Officiell Tråd - Amoi LC37AF1E
287 svar till detta ämne
Postad 17 juli 2006 - 08:13
Unregistered204d2313
-
Unregistered204d2313
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Så här svarde de på mitt mail om att jag ville köpa Amoi Elite 42:an
>Unfortunately, at the moment we are unable to offer cost-effective shipment of TV-sets and other >large and heavy devices respectively, for foreign customers.
>Therefore, we can offer you to ship the order for total shipment costs of 160? (net).
>Please use the international bank codes for the transfer. The transfer will then be cheaper for you >and will be proceeded quickly.
Så jag ringde upp dem och fick det bekräftat att de hade den i lager och att de skickade den till Sverige för 160 ex moms = 200euro. Förde över pengar från SEB i torsdags kväll och ser att de dragits i Fredags. I fredgas morse kom ett mail "Ihre Bestellung hat unser lager verlassen" vilktet låter lite skumt, iom att de omöjligen hade fått pengarna in på sitt konto då. Ang ATSC är jag övertygad att de bara skrivit fel, men skulle inte vara hela världenb då jag förhoppningsvis kommer köra Boxer och i annat fall sug- comhem eller chello via box.
Så snart börjar det bli dags att köpa en DVI -> HDMI kabel, vad rekommenderas?
Jag har en Asus Pundit-R som HTPC med inbygt ATI 9100 kort med DVI utgång (rätt klen, jag vet)
Vad är bästa sättet att se om man har boxer mottagning hemma? Finns det något smidigt och billigt usb2 "free-to-air" att köpa? Innan man skaffar sig FireDTV och boxer abonnemang?
mvh
/martin
Postad 17 juli 2006 - 09:31
DevilGod
-
DevilGod
-
Veteran
-
-
1 517 inlägg
Så här svarde de på mitt mail om att jag ville köpa Amoi Elite 42:an
>Unfortunately, at the moment we are unable to offer cost-effective shipment of TV-sets and other >large and heavy devices respectively, for foreign customers. >Therefore, we can offer you to ship the order for total shipment costs of 160? (net). >Please use the international bank codes for the transfer. The transfer will then be cheaper for you >and will be proceeded quickly.
Så jag ringde upp dem och fick det bekräftat att de hade den i lager och att de skickade den till Sverige för 160 ex moms = 200euro.
<{POST_SNAPBACK}>
2000 SKr för att få den skickad? Lät redigt dyrt - då tycker jag det skulle vara mer prisvärt att åka ner och köpa den *hint hint*  Lär väl bli billigare iom att man är några stycken som åker, eller? (Ja, plus att man kan kolla den, dricka tysk inhemsk öl, äta fet och flottig korv, köpa lite sprit och så  )
Postad 17 juli 2006 - 10:18
webrant
-
webrant
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Så snart börjar det bli dags att köpa en DVI -> HDMI kabel, vad rekommenderas? Jag har en Asus Pundit-R som HTPC med inbygt ATI 9100 kort med DVI utgång (rätt klen, jag vet)
Vad är bästa sättet att se om man har boxer mottagning hemma? Finns det något smidigt och billigt usb2 "free-to-air" att köpa? Innan man skaffar sig FireDTV och boxer abonnemang?
mvh /martin
<{POST_SNAPBACK}>
Det finns en hel del USB-kort. Det viktigaste är inte märket utan om de har BDA drivrutiner (MCE kompatibel) och att de har bra support (publicerar nya drivrutiner på webben). Med BDA drivisar funkar de flesta programmen så som http://www.gbpvr.com , http://www.team-mediaportal.comNär du väl fått igång allt hade det varit kanon om du postat EDID rapporten (supportade upplösningar). 37'an stödjer ju nästan allt man slänger på den, men man vet ju aldrig hur det är med en ny modell. Gratisprogrammet finns här: http://entechtaiwan....il/moninfo.shtm
Postad 17 juli 2006 - 10:37
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
Tjena allihop, igen!!
Nu har jag haft på mig min tänkarmössa lite:
Borde man inte kunna beställa 3-4 ihop och få det fraktat som Pallgods till tex Gbg. Detta skulle i så fall innebära en lägra kostnad för frakt och en mindre bilfärd, inhemsk korv, svensk god
öl osv.
Jag har nu tagit av mig min tänkarmössa och ringer till Schenker osv, så jag jobbar på...
Postad 17 juli 2006 - 12:42
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
Tjena igen!!
Goda nyheter, min tänkarmössa gav resultat!!
Transfargo kan frakta hem en pall, fyra apparater till en levpunkt tex Gbg. Försäkrat upp till 50000 Euro klappat och klart för 1500 spänn!! Vi måste kolla upp exakt kollistorlek osv, men det känns ju kanon. Frakten blir ca 3-400 spänn per näsa!!
Dessutom är dom snabba, hämtar varje dag, ska ha en dag på sig (naturligtvis) och sen tar den typ 2 dar upp. Så är vi snabba som blixten har vi apparaterna till fredag eller början nästa vecka!! Om nu Cyberport verkligen har dom hemma!!
Grymt va??
Postad 17 juli 2006 - 13:09
DevilGod
-
DevilGod
-
Veteran
-
-
1 517 inlägg
Tjena igen!!
Goda nyheter, min tänkarmössa gav resultat!!
Transfargo kan frakta hem en pall, fyra apparater till en levpunkt tex Gbg. Försäkrat upp till 50000 Euro klappat och klart för 1500 spänn!! Vi måste kolla upp exakt kollistorlek osv, men det känns ju kanon. Frakten blir ca 3-400 spänn per näsa!!
Dessutom är dom snabba, hämtar varje dag, ska ha en dag på sig (naturligtvis) och sen tar den typ 2 dar upp. Så är vi snabba som blixten har vi apparaterna till fredag eller början nästa vecka!! Om nu Cyberport verkligen har dom hemma!!
Grymt va?? 
<{POST_SNAPBACK}>
Ypperligt jobbat! Ja, och tänkt också  (Var har du köpt din tänkarmössa?) Men iom att jag inte är bilburen och inte boende i Götet så är det ändå ett litet problem att få hem den, men om jag bara tänker (utan min tänkarmössa såklart) så borde det nog också lösa sig, men bra vore att veta paketes storlek. Kanelbulle - du kan väl posta måtten här eller i ett PM till mig när du får det från Cyberport? Man får ju iofs ta med sig så mycket man orkar bära på SJ, men lite bökigt är det nog att kånka med ett gigantistk paket på 36kg  EDIT: Såg ju att måtten på paketet står på Amois hemsida "Package 1220x433x933"
Redigerat av DevilGod, 17 juli 2006 - 13:11.
Postad 17 juli 2006 - 13:47
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
Tjena!!
Jag vill inte förstöra tråden, men... i och med att min Tänkarmössa är Multi-taskande så har jag kört flera paralella race, och det senaste ser ännu intressantare ut:
-Jag mejlade Conrad.de om priser, levtid osv. Döm om min förvåning när jag fick ett svenskt svar från Conrad.se så här var svaret:
"Det går bra att beställa hos oss på Conrad Elektronik i Sverige. Artikelnummer är 341941 och priset blir SEK 18.990:- inklusive moms. Order över 3000 kronor är fraktfria. Produkten beräknas inkomma till vårt lager 24/7 och sedan tar leveransen till sverige drygt en vecka."
Jag menar här får vi plötsligt en svensk part som tar garantianspråket.... yippeee, det är i alla fall vad jag saknat. Det ända tråkiga är ju att 24/ 7 + 1 vecka är lite längre bort. Men återigen vet vi ju inte om Cyberport kan leverera tidigare.
Jag vill ju inte göra reklam för ett specifikt företag, men det är svårt att inte välja detta om ni frågar mig! Gå in själva på deras hemsida och kolla garantier osv.
OBS: Varan är inte upplagd på hemsidan, jag ska mejla eller telefonera in min order!
PS: Sen kan ni ju passa på att köpa en "trådlös postanmälare" samtidigt, herre gud vad prylar/skit dom har, härligt knaggligt översatta!! Kolla och garva!!
 Nu har jag snart min lilla TV!!
Redigerat av Kanelbulle, 17 juli 2006 - 14:03.
Postad 17 juli 2006 - 16:06
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
 Nu är den beställd!! 18990 kr från Conrad.se Bara att luta sig tillbaka och vänta!!
Snackade med en tjej/kvinna som svarade om garantin och hon sa: "Blir det fel så ring hit så bestämmer vi hur den ska skickas, du kan få ligga ute med fraktpengarna"
Smakar ju döds-skönt i förhållande till ännu en Tysklands-tripp!!
Nä, vi kanske ska ta en tripp till det ädla Tyskland och köpa malt-drycker istället?? Vad säger du DevilGod??
Postad 18 juli 2006 - 06:53
webrant
-
webrant
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Modigt att beställa utan att ha sett manualen, specification tyder på en billigare variant av 37'an (syftar på 1 tuner, 100 sidors texttv, pbp). Läste föresten att amoi kommer med en ny serie "Hi-Fi" Jul. 14, 2006 Amoi attends SINOCES in Qingdao Chinese International Consumer Electronics Show in 2006 will be held from July 7 to July 10 in Qingdao, Shandong province. Amoi, the LCD TV expert, will attend with its all series LCD TV, and release the new high-end series.
It is known that Amoi will show Advent, Elite series and WinCE IPTV, which always attracts everyone's eyes, focused on "Dual core, Hi-Fi view". Moreover, at that time, Amoi will release its cosset in 2006---"Hi-Fi" series LCD TV, which stands for the high quality standard with its superior sound and generation 7.5 LCD panel.
Since 2006, Amoi has gained breakthroughs in LCD TV technology. It not only does study in "dual core" technology, but also makes the internal Hi-Fi signal process, LCD panel with high resolution and HDMI digital port compatible well, which enable the hi-fi signal to show out to the life. Its employed LCD panel of new generation and top-grade general quality make Amoi the top LCD TV manufacturer. With its cossets Advent, Elite, WinCE IPTV,dual core technology, Hi-Fi series will enable Amoi to attract most eyes on this CES.
SINOCES is currently the biggest, outstanding international professional show in Asia-Pacific zone. It leads the trend of world consumer electronic manufacturing. Since cooperated with CES in U.S.A. in 2005, SINOCES has expanded its impact. In addition, this CES in Qingdao is called "3C First Show" in China.
Finns lite bilder här - http://chinese.engad...ces-china-amoi/
Redigerat av webrant, 18 juli 2006 - 06:54.
Postad 18 juli 2006 - 07:28
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
Självklart är det en viss chansning, tittar du på Amoi:s hemsida står det "1000 sidors Fasttext - på vissa marknader" osv hyfsat flummigt, tittar du på spb.be så står det högre kontrast 1200:1, snabbare panel 6,5 ms, det är ju spb som grossar i Europa.
Vi får väl helt enkelt hålla tummarna, det Amoi levererat hittills har ju varit bra, så jag kör så det ryker. I och med att jag kör Boxer speler inte analoga tuners o text-tv någon roll!
Nu vill jag bara att dom drar upp tempot så det det kommer en dov duns av ett 30 kilos-paket i min hall!!
Postad 18 juli 2006 - 12:45
pqvist
-
pqvist
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Självklart är det en viss chansning, tittar du på Amoi:s hemsida står det "1000 sidors Fasttext - på vissa marknader" osv hyfsat flummigt, tittar du på spb.be så står det högre kontrast 1200:1, snabbare panel 6,5 ms, det är ju spb som grossar i Europa.
Vi får väl helt enkelt hålla tummarna, det Amoi levererat hittills har ju varit bra, så jag kör så det ryker. I och med att jag kör Boxer speler inte analoga tuners o text-tv någon roll!
Nu vill jag bara att dom drar upp tempot så det det kommer en dov duns av ett 30 kilos-paket i min hall!! 
<{POST_SNAPBACK}>
Grymt spännande. Jag hoppas att du fortsätter tråden även när ditt 30-kilospaket har landat!
Postad 18 juli 2006 - 13:18
webrant
-
webrant
-
Amatör
-
-
70 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Grymt spännande. Jag hoppas att du fortsätter tråden även när ditt 30-kilospaket har landat!
<{POST_SNAPBACK}>
Va fan, jag beställde den med... 1.5 års ångest och tv letande är förhoppningsvis över. Känns helt galet att kolla runt så mycket och sen beställa en man aldrig sett live och utan att ha läst manualen...
Postad 25 juli 2006 - 23:44
Unregisteredc953a7c3
-
Unregisteredc953a7c3
-
Veteran
-
-
1 515 inlägg
Fler bilder önskas. Samt är bilden dålig via analog tv? Krisar det så får jag skaffa tv-kort till mediacentret och köra tv via datorn också 1080p verkar super om nu bilden är bra. Vilka elgiganter i sthlm har den för demo?
Postad 26 juli 2006 - 08:39
Unregisteredad4b3c72
-
Unregisteredad4b3c72
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Jag såg den på Elgiganten Bromma men det var i Juni och dom matade den med nån hd sändning och 40 tummaren bredvid och 37:an var grym. 40 tummaren bra men inte lika grym.
Har ingen aning om hur den blir med tv sändning men det är väl som det brukar vara med lcd dvs inte så bra som plasma
Postad 26 juli 2006 - 20:54
Unregisteredc953a7c3
-
Unregisteredc953a7c3
-
Veteran
-
-
1 515 inlägg
Ok, var på giganten och kolla på 37 respektive 40tum. Dock så hade 37:an bara en pissig analig signal som den hanterade ok. PV60 och några philips plasmor var bättre. Dock så såg 40tummaren riktigt bra ut med lotr via hdmi. Han testa inte att pilla på några inställningar men verkar bra för sitt pris samt att den är 1080p. Funderar dock på att köpa en billig 32 eller 37tums lcd och ha tills 1080p är mer standard och bättre skärmar finns.
Postad 26 juli 2006 - 23:21
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
Lsdboy & Anders Borg:
Tänk på att Amoi Advent 40" EJ har 1920x1080. Den kör 1366x768, är det vad ni är ute efter är det ju ett alternativ.
När det gäller Advent 37":aren har den fått kritik på sina håll att den är kräsen på signal, dvs har du pissig analog ser det inte så kul ut, har du däremot en bra analog eller helst digital tex Boxer, Canalt Digital så blir bilden kanon.
En ytterligare aspekt är att på EG betalar ni 18990 på webben för 37":an, beställer ni den nya Elite 42":an ger ni 18990 fritt hemlevererat från Conrad.se Handlar det om platsbrist förstår jag er annars skulle jag i alla fall överväga att vänta på omdömmen. Läs i den andra Amoi tråden, Elite 42":aren där finns mer info.
Själv väntar jag på min Elite...
Postad 28 juli 2006 - 13:08
Unregistered91a12345
-
Unregistered91a12345
-
Användare
-
-
113 inlägg
Är det någon här som beställt 37" från Conrad och kan ge mig artikelnummret från Conrad.
Måste tydligen ha det för att de på Conrad ska kunna söka på den och se om den kommer in igen
plz!
Postad 30 juli 2006 - 16:20
Nahaz
-
Nahaz
-
Beroende
-
-
1 349 inlägg
Jag var också och stilla min nyfikenhet på EG idag i Lund.
Bilden är hur skön som helst på 37" varianten men glas skivan som sitter på reflekterar allt, och jag menar allt, jag har sett speglar med sämre reflektionsförmåga. Jag misstänker att det kan ta ett tag att hitta rätt läge på alla lampor och täcka för alla fönster innan man är nöjd med tv:n.
Tv:n skall utgå från EG dessutom, det hade tydligen varit problem med garanti och support, troligen mest för att märket är så pass nytt i norden men Elgiganten kommer alltså inte fortsätta ta in Amoi. Kanske går att göra riktiga klipp på dessa utgående få exemplar dom har kvar? (om ni kan leva med spegelglaset)
Postad 03 augusti 2006 - 17:19
Bimme
-
Bimme
-
Amatör
-
-
89 inlägg
När jag var i Japan för ett par veckor sedan hade de flera apparater utav olika märken som var märkta med "Full HD", vilket såg ut som en mer eller mindre officiell dekal för apparater med 1920 upplösning.
Men AMOI är bara märkt som HD ready.
Vad är skillnaden? Är det någon?
Postad 03 augusti 2006 - 18:09
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
Bimme:
Amoi har en massa olika modeller. Av dessa är 2 st "Full-HD" eller 1920x1080 i 1080i/p. Det är Advent 37" och det är Elite 42", övriga är 1366x768.
Apropå "Full-HD" så ska man veta en sak, det ända det verkar garantera är att maskinen har en 1920x1080 panel, många har bara stöd för 1080i (interlaced), bara ett fåtal har stör för 1080p. Så det är total begreppsförvirring. Det gäller att läsa på de tekniska beskrivningarna noga, står det inte stöd för 1080p, så kan man mer eller mindre räkna med att det endast är 1080i.
De Amoi:erna jag beskrev har stöd för både 1080i och 1080p.
Postad 08 augusti 2006 - 14:51
lepthir
-
lepthir
-
Rookie
-
1 inlägg
El-Giganten har precis höjt priset till 23 000:-. Jag var 20 minuter för sen att beställa!  är galet sur nu kan jag ju säga. Spräckte min budget där med exakt 4000:- ..
Postad 08 augusti 2006 - 15:02
DanAkaPharao
-
DanAkaPharao
-
Användare
-
-
168 inlägg
Det var som faen, säkert någon av dem som läst i denna tråden och/eller på idg.se ang. att LCD-skärmarna inte kommer att sjunka mer. Den är lätt inte värt det, tittade på den i helgen, den var avstängd så jag fick sätta på den själv, men var inte jätte impad.
Satsa på Amoi Elite 42":an (T1E) istället från Conrad.se för knappa 19 000:-, förvisso 3 veckors lev.tid, men ändå. För mer info se den tråden.
Postad 09 september 2006 - 08:46
Vicachu
-
Vicachu
-
Rookie
-
2 inlägg
Goddag folks,
Jag är gröngöling både på området och detta forum - jag snubblade över det i jakten på ägare av denna Amoi-modell. Jag köpte just LC37AF1E tidigare i veckan, och sedan dess har jag försökt utforska tv:ns funktioner på djupet.
Mitt stora problem är att jag inte får 1080p-upplösningen att fungera. Så vitt jag läst hittills har ingen av er mitt problem (?). När jag ställer in 1920x1080 på min pc, kopplad via DVI till HDMI på tv:n, slocknar bilden.
Jag kan ställa in 1920x1080 i nåt skumt kvasi-"interlaced"-läge på 30hz, men det är så långt ifrån upplösningen man kan komma - ser fullkomligt sönderbuggat ut. Texten är oläsbar och pekaren laggar runt.
Så berätta! Hur lyckades ni ställa in 1080p? Hjälp mig!
Postad 13 september 2006 - 19:57
Erik-E
-
Erik-E
-
Rookie
-
3 inlägg
Agvar,
vad har du för grafikkort?
Jag får inte till 1920 x 1080 från datorn, max 1280 x 720. Jag har nyaste drivrutinerna till mitt ati
Det är dock bara ett radeon 9700.
Eller vet om det är något annat jag kan ha glömt?
Postad 14 september 2006 - 08:27
Vicachu
-
Vicachu
-
Rookie
-
2 inlägg
Jag har efter mycket om och men "löst" problemet, men någon logisk redogörelse kan jag egentligen inte göra ;-)
Allt jag vet är att mitt ATI-kort, ett X1800, vägrade visa upplösningen 1920x1080. Om jag har förstått saker och ting rätt är det för att kortet inte har HDCP-stöd, och således inte tillåts kommunicera med tv:n över DVI->HDMI.
Det verkar dock som att Nvidia-kort helt skiter i denna standard; har provat med tre olika Nvidia-kort och det har funkat DIREKT med alla. Får 1920x1080 i 60 hz.
Tänk på att du bara får denna upplösning över DVI->HDMI... VGA är en analog signal och där är maxupplösningen egentligen 1280x720 (eller 4:3-formatet 1280x1024, enligt manualen - vem som nu skulle vilja använda det...).
Så, mitt ovetenskapliga tips är att testa med ett Nvidia-kort. ATI-korten verkar värdelösa i frågan.
Redigerat av Vicachu, 14 september 2006 - 08:30.
Postad 14 september 2006 - 20:12
Erik-E
-
Erik-E
-
Rookie
-
3 inlägg
Ok, jag måste helt klart testa med ett nvidiakort.
Förresten, när du kör via datorn så tar du ju upp HDMI-ingången på teven.
Använder du komponent-ingången när du använder dvdn då?
Jag gör det och då blir bilden ganska mycket sämre.
Finns det någon dosa man kan köpa så man bara kan koppla om mellan 2 olika dvi-källor?
Vill inte hålla på och byta sladd hela tiden. Lär ju slita på kontakten i längden.
Postad 14 september 2006 - 20:37
cruse
-
cruse
-
Forumräv
-
-
503 inlägg
Hej!
Var och tittade på denna, förra veckan!
Körde först analog bild(helt OK för att vara LCD), körde sedan HD-slinga(mycket bra bild, dock blev blått aldrig blått, utan korallgrönt hmmm...), sen.....................  oj......... jag slog över till analog igen, helt plötsligt säger säljaren på Elgiganten " vad smetig bilden börjar bli " och det kan man minst säga! Ansiktet på Serneholt var en enda gele-klump!
Snacka om skum TV!!!
Någon som sett detta också?
Postad 18 september 2006 - 23:55
Blitz82
-
Blitz82
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Det står att denna lcd-tvn bara har 16,7miljoner färger på: http://www.hjemmekin...x?katalognr=220
och som jämförelse har denna samsung lcdn: http://www.hjemmekin...x?katalognr=114
3.2miljarder/ alt 1miljard färger beroende på ifall huvudbeskrivning eller om specsen under stämmer.
Har antalet färger någon stor betydelse inom LCD tvna?
<{POST_SNAPBACK}>
16 miljoner färger, eller 8 bitar per färg kanal är mer än tillräckligt. Tex så kör du det på din dator, och där ser det suveränt ut. Och nej, när du kör i 32 bitars färg djup betyder det inte att du har 4 miljarder färger, det är fortfarande 16 miljoner färger, dom extra 8 bitarna har man för att ha jämna WORDs, vilket är bättre ur en programmerares synpunkt. Man kan enklare och effektivare komma åt minne som är delat i 8, 16, 32, 64 bitar osv. I praktiken innebär det att dom extra 8 bitarna inte innehåller nån information alls om bilden. Samsung använder sig av olika tricks så som dithering för att få det att på håll se ut som det är fler färger än skärmen egentligen har. Från egen erfarenhet av så har dom betydligt färre färger än 16,7 miljoner, snarare 32768 eller 65536 färger. Så om en skärm verkligen klarar av 16 miljoner färger, eller 8 bitar per färg kanal utan tricks så ska du vara väldigt nöjd. För det verkar det inte vara så många som gör, i varjefall på plasma sidan. Enda nackdelen är att grå skalan blir lite smått tanig.
Postad 19 september 2006 - 11:35
mlorentz
-
mlorentz
-
Rookie
-
9 inlägg
DVD-spelare har sen flera år tillbaka 10bit färg ut. Stor skillnad - därför blir dator-ut alltid dassig i kontrast har dock inte sett hur denna skärmen återger, men har av omdömen att döma bra egenskaper oh jag är själv sugen att rekommendera till de som jag känner som ska köpa. Jag själv vill ha 4ms 1080p 37" lite lustig bild på amoi skärpa http://product.pcpop.../000218926.html
Postad 19 september 2006 - 15:39
OwLOwL
-
OwLOwL
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Jag har efter mycket om och men "löst" problemet, men någon logisk redogörelse kan jag egentligen inte göra ;-)
Allt jag vet är att mitt ATI-kort, ett X1800, vägrade visa upplösningen 1920x1080. Om jag har förstått saker och ting rätt är det för att kortet inte har HDCP-stöd, och således inte tillåts kommunicera med tv:n över DVI->HDMI.
Det verkar dock som att Nvidia-kort helt skiter i denna standard; har provat med tre olika Nvidia-kort och det har funkat DIREKT med alla. Får 1920x1080 i 60 hz.
Tänk på att du bara får denna upplösning över DVI->HDMI... VGA är en analog signal och där är maxupplösningen egentligen 1280x720 (eller 4:3-formatet 1280x1024, enligt manualen - vem som nu skulle vilja använda det...).
Så, mitt ovetenskapliga tips är att testa med ett Nvidia-kort. ATI-korten verkar värdelösa i frågan.
<{POST_SNAPBACK}>
Tjena.... Vet att det kanske finns fler som har behov av att använda VGA (Har bara VGA ut på min nano-ITX frontend MythTV box), men helst vill ha 1920x1080 via VGA...... inga problem! (eller jo.. det var lite meck).... Lyckades igår faktiskt.... tog bara 5 timmar meckande och tweakande av linux X11 modelines... Den modeline jag nu använder är följande: Modeline "1920x1080" 135 1920 1980 2140 2552 1080 1083 1086 1134 -hsync -vsync Det viktiga är att backporch värdet för vertikalled är >= 48 linjer ... annars ställer TV:n inte om sig till 1080p läge.... Jag ska testa att mecka lite till, kanske öka pixelklockan lite, så att man får lite högre uppdateringsfrekvens pixelmappningen i horisontalled är inte 100%-ig, men vertikalt är det perfekt 1:1 uppdateringsfrekvensen på denna modeline är cirka 45Hz och funkar bra utan några som helst problem med MythTV iallafall.... OBS! Om denna modeline skulle grilla din TV (osannolikt) så är det inte mitt fel! (standard att avsäga sig allt ansvar för modelines... äldre monitorer brann upp om man överdrev dem.. har dock inte hört talas om det de senaste 10 åren, då alla monitorer och LCD skärmar har inbyggda begränsningar och skydd för det) Regards // Robban
Postad 21 september 2006 - 19:16
Franz Jaeger
-
Franz Jaeger
-
Rookie
-
4 inlägg
jaha,
alla roliga saker tar slut någon gång, satt i morse och kollade på tv, läste morgontidning.....tjabloing upphöjt i två. tv:n gick från perfekt bild til att plötsligt bli helt vit, man kan dock se konturer, men alla människor ser ut som hemska tv zombies
är det ngn mer som råkat ut för detta hemska öde.... jag har haft lite konstiga knäppande ljud vid avstängning, kan vara ngt som indikerat denna kommande skit
hur som helst så ska tv>..n ner till danmark, ahhhhhhhhhhhhhh
höär av er om ni vet ngn servicefirma som är snabb i vårt land
Postad 11 oktober 2006 - 20:00
LooPP
-
LooPP
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Är detta den mest prisvärda LCD skärmen man kan hitta? eller ska man satsa på 42:an? Va skiljer sig mellan 37" och 42", med den frågan menar jag inte hur stor skillnad mellan storleken utan övriga funktioner och bildkvalitet.
Postad 20 oktober 2006 - 16:37
Reduts
-
Reduts
-
Rookie
-
7 inlägg
Denna apparat finns nu att köpa för 14500 inklusive frakt från CyberPort.de, tycker ni man ska slå till eller finns det bättre (läs; mer prisvärda) maskiner att välja på nuförtiden?
Edit: Såg även version 42" för 16500 nu på cyberport, någon som känner till om prestandan är lika bra som 37an som verkar som omtyckt?
Redigerat av Reduts, 20 oktober 2006 - 16:46.
Postad 20 oktober 2006 - 16:41
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
Tjena!!
Ni kan få Amoi Elite LC42T1E för ca 17500 kr hemfraktat o klart från Sverige!!
Inte fel att ha garanti i sverige osv...
PS: Är nån intresserad så PM:a mig, så kan jag hjälpa var man hittar den!!
Postad 20 oktober 2006 - 18:20
Damp
-
Damp
-
Mästare
-
-
2 750 inlägg
Tjena!!
Ni kan få Amoi Elite LC42T1E för ca 17500 kr hemfraktat o klart från Sverige!!
Inte fel att ha garanti i sverige osv...
PS: Är nån intresserad så PM:a mig, så kan jag hjälpa var man hittar den!!
<{POST_SNAPBACK}>
Skojar du? Varför är det ingen affär som tar hem den till Sverige? Måste finnas en en vettig förklaring.
Postad 20 oktober 2006 - 22:48
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
Tjena Damp!
Nej, tyvärr är det inget skoj! Det fanns 1 återförsäljare i Sverige, Conrad.se men de fick pisk ifrån Tyskland för att det tog för mycket från deras kärnverksamhet...
Så trots att de hade sålt bra, ca 80 st och har mycket nöjda kunder så fick de inte sälja fler av 42-tummaren i Sverge... helt sjukt!! Men det verkar tyvärr vara ett politiskt beslut!
Så just nu finns ingen Återförsäljare i Sverige... men däremot finns distributören här. Så är någon sugen kan jag ge er informationen ni behöver för att köpa den i Sverige med svensk garantipart osv. Jag lägger inte ut infon, utan vill ni ha den så PM:a mig så får ni den!
Som jag sagt tidigare, jag är grymt nöjd med min!
Postad 30 oktober 2006 - 13:08
Klykis
-
Klykis
-
Rookie
-
1 inlägg
Franz Jaeger!
Hur har det gått med din AMOI??
/Klykis
Postad 19 december 2006 - 11:19
Haen
-
Haen
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Det var ett tag sedan den här tråden var aktiv men tänkte ändå ställa en fråga. Jag har en Amoi 37:a som jag haft sedan februari. Jag är nöjd med den men har sedan en tid labbat med en htpc kopplad till Amoien. Mitt problem är att jag får ovescan när jag kopplar hdmi till hdmi men inte när jag kopplar dvi till hdmi. Läste på länken nedan att Amoi:en inte ska överscanna om man har en senare mjukvara installerad än jag har. Nu har jag fått den uppgraderad men ändå så överscannar den när jag kopplar hdmi till hdmi. (däremot löste det ett "timingproblem" i 1080 som gav "stutter" från htpc:n!). Dels så förstår jag inte hur tv:n kan förstå att den får signal från en hdmi port och börjar överscanna när den inte gör det med signal från en dvi-port?. Sen så undrar jag om någon av er som läser det här har lyckat få pixelmappning i Amoi:en med en hdmi-källa? Länken till sidan som påstår att det ska gå är http://pixelmapping....es.com/Amoi TVs. /Haen
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|