Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.

35062 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#29851

Postad 10 November 2014 - 10:10

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4127 inlägg
  • 0

En snabb fråga, hur stor skillnad är det mellan alla bluray? Är bildkvaliten i princip samma? Eller är det ingångar och övriga mediafunktioner som kostar/märket på spelaren?


Man tar dom LÄTT i ett blindtest, ungefär lika lätt som att skilja 4-5st olika bärs åt i ett blindtest på Swedenrock, eller varför inte lika SVINLÄTT att ta en 5Kg gädda i sjön Boren, det vill inte säga lite lätt det.

#29852

Postad 10 November 2014 - 10:55

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4251 inlägg
  • 0

Man tar dom LÄTT i ett blindtest, ungefär lika lätt som att skilja 4-5st olika bärs åt i ett blindtest på Swedenrock, eller varför inte lika SVINLÄTT att ta en 5Kg gädda i sjön Boren, det vill inte säga lite lätt det.

Typ det jag tänkte också :)

Alltså ska man kanske titta på att försöka hitta en tyst och snabb bluray (vilket det bör finnas under 5k).

#29853

Postad 10 November 2014 - 11:06

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18233 inlägg
  • 0
Inte kolla på pcn då?

#29854

Postad 10 November 2014 - 11:18

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4127 inlägg
  • 0
Jag kör till 99,2% all film via HTPC idag, det och Xbmc.
Men micke efterfrågade en blurayspelare och iom begmarknaden så sa jag 93an, det är the shit enligt alla som skall kunna det där.


Man sätter ju ihop en knäpptyst burk för samma pengar som micke efterfrågade, men tror inte att han vill ha det på det sättet.

#29855

Postad 10 November 2014 - 11:20

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4251 inlägg
  • 0
Kanske en ps4 då? Då har du lite lull lull som följer med också utöver blurayspelare.

#29856

Postad 10 November 2014 - 11:24

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4127 inlägg
  • 0
Den är väl inte knäpptyst?

#29857

Postad 10 November 2014 - 11:51

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4251 inlägg
  • 0

Den är väl inte knäpptyst?

Eftersom man oftast ser på film när man ska använda sin bluray så tippar jag på att blurayspelaren måste vara extremt dålig om man ska störa sig på den. Jag har aldrig hört min ps4 när jag spelat/sett på film, oavsett tyst scen eller inte.

#29858

Postad 10 November 2014 - 11:59

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4127 inlägg
  • 0
Ps3:an tycker jag låter för mycket för att köras som dedikerad spelare, låter Ps4 lika mycket som den så skulle den gå bort för mig iaf.

Sen att man får en rolig konsoll på köpet det är en helt annan sak ;)
Skulle själv kunna tänka mig en sådan i biorummet när nu det blir ordning på.

#29859

Postad 10 November 2014 - 11:59

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0

Jag kör till 99,2% all film via HTPC idag, det och Xbmc.
Men micke efterfrågade en blurayspelare och iom begmarknaden så sa jag 93an, det är the shit enligt alla som skall kunna det där.


Man sätter ju ihop en knäpptyst burk för samma pengar som micke efterfrågade, men tror inte att han vill ha det på det sättet.


Du läser mina tankar.

Som det ser ut i plånboken så inväntar jag lön och köper sedan en beggad 93a. Din kanske?

#29860

Postad 10 November 2014 - 12:15

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4127 inlägg
  • 0
Hmm, tror jag behöver installera mig i nya rummet och känna efter, misstänker att jag kommer ångra mig om jag gör mig av med den.
Samt att jag inte inte gjort uppdatering på firmware så vill man kunna spela .iso på den så går det fint, det kan ingen av dom nyare spelarna ifrån Oppo göra så skall den säljas så säljs den till någon som betalar extra för den funktionen.

Typ något sånt här hade nog varit fint, och då får allt plats och är lätt att komma åt när man skall koppla.
https://www.minhembi.../marknad/351545

Redigerat av Evil Homer, 10 November 2014 - 12:34.


#29861

Postad 10 November 2014 - 12:59

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4251 inlägg
  • 0
PS4an tycker jag är rätt bra i ljudnivå, du känner säkert någon som kan dema lite :) Och såklart ska man ha en spelkonsol i ett biorum! Snygg som attan är den också.

#29862

Postad 10 November 2014 - 13:06

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4127 inlägg
  • 1
Nu blev jag ju redigt sugen på att byta ut Oppon mot en Ps4 B)
Skall suga på denna karamellen, hade ju vart en rolig julklapp till familjen.

