Officiell Tråd - LG RZ-42PX4R
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
19 år sedan |
Postad 07 september 2005 - 13:32
Postad 07 september 2005 - 13:54
Testnummret av HD plasman (Hemmabio) kommer den 11 oktoberNär finns detta nummer i handeln? Är det september eller oktober månads nummer Fredholm menar?
Men som sagt, utan LG:S högupplösta.
Redigerat av jofalk, 07 september 2005 - 14:46.
Postad 07 september 2005 - 14:44
Det ända som jag inte får grepp om är att dvd bilden genom komponent är klart sämre än scart-RGB !!!
DVD:n är Pioneer 585 och komponent kabeln clicktronic från kjell & co (5 meters).
jag har provat både progresivt och interlaced från komponent men samma resultat alltså sämre än med scart. Ni andra som har provat scart vs komponent känner ni igen detta ?
Jag hade iaf. väntat mig snäppet bättre bild eller lika bra......
tacksam för svar.....

Postad 07 september 2005 - 15:11
chet - ja, du kan bläddra mellan undersidor, den har riktigt bra text tv snabb som faen.
danbys - det är AV1 som stödjer RGB, scart. Den andra RGB är väl för datorn, tror jag.
Hur sjutton gjorde du när du bläddrade mellan undersidor i Text-TVn?? Jag stod och kollade på den här hos en handlare och försökte med just detta hur länge som helst utan att lyckas.
Jag är ett Text-TV-freak och vill veta hur denna funktion funkar. I övrigt är Text-TVn supersnabb och du bläddrar bland sidorna EXTREMT snabbt, men hur gör man med undersidorna???
Postad 07 september 2005 - 15:50
PA50 har en jäkla bra bild då jag sett den "Live".
Däremot så har jag aldrig sett LG:n "Live" så att säga.
Känns lite som man har köpt "grisen i säcken"...men...men.
Efter att jag läst allt positivt i denna tråd + hemmabios utlägg om "bästa plasman"
så bestämde jag mig......att den sen har VGA ingång som ej Pannan har var
ganska avgörandet tror jag.....
Bilden måste vara minst lika bra som pannan annars blir jag besviken !

Men jag är övertygad att den har det.
Har CanalDigital med PVR Box och en kanon bild på min vanliga ctr TV idag.
Förhoppningen är att det ska bli minst lika bra om inte bättre!.....
ser ut som jag får den levererad i slutet på veckan eller i början på nästa !

Redigerat av not_fragile, 07 september 2005 - 15:54.
Postad 07 september 2005 - 22:01
OK,
då har även jag beställt en efter lite funderande på olika modeller hit och dit. Får hoppas att man blir nöjd. Beställde den från Fyndbörsen och får med ett väggfäste. Är det någon som har köpt från och använt deras väggfäste?
Det sitter som berget, hade rätt blandad vägg, dubbelgips å spån + murbruk bakom så jag drog i de fyra skruvar som följde med och jag skulle kunna ställa mig på den och hoppa utan att den skulle röra sig.
Postad 07 september 2005 - 22:03
chet - ja, du kan bläddra mellan undersidor, den har riktigt bra text tv snabb som faen.
danbys - det är AV1 som stödjer RGB, scart. Den andra RGB är väl för datorn, tror jag.
Hur sjutton gjorde du när du bläddrade mellan undersidor i Text-TVn?? Jag stod och kollade på den här hos en handlare och försökte med just detta hur länge som helst utan att lyckas.
Jag är ett Text-TV-freak och vill veta hur denna funktion funkar. I övrigt är Text-TVn supersnabb och du bläddrar bland sidorna EXTREMT snabbt, men hur gör man med undersidorna???
piltangenterna höger vänster...

Postad 07 september 2005 - 22:08
Har nu haft min PX4 RV i drygt en vecka och testat div. inst. osv.
Det ända som jag inte får grepp om är att dvd bilden genom komponent är klart sämre än scart-RGB !!!
DVD:n är Pioneer 585 och komponent kabeln clicktronic från kjell & co (5 meters).
jag har provat både progresivt och interlaced från komponent men samma resultat alltså sämre än med scart. Ni andra som har provat scart vs komponent känner ni igen detta ?
tacksam för svar.....![]()
Hade jag också, måste säga att jag inte ser någon skillnad inte på "backupfilmer" men med orginaldvd så är det kanon bild.
Jag har en hk dvd 22 och kör prog. komponent med supra av3 1 meters och blev lite ledsen när jag inte såg någon enorm skillnad från min gamla yamaha, men lg´n har en faroudja chip i sig så det gör ju jobbet, tror man måste mata med 720p/1080i för att få någon enorm skillnad eller köra med hdmi. Fick inte plats med nått annat en komponent för dvd´n så...
Postad 08 september 2005 - 02:39
Kan säga att jag funderade både en och två gånger innan jag slog till dels pga att jag inte hade sett den live men även designen som har en oerhört stor betydelse för mig... förstår inte att så passs många tillverkare gör så tråkiga och fula plasmor... men måste bara få påpeka att den är 100ggr snyggare live än på bild. Det är som dag och natt så nu har man precis satt upp den på väggen samt även fått upp högtalarna på väggen och säger bara WOW vad snygg den är....
Hoppas bara att man fått ett felfritt X ska starta upp den i helgen...
Bilder utlovas efter ommålning av väggen samt kabeldragning

