bakom. När de stod framför högtalarna var ljudet lite dämpat, och diffust.
Jag lyssnade in mig ordentligt på en högdynamisk skiva innan jag ställde dit första skivorna, tycker mig uppleva en förbättring, men det är svårt att veta om det är förväntanseffekter. Har tyvärr inga mätningar, och det är nog svårt att mäta just detta.
Det man kan säga dock är att med så väggnära högtalare som jag har så är det trivialt fundamentalt att dämpa framväggen.
#29819
Postad 02 November 2014 - 00:19
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Ljudbilden blev bättre när de stod bakom. När de stod framför högtalarna var ljudet lite dämpat, och diffust.
#29820
Postad 02 November 2014 - 12:17
XavierJH
-
XavierJH
-
Beroende
-
-
1185 inlägg

Hehe. Dagens filmtips: Into the Storm. Riktigt feta effekter och schysst ljud. Har ett HP filter som skär av allt under 30hz med 48dB slope då jag saknar sub, men det gungade på rätt bra ändå i rummet. Ni med feta baslådor får nog en schysst upplevelse
#29821
Postad 03 November 2014 - 11:12
hifimarcus
-
hifimarcus
-
Guru
-
-
4251 inlägg
http://www.blocket.s...30.htm?ca=4&w=1
Slå till ba! Synd det var färre Bluray än DVD..
#29822
Postad 03 November 2014 - 11:38
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
http://www.blocket.s...30.htm?ca=4&w=1
Slå till ba! Synd det var färre Bluray än DVD..
Sjukt!
#29823
Postad 03 November 2014 - 13:43
Nattlorden
-
Nattlorden
-
Forumräv
-
-
553 inlägg
Jag kan inte låta bli att tycka det rummet är lite löjligt. Det är mest en jättehög med dyra prylar uppställda i ett stort rum. Ser ballt ut, men...
Då föredrar jag t.ex Bubbens rum och prylar som är imponerande på riktigt.
Håller med. Däremot skulle jag hemskt gärna lyssna på ett Snell Reference-system någon gång. Har en känsla för att de kan låta rätt bra.Så just på DEN punkten tycker jag rummet är häftigt. Men slutstegen hade jag helst inte sett.
#29824
Postad 03 November 2014 - 19:06
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Jag kan inte låta bli att tycka det rummet är lite löjligt. Det är mest en jättehög med dyra prylar uppställda i ett stort rum. Ser ballt ut, men...
Då föredrar jag t.ex Bubbens rum och prylar som är imponerande på riktigt.
Ett stort problem med hans rum, enligt mig, är att han har en massa rörförstärkare so lyser upp framför duken!
#29825
Postad 05 November 2014 - 22:29
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
Tyckte mer att det var lite små coolt.
Vore kul å med ett demo.
#29826
Postad 06 November 2014 - 22:36
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Fipplade  tag på http://www.imdb.com/title/tt2872732 (inga moralkakor nu...) och jävlar vad den var bas-boostad! Soffan trillade nästan i bitar
#29827
Postad 07 November 2014 - 18:30
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Jag måste fan byta ut min gamla BD-häck nu. Den vill inte läsa moderna filmer på ett adekvat sätt. Men jag behöver ingen värstingspelare. Vad kan tänkas duga som kostar under 2000kr?
#29828
Postad 07 November 2014 - 18:46
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Jag tänkte snika när min Oppo 83 sluta funka men efter mycket om och men så blev det en Oppo 103 i slutändan. Då slipper jag strul med uppdateringar som kan påverka regionsfriheten och den är både relativt tyst och har fint ljud.
#29829
Postad 07 November 2014 - 18:51
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Jag behöver ju inte en regionfri spelare. Inte heller behöver jag i dagsläget fina DACar, då jag enbart kör HDMI från BD-spelaren. Det tänkte jag ändra på om några år, men tills dess så får det bli något billigare än de pengar Oppos nästa värsting, som jag siktar på, kommer att kosta.
Hmmm.. ska man gå på Pioneer.. eller LG? Ingen djävla Sony iaf.
#29830
Postad 07 November 2014 - 19:02
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
#29831
Postad 07 November 2014 - 19:07
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
Jag behöver ju inte en regionfri spelare. Inte heller behöver jag i dagsläget fina DACar, då jag enbart kör HDMI från BD-spelaren. Det tänkte jag ändra på om några år, men tills dess så får det bli något billigare än de pengar Oppos nästa värsting, som jag siktar på, kommer att kosta.
Hmmm.. ska man gå på Pioneer.. eller LG? Ingen djävla Sony iaf.
Köp för fan inget från LG  Hade satsat på Panasonic, Marantz eller liknande om Oppo är för dyr.
#29832
Postad 07 November 2014 - 19:13
Unregistered31eb059f
-
Unregistered31eb059f
-
Veteran
-
-
2085 inlägg
La just en beställning på Microkit, 10+10 stycken av Deltrons guldpläterade 4mm-proppar med extra stora lödöron.
De är inte billiga men det är feelgood som bara den. Ska snöras med Supra Classic 4mm2, rent estetiskt
#29833
Postad 07 November 2014 - 19:18
Unregistered31eb059f
-
Unregistered31eb059f
-
Veteran
-
-
2085 inlägg
#29834
Postad 07 November 2014 - 19:21
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Ok, ingen LG, ingen Sony, ingen Yamaha tror jag... vore ju illa om man tvingades köpa en dyrare spelare bara för att allt annat är för dåligt.
Den beggade Oppon är ju intressant. Jag mailar.
#29835
Postad 07 November 2014 - 19:31
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Yamaha är svinbra.
Min spelare kostade bara 10k och den läser......cd-skivor tror jag.
Original alltså. Brända gillar den inte, DVD tar den kanske ibland, och BD tar den knappt alls, och om den tar dom
så tar det en kvart innan filmen hoppar igång.
Fast den kostade ju bara 10k....
#29836
Postad 07 November 2014 - 19:34
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Låter som en bra apparat. jag tar två tack.
#29837
Postad 07 November 2014 - 19:51
MattiasBGD
-
MattiasBGD
-
Veteran
-
-
2068 inlägg
Jag har handlat en del från AVforums England hittade min Oppo 95EU där på annons. Är väldigt nöjd med den förutom att mediadelen har ett väldigt tråkigt utseende men väldigt nöjd med oppo appen som gör det hela mycket bättre från surfplattan. Ibland kan man hitta annonser här också http://www.hifishark...h?q=oppo bdp 95
#29838
Postad 07 November 2014 - 20:06
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Oppon du länkade till var såld, Niklas.
#29839
Postad 07 November 2014 - 20:26
Nattlorden
-
Nattlorden
-
Forumräv
-
-
553 inlägg
Panasonic då? De var alltid mitt förstaval på videobandare, så jag tror inte de gör bort sig i bildsammanhang nuförtiden heller.
#29840
Postad 08 November 2014 - 18:13
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Har inte hittat någon Panasonic jag tycker ser ok ut. Är ju van vid mitt kassaskåpshärke, så jag vill, om möjligt, ha en lite tyngre pjäs fortsättningsvis. Blev tipsad om en lite äldre Pioneer som ser fin ut.
https://www.prisjakt...t.php?p=1271099
Annars kollar jag efter beggad Oppo bdp93. Det är värt att lägga ut lite extra för.
#29841
Postad 08 November 2014 - 21:51
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
Trots att 93:an har några år på nacken så är den fortfarande grym, min är inte firmwareuppdaterad sen den köptes och jag har inte stött på problem med en enda film!
#29842
Postad 08 November 2014 - 22:59
Degpojken
-
Degpojken
-
Forumräv
-
-
572 inlägg
Min nästa blåstråle spelare blir en philips, ovärderligt att kunna flytta texten om man vill zooma upp en 2:35:1 till 16:9 och fylla duken helt (ja det händer)
#29843
Postad 09 November 2014 - 16:44
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Klart att du kan flytta texten på en oppo med.
#29844
Postad 09 November 2014 - 16:50
spuj
-
spuj
-
Forumräv
-
-
547 inlägg
#29845
Postad 09 November 2014 - 17:04
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
#29846
Postad 09 November 2014 - 18:03
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12483 inlägg
Köp för fan inget från LG Hade satsat på Panasonic, Marantz eller liknande om Oppo är för dyr.
Jaså, varför det? https://www.minhembi...m/Ageve/304643/Jag har en Oppo BDP-93, en LG BD390 och en LG BD370. Alla tre har fungerat felfritt hittills. Farsan har en nyare LG-spelare, som dessvärre är lika plastig som alla andra billiga spelare (Panasonic, Pioneer osv) men den funkar utan problem iaf.
#29847
Postad 09 November 2014 - 20:03
Unregistered2020
-
Unregistered2020
-
Lärjunge
-
-
486 inlägg
Har själv en Oppo BDP95 och är fruktansvärt nöjd med den.
#29848
Postad 09 November 2014 - 21:55
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
Jaså, varför det? https://www.minhembi...m/Ageve/304643/
Jag har en Oppo BDP-93, en LG BD390 och en LG BD370. Alla tre har fungerat felfritt hittills. Farsan har en nyare LG-spelare, som dessvärre är lika plastig som alla andra billiga spelare (Panasonic, Pioneer osv) men den funkar utan problem iaf.
LG gör säkert en del bra prylar men litar inte på dom som varumärke. Känns som dom alltid snålar med saker hit och dit. Men vad vet jag det var väl en LG-spelare som satt i någon super high end spelare för flera tusen dollar som spelade på bra. Men när Komorok sitter med alla andra hans monsterprylar känns det bara lite fel med en LG-spelare. Bara min åsikt.
#29849
Postad 09 November 2014 - 22:01
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
Köpte min Oppo 103D regionsfri från staterna, sparade nästan 3000kr
#29850
Postad 10 November 2014 - 08:27
hifimarcus
-
hifimarcus
-
Guru
-
-
4251 inlägg
En snabb fråga, hur stor skillnad är det mellan alla bluray? Är bildkvaliten i princip samma? Eller är det ingångar och övriga mediafunktioner som kostar/märket på spelaren?
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|