Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Squeezebox Touch *

445 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#251

Postad 04 mars 2011 - 20:08

Enicar
  • Enicar
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0

Fungerar detta?

Extern HDD (ej NAS) som drivs via USB med musik
I
USB-kabel
I
Logitech Squeezebox Touch
I
Digital koaxial
I
Förstärkare
I
Lyssna och styra musiken via Logitech Squeezebox Touch eller dess fjärrkontroll utan behov av dator

Det finns de som tycker att det fungerar. Jag tycker det funkade dåligt för mig. Jag kopplade ur och i min externa disc för att fylla på musik och Touchen kunde strula hur mycket som helst innan den accepterade discen igen och det tog lång tid för den kllena processorn att indexera igen när man fyllt på nytt. Jag använde en Samsung disc som fick spänning via USB.
Fungerar antagligen bättre om man får kontakt med discen som är ansluten i Touch´en via nätverket och alltså inte kopplar ur discen för att fylla på med nya musikfiler. Det tog ett tag innan jag hittade sättet att "dela ut" discen.
För mig hade Touch varit en drömprodukt om processorn haft mer kraft men Squeezebox är en nätverksspelare i första hand. Använder min som Internetradio.
Det är mina erfarenheter.
Kolla gärna om andra har erfarenheteroch tips som kan hjälpa dig att använda Touch som du önskar. Den låter bra och jag tycker den fjärr som ingår är bättre än att använda pekskärmen. Fjärrkontrollen funkar riktigt bra och mig pekskärmen är rätt opraktisk. Tycker jag alltså.

Redigerat av Enicar, 04 mars 2011 - 20:12.


#252

Postad 05 mars 2011 - 11:54

Enicar
  • Enicar
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Måste bara skriva lite mer om SB Touch.
Jag undra om det bara är jag som tycker Touch är en rätt bedrövlig produkt. Idag när jag skulle lyssna på internetradio så fungerade inte funktionen "Favoriter" på fjärrkontrollen. Vanligen så startar Touch i det läge som den var i när man stänger av. T ex en Internetradiostaion.
Men det hade den inte lust med idag. Idag startade den i "hem-menyn" och alla försök att via "favoriter" nå mina förintällda webradiostioner misslyckades.
Factory reset var det enda som hjälpte.

#253

Postad 10 mars 2011 - 12:56

limpro
  • limpro
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Jag vill spela upp ljuder från min squeezebox på 4 stycken högtalare i köket....
Hur löser jag detta enklast?
Misstänker att jag måste köpa till en lite stärkare?

Kan ni hjälpa mig med vad jag bör ha för stärkare samt hur ska jag koppla in denna i squeezeboxen?

#254

Postad 11 mars 2011 - 07:15

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0

Funderar på att montera en squeezebox touch som köksradio. Verkar bra att ha en touchscreen med all musik i köket men vill inte ha en förstärkare kopplad. Går det att koppla ex.vis aktiva datorhögtalare som är små och lätta att gömma? Någon som har ett förslag på ex.vis ett högtalarsystem med 2 små och en sub. Grejen är att det skall gå att gömma så bara displayen syns.


Varför inte köpa en boom?
Jag har en i köket och den fyller uppgiften med bravur!
Kort finns i mitt galleri

#255

Postad 11 mars 2011 - 08:23

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0

Varför inte köpa en boom?
Jag har en i köket och den fyller uppgiften med bravur!
Kort finns i mitt galleri


+1, har en jag också.
( dock inte i galleriet )

#256

Postad 13 mars 2011 - 07:35

limpro
  • limpro
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Någon som känner till något annat forum där Squeezeboxen diskuteras, jag kan helt enkelt inte få något svar på min fråga här verkar det som?

#257

Postad 13 mars 2011 - 08:58

Unregistereddc27f70e
  • Unregistereddc27f70e
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0

Någon som känner till något annat forum där Squeezeboxen diskuteras, jag kan helt enkelt inte få något svar på min fråga här verkar det som?


Hej,

För att få bra svar i ett forum så gäller det att ställa rätt frågor, frågar du tex på ett bilforum: "Vilken bil skall jag köpa?" så kommer du inte få några vettiga svar då ingen vet dina behov/budget.

Speca upp lite vad du har för önskemål och vad det max får kosta.
Varför just 4st högtalare?
Vilket krav har du på ljudet? Köksradio eller disco?
Skall grejerna gömmas undan eller stå synligt?
osv osv

#258

Postad 13 mars 2011 - 20:29

limpro
  • limpro
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

Hej,

För att få bra svar i ett forum så gäller det att ställa rätt frågor, frågar du tex på ett bilforum: "Vilken bil skall jag köpa?" så kommer du inte få några vettiga svar då ingen vet dina behov/budget.

Speca upp lite vad du har för önskemål och vad det max får kosta.
Varför just 4st högtalare?
Vilket krav har du på ljudet? Köksradio eller disco?
Skall grejerna gömmas undan eller stå synligt?
osv osv


Då ska jag vara väldigt tydlig.