BTW: Någon som fått sig ett X som varit defekt på ett eller annat sätt?
// Mike
Postad 08 september 2005 - 06:29
Själv kör jag en centrum sirius 300 med progresiv komponent och tycker bilden är kanon. Har RGB upptagen så jag har inte testat den via DVD. Jag har hela tiden misstänkt att jag börjar bli halvblind eftersom jag inte ser några fel. Därför lånade jag igår en Panasonic DVD-S97 och anslöt med hdmi. Jag satte mej och tänkte nu kommer bilden att bli så bra att hakan droppar i backen. Men icke, visst vart bilden klart bättre men inte så mycket som jag trott. Så nu har jag sett med egna ögon vad hemmabio skrev. LG;n är så bra i sej själv att det inte blir något jättelyft med en DVD med hdmi.Har nu haft min PX4 RV i drygt en vecka och testat div. inst. osv.
Hade jag också, måste säga att jag inte ser någon skillnad inte på "backupfilmer" men med orginaldvd så är det kanon bild.
Jag har en hk dvd 22 och kör prog. komponent med supra av3 1 meters och blev lite ledsen när jag inte såg någon enorm skillnad från min gamla yamaha, men lg´n har en faroudja chip i sig så det gör ju jobbet, tror man måste mata med 720p/1080i för att få någon enorm skillnad eller köra med hdmi. Fick inte plats med nått annat en komponent för dvd´n så...
Postad 08 september 2005 - 08:34
Står i valet och kvalet om jag skall köpa denna plasma.
Var på OnOff igår och såg den live, och jag måste säga att den ger en helt underbar bild jämfört mot sina högupplösta storebröder på analog tv signal.
RZ-42PY10 som stod brevid, med exakt samma inställningar i menyn, kändes dimmig och otydlig i bilden jämfört mot PX4RV´n.
Det finns dock ett litet "aber" till att jag inte slagit till ännu: upplösningen.
852*480 är ju inte en speciellt bra upplösning om du tex vill kunna surfa behagligt.
Är det någon har kopplat den till en pc via VGA och kan förtälja vilka upplösningar den tar emot?
Hur blir skärpan om du matar den med en högre upplösning?
Går det att läsa texten på datorn eller måste man ha falkögon då?
Postad 08 september 2005 - 08:37
Själv kör jag en centrum sirius 300 med progresiv komponent och tycker bilden är kanon. Har RGB upptagen så jag har inte testat den via DVD. Jag har hela tiden misstänkt att jag börjar bli halvblind eftersom jag inte ser några fel. Därför lånade jag igår en Panasonic DVD-S97 och anslöt med hdmi. Jag satte mej och tänkte nu kommer bilden att bli så bra att hakan droppar i backen. Men icke, visst vart bilden klart bättre men inte så mycket som jag trott. Så nu har jag sett med egna ögon vad hemmabio skrev. LG;n är så bra i sej själv att det inte blir något jättelyft med en DVD med hdmi.
Visst är bilden kanon , kan inte säga annat, men att bilden inte blir märkbart bättre oavsätt dvd och koppling är ju lite mystiskt...så bra kan väl ändå inte chippet vara och på vilka ingångar jobbar det? Får ta å kolla upp det här lite noggrannare,..

