Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

FireDTV

509 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 november 2005 - 09:30

Boftas
  • Boftas
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Håller med om att en HTPC måste ha den funktionaliteten jag frågar efter, dvs att kunna titta på en (kodad) kanal och samtidigt spela in en annan (kodad) kanal.

Om det nu inte finns TV-kort med dubbla tuners och CI som fungerar i MCE, då funderar jag på om något av följande alternativ funkar:

1: Dubbla TV-kort och dubbla programkort (som sagt ingen snygg lösning)
Funkar det i MCE?

2: Analog ingång, kan ett TV-kort med dubbla tuners utnyttjas om man utnyttjar digitalboxen på det vis som MS föreslår (analog in och IR-öga på boxen)?
Jag antar dock att boxen bara lägger ut en signal, dvs jag kan ha hur många tuners jag vill på TV-kortet, det blir ändå bara en signal i taget. Stämmer det?

3: Annan mjukvara än MCE (jag har inte kollat på detta än, så jag vet inte om MCE är problemet)
Jag har över huvud taget inte sett något TV-kort med dubbla tuners och CI, men det borde väl finnas, eftersom Viasat och Boxer har boxar som klarar detta. Finns sånt kort? Finns det någon mjukvara annan än MCE (Meedio el. likn.) som stödjer det?

4: Helt enkelt ge upp...

// A

<{POST_SNAPBACK}>

Om man spånar vidare på detta. Kan man inte använda en Settopbox med MCE irhantering in i Hauppage 150 tvkort + internt FireDTV? Kan MCE hantera detta? Om detta går, måste man ha boxerkort till båda för att de ska ha samma utbud för MCE eller skulle det gå att bara ha kort i ena och 'nöja' sig med att kunna spela in på ena kortet fullt och spela in eller titta på de okodade programmen på det andra. Rörigt, men hoppas ni förstår.

för min fundering va att pga jag får så enorma eftersläpningar vid LiveTv och inspelade program via Sagem -> Hauppague 150 via S-vhs (ska det va så?) så vill jag stoppa in ett rent digitalkort i PC:n också. Förhoppningsvis då kunna utnyttja Dubbla tuner-funktionalitet (dock kanske begränsad till okodade program för ena tunern)

mvh Boftas

Postad 24 november 2005 - 11:08

Unregistered36245
  • Unregistered36245
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Jag testade lite igår att köra ett FireDTV OCH ett Cingery T2 USB mottagare samtidigt.

MCE detekterade båda mottagarna utan problem och kanalsökningen fungerade också.

Däremot såg man bara de fria kanalerna och det gick spela in en kanal och titta samtidigt på en annan, dock bara bland de fria kanalerna.

Om jag kopplade ur Cinergy T2 och startade om MCE så fungerade alla kanalerna med FireDTV igen utan problem, så ev. skulle det fungera med två mottagare med kort i båda.

Postad 24 november 2005 - 11:11

MGK
  • MGK
  • Beroende

• 1 015 inlägg
  • 0

Håller med om att en HTPC måste ha den funktionaliteten jag frågar efter, dvs att kunna titta på en (kodad) kanal och samtidigt spela in en annan (kodad) kanal.

Om det nu inte finns TV-kort med dubbla tuners och CI som fungerar i MCE, då funderar jag på om något av följande alternativ funkar:

1: Dubbla TV-kort och dubbla programkort (som sagt ingen snygg lösning)
Funkar det i MCE?

2: Analog ingång, kan ett TV-kort med dubbla tuners utnyttjas om man utnyttjar digitalboxen på det vis som MS föreslår (analog in och IR-öga på boxen)?
Jag antar dock att boxen bara lägger ut en signal, dvs jag kan ha hur många tuners jag vill på TV-kortet, det blir ändå bara en signal i taget. Stämmer det?

3: Annan mjukvara än MCE (jag har inte kollat på detta än, så jag vet inte om MCE är problemet)
Jag har över huvud taget inte sett något TV-kort med dubbla tuners och CI, men det borde väl finnas, eftersom Viasat och Boxer har boxar som klarar detta. Finns sånt kort? Finns det någon mjukvara annan än MCE (Meedio el. likn.) som stödjer det?

4: Helt enkelt ge upp...

// A

<{POST_SNAPBACK}>

Om man spånar vidare på detta. Kan man inte använda en Settopbox med MCE irhantering in i Hauppage 150 tvkort + internt FireDTV? Kan MCE hantera detta? Om detta går, måste man ha boxerkort till båda för att de ska ha samma utbud för MCE eller skulle det gå att bara ha kort i ena och 'nöja' sig med att kunna spela in på ena kortet fullt och spela in eller titta på de okodade programmen på det andra. Rörigt, men hoppas ni förstår.

för min fundering va att pga jag får så enorma eftersläpningar vid LiveTv och inspelade program via Sagem -> Hauppague 150 via S-vhs (ska det va så?) så vill jag stoppa in ett rent digitalkort i PC:n också. Förhoppningsvis då kunna utnyttja Dubbla tuner-funktionalitet (dock kanske begränsad till okodade program för ena tunern)

mvh Boftas

<{POST_SNAPBACK}>

Svar Det erfodras två lika Tv-kort och STB:er. Ett kort i varje tyvärr ! I MP kan man ha två olika kort med kort i ena eller båda. Där har du din lösning. Än så länge är MP bättre än MCE2005.
Eftersläpningar beror på att något är slött. kolla hårdvara och ev. något ruttet antivirus program som tex Panda eller F-secure.

Postad 24 november 2005 - 11:28

MGK
  • MGK
  • Beroende

• 1 015 inlägg
  • 0

Tack för de snabba svaren.

Var inne på den engelska sidan. Det finns tydligen en OEM variant utan fjärr, -cam modul och mjukvara.

Passar mig bra, har redan mediacenter fjärren och kommer teckna ett boxer abonnemang och få en cam modul på köpet. Är dock inte så glad att köpa från utlandet, någon som har handlat från fire dtv solution limited i england?

Anders

<{POST_SNAPBACK}>

Beställa utan CAM kan du göra hos både Pyrotech och Kylning. Du måste ringa eller maila bara, de har de inte upplagda i webshoppen. Jag levererar till dem inom ett dygn normalt :P

I slutet på nästa vecka släpper jag ett specialpaket för just Boxer / MCE. Ingen fjärris, ingen PowerDVDlicens och ingen MyTheatrelicens. Några hundringar billigare än fullversionen.

Jag har fått ISO för releasen med stöd för Boxer i MCE nu. Och IMHO är det stabilt. Men jag är ju partisk :unsure:

<{POST_SNAPBACK}>

"ingen PowerDVDlicens" ... se till att det bundlas en riktig 6:a med full ljud codec. Bara video codecen duger. Den som budlas med kostar bara några kronor och är en OEM som man måste köpa till det man vill ha. Är man ute efter en besparing på ~30kr så .....

ISO ??? är det något för fildelarna ? Stabilt var det ju innan någon annan än du fick köra "kracken". eller ?

Postad 29 januari 2006 - 21:05

Apocalypse Dude
  • Apocalypse Dude
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Har skummat igenom tråden lite snabbt nu och blev mycket intresserad av FireDTV då det verkar vara den första och enda produkten som gör det möjligt att titta på boxer kanalerna i WMCE. Jag undrar om det går att titta genom en en så kallad MCE extender? Vore helt underbart om jag kunde titta på boxer kanalerna genom min Xbox 360

Postad 29 januari 2006 - 21:09

Unregisteredcef01715
  • Unregisteredcef01715
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
På sidan http://www.tystpc.nu...topic.php?t=242

Kan man läsa

"- The MCE channelchanger plugin does not work when remote switching of channels from an Xbox 360. So you can only switch between free channels on the Xbox 360 but you can watch both free and coded channels. "

Eftersom det står på sidan "Kända problem" så antar jag att det är buggar som FireDTV har för avsikt att lösa, annars borde det inte heta problem ....

-Thomas

Postad 29 januari 2006 - 22:53

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1 428 inlägg
  • 0

Eftersom det står på sidan "Kända problem" så antar jag att det är buggar som FireDTV har för avsikt att lösa, annars borde det inte heta problem ....

Låter inte logiskt i mina öron. :)
Man kan väl kalla det ett problem (kanske snarare begränsning) även om man inte har för avsikt att "fixa" det?

Postad 29 januari 2006 - 23:23

Unregisteredcef01715
  • Unregisteredcef01715
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Jag är väl miljöskadad efter ha jobbat +10 år på ett programutvecklingsföretag ...
Men på första raden i inlägget står det "Digital Everywhere har detta på sitt bord just nu" ....

Andra saker på den listan har Magnus (på Tystpc) skrivit att dom snart fixat, så jag hoppas ändå att det är buggar som skall lösas, inte brister ...

-Thomas

Postad 30 januari 2006 - 12:55

MGK
  • MGK
  • Beroende

• 1 015 inlägg
  • 0

Jag är väl miljöskadad efter ha jobbat +10 år på ett programutvecklingsföretag ...
Men på första raden i inlägget står det "Digital Everywhere har detta på sitt bord just nu" ....

Andra saker på den listan har Magnus (på Tystpc) skrivit att dom snart fixat, så jag hoppas ändå att det är buggar som skall lösas, inte brister ...

-Thomas

<{POST_SNAPBACK}>

Besök www.tystpc.nu och ta upp det med herr Thomé direkt vett-ja. Men kör både firedtv o floppydtv idag utan några direkt problem med buggar i mjukvaran.

Postad 01 februari 2006 - 14:20

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

• 1 064 inlägg
  • 0

-Thomas

<{POST_SNAPBACK}>

Besök www.tystpc.nu och ta upp det med herr Thomé direkt vett-ja. Men kör både firedtv o floppydtv idag utan några direkt problem med buggar i mjukvaran.

<{POST_SNAPBACK}>

Döpte om tråden på Tystpc.nu lite ;)

Postad 06 februari 2006 - 08:33

Unregistered769b255e
  • Unregistered769b255e
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Bara en liten heads up.

Verkar som det finns (eller snart kommer finnas) drivrutiner för Linux. Dessa skall vad jag förstår vara under GPL.

Postad 06 februari 2006 - 19:51

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
Ser att några frågar efter OEM versionen, finns att köpa här i Sverige också för 1799:- (inkl moms)
hos Microshop . Samma pris för floppyDTV och FireDTV

Redigerat av Unregistered9bb18449, 06 februari 2006 - 19:54.

Postad 08 februari 2006 - 22:29

buan
  • buan
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
1674 kr inkl. moms hos digibox.nu.
1390 kr inkl. moms vid 12 månaders Boxer abonnemang (de 3 första månaderna gratis). Frakt 95 kr.

Annat exempel: 1675 kr inkl. moms hos microhard.se. Frakt = ?.

:. buan

Postad 07 mars 2006 - 00:38

ereg
  • ereg
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Ser yt att fungera men det tar timmar att scanna efter kanaler utan att hitta
Ska labba mer snart....

Patchman!

Har precis samma problem med att skanna kanaler, har du fått ditt att fungera än?

Hur lång tid ska en kanalsökning i MCE och med FireDTV-T igentligen ta? och vilken färg ska dioden på FireDTV ha under sökningen? Min slår över från grön till röd när den söker...

jag har ny installation, och gjort alla uppdateringar som ska göras enligt tystpc.n. F.ö. vilken mpg2-codec ska man helst använda?

Postad 07 mars 2006 - 09:40

Patchman
  • Patchman
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0

Ser yt att fungera men det tar timmar att scanna efter kanaler utan att hitta
Ska labba mer snart....

Patchman!

Har precis samma problem med att skanna kanaler, har du fått ditt att fungera än?

Hur lång tid ska en kanalsökning i MCE och med FireDTV-T igentligen ta? och vilken färg ska dioden på FireDTV ha under sökningen? Min slår över från grön till röd när den söker...

jag har ny installation, och gjort alla uppdateringar som ska göras enligt tystpc.n. F.ö. vilken mpg2-codec ska man helst använda?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kör med Technotrend 1500-CI
Satte i en kraftigare processor som avhjälpte min långsamma scanning
Det tar väl en 5 minuter att scanna allt.

Postad 10 mars 2006 - 17:08

lanfear
  • lanfear
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Har jag förstått det hela rätt: FireDTV är just nu enda tevemottagaren som via Boxer kan visa kanaler utöver 1, 2 & 4 i MCE? Och det finns för närvarande ingen variant av FireDTV med flera mottagare och multipla FireDTVs stöds inte heller i nuläget?

Postad 11 mars 2006 - 01:31

Dragnet
  • Dragnet
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0
Vad för ljudformat stödjer den? Dolby 5.1? Eller är det önsketänkande ;)

Postad 11 mars 2006 - 02:15

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1 095 inlägg
  • 0

Vad för ljudformat  stödjer den? Dolby 5.1? Eller är det önsketänkande  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Vilken den? Om det är FireDTV du menar så, ja.

Redigerat av Sardaukar, 11 mars 2006 - 02:17.

Postad 11 mars 2006 - 21:52

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

• 1 064 inlägg
  • 0

Vad för ljudformat  stödjer den? Dolby 5.1? Eller är det önsketänkande  :angry:

<{POST_SNAPBACK}>

Det gör ju alla kort, hänger bara på din codec. De coola är ju att när man spelar in så får man en perfekt klon av tvutsändningen inkl. surroundljudet. Det är MASSA program på SVT som lägger upp ljud i bakkanalerna faktiskt lite här o där.

Tittade på Melodifestivalen nyss. Herrej**r vad bra bild de sänder med! Massa bandbredd och mycket försiktig komprimering.

Postad 11 mars 2006 - 22:21

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1 095 inlägg
  • 0

Vad för ljudformat  stödjer den? Dolby 5.1? Eller är det önsketänkande  :unsure:

<{POST_SNAPBACK}>

Det gör ju alla kort, hänger bara på din codec. De coola är ju att när man spelar in så får man en perfekt klon av tvutsändningen inkl. surroundljudet. Det är MASSA program på SVT som lägger upp ljud i bakkanalerna faktiskt lite här o där.

Tittade på Melodifestivalen nyss. Herrej**r vad bra bild de sänder med! Massa bandbredd och mycket försiktig komprimering.

<{POST_SNAPBACK}>

Japp...riktigt maffigt att kolla på melodifestivalen digitalt :angry:

Postad 12 mars 2006 - 22:38

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

• 1 064 inlägg
  • 0

Japp...riktigt maffigt att kolla på melodifestivalen digitalt  :angry:

<{POST_SNAPBACK}>

Tex precis i början av programmet där de gjorde en kameraåkning från uppe i taket o alla i publiken långt där nere satt med olikfärgade ballonger :unsure: :rolleyes: :( Herrej***r alltså!

Postad 13 mars 2006 - 02:58

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1 095 inlägg
  • 0

Japp...riktigt maffigt att kolla på melodifestivalen digitalt  :P

<{POST_SNAPBACK}>

Tex precis i början av programmet där de gjorde en kameraåkning från uppe i taket o alla i publiken långt där nere satt med olikfärgade ballonger :lol: :lol: :lol: Herrej***r alltså!

<{POST_SNAPBACK}>

:D B) :D

Får inte glömma 5.1-ljudet också! :lol:

Postad 13 mars 2006 - 21:01

Unregistered522a0e0d
  • Unregistered522a0e0d
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Hej,

FireDTV verkar vara ett bra kort!
Men hur är det med Text-Tv, funkar det?

Postad 13 mars 2006 - 21:59

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1 428 inlägg
  • 0

Hej,

<{POST_SNAPBACK}>

Funkar fint.

Postad 15 mars 2006 - 01:04

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

• 1 064 inlägg
  • 0

Hej,

<{POST_SNAPBACK}>

Funkar fint.

<{POST_SNAPBACK}>

FireDTV stödjer text-tv men Microsofts MCE2005 stödjer det inte när man kör digitalt. Jag har funderat på att ringa o klaga hos Bill :) :)

Men med FireDTV och tex MyTheatre så funkar text-tv kanon.

Postad 15 mars 2006 - 10:06

Unregistereded16d9f8
  • Unregistereded16d9f8
  • Forumräv

• 604 inlägg
  • 0

Vad för ljudformat  stödjer den? Dolby 5.1? Eller är det önsketänkande  :)

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Japp...riktigt maffigt att kolla på melodifestivalen digitalt :)

<{POST_SNAPBACK}>

Synd bara att musiken inte håller samma klass som produktionen... :)

Postad 30 mars 2006 - 13:57

bildirutan.se
  • bildirutan.se
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Det är sant. Vi får hoppas att fotbollsfesten i sommar blir en fest med bra "produktion" så vi får njuta då! :huh:

Postad 30 mars 2006 - 16:57

MGK
  • MGK
  • Beroende

• 1 015 inlägg
  • 0

Det är sant. Vi får hoppas att fotbollsfesten i sommar blir en fest med bra "produktion" så vi får njuta då!  :huh:

<{POST_SNAPBACK}>

Beror det inte på vart du bor. Alla sändare kommer inte att sända HD...eller?

Postad 30 mars 2006 - 17:24

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

QUOTE(bildirutan.se @ Mar 30 2006, 13:57 )
Det är sant. Vi får hoppas att fotbollsfesten i sommar blir en fest med bra "produktion" så vi får njuta då!  cool.gif
*

Beror det inte på vart du bor. Alla sändare kommer inte att sända HD...eller?

Iofs så sändes ju inte melodifestivalen som dom jämför med heller i hd men den hade hög bitrate mellan 6,8 o 7,6 mbit/s

Postad 31 mars 2006 - 10:13

Unregistered7b0eba3a
  • Unregistered7b0eba3a
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Verkar hyperintressant detta. Synd att det är bara boxer som funkar än så länge med det kommer väl.

Har lite frågor som jag hoppas någon vänlig själ känner sig sugen att svara på.

Har varit inne lite på floppyversionen för att kunna skapa en snygg htpc utan externa boxar men det kanske är bättre att gå på fireDTV versionen för att även kunna koppla den direkt till tvn i fall att det skulle hända nått med burken. Är detta möjligt eller är det bara tänkt att boxen skall kopplas direkt till en dator?

Har även ett par allmäna frågor gällande vad man behöver. Är inte så insatt i hela hårvarubiten runtom.

Att det finns 2 olika versioner av DTVn har jag fattat med vad är CI och CAM modulerna som alla snackar om? Vad behöver jag tex för att köra boxers betalkanaler i min burk som jag har nu förutom ett programkort dvs.

Tacksam för svar.

(Ruggigt ny på prisjakt. brukar bara snirkla runt i kulisserna och läsa på forumet tänkte att det var dax för mig att ge min in i disskussionen)

Postad 31 mars 2006 - 10:29

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Verkar hyperintressant detta. Synd att det är bara boxer som funkar än så länge med det kommer väl.

Har varit inne lite på floppyversionen för att kunna skapa en snygg htpc utan externa boxar men det kanske är bättre att gå på fireDTV versionen för att även kunna koppla den direkt till tvn i fall att det skulle hända nått med burken. Är detta möjligt eller är det bara tänkt att boxen skall kopplas direkt till en dator?

Har även ett par allmäna frågor gällande vad man behöver. Är inte så insatt i hela hårvarubiten runtom.

Att det finns 2 olika versioner av DTVn har jag fattat med vad är CI och CAM modulerna som alla snackar om? Vad behöver jag tex för att köra boxers betalkanaler i min burk som jag har nu förutom ett programkort dvs.

Tacksam för svar.

(Ruggigt ny på prisjakt. brukar bara snirkla runt i kulisserna och läsa på forumet tänkte att det var dax för mig att ge min in i disskussionen)

Fire/floppy-DTV kan inte användas fristående utan bara tillsamans med en dator.
CI = Common Interface, är själva CAM-hållaren som finns inbyggd i mottagaren
Vad betckningen CAM står för vet jag inte men det är läsaren där du stoppar ditt abbonemangskort i, skjuts in i CIn.

Det som i övrigt behövs är en dator, en programvara för att kunna visa tvbilden o söka kanaler tex myTheatre som medföljer i vissa paket eller kan man ersätta myTheatre med tex Win MCE, Media Portal eller Meedio som användargränssnitt, de tre sistnämnda är avsedda för all form av media dvs Dvd, Tv, Musik, film osv. avsedda att helt styras med fjärrkontroll. Mytheatre är mer ett renodlat tvvisningsprogram med begränsade möjligheter för övriga aktiviteter.
Det behövs även en codec tex cyberlink powerdvd, windvd eller nVidia pure video decoder.

Postad 31 mars 2006 - 10:50

Unregistered7b0eba3a
  • Unregistered7b0eba3a
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Stort tack för snabbt och ingående svar. Djungeln är utredd. Återgår till att drömma vidare. :huh:

Postad 31 mars 2006 - 11:07

MGK
  • MGK
  • Beroende

• 1 015 inlägg
  • 0

Tacksam för svar.

<{POST_SNAPBACK}>

Du behöver :
1st FloppyDTV/FireDTV DVB-T
1st Viaccess CAM-modul

Postad 20 april 2006 - 16:57

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Såg på Computercity att de har FireDTV-T för 1990kr. Eftersom man aldrig vet vad som ingår i paketen (fjärr/eliminator/CA) slog jag en signal till deras kundtjänst för att få svar. Killen jag pratade vistte knappt vad den gjorde och desto mindre vad som ingick och vad det används till. Han kom fram till att "det är nog bara att stoppa i kortet".
Har någon köpt denna hos dom och säkert kan säga att den är körklar för Boxer med betalkanaler? 1990 är ju några kronor billigare än webhallens 2449kr i så fall!

/Leif

Postad 20 april 2006 - 17:33

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0

Såg på Computercity att de har FireDTV-T för 1990kr. Eftersom man aldrig vet vad som ingår i paketen (fjärr/eliminator/CA) slog jag en signal till deras kundtjänst för att få svar. Killen jag pratade vistte knappt vad den gjorde och desto mindre vad som ingick och vad det används till. Han kom fram till att "det är nog bara att stoppa i kortet".
Har någon köpt denna hos dom och säkert kan säga att den är körklar för Boxer med betalkanaler? 1990 är ju några kronor billigare än webhallens 2449kr i så fall!

/Leif

<{POST_SNAPBACK}>

FireDTV säljs i två paket:
- ett fullt paket med fjärr, eliminator och mjukvara (myTheater och PowerDVD)
- och ett MCE-paket utan fjärr etc.

Webhallen har dessutom lagt till en CA-modul (CAM).

Min gissning är att det är det "fulla paketet" dock utan CAM som Computer City säljer. På sidan
http://www.computerc...ntifier=SE90075
står det att "all behövlig mjukvara samt fjärrkontroll medföljer".

På samma sida står det även att "HDTV-sändningarna börjar i sommar hos Boxer! Med FireDTV-S för satelit tittar du på HDTV redan idag!" Snacka om att ha rört ihop det!

CAM:en kostar ca: 500 kr så det förklarar prisskillnaden.

Postad 20 april 2006 - 22:55

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Jo det är nog i linje med vad jag misstänker själv! Trist att produktbeskrivningen är så otydlig att den ger direkt sken av att den är komplett:
"Extremt enkel att koppla in för att se både fria och kodade kanaler i superkvalite via datorn!"

Fast det är klart , inget är gratis!

/Leif

Postad 21 april 2006 - 06:21

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0
2 frågor:
När man spelar in med myTheater så blir det med variabel bitrate och i MPEG2.
1. Kan man ändra så att filmen istället sparas i MPEG4 ?
2. Om man nu vill klippa lite i börja eller slutet av filmen (eller reklam) vilket program använder ni då? Har Pinnacle10 men då sparas filmen med fast bitrate.

Postad 21 april 2006 - 07:19

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

2. Om man nu vill klippa lite i börja eller slutet av filmen (eller reklam) vilket program använder ni då? Har Pinnacle10 men då sparas filmen med fast bitrate.

1. Vad jag vet så går det inte, men jag är inte van vid programmet.
2. VideoReDo, Kostar visserligen pengar, men är enkelt och ska gå att få till att automatiskt leta upp reklamen, detta funkar lika bra eller dåligt som i andra program dvs att det är bättre att göra det manuellt. Klarar att läsa .mpg, .ts, .dvr-ms med flera. Kan skriva till stndard .mpg, .ts. Att det skriver till standard mpg känns viktigt eftersom att jag haft program innan där filerna inte gått att öppna i ett brännarprogram eller för omkodning tex.

Postad 21 april 2006 - 08:48

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0

1. Vad jag vet så går det inte, men jag är inte van vid programmet.
2. VideoReDo, Kostar visserligen pengar, men är enkelt och ska gå att få till att automatiskt leta upp reklamen, detta funkar lika bra eller dåligt som i andra program dvs att det är bättre att göra det manuellt. Klarar att läsa .mpg, .ts, .dvr-ms med flera. Kan skriva till stndard .mpg, .ts. Att det skriver till standard mpg känns viktigt eftersom att jag haft program innan där filerna inte gått att öppna i ett brännarprogram eller för omkodning tex.

<{POST_SNAPBACK}>

VideoReDo är det överlägset bästa programmet. Jag använder TMPGEnc DVD Author för att bränna till DVD. Det har allt man behöver och tillsammans med VideoReDo så funkar det kanon.

VideoReDo rättar även till en del "fel" i dataströmmarna. T.ex. så kortar den GOP:arna och kan sätta max bit-rate till under 10 (DVD tillåter max 10) och rättar till eventuellt felaktiga ljud/bildsynkar. Den kan även sätta om aspect (mellan 4:3 och 16:9) som brukar ändras i samband med reklam. Om du inte har rätt redigeringsprogram så blir det fel för att dom bara tittar i första framen...

Att koda om till MPEG4, varför det (annat än att spara disk)? Om du vill ha så hög bildkvalitet som möjligt så ändra så lite som möjligt i kompirmeringen. Rätta bara till dom fel (enligt ovan) och bränn.

Postad 21 april 2006 - 10:24

perra_e
  • perra_e
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Jag har testat diverse olika HTPC-lösningar med diverse olika analoga TV-kort. Gemensamt för alla är att det är mer eller mindre "eftersläpning" vi snabba panoreringar och rullande textet t.ex. Detta är en pina i samband med motorsport.

Idag kör jag med MCE2005 med ett Hauppauge WinTV-PVR-150MCE via en STB och en omvandlare från RGB -> s-video. Detta är den bästa lösning hittils, men fortfarande inte bra, därför är jag sugen på att gå över till ett fire/floppy-DTV.
I övrigt har jag en amd 2600+ och ett nVida 6600LE med PureVideo.

Vad har ni för erfarenheter av "eftersläpning" ?
Funkar det bättre med ett fire/flyppy-DTV än med en analog mottagare?

Postad 21 april 2006 - 10:59

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0
Har inte sett eftersläpningar på digitalTV men istället så blir bilden pixlig då bitraten inte räcker till.

Postad 21 april 2006 - 11:12

perra_e
  • perra_e
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Jag kan nog mena "pixlig" i stället för "eftersläpning"
Svårt att beskriva fenomenet i ord :)

Jag testade att ställa om bildfrekvensen från 70Hz till 60Hz för ett tag sedan efter ett tipps här på forumet och det blev bättre då, men det blev som sagt inte bra. Klart bättre direkt från STB:n
Jag har för övrigt en LCD-TV som jag kör via VGA.

Postad 21 april 2006 - 13:40

Dr Cain
  • Dr Cain
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0
Judder?
Isåfall skall du köra 75 Hz (eller 50Hz om skärmen klarar det) om det är palmaterial.

Postad 21 april 2006 - 15:18

perra_e
  • perra_e
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
50Hz klarar den inte men jag skall kolla upp om det går med 75Hz. Det är naturligtvis bättre!
Tackar för detta.

Postad 24 april 2006 - 05:58

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0
2 frågor om dubbla tuners.
Kravet för en tuner är:
"Computer with Pentium® IV processor, 1,5 GHz/AMD Athlon XP+ 2000, 128 MB RAM"
- Men hur mycket krävs för att ha 2 eller fler tuners?
- Kan man seriekoppla tuners dvs koppla tuner 2 med firewire till tuner 1? Och då tycker man ju att man borde kunna använda ett programkort.. :blink:

En helt annan fråga:
"For HD recordings min. 5 GB per hour free disc memory"
- hur är det möjligt? Enligt andra uppgifter så är en HD-film på ca 25GB och då i MPEG4 och FireDRT kan inte spara i MPEG4 eller hur?

Redigerat av menhallå, 24 april 2006 - 06:06.

Postad 24 april 2006 - 09:19

bildirutan.se
  • bildirutan.se
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

Kravet för en tuner är:
- Kan man seriekoppla tuners dvs koppla tuner 2 med firewire till tuner 1? Och då tycker man ju att man borde kunna använda ett programkort.. :blink:

Det är inga problem att koppla flera mottagare efter varandra. Däremot finns det idag inget sätt att använda ett progamakort till mer än en mottagare åt gången. Den kraft som datorn behöver beror mycket på det som man skall titta på och grafikkortet (exempelvis inbuggt MEPG2/MPEG4 chip). Är det vanlig SDTV som man tänkte titta på så krvävs inte så mycket.

En helt annan fråga:
- hur är det möjligt? Enligt andra uppgifter så är en HD-film på ca 25GB och då i MPEG4 och FireDRT kan inte spara i MPEG4 eller hur?

FireDTV stödjer MPEG4 men beroende på mjukvara som man använder för att spara ner sitt data kan formatet variera. Ren TS-ström är ger en mycket större datamängd än något komprimering.

//Daniel

Postad 24 april 2006 - 09:32

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Kravet för en tuner är:
- Kan man seriekoppla tuners dvs koppla tuner 2 med firewire till tuner 1? Och då tycker man ju att man borde kunna använda ett programkort.. sad.gif

Det kräver inte särskilt mycket mer att ha dubbla tuners, det du kan göra är ju tex att titta på ett program och spela in ett annat, för inspelning krävs inte mycket cpu, minne är alltid bra att ha mycket av.

Tyvärr så sänder inte firedtv ut någon avkodad signal till nästa kort, vilket hade varit smidigt, det går att gå runt med softcam eller liknande, men det funkar inte med alla program, ett smidigare men dyrare alternativ är en cardsplitter, då kan du enkelt dela ett abbkort till flera olika mottagare.

En helt annan fråga:

Hur mycket hårddisk en inspelning tar är beroende på vilken bitrate programmet sänds med. Använder man dvb-kort så är det bara transportstream som sparas ner på hårddisken.
Firedtv bryr sej inte om vilket format sändningen har, det är programmet samt codecen du använder föra att spela upp/in tvprogrammet med som har koll på det, sänds det i mpeg2 så sparas det i mpeg2, sänds det i mpeg4 så sparas det ner i det formatet. Hur stora filerna blir i hdtv är i dagsläget svårt att säga eftersom att det är så lite som sänds i det formatet, med 5gb/h så räknar dom bara med en aning högre bitrate än dom bästa sändningarna idag.

Generellt kan man nog tänka sej att de som har hdtv via sattelit kommer att få en högre bitrate än vad som kommer att sändas i marknätet beroende på att det finns mer möjlig bandbredd via sattelit, via marknätet är bandbredden högst begränsad.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 24 april 2006 - 09:38.

Postad 24 april 2006 - 09:43

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

FireDTV stödjer MPEG4 men beroende på mjukvara som man använder för att spara ner sitt data kan formatet variera. Ren TS-ström är ger en mycket större datamängd än något komprimering.

Tror iaf inte att man ska ge sej på att reencoda inspelningen i realtid iaf, då behöver man nog rätt häftiga leksaker :D med tanke på vad som krävs redan för att decoda den i realtid :blink:

Postad 24 april 2006 - 11:02

MGK
  • MGK
  • Beroende

• 1 015 inlägg
  • 0
Vad tror Ni ? Kan det vara FireDTV-T:n?

Helt plötsigt så finns det en ny kanal i MCE (en dubblett). Eller så är en kanal borta. Eller i värstafall är hela kanallistan borta.

Skall påpekas att maskinen tom är helt ominstallerad.

Är det flera som får upp massor av nya kanaler som inte går att se på ? Så som aftonbladet mfl....

Postad 24 april 2006 - 11:05

Patchman
  • Patchman
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0

Vad tror Ni ? Kan det vara FireDTV-T:n?

Helt plötsigt så finns det en ny kanal i MCE (en dubblett). Eller så är en kanal borta. Eller i värstafall är hela kanallistan borta.

Skall påpekas att maskinen tom är helt ominstallerad. 

Är det flera som får upp massor av nya kanaler som inte går att se på ? Så som aftonbladet mfl....

<{POST_SNAPBACK}>

I helgen har det kommit upp många nya kanaler samt att kanal lokal är flyttad(dubletten??)

TV6 kommer att vara Free To Air och är en Viasatkanal

Edit:
Kolla här på alla nya kanaler

Redigerat av Patchman, 24 april 2006 - 11:07.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.