Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
35062 svar till detta ämne
#29851
Postad 10 November 2014 - 10:10
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
En snabb fråga, hur stor skillnad är det mellan alla bluray? Är bildkvaliten i princip samma? Eller är det ingångar och övriga mediafunktioner som kostar/märket på spelaren?
Man tar dom LÄTT i ett blindtest, ungefär lika lätt som att skilja 4-5st olika bärs åt i ett blindtest på Swedenrock, eller varför inte lika SVINLÄTT att ta en 5Kg gädda i sjön Boren, det vill inte säga lite lätt det.
#29852
Postad 10 November 2014 - 10:55
hifimarcus
-
hifimarcus
-
Guru
-
-
4251 inlägg
Man tar dom LÄTT i ett blindtest, ungefär lika lätt som att skilja 4-5st olika bärs åt i ett blindtest på Swedenrock, eller varför inte lika SVINLÄTT att ta en 5Kg gädda i sjön Boren, det vill inte säga lite lätt det.
Typ det jag tänkte också  Alltså ska man kanske titta på att försöka hitta en tyst och snabb bluray (vilket det bör finnas under 5k).
#29853
Postad 10 November 2014 - 11:06
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
#29854
Postad 10 November 2014 - 11:18
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Jag kör till 99,2% all film via HTPC idag, det och Xbmc.
Men micke efterfrågade en blurayspelare och iom begmarknaden så sa jag 93an, det är the shit enligt alla som skall kunna det där.
Man sätter ju ihop en knäpptyst burk för samma pengar som micke efterfrågade, men tror inte att han vill ha det på det sättet.
#29855
Postad 10 November 2014 - 11:20
hifimarcus
-
hifimarcus
-
Guru
-
-
4251 inlägg
Kanske en ps4 då? Då har du lite lull lull som följer med också utöver blurayspelare.
#29856
Postad 10 November 2014 - 11:24
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Den är väl inte knäpptyst?
#29857
Postad 10 November 2014 - 11:51
hifimarcus
-
hifimarcus
-
Guru
-
-
4251 inlägg
Den är väl inte knäpptyst?
Eftersom man oftast ser på film när man ska använda sin bluray så tippar jag på att blurayspelaren måste vara extremt dålig om man ska störa sig på den. Jag har aldrig hört min ps4 när jag spelat/sett på film, oavsett tyst scen eller inte.
#29858
Postad 10 November 2014 - 11:59
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Ps3:an tycker jag låter för mycket för att köras som dedikerad spelare, låter Ps4 lika mycket som den så skulle den gå bort för mig iaf.
Sen att man får en rolig konsoll på köpet det är en helt annan sak 
Skulle själv kunna tänka mig en sådan i biorummet när nu det blir ordning på.
#29859
Postad 10 November 2014 - 11:59
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Jag kör till 99,2% all film via HTPC idag, det och Xbmc. Men micke efterfrågade en blurayspelare och iom begmarknaden så sa jag 93an, det är the shit enligt alla som skall kunna det där.
Man sätter ju ihop en knäpptyst burk för samma pengar som micke efterfrågade, men tror inte att han vill ha det på det sättet.
Du läser mina tankar. Som det ser ut i plånboken så inväntar jag lön och köper sedan en beggad 93a. Din kanske?
#29860
Postad 10 November 2014 - 12:15
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Hmm, tror jag behöver installera mig i nya rummet och känna efter, misstänker att jag kommer ångra mig om jag gör mig av med den. Samt att jag inte inte gjort uppdatering på firmware så vill man kunna spela .iso på den så går det fint, det kan ingen av dom nyare spelarna ifrån Oppo göra så skall den säljas så säljs den till någon som betalar extra för den funktionen. Typ något sånt här hade nog varit fint, och då får allt plats och är lätt att komma åt när man skall koppla. https://www.minhembi.../marknad/351545
Redigerat av Evil Homer, 10 November 2014 - 12:34.
#29861
Postad 10 November 2014 - 12:59
hifimarcus
-
hifimarcus
-
Guru
-
-
4251 inlägg
PS4an tycker jag är rätt bra i ljudnivå, du känner säkert någon som kan dema lite  Och såklart ska man ha en spelkonsol i ett biorum! Snygg som attan är den också.
