Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Optoma HD70 *

709 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 March 2007 - 22:28

darreee1
  • darreee1
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej,

Jag satt och kollade in HD70 och den verkade väldigt bra för sitt pris många har sagt bra saker om den och att den funkar utmärkt, sen har jag sett de mindre lyckliga som har fått stå inför en massa problem.

Jag var helt inne på denna projektor, så jag tog en tur runt stan för att se en demo på denna och en rad andra projektorer, bla. Epson TW700 (som är LCD) jag blev som kär i bilden kände mig nästan otrogen mot min blivande HD70.
Sen så tittade jag förbi Hifiklubben vid Slussen för att se demo på just HD70, jag upplevde den som jävligt bra för mitt pris men det fanns ett par grejer som oroade mig. Den verkade lite grynig vissa tillfällen och så flimrade bilden 5cm längst ner, säljaren hävdade att han hade HDMI>DVI:HDMI kopplat till projjen och att det inte var så bra.

Sedan så har jag sett en rad problem som påverkar mitt köp av Optoma HD70!!!

För att verkligen fastställa mitt beslut av köpet av Optoman så vill jag ställa er som äger en optoma och er som har upplevt fel lite frågor.

Det jag undrar är:
1. Blir det bra bild när man ser på tv/film genom datorn, hade tänkt lira med DVI>HDMI, men vill gärna ha VGA som ett alternativ då jag kommer lira min blivande DVD på HDMI uttaget. (har nämligen tv-kort som jag ser tv på i mitt rum)
2. Xbox genom komponent, hur upplever ni det?
3. Ställer den till med massa problem när det gäller dessa måste man gå igenom minfält o taggtrådar för att få det att funka?
4. Säljaren på HIFI-klubben hävdade att det var skitenkelt att få till bilden med Optoman. Placering osv, stämmer det verkligen. Jag har nämligen sett att många har haft problem med detta?
(jag har en fet lampa mitt i taket, som kanske ställer till problem)

Skulle vara tacksam för svar!

Visar det sig att dessa inte funkar så bra så får det väll bli en Epson TW700 för jag måste kunna göra allt med min projector (Se DVD hd.. - TV genom dator, FOTBOLL/FILM - Xbox)
De enda problemen jag har hört ifrån TW700 är att den har tendens till lite Shading/Cropping men det har bara hänt ett fåtal ägare.

Så snälla ge mig anledningar att välja Optoman före TW700, förutom priset då..

Postad 10 March 2007 - 18:31

mumintrollet
  • mumintrollet
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Jag var helt inne på denna projektor, så jag tog en tur runt stan för att se en demo på denna och en rad andra projektorer, bla. Epson TW700 (som är LCD) jag blev som kär i bilden kände mig nästan otrogen mot min blivande HD70.
Sen så tittade jag förbi Hifiklubben vid Slussen för att se demo på just HD70, jag upplevde den som jävligt bra för mitt pris men det fanns ett par grejer som oroade mig. Den verkade lite grynig vissa tillfällen och så flimrade bilden 5cm längst ner, säljaren hävdade att han hade HDMI>DVI:HDMI kopplat till projjen och att det inte var så bra.

Jag var också där i fredags och var inte så imponerad av bilden. Testade även en dpl i 20 000 klassen på götgatsbacken och den verkade sjukt mycket bättre. I alla fall jämfört med LCDn säljaren demade innan.

Flimret beror självklart på det som säljareren sa men jag såg även mycket grynighet och att bilden hackade.

Jag har funderat på om inte den vi såg var dåligt kalibrerad och hade dålig signal?

Ni som är så lyriska. Ignorerar ni detta?

Jag är också intresserad hur bra det blir med xbox360?

Postad 10 March 2007 - 20:03

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
Kan bara svara för min eget sätt att koppla upp det på och jag var väl en av de som hade lite strul i början eftersom just min vägrade gå med på horrisontalsynk på nativformat alla övriga format gick bra.

Kör vga 10m kabel från order.se och med i kryssad vertikal synk i Ati drivaren och då dejtar optoman upp 100% inte skuggan av något flimer eller några otydligheter,inget trackingstrulande mm. Jag kör just nu med ett vanligt 9800kort som är xt flachat ställer om skrivbord no:2 dvs projektorn på 1280x720 och matar den med 60hz projektorn får nu sin egna nativa och allt fukar mycket bra. Använder div spelare men om det inte är HD film så kör jag med vanliga nero 6:an och för att fylla ut bilden helt om det inte är 16x9 format så använder jag neros tvingande bildpropotioner så projektorn hela tiden får nativsignal, kan tänka mig att om man gör tvärtom och låter projektorn ändra signal eller överscanna eller ändra bilden då blir det flimmer och sämre bild.

ang: Tv har jag inte provat men all tv upplösning är rätt kass däremot tar jag hem lite HDTV ned rippade serier från USA och trots att de oftas inte är mer än 350mb per avsnitt så är bildkvaliten klart se bar även uppblåst i 92 tum.

ang: placeringen så blir det att bestämma var du vill ha bilden sen sätter du projektorn där det passar inga inställninga inget kompromissande.

ang: stor kraftig lampa-- du kan väl släcka den eller?

Postad 11 March 2007 - 13:36

Baily
  • Baily
  • Forumräv

• 504 inlägg
  • 0

Kan bara svara för min eget sätt att koppla upp det på och jag var väl en av de som hade lite strul i början eftersom just min vägrade gå med på horrisontalsynk på nativformat alla övriga format gick bra.

Kör vga 10m kabel från order.se och med i kryssad vertikal synk i Ati drivaren och då dejtar optoman upp 100% inte skuggan av något flimer eller några otydligheter,inget trackingstrulande mm.  Jag kör just nu med ett vanligt 9800kort som är xt flachat ställer om skrivbord no:2 dvs projektorn på 1280x720 och matar den med 60hz projektorn får nu sin egna nativa och allt fukar mycket bra.  Använder div spelare men om det inte är HD film så kör jag med vanliga nero 6:an och för att fylla ut bilden helt om det inte är 16x9 format så använder jag neros tvingande bildpropotioner så projektorn hela tiden får nativsignal, kan tänka mig att om man gör tvärtom och låter projektorn ändra signal eller överscanna eller ändra bilden då blir det flimmer och sämre bild.

ang: Tv har jag inte provat men all tv upplösning är rätt kass däremot tar jag hem lite HDTV ned rippade serier från USA och trots att de oftas inte är mer än 350mb per avsnitt  så är bildkvaliten klart se  bar även uppblåst i 92 tum.

ang: placeringen så blir det att bestämma var du vill ha bilden sen sätter du projektorn där det passar inga inställninga inget kompromissande.

ang: stor kraftig lampa--   du kan väl släcka den eller?

<{POST_SNAPBACK}>

De 350mb avsnitten är inte HD, utan de är rippade till SD. HD versionerna finns också men är på ca: 700mb - 1gb stora. Testa att ladda hem ett 720p avsnitt så ser du vilken skillnad det är i kvalitét !

Redigerat av Baily, 11 March 2007 - 13:36.

Postad 11 March 2007 - 16:20

Räven
  • Räven
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Jaha!
Nu har man gått och köpt en optoma hd70 och byter förhoppningsvis upp sig från min gamla LG JT92.
Den ska väl dyka upp i veckan som kommer.
HHHmmmm.... Det blir att vänta alltså.

Postad 13 March 2007 - 10:18

mumintrollet
  • mumintrollet
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Någon som har jämfört med HD 72?

Den tyckte jag var grymt bra jämfört med HD70.

Postad 13 March 2007 - 10:45

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
De 350mb avsnitten är inte HD, utan de är rippade till SD. HD versionerna finns också men är på ca: 700mb - 1gb stora. Testa att ladda hem ett 720p avsnitt så ser du vilken skillnad det är i kvalitét !

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Jovisst självklart menade jag att de inte höll hd kvalite men trots ned bantningen så går det att se och kan nog jämnföras med vanlig tv utsändning, Jag tar även ner hd film och visst är det stor skillnad.

Film tips:
För er som gillar lite se lite tecknat ihop med ungarna så håller denna rulle mycket hög bildkvalite, dock är den inte i HD i den version jag sett, men ändå mycketr bra klipp i bilderna.

http://www.imdb.com/title/tt0396042/

Postad 14 March 2007 - 01:06

yonaz
  • yonaz
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Har hunnit testa projjen lite nu. Kör Dvi - Hdmi från datorn och Komponent från dvdn..

Riktigt enkelt att "få bild", bara att koppla in till datorn och det är klart. Vissa småinställningar behövdes förstås. Att fläkten skulle låta verkar absurt. Den kanske har ett högt db värde men förhoppningsvis har man högre ljud från högtalarna än att man lyckas höra projjen i bakgrunden. Jag stör mig då inte. Kör projjen mot "studentduken" IKEA Tupplur och tycker det funkar alldeles utmärkt, iallafall för mitt amatörmässiga öga. Har kollat både från Dvd och filmer direkt från datorn har verkligen inget att klaga på!

Postad 14 March 2007 - 15:07

karlceasar
  • karlceasar
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0
Någon som jämfört med Benq 7700 / Toshiba MT700?
Verkar vara kraftigt offset på den... 50cm på 4m!? Kan det stämma....?

Postad 14 March 2007 - 15:34

Unregistered94a9ad2c
  • Unregistered94a9ad2c
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Efter några filmers tittande har jag fått för mig att det inte går att få knivskarp bild med Optoma HD70. Är det mitt känsliga öga, inställningar eller är det helt enkelt något jag får leva med pga. projens låga pris?
För att kunna hålla priset nere borde de ju rimligtvis ha prutat på optiken vid tillverkningen. Annars är jag toknöjd, dock ännu inte fått till bra bild via scart-vga adaptern...

Redigerat av Unregistered94a9ad2c, 14 March 2007 - 20:35.

Postad 14 March 2007 - 18:34

Baily
  • Baily
  • Forumräv

• 504 inlägg
  • 0
Äntligen har man kört igång projen. Riktigt bra bild via 1080i på min DVD. 1080i var bättre än 720p i mina ögon. Dock undrar jag hur man tiltar bilden neråt på ena sidan. Nu är bilden högre upp på vänster än höger sida. Sen undrar jag om man kan stänga av den blinkade lampan på projen, när den är i stand by ? Fan ångrar mig nu att jag köpte en 2000krs rullgardin. Skiten går inte att få upp i princip :(

Redigerat av Baily, 14 March 2007 - 18:35.

Postad 15 March 2007 - 09:27

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
fötterna justerbara, tuggumi över blinklampan

Postad 15 March 2007 - 18:17

Baily
  • Baily
  • Forumräv

• 504 inlägg
  • 0

fötterna justerbara,  tuggumi över blinklampan

<{POST_SNAPBACK}>

Lampan går altså inte att stänga av ?
Jo men nu har jag ju den upp och ner, så fötterna går ej att justera :)

Postad 15 March 2007 - 22:10

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
Du måste ha satt projektorn lite på sniskan eller om bilden är större på ena sidan så sitter projektorn inte i bildcentrum.

ang lampan så tröttnade jag på att vänta och tryckte dit tuggummiklister, men är ganska säker på att den fortfarande blinkar.

Postad 15 March 2007 - 23:25

Baily
  • Baily
  • Forumräv

• 504 inlägg
  • 0

Du måste ha satt projektorn lite på sniskan eller om bilden är större på ena sidan så sitter projektorn inte i bildcentrum.

ang lampan så tröttnade jag på att vänta och tryckte dit tuggummiklister, men är ganska säker på att den fortfarande blinkar.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja det stämmer, var tvungen att ha den lite så då bilden blev lite för långt åt vänster. Trodde man kunde ändra med hjälp av keystone eller vad det kallas :)
En sak som är väldigt störande är att fokus och zoomen rattarna ligger så nära. När man vrider den ena ändras den andra lite automatiskt. Arggh

Postad 16 March 2007 - 09:55

Unregistered94a9ad2c
  • Unregistered94a9ad2c
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Dra ur sladden så att inte projen står i standbyläge oavbrutet när den inte används... den drar ju hela tiden ström så fort sladd är inkopplad. Ingen sladd ingen ström inget blink ingen peng bra miljö :lol:

Redigerat av Unregistered94a9ad2c, 16 March 2007 - 18:55.

Postad 16 March 2007 - 21:45

Linkannr3
  • Linkannr3
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Ingen som vill dela med sig av sina inställningar till en amatör som jag:)
Mvh/Jonas

Postad 17 March 2007 - 14:55

scarface_121
  • scarface_121
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
E det många som kör på stark lampa, använder det rätt så ofta då bilden blir mer synlig när man kör xbox 360 (Gears of wars ÄGER på projektor).
Sliter man ut lampan mer då? Eller är det inte så stor skillnad.

Postad 18 March 2007 - 08:45

spuck
  • spuck
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Mvh/Jonas

<{POST_SNAPBACK}>

Kan jag väll göra. Finns många andra HÄR. Bra att börja ifrån och sedan anpassa till sitt rum. Kontrast och brightness har jag ställt in med "INHD - HD Home Theater Tune-Up". Bright mode har jag alltid avstängt då jag inte märker någon skillnad alls.

Cinema
Color: 1
Tint: 0
Sharpness: 4

Advanced
Degamma: Film
Brilliant Color: 5
True Vivid: 1
Color Temp: 1
Image AI: Off

RGB
Red Gain: 6
Green Gain: 5
Blue Gain: 6
Red Bias: -14
Green Bias: -12
Blue Bias: -13

Postad 18 March 2007 - 15:08

Linkannr3
  • Linkannr3
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Mvh/Jonas

<{POST_SNAPBACK}>

Kan jag väll göra. Finns många andra HÄR. Bra att börja ifrån och sedan anpassa till sitt rum. Kontrast och brightness har jag ställt in med "INHD - HD Home Theater Tune-Up". Bright mode har jag alltid avstängt då jag inte märker någon skillnad alls.

Cinema
Color: 1
Tint: 0
Sharpness: 4

Advanced
Degamma: Film
Brilliant Color: 5
True Vivid: 1
Color Temp: 1
Image AI: Off

RGB
Red Gain: 6
Green Gain: 5
Blue Gain: 6
Red Bias: -14
Green Bias: -12
Blue Bias: -13

<{POST_SNAPBACK}>

Man tackar så mycket :blink:

Postad 19 March 2007 - 12:25

nitte
  • nitte
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Det har spökat ett tag detta med projektor för min egen del ett litet tag nu. Beställningar som inte blivit av, bestämt mig för ena än den andra. Men nu har jag bara bestämt att idag är det dags att beställa.

Så snälla ni, vilken är bäst för mig tror ni? Infocus IN72 eller Optoma HD70. jag har hdmi dvd vilket jag troligtvis besitter ett par år till så behöver jag den högre upplösningen på optoman?

En annan fråga är att jag har långt vardagsrum. 6,10 långt för att vara exakt. detta betyder att jag måste ha projektorn längre fram i rummet. Optoman har jag räknat på runt 4,5 meter från lins till duk. detta gör att jag borde klara mig med 108 tum. Men offset har jag inte förstått mig på ännu. Någon som kan redogöra för detta? Hur långt ner måste projektorn sitta från tak och grejor gör mig snurrig.

Infocusen kan jag ha en halvmeter längre bak i rummet så som jag förstått det. Hjälp mig snälla med dessa frågor. Vilken ska jag välja?

Postad 19 March 2007 - 19:42

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
På 4.5 meter blir formlen
450cm x tan x 8,13=64.28 cm lägre bildöverkant än linsens centrum. vill du ha formlen enklare så kör avståndet i cm gånger 0.1428 och du får hur mycket bilden hamnar nedanför linscentrumet. sen kan du tilta upp några % utan att det märks.

Postad 20 March 2007 - 10:39

nitte
  • nitte
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Blev en optoma HD70. För liten prismarginal för att motivera köp av infocusen. Min första projj blir det och det ska bli väldigt spännande det här. Vad tror ni om en multibrackets 108" eldriven kring 4 meters avstånd? okej första duk och rätt storlek?

