Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SONOS

2436 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sonos ZonePlayer ZP100 (Mediaspelare) 2 9,12 (7) Inga priser
Sonos ZonePlayer ZP80 (Mediaspelare) 2 9,42 (11) Inga priser
Sonos BU130 (Mediaspelare) 1 9,22 (8) Inga priser
Sonos CC100 Cradle (Övrigt) 0 8,75 (7) Inga priser
Sonos CR100 Controller (Fjärrkontroller) 1 8,58 (11) Inga priser
Sonos Bridge (ZoneBridge BR100) (Trådlös ljud- och bildöverföring) 4 8,86 (27) Inga priser
Sonos Connect (ZonePlayer ZP90) (Mediaspelare) 6 9,18 (97) Inga priser
Sonos Connect: Amp (ZonePlayer ZP120) (Mediaspelare) 6 8,59 (33) Inga priser
Sonos Control (CR200) (Fjärrkontroller) 3 9,17 (11) Inga priser
Sonos Play5 WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 8,89 (95) Inga priser
Sonos BU250 (Mediaspelare) 1 9,2 (9) Inga priser
Sonos Play3 WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 8,76 (41) 2 992:-
Sonos Sub (Subwoofers) 9 8,85 (19) 7 799:-
Sonos Playbar (Soundbar) 9 7,98 (43) Inga priser
Sonos Play1 WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 8,58 (105) Inga priser
Sonos Play1 2 Room Starter Set WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 (0) Inga priser
Sonos Play5 II WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 7,92 (23) Inga priser
Sonos Playbase (Soundbar) 9 9 (4) Inga priser
Sonos One WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 7,73 (21) 2 549:-
Sonos Beam (Soundbar) 9 8 (51) 5 429:-
Sonos Amp (Stereoförstärkare) 7 8 (9) 7 790:-
Sonos One Gen 2 WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 8 7,48 (24) 2 549:-
Sonos Arc (Soundbar) 9 8,26 (26) 6 595:-
42 relaterade trådar
Samsung 75QN95A problem med Sonos ARC och Dolby Atmos (3 inlägg) 2 år sedan
Problem med Sonos och Samsung (5 inlägg) 5 år sedan
Någon som har en soundbar till en LG 55" 4K OLED55C8? (6 inlägg) 5 år sedan
Nya Sonos Amp för tv-ljudet och mer HIFI likt ljud (19 inlägg) 5 år sedan
Sonos hemmabio eller ett "riktigt" paket? (35 inlägg) 7 år sedan
Intryck DAC, Sonos Connect vs DacMagic (6 inlägg) 7 år sedan
Köpråd - multiroom/högtalare (20 inlägg) 8 år sedan
Hjälp! Flerkanalsförstärkare eller Connect AMP/ WXA-50 (4 inlägg) 8 år sedan
Heos AMP vs Sonos AMP (12 inlägg) 8 år sedan
Sonos Connect:AMP - Sänka maxvolymen? (4 inlägg) 8 år sedan
Små högtalare - tänker jag rätt? (9 inlägg) 9 år sedan
Byta normalt 5.1 mot Sonos 5.1? (10 inlägg) 9 år sedan
Råd inför ljudbygge (14 inlägg) 9 år sedan
sonos Play 5 vs Audiopro T10 (4 inlägg) 9 år sedan
Sonos Playbar (98 inlägg) 9 år sedan
harman/kardon eller Sonos (8 inlägg) 10 år sedan
Heos vs Sonos (7 inlägg) 10 år sedan
Fler Line in på Samsung H750 Multiroom möjliga via M7 högtalare? (1 inlägg) 10 år sedan
Sonos, vad är det här? Ett j*vla skämt? Kanske det sämsta ljudsystemet som (283 inlägg) 10 år sedan
Subbygge 4x8 eller 2x10? Det blev TB 4x6,5" Färdigbyggda! (266 inlägg) 10 år sedan
Spotify + musik från ReadyNAS DUO på stereon!?! (13 inlägg) 11 år sedan
Kopplingsschema 6 Högtalare i Taket (0 inlägg) 11 år sedan
Inbyggnad av högtalare i köks-ö (5 inlägg) 12 år sedan
Hjälp mig hitta takhögtalare (22 inlägg) 12 år sedan
Bästa musikstreamern? (72 inlägg) 12 år sedan
Koppla Sonos Connect till Samsung HT-D6750W på bästa sätt (0 inlägg) 12 år sedan
Ny anläggning, vilken förstärkare? (1 inlägg) 12 år sedan
Spotify: Sonos vs. Logitech (41 inlägg) 13 år sedan
Sonos -> Onkyo 709 (RCA eller Toslink)? (7 inlägg) 13 år sedan
"Limpa" "Soundbar" Ha på väggen under tv:n...Vilken? (3 inlägg) 14 år sedan
Val av högtalare i badrummet (1 inlägg) 14 år sedan
Streama trådlöst till B&O-högtalare. Förslag! (3 inlägg) 14 år sedan
Receiver med flera zoner, eller sonos? (2 inlägg) 14 år sedan
trådlöst hem (1 inlägg) 14 år sedan
Spotify --> DAC/DLNA Reciver (7 inlägg) 14 år sedan
Sonos BU250 (4 inlägg) 15 år sedan
Från Förstärkare (HDMI) till bildskärm (Dvi) funkar? (9 inlägg) 15 år sedan
Från förstärkare (HDMI) - Bildskärm (dvi)? (0 inlägg) 15 år sedan
Sonos utökar sortimentet (4 inlägg) 15 år sedan
Hur koppla hdbox, reciever, tv, projektor, dvdinspelare, PS3? (0 inlägg) 15 år sedan
Hjälp med högtalare i kök (0 inlägg) 16 år sedan
Benchmark DAC1 mot Slimdevices Transporter? (11 inlägg) 17 år sedan