#29862
Postad 10 November 2014 - 13:06
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Nu blev jag ju redigt sugen på att byta ut Oppon mot en Ps4 
Skall suga på denna karamellen, hade ju vart en rolig julklapp till familjen.
#29863
Postad 10 November 2014 - 13:10
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
Eftersom man oftast ser på film när man ska använda sin bluray så tippar jag på att blurayspelaren måste vara extremt dålig om man ska störa sig på den. Jag har aldrig hört min ps4 när jag spelat/sett på film, oavsett tyst scen eller inte.
Eller så har du för högt brusgolv i ditt rum. Det är som min dator när jag har den på. Tycker inte jag hör den men sedan när jag stänger av den så blir det en enorm skillnad i brusgolvet. På dagtid är det inte lika stor skillnad men på natten när det är tystare så är det tydligt. Visst man kanske inte hör den mer än i tystare scener men det är ändå brus jag inte vill höra. Jag hör min PS3 tillräckligt mycket och hade inte kunnat ha den i samma rum om jag hade dedikerad bio. Även i nuvarande rum hade jag tjänat på att bli av med oljudet men som det är nu så är det inte värt pengarna. Men om man ändå skall köpa nytt så.. Enligt dessa mätningar så är PS4:an tystare i längden men ändå samma ljudnivå i början: http://www.gamepur.c...mpared-ps3.html
#29864
Postad 10 November 2014 - 13:26
hifimarcus
-
hifimarcus
-
Guru
-
-
4251 inlägg
PS4 är snygg, har snyggt ljus både i kontrollen och på konsolen och har numera lite olika teman att välja på samt olika färger.
Första sekunderna när du stoppar i en skiva så varvar den ju upp och låter litegrann, sen när den läst klart allt är det som att den hamnar i viloläge och låter knappt nånting.
#29865
Postad 10 November 2014 - 13:47
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
PS4 är snygg, har snyggt ljus både i kontrollen och på konsolen och har numera lite olika teman att välja på samt olika färger.
Första sekunderna när du stoppar i en skiva så varvar den ju upp och låter litegrann, sen när den läst klart allt är det som att den hamnar i viloläge och låter knappt nånting.
Det du räknar upp här har bara nackdelar i ett biorum, jag stör mig tom på det lilla blänket som är ifrån min mattmålade center när tvns ljus reflekteras
Redigerat av Evil Homer, 10 November 2014 - 13:55.
#29866
Postad 10 November 2014 - 14:14
hifimarcus
-
hifimarcus
-
Guru
-
-
4251 inlägg
Det du räknar upp här har bara nackdelar i ett biorum, jag stör mig tom på det lilla blänket som är ifrån min mattmålade center när tvns ljus reflekteras 
Det går att dimma ner också, osäker på om det går att stänga av helt dock. Kan kolla när jag kommer hem  Vissa ljuseffekter när man startar upp och så är väl trevligt, sen när man ska se på film eller spela så är det skönt om det är mörkt.
#29867
Postad 10 November 2014 - 15:44
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Det där med ljud är lite som med ljus. För ett rum och en person kan en liten LED-lampa på en blurayspelare förstöra. Samma med ljudet från projektor eller bluray spelare. Jag har inte funnit en enda projektor som jag inte stör mig av ljudet. Så jag är lite tveksam om en PS4 skulle vara tillräckligt tyst.
#29868
Postad 10 November 2014 - 15:50
hifimarcus
-
hifimarcus
-
Guru
-
-
4251 inlägg
Jo det är väldigt personligt, helt klart.
Min stationära dator låter som ett elverk pga alla fläktar, men jag föredrar bra kylning framför tyst dator, och när jag sitter med headset hör jag knappt fläktarna.
Sen så är det ju majoriteten som styr i många fall, det vill säga att de flesta säkert tycker det är bra/cool/snyggt med något som lyser på konsolen och kontrollen. Tejpa för konsolen och kontrollen kan man alltid göra, finns speciella klisterlappar för just den saken.
#29869
Postad 10 November 2014 - 22:06
Assman
-
Assman
-
Forumräv
-
-
531 inlägg
Riktigt härlig punchig bas i denna mysiga Discohouselåt
https://www.youtube....h?v=hPRMz0DWplY
#29870
Postad 11 November 2014 - 20:13
Assman
-
Assman
-
Forumräv
-
-
531 inlägg
Basen som kliver in 19:57 i Mike Oldfields mästerverk är verkligen magiskt skön. Sen vid 28:45 så kan man vara beredd på att grannar har synpunkter.
https://www.youtube....h?v=tCB3i83oeLc
Redigerat av Assman, 11 November 2014 - 20:22.
