Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Toshiba HD-E1/ XE1/EP10 *

1789 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#251

Postad 04 januari 2007 - 11:50

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0

Toshiba HD-XE1 spelare har "Reon-VX" videoprocessor enligt AreaDVD  ;)

<{POST_SNAPBACK}>


Trevlig i så fall! :) Jag har en på beställning. Kanske därför den flyttas fram hela tiden. Är ju brist på chip vad jag har hört. Just nu är det mitten av februari som gäller tydligen.

#252

Postad 04 januari 2007 - 14:14

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

  • 887 inlägg
  • 0

Dum fråga kanske,

men har någon av dessa spelare möjligheten att spela in på HD-DVD? Jag hörde talas om någon spelare som lanserats i USA med HD-DVD-inspelning men det kanske inte stämmer.

<{POST_SNAPBACK}>


Finns en modell i japan som kan spela in. Kostar motsvarande 3.000 dollar. Finns inga planer i nuläget på att lansera den utanför Japan.

Inga av dom andra modellerna kan spela in.

#253

Postad 04 januari 2007 - 15:58

SS_454
  • SS_454
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0
Det står så här på Tyska AREA DVD också. Någon som kan översätta? positivt eller negativt?

"Ob und wann ein Firmware-Update für den Toshiba HD-XE1 kommen wird, der auch die 1080p-Bildwiedergabe mit 24 Hz ermöglicht, ist derzeit noch offen."

Denna spelare (XE1) med EPSON proje TW1000. Kan ju inte gå fel. Måste ju bar ha.

#254

Postad 04 januari 2007 - 17:42

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

  • 969 inlägg
  • 0
Hej!

Vi får in 5st spelare imorgon! :-)
Pris 6990:-


Mvh

Erik

#255

Postad 04 januari 2007 - 18:30

absolut_mod
  • absolut_mod
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Det står så här på Tyska AREA DVD också. Någon som kan översätta? positivt eller negativt?

"Ob und wann ein Firmware-Update für den Toshiba HD-XE1 kommen wird, der auch die 1080p-Bildwiedergabe mit 24 Hz ermöglicht, ist derzeit noch offen."

Denna spelare (XE1) med EPSON proje TW1000. Kan ju inte gå fel. Måste ju bar ha.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag kastade sidan på 'babelfish.altavista.com'
"Whether and when a firmware update will come for the Toshiba HD-XE1, that also the 1080p-Bildwiedergabe with 24 cycles per second made possible, is at present still open."

Jag tolkar det som att det kanske kommer en uppdatering av firmware så den kan leverera bilder med 24 Hz, med det är oklart om och när.
Om man skall kunna dra nytta av det måste ju förståss bildvisaren klara att ta hand om 24 Hz och kanske visa i 72 eller 120 Hz genom att visa samma "ruta" 3 eller 5 ggr.

Redigerat av absolut_mod, 05 januari 2007 - 04:36.


#256

Postad 04 januari 2007 - 20:07

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

  • 887 inlägg
  • 0
Toshibas största säljare av spelare i USA har på AVSforum (där han har mycket gott rykte) GARANTERAT att det MYCKET snabbt kommer en firmware update till XA2 som fixar detta. Borde med näst intill 100% säkerhet betyda att detsamma gäller för XE1.

Det kommer alltså inte att fungera direkt men med tanke på Toshibas snabba uppdateringar på förra generationen och hur samma person brukar uttrycka sig så gissar jag på inom en månad.

#257

Postad 04 januari 2007 - 22:39

Zero
  • Zero
  • Beroende

  • 1 269 inlägg
  • 0
Varför funkar inte region 1 sd-dvd skivor för mig, det verkar ju funka för många andra, jag har köpt Toshibs HD-E1...... :) ?????

#258

Postad 05 januari 2007 - 06:34

Unregisteredc4057429
  • Unregisteredc4057429
  • Användare

  • 185 inlägg
  • 0
Det är ju en Europeisk spelare (Region 2).
Därför kan du inte spela dina Region 1 dvd.
Tror inte det går att göra spelaren Regionsfri

//Micke

#259

Postad 05 januari 2007 - 10:06

Mico
  • Mico
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Dum fråga kanske,

men har någon av dessa spelare möjligheten att spela in på HD-DVD? Jag hörde talas om någon spelare som lanserats i USA med HD-DVD-inspelning men det kanske inte stämmer.

<{POST_SNAPBACK}>


Finns en modell i japan som kan spela in. Kostar motsvarande 3.000 dollar. Finns inga planer i nuläget på att lansera den utanför Japan.