Postad 08 september 2005 - 08:51
Jaha, detta blir mitt första inlägg i detta forum (har dock hängt här rätt länge).
Var på OnOff igår och såg den live, och jag måste säga att den ger en helt underbar bild jämfört mot sina högupplösta storebröder på analog tv signal.
RZ-42PY10 som stod brevid, med exakt samma inställningar i menyn, kändes dimmig och otydlig i bilden jämfört mot PX4RV´n.
Det finns dock ett litet "aber" till att jag inte slagit till ännu: upplösningen.
852*480 är ju inte en speciellt bra upplösning om du tex vill kunna surfa behagligt.
Är det någon har kopplat den till en pc via VGA och kan förtälja vilka upplösningar den tar emot?
Vill du ha en högupplöst så kan du ju alltid slå till på en px4r eller px5r. Några tusen till, men kan nog va klart värt det i längden.
Postad 08 september 2005 - 09:05
PX4R låter ju som sagt väldigt intressant på pappret, men efter att ha sett PX4RV live så...
PX4R verkar inte släppts ännu, och vill-ha faktorn just nu är jobbig att stå emot!
Frågan återstår dock: Hur blir bilden när man matar den med högre upplösning?
Postad 08 september 2005 - 09:20
Själv kör jag en centrum sirius 300 med progresiv komponent och tycker bilden är kanon. Har RGB upptagen så jag har inte testat den via DVD. Jag har hela tiden misstänkt att jag börjar bli halvblind eftersom jag inte ser några fel. Därför lånade jag igår en Panasonic DVD-S97 och anslöt med hdmi. Jag satte mej och tänkte nu kommer bilden att bli så bra att hakan droppar i backen. Men icke, visst vart bilden klart bättre men inte så mycket som jag trott. Så nu har jag sett med egna ögon vad hemmabio skrev. LG;n är så bra i sej själv att det inte blir något jättelyft med en DVD med hdmi.
Visst är bilden kanon , kan inte säga annat, men att bilden inte blir märkbart bättre oavsätt dvd och koppling är ju lite mystiskt...så bra kan väl ändå inte chippet vara och på vilka ingångar jobbar det? Får ta å kolla upp det här lite noggrannare,..
Själv kommer jag att köpa en Denon DVD 1920 som kommer i slutet av september (se specifikation) som har HDMI samt DCDi från Faroudja med en inbyggd scaler som kan skala upp bilden till 720p eller 1080i. Har testat 1920´s storebror 2910 på Hifi-klubben med PX4RV i 1080i & HDMI. Körde Lotr: Rotk och det var en väldigt stor skillnad på bilden då jämfört med den NAD spelare vi testade med innan som använde komponent. Mycket skarpare bild.
Redigerat av danbys, 08 september 2005 - 09:21.
Postad 08 september 2005 - 10:33
Pionner med RGB var väldigt bra, inget direkt att klaga på, en mycket trevlig bild helt enkelt.
Växlade sen till BBK med Komponent, körde samma scen och det blev en lite klarare bild, mer skarp och detaljerad, men inte så mycket som jag trodde att det skulle skilja, dock var det skillnad !!
Har skaffat mig en Dvi - Hdmi kabel idag, av shysst kvalite, så jag ska kolla ikväll och jämföra.
Var även och köpte ett väggfäste till TV´n igår, på Siba har dom ett som kostar 1290 Kr som är väldigt bra + att det är tiltbart 10 grader. Sen att jag kunde pruta ner det till 990 Kr gjorde det ju inte sämre :-)
Postad 08 september 2005 - 12:53
Jag har precis köpt en PX4Rv men jag har ett problem. Jag har köpt ett väggfäste men Scartkontakten tar i väggen så tv lutar och vilar mot Scarten

Vilket fäste har ni i så fall som fungerar?
Postad 08 september 2005 - 13:08
Hej!
Jag har precis köpt en PX4Rv men jag har ett problem. Jag har köpt ett väggfäste men Scartkontakten tar i väggen så tv lutar och vilar mot Scarten. Leter nu med ljus och lykta efter ett fäste som passar. Är det någon som köpt ett fäste och kör med Scart och Tv hänger bra på väggen?
löpte sibas för 699:- sitter iof nära väggen... fick ta bort skyddshöljet runt scarten (vet inte om det e så stor nackdel) annars funkar den kanon
Postad 08 september 2005 - 15:19
Hej!
Jag har precis köpt en PX4Rv men jag har ett problem. Jag har köpt ett väggfäste men Scartkontakten tar i väggen så tv lutar och vilar mot Scarten. Leter nu med ljus och lykta efter ett fäste som passar. Är det någon som köpt ett fäste och kör med Scart och Tv hänger bra på väggen?
kan du inte sätta distanser på fästskenorna bak på plasman? så du kommer ut några cm från väggen... kan man på mitt 699:- sibafäste iaf
Postad 08 september 2005 - 17:21
Hej!
kan du inte sätta distanser på fästskenorna bak på plasman? så du kommer ut några cm från väggen... kan man på mitt 699:- sibafäste iaf
Inte det fästet som jag har där finns det iof. en möjlighet att sätta en distans mellan hängskenan och tv men det känns lite väl bräckligt. Skruven är ju rätt tunn som man fäster i TV. Var på Onoff och kollade på ett SMS fäste och där fanns det möjlighjet att sätta en distans mellan väggen och väggfästskenan. Detta verkar ju vara ett alternativ