#29871
Postad 11 November 2014 - 20:39
Unregistered2020
-
Unregistered2020
-
Lärjunge
-
-
486 inlägg
Om man skall ha en Blu-Ray spelare som är värd namnet och som inte kostar skjortan då är det Oppo som gäller,har själv en Oppo BDP95-EU och är sjukt nöjd med den,och för alla som inte tror på mig det är skillnad mellan olika spelare,jag har testet,och det är väl ungefär nu som jag kommer att få mothugg om att det inte är någon som helst skillnad på den billigaste och den dyraste spelaren men det kvittar för både jag och min fru har upplevt skillnad och det är det som är det viktigaste för mig, ha det bra så länge alla filmvänner.
#29872
Postad 11 November 2014 - 21:06
Nattlorden
-
Nattlorden
-
Forumräv
-
-
553 inlägg
Mina skjortor brukar kosta bra mycket mindre än en Oppo...
#29873
Postad 11 November 2014 - 21:43
MattiasBGD
-
MattiasBGD
-
Veteran
-
-
2068 inlägg
Om man skall ha en Blu-Ray spelare som är värd namnet och som inte kostar skjortan då är det Oppo som gäller,har själv en Oppo BDP95-EU och är sjukt nöjd med den,och för alla som inte tror på mig det är skillnad mellan olika spelare,jag har testet,och det är väl ungefär nu som jag kommer att få mothugg om att det inte är någon som helst skillnad på den billigaste och den dyraste spelaren men det kvittar för både jag och min fru har upplevt skillnad och det är det som är det viktigaste för mig, ha det bra så länge alla filmvänner.
Jag har en likadan ljud och bildmässigt är den bra men mediahantering är ju hur tråkig som helst och flac fungerar inte över nätverk (funkar via usb). Oppos mediaapp gör att mediadelen iaf får godkänt. Extremt dåligt med tjänster också finns endast youtube. Jag hade inte betalat nypris för maskinen.
Redigerat av MattiasBGD, 11 November 2014 - 21:44.
#29874
Postad 12 November 2014 - 18:44
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
Bas fråga!
Minns inte om vi tagit upp det tidigare.
Om man monterar basen i taket, bra eller dålig? eller sak samman?
#29875
Postad 12 November 2014 - 18:58
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Kan vara bra, kan vara dåligt. Som vanligt gäller det att testa sej fram vad som funkar bäst i sitt eget rum.
Har man möjlighet är det nog inte fel med två på golvet och två i taket.
#29876
Postad 12 November 2014 - 19:35
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Oj, en "tvilling" kom idag.
#29877
Postad 12 November 2014 - 19:37
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
Gött mos, nu är det bara att brygga!
#29878
Postad 12 November 2014 - 19:38
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Mycket möjligt. Det finns ett annat alternativ jag funderar över.
#29879
Postad 12 November 2014 - 20:47
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Skänka ett till mig ? :-)
#29880
Postad 12 November 2014 - 20:53
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
Kan vara bra, kan vara dåligt. Som vanligt gäller det att testa sej fram vad som funkar bäst i sitt eget rum. Har man möjlighet är det nog inte fel med två på golvet och två i taket.
2st kommer nog räcka tror jag. (den andra kommer nästa månad) Platsbrist är ett faktum
#29881
Postad 12 November 2014 - 21:01
Unregisteredb27a28b7
-
Unregisteredb27a28b7
-
Veteran
-
-
2307 inlägg
Släng ut ungen, ställ brevid.
-problem solved
#29882
Postad 12 November 2014 - 21:02
magnusson_85
-
magnusson_85
-
Beroende
-
-
1219 inlägg
2st kommer nog räcka tror jag. (den andra kommer nästa månad) Platsbrist är ett faktum 
Jasså, det blev 2 st iaf  Hoppas du kommer att bli nöjd. Dom tar ju lite plast helt klart
#29883
Postad 12 November 2014 - 21:31
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
Mycket möjligt. Det finns ett annat alternativ jag funderar över. 
Man kan ju alltid driva basar med dom...