Inga av dom andra modellerna kan spela in.

<{POST_SNAPBACK}>


Gäller samma sak för alla Blu-ray spelare också?

#260

Postad 05 januari 2007 - 11:06

Peak
  • Peak
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0
Positiv recension här.

För de som undrat om den skalar upp även PAL DVDer bra verkar svaret vara kristallklart ja.

Ovan i tråden talas det om ryckiga panoreringar. Det är definitivt det fenomen som uppstår då man ska gå från 24 bildrutor till 60 med amerikanskt film material (sker genom något som tekniskt kallas 3:2 pulldown). Just under panoreringar ser man detta mycket kraftigt och det syns givetvis lika tydligt på en HD DVD som på en SD DVD.

Anledningen att det inte sker med europeiskt filmmaterial (eller i alla fall inte lika synligt) är att vi ska gå från 24 till 50 biler vilket sker genom att man tar var 24e ruta och dubblerar den. Detta tar oss till 25 och sedan kan man göra allt dubbelt. Faktum är att om man är riktigt uppmärksam kan man se detta sekundbaserade ryck. Ta mitt råd och skit i att leta efter det, för ju mindre man vet desto bättre! :)

Detta löses genom 1080p/24 vilket kan dubbleras, tredubblas eller femdubblas upp till 72 eller 120 Hz på bildvisaren vilket också nämndes ovan. Jag tror jag skrev tidigare i en tråd att jag dock är lite orolig för hur det blir med bildvisare i Europa. Min Pioneer 4270 plasma kan ställa visningsfrekvenser på 75Hz och 100Hz så den går ju garanterat bet. Min PT-AE900 projje klarar inte 72Hz. Nya generationens Pioneerplasmor i USA kan ryktesvis synka på 1080p/24 i 72Hz och Sony Pearl har jag för mig ska klara det också.

Hur ser framtiden ut för detta om man lever i en del av världen som har 50Hz? Någon som hört något substansiellt om 1080p/24 stöd som INTE kommer från USA???

EDIT: Rättstavat som vanligt...

Redigerat av Peak, 05 januari 2007 - 11:08.


#261

Postad 05 januari 2007 - 12:17

Thunderbird
  • Thunderbird
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 0
Igår testade jag Toshiba HD-E1 några PAL DVD för att jämföra med min gamla Denon 2910 som jag minns tidigare.
Toshiba spelare överträffar Denon 2910, färgen har fått flera olika nyanser som jag har inte sett tidigare och bilden blev mera och klar.
Så jag är helnöjd :) .

#262

Postad 05 januari 2007 - 20:35

Zero
  • Zero
  • Beroende

  • 1 269 inlägg
  • 0
Vilken jäkla fin bild den ger, såg precis Batman Begins på min HD-E1 :)

Skall se resten av filmerna jag har så snart jag kan :rolleyes:

#263

Postad 05 januari 2007 - 20:38

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Jag avundas er alla med dessa spelare :)

#264

Postad 06 januari 2007 - 10:39

Thunderbird
  • Thunderbird
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 0

Igår testade jag Toshiba HD-E1 några PAL DVD för att jämföra med min gamla Denon 2910 som jag minns tidigare.
Toshiba spelare överträffar Denon 2910, färgen har fått flera olika nyanser som jag har inte sett tidigare och bilden blev mera och klar.
Så jag är helnöjd  :wub: .

<{POST_SNAPBACK}>


Igår tog jag Armageddon film då syns undermålig interlacingen. Hoppas nya firmware löser på interlacinen problem på PAL DVD.

#265

Postad 06 januari 2007 - 13:30

Unregisteredae4b07cd
  • Unregisteredae4b07cd
  • Beroende

  • 1 374 inlägg
  • 0

OK, då har jag testat E1:an lite och detta är vad jag kommit fram till så här långt:


Sage, tack för intrycken! Jag har en fråga till dig. Hur upplever du CD-ljud? Enda skälet till att jag har en Denon 3910 är att den presterar bra med CD-samlingen jag har och jag vill inte göra för mycket avkall på kvalitet här.

Om du har möjlighet att slita dina rödsprängda ögon från skärmen, sluta dem utan att somna in och sätta på ett par skivor som du kan utan och innan samt posta lite intryck så vore jag väldigt tacksam.

På förhand, TehSmiskay

#266

Postad 06 januari 2007 - 14:42

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

  • 1 886 inlägg
  • 0

Jag avundas er alla med dessa spelare :wub:

<{POST_SNAPBACK}>


Varför köper du ingen då?

#267

Postad 06 januari 2007 - 15:20

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Jag avundas er alla med dessa spelare :wub:

<{POST_SNAPBACK}>


Varför köper du ingen då?

<{POST_SNAPBACK}>

För många är detta en stor investering, inget man köper i en handvändning. Det är trots allt många tusenlappar det handlar om. Mycket pengar för många.

#268

Postad 06 januari 2007 - 15:29

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

  • 1 919 inlägg
  • 0

Jag avundas er alla med dessa spelare :wub:

<{POST_SNAPBACK}>


Varför köper du ingen då?

<{POST_SNAPBACK}>

För många är detta en stor investering, inget man köper i en handvändning. Det är trots allt många tusenlappar det handlar om. Mycket pengar för många.

<{POST_SNAPBACK}>

Vi andra väntar nog på en "hybrid" för att få det bästa av 2 världar. Måste bara medge att den ( HD-E1 ) ligger bra till prismässigt.
// Hifighost

#269

Postad 06 januari 2007 - 16:22

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

  • 1 886 inlägg
  • 0

Jag avundas er alla med dessa spelare :wub:

<{POST_SNAPBACK}>


Varför köper du ingen då?

<{POST_SNAPBACK}>

För många är detta en stor investering, inget man köper i en handvändning. Det är trots allt många tusenlappar det handlar om. Mycket pengar för många.

<{POST_SNAPBACK}>


Jo men 6000:- som Toshiban kostar är väl inget att bekymra sig för, det är ju fickpengar.

#270

Postad 06 januari 2007 - 16:25

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Jo men 6000:- som Toshiban kostar är väl inget att bekymra sig för, det är ju fickpengar.

<{POST_SNAPBACK}>

Det är bara att gratulera, för mig är det rätt mycket pengar tyvär :) Vore det fickpengar skulle jag ha en betydligt fetare anläggning än jag har nu :wub:

Men men tillbaka på spåret :)

#271

Postad 06 januari 2007 - 16:29

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Tack Martin.M, det är så sant.

#272

Postad 06 januari 2007 - 16:45

Unregistered8abf939b
  • Unregistered8abf939b
  • Lärjunge

  • 344 inlägg
  • 0

Positiv recension här.

För de som undrat om den skalar upp även PAL DVDer bra verkar svaret vara kristallklart ja.

Ovan i tråden talas det om ryckiga panoreringar. Det är definitivt det fenomen som uppstår då man ska gå från 24 bildrutor till 60 med amerikanskt film material (sker genom något som tekniskt kallas 3:2 pulldown). Just under panoreringar ser man detta mycket kraftigt och det syns givetvis lika tydligt på en HD DVD som på en SD DVD.

Anledningen att det inte sker med europeiskt filmmaterial (eller i alla fall inte lika synligt) är att vi ska gå från 24 till 50 biler vilket sker genom att man tar var 24e ruta och dubblerar den. Detta tar oss till 25 och sedan kan man göra allt dubbelt. Faktum är att om man är riktigt uppmärksam kan man se detta sekundbaserade ryck. Ta mitt råd och skit i att leta efter det, för ju mindre man vet desto bättre!  :wub:

Detta löses genom 1080p/24 vilket kan dubbleras, tredubblas eller femdubblas upp till 72 eller 120 Hz på bildvisaren vilket också nämndes ovan. Jag tror jag skrev tidigare i en tråd att jag dock är lite orolig för hur det blir med bildvisare i Europa. Min Pioneer 4270 plasma kan ställa visningsfrekvenser på 75Hz och 100Hz så den går ju garanterat bet. Min PT-AE900 projje klarar inte 72Hz. Nya generationens Pioneerplasmor i USA kan ryktesvis synka på 1080p/24 i 72Hz och Sony Pearl har jag för mig ska klara det också.

Hur ser framtiden ut för detta om man lever i en del av världen som har 50Hz? Någon som hört något substansiellt om 1080p/24 stöd som INTE kommer från USA???

EDIT: Rättstavat som vanligt...

<{POST_SNAPBACK}>


Då är ju frågan varför Pioneer går ut med att deras nya skärmar är först ut med att kunna ta emot 1080p/24? Det borde väl innebära att det kommer funka bra med material i samma format? Man tycker att det borde kunna gå att ställa in HZ på skärmen efter just den regelen som du nämner ovan, 72 eller 120 hz?
Läser man på specarna på tex Blu-Ray står det på de flesta 1080p/24.

Är man inte så framtidssäker som man tror med en Pioneer 507XD?

#273

Postad 07 januari 2007 - 02:11

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

  • 1 029 inlägg
  • 0

Positiv recension här.