#29863

Postad 10 November 2014 - 13:10

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2190 inlägg
  • 0

Eftersom man oftast ser på film när man ska använda sin bluray så tippar jag på att blurayspelaren måste vara extremt dålig om man ska störa sig på den. Jag har aldrig hört min ps4 när jag spelat/sett på film, oavsett tyst scen eller inte.


Eller så har du för högt brusgolv i ditt rum. Det är som min dator när jag har den på. Tycker inte jag hör den men sedan när jag stänger av den så blir det en enorm skillnad i brusgolvet. På dagtid är det inte lika stor skillnad men på natten när det är tystare så är det tydligt. Visst man kanske inte hör den mer än i tystare scener men det är ändå brus jag inte vill höra. Jag hör min PS3 tillräckligt mycket och hade inte kunnat ha den i samma rum om jag hade dedikerad bio. Även i nuvarande rum hade jag tjänat på att bli av med oljudet men som det är nu så är det inte värt pengarna. Men om man ändå skall köpa nytt så..

Enligt dessa mätningar så är PS4:an tystare i längden men ändå samma ljudnivå i början:
http://www.gamepur.c...mpared-ps3.html

#29864

Postad 10 November 2014 - 13:26

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4251 inlägg
  • 0
PS4 är snygg, har snyggt ljus både i kontrollen och på konsolen och har numera lite olika teman att välja på samt olika färger.

Första sekunderna när du stoppar i en skiva så varvar den ju upp och låter litegrann, sen när den läst klart allt är det som att den hamnar i viloläge och låter knappt nånting.

#29865

Postad 10 November 2014 - 13:47

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4127 inlägg
  • 0

PS4 är snygg, har snyggt ljus både i kontrollen och på konsolen och har numera lite olika teman att välja på samt olika färger.

Första sekunderna när du stoppar i en skiva så varvar den ju upp och låter litegrann, sen när den läst klart allt är det som att den hamnar i viloläge och låter knappt nånting.


Det du räknar upp här har bara nackdelar i ett biorum, jag stör mig tom på det lilla blänket som är ifrån min mattmålade center när tvns ljus reflekteras ;)

Redigerat av Evil Homer, 10 November 2014 - 13:55.


#29866

Postad 10 November 2014 - 14:14

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4251 inlägg
  • 0

Det du räknar upp här har bara nackdelar i ett biorum, jag stör mig tom på det lilla blänket som är ifrån min mattmålade center när tvns ljus reflekteras ;)

Det går att dimma ner också, osäker på om det går att stänga av helt dock. Kan kolla när jag kommer hem :) Vissa ljuseffekter när man startar upp och så är väl trevligt, sen när man ska se på film eller spela så är det skönt om det är mörkt.

#29867

Postad 10 November 2014 - 15:44

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6366 inlägg
  • 0
Det där med ljud är lite som med ljus. För ett rum och en person kan en liten LED-lampa på en blurayspelare förstöra. Samma med ljudet från projektor eller bluray spelare. Jag har inte funnit en enda projektor som jag inte stör mig av ljudet. Så jag är lite tveksam om en PS4 skulle vara tillräckligt tyst.

#29868

Postad 10 November 2014 - 15:50

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4251 inlägg
  • 0
Jo det är väldigt personligt, helt klart.

Min stationära dator låter som ett elverk pga alla fläktar, men jag föredrar bra kylning framför tyst dator, och när jag sitter med headset hör jag knappt fläktarna.

Sen så är det ju majoriteten som styr i många fall, det vill säga att de flesta säkert tycker det är bra/cool/snyggt med något som lyser på konsolen och kontrollen. Tejpa för konsolen och kontrollen kan man alltid göra, finns speciella klisterlappar för just den saken.

#29869

Postad 10 November 2014 - 22:06

Assman
  • Assman
  • Forumräv

  • 531 inlägg
  • 0
Riktigt härlig punchig bas i denna mysiga Discohouselåt

https://www.youtube....h?v=hPRMz0DWplY

#29870

Postad 11 November 2014 - 20:13

Assman
  • Assman
  • Forumräv

  • 531 inlägg
  • 0
Basen som kliver in 19:57 i Mike Oldfields mästerverk är verkligen magiskt skön. Sen vid 28:45 så kan man vara beredd på att grannar har synpunkter.

https://www.youtube....h?v=tCB3i83oeLc

Redigerat av Assman, 11 November 2014 - 20:22.


#29871

Postad 11 November 2014 - 20:39

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

  • 486 inlägg
  • 0
Om man skall ha en Blu-Ray spelare som är värd namnet och som inte kostar skjortan då är det Oppo som gäller,har själv en Oppo BDP95-EU och är sjukt nöjd med den,och för alla som inte tror på mig det är skillnad mellan olika spelare,jag har testet,och det är väl ungefär nu som jag kommer att få mothugg om att det inte är någon som helst skillnad på den billigaste och den dyraste spelaren men det kvittar för både jag och min fru har upplevt skillnad och det är det som är det viktigaste för mig, ha det bra så länge alla filmvänner.

#29872

Postad 11 November 2014 - 21:06

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 3
Mina skjortor brukar kosta bra mycket mindre än en Oppo...

#29873

Postad 11 November 2014 - 21:43

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

  • 2068 inlägg
  • 0

Om man skall ha en Blu-Ray spelare som är värd namnet och som inte kostar skjortan då är det Oppo som gäller,har själv en Oppo BDP95-EU och är sjukt nöjd med den,och för alla som inte tror på mig det är skillnad mellan olika spelare,jag har testet,och det är väl ungefär nu som jag kommer att få mothugg om att det inte är någon som helst skillnad på den billigaste och den dyraste spelaren men det kvittar för både jag och min fru har upplevt skillnad och det är det som är det viktigaste för mig, ha det bra så länge alla filmvänner.


Jag har en likadan ljud och bildmässigt är den bra men mediahantering är ju hur tråkig som helst och flac fungerar inte över nätverk (funkar via usb). Oppos mediaapp gör att mediadelen iaf får godkänt.
Extremt dåligt med tjänster också finns endast youtube.

Jag hade inte betalat nypris för maskinen.

Redigerat av MattiasBGD, 11 November 2014 - 21:44.


#29874

Postad 12 November 2014 - 18:44

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

  • 1403 inlägg
  • 0
Bas fråga!

Minns inte om vi tagit upp det tidigare.

Om man monterar basen i taket, bra eller dålig? eller sak samman?

#29875

Postad 12 November 2014 - 18:58

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9561 inlägg
  • 0
Kan vara bra, kan vara dåligt. Som vanligt gäller det att testa sej fram vad som funkar bäst i sitt eget rum.
Har man möjlighet är det nog inte fel med två på golvet och två i taket.

#29876

Postad 12 November 2014 - 19:35

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6366 inlägg
  • 3
Oj, en "tvilling" kom idag. B)

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  rotel.jpg   3MB   4 Antal nerladdningar


#29877

Postad 12 November 2014 - 19:37

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3878 inlägg
  • 0
Gött mos, nu är det bara att brygga! B)

#29878

Postad 12 November 2014 - 19:38

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6366 inlägg
  • 0
Mycket möjligt. Det finns ett annat alternativ jag funderar över. B)

#29879

Postad 12 November 2014 - 20:47

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 1
Skänka ett till mig ? :-)

#29880

Postad 12 November 2014 - 20:53

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

  • 1403 inlägg
  • 1

Kan vara bra, kan vara dåligt. Som vanligt gäller det att testa sej fram vad som funkar bäst i sitt eget rum.
Har man möjlighet är det nog inte fel med två på golvet och två i taket.

2st kommer nog räcka tror jag. (den andra kommer nästa månad)
Platsbrist är ett faktum :wacko:

Bifogad fil(er)



#29881

Postad 12 November 2014 - 21:01

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

  • 2307 inlägg
  • 2
Släng ut ungen, ställ brevid.
-problem solved ;)

#29882

Postad 12 November 2014 - 21:02

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

  • 1219 inlägg
  • 1

2st kommer nog räcka tror jag. (den andra kommer nästa månad)
Platsbrist är ett faktum :wacko:


Jasså, det blev 2 st iaf ;) Hoppas du kommer att bli nöjd. Dom tar ju lite plast helt klart

#29883

Postad 12 November 2014 - 21:31

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3878 inlägg
  • 1

Mycket möjligt. Det finns ett annat alternativ jag funderar över. B)


Man kan ju alltid driva basar med dom... :P

#29884

Postad 12 November 2014 - 22:04

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18233 inlägg
  • 0
Hahaha, bra bild :)

#29885

Postad 12 November 2014 - 23:06

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9561 inlägg
  • 0
Nu höll jag på att skriva något dumt i vår härliga tråd...

#29886

Postad 13 November 2014 - 00:06

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2085 inlägg
  • 0
MKarlsson74, är det de nya med WBT-kontakter? De är väl inte så inte lika bra att brygga jämfört med de äldre.

Morello hade väl ett kretskort för bryggning av 1090, han har säkert några kvar.

#29887

Postad 13 November 2014 - 01:40

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6366 inlägg
  • 0

MKarlsson74, är det de nya med WBT-kontakter? De är väl inte så inte lika bra att brygga jämfört med de äldre.

Morello hade väl ett kretskort för bryggning av 1090, han har säkert några kvar.

De är båda de äldre utan WBT och jag har två bryggkort från Morello. :ph34r:

#29888

Postad 13 November 2014 - 07:34

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0
Blir lite lågohmigt att driva i32s med bryggad stärkare, så jag antar du inte skall ha dem till det.

#29889

Postad 13 November 2014 - 13:16

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

  • 1403 inlägg
  • 0

Jasså, det blev 2 st iaf ;) Hoppas du kommer att bli nöjd. Dom tar ju lite plast helt klart

Om dom sköter sig så blir det en till nästa månad ;) Har inte hunnit testa den så mycket men det lilla jag provat låter bra. Inspelning pågår för fullt.


Släng ut ungen, ställ brevid.
-problem solved ;)

+1 :D

#29890

Postad 13 November 2014 - 15:49

Degpojken
  • Degpojken
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0
¨Lägg dem på golvet under duken som mediamöbel! sjukt fett B)

#29891

Postad 13 November 2014 - 17:15

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6366 inlägg
  • 0

Blir lite lågohmigt att driva i32s med bryggad stärkare, så jag antar du inte skall ha dem till det.

Vill minnas att Ingvar trodde det skulle gå att driva. Men planen är ju helt klart större toppar.

#29892

Postad 13 November 2014 - 17:53

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

  • 1403 inlägg
  • 0

¨Lägg dem på golvet under duken som mediamöbel! sjukt fett B)

Ska prova med att ställa den i det vänstra hörnet, bakom högtalaren.
Att lägga den när är ett alternativ, men då får man fixa någon ställning eller liknande. Den är inte fyrkantig, lite smalare fram.

#29893

Postad 13 November 2014 - 18:11

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2085 inlägg
  • 1
Lött mig ett par ordentliga högtalarkablar av Supra Classic 4mm2 och Deltron guldpläterade 4mm labb-proppar.
2st 3m 1st 2m och 2st 1m. Kommer köra med olika långa kablar till höger vänster då bassteget står till vänster och toppsteget står till höger. Sista kabeln är till framtida center.

Bifogad fil  Foto 2014-11-13 17 46 03.jpg   1.89MB   1 Antal nerladdningar

#29894

Postad 13 November 2014 - 18:50

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18233 inlägg
  • 0

Vill minnas att Ingvar trodde det skulle gå att driva. Men planen är ju helt klart större toppar.

Byte av högtalare annalkande?

#29895

Postad 13 November 2014 - 19:04

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1319 inlägg
  • 0

Man tar dom LÄTT i ett blindtest, ungefär lika lätt som att skilja 4-5st olika bärs åt i ett blindtest på Swedenrock, eller varför inte lika SVINLÄTT att ta en 5Kg gädda i sjön Boren, det vill inte säga lite lätt det.

Hade missat detta. :D :D :D :D :P

Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 13 November 2014 - 19:05.


#29896

Postad 13 November 2014 - 21:16

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6366 inlägg
  • 0

Byte av högtalare annalkande?

Byte av det mesta, typ. "Den sista uppgraderingen" :lol:

#29897

Postad 13 November 2014 - 21:20

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3878 inlägg
  • 0
Är det beställt? :)

#29898

Postad 13 November 2014 - 21:23

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6366 inlägg
  • 0

Är det beställt? :)

Eventuell högtalarbyte blir nog sist i kedjan, då de inte kan riktigt utnyttjas som jag bor nu. Det som blir först är skivspelare och phonosteg. Har även en sak som jag väntar svar på som kanske blir innan skivspelaren. :ph34r:

#29899

Postad 13 November 2014 - 22:20

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0

Vill minnas att Ingvar trodde det skulle gå att driva. Men planen är ju helt klart större toppar.


jo, går går det nog, men de svettas nog mer än jag skulle vilja. Provade bryggade NAD 208 till i28 och gillade inte grillandet.

#29900

Postad 14 November 2014 - 04:53

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6366 inlägg
  • 0

jo, går går det nog, men de svettas nog mer än jag skulle vilja. Provade bryggade NAD 208 till i28 och gillade inte grillandet.

Jag återkommer. :ph34r:



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.