#29884
Postad 12 November 2014 - 22:04
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Hahaha, bra bild
#29885
Postad 12 November 2014 - 23:06
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Nu höll jag på att skriva något dumt i vår härliga tråd...
#29886
Postad 13 November 2014 - 00:06
Unregistered31eb059f
-
Unregistered31eb059f
-
Veteran
-
-
2085 inlägg
MKarlsson74, är det de nya med WBT-kontakter? De är väl inte så inte lika bra att brygga jämfört med de äldre. Morello hade väl ett kretskort för bryggning av 1090, han har säkert några kvar.
#29887
Postad 13 November 2014 - 01:40
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
MKarlsson74, är det de nya med WBT-kontakter? De är väl inte så inte lika bra att brygga jämfört med de äldre.
Morello hade väl ett kretskort för bryggning av 1090, han har säkert några kvar.
De är båda de äldre utan WBT och jag har två bryggkort från Morello.
#29888
Postad 13 November 2014 - 07:34
Nattlorden
-
Nattlorden
-
Forumräv
-
-
553 inlägg
Blir lite lågohmigt att driva i32s med bryggad stärkare, så jag antar du inte skall ha dem till det.
#29889
Postad 13 November 2014 - 13:16
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
Jasså, det blev 2 st iaf Hoppas du kommer att bli nöjd. Dom tar ju lite plast helt klart
Om dom sköter sig så blir det en till nästa månad  Har inte hunnit testa den så mycket men det lilla jag provat låter bra. Inspelning pågår för fullt. Släng ut ungen, ställ brevid. -problem solved 
+1
#29890
Postad 13 November 2014 - 15:49
Degpojken
-
Degpojken
-
Forumräv
-
-
572 inlägg
¨Lägg dem på golvet under duken som mediamöbel! sjukt fett
#29891
Postad 13 November 2014 - 17:15
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Blir lite lågohmigt att driva i32s med bryggad stärkare, så jag antar du inte skall ha dem till det.
Vill minnas att Ingvar trodde det skulle gå att driva. Men planen är ju helt klart större toppar.
#29892
Postad 13 November 2014 - 17:53
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
¨Lägg dem på golvet under duken som mediamöbel! sjukt fett 
Ska prova med att ställa den i det vänstra hörnet, bakom högtalaren. Att lägga den när är ett alternativ, men då får man fixa någon ställning eller liknande. Den är inte fyrkantig, lite smalare fram.
#29893
Postad 13 November 2014 - 18:11
Unregistered31eb059f
-
Unregistered31eb059f
-
Veteran
-
-
2085 inlägg
Lött mig ett par ordentliga högtalarkablar av Supra Classic 4mm2 och Deltron guldpläterade 4mm labb-proppar.
2st 3m 1st 2m och 2st 1m. Kommer köra med olika långa kablar till höger vänster då bassteget står till vänster och toppsteget står till höger. Sista kabeln är till framtida center.
Foto 2014-11-13 17 46 03.jpg 1.89MB
1 Antal nerladdningar
#29894
Postad 13 November 2014 - 18:50
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Vill minnas att Ingvar trodde det skulle gå att driva. Men planen är ju helt klart större toppar.
Byte av högtalare annalkande?
#29895
Postad 13 November 2014 - 19:04
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
#29896
Postad 13 November 2014 - 21:16
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Byte av högtalare annalkande?
Byte av det mesta, typ. "Den sista uppgraderingen"
#29897
Postad 13 November 2014 - 21:20
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
Är det beställt?
#29898
Postad 13 November 2014 - 21:23
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Är det beställt? 
Eventuell högtalarbyte blir nog sist i kedjan, då de inte kan riktigt utnyttjas som jag bor nu. Det som blir först är skivspelare och phonosteg. Har även en sak som jag väntar svar på som kanske blir innan skivspelaren.
#29899
Postad 13 November 2014 - 22:20
Nattlorden
-
Nattlorden
-
Forumräv
-
-
553 inlägg
Vill minnas att Ingvar trodde det skulle gå att driva. Men planen är ju helt klart större toppar.
jo, går går det nog, men de svettas nog mer än jag skulle vilja. Provade bryggade NAD 208 till i28 och gillade inte grillandet.
#29900
Postad 14 November 2014 - 04:53
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
jo, går går det nog, men de svettas nog mer än jag skulle vilja. Provade bryggade NAD 208 till i28 och gillade inte grillandet.
Jag återkommer.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|