För de som undrat om den skalar upp även PAL DVDer bra verkar svaret vara kristallklart ja.

Ovan i tråden talas det om ryckiga panoreringar. Det är definitivt det fenomen som uppstår då man ska gå från 24 bildrutor till 60 med amerikanskt film material (sker genom något som tekniskt kallas 3:2 pulldown). Just under panoreringar ser man detta mycket kraftigt och det syns givetvis lika tydligt på en HD DVD som på en SD DVD.

Anledningen att det inte sker med europeiskt filmmaterial (eller i alla fall inte lika synligt) är att vi ska gå från 24 till 50 biler vilket sker genom att man tar var 24e ruta och dubblerar den. Detta tar oss till 25 och sedan kan man göra allt dubbelt. Faktum är att om man är riktigt uppmärksam kan man se detta sekundbaserade ryck. Ta mitt råd och skit i att leta efter det, för ju mindre man vet desto bättre!  :)

Detta löses genom 1080p/24 vilket kan dubbleras, tredubblas eller femdubblas upp till 72 eller 120 Hz på bildvisaren vilket också nämndes ovan. Jag tror jag skrev tidigare i en tråd att jag dock är lite orolig för hur det blir med bildvisare i Europa. Min Pioneer 4270 plasma kan ställa visningsfrekvenser på 75Hz och 100Hz så den går ju garanterat bet. Min PT-AE900 projje klarar inte 72Hz. Nya generationens Pioneerplasmor i USA kan ryktesvis synka på 1080p/24 i 72Hz och Sony Pearl har jag för mig ska klara det också.

Hur ser framtiden ut för detta om man lever i en del av världen som har 50Hz? Någon som hört något substansiellt om 1080p/24 stöd som INTE kommer från USA???

EDIT: Rättstavat som vanligt...

<{POST_SNAPBACK}>


Tack för ditt inlägg, du löste några gåtor åt mig, Heder!

#274

Postad 07 januari 2007 - 02:31

Addex
  • Addex
  • Veteran

  • 1 902 inlägg
  • 0

Är man inte så framtidssäker som man tror med en Pioneer 507XD?

<{POST_SNAPBACK}>


Jodå då du matar den med 1080/720 @ 24p så kör den 3:3 pulldown.

Denna tv är som gjord för Blu-ray och HD DVD.

#275

Postad 07 januari 2007 - 02:41

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

  • 1 886 inlägg
  • 0
Nja det är ju bara en 768p panel....

Du ska ha PDP-5000EX i så fall om du vill utnyttja BD eller HD-DVD.

#276

Postad 07 januari 2007 - 12:51

Horrabin
  • Horrabin
  • Lärjunge

  • 402 inlägg
  • 0
Alltså, jag är lite förvirrad. Jag funderar på om jag ska köpa mig en E1 nu eller om man ska vänta till EX1 kommer om ett tag (till ett högre pris); just nu lutar det åt E1 för den verkar räcka som en första HD-DVD spelare till det kommer fler och bättre modeller. Dock vill jag ju kunna få ut bästa möjliga ljud också, och vad jag hade förstått så kan jag skicka TrueHD via HDMI-kopplingen till min receiver (Denon 4306) och spela upp ljudet, jag behöver alltså inte de analoga kopplingarna som finns på EX1 för att kunna lyssna på TrueHD. Men så läser jag detta på AVForum:

Plus you can access some (but not all) of the advanced audio options through HDMI as long as you have a HDMI equipped suitable amp.


Vilka ljudvarianter är det man inte kan få tillgång till om man kör via HDMI? Och lär det vara någon skillnad alls ljudmässigt om man skickar TrueHD via HDMI till min receiver (E1) eller om man skickar via de analoga utgångarna (EX1)?

#277

Postad 07 januari 2007 - 13:14

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlägg
  • 0

För de som undrat om den skalar upp även PAL DVDer bra verkar svaret vara kristallklart ja.

<{POST_SNAPBACK}>

Uppskalning kanske den gör ok, har ingen aning. Har inte mkt värde dock då deinterlaceingen inte verkar vara nån höjdare (eller snarare inkonsekvent), länk. Synd, hoppas de fixar det i kommande FW.

#278

Postad 07 januari 2007 - 14:35

Cameron
  • Cameron
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0
Sorry guys, men jag blir inte klok på det här med ljud. Jag kör med en Sony 5200ES förstärkare, som klarar PCM ljud via HDMI. Vilken av dessa HD-DVD spelare ska jag välja? Kan jag köra med E1, och få ut ljudet, i PCM format, via HDMI? Eller är det med fördel att köra analogt 5.1 ljud ut från XE1?

Är det några nackdelar med att köra ljudet via HDMI med E1? Och viktigast av allt, är detta den bästa lösningen?

Förvirrad :blink: :)

#279

Postad 07 januari 2007 - 14:37

Unregistered67d97076
  • Unregistered67d97076
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0
Nu när Toshiba släppt sin generation två av HD-Dvd spelare, Toshiba HD XA2 så är man lite nyfiken på när den finns tillgänlig här hemma.

Hmmm får nog sätte i linserna och läsa lite bättre .....HD XA2 är ju den som i Europa kallas HD-XE1 och den tråden är ju redan igång :)

Redigerat av Unregistered67d97076, 07 januari 2007 - 15:04.


#280

Postad 07 januari 2007 - 16:18

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

  • 1 886 inlägg
  • 0

Sorry guys, men jag blir inte klok på det här med ljud. Jag kör med en Sony 5200ES förstärkare, som klarar PCM ljud via HDMI. Vilken av dessa HD-DVD spelare ska jag välja? Kan jag köra med E1, och få ut ljudet, i PCM format, via HDMI? Eller är det med fördel att köra analogt 5.1 ljud ut från XE1?

Är det några nackdelar med att köra ljudet via HDMI med E1? Och viktigast av allt, är detta den bästa lösningen?

Förvirrad :D  :D

<{POST_SNAPBACK}>


Om du ska ha Dolby TruHD måste du köra analogt ut från spelaren till receivern.

Detta scenario gäller om du köper XE1:an.

Redigerat av Packetloss, 07 januari 2007 - 16:19.


#281

Postad 10 januari 2007 - 12:45

Unregisteredd3e6445d
  • Unregisteredd3e6445d
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
Jag fick min Toshiba HD-E1 igår och jag måste säga att spelaren är väldigt buggig. När jag tryckte på stop och sedan skulle starta igen så hade den hängt sig så att jag fick rycka elsladden.
En annan gång pausade jag filmen för att gå iväg en stund och då stängde spelaren av sig själv.
Kanske inte låter så allvarligt men det finns ingen resume funktion på spelaren så filmen börjar om från början igen.
Den värsta buggen är ju ändå att om man som jag har en projektor med DVI-ingång och använder HDMI-utgången på spelaren försvinner många mörka detaljer från filmen. Jag upplevde bilden som betydligt bättre på komponentutgången.
Andra nackdelar är att spelaren har en fläkt och att fjärrkontrollen är helt ologisk. Hade föredragit om t.ex. play, pause knapparna hade varit lite större.
Visst det är grym bild men jag hade väntat mig mer för 6000:-
Nu kanske många buggar kommer lösa sig genom firmware uppdateringar men det är ju ingenting som går att garantera.

#282

Postad 10 januari 2007 - 20:58

Prism
  • Prism
  • Forumräv

  • 856 inlägg
  • 0
Det låter som du har projen har data svärta inställt medans spelaren skickar videosvärta på DVI ingången, kolla om du kan ändra det i menyn på projen eller i spelaren.

#283

Postad 10 januari 2007 - 22:32

peggen
  • peggen
  • Lärjunge

  • 430 inlägg
  • 0
Fick min HD-E1 idag.
Enda konstigheten hittills har varit att den vägrade spela upp Star Wars Episode II (på vanlig DVD) först, efter att kört Episode III en liten stund så gick det bra med 2:an.

Tyvärr kan jag konstatera att de-interlacingen är riktigt dålig på vanlig dvd, ungefär som eller lite sämre än Denon 1730. I övrigt ser det riktigt trevligt ut.
Med HD DVD ser det så klart riktigt bra ut.
Den är snabb i menyerna och känns inte så seg under uppstart eller filmladdning.

Nä, blir nog en retur på denna och en XE1 när den kommer.

#284

Postad 10 januari 2007 - 22:46

Unregisteredd3e6445d
  • Unregisteredd3e6445d
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0

Det låter som du har projen har data svärta inställt medans spelaren skickar videosvärta på DVI ingången, kolla om du kan ändra det i menyn på projen eller i spelaren.

<{POST_SNAPBACK}>


Det är tyvärr inte möjligt att fixa genom någon magisk inställning om jag fattat allt rätt. Kolla t.ex. denna tråden på avs forum. A2 är förövrigt den amerikanska modellen av HD-E1.

http://www.avsforum....ad.php?t=783482

The HD A1 (after firmware 1.30) and the A2 have the Black Crush problem on some HDMI>DVI setups. The best way to tell is to throw in a disc with the THX setup, such as Star Wars, and check the patterns. You will not be able to see all the shades of black if the problem does exist, and you will also probably see a WTW problem (you will see one large white square instead of several smaller squares. And the colorspace issur (Black Crush) cannot be rectified by adjusting the brightness controls. It can be addressed with a firmware fix. I had reverted back to firmware 1.2 with my HD A1 and the problem was resolved.

