Soundbridge (Roku, Pinnacle, JoS)
295 svar till detta ämne
Postad 24 March 2008 - 14:24
Vtunabo
-
Vtunabo
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
Fick en Soundbridge i födelsedagspresent igår, dock inte en "limited edition". Kör den tillsammans med en Qnap TS-109 och det fungerar ju helt underbart bra. Kör trådat så jag slipper släppa mitt WPA-skydd på routern.
Finns bild i galleriet.
Vill bara påpeka att WPA fungerar också, kör det själv
Postad 10 August 2008 - 19:26
kaliz
-
kaliz
-
Rookie
-
9 inlägg
Tjenna!!!
Har precis skaffat mig en SoundBridge...(ja jag är lite efter alla andra)!! =)
Det jag undrar är hur kompatibel med VISTA den är? Just nu har jag XP, vilket även SoundBridge-manualen rekomenderar. Men ska köpa ny dator och hur jag än bär mig åt så verkar jag få med VISTA.
Kommer det funka bra???
//KaliZ
Postad 13 August 2008 - 19:21
ralnar
-
ralnar
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
kaliz:
Om du menar "kan jag spela musik som ligger på min Vista-dator" är svaret ja. Det är bara att dela ut den med Windows Media Player.
Postad 21 August 2008 - 20:46
Teppic
-
Teppic
-
Forumräv
-
-
676 inlägg
kaliz:Funkar fint att köra Firefly på Vista med (Vista Home Premium 64-bits) och dela ut musiken den vägen.
Postad 11 September 2008 - 21:17
davidvpt
-
davidvpt
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Var hittar man en soundbridge (inte home-versionen då)? Enligt prisjakt är det inte många som har säljer den och de har ingen i lager. Nån lite större kedja så man slipper shoppa över nätet kanske?
Hur är det med WLAN? Klarar den kryptering eller måste man köra öppet? Idag kör jag utan broadcast och WPA-krypterat, men har i nuläget inte slagit på att bara acceptera vissa mac-adresser eftersom det dyker upp lite okända burkar i hemmet ibland. Hade ju helst sett att WPA funkar så man slipper öppna upp mer än nödvändigt. Har visserligen en vääldigt lång cat5-sladd, men slipper helst dra en massa kabel om jag slipper...
Postad 12 September 2008 - 10:50
ralnar
-
ralnar
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Det verkar som om Pinnacle har lagt ner sin Soundbridge-produktlinje (brandade från Roku) för Europa. De säljer själva ut Soundbridge Radio för halva priset. http://estore.pinnac...ductID.53847900Det verkar som om man kan köpa en Roku Soundbridge från Expansys (men beräknat lagerdatum först 9 okt!): http://www.expansys.se/p.aspx?i=128050Fördelen med en Roku jämfört med en Pinnacle-brandad är att Rokun kan spela upp delad musik direkt från iTunes utan att använda en extra server (Firefly) som på Pinnacle SB. Allmänt känns det som om Soundbridge är en produkt i malpåse. Det verkar som om Roku lägger sin energi på en hyrfilmsbox för Netflix istället.
Postad 09 October 2008 - 12:19
galactus
-
galactus
-
Lärjunge
-
-
370 inlägg
Det verkar som om man kan köpa en Roku Soundbridge från Expansys (men beräknat lagerdatum först 9 okt!): http://www.expansys.se/p.aspx?i=128050 Fördelen med en Roku jämfört med en Pinnacle-brandad är att Rokun kan spela upp delad musik direkt från iTunes utan att använda en extra server (Firefly) som på Pinnacle SB.
Nu har de ändrat datum till 24:e oktober Funkar denna bra till NMT/Popcorn Hour, eller finns det någon som är bättre?
Postad 09 October 2008 - 20:10
Vtunabo
-
Vtunabo
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
Inga nackdelar eftersom det är samma sak.