Postad 08 september 2005 - 17:42
Postad 08 september 2005 - 23:07
Jag har testat och tycker väl bara att det är 800x600 som fungerar. Men om datoranslutning för att surfa är viktigt så ska du nog kolla efter en högupplöst skärm.Jaha, detta blir mitt första inlägg i detta forum (har dock hängt här rätt länge).
Postad 09 september 2005 - 08:32
Jag testade igår med Dvi-HDmi mellan min BBk och Plasma. Och jag kan inte säga att bilden blev så annorlunda om man jämför med Komponent, bägge uppvisar en mycket bra och levande bild. Dock blev bilden lite stabilare med 720p Vs 1080i om man växlade mellan dom 2 lägerna.
Postad 09 september 2005 - 09:53
Jag har testat och tycker väl bara att det är 800x600 som fungerar. Men om datoranslutning för att surfa är viktigt så ska du nog kolla efter en högupplöst skärm.
Tack för svaret!
Nä, det är väl egentligen inte så viktigt i nuläget eftersom min HTPC brakade ihop efter ett blixtnedslag. Har därför inte bestämt mig för vad för typ av "låda" jag skall koppla till tv´n (htpc, xbox, mediadisk osv). Ganska angenämt problem dock... HTPC var så jädra mekigt och ett ständigt konfande gjorde att damen där hemma inte var intressarad av att använda grejerna.
Bestämde mig iaf idag och beställde en 42PX4RV! Hoppas på en snabb leverans!

Postad 09 september 2005 - 10:30

Postad 09 september 2005 - 11:36

förövrigt kollade på blocket och såg denna annons.
http://www.blocket.s...&l=0&c=1&city=0
Företags annons och säljes som en HD TV (titta på lappen klistrad på tv'n)
...va bra då har man köpt sig en HD TV...

Postad 09 september 2005 - 11:57
Handlade via en släkting (som jobbar med sådana produkter) till ett mycket bra pris, mer kan jag inte säga...

Postad 09 september 2005 - 12:05
Du då? Vad fick du för pris och varifrån handlade du? Nyfiken...
Postad 09 september 2005 - 14:53
TV LG42PX5R receives the prestigious award of magazine Total DVD "The Best purchase ".
There is an opinion of magazine experts about new LG product:
New TV LG 42PX5R has exclusive quality of the color rendition, allowing to enjoy a video series of any complexity, also combined with fine switching opportunities and the refined design.
Deep tone, the general alive and natural palette, unusual detailed elaboration - all this allows to generate a standard frame and more tremendous contrast, pure, without any digital noise.
LG 42PX5R is equipped with Intelligent Eye system, designed to adjust parameters of a picture depending on external illumination, and XD Engine II which increases denseness, detail and depth of the frame. Antiglare covering of the screen is made of cutting-edge technology Sound is provided by powerful built-in system (2 х 15 Wt) designed for TV with virtual volumetric sounding block.
The resume: Phenomenal contrast 5000:1The Newest firm digital module XD Engine II Super modern switching interfaces
Are you still in doubt about opportunities of plasma TV? Estimate and test the represented device!
Postad 09 september 2005 - 16:41
Not_fragile:
Du då? Vad fick du för pris och varifrån handlade du? Nyfiken...
Handlade hos TECHNISTORE
Kanonbra service ,rabatt som medlem i prisjakt och betalade 19790 kr +89 kronor i frakt.
Rekomenderas verkligen. Snabba email svar och allt igenon schyssta hitills !
Beställde i Onsdags (eller va det i tisdags ??) och hade TV'n nu i Fredag e.m.
edit tillägg:
Har nu gjort ett 1:a test, och bilden var ganska bra med fabriks inställningarna.
Har finjusterat och fick till slut in en bättre bild i mitt tycke.
Men det är en enorm skillnad på kvalite'n de sänder på dom flesta kanaler tycker jag, men när det är bra så är det jäkligt bra om man inte sitter för nära , man märkte inte av detta lika mycket med min gamla 28".......!!
Canal Digital har för det mesta bra kvalite' på sina sändningar filmer etc...
Men sport upplevde jag kan bli lite suddigt !?....men det kan o andra sidan ha varit
dålig kvalite' på den sändningen..
Hur som helst ,...i det stora hela så kan man säga att jag är nöjd hittills !
Var har ni övriga för inställningar ?
Kör ni med fabriks inställningarna ?
Redigerat av not_fragile, 10 september 2005 - 20:19.
Postad 10 september 2005 - 21:47
Postad 11 september 2005 - 20:25
Postad 11 september 2005 - 21:29
Postad 12 september 2005 - 09:22
Blev mycket nöjd.Använde mig av Elfa hängskena etc....sitter som berg!
Har en DVD av billigt märke som ger inge' vidare bra bild.
Måste få till detta på ett bra sätt !
Så jag undrar hur det blir med DVD playern i datorn ,
typ koppla upp datorn ,DVi-->HDMI ?
...måste ju bli bra bild...eller ?
eller kanske koppla upp den via vga porten ??
Har också funderingar på hur HD material via datorn ser ut .
Bra eller !?.....nån som testat ?
..hur som helst...ska ta o testa nån dag !
hmmm edit:

Bläddrade tillbaka i tråden o läste om att koppla upp mot datorn.
Tydligen så rekomenderas DVI-->HDMI.
Redigerat av not_fragile, 12 september 2005 - 10:31.
Postad 12 september 2005 - 13:09
Var han ute och cyklade eller har nån av er andra haft några såna problem?
Känns ju rätt viktigt, vad ska man med en fantastisk TV till om man inte kan se sina filmer i rätt format...?

Postad 12 september 2005 - 13:32
Det var nån som tog upp ett problem med RX4:an för ett tag sen utan att få svar: skalning / format på vissa filmer.
Var han ute och cyklade eller har nån av er andra haft några såna problem?
Känns ju rätt viktigt, vad ska man med en fantastisk TV till om man inte kan se sina filmer i rätt format...?
Jag har sett alla typer av filmer på den bland annat Lotr.
Inga problem alls med skalningen.
Tycker att bilden är suverän med komponent.
Jag har inte märkt något.
/Daniel
Postad 12 september 2005 - 14:27
Inte packat upp allt än så har inte testat nåt (precis flyttat) mer än xboxen och vanlig analog tv... Kan inte säga mer än att jag njuter av att ha den på väggen =)
Postad 12 september 2005 - 15:46

För plasman, väggfäste samt frakt betalade jag sammanlagt 18 600

Förhoppningsvis så är den här på onsdag, spännande!
Postad 12 september 2005 - 17:31
elfa är hemsnickeri, köp på närmaste byggvaruhus och såga till rätt längd. Finns en hel tråd om detta, bara att söka.
Postad 12 september 2005 - 17:47
Tänker köra Elfa-varianten sedan - var det M8-skruv man använder in i själva TV:n, och vilken längd? Letade lite men hittade inte uppgift på det... om nå'n ids svara vore jag tacksam

Postad 12 september 2005 - 21:25
Det beror givetvis på rummet, belysning mm men jag var tvungen att dra ner dom värderna lite, för när jag kollade på Idol på TV4, så var skjortarn som clabbe hade VIT, så vit att gandalf själv hade blivit bländad

Postad 13 september 2005 - 07:16
Tänker köra Elfa-varianten sedan - var det M8-skruv man använder in i själva TV:n, och vilken längd?
Jag köpte "elfa fästet", (1 st skena till väggen + 2st hängskenor till TV'n) på coop forum....tror det kosta nånstans mellan 200-300kr.
Såga till rätt längd och borra för hålen till TV'n.
Finns totalt 6st hål bakpå LG'n....om inte jag minns helt fel så var det M6 ?? och jag hade typ 25-30mm långa !!
Se till att ha distanser mellan TV'n och och hängskenorna annars så tar scarten i väggen !
Postad 13 september 2005 - 10:05
Redigerat av BadCam70, 13 september 2005 - 10:07.
Postad 13 september 2005 - 10:35
Postad 13 september 2005 - 11:13
Postad 13 september 2005 - 15:18

tänkte länge beställa denna tv utan att ha kollat på den fysiskt.
men så hade dom den i butiken brevid, Sa*an vad snygg den var.

de skiljer väll sig lite från denna till px3 i utformningen?
Blir nog en beställning av denna tv snart,
o vilken bild de var på den, shit.
Redigerat av baffert, 13 september 2005 - 15:19.
Postad 13 september 2005 - 18:32
Kollade på netonet.
Blir det här bra tro ?
http://www.netonnet....x.asp?iid=67069
Vad har ni för kablar att koppla upp datorn mot LG'n och som ger bra kvalite'
Tacksam för tips !
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar