Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mitsubishi HC3100

324 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 januari 2008 - 08:26

erito
  • erito
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
nu har jag ändrat rummet så jag får 4m mellan duk och projektor, då borde 106" fungera... eller iallafall nära nog för att köpa en så stor duk ;)

Postad 09 januari 2008 - 16:26

ljs-s
  • ljs-s
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Har ATI-kort själv, vet du vad inställningen heter?

Hmmm kommer inte ihåg. Det var vid HDMI inställningarna på mitt nvidia kort, fanns inte så många inställningar där...
Märkte dock att om jag ställe in min på 50 HZ istället för 60 HZ så funkade det utan att jag måste ställa in, men dock ser jag runt 98% av bilden typ, resten är lite utanför. Men bättre det.

Jag kör ett litet ffdshow filter mot mina width < 1280 matrial och den gör underverk på mina xvid / dvd filmer

Hittade vad du menar. Det finns lite guider för dom som är sugen på att finjustera sin FFDSHOW.
Det gör faktiskt stor skillnad. Och desto större bild du har, desto större skillnad ger inställningarna du gör där.
Den som är intreserad kan kolla lite under HTPC forumet här.
Du kan bla skala upp bilden till native upplösning på din projje och använda mer avanserade algoritmer för omskalningen än vad en vanlig "resize" gör i en vanlig media spelare spelare (som WMP osv...).

Postad 09 januari 2008 - 16:32

ljs-s
  • ljs-s
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

nu har jag ändrat rummet så jag får 4m mellan duk och projektor, då borde 106" fungera... eller iallafall nära nog för att köpa en så stor duk

Jag tänker köpa projektorn först, efter jag kollat vilken duk jag kan ha i mitt rum så köper jag den.
Jag tänkte ha min projje under bordet men det är gränsfall om jag kan ha den där enligt mitsubishis egna mjukvara för att räkna dukstorlek, därför blir det projje först. Vill ju inte stå där med en duk som man inte fyller...

Mitsubishi hc3100 är bland dom tystare projektorna i prisklassen

Helt klart, jag har kollat på runt 7-8 projjar i både samma prisklass och betydligt högre och jag tycker det är helt klart en av de tystaste om inte DEN tystaste t.o.m. (dock bara kollat på film i 50 hz )

Redigerat av ljs-s, 09 januari 2008 - 16:35.

Postad 14 januari 2008 - 23:27

CyberVillain
  • CyberVillain
  • Veteran

• 1 780 inlägg
  • 0
Sådär nu har jag äntligen fått ändan ur och monterat projjen. Dock blev hyllan inte fel så bilden är 3 cm för högt upp och 2 centimeter för mycket till höger. Ska göra hålen lite större, tyvärr var min borr i den storleken slö så ska köpa en ny. Kan ju dock inte sova förrens jag vet att det blir bra :)

Tror ni det är risk för keystone? bilden är 2.2 meter bred så det är inte många delar av en grad vi pratar om...

Postad 31 januari 2008 - 19:57

Unregistered1eb0410b
  • Unregistered1eb0410b
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hello! Ska precis till att köpa min första projektor och har fastnat för HC3100 nu till mitt problem/fundering.

Jag har ett rum i källaren jag tänkt använda som biorum och måtten är: 4m på längden och 2.02m upp.
Hur stor bild kan jag få då? Är helt ny på det här så jag skulle behöva lite feedback.

Lite utveckling:
Jag har 2 värmerör som går i taket och sätter man projektorn uppe på dom är botten på projektoren 2.02m över golvet och
4m ifrån duken. Det är tjocka betongväggar i hyffsat mörk färg så det kan bli ett grymt rum om jag får till det.

Postad 01 februari 2008 - 20:27

ljs-s
  • ljs-s
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Jag har ett rum i källaren jag tänkt använda som biorum och måtten är: 4m på längden och 2.02m upp.
Hur stor bild kan jag få då? Är helt ny på det här så jag skulle behöva lite feedback.

Använd denna: Download för att räkna ut bild storlek och vart bilden kommer hamna (offset)

Undvik ändlägen om möjligt när det gäller zoom.

Postad 02 februari 2008 - 14:55

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2 416 inlägg
  • 0
Tänkte precis göra en länk till den där, kul att nån annan också hittat den och tänker på oss andra arma ovetande.

Bara för att klargöra det så förklarar jag att DOWNLOADen i inlägget före, är ett grafiskt program som man kan använda för att se hur den projicerade bilden blir med ett antal olika Mitsubishi-projektorer.
Ett mycket praktiskt program!

ps: jag har inte monterat min HC3100 men ska nog iväg och köpa material till duk idag.

Postad 06 februari 2008 - 18:56

auToeXeC
  • auToeXeC
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0
Installerade nyss min 3100 och snabbtestade lite lite via min popcorn, mäktigt imponerad..
Men har någon en bra länk till hur man ställer in isn 3100? för tänkte leka lite med DVE ikväll men hittar inte alls bland menyerna tyvärr. Men FÖ så är detn mäktig..

Postad 06 februari 2008 - 19:05

dave19
  • dave19
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Installerade nyss min 3100 och snabbtestade lite lite via min popcorn, mäktigt imponerad..
Men har någon en bra länk till hur man ställer in isn 3100? för tänkte leka lite med DVE ikväll men hittar inte alls bland menyerna tyvärr. Men FÖ så är detn mäktig..

Grunder i kalibrering med DVE på component.se.
http://www.component.se/docs.php?id=65

Mvh David

Postad 07 februari 2008 - 13:46

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0

1.
Brilliant Color i botten (0?), denna sabbar gamman totalt.

2.
CINEMA GAMMA.

3.
Sharpness: -2

4.
Color: -1 (varierar en del, men är en bra början iaf, du får labba lite med DVE här).

5.
Color temp: Använd Reverse Ramps (gråskalor i horisontella steg på DVE) och sänk grön och blå CONTRAST tills du tycker att gråskalan ser någorlunda likadan ut över hela skalan.

6.
Om du inte har allt för stor duk: Lamp low och Iris low.

Plus naturligtvis de vanliga inställningarna av Brightness och Contrast med DVE. :(

Glöm inte se till så att den inte overscannar, det reglaget är lite lömskt på 3100 tycker jag. B)

Redigerat av Unregistered59dcaef6, 14 februari 2008 - 23:15.

Postad 07 februari 2008 - 17:13

alfahelix
  • alfahelix
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Hallå!

Är det någon som provat att skicka 1080p/24 (från t.ex. Blu Ray eller liknande) till en HC3100?
Om det gick, vilken hastighet fick färghjulet och hur upplevde ni bilden?

Vad gäller det tidigare inlägget så instämmer jag med Arioch. Se för böveln till
att overscan står på 100%, annars får man en mycket tydlig försämring av skärpan!
Det generella tipset är att undvika keystone, dock ska inte problemen överdrivas. Själv
så har jag -2 vertikal KS och jag tycker inte att jag får någon märkbar försämring.

/Patrik

Postad 07 februari 2008 - 18:01

auToeXeC
  • auToeXeC
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0

1.

2.
CINEMA GAMMA.

3.

4.
Color: -1 (varierar en del, men är en bra början iaf, du får labba lite med DVE här).

5.
Color temp: Använd Reverse Ramps (gråskalor i horisontella steg på DVE) och sänk grön och röd GAIN tills du tycker att gråskalan ser någorlunda likadan ut över hela skalan.

6.

Plus naturligtvis de vanliga inställningarna av Brightness och Contrast med DVE. :(

Glöm inte se till så att den inte overscannar, det reglaget är lite lömskt på 3100 tycker jag. B)

Du menar iris CLOSE?

Tror inte det finns low om jag inte missat det helt och ändra RGB? Dessa är låsta eller så hittar jag inte dessa i menyn tyvärr. Letar som en galning där..

Men FÖ så tackar så hemst mycket.. :P

Redigerat av auToeXeC, 07 februari 2008 - 18:10.

Postad 07 februari 2008 - 23:36

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0

1.

2.
CINEMA GAMMA.

3.

4.

5.
Color temp: Använd Reverse Ramps (gråskalor i horisontella steg på DVE) och sänk grön och röd GAIN tills du tycker att gråskalan ser någorlunda likadan ut över hela skalan.

6.

Glöm inte se till så att den inte overscannar, det reglaget är lite lömskt på 3100 tycker jag. :rolleyes:

Du menar iris CLOSE?

Tror inte det finns low om jag inte missat det helt och ändra RGB? Dessa är låsta eller så hittar jag inte dessa i menyn tyvärr. Letar som en galning där..

Men FÖ så tackar så hemst mycket.. ;)

Japp, IRIS Close heter det nog, minns inte exakt, men så är det säkerligen.
Coltemp-inställningarna: Bläddra tills det står Custom, eller Personal eller vad det nu står... Sen trycker du bara på OK/Enter på fjärren och voila! :P

Postad 10 februari 2008 - 12:07

CyberVillain
  • CyberVillain
  • Veteran

• 1 780 inlägg
  • 0
Tjenare gubbar!
Jag har problem med min mitsu och 47.952 hz

Jag har installerat senasate versionen av Powerstrip och under advanced timings väljer jag 47.952

Men nu flimmrar bilden som skjutton! Vad gör jag för fel?

Jag har ett ATI x1950xtx och senaste powerstrip..

Postad 10 februari 2008 - 18:59

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

• 1 322 inlägg
  • 0

Tjenare gubbar!
Jag har problem med min mitsu och 47.952 hz

Jag har installerat senasate versionen av Powerstrip och under advanced timings väljer jag 47.952

Men nu flimmrar bilden som skjutton! Vad gör jag för fel?

Jag har ett ATI x1950xtx och senaste powerstrip..

Jag får bara blåskärm så fort jag är inne och pillar i PowerStrip, men jag antar att det är den integrerade grafiken från Intel som är orsaken till det. Ska se om jag får loss ett ATI-kort från jobbet för att testa vidare med.

Postad 10 februari 2008 - 20:50

alfahelix
  • alfahelix
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Jag vet inte vad som är fel, men hos mig funkar det suveränt med 47,952 vid uppspelning av .mkv filer. Grafikkortrt är ett HD3850.
Det var kanske inte mycket till hjälp, men nu vet ni alla fall att det kan fungera.

/Patrik

Bifogad fil  ps.bmp   859,18K   31 Antal nerladdningar

Postad 12 februari 2008 - 00:21

CyberVillain
  • CyberVillain
  • Veteran

• 1 780 inlägg
  • 0
har inte powerstrip framför mig, men det ser ut som du enbart ställt in 47.952 utan att ändra någonting? Och du får inget flimmer?

Postad 16 februari 2008 - 17:20

Unregisteredebdbf243
  • Unregisteredebdbf243
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0
Jag har ett nVidia 8800GT som inte stöds av Powerstrip.
I nVidias kontrollpanel kan man ställa in timings, så jag skrev bara in 47.952 och det verkar funka.
Man ska nog inte behöva ändra nåt annat i Powerstrip heller...

Postad 17 februari 2008 - 21:20

auToeXeC
  • auToeXeC
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0
Hänger inte riktigt med på det här med "overscan". 100% så får man hela bilden right? Det är ju det man vill ha och det kör jag på med. Men orginal på denna projektor så stod den på 97 tror jag det var. Why? för visst blir bilden större dom gångerna man drar igång en 720 film med svarta remsor ovan och under bilden. Sen känner jag itne att jag missar viktiga information. Så hur ligger det till?

Postad 19 februari 2008 - 17:51

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0
100% ska det vara, om du matar den med 720p!
Med övriga in-signaler så är det väl en smaksak, ibland kan man ju behöva overscanna lite för att få bort oönskat krafs.
Men den ÄR lurig, ÄVEN om man t.ex. har ställt in den på att visa 100% vid en 720p-upplösning, o sen växlar till 1080i in, så är det inte säkert att den igen ställer sig på 100% nästa gång du matar den med 720p! Måste vara en bug i mjukvaran.
Så se upp... :)

Postad 23 februari 2008 - 18:23

Unregisteredebdbf243
  • Unregisteredebdbf243
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0
Nu har jag kört med 47.952 i en vecka och panoreringarna flyter faktiskt bättre.
Det är inte 100% , och jag såg inte mycket skillnad när jag jämförde timings-en i en scen.
När man tittar under en längre tid märks dock förbättringen.
Det värsta är att jag känner av eye-strain lite nu.

Har över 2000 timmar på lampan nu och jag är fortfarande helnöjd med projjen i övrigt.

Redigerat av Unregisteredebdbf243, 23 februari 2008 - 18:24.

Postad 24 februari 2008 - 12:54

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0
Eye-strain... Vad har du för settings på Contrast och Sharpness?

Postad 24 februari 2008 - 13:44

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2 416 inlägg
  • 0
Jag var också lite förbryllad över standard overscan 97% och vet inte riktigt hur jag ska ställa den i förhållande till duken och vad jag får ut av olika inställningar osv. Tycker att det händer väldigt lite med bilden även då jag justerar och byter en del av dessa parametrar...

Kör med lite olika inställningar överlag beroende på om jag tar direkt ur boxen, dvd eller dator.
Allt går via receivern som kan skala om till 720p eller 1080i (eller låta gå igenom orört) men projjen är väl 768p och ja, jag är lite osäker på vad och hur jag ska ställa allt för att överlag få bäst allroundbild. Detta får inte missförstås. Jag HAR kalasbild, men man vill ju VETA att man har ställt "rätt"... mycket knepigt det där =)

Får inte riktigt till flerskärmsstödet med ATIs drivare än heller (datorn ploppar för tillfället ur 1080i), det är bra bild och jag kan ju justera en massa olika frekvenser och upplösningar, men smärtfritt är det inte... ska testa dom nyaste drivarna. Som tur är släpper ATI nya varje månad, men jag väntar fortfarande på custom-drivare för Vista 64.

Kan däremot avslöja att jag är väldigt långt ifrån inställningarna ovan, när jag får som bäst bild rent subjektivt. Har kalibreringsmjukvara som jag inte har använt mig av än, men tidigare har jag varit snudd på dead-on på flera olika skärmar efter subjektiv inställning så det bör vara rimligt korrekt. Huvudsaken är ju att jag tycker det är riktigt bra iaf, och det är det!

ps: eyestrain och regnbågar och alla liknande effekter lyser helt med sin frånvaro för mig iaf, och det enda jag uppmärksammar är att det är ruggigt bra bild när det är som bäst!

Redigerat av Unregisteredb38af287, 24 februari 2008 - 13:45.

Postad 24 februari 2008 - 17:23

Unregisteredebdbf243
  • Unregisteredebdbf243
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0

Eye-strain... Vad har du för settings på Contrast och Sharpness?

Contrast -2 och Sharpness 0.
Tror det beror på den lägre Hz:en...

Postad 25 februari 2008 - 12:32

ljs-s
  • ljs-s
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Contrast -2 och Sharpness 0.
Tror det beror på den lägre Hz:en...

Vad kör du med för duk och vilket avstånd?

Har presic beställt denna projje och tänkte oxå köra i 47.952, men om det blir jobbigare att titta på låter det ju inge roligt...

Postad 25 februari 2008 - 14:35

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0
Min 3,5-åriga dotter och jag kollade på BD-versionen av Disneys Familjen Robinson via PS3->24P->Lumagen Scaler->47,95Hz->HC3100 igår. Eye strain? Näe, bara jäkligt trevlig bildkvalitet. :blink:
Däremot så tillhör jag nog den delen av befolkningen som inte besväras så värst mkt av flimmer/låg uppdateringsfrekvens, så det kan mkt väl vara därför som jag inte lider av det.

DÄREMOT tycker jag det är väldigt jobbigt att titta på en DLP som har sharpness mer eller mindre maxat och som är inställd i "torch mode" i största allmänhet... Då får jag eye-strain så det stänker om det. ;)

Postad 26 februari 2008 - 10:26

Unregisteredebdbf243
  • Unregisteredebdbf243
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0

Vad kör du med för duk och vilket avstånd?

Jag har en 81" Projecta Homescreen, och sitter ca 3.5 m ifrån.
Du behöver inte oroa dig...jag är nog bara lite känslig för den lägre uppdateringfrekvensen.

Postad 26 februari 2008 - 15:53

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2 416 inlägg
  • 0
Såhär skrev jag nyligen ovan - "Får inte riktigt till flerskärmsstödet med ATIs drivare än heller (datorn ploppar för tillfället ur 1080i), det är bra bild och jag kan ju justera en massa olika frekvenser och upplösningar, men smärtfritt är det inte... ska testa dom nyaste drivarna. Som tur är släpper ATI nya varje månad, men jag väntar fortfarande på custom-drivare för Vista 64."

Har testat nya drivare för den här månaden, och jag kan säga att dom har gjort en hel del med den nya versionen, nu funkar en hel del mycket bättre. Som flerskärmsstödet och det rent intuitiva och nu ren 720i/p och lättare att justera skärm nummer 2 osv.

Det är en ny serie grafikkort (ATI 3870) med rätt bra multimedia-prestanda, men med nya saker blir det ibland inte riktigt rätt i början.
Förra versionen drivare var No:1. de jag testade igår är No:2... så det blir bara bättre.

Att kunna se en skärm (projjen) med ljud och att sedan surfa samtidigt med datorn med eget ljud, har jag nu också fått till.
Mycket problem med ljudet är Vista´s och troligtvis byråkratiska fel, men det går att få till alltså.

Dubbel oberoende bild samtidigt var delvis handhavandefel på grund av att dom bytt tillvägagångsätt, och delvis drivarfel då det knappt gick att justera "klon"-skärmen.
Nya termer och bättre flerskärmsstöd fixade alltså biffen.

Mycket bra ATI.

* Här ska jag lägga in nåt trevligt screenshot - men jag måste hämta lilltjejen på dagis nu! -

Redigerat av Unregisteredb38af287, 26 februari 2008 - 15:57.

Postad 28 februari 2008 - 19:47

ljs-s
  • ljs-s
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Till er som funderar på denna projje, så är det nu eller aldrig.
Den ska sluta att säljas i svergie.

Enligt säljaren jag pratade med så var dom tydligen inte lönsamma att sälja längre.
Jag hade beställt en ny men det fanns ingen att beställa eftersom dom slutat med dom.
Så jag fick köpa butikens demoex billigare istället.

Tråkigt när det är en sån bra projje...

Postad 29 februari 2008 - 11:10

Unregistered498acb07
  • Unregistered498acb07
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Har hört samma sak. Vilken butik handlade du av? Jag håller själv på och dealar om ett demoex.
Min polare hade vart i kontakt med The Rock häromsistens och de hade tydligen köpt upp Mitsubishi Sveriges kvaravarande lager. Bra butik fö men tyvärr för långt bort för regelbundna besök.
Trist på en så pass bra maskin iaf. Det dröjer väl innan 1080p kostar dessa pengar och de andra 720p-maksinerna som finns har imo inte mkt att sätta emot 3100.

//marcus

Till er som funderar på denna projje, så är det nu eller aldrig.
Den ska sluta att säljas i svergie.

Enligt säljaren jag pratade med så var dom tydligen inte lönsamma att sälja längre.
Jag hade beställt en ny men det fanns ingen att beställa eftersom dom slutat med dom.
Så jag fick köpa butikens demoex billigare istället.

Tråkigt när det är en sån bra projje...

Postad 29 februari 2008 - 15:44

ljs-s
  • ljs-s
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Har hört samma sak. Vilken butik handlade du av? Jag håller själv på och dealar om ett demoex.
Min polare hade vart i kontakt med The Rock häromsistens och de hade tydligen köpt upp Mitsubishi Sveriges kvaravarande lager. Bra butik fö men tyvärr för långt bort för regelbundna besök.
Trist på en så pass bra maskin iaf. Det dröjer väl innan 1080p kostar dessa pengar och de andra 720p-maksinerna som finns har imo inte mkt att sätta emot 3100.

Ja så sa dom till mig oxå, att The Rock hade istortsett alla som fanns, och de höll dom för sig själva.

Jag köpte min på AVD i Sundsvall, väldigt bra butik måste jag säga.
Lånade hem 2 projjar ifrån dom, HC4900 och HC3100 och har suttit och kollat flera timmar där i butiken, och de är alltid hjälpsamma.
Och sen när jag väl slog till på mitt demoex fick jag ett riktigt bra pris måste jag säga.
Köpte en 77" Grandview Fantasy till min HC3100 samtidigt.

Hel nöjd med bilden. Tycker jag har bättre bild på min projje i 77" än på min LCD tv som är på 32" ;)

Postad 29 februari 2008 - 19:02

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0
Ja man får nog leta om man ska hitta en LCD-TV som ger bättre bild än den genomsnittliga DLP-projjen, så det är nog en korrekt betraktelse. ;)

Postad 08 mars 2008 - 18:17

Unregisteredebdbf243
  • Unregisteredebdbf243
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0
Nu har jag bytt lampa i min, och det är exakt så lätt som det verkar i manualen.

Postad 09 mars 2008 - 21:07

ljs-s
  • ljs-s
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Låter bra, hur många timmar vart det på gamla lampan?
Vad gav du för den nya lampan?

Postad 10 mars 2008 - 12:00

Unregisteredebdbf243
  • Unregisteredebdbf243
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0
Det blev lite över 2000 timmar, men jag bytte inte för att den var slut eller trasig.
När man beställer lampa från projektorlampor.com står det "Nästa" där det ska stå "Slutför" eller nåt sånt.
Så jag beställden den lite av misstag, men tog den ändå.
Den kostade 3500:- med frakt och betalning via faktura.

Den gamla lampan har jag kvar om nåt skulle hända med den nya.

Postad 10 mars 2008 - 13:27

Unregistered10dc2c5b
  • Unregistered10dc2c5b
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Hmm vi har varit på väg att köpa just HC3100 men har inte riktigt samlat klart $ eller bestämt oss 100% än. Men för mig verkar det otroligt konstigt att man slutar sälja denna mycket populära projektor helt och hållet. Fork köpter den ju trots allt. Om det nu inte är någon lönsam historia kan man väl åtminstånne höja priset då... eller? Som jag förstår står ingen i samma prisklass riktigt upp till HC3100? Kanske ska slå till snabbt som attan nu? Den finns fortfarande på en del ställen i Sverige.

/Z

Postad 10 mars 2008 - 15:18

Unregistereddb3899a2
  • Unregistereddb3899a2
  • Lärjunge

• 327 inlägg
  • 0
Min gissning är att de förbereder för prissänkningar på 1080-projjarna och då främst HC4900. De vill väl inte konkurrera mot sig själva typ.
Tror inte att det kommer att komma så mycket nya versioner av 720-projjar överhuvudtaget utan alla leverantörer säljer slut sina nuvarande modeller och går sen helt över till 1080.
Vanskligt köpläge just nu. Jag kommer att hålla i mina stålar till efter sommaren tror jag.

Postad 10 mars 2008 - 18:37

ljs-s
  • ljs-s
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Vanskligt köpläge just nu. Jag kommer att hålla i mina stålar till efter sommaren tror jag.

Hehe så där har jag tänkt i 2 år innan jag köpte en HC3100 nu ;)

Postad 10 mars 2008 - 19:51

Unregistereddb3899a2
  • Unregistereddb3899a2
  • Lärjunge

• 327 inlägg
  • 0

Hehe så där har jag tänkt i 2 år innan jag köpte en HC3100 nu ;)

Hehe, jo, det är väl så. Man kan vänta till förbannelse eftersom det är sån hiskelig utveckling inom hembioprylar och det hela tiden kommer nya, bättre och billigare grejer.

Postad 29 maj 2008 - 14:29

CyberVillain
  • CyberVillain
  • Veteran

• 1 780 inlägg
  • 0
Tjenare gubbar!
Nu måste jag tyvärr ta tag i detta med 16:9 / 15:9

Jag har hittat en duk som borde funka i mitt lite speciella rum, det är en
Euroscreen Diplomat Electric, 220x220 cm med 16:9 blackdrop

Men jag har bara lyckats få projjen att lira pixelmappat i 1280x768@60hz (15:9)

Hur fan får man projjen att lira pxelmappat i 1280x720?

Jag använder en ATI 1950 ATX och kan tänka mig att köpa Powerstrip om denna behövs (Har trialversion nu)...

Postad 29 maj 2008 - 15:13

alfahelix
  • alfahelix
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Pixelmappat eller inte, jag tycker i alla fall att det blir jäkligt bra bild med 1280x720@47,952 med ATI-kort och Powerstrip. Det viktigaste är ju att det ser bra ut vid filmvisning, att Windows inte ser perfekt ut gör ju inte så mycket. Prova så får du se.

Mvh Patrik

Postad 29 maj 2008 - 15:46

CyberVillain
  • CyberVillain
  • Veteran

• 1 780 inlägg
  • 0

Pixelmappat eller inte, jag tycker i alla fall att det blir jäkligt bra bild med 1280x720@47,952 med ATI-kort och Powerstrip. Det viktigaste är ju att det ser bra ut vid filmvisning, att Windows inte ser perfekt ut gör ju inte så mycket. Prova så får du se.

Mvh Patrik

47,952 kan jag inte köra pga att det flimmrar för mycket... Enligt Mattias på hemmabiocenter ska det gå att få pixelmappat, men han har inte kvar nått ex av den projjen så han kan inte kolla hur han gjorde...

Postad 29 maj 2008 - 20:22

auToeXeC
  • auToeXeC
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0
Jag undrar om det finns några bra grundinställningar ni kan tipsa om när jag kan få mit rum ganska mörkt. För jag har en BD-Spelare och vill ju kunna få ut så mycket det går iaf av bilden men vet ine alls hur man ska ställa in den. Någon osm kan ge tips och förslag?

Postad 29 maj 2008 - 20:27

edtjope
  • edtjope
  • Forumräv

• 772 inlägg
  • 0

Jag undrar om det finns några bra grundinställningar ni kan tipsa om när jag kan få mit rum ganska mörkt. För jag har en BD-Spelare och vill ju kunna få ut så mycket det går iaf av bilden men vet ine alls hur man ska ställa in den. Någon osm kan ge tips och förslag?

Har du en BD-spelare så är ju ett hett tips att införskaffa DVE - Blu-ray:
https://www.prisjakt...kt.php?p=233997

Postad 30 maj 2008 - 10:14

CyberVillain
  • CyberVillain
  • Veteran

• 1 780 inlägg
  • 0
Det är allså ingen som lyckats få denna att lira mappat i 16:9 (Har ni alla köpt custom made 15:9 dukar eller?!)

Postad 31 maj 2008 - 13:15

dave19
  • dave19
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Det är allså ingen som lyckats få denna att lira mappat i 16:9 (Har ni alla köpt custom made 15:9 dukar eller?!)

Jag kör med pixelmappat 16:9. Se tidigare inlägg för mer information.

Mvh David

Postad 02 juni 2008 - 08:37

CyberVillain
  • CyberVillain
  • Veteran

• 1 780 inlägg
  • 0

Jag kör med pixelmappat 16:9. Se tidigare inlägg för mer information.

Mvh David

Tja david!
Jag har fått till pixelmappat. Kör 1280x720@50hz, på projjen kör jag 16:9 samt 100% overscan

Testade med en testbild och det är pixelmappat, men endå blir det konstigt, det blir nån sorts spökbild, syns mest tydligt på text. Sedan blir även färgerna mörkare och blöder lite. Jättekonstigt. Nån som upplevt detta?

47.952 kan jag ju som sagt inte köra pga flimmer...

Postad 02 juni 2008 - 18:20

dave19
  • dave19
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Tja david!
Jag har fått till pixelmappat. Kör 1280x720@50hz, på projjen kör jag 16:9 samt 100% overscan

Testade med en testbild och det är pixelmappat, men endå blir det konstigt, det blir nån sorts spökbild, syns mest tydligt på text. Sedan blir även färgerna mörkare och blöder lite. Jättekonstigt. Nån som upplevt detta?

47.952 kan jag ju som sagt inte köra pga flimmer...

Spökbilden du ser är förmodligen pga för mycket sharpness. Har för mig att den ska vara på -2. Det andra låter som antingen fel inställningar eller att den behöver skickas in på service.

Mvh
David

Postad 03 juni 2008 - 12:13

CyberVillain
  • CyberVillain
  • Veteran

• 1 780 inlägg
  • 0

Spökbilden du ser är förmodligen pga för mycket sharpness. Har för mig att den ska vara på -2. Det andra låter som antingen fel inställningar eller att den behöver skickas in på service.

Mvh
David

Hmm, men det blir ju bra i 768p, men jag ska testa sharpnes -2, du kanske kan verifiera att du kör det? Skulle vara nice.
Du upplever inte bildern sämmre i 720p varken i desktop eller i film?

Redigerat av CyberVillain, 03 juni 2008 - 12:14.

Postad 03 juni 2008 - 16:44

dave19
  • dave19
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Hmm, men det blir ju bra i 768p, men jag ska testa sharpnes -2, du kanske kan verifiera att du kör det? Skulle vara nice.
Du upplever inte bildern sämmre i 720p varken i desktop eller i film?

Sharpness ska se ok ut på 0 också så det låter som du inte får pixelmappat. Tänk på att man måste ställa in overscan för alla källor plus att ibland kan den nollställas till default så man får ändra till 100% igen.

Mvh
David

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.