Jag vill ha 4 stycken högtalare nere i vardagsrum-kök (ett stort rum)
Jag tycker det är för lite med 2 högtalare därför behöver jag ha 3 eller 4 stycken eftersom ytan är ca 70m2

Jag har inga stora krav på ljudet och kommer köpa billiga (max 400: styck) inbyggnadshögtalare och sätta i taket.
(kablar är redan dragna i taket för detta)

Jag har köpt en squeezebox nu och misstänker att jag behöver en förstärkare för att kunna få ut ljudet (som jag ska ta trådlöst från datorn eller via usb-minne direkt till S-boxen)
till alla 4 högtalare? (förstärkaren får kosta så lite som möjligt då jag inte har några större krav)

Jag tror att jag behöver en liten förstärkare att kopplat till s-boxen (vad ska det vara för kabel?)
och nu undrar jag vad det finns för alternativ. Bryr mig inte om hur den ser ut eller så. Bara jag får ut ljudet från S-boxen till de 4 högtalarena på något sätt.

Hjälp önskas. Tack

Redigerat av limpro, 13 mars 2011 - 20:30.


#259

Postad 14 mars 2011 - 11:27

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

  • 893 inlägg
  • 0
OPI T-Amp skulle kunna vara en lösning.
Beroende på dina högtalares impedans kan du behöva en eller två förstärkare. Vid 8 ohm borde du kunna parallellkoppla två högtalare per högtalarutgång. Vid 4 ohm är det nog säkrast att köra med två separata förstärkare.

Koppla den analoga utgången på squeezeboxen till förstärkaren. Förmodligen är det smidigast att använda squeezeboxens volymkontroll och låta förstärkarens volymvred vara fast på en "lagom hög" nivå.
Om du ska ha två förstärkare behöver du en analog kabel som delar upp sig från en till två, dvs splittar signalen.

Det finns även diskussioner om detta på Squeezebox officiella forum, t.ex. här.

#260

Postad 14 mars 2011 - 12:22

limpro
  • limpro
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

OPI T-Amp skulle kunna vara en lösning.
Beroende på dina högtalares impedans kan du behöva en eller två förstärkare. Vid 8 ohm borde du kunna parallellkoppla två högtalare per högtalarutgång. Vid 4 ohm är det nog säkrast att köra med två separata förstärkare.

Koppla den analoga utgången på squeezeboxen till förstärkaren. Förmodligen är det smidigast att använda squeezeboxens volymkontroll och låta förstärkarens volymvred vara fast på en "lagom hög" nivå.
Om du ska ha två förstärkare behöver du en analog kabel som delar upp sig från en till två, dvs splittar signalen.

Det finns även diskussioner om detta på Squeezebox officiella forum, t.ex. här.



Tack för svar
Om jag köper 4 stycken
http://www.clasohlso...px?id=152537325
då lär jag inte behöver två stycken stärkare va?

#261

Postad 14 mars 2011 - 12:33

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

  • 893 inlägg
  • 0
Det framgår inte vad för impedans högtalarna har, men du skulle kunna pröva att parallellkoppla dem. Skulle inte förstärkaren klara av lasten borde skyddskretsarna slå till (inget går sönder).

Redigerat av pakarlss, 14 mars 2011 - 12:34.


#262

Postad 15 mars 2011 - 18:35

Unregistereddc27f70e
  • Unregistereddc27f70e
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0

Tack för svar
Om jag köper 4 stycken
http://www.clasohlso...px?id=152537325
då lär jag inte behöver två stycken stärkare va?


Nu har jag varken sett eller hört dessa högtalare i verkligheten men med tanke på ytan i rummet så tror jag du kommer bli missnöjd med ljudet även om du inte har några stora krav på ljudet.

Små högtalare låter smått om man inte kompletterar med sub och takhögtalare är ännu känsligare då man oftast inte får till "rätt" låda.

Du kanske kan sätta upp två st i taket där du vill ha lite "bakgrundsljud" och gömma undan två st vanliga "lådhögtalare" som ger lite mer ljudtryck någon stans i rummet där de inte är i vägen?

En liten förstärkare med bra tryck och som har justering för bas/diskant är https://www.prisjakt...kt.php?p=603734 Jag driver själv takhögtalare med denna och är helnöjd.

#263

Postad 15 mars 2011 - 19:55

limpro
  • limpro
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

Nu har jag varken sett eller hört dessa högtalare i verkligheten men med tanke på ytan i rummet så tror jag du kommer bli missnöjd med ljudet även om du inte har några stora krav på ljudet.

Små högtalare låter smått om man inte kompletterar med sub och takhögtalare är ännu känsligare då man oftast inte får till "rätt" låda.

Du kanske kan sätta upp två st i taket där du vill ha lite "bakgrundsljud" och gömma undan två st vanliga "lådhögtalare" som ger lite mer ljudtryck någon stans i rummet där de inte är i vägen?

En liten förstärkare med bra tryck och som har justering för bas/diskant är https://www.prisjakt...kt.php?p=603734 Jag driver själv takhögtalare med denna och är helnöjd.


Trevligt alternativ.
Kör du själv den med Squeezeboxen?

Hur trycker jag in 4 högtalare till den förstärkaren?
Ser bara ut att finnas uttag till 2 högtalare, bara att köra i dubbla tåtar till ljudutgångarna på stärkaren?

#264

Postad 16 mars 2011 - 19:41

Unregistereddc27f70e
  • Unregistereddc27f70e
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0

Trevligt alternativ.
Kör du själv den med Squeezeboxen?

Hur trycker jag in 4 högtalare till den förstärkaren?
Ser bara ut att finnas uttag till 2 högtalare, bara att köra i dubbla tåtar till ljudutgångarna på stärkaren?


Jag har totalt 8st Squeezeboxar med olika setup så man har testat det mesta vid det här laget.. :-)

Två zoner körs med "spark II" förstärkare som matas med varsin Squeezebox Reciever:

1: Uterummet med golvhögtalare som emellanåt flyttas ut i trädgården och spelar ut duktigt.
2: Takhögtalare i sovrummet som låter förvånansvärt bra Magnat https://www.prisjakt...ukt.php?o=79319

Installationen är dold så förstärkarna får stå på dygnet runt och har gjort så i över 2år utan att dra någon nämvärd ström eller bli varma.

Ja det är bara att köra in dubbla tåtar till ljudutgångarna, men det gäller att ha koll på impedansen om du parallellkopplar så den inte blir för låg och knäcker förstärkaren.

#265

Postad 18 mars 2011 - 22:09

JoOs12
  • JoOs12
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Jag har totalt 8st Squeezeboxar med olika setup så man har testat det mesta vid det här laget.. :-)

Två zoner körs med "spark II" förstärkare som matas med varsin Squeezebox Reciever:

1: Uterummet med golvhögtalare som emellanåt flyttas ut i trädgården och spelar ut duktigt.
2: Takhögtalare i sovrummet som låter förvånansvärt bra Magnat https://www.prisjakt...ukt.php?o=79319

Installationen är dold så förstärkarna får stå på dygnet runt och har gjort så i över 2år utan att dra någon nämvärd ström eller bli varma.

Ja det är bara att köra in dubbla tåtar till ljudutgångarna, men det gäller att ha koll på impedansen om du parallellkopplar så den inte blir för låg och knäcker förstärkaren.

ska man ha koll på impedansen det är inte Resistansen
Kan du ge ett exempel till en novis?

#266

Postad 19 mars 2011 - 08:33

Unregistereddc27f70e
  • Unregistereddc27f70e
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0

ska man ha koll på impedansen det är inte Resistansen
Kan du ge ett exempel till en novis?


Det säkraste sättet är givetvis att matcha rätt högtalare till rätt förstärkare, det finns mängder med äldre flerkanals hemmabiförstärkare på marknaden som du kan få i princip gratis om du bara har plats för en så stor burk..

Parallellkoppla två stycken 8ohms högtalare = 4ohm
Seriekoppla två stycken 8ohm högtalare = 16ohm

Motståndet i högtararna är inte konstant så en 4ohmshögtalare kan ibland vara nere i tex 2ohm osv (0ohm är kortslutning) så det finns oftast marginaler så att det funkar ändå.

Vad som funkar bäst är nog att pröva sig fram och hoppas att det finn skyddkretsar i förstärkaren som säger ifrån om du hamnar helt fel... :-)

#267

Postad 19 mars 2011 - 13:55

JoOs12
  • JoOs12
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Det säkraste sättet är givetvis att matcha rätt högtalare till rätt förstärkare, det finns mängder med äldre flerkanals hemmabiförstärkare på marknaden som du kan få i princip gratis om du bara har plats för en så stor burk..

Parallellkoppla två stycken 8ohms högtalare = 4ohm
Seriekoppla två stycken 8ohm högtalare = 16ohm

Motståndet i högtararna är inte konstant så en 4ohmshögtalare kan ibland vara nere i tex 2ohm osv (0ohm är kortslutning) så det finns oftast marginaler så att det funkar ändå.

Vad som funkar bäst är nog att pröva sig fram och hoppas att det finn skyddkretsar i förstärkaren som säger ifrån om du hamnar helt fel... :-)

Tack..
Har du fler tips på små förstärkare?

#268

Postad 19 mars 2011 - 14:08

Unregistereddc27f70e
  • Unregistereddc27f70e
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0
Det finns mängder med små smidiga förstärkare men det är väldigt få som har justering får bas/diskant vilket jag tror du kommer behöva med de högtalarna du länkade till... (finns ju ingen ljudjustering i squeezeboxen)
En liten förstärkare jag använder är Tangent AMP-30 https://www.prisjakt...kt.php?o=338232 använder den dock till bättre/dyrare takhögtalare där man inte har behovet att justera ljudet Sonance symphony https://www.prisjakt...ukt.php?e=16888

#269

Postad 30 mars 2011 - 15:40

helloor
  • helloor
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Jag renoverar en vindsvåning just nu och vill sätta in 2st marinhögtalare i badrummet. Till dom så vill jag att en Sqeezebox Touch ska vara spelaren. Men hur gör jag detta?
Har den WiFi på det sättet att jag kan ställa den i badrummet och få den att kommunicera med datorn och Spotify i ett annat rum? Behöver lite hjälp här!
Tack!! :)

#270

Postad 30 mars 2011 - 18:19

Unregistereddc27f70e
  • Unregistereddc27f70e
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0

Jag renoverar en vindsvåning just nu och vill sätta in 2st marinhögtalare i badrummet. Till dom så vill jag att en Sqeezebox Touch ska vara spelaren. Men hur gör jag detta?
Har den WiFi på det sättet att jag kan ställa den i badrummet och få den att kommunicera med datorn och Spotify i ett annat rum? Behöver lite hjälp här!
Tack!! :)


Ja squeezeboxen är trådlös och kommunicerar direkt mot internet eller lokal server beroende på vad som önskas.

Personligen hade jag nog valt en annan Squeezebox än Touch i badrummet, en reciever tex kan du gömma undan och slippa alla synliga sladdar och undvika fukt i elektroniken.

#271

Postad 30 mars 2011 - 20:13

Vtunabo
  • Vtunabo
  • Forumräv

  • 583 inlägg
  • 0

Jag renoverar en vindsvåning just nu och vill sätta in 2st marinhögtalare i badrummet. Till dom så vill jag att en Sqeezebox Touch ska vara spelaren. Men hur gör jag detta?
Har den WiFi på det sättet att jag kan ställa den i badrummet och få den att kommunicera med datorn och Spotify i ett annat rum? Behöver lite hjälp här!
Tack!! :)

Tänk på att du behöver nått som driver högtalarna också

#272

Postad 04 april 2011 - 16:23

Unregisterede2549596
  • Unregisterede2549596
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0
en liten snabb fråga bara, kan man lyssna på spotify via squeezebox touch utan att ha igång dator/server?

#273

Postad 04 april 2011 - 16:30

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

  • 900 inlägg
  • 0

en liten snabb fråga bara, kan man lyssna på spotify via squeezebox touch utan att ha igång dator/server?


Yes, om du har Spotify Premium.

#274

Postad 04 april 2011 - 16:47

Unregisterede2549596
  • Unregisterede2549596
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0

Yes, om du har Spotify Premium.

Kanon tack för snabbt svar ^^

#275

Postad 21 april 2011 - 10:10

petgre
  • petgre
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Mitt första inlägg på detta forum :-)

Lite återkoppling till vad man kan göra för att få det bättre!

1. Byt ut nätbulan, köpte en elmojj Låter mycket mer detaljerat, kostade under 1400 med frakt osv. Beställde på fredagen, fanns på kontoret efter en konferens, dvs max 3 dagar lev tid. Ser ut som en hederlig gammal ström trafo, så - ekonomiskt är man säkert blåst ..

2. körde sen igenom Squeeze Toolbox

Om jag är NÖJD = JA, så j*vla stor skillnad. Tidigare kroknade ljudet när man drog på, nu fortsätter det bara :-) :-)
Otroligt mycket mer detaljerat, tydligare eller hur man nu ska särskilja då med nu.

Utrustning: Förstärkare - Marantz 6005,digital ingång, låter lite tydligare än analog ut på Touch:en. Dock, hårfint.
Kör via coax, inte toslink enligt dok ovan. Vet inte skillnaden dock.
Högtalare - Opus 3 Chaconne Delta från Bo Hansson, uppgraderade med nya element för 4500:-, mitt livs enda vettiga affär.
20-25 år gamla högtalare som sparkar skiten ur det mest jag lyssnat på i motsvarande prisklass. Modden ovan var som att köpa ny stärkareochhögtalare. Dvs nu har man lärt sig att det alltid är någon komponent som är den svagaste länken.

Jämför man med min Philips BD spelare så är skillnaden milsvid
Nöjd = ja

//Peter

#276

Postad 21 april 2011 - 12:00

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

  • 2 891 inlägg
  • 0
Mycket skeptisk till Sboostern efter vad jag läst borta på slimdevices.com men det skulle vara väldigt kul att prova den. Skulle aldrig i hela livet betala 1400 för den dock. :)

Den där toolboxen ska jag nog ta och kolla in någon dag.

#277

Postad 23 april 2011 - 21:40

Poj66
  • Poj66
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0

Mitt första inlägg på detta forum :-)

Lite återkoppling till vad man kan göra för att få det bättre!

1. Byt ut nätbulan, köpte en elmojj Låter mycket mer detaljerat, kostade under 1400 med frakt osv. Beställde på fredagen, fanns på kontoret efter en konferens, dvs max 3 dagar lev tid. Ser ut som en hederlig gammal ström trafo, så - ekonomiskt är man säkert blåst ..

2. körde sen igenom Squeeze Toolbox
....
Jämför man med min Philips BD spelare så är skillnaden milsvid
Nöjd = ja

//Peter

Plöjde igenom tråden, låter mkt intressant. Ska bli trådbunden. Lite trist med den mediokra RCA kontakten, den lär väl begränsa potentialen med en bättre extern dac. RCA moddarna verkar kräva lödningskunskap mm.

#278

Postad 26 april 2011 - 12:34

Unregisteredae7e2fa8
  • Unregisteredae7e2fa8
  • Användare

  • 174 inlägg
  • 0
Snabb fråga hur ett hem med Squeezebox skulle fungera med Spotify

I mitt huvud skulle jag vilja ha den här funktionen hemma.

1 x Squeezebox touch
4 x Duett/Radio/Receiver

Kan man med detta styra en global playlist från Spotify som spelas av Touch och sedan spelas upp i resten av enheterna i nätverket utan delay?
Kan man styra spotify-appen från duett-fjärren?

Fungerar detta så ser jag bara en nackdel, ingen line in på Touch för att t.ex spela upp ljud från TV i alla rum.

#279

Postad 26 april 2011 - 15:43

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Plöjde igenom tråden, låter mkt intressant. Ska bli trådbunden. Lite trist med den mediokra RCA kontakten, den lär väl begränsa potentialen med en bättre extern dac. RCA moddarna verkar kräva lödningskunskap mm.


Det är ju digital signal, så kontakten lär inte spela någon roll, antingen kommer ettor och nollor fram eller inte, finns inget mellanting. Ingen som funderat på hur en Cat-kabel kan fungera på 100M trots att kontaktyta och kabelarea är minimal? Och med betydligt högre datahastighet än vad musik nånsin kommer att kräva.

#280

Postad 26 april 2011 - 21:23

Vtunabo
  • Vtunabo
  • Forumräv

  • 583 inlägg
  • 0

Snabb fråga hur ett hem med Squeezebox skulle fungera med Spotify

I mitt huvud skulle jag vilja ha den här funktionen hemma.

1 x Squeezebox touch
4 x Duett/Radio/Receiver

Kan man med detta styra en global playlist från Spotify som spelas av Touch och sedan spelas upp i resten av enheterna i nätverket utan delay?
Kan man styra spotify-appen från duett-fjärren?

Fungerar detta så ser jag bara en nackdel, ingen line in på Touch för att t.ex spela upp ljud från TV i alla rum.

Det är bara Touchen och Radion som kan köra Logitechs officiella Spotify plugin och då kan du spela synkat eller individuellt på bägge samtidigt.

Recivern måste ha Triods plugin och den kan bara spela från en i taget och aldrig synkat med nått.

Ingen aning om controlern, men idag finns ju Logitechs appar både för android o apple

#281

Postad 26 april 2011 - 21:48

Poj66
  • Poj66
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0

Det är ju digital signal, så kontakten lär inte spela någon roll, antingen kommer ettor och nollor fram eller inte, finns inget mellanting. Ingen som funderat på hur en Cat-kabel kan fungera på 100M trots att kontaktyta och kabelarea är minimal? Och med betydligt högre datahastighet än vad musik nånsin kommer att kräva.

Ja om det vore så enkelt, då skulle hifi vara billigt. Exakt samma sak sas det om cd när tekniken var ung. Dagens bakgrundsbrus är jitter som stör överföringen och skapar oro i ljudbilden med försämrat ljud som följd. Fokus numera är att minimera jitter både från digitala utgångar och digitala ingångar bl.a. för att man inte följer normen för exvis koaxial digitalöverföring. Hegels uppgraderade dac, som kostar mer än föregångaren, lägger allt ljudförbättringskrut på att säkerställa att en av digitalingångarna fullt ut motsvarar normen (om 75 ohm osv, kan ej detaljerna) för att minimera jitter. Detta är ju jättebra men om ljudkällan (dvs. Touch) å sin sida inte alls följer normen då går det inte att rädda upp ljudkvaliteten fullt ut i en extern dac. Detta vet jag spelar roll om man har en hyfsad anläggning. När det kommer till trådlöst eller trådat mm vet jag inte om det spelar en stor roll, knappast troligt, men de är enkla o billiga att åtgärda. Har själv tänkt testa Touchen med olika externa dacar och andra digiala transporter som nu börjar komma på marknaden, får se när jag får tid. Problemet är att sådana tester kan bli kostsamma.

#282

Postad 26 april 2011 - 21:51

Poj66
  • Poj66
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0

Det är bara Touchen och Radion som kan köra Logitechs officiella Spotify plugin och då kan du spela synkat eller individuellt på bägge samtidigt.

Recivern måste ha Triods plugin och den kan bara spela från en i taget och aldrig synkat med nått.

Ingen aning om controlern, men idag finns ju Logitechs appar både för android o apple

Uppdaterade plug-ins av Triod funkar även med synk, har själv testat med Touch och Controller.

#283

Postad 26 april 2011 - 21:59

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Ja om det vore så enkelt, då skulle hifi vara billigt. Exakt samma sak sas det om cd när tekniken var ung. Dagens bakgrundsbrus är jitter som stör överföringen och skapar oro i ljudbilden med försämrat ljud som följd. Fokus numera är att minimera jitter både från digitala utgångar och digitala ingångar bl.a. för att man inte följer normen för exvis koaxial digitalöverföring. Hegels uppgraderade dac, som kostar mer än föregångaren, lägger allt ljudförbättringskrut på att säkerställa att en av digitalingångarna fullt ut motsvarar normen (om 75 ohm osv, kan ej detaljerna) för att minimera jitter. Detta är ju jättebra men om ljudkällan (dvs. Touch) å sin sida inte alls följer normen då går det inte att rädda upp ljudkvaliteten fullt ut i en extern dac. Detta vet jag spelar roll om man har en hyfsad anläggning. När det kommer till trådlöst eller trådat mm vet jag inte om det spelar en stor roll, knappast troligt, men de är enkla o billiga att åtgärda. Har själv tänkt testa Touchen med olika externa dacar och andra digiala transporter som nu börjar komma på marknaden, får se när jag får tid. Problemet är att sådana tester kan bli kostsamma.


Det är ju exakt samma 1 och 0 som skickas via nätverket som via spdif, om du inte använder den interna dac så borde det rimligtvis inte påverka ljudet. Men det är klart att den behandlar ljudet vilket torde vara ett mycket större problem än anslutningen om du möjliggör att styra volymen i squeezen. Men om du bara skickar det passthrue så kan det orimligtvis ändra signalen ett dugg, hur skulle det ske, genom att ändra antalet ettor och nollor? Det skulle isf ha samma effekt på skickade bilder, program och annat.

Dessutom borde lösningen om nån kan bevisa att det är som du säger att köra optiskt, då krävs ingen 75ohm.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 26 april 2011 - 22:03.


#284

Postad 26 april 2011 - 22:27

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

  • 2 891 inlägg
  • 0
Från länken ovan:

Toslink sounds OK if you use top quality glassfiber. (e.g. Van den Hul Optocoupler II). The biggest advantage is its RF rejection/galvanic isolation.

However, you still got

1. another active stage,
2. an electrical-optical-electrical conversion ,
3. two optical interfaces and its usually associated losses,
4. bending limitations,
5. poor LED transmitters,
6. bandwidth limitations
7. microphonic effects

in the line.

It's all OK but not the final word.

A well done COAX implementation ( the whole link from sender chip to receiver chip) can beat the Toslink connection.


Så det är inte att bara slänga på en optisk kabel så har man eliminierat problemet antar jag. :)

Hade förut inställningen att så länge ettorna och nollorna kommer fram så är det så bra det kan bli men jag har faktiskt fått ändra mig. Nu försöker jag att endast att gå på mina egna lyssningstester istället, det kan bli dyrt. ;)

#285

Postad 26 april 2011 - 22:44

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Från länken ovan:



Så det är inte att bara slänga på en optisk kabel så har man eliminierat problemet antar jag. :)

Hade förut inställningen att så länge ettorna och nollorna kommer fram så är det så bra det kan bli men jag har faktiskt fått ändra mig. Nu försöker jag att endast att gå på mina egna lyssningstester istället, det kan bli dyrt. ;)


Som sagt jag vill se oberoende tester på att det blir någon som helst förändring på datan, om det blir en förändring i en digital signal så är den garanterat mätbar. Jag kommer också ihåg tiden när man körde stora nätverk med coaxialkabel, hade det varit så känsligt så hade inte näten funkat eftersom att det var i tung industrimiljö och det gick rejäla strömkablar i närheten av både datorer och kablar, de låg oftast på samma stege.

Är det nån förändring alls så sker den inne i sqeezeboxen, där lär inte vara några superkomponenter med tanke på priset.
Och de gånger jag lyssnat på vassa anläggningar med squeezebox så har den externa dacen spelat mer roll och då har vi testat med allt från vanlig rca-kabel (ej coax) till svindyra coaxkablar, inte ens ägaren av anläggningen påstod ens att han hörde skillnad.

#286

Postad 27 april 2011 - 03:25

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0

Som sagt jag vill se oberoende tester på att det blir någon som helst förändring på datan, om det blir en förändring i en digital signal så är den garanterat mätbar. Jag kommer också ihåg tiden när man körde stora nätverk med coaxialkabel, hade det varit så känsligt så hade inte näten funkat eftersom att det var i tung industrimiljö och det gick rejäla strömkablar i närheten av både datorer och kablar, de låg oftast på samma stege.

Ingen har påstått att en etta tolkas som nolla eller vice versa, så jämförelsen mellan de gamla nätverken är inte relevant. Det man tjafsar om är att DACen i någon mån måste låsa sin klocka mot den inkommande signalen (från en SB t ex), och då kan olika transmissionstekniska fel (impedansanpassning m m) göra att det blir svårt att få en helt stabil frekvens vilket i sin tur kan påverka ljudet.
Huruvida det här är ett reellt problem och hur det i så fall skall lösas är naturligtvis något som audiofiler kan diskutera både hetsigt och länge.

#287

Postad 27 april 2011 - 07:38

Poj66
  • Poj66
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0

Ingen har påstått att en etta tolkas som nolla eller vice versa, så jämförelsen mellan de gamla nätverken är inte relevant. Det man tjafsar om är att DACen i någon mån måste låsa sin klocka mot den inkommande signalen (från en SB t ex), och då kan olika transmissionstekniska fel (impedansanpassning m m) göra att det blir svårt att få en helt stabil frekvens vilket i sin tur kan påverka ljudet.
Huruvida det här är ett reellt problem och hur det i så fall skall lösas är naturligtvis något som audiofiler kan diskutera både hetsigt och länge.

Just så, det var vad jag menade. Problemen går att minimera men det kostar expotentiellt mer för varje förbättring. Hifi & Musik testade för några nummer sedan strömmande apparater som Sonos. Dedicerade hifi streamers gav klart bättre ljud än exvis Sonos även när man använde samma dac. Kostnaden är förstås 5-6 ggr högre än en Touch så man kan diskuters prisvärdet. För en normal användare är det en overkill att ens använda en extern dac till Touchens hyfsade inbygda do. Jag själv kör med den enbart för tillfället.

#288

Postad 27 april 2011 - 08:48

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

  • 893 inlägg
  • 0

Recivern måste ha Triods plugin och den kan bara spela från en i taget och aldrig synkat med nått.


Uppdaterade plug-ins av Triod funkar även med synk, har själv testat med Touch och Controller.


Ja, Triods (och andra) plugin kör på servern och inte i spelaren. Därmed går det utmärkt att spela Spotify synkat oberoende av vad för spelare man har.

#289

Postad 27 april 2011 - 10:42

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Ingen har påstått att en etta tolkas som nolla eller vice versa, så jämförelsen mellan de gamla nätverken är inte relevant. Det man tjafsar om är att DACen i någon mån måste låsa sin klocka mot den inkommande signalen (från en SB t ex), och då kan olika transmissionstekniska fel (impedansanpassning m m) göra att det blir svårt att få en helt stabil frekvens vilket i sin tur kan påverka ljudet.
Huruvida det här är ett reellt problem och hur det i så fall skall lösas är naturligtvis något som audiofiler kan diskutera både hetsigt och länge.


Låter som att någon tillverkare av dyrkabel varit i farten.
Och fortfarande så bör förändringen vara mätbar eftersom att det är en rent teknisk sak om tex en tidsangivelse eller tidsynk som fallerar.

#290

Postad 27 april 2011 - 12:16

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0

Och fortfarande så bör förändringen vara mätbar eftersom att det är en rent teknisk sak om tex en tidsangivelse eller tidsynk som fallerar.

Skulle kanske inte använda just de begreppen, DACen utvinner en frekvens ur dataströmmen genom att känna av flankerna på datat från signalkällan. Om tiden mellan omslag inte är stabil och konstant så kan det fortplanta sig till den frekvens DACen arbetar med. Helt klart en mätbar företeelse och det är inget hokus pokus med det utan något som är allmänt accepterat även utanför ljudkretsar, exempelvis inom telekomsystem. I vad mån det har hörbar påverkan på ljudet för en modern DAC där man byggt in allehanda finesser för att hantera detta problem är en helt annan femma.

#291

Postad 27 april 2011 - 13:12

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Skulle kanske inte använda just de begreppen, DACen utvinner en frekvens ur dataströmmen genom att känna av flankerna på datat från signalkällan. Om tiden mellan omslag inte är stabil och konstant så kan det fortplanta sig till den frekvens DACen arbetar med. Helt klart en mätbar företeelse och det är inget hokus pokus med det utan något som är allmänt accepterat även utanför ljudkretsar, exempelvis inom telekomsystem. I vad mån det har hörbar påverkan på ljudet för en modern DAC där man byggt in allehanda finesser för att hantera detta problem är en helt annan femma.


Jo men då finns det ju mätbara effekter, tidigare lät det mest som teorier. Dock tror jag fortfarande att ljudet förmodligen har större risk att felbehandlas internt i sb och det borde vara ett större problem än överföringen mellan sb och dac. Tex antar jag att man på nått sätt behöver mixa om ljudet för att kunna reglera volymen i SB, komprimering som ska packas upp till pcm osv.

#292

Postad 27 april 2011 - 13:30

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0

Jo men då finns det ju mätbara effekter, tidigare lät det mest som teorier. Dock tror jag fortfarande att ljudet förmodligen har större risk att felbehandlas internt i sb och det borde vara ett större problem än överföringen mellan sb och dac. Tex antar jag att man på nått sätt behöver mixa om ljudet för att kunna reglera volymen i SB, komprimering som ska packas upp till pcm osv.

Touchen har verifierats vara bitexakt om man ställer volymen till 100% (rekommenderad inställning) så för att audiofilerna skall ha något att lägga pannan i veck över så har man blivit tvungen att söka "problem" och "förbättringspotential" på annat håll.

#293

Postad 27 april 2011 - 18:46

Poj66
  • Poj66
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0

Skulle kanske inte använda just de begreppen, DACen utvinner en frekvens ur dataströmmen genom att känna av flankerna på datat från signalkällan. Om tiden mellan omslag inte är stabil och konstant så kan det fortplanta sig till den frekvens DACen arbetar med. Helt klart en mätbar företeelse och det är inget hokus pokus med det utan något som är allmänt accepterat även utanför ljudkretsar, exempelvis inom telekomsystem. I vad mån det har hörbar påverkan på ljudet för en modern DAC där man byggt in allehanda finesser för att hantera detta problem är en helt annan femma.

En extern dac kan hjälpa upp ljudet märkbart. Men Touch som transport har tillkortakommanden som begränsar effekten av en bättre extern dac. Med renodlade transporter som Naim MDX eller lite billigare Yamaha NP-S2000 kan man nå ändå ändå högre. Det jag själv fnular över är hur Touch med Hegel dac står sig mot exvis Yamaha transporten, som har inbyggd dac, och sedan hur mkt bättre Hegel dacen blir med Yamahan.

#294

Postad 20 juni 2011 - 22:05

z3m555
  • z3m555
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Min väder app har slutat fungera (den från Erland). Något som någon annan oxå märkt?

#295

Postad 21 juni 2011 - 14:37

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0
Frågor:

1) Finns det någon gräns för SD-kort-storlek som Touch kan läsa?
2) Kan touchen driva en extern USB-disk, eller måste HDD:n ha egen strömförsörjning?
3) Funkar fjärren till Touch även till en Squeezebox receiver?
4) Touch har jag läst i tråden funkar för Spotify - men hur är det med receiver?

Dvs. när det gäller frågorna 3-4: Jag funderar på att köpa en Touch med fjärr plus en separat receiver, och styra båda med fjärren, samt spela spotify på båda. Funkar det?

Redigerat av bjogul, 21 juni 2011 - 14:40.


#296

Postad 21 juni 2011 - 14:53

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

Frågor:

1) Finns det någon gräns för SD-kort-storlek som Touch kan läsa?
2) Kan touchen driva en extern USB-disk, eller måste HDD:n ha egen strömförsörjning?
3) Funkar fjärren till Touch även till en Squeezebox receiver?
4) Touch har jag läst i tråden funkar för Spotify - men hur är det med receiver?

Dvs. när det gäller frågorna 3-4: Jag funderar på att köpa en Touch med fjärr plus en separat receiver, och styra båda med fjärren, samt spela spotify på båda. Funkar det?


1) Vet inte.
2) Vad jag läst på Slimdevices forum så funkar den bäst med en strömförsörjd usb disk.
3) Nepp. Receivern har ingen ir eller display. Men du kan styra Receivern med Touchens display.
4) Bara med den inofficiella pluginen (triods) och du måste köra en egen Squeezeboxserver.

#297

Postad 21 juni 2011 - 20:59

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0

3) Nepp. Receivern har ingen ir eller display. Men du kan styra Receivern med Touchens display.

Fattar inte riktigt denna. Kan jag styra

Med hjälp av en annan spelare, nämligen

Men inte via fjärren till nämnda spelare :huh:

Styrs receivern via Wifi?

Finns det förresten någon bra guide för hur man sätter upp receivern mot en Windows home server eller liknande, om man inte har någon fjärr över huvud taget - t.ex. endast en android-fjärr. Har sett någonstans att detta ska vara möjligt men kräva lite meckande.

Redigerat av bjogul, 21 juni 2011 - 21:00.


#298

Postad 22 juni 2011 - 07:44

Gonk
  • Gonk
  • Lärjunge

  • 258 inlägg
  • 0
Net-UDAP

#299

Postad 22 juni 2011 - 07:44

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0
Receiver styrs via WiFi.

OBS!
Detta kan jag inte bekräfta då jag inte har varken Receiver eller Touch men rent teoretiskt kan du koppla Touchen till Receivern och på så sätt styra Receivern med Touchens fjärr.

Du kan konfigurera Receivern utan Controllern men det är tydligen lite meckigt. http://forums.slimde...ead.php?t=57861

#300

Postad 02 juli 2011 - 16:19

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0
Håller på att lägga över alla mina cd-skivor till min NAS (DNS-323).
använder dbPoweramp som jag laddat ner en trialversion av.

Det jag nu funderar på är att ha någon typ av musikserver med följande egenskaper.

* Jag ska inte behöva starta projektor eller tv som display
* Det ska kunna gå att browsa mellan katalogerna med fjärr, iPad eller liknande. (trådlöst från soffan)
* trådlöst då NASen står i Sovrummet och Arcam i vardagsrummet.
* låta bra.
* enkel att få att fungera, plug-and-play
* stödja Spotify vore också mumma

Det verkar som SB Touch kanske är lösningen på mitt problem.

Fungerar den ihop med
Router: Xtreme N GIGABIT Router från D-Link systems
NAS: DNS-323

Är den enkel att installera?
kopplar SB Touch direkt till min förstärkare
SB Touch trådlöst till router. (ange lösenord antar jag)
Sen bara att köra? Eller behövs det ytterligare handpåläggning?

Finns det någon bra app till iPad för att kunna sitta och välja album och låtar från soffan?

Jag behöver inte ha min dator påslagen?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-06-17 11:52:05
  • Ny fåtölj
    Kurben
    2024-06-17 11:48:52
  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.