This problem usually shows up when going from HDMI to DVI. I have not heard of any Black Crush problems when using component.

Many people here have complained to Toshiba, so hopefully this will be resolved. If you want to chime in, contact Toshiba service and ask for Andy McEnroe, as he is supposedly the one who can get this resolved.

#285

Postad 11 januari 2007 - 13:41

Peak
  • Peak
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0

Sorry guys, men jag blir inte klok på det här med ljud. Jag kör med en Sony 5200ES förstärkare, som klarar PCM ljud via HDMI. Vilken av dessa HD-DVD spelare ska jag välja? Kan jag köra med E1, och få ut ljudet, i PCM format, via HDMI? Eller är det med fördel att köra analogt 5.1 ljud ut från XE1?

Är det några nackdelar med att köra ljudet via HDMI med E1? Och viktigast av allt, är detta den bästa lösningen?

Förvirrad :)  :)

<{POST_SNAPBACK}>


Om du ska ha Dolby TrueHD måste du köra analogt ut från spelaren till receivern.

Detta scenario gäller om du köper XE1:an.

<{POST_SNAPBACK}>


O nej... Här måste jag säga ifrån. Min förstärkare har stöd för HDMI 1.1. (Jag tror att en av uppgraderingarna från 1.0 till 1.1 var att kunna acceptera multipla PCM spå över HDMI-uppkopplingen, men är ej säker på denna detalj.) Om du kan ta emot PCM över HDMI på din Sony 5200ES, är den säkert också HDMI 1.1 kompatibel.

Jag kopplar in min HD-A2 (iofs USA-version, men på detta området ska det inte vara någon skillnad) i min Pioneer VSX-AX2:a via endast en HDMI kabel, och då får jag en 5.1 PCM signal när jag drar igång filmen (säg Batman Begins). Filmen defaultar tyvärr alltid till Dolby Digital Plus, så man får ge sig in i menyerna för att byta upp sig till TrueHD. Därefter "låser receivern om sig" och börja spela det nya ljudspåret.

Skillnaden mot när man skickade överen bitstream till förstärkaren förr, är att spelaren i sig skickar ju alltid över sex separerade och helt okomprimerade spår. (Detta är ju vad PCM är). Avkodningen av ljudformat sker innan HDMI kabeln kommer in i bilden och därför är det ingen skillnad på om du kör Dolby Digital Plus eller Dolby TrueHD.

Min kontenta: Har ni en receiver med HDMI (kanske 1.1 är ett krav, någon som vet?), behöver ni absolut inte analoga 5.1 utgångar.

Om ni vill lyssna på vad separation är, lyssna på scenen med en massa flaggor efter Wayne har blivit utslängd ur fängelset. Man hör VARENDA flagga i TrueHD!!!!!

Sitt inte och tveka på att köpa om ni har de finansiella möjligheterna. Hoppa på för PQ&AQ har aldrig varit så här bra. Det är en revolution!!!

#286

Postad 11 januari 2007 - 14:33

Cameron
  • Cameron
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0

Sorry guys, men jag blir inte klok på det här med ljud. Jag kör med en Sony 5200ES förstärkare, som klarar PCM ljud via HDMI. Vilken av dessa HD-DVD spelare ska jag välja? Kan jag köra med E1, och få ut ljudet, i PCM format, via HDMI? Eller är det med fördel att köra analogt 5.1 ljud ut från XE1?

Är det några nackdelar med att köra ljudet via HDMI med E1? Och viktigast av allt, är detta den bästa lösningen?

Förvirrad :)  :)

<{POST_SNAPBACK}>


Om du ska ha Dolby TrueHD måste du köra analogt ut från spelaren till receivern.

Detta scenario gäller om du köper XE1:an.

<{POST_SNAPBACK}>


O nej... Här måste jag säga ifrån. Min förstärkare har stöd för HDMI 1.1. (Jag tror att en av uppgraderingarna från 1.0 till 1.1 var att kunna acceptera multipla PCM spå över HDMI-uppkopplingen, men är ej säker på denna detalj.) Om du kan ta emot PCM över HDMI på din Sony 5200ES, är den säkert också HDMI 1.1 kompatibel.

Jag kopplar in min HD-A2 (iofs USA-version, men på detta området ska det inte vara någon skillnad) i min Pioneer VSX-AX2:a via endast en HDMI kabel, och då får jag en 5.1 PCM signal när jag drar igång filmen (säg Batman Begins). Filmen defaultar tyvärr alltid till Dolby Digital Plus, så man får ge sig in i menyerna för att byta upp sig till TrueHD. Därefter "låser receivern om sig" och börja spela det nya ljudspåret.

Skillnaden mot när man skickade överen bitstream till förstärkaren förr, är att spelaren i sig skickar ju alltid över sex separerade och helt okomprimerade spår. (Detta är ju vad PCM är). Avkodningen av ljudformat sker innan HDMI kabeln kommer in i bilden och därför är det ingen skillnad på om du kör Dolby Digital Plus eller Dolby TrueHD.

Min kontenta: Har ni en receiver med HDMI (kanske 1.1 är ett krav, någon som vet?), behöver ni absolut inte analoga 5.1 utgångar.

Om ni vill lyssna på vad separation är, lyssna på scenen med en massa flaggor efter Wayne har blivit utslängd ur fängelset. Man hör VARENDA flagga i TrueHD!!!!!

Sitt inte och tveka på att köpa om ni har de finansiella möjligheterna. Hoppa på för PQ&AQ har aldrig varit så här bra. Det är en revolution!!!

<{POST_SNAPBACK}>


Precis vad jag trodde också. Tack för att du förtydligade detta. Däremot verkar det vara lite knivigare med dom nya HD DTS ljudspåren...

#287

Postad 11 januari 2007 - 20:49

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

  • 2 523 inlägg
  • 0
historiskt ögonblick idag i mitt lilla liv, jag befann mig för första gången i en affär med möjligheten att slänga upp pengar och gå därifrån med en HDDVD spelare och filmer :-)
men tyvärr blev det inte så, priset media markt tar för den är alldeles för högt.

#288

Postad 12 januari 2007 - 00:53

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

  • 2 523 inlägg
  • 0
http://www.avsforum....ad.php?t=782887

nu vet jag vad jag vill köpa! vi får se om pengarna räcker bara :-)

#289

Postad 12 januari 2007 - 08:05

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0

http://www.avsforum....ad.php?t=782887

nu vet jag vad jag vill köpa! vi får se om pengarna räcker bara :-)

<{POST_SNAPBACK}>

AX2 eller EX1? Regionsfria för SD-DVD vore trevligt dock....

#290

Postad 12 januari 2007 - 09:07

Cameron
  • Cameron
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0

http://www.avsforum....ad.php?t=782887

nu vet jag vad jag vill köpa! vi får se om pengarna räcker bara :-)

<{POST_SNAPBACK}>

AX2 eller EX1? Regionsfria för SD-DVD vore trevligt dock....

<{POST_SNAPBACK}>


EX1 är samma spelare som AX2. Vi får generation två direkt <_<

#291

Postad 12 januari 2007 - 09:14

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlägg
  • 0

Min kontenta: Har ni en receiver med HDMI (kanske 1.1 är ett krav, någon som vet?), behöver ni absolut inte analoga 5.1 utgångar.

<{POST_SNAPBACK}>

Exakt, myten om att man måste ha HDMI v1.3 för att lyssna på TrueHD ska dö! <_<

#292

Postad 12 januari 2007 - 11:11

Cameron
  • Cameron
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0

Min kontenta: Har ni en receiver med HDMI (kanske 1.1 är ett krav, någon som vet?), behöver ni absolut inte analoga 5.1 utgångar.

<{POST_SNAPBACK}>

Exakt, myten om att man måste ha HDMI v1.3 för att lyssna på TrueHD ska dö! <_<

<{POST_SNAPBACK}>


Word! :P

Nu som har någon av dessa spelare. Finns det någon direktknapp för undertext? På min HD-DVD till Xbox 360 finns det inte någon sådan, så jag undrar om detta har att göra med MS utvecklinga av fjärren till HD-DVD'n eller HD-DVD formatet i sig. Länk till min fråga angående detta på Xbox HD-DVD forumet - https://www.minhembi...8

#293

Postad 12 januari 2007 - 11:59

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

  • 1 919 inlägg
  • 0
Det får nog bli XE1 för min del efter ha läst Beagle five länk, man får hoppas på en firmware till att det även kan läsa andra regioner på dvd.
Är det någon som känner till hur bra Toshiba är på att vidar utveckla firmwares på redan släppta maskiner?
Det är väll bättre supportavdelning än hos Pioneer där man oftast struntar i vidarutveckling av programvaror på redan släppta produkter. I de fall av nya firmwares har de gjorts av privatpersoner med stor kunskap och brinnande intresse.
Toshiba är nog det ända kända märke jag inte haft ännu.
// Hifighost

#294

Postad 12 januari 2007 - 12:27

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
hifighost: Toshiba är en av få företag, tillsammans med Sony, som jag har hört kommit med nya firmwares till sina "nextgen-spelare". Rätta mig om jag har fel. Bara att kolla på hur flitigt de uppdaterat de amerikanska spelarna som funnits ute ett tag. Version 2.0 fixade det mesta på de maskinerna.

Jag har en XE1 på beställning och man sitter och myser när man får läsa sånt som står i Beagle fives länk. Hoppas nu bara att de resultaten gäller för XE1an som ska vara "identisk" med XA2. Synd bara att den inte tar SACD och DVD-Audio......och Blu-ray. :angry:

Edit: Sony (texten ovan) kommer med uppdateringar också! Bra! :)

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 12 januari 2007 - 23:02.


#295

Postad 12 januari 2007 - 12:55

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

  • 1 919 inlägg
  • 0
Det låter mycket bra. :)
Skönt med producenter som bryr sig om sina konsumenter.
// Hifighost

#296

Postad 12 januari 2007 - 15:23

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

  • 887 inlägg
  • 0
Om jag minns rätt kom man till de amerikanska gen 1 maskinerna med följande nya firmware

1.1
1.3 (vill minnas att 1.2 aldrig kom officiellt)
1.4
2.0

Man har även sagt att man kommer att fortsätta supporta den första generationen men det är rimligtvis tveksamt om man kommer med firmwares som fixar nya funktioner. Det skulle ju teoretiskt innebära en risk för minskad uppgradering från första till andra (eller senare) generationer.

Finns ingen anledning att tro annat än att de kommer att fortsätta på samma sätt.

#297

Postad 12 januari 2007 - 22:56

Unregisteredae4b07cd
  • Unregisteredae4b07cd
  • Beroende

  • 1 374 inlägg
  • 0
(En Smisker som varit på affärsresa i 3 dagar abstinens-läser forumtråden med saliv rinnandes i floder utmed mungiporna)

#298

Postad 12 januari 2007 - 23:59

peggen
  • peggen
  • Lärjunge

  • 430 inlägg
  • 0

http://www.avsforum....ad.php?t=782887

nu vet jag vad jag vill köpa! vi får se om pengarna räcker bara :-)

<{POST_SNAPBACK}>


Japp, vill också ha. Har köpt en HD-E1 som kommer lämnas tillbaka till Elgiganten pga usel de-interlacing av vanliga dvd-filmer. Hoppas att XE1 är bra på PAL-DVD också.
Undrar var jag ska boka den där dom har en bra avvägning mellan service och pris?

#299

Postad 13 januari 2007 - 12:21

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

  • 1 113 inlägg
  • 0

http://www.avsforum....ad.php?t=782887

nu vet jag vad jag vill köpa! vi får se om pengarna räcker bara :-)

<{POST_SNAPBACK}>


Japp, vill också ha. Har köpt en HD-E1 som kommer lämnas tillbaka till Elgiganten pga usel de-interlacing av vanliga dvd-filmer. Hoppas att XE1 är bra på PAL-DVD också.
Undrar var jag ska boka den där dom har en bra avvägning mellan service och pris?

<{POST_SNAPBACK}>

Webhallen? Priset är ju bra...

#300

Postad 13 januari 2007 - 16:54

peggen
  • peggen
  • Lärjunge

  • 430 inlägg
  • 0

Webhallen? Priset är ju bra...


Ja, dom ligger ju bra till. Är det någon som vet om dom är duktiga på att leverera? Jag har mailat dom om tillgång på både E1 och XE1, men fick ett ganska luddigt svar.

Undrar hur duktiga Toshiba är generellt på att hantera PAL-DVD. Även om det sitter mycket bättre hårdvara i XE1 än i E1 så är väl ändå mjukvaran helt avgörande för att de-interlacing och uppskalning ska bli bra. Med tanke på hur usel E1 är med de-interlacingen på vanliga DVD så är jag faktiskt lite orolig.
Att sedan Blu-Ray ser starkare ut än någonsin gör det inte enklare. Kommande Samsung-spelaren, som verkar bli direkt konkurrent till XE1, ser ju riktigt intressant ut. Fasen vad svårt det är. Vill inte vänta, för min projektor har blivit kräsen nu när den fått smaka lite på HD.



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.