Postad 15 november 2009 - 14:39

Knubbz
  • Knubbz
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Hej Sonos Vänner ;)

Om det är någon som går i köpartankar så kan jag varmt rekomendera en handlare i staterna som jag i olika omgångar köpt Sonos bundles, controllers etc genom. Varje gång har jag i stort sätt kommit undan med halva priset (jämfört med Hifiklubben ). Så dra ett pm om ni vill ha hans mail :blush:

Köpte i dagarna även en ny Canon G11, digitalkamera, gav 3.800 med frakt, pris här i svealand ligger på 6400 som billigast på prisjakt. Så han håller jäkligt bra priser och skickar på dagen..

Ha de!
/K

Postad 15 november 2009 - 15:50

robban_orebro
  • robban_orebro
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Hej Sonos Vänner ;)

Om det är någon som går i köpartankar så kan jag varmt rekomendera en handlare i staterna som jag i olika omgångar köpt Sonos bundles, controllers etc genom. Varje gång har jag i stort sätt kommit undan med halva priset (jämfört med Hifiklubben ). Så dra ett pm om ni vill ha hans mail :blush:

Köpte i dagarna även en ny Canon G11, digitalkamera, gav 3.800 med frakt, pris här i svealand ligger på 6400 som billigast på prisjakt. Så han håller jäkligt bra priser och skickar på dagen..

Ha de!
/K

Hej!
Vad är det för försäljare du menar.
Funderar själv starkt på att köpa in lite Sonos produkter och kan man få tag i dem för ett lägre pris så är det ju inte fel!

Tack på förhand!

Postad 16 november 2009 - 11:45

Knubbz
  • Knubbz
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Hej!
Vad är det för försäljare du menar.
Funderar själv starkt på att köpa in lite Sonos produkter och kan man få tag i dem för ett lägre pris så är det ju inte fel!

Tack på förhand!

Du har ett nytt pm..

Postad 16 november 2009 - 12:36

benke_berguv
  • benke_berguv
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0

Kanske flera trådlösa enheter på samma kanal?

Har provat byta kanal på allt hemma men inget gör nån skillnad.
Om jag återställer sonosprogrammet i datorn och iphonen och sen ansluter dem så kommer jag till den rutan då man ska trycka på zonebridgen för att koppla ihop dem.
Man ser på telefonen att det händer nått (Telefonen och bridgen får kontakt med varandra) när man trycken in knappen på bridgen, men den kommer inte längre än till att den försöker leta upp enheten utan att lyckas.

Det jag tycker är skumt är att cr100 funkar men inte iphonen.
Likaså att datorn inte funkar trådlöst med när man stoppar i kabeln till routern.
Vad jag har fattat så finns det bara en uppsättning inställningar i routern och de ska gälla för både trådat och trådlöst nätverk...eller?

//Benke

Postad 16 november 2009 - 15:48

toppenkillen
  • toppenkillen
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

Har provat byta kanal på allt hemma men inget gör nån skillnad.
Om jag återställer sonosprogrammet i datorn och iphonen och sen ansluter dem så kommer jag till den rutan då man ska trycka på zonebridgen för att koppla ihop dem.
Man ser på telefonen att det händer nått (Telefonen och bridgen får kontakt med varandra) när man trycken in knappen på bridgen, men den kommer inte längre än till att den försöker leta upp enheten utan att lyckas.

Det jag tycker är skumt är att cr100 funkar men inte iphonen.
Likaså att datorn inte funkar trådlöst med när man stoppar i kabeln till routern.
Vad jag har fattat så finns det bara en uppsättning inställningar i routern och de ska gälla för både trådat och trådlöst nätverk...eller?

//Benke

Jag har inte analyserat ditt problem supernoga men kan du händelsevis ha råkat få igång routerns MAC-adressfilter? Sonos-noderna ser routern och försöker mha DHCP få var sin IP-adress av routern, men nekas då nodernas MACar inte är vitlistade.

Jag råkade ta bort min bridge BR100 från MAC-vit/ok-listan och då ströps (förstås) hela Sonos-systemet då bridgen är "navelsträng" till LANet. Försökte koppla upp enheterna men de bara vägrade som du beskriver, tills jag kom på att checka MACarna.

Läs här om hur du kan se Sonos-burkarnas MAC-adresser:
https://www.minhembi...p;#entry2496794

Postad 17 november 2009 - 22:22

benke_berguv
  • benke_berguv
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Kollade genom routern, ingen macfiltrering alls ser det ut som.
Jag har börjat ge upp, tror helt enkelt att den inbyggda routern har fått nippran.
Har pratat med comhem och det kommer ett nytt modem i posten. Sen blir det köpa en ny router och till sist, hålla tummarna... annars kommer jag få ett bryt tror jag :)

Lite OT men ändå inte.
Står just nu en SONOS S5 i fönstret i köket.
Svängde förbi den lokala affärn och vara bara tvungen att låna hem.
Jädrans vilket bra ljud det är, blev mycket impad trots det lilla formatet.
Kommer nog köpas inom snar framtid!

//Benke

Postad 18 december 2009 - 10:21

benke_berguv
  • benke_berguv
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Liten återkoppling.