Det enda som skiljer är itunes stödet och för vissa så är det ett plus
Postad 12 October 2008 - 09:06
phil neal
-
phil neal
-
Mästare
-
-
2625 inlägg
Hjäääälp... Min Soundbridge M1000 stendog ikväll. Har lyssnat på musik hela dagen, men nyss så låste den sig. Drog ur el-sladden och satte in igen, och då är displayen helt död. Ser dock att den får ström till sig, eftersom wifi-kortet blinkar. Någon som har en aning om vad det skulle kunna vara? Kan displayen dö sådär bara? Är den utbytbar?
Jaha då hände detta även mig  vad göra? Garantin har gått ut så är det bara att kasta, eller kan man laga? Eit: bytte nätagg så rök den igång, tydligen ett vanligt problem.
Redigerat av phil neal, 14 October 2008 - 17:57.
Postad 20 October 2008 - 15:09
phil neal
-
phil neal
-
Mästare
-
-
2625 inlägg
Får fortfarande inte eländet att spela flac. Hjälp mig någon
Postad 21 October 2008 - 17:29
Vtunabo
-
Vtunabo
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
Fick du aldrig fart på det?
Vilken version av Firefly testade du med?
Det kanske måste vara en nightly build för att funka?
Postad 21 October 2008 - 17:45
phil neal
-
phil neal
-
Mästare
-
-
2625 inlägg
Nej, och jag upptäckte nu anledningen; jag får inte Firefly att funka öht! Har hela tiden kört via NASens (Lacie) inbyggda server, och inte ens testat MP3 via Firefly, så det är inte så konstigt att flac inte heller funkar! Ska mixtra med Firefly under kvällen så får vi se hur det går!
Postad 21 October 2008 - 19:08
Vtunabo
-
Vtunabo
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
Om du kör på en windows burk måste du ha Bonjour installerad också Ta Firefly härifrån och inte från Rokus hemsida
Postad 13 November 2008 - 17:49
phil neal
-
phil neal
-
Mästare
-
-
2625 inlägg
Nya projekt nu. Jag vill streama FLAC från min NAS, en Lacie Ethernetdisk Mini, utan at ha pcn igång. Antar att Firefly inte funkar då. Så jag uppdaterade Lacien med fw innehållande Twonkys. Sen tog det stopp....hjälp mottages tacksamt!
Postad 14 November 2008 - 01:17
Vtunabo
-
Vtunabo
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
Soundbridgen klarar inte flac rakt av, firefly transcodar den till wav
Om Twonky eller någon annan server klarar att göra det så är det inget jag känner till
Postad 17 November 2008 - 10:48
DeeJam
-
DeeJam
-
Rookie
-
3 inlägg
Hej
Går det att spela musik från SD kort på Soundbridge Home respektive Soundbridge R1000 (dom enda som har SD-kortplats)? Dokumentationen tar inte upp detta.
Har någon testat att använda en Soundbridge med SD men utan nätverk, fungerar det?
Det är en lokal idrottsförening som behöver en musikspelare i ett nybyggt gym men det är oklart om och när dom kommer att få internet indraget dit.
Postad 19 November 2008 - 18:58
phil neal
-
phil neal
-
Mästare
-
-
2625 inlägg
Ok, tillbaks till Firefly. Firefly mediaserver hittar inga filer på min Lacie Edmini. Däremot hittar den flac-filerna när dessa ligger på samma hårddisk som programmet är installerat på! Har jag missat nåt?
Edit: hittar nu flacsen när jag kör debug, men sen försvinner dom igen.....
Redigerat av phil neal, 19 November 2008 - 21:57.
Postad 20 November 2008 - 00:13
Vtunabo
-
Vtunabo
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
Kör du build 1586 nu?
Förstår inte varför du har sådana jätte problem
Se till att du specar en katalog med mp3 så att du ser att du kan har kontakt med servern och kan spela nått överhuvudtaget
Bifogar en bild på delar av min config fil
Längre upp i configen sätter du det namnet som syns i soundbridgen när du ska ansluta, jag kallar den helr enkelt för Firefly
Postad 20 November 2008 - 10:10
phil neal
-
phil neal
-
Mästare
-
-
2625 inlägg
Tack, skall kolla när jag kommer hem i eftermiddag! Men sm jag skrev innan så funkar det perfekt när jag installerar programmet på c: och lägger flac-filerna i c:, men inte från Edminin!
Redigerat av phil neal, 20 November 2008 - 10:14.
Postad 20 November 2008 - 21:44
Teppic
-
Teppic
-
Forumräv
-
-
676 inlägg
Tack, skall kolla när jag kommer hem i eftermiddag! Men sm jag skrev innan så funkar det perfekt när jag installerar programmet på c: och lägger flac-filerna i c:, men inte från Edminin!
Har du testat detta som står i Wikin? Firefly (Windows) doesn't see my music on my network drive The Firefly server runs as a different user as the one you are logged on with -- an account without networking permissions. To allow it to have access to network resources, you must have it log on as a user with permissions to access the network resources. To do that, go to Control Panel -> Administrative Tools -> Services and locate the "Firefly Media Server" service. Right-click -> Properties, and look at the "Logon" tab. Change the logon user to a user that has permissions to the network resource. Then stop and start the service.
Redigerat av Teppic, 20 November 2008 - 21:45.
Postad 20 November 2008 - 22:44
phil neal
-
phil neal
-
Mästare
-
-
2625 inlägg
Jag har bara en user, så det borde inte vara några problem?
En sak som inte stämmer är dock att alla mina sökvägar (database directory, plugin directory) pekar mot C: där Firefly är installerat, men Vtunas skärmdump har helt andra sökvägar! Kommentarer? Dessutom saknar jag filen mt-daapd-ssc.sh helt och hållet.
Postad 21 November 2008 - 17:07
Teppic
-
Teppic
-
Forumräv
-
-
676 inlägg
Jag har bara en user, så det borde inte vara några problem?
Skadar väl inte att pröva?  Gör enligt instruktionerna och sätt så att FireFly kör med just denna users rättigheter. Tror att Windows internt även definierar andra "användare" som har mindre rättigheter och att FireFly default kör under ett sådant konto. En sak som inte stämmer är dock att alla mina sökvägar (database directory, plugin directory) pekar mot C: där Firefly är installerat, men Vtunas skärmdump har helt andra sökvägar! Kommentarer? Dessutom saknar jag filen mt-daapd-ssc.sh helt och hållet.
Vtunabo kör troligen inte under Windows. Antingen med en Linuxdist på sin stationära eller med FireFly direkt på en NAS. Därav andra sökvägar och hänvisningar till shellscriptfiler. *edit* Står t.o.m i ett av hans inlägg ovan att han kör Firefly på en NSLU2  *edit*
Redigerat av Teppic, 21 November 2008 - 17:09.
Postad 21 November 2008 - 19:09
Vtunabo
-
Vtunabo
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
Jo jag kör mycket riktigt på en NSLU2 så alla inställningar ser ju lite olika ut.
Om allt funkar när du kör lokalt så är det "bara" ett rättighets problem mot din Lacie, antar att det är en SMB share på den, hur är den uppsatt?
User + passw eller åtkomst med guest o inget passw ?
Vet inte hur firefly fungerar på en windows maskin, går den som en tjänst och isåfall under vilken user?
Postad 21 November 2008 - 22:06
Teppic
-
Teppic
-
Forumräv
-
-
676 inlägg
FireFly körs som en tjänst i Windows under kontot "Lokalt systemkonto" som jag efter lite surfande tagit reda på inte har tillgång till nätverksenheter. Följaktligen måste man därför ändra användarkontot för under vilket FireFlytjänsten körs enligt beskrivningen jag postade tidigare. Så phil neal, jag tror att detta löser dina problem om du bara prövar.