Bytte router och då funka allt bara helt plötsligt.
Jag skyller allt på den skitapparat (Cisco epc2425) som comhem skickade hem till mig :)

//Benke

Postad 19 december 2009 - 17:12

Blind Guardian
  • Blind Guardian
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0
Hej alla,
Jag behöver hjälp snarast!!!!

Har precis införskaffat mig ett antal Sonos komponenter och försöker nu att komma igång.
Grejen är den att jag inte har fast internet eller router hemma än utan i början tänkte jag koppla in Sonos ZoneBridge till min dator direkt med en nätverkskabel. Sen har jag mobilt bredband via USB till datorn. På hårddisken i datorn finns en hel del musik som jag får nöja mig med tills vidare. Sedan får ZoneBridge skicka ut musiken trådlöst till de övriga Sonos spelarna som jag har köpt. Går det eller MÅSTE man ha en router mellan datorn och Sonos?
Nu är alltså ZoneBridge inkopplad i datorn och jag har kört installationsguiden för att komma igång. När jag sedan går till Sonos Desktop Controller måste jag söka efter en Sonos enhet och har 2 minuter på mig att trycka på knappen på Sonos ZoneBridge, som ska vara inkopplad med routern (men som är inkopplad direkt till datorn i mitt fall). När jag trycker knappen så börjar datorn tänka och tidbalken stannar ett tag, sedan fortsätter den att räkna ner tills tiden är ute och felmeddelandet dyker upp.
Jag vet inte om det kan bero på någon firewall eller nåt, jag har Norman Security Suite som antivirusprogram och har inte så bra koll på hur man ändrar inställningar osv. Hittar inte ens hur jag stäner ner Norman, det verkar inte finnas någon knapp som avslutar programmet.
Jag har testat att gå till Start>Nätverk och där visas Sonos ZoneBridge och dess IP adress. Någon som har någon aning vad problemet kan vara? Kan det vara så enkelt att jag behöver en annan typ av nätverkssladd (finns väl två olika typer har jag för mig)? Den jag använder nu är den som följde med i sonoskartongen.

Tack på förhand
/Blind Guardian

Edit: Jag hittade följande länk: https://sonos.custhe...php?p_faqid=407
Jag har ställt in en IP som börjar med 169.254 och rätt nätmask men får fortfarande inte kontakt. I Kör>cmd har jag pingat IP adressen från ZoneBridge och får svar, så jag har ju uppenbarligen kontakt. Ändå så får jag ingen kontakt i Sonos Desktop Controller.

Redigerat av Blind Guardian, 19 december 2009 - 19:16.

Postad 19 december 2009 - 22:35

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1 353 inlägg
  • 0

Hej alla,
Jag behöver hjälp snarast!!!!
.
.
.
Tack på förhand
/Blind Guardian

Edit: Jag hittade följande länk: https://sonos.custhe...php?p_faqid=407
Jag har ställt in en IP som börjar med 169.254 och rätt nätmask men får fortfarande inte kontakt. I Kör>cmd har jag pingat IP adressen från ZoneBridge och får svar, så jag har ju uppenbarligen kontakt. Ändå så får jag ingen kontakt i Sonos Desktop Controller.

Vad kör du för operativ?
Jag får inte igång min desktop controller i win7 Ultimate (x64)
Kontaktade deras support men väntar fortfarande på svar.

Kan du konfigurera via fjärren då?

Postad 20 december 2009 - 00:37

Blind Guardian
  • Blind Guardian
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0
Tack för hjälpen!
Via fjärrkontrollen så hittar jag ZoneBridge. Dock kan jag inte registrera systemet eftersom ZoneBridge inte kommer åt internet. Antar att det är så eftersom datorn och ZoneBridge inte hittar varandra vi Sonos Desktop Controller. Jag kör Windows Vista.
Skulle det kunna vara något annat än antivirus program? Kan jag ha gjort någon felinställning vid IP addressen? Jag kan ju pinga ZoneBridgens IP. Har nu som IP address 169.254.224.100 och som nätmask 255.255.0.0. Gateway och DNS är toma.
ZoneBridgens IP är 169.254.224.136. Kan det vara fel typ av nätverkssladd? Hur kan man kolla det? Jag tror att den jag kör med nu är twisted.
Tack på förhand

Postad 20 december 2009 - 14:04

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1 353 inlägg
  • 0

Tack för hjälpen!
Via fjärrkontrollen så hittar jag ZoneBridge. Dock kan jag inte registrera systemet eftersom ZoneBridge inte kommer åt internet. Antar att det är så eftersom datorn och ZoneBridge inte hittar varandra vi Sonos Desktop Controller. Jag kör Windows Vista.
Skulle det kunna vara något annat än antivirus program? Kan jag ha gjort någon felinställning vid IP addressen? Jag kan ju pinga ZoneBridgens IP. Har nu som IP address 169.254.224.100 och som nätmask 255.255.0.0. Gateway och DNS är toma.
ZoneBridgens IP är 169.254.224.136. Kan det vara fel typ av nätverkssladd? Hur kan man kolla det? Jag tror att den jag kör med nu är twisted.
Tack på förhand

Hmm...
Men registrera systemet är väl inget måste om jag minns rätt?
Om fjärren hittar din soundbridge så ska du väl bara lägga till en ny zon? (ifrån fjärren)

Vet inte exakt hur man går till väga, det får du googla fram, men om soundbridgen ska åt internet så måste du ju ställa in att du delar din internetanslutning med andra i vista.

På nätverkskabeln brukar det stå "twisted" om det är en s.k. korsad kabel, dock tror jag att du ska ha en "rak" kabel.

Eller så investerar du några hundringar i en enkel router och gör din julhelg fridfullare :D

Den använder jag iaf, inköpt enbart för Sonos skull ;)

EDIT!
Fick ingång min desktop controller nu :D
Installerade precis en ny laptop hemma och två sekunder efter den anslöts till nätverket meddelade laptopen (med vista) att den hittade mina sonosenheter.
Jag blev vansinning över att det gick så lätt där så jag kollade lite närmare och deet visade sig att den hittade dem pga uPnP, vilket jag inte hade aktiverat i den andra datorn.
Nu gick det lätt som en plätt :lol:

Redigerat av PsychoCheF, 20 december 2009 - 17:51.

Postad 20 december 2009 - 20:02

Spiken
  • Spiken
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0

Tack för hjälpen!
Tack på förhand

Min första tanke var just kabeln. Men om du kan pinga ZB från datorn så borde väl kabeln vara rätt.

Postad 05 januari 2010 - 19:04

Kristjan
  • Kristjan
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Snor tråden lite här...

Någon som får igång pandora på sitt sonos system.

Lyckades registrera mig på pandora.com via FoxyProxy i firefox (glöm inte att ssl måste stödjas).

Kan dock inte lägga till alternativet i sonosen. Bara Last.Fm twitter, audible och något franskt trams som finns med.

Någon som vet något om detta?

Postad 12 januari 2010 - 10:03

ImOla
  • ImOla
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Jag har problem med trådlösa uppkopplingen mellan min ZonePlayer S5 och ZoneBridgen. Det funkar på övervåningen men den tappar kontakten på nedervåningen. Jag har en Router från Netgear.
Någon som har tips på hur man kan förstärka signalen eller något annat tips på hur jag skall få det att funka. Det borde ju inte vara några problem enligt allt man läser om Sonos!!!

/Ola

Postad 12 januari 2010 - 10:42

toppenkillen
  • toppenkillen
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

Jag har problem med trådlösa uppkopplingen mellan min ZonePlayer S5 och ZoneBridgen. Det funkar på övervåningen men den tappar kontakten på nedervåningen. Jag har en Router från Netgear.
Någon som har tips på hur man kan förstärka signalen eller något annat tips på hur jag skall få det att funka. Det borde ju inte vara några problem enligt allt man läser om Sonos!!!

/Ola

Kan inte erbjuda ngn lösning, vill bara säga att jag känner igen problematiken: Jag har en ZP120 i köket som krånglar då jag kör micron, tappar kontakten med bryggan BR100 som inte är mer än 10-15 m bort. Visserligen kan jag någonstans förstå att micron läcker bredbandigt några mW i 2.4 GHz-området och att Sonosen som tyvärr "måste" stå precis brevid då temporärt keffar ur, men jag gillar inte att Sonosen ibland ger upp och vägrar hitta tbx till nätet med mindre än en kallstart mha att rycka ur/in 220-sladden. Man kan ju tycka att den kontinuerligt borde scanna av WLANet tills den hittar Sonos-nätet igen. Grr.

Postad 12 januari 2010 - 10:46

carlr
  • carlr
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0
Hej,

169.254.224.136 är en felaktig, icke giltig IP i nätverkssammanhang. Du måste se till att enheterna som ansluts blir tilldelade en IP via DHCP, enklast via en WLAN router.

/Carl.

Postad 12 januari 2010 - 11:49

ImOla
  • ImOla
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Hej,

169.254.224.136 är en felaktig, icke giltig IP i nätverkssammanhang. Du måste se till att enheterna som ansluts blir tilldelade en IP via DHCP, enklast via en WLAN router.

/Carl.

Tack Carl! Kan du förklara hur jag gör det på ett enklare sätt? Jag är ingen expert på ip, DHCP etc. :-)
/Ola

Postad 12 januari 2010 - 13:26

cyberanders
  • cyberanders
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hej!

Skulle gärna vilja ha hjälp med sonos. Det jag vill är att jag ska kunna ha datorn avstängd och köra mot en extern hårddisk.

Har 2 S5:or och en ZP90. Router airport extreme (Apple). Kopplade in en gammal usb hårddisk till den.

Försökte få Sonos till att hitta hårddisken genom "musikplatser". Försökte med både NAS och att den var kopplad till datorn. Men inget av det känns riktigt rätt val. För Hårddisken är ju ingen NAS (om nu inte det räknas så genom att den är kopplad till routern).

Den klagar på att sökvägen inte är riktig.

Är det någon som vet hur man ska göra.

Tack på förhand
Anders

Postad 12 januari 2010 - 14:18

agonar
  • agonar
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
En fråga ....

Ni som har systemet ... går det att köra ENDAST trådbundet också?
Jag vill inte ha något trådlöst nät i det hus jag skall bygga...

.....

Postad 12 januari 2010 - 15:30

toppenkillen
  • toppenkillen
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

En fråga ....

Ni som har systemet ... går det att köra ENDAST trådbundet också?
Jag vill inte ha något trådlöst nät i det hus jag skall bygga...

.....

Mjaa.. Alla Sonos-spelare kan anslutas via tråd-LAN och varje enhet har 2 st 100 Mbps LAN-portar med switch så man kan koppla enheterna seriellt efter varandra, de behöver inte sitta stjärnformat med var sin anslutning till den centrala routern.

MEN: Den stora finessen med Sonos är ju fjärrkontrollen och den kommunicerar bara över Sonos-WLANet, har ingen trådanslutning, så ett helt trådat Sonos-system måste du styra genom PC-klientprogrammet. Dessutom så har alla Sonos-noder sitt WiFi påslaget vare sig du använder det eller ej, dock så kommer det inte skickas särskilt mycket data över luften om noderna har varsin LAN-anslutning att kommunicera genom.

Den stora frågan är förstås vari ditt problem ligger, varför inte ha ett trådlöst nät? Sonos-WLANet sköter sig själv och har (normalt) en egen frekvens och kryptonyckel så att det inte ska störa/bli stört av ev andra "vanliga" WLAN.

Postad 12 januari 2010 - 15:44

agonar
  • agonar
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Nja, problemet är väl min sambo .. :-)

Får bara försöka övertyga henne om att det kommer att bli trådlöst iallfall.... fast vi drar nät i väggarna ..

Postad 12 januari 2010 - 15:50

toppenkillen
  • toppenkillen
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

Hej!

Skulle gärna vilja ha hjälp med sonos. Det jag vill är att jag ska kunna ha datorn avstängd och köra mot en extern hårddisk.

Har 2 S5:or och en ZP90. Router airport extreme (Apple). Kopplade in en gammal usb hårddisk till den.

Försökte få Sonos till att hitta hårddisken genom "musikplatser". Försökte med både NAS och att den var kopplad till datorn. Men inget av det känns riktigt rätt val. För Hårddisken är ju ingen NAS (om nu inte det räknas så genom att den är kopplad till routern).

Den klagar på att sökvägen inte är riktig.

Är det någon som vet hur man ska göra.

Tack på förhand
Anders

Hej,

No disrespect, men det verkar som att du har ganska lite koll på hur saker o ting funkar så det kan ur din beskrivning vara 100 grejor som har konfigurerats fel, vara omöjligt etc etc.

Beskriv ditt system lite mer detaljerat: Hur och varifrån får du Sonos-systemet att hämta musikfiler nu? Får du ens det att funka? Om du kopplar USB-HDn till datorn, hittar Sonos filerna på HDn då? Har du MAC/Windows? Om du kopplar HDn till Airporten, kan du då se/nå musikfilerna från datorn? Behövs user/passwd? etc etc.

Vissa routers (ev inkl Airport?) kan ha en USB-disk ansluten till sig och då fungera som en NAS som erbjuder file-server-funktion år andra datorer/enheter på LANet. Exakt hur det ska konfas beror ju på vilken router det är och jag är ingen Airport-expert. För att Sonosen ska kunna hitta dina musikfiler så måste datorn/NASen dela ut filer mha "SMB"-protokollet, dvs Windows File Sharing. Det finns stöd för SMB även på Mac och Linux, så det ska i sig inte vara ngn omöjlighet, men det krävs ju att du delar ut foldern på rätt sätt om du inte har Windows.

Postad 12 januari 2010 - 21:15

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1 852 inlägg
  • 0
Airporten stödjer INTE USB-hårddisk. USB-porten stödjer bara skrivare.

Postad 12 januari 2010 - 21:58

cyberanders
  • cyberanders
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Hej,

No disrespect, men det verkar som att du har ganska lite koll på hur saker o ting funkar så det kan ur din beskrivning vara 100 grejor som har konfigurerats fel, vara omöjligt etc etc.

Beskriv ditt system lite mer detaljerat: Hur och varifrån får du Sonos-systemet att hämta musikfiler nu? Får du ens det att funka? Om du kopplar USB-HDn till datorn, hittar Sonos filerna på HDn då? Har du MAC/Windows? Om du kopplar HDn till Airporten, kan du då se/nå musikfilerna från datorn? Behövs user/passwd? etc etc.

Vissa routers (ev inkl Airport?) kan ha en USB-disk ansluten till sig och då fungera som en NAS som erbjuder file-server-funktion år andra datorer/enheter på LANet. Exakt hur det ska konfas beror ju på vilken router det är och jag är ingen Airport-expert. För att Sonosen ska kunna hitta dina musikfiler så måste datorn/NASen dela ut filer mha "SMB"-protokollet, dvs Windows File Sharing. Det finns stöd för SMB även på Mac och Linux, så det ska i sig inte vara ngn omöjlighet, men det krävs ju att du delar ut foldern på rätt sätt om du inte har Windows.

Jag har en Mac. Sonos hämtar musiken från en av hårddiskarna som är på Mac:en. Windows-delning: På. Allt fungerar perfekt.

Det jag har gjort nu är att jag har kopplat en usb hårddisk till Airport extreme som dyker upp på Mac:en. Jag ser mappen där musiken ligger. Det är en backup på musiken som finns på datorn.

Vet inte om jag har fel sökväg och det är där felet ligger. Men jag gjorde som så att jag högerklickade på mappen med musiken och bad om info där visades sökvägen som jag kopierade \\Volumes\Externhårddisk backup

/Anders

Postad 12 januari 2010 - 22:07

cyberanders
  • cyberanders
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Airporten stödjer INTE USB-hårddisk. USB-porten stödjer bara skrivare.

Hej!

Det beror på vilken Airport man pratar om. Du har rätt att Airport Express inte stöder usb-hårddisk. Men Airport Extreme gör det.

http://www.apple.com/se/wifi/

Mvh
Anders

Postad 14 januari 2010 - 15:41

cyberanders
  • cyberanders
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hej!

Här kommer en länk till "hur man får en extern USB-Hårddisk (Musiken ligger här) med AirPort Extreme att fungera med Sonos"

https://sonos.custhe...php?p_faqid=657

Det fungerade för mig.

Mvh
Anders

Postad 20 januari 2010 - 13:10

Unregistered7eaa9096
  • Unregistered7eaa9096
  • Forumräv

• 569 inlägg
  • 0
Fick mitt SONOS BU250 igår från Staterna, tack igen Knubbz för kontakten. Kostade ca 7400 inklusive tull och frakt (plus tvåsladdar 49:- och en converter 89:-.

Men jag har ett litet problem. Setupen tog 5 min och allt hittades direkt. MEN upptäckte i morse att när min bergvärmepump går på max tappar fjärren enheterna. så fort kompressorn går ner lite kommer de tillbaka. finns det något sett att ändra frekvensen för systemet? Mitt wlan har inga sådana problem men vad jag förstår kör SONOS inte på WLAN.

Postad 20 januari 2010 - 13:35

toppenkillen
  • toppenkillen
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

Fick mitt SONOS BU250 igår från Staterna, tack igen Knubbz för kontakten. Kostade ca 7400 inklusive tull och frakt (plus tvåsladdar 49:- och en converter 89:-.

Men jag har ett litet problem. Setupen tog 5 min och allt hittades direkt. MEN upptäckte i morse att när min bergvärmepump går på max tappar fjärren enheterna. så fort kompressorn går ner lite kommer de tillbaka. finns det något sett att ändra frekvensen för systemet? Mitt wlan har inga sådana problem men vad jag förstår kör SONOS inte på WLAN.

Sonos går iofs visst på WLAN/WiFi, men sätter upp ett eget mellan enheterna (sk Ad Hoc-nät). Nätet kör utan att annonsera ngt SSID så det syns inte då du scannar och det kör med en egen (Sonos-hemlig) kryptonyckel. Per default så ska den själv leta upp en WLAN-kanal som ger minst interferens med ev andra nät i närheten, men man kan även sätta kanal manuellt: I PC-klientprogrammet "Desktop Controller" så går du in i File->Preferences->Advanced och väljer kanal. Tyvärr begränsat till att välja mellan kanal 1, 6, 11.

För att scanna vilken kanal som kan vara bra/ledig/minst störd att lägga Sonos på, ladda ner inSSIDer och kör på en dator med WLAN-adapter: http://www.metageek....oducts/inssider Du kommer iofs inte att se Sonos-signalen eftersom den kör utan SSID, men du kommer ju se ditt eget WLAN och ev grannar och iaf slippa ifrån dessa.

MEN: Ditt problem med bergvärmepumpen... Trasslet här är sannolikt att pumpen/elektroniken/ngn elmotor strålar ut bredbandig radiostörning och då kan det spela mindre roll vilken frekvens du lägger Sonos på - hela 2.4 GHz-bandet kan eventuellt vara utstört. (Jag fattar iofs inte vad i en bergvärmepump som kommer upp i så pass höga frekvenser, till skillnad från tex en mikrovågsugn som specifikt är byggd för att sända däromkring.) Du kan ju även testa att skärma av "elekronikdelen" av bergvärmepumpen med (i brist på bättre) aluminiumfolie som du jordar mot ngn plåt/rörbit i pumpen.

Men men - bara att testa dig fram.

Postad 22 januari 2010 - 13:28

ImOla
  • ImOla
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Är det någon som har erfarenhet av att använda en extra ZoneBridge som Repeater för att utöka räckvidden i huset?
Funkar det bra?
Bättre än någon vanlig repeater/AP?

/Ola

Postad 23 januari 2010 - 11:56

Unregistered29812
  • Unregistered29812
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Tjena,
Har också börjat fundera på sonos. Några funderingar:
1) Spotify - fungerar det? Fungerar det om man använder iphone som fjärr?
2) Kan man istället för trådlös välja att koppla enheterna till fast nätverks lina om man önskar?
3) Hur fungerar det om man använder den passiva boxen och kopplar till tex Arcam AVR 300. Volym kontroll? Antar att man inte kan byta zoner och så? Tänkte ha zon1 och zon2 på den till olika rum
4) trådlös - genom betongväggar ok?
Tack för all hjälp!
Mvh

Postad 23 januari 2010 - 14:11

toppenkillen
  • toppenkillen
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

Tjena,
Har också börjat fundera på sonos. Några funderingar:
2) Kan man istället för trådlös välja att koppla enheterna till fast nätverks lina om man önskar?
3) Hur fungerar det om man använder den passiva boxen och kopplar till tex Arcam AVR 300. Volym kontroll? Antar att man inte kan byta zoner och så? Tänkte ha zon1 och zon2 på den till olika rum
4) trådlös - genom betongväggar ok?
Tack för all hjälp!
Mvh

1) Sonos har idag inte stöd för Spotify, men det ryktas om att det ska byggas in en sån klient i Sonos-spelarna. Googla och läs, jag har mest hittat rykten och önskemål men faktiskt även snack om ngt betatest. Att använda iphone som fjärr gör inte att du får in Spotify i Sonos-systemet. Fjärr-appen är just bara en fjärrkontroll - inte ett mediabibliotek.

2) Ja absolut! Varje Sonos-spelare har 2 st 100 Mbit-kontakter och inne i burken så sitter en switch vilket gör att du kan seriekoppla enheter efter varandra i en lång kedja. Varje burk behöver alltså inte ha en egen sladd till din centrala router hemma. Man kan koppla lite hur som helst! :)

3) Utan att kunna ngt om Arcam AVR 300 så är svaret: Säkert, givet att Arcam-burken har vanlig optisk SPDIF-ingång. Du kan ställa in (individuellt per Sonos-box) om den optiska utgången ska ge 100% volym med orörd digitalström (och du reglerar volymen på förstärkaren) eller om du vill att Sonosen ska koppla in sin ljudkontroll på det som åker ut (och förstärkarens volymkontroll står still på den maxvolym du vill ha). Genom att låta Sonosen ge 100% ut så förblir tex FLAC-rippad musik 100% intakt hela vägen in till din förstärkare vilket man kanske eftersträvar om man är ljudfascist, men då missar man ju smidigheten med att reglera volymen med Sonosfjärren. Det är hur som enkelt att växla mellan dessa lägen. Vad gälla zoner så kan så klart inte zonkontrollen i Sonosfjärren påverka Arcam-stärkarens olika zon-utgångar, och vice versa.

4) Ja, Sonos går genom betongväggar lika bra eller dåligt som ditt vanliga WLAN. Varje Sonos-spelare funkar dessutom som repeater för det interna Sonos-WLAN enheterna har mellan sig.

Postad 25 januari 2010 - 09:37

tobiasekholm
  • tobiasekholm
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Låter intressant då man är i köpartankar.
Du får gärna skicka mig kontaktuppgifter.

Hej Sonos Vänner :)

Om det är någon som går i köpartankar så kan jag varmt rekomendera en handlare i staterna som jag i olika omgångar köpt Sonos bundles, controllers etc genom. Varje gång har jag i stort sätt kommit undan med halva priset (jämfört med Hifiklubben ). Så dra ett pm om ni vill ha hans mail :)

Ha de!
/K

Postad 25 januari 2010 - 11:02

Unregistered29812
  • Unregistered29812
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Tack för svar. Har tittat lite noggrannare och det ser ju flott ut. En sak som man saknar är den till viss del bristfälliga integreeringen med existerande recivers. En funktion som hade varit ultimate är ett eluttag på playzone så att recivern kunde sloås av och på via sonos. Som det är nu så måste alla förstärkare som man vill använda alltid stå på för att man "utan att springa runt i huset först" kunna spela sin musik. Jag kör med Arcam AVR 300 som jag tänkte flytta ut i vardagsrummet och köpa en nya HD reciver till TV rummet. Båda dessa vill jag kunna spela med via sonos men jag vill ju inte att de ständigt ska stå på... Stanby ok men det hjälper väl inte heller??? Ngn lösning på detta. Hade man bara kunnat göra det så hade systemet varit betydligt mer flexibelt.

Postad 25 januari 2010 - 11:03

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1 353 inlägg
  • 0
Någon som haft problem att ansluta Controllern till sonos systemet??

Igår så hittade inte Controllern längre min ZonePlayer :) , dock fungerade allt utmärkt igenom PC programmet.

Jag testade att fabriksåterställa Controllern, men när setupen kommer så långt att det är dags att para ihop enheterna så lyckas det inte.
När jag trycker in mute+volumeup på zoneplayern så reagerar controllern direkt och försöker ansluta, så nån form av kontakt få de ju eftersom controllern känner av att den ska försöka ansluta.

Men jag fattar inte var problemet ligger :) är det fel på controllern, zoneplayern eller mitt nätverk??

Postad 25 januari 2010 - 14:22

Knubbz
  • Knubbz
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

No problems :) Vad gör man inte för sina medmänniskor :)

Postad 12 februari 2010 - 10:28

ImOla
  • ImOla
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Jag kommer inte åt mitt Musikbibliotek när datorn är avstängd. Det står att systemet inte kommer åt servern. Finns det någon inställning för detta?

Postad 12 februari 2010 - 10:51

nisse82
  • nisse82
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

Jag kommer inte åt mitt Musikbibliotek när datorn är avstängd. Det står att systemet inte kommer åt servern. Finns det någon inställning för detta?

Du har antagligen lagt upp musiken genom en nätverkslänk på datorn. Du måste gå direkt från Sonosen till nätverksdisken och lägga in lösenord som krävs där för att nå disken...

Postad 12 februari 2010 - 11:18

Installera
  • Installera
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
Bu250 prissänkt till 9998:- idag på Hi-Fi Klubben. Trevligt!

Postad 12 februari 2010 - 13:15

ImOla
  • ImOla
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Du har antagligen lagt upp musiken genom en nätverkslänk på datorn. Du måste gå direkt från Sonosen till nätverksdisken och lägga in lösenord som krävs där för att nå disken...

Tack Nisse! Novis som jag är så undrar jag givetvis.... Hur gör jag det rent fysiskt? Går det förklara enkelt?

Postad 13 februari 2010 - 02:13

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

Jag har för mig att det bara är att ansluta en dator till line in på sonosen, sedan har man spotify i hela systemet.

Jag skall själv inhandla ett större sonos system.

Jag behöver tips på nätverksdisk eller NAS
Har kanske 1 gig musik idag och det blir väl snart 1.5
Vad är bäst ?

Jag behöver också lite tips på bra högtalare som går att hänga på vägg eller i tak
i denna tråden https://www.minhembi...=0#entry2786253

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 13 februari 2010 - 02:18.

Postad 13 februari 2010 - 12:17

toppenkillen
  • toppenkillen
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

Jag har för mig att det bara är att ansluta en dator till line in på sonosen, sedan har man spotify i hela systemet.

En Sonos-enhet med line-in kan ta emot vilken ljudsignal som helst och sprida den till övriga enheter i systemet, så javisst: En dator som står och spelar Spotify går ju lika bra att ansluta som en iPod eller vad som helst. Iofs så tror jag inte att det var det som var frågeställningen i inlägget ovanför. Där undrade man huruvida man kunde styra Spotify-spelandet med en Sonos-fjärr och det går inte. (Dvs ännu, men det går rykten om att Sonos-burkarna ska få en inbyggd Spotify-klient.)

Vad är bäst ?

Antar att du menar TB, inte GB? För en annan grej använder jag en D-Link DNS-323 NAS med speglade (RAID-1) diskar (2 st 1 TB-diskar, dvs 1 TB/1000 GB säkerhetskopierad lagring). Den NASen är bra och skulle funka utmärkt ihop med Sonos. Det roliga med DNS-323 är att man "enkelt" kan modda den till att få utökad funktionalitet, se http://wiki.dns323.info/

Postad 13 februari 2010 - 12:43

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Jovisst menade jag TB ..
Jag tänker fortfarande i GB

Postad 13 februari 2010 - 13:26

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0

Jag skall själv inhandla ett större sonos system.

Vad är bäst ?

Jag kör en Western Digital My Book World NAS på 1 TB sen ett halvår tillbaka. Har hitintills fungerat helt perfekt.
Man kan även koppla till en extra disk till den via USB, vilket jag har gjort. Också den en WD, MY Book 1,5 TB, som jag använder till film. Den har den fördelen att den går ner i vila när jag bara kör music från NAS:en.

Men kom ihåg att Sonos tar max 65.000 låtar och att dessa bör vara vältaggade och med bild för att inte kaos skall uppstå...
Höll själv på i ett halvår och taggade 61.000 låtar med Mp3Tag, men det var det värt. ;)

Redigerat av perri, 13 februari 2010 - 13:28.

Postad 13 februari 2010 - 14:38

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Jag har redan taggat dom till squeezebox så jag får hoppas att det funkar i sonos också ..

Vad gäller nas

Hur är de lite större som tex Netgear ReadyNAS Duo

Jag tänkte ev inte köra speglat då jag har säkerhetskopia så då kan man tex ha 2 st 1TB diskar
och fylla på av och till med annat också

Jag lite andra saker som BD spelare och TV som har DLNA

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 13 februari 2010 - 14:39.

Postad 13 februari 2010 - 15:30

vx7stark
  • vx7stark
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
En detalj att tänka på när det gäller NAS, är placeringen av den pga av ljudnivå. Kommer den stå gömd i en klädkammare, eller kommer den stå framme bredvid datorn. De flesta NAS:ar låter ju, mer eller mindre.

Jag själv använder en QNAP 219P med 2 x 1,5 TB WD Caviar Green-diskar, och den står "framme" på kontoret bredvid datorn och låter mkt lite, med andra ord så störs jag inte av ljudet.

Men jag har läst på andra forum-trådar att en del NAS:ar kan låta väldigt mkt.

Generellt så ska nog de flesta NAS:ar inte vara ngt problem att använda med SONOS.

Postad 13 februari 2010 - 17:04

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

Bu250 prissänkt till 9998:- idag på Hi-Fi Klubben. Trevligt!

HBB har gått under till 9400 kr

Postad 13 februari 2010 - 23:01

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0

En detalj att tänka på när det gäller NAS, är placeringen av den pga av ljudnivå. Kommer den stå gömd i en klädkammare, eller kommer den stå framme bredvid datorn. De flesta NAS:ar låter ju, mer eller mindre.

Jag själv använder en QNAP 219P med 2 x 1,5 TB WD Caviar Green-diskar, och den står "framme" på kontoret bredvid datorn och låter mkt lite, med andra ord så störs jag inte av ljudet.

Men jag har läst på andra forum-trådar att en del NAS:ar kan låta väldigt mkt.

Generellt så ska nog de flesta NAS:ar inte vara ngt problem att använda med SONOS.

Min Western Digital My Book World NAS har jag tre meter från där jag lyssnar utan att den hörs. Bor i villa i ett mycket lugnt område och spelar ofta på nätterna med låg volym, så nog är den tyst alltid.
Ett kontor har oftast ett omedvetet bakgrundsljud som dämpar andra ljudkällor varför eventuella ljudintryck blir väldigt subjektiva.

Postad 14 februari 2010 - 19:21

Unregistered29812
  • Unregistered29812
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
HEj igen,

Ang räckvidd´: 120 mm Leca vägg ngr problem?? Tänkte nämligen placera flera sonosenheter där vilket jag tycker verkar smart. Har egentligen ingen annan sonos placerad i huset iö som repeater (som jag planerar nu i alla fall).
Någon personlig erfarenhet??
Mvh

Postad 14 februari 2010 - 22:57

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Liten fråga till er som har Sonos ( min är på väg )

Jag har läst lite i dokumentationen och men finner inte hurvida man kan ställa ZP120 i mono
Varför jag vill det, beror på att jag i vissa utrymmen som dessutom är angränsande endast
skall ha en högtalare per rum. Det låter bättre om man spelar i mono då ..

Någon som vet ?

Maveric

Postad 14 februari 2010 - 23:17

Martgus
  • Martgus
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0

Liten fråga till er som har Sonos ( min är på väg )

Jag har läst lite i dokumentationen och men finner inte hurvida man kan ställa ZP120 i mono
Varför jag vill det, beror på att jag i vissa utrymmen som dessutom är angränsande endast
skall ha en högtalare per rum. Det låter bättre om man spelar i mono då ..

Någon som vet ?

Maveric

Hittar tyvärr ingen inställning att skifta mellan stereo och mono.
En högtalare med dubbel talspole kanske? finns ju på inbyggnadshögtalare iaf.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.