Postad 22 November 2008 - 20:51
phil neal
-
phil neal
-
Mästare
-
-
2625 inlägg
Lacien kräver iofs en user och password, kanske där det felar? Har även testat att byta från "Lokalt systemkonto" till min enda inloggning, men då startar inte Firefly överhuvudtaget.
Postad 22 November 2008 - 22:48
Teppic
-
Teppic
-
Forumräv
-
-
676 inlägg
Hmm det startar alltså inte alls om du byter till den användare du normalt loggar in som. 
Vad händer när du väljer att starta tjänsten igen då, går det fel redan vid start av tjänsten och får du någon felkod eller dyker FireFly upp i listan över tjänster som "Startad"? Får du någon användbar info från logfilen?
Postad 22 November 2008 - 23:00
phil neal
-
phil neal
-
Mästare
-
-
2625 inlägg
Nej, Firefly vägrar starta redan i systemet, men sen bytte jag till Network service istället för Lokalt system, då startade det iofs, men inte heller det verkar funka. När jag kör debugläge så räknar den dock igenom alla filer.
Postad 23 November 2008 - 19:10
Vtunabo
-
Vtunabo
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
Nu har jag testat att installera Firefly på en XP SP3 burk
Det enda som skiljer mellan din o min setup är att jag kör mot en share på en NSLU2 utan krav på user o passw.
Det första jag märker är att web interfacet buggar som bara den, lyckas inte editera någonting men det kanske är nått lokalt hos mig.
Editerar därför filen mt-daapd.conf manuellt, den ligger i C:\Program\Firefly Media Server
Det enda jag ändrar är raden med mp3_dir till mp3_dir = Y:\Mp3,Y:\FLAC
Gör stop o start av servern för att den ska fatta ändringarna
Den spelar både mp3 o flac utan problem
Tjänsterna fungerar att köra som Lokalt system hos mig.
Har en annan nasenhet som har egen user o passw och om jag lägger någon musik på den så hittas ingenting
Redigerat av Vtunabo, 23 November 2008 - 19:11.
Postad 23 November 2008 - 21:01
Teppic
-
Teppic
-
Forumräv
-
-
676 inlägg
Har tyvärr inte så många mer förslag på vad du kan hitta på men hoppas att det löser sig för dig förr eller senare. Mina egna erfarenheter med FireFly under Windows är att man bör köra med svn-1586 versionen, 1696 versionen funkade inte alls bra på min burk iaf...
Sedan kanske det är värt att starta om från början lite steg för steg och felsöka den vägen. D.v.s lägg någon enstaka mp3 och flac fil under ett enkelt directory (typ C:\Test) på en lokal hårddisk, avinstallera och installera svn-1586 på nytt och peka ut ditt nyskapade testdirectory och se om du kan få FireFly att hitta och streama båda typerna. Om du får detta att funka så blir väl nästa steg att ta bort lösenordsskyddet på LaCien och mappa upp den som en nätverksenhet i Windows och utöka sökvägen för FireFly i din mt-daapd.conf fil att även innefatta nätverksenheten och ett testdirectory på den med några få filer, d.v.s "mp3_dir =C:\Test,X:\Test" där X: är din uppmappade LaCie. Om detta funkar, slå på lösenordsskyddet på LaCien igen o.s.v Pröva steg för steg och se vart det säger stopp. Jag håller tummarna.
Postad 23 November 2008 - 21:24
phil neal
-
phil neal
-
Mästare
-
-
2625 inlägg
För det första; tack för att ni engagerar er! Sedan: Lacien kräver iofs en user och ett lösen, det går inte köra utan så där är det stopp, men jag loggar in när jag startar windows och inte heler då funkar det ju . Och svn-1586 kör jag, så det är ok. Buggigt webinterface, jotack, det har jag också, men det brukar ta efter ett par omsparningar. Och som sagt, när jag kör via intern hårddisk är det inga probs, det är bara nätverksdisken som strular. Men jag er inte upp, ska testa vidare.
Postad 24 November 2008 - 23:47
Teppic
-
Teppic
-
Forumräv
-
-
676 inlägg
Imorgon anländer min nyinköpta Netgear Readynas Duo så snart kommer även jag kunna testa kopplingen mot en NAS precis som Vtunabo gjorde. Har förhoppningar om att köra FireFly direkt på NAS:en men får väl se hur det går med FLAC-transcoding då...
Postad 25 November 2008 - 17:32
Vtunabo
-
Vtunabo
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
För det första; tack för att ni engagerar er! Sedan: Lacien kräver iofs en user och ett lösen, det går inte köra utan så där är det stopp, men jag loggar in när jag startar windows och inte heler då funkar det ju . Och svn-1586 kör jag, så det är ok. Buggigt webinterface, jotack, det har jag också, men det brukar ta efter ett par omsparningar. Och som sagt, när jag kör via intern hårddisk är det inga probs, det är bara nätverksdisken som strular. Men jag er inte upp, ska testa vidare.
Kan du sätta samma user o passw i Lacien som du har på din PC? Du borde då kunna köra tjänsten under din egen user, för att "lura" samba servern.
Postad 04 December 2008 - 20:42
phil neal
-
phil neal
-
Mästare
-
-
2625 inlägg
Kan du sätta samma user o passw i Lacien som du har på din PC? Du borde då kunna köra tjänsten under din egen user, för att "lura" samba servern.
Har testat, men det funkar inte heller. Jag ger upp för julfridens skull....
Postad 12 December 2008 - 08:14
phil neal
-
phil neal
-
Mästare
-
-
2625 inlägg
Funderar på att fimpan Lacien coh skaffa en Qnap, de verkar funka felfritt?
Postad 22 January 2009 - 09:54
Unregistered958
-
Unregistered958
-
Forumräv
-
-
582 inlägg
Qnap funkar perfekt. Antingen med inbyggda Twonky eller Slimserver med lite mek.
Postad 25 January 2009 - 15:57
Stringfellow
-
Stringfellow
-
Forumräv
-
-
625 inlägg
Min bror köpte en Home-music men får in väldigt få radiokanaler. Jag har drygt 12000 på min vanliga Roku SB, men har får te.x. bara 4 st kanaler under genren "rock", där jag får säkert 100 st.
Några förslag?
Postad 30 January 2009 - 12:07
Unregisteredaa9a3a10
-
Unregisteredaa9a3a10
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Hej!
Nån som har/haft problem med displayen?..min har börjat lysa svagt (contrast 11)..blinkar dock till ibland..kanske något fabr.fel?
Postad 22 February 2009 - 22:08
Henke_s
-
Henke_s
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Jag funderar på att köpa en Soundbridge för att kunna spela musik utan att ha datorn igång.
Äger en Lacie Big Disk som innehåller en media server.
Går det att spela upp direkt från den?
Har kikat runt lite här och på nätet men inte hittat någon exakt info om det.
Står så här på Pinnacles hemsida: "Some NAS devices are able to run a music server on the NAS itself. SoundBridge can connect to such a NAS"
Så frågan är om det går från min Lacie?
Hoppas någon här kör den setupen och kan berätta!
Postad 23 February 2009 - 19:13
Vtunabo
-
Vtunabo
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
Antar att Lacien kör Twonky isäfall fungerar det om du inte ska köra flac, se tidigare diskussion.
Största problemet är nog att hitta ett ex om det är en M1001 du är intresserad av, för tillverkningen verkar vara nerlagd.
HomeMusic finns men har bara analogt ljud ut.
Postad 23 February 2009 - 20:56
Henke_s
-
Henke_s
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Antar att Lacien kör Twonky isäfall fungerar det om du inte ska köra flac, se tidigare diskussion.
Ska inte köra flac, utan bara mp3, och då ska det funka utan problem?
Postad 14 April 2009 - 13:25
Unregistered5714e0fd
-
Unregistered5714e0fd
-
Användare
-
-
190 inlägg
Har nyligen upptäckt streamingtjänsten Spotify och funderar på hur jag kan få över musiken till stereo-anläggningen med någolunda kvalitet? Alltså streamingen sker ju i dagsläget ner till min laptop med usla högtalare. Denna har ju dock en Ethernetport och en sådan finns ju även på Soundbridgen. Kan man använda dessa för att via kabel köra över musiken till stereon? Eller funkar det att köra trådlöst också, fast musiken inte är lagrad på datorn?
Alternativet är väl att använda ljudkortets utgång, men där finns nog en hel del att önska vad gäller kvalitet...eller en separat DAC förstås.
Har någon testat ethernet-lösningen med SB?
Hälsningar borka
Postad 26 July 2009 - 19:59
Unregisteredc841940a
-
Unregisteredc841940a
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Har nyligen upptäckt streamingtjänsten Spotify och funderar på hur jag kan få över musiken till stereo-anläggningen med någolunda kvalitet? Alltså streamingen sker ju i dagsläget ner till min laptop med usla högtalare. Denna har ju dock en Ethernetport och en sådan finns ju även på Soundbridgen. Kan man använda dessa för att via kabel köra över musiken till stereon? Eller funkar det att köra trådlöst också, fast musiken inte är lagrad på datorn?
Alternativet är väl att använda ljudkortets utgång, men där finns nog en hel del att önska vad gäller kvalitet...eller en separat DAC förstås.
Har någon testat ethernet-lösningen med SB?
Hälsningar borka
Fick frågan av min bror idag, ifall jag visste hur man gjorde och efter lite googlande och en sökning på Rokus forum så hittade jag något som heter jamcast, har inte provat det än men kommer att registrera mig och installera det på min burk hemma, här hittar du Jamcast Jamcast
Postad 10 August 2009 - 17:28
Stringfellow
-
Stringfellow
-
Forumräv
-
-
625 inlägg
Kan bekräfta att kombinationen Spotify - Jamcast - Soundbridge fungerar, dock har jag c:a 5-10 sek buffert på streamen, dvs byter jag låt i spotify tar det så lång tid innan bytet märks i stereon. Undersöker sätt att förbättra detta... Återkommer om jag hittar nåt.
Man installerar helt enkelt jamcast, spelar upp nåt i spoify, väljer sen jamcast-servern i soundbridge, "Virtual soundcard" och sen ska det helt enkelt fungera.
Postad 11 August 2009 - 15:55
Stringfellow
-
Stringfellow
-
Forumräv
-
-
625 inlägg
Underbart, fixade problemet. Det visade sig att "Virtual soundcard" blev en stream på hela 1411 kbps i Soundbridgen, vilket dels skapade en del ombuffring och dels gjorde att soundbridgen ville ha 15 sekunder i buffert...
Efter att ha sökt lite hittade jag info om att det gick att konvertera streamen till mp3 i servern (Jamcast).
Gå in i Jamcast och välj devices, högerklicka på din Soundbridge och välj properties. Sätt "ForceMP3CaptureStream" till true. Då streames det mp3 320 kbps i stället.
FUCKING BRILJANT!
Postad 27 September 2009 - 17:14
Raskus
-
Raskus
-
Forumräv
-
-
804 inlägg
Jag hittar sen ett par dagar tillbaka inga radiokanaler när jag söker, är det någon fler som känner igen sig?
Postad 25 December 2009 - 12:15
Vtunabo
-
Vtunabo
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
Funderar på att fimpan Lacien coh skaffa en Qnap, de verkar funka felfritt?
Blev det en QNAP och hur fungerar det isåfall? Min NSLU2 som körde Firefly har dött så jag funderar på att skaffa en 219p som ersättare Qnap funkar perfekt. Antingen med inbyggda Twonky eller Slimserver med lite mek.
Hur är Twonky o Slimserver jämfört med Firefly? Den iTunes server som följer med antar jag är Firefly/mt-daap 0.2.4.2 och då inte fungerar med en Pinnacle SB men borde man inte kunna få in en Nightly?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|