Postad 20 March 2007 - 14:33

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0
Ska man slå till på en sån här.. eller vänta till hösten alt. nästa år?!

Postad 20 March 2007 - 15:12

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
Man kan vänta hur länge som helst, nästa vecka kan du ju va död så varför då inte hinna ha lite kul. Räcker bildkvaliten så kommer du vara nöjd tills dina krav höjs.

Postad 20 March 2007 - 15:14

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0

Blev en optoma HD70. För liten prismarginal för att motivera köp av infocusen. Min första projj blir det och det ska bli väldigt spännande det här. Vad tror ni om en multibrackets 108" eldriven kring 4 meters avstånd? okej första duk och rätt storlek?

<{POST_SNAPBACK}>

Ska du ändå ha eldrivet så varför inte hänga duken mitt i rummet istället för projektorn?

Postad 20 March 2007 - 15:53

nitte
  • nitte
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Ingen dum ide, men jag tror det blir snyggast och bäst så som jag har tänkt det. ska lägga upp lite bilder när jag är färdig.

Postad 20 March 2007 - 20:24

PsyCor
  • PsyCor
  • Veteran

• 2402 inlägg
  • 0
Någon som vet om denna finns att titta på i Stockholms området? Har aldrig sett en DLP live så jag vet inte om jag ser regnbågar eller ej.

Skulle jag ha turen att inte se den så blir det nog att sälja min LCD-TV och köpa en HD70.

Postad 20 March 2007 - 21:15

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0
Ja eftersom Hifi klubben säljer den å har 3 affärer i Stockholmsområdet (tror jag, 2 vet jag iaf) så finns d ju en möjlighet att dom visar den..

Postad 22 March 2007 - 12:54

Unregistered1057
  • Unregistered1057
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

det låter himla underligt! ring dom han köpte den av på en gång för så ska det inte vara!

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, får säga till honom att ringa säljaren på måndag. Tack.

<{POST_SNAPBACK}>

Fläkten går bara i ca 10 sekunder. Det är helt normalt. Faktum är att det är bättre för lampan med en kortare nerkylning än en längre. Det du ska tänka på är att inte sätta på projektorn direkt efter att du stängt av den, då förkortar du lampans livsläng avsevärt.

<{POST_SNAPBACK}>

Oj, tror att jag gjorde det igår...den går väl inte sönder ?

Postad 22 March 2007 - 20:51

scarface_121
  • scarface_121
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
vad är bäst och köra xbox 360 på , VGA eller komponent?

Postad 23 March 2007 - 00:38

jika
  • jika
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Även jag har nästan halkat in på den här nu..

En liten fråga bara, vad går lampan på? Har kanske missat det i tråden..

Tänkte först skaffa mig en Lcd-tv, men har börjat fundera lite på en projektor istället..

Så all tv och film tittande blir isåfall på en projektor, blir väl även att köra lite från datorn också.

Ska man köpa sig en projektor om man ska använda den till allt om man tänker på ekonomin (iof har jag aldrig gjort det tidigare!!)

Postad 23 March 2007 - 03:17

Fevil
  • Fevil
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Då har man inhandlat sin första projektor. Vart en HD70 och en Kingpin ramspänd duk och kan inte annat säga att jag är kanonnöjd ;).
Vet inte hur mycket det nu gör om man nu ställer in den "rätt" men jag tycker då att bilden är riktigt bra med grund inställningarna den kom med.

Postad 23 March 2007 - 15:35

mumintrollet
  • mumintrollet
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Några frågor från en Rookie som köpt nämda proje.

Skall signalen vara inställd på RGB eller YR***** i DVDn när man kör HDMI?

Skall bilden vara så grynig, speciellt i vita partier? Ser ut som det snöar typ myrornas krig mindre variant. Alla är så lyriska men jag tycker pixeleringen är ganska störande och nu kör jag bara på typ 55 tum så hur blir det inte när man drar upp den ännu mera.

Vad kör ni för gainvärde på duk. Är 0.8 att reka för en så pass ljustark proje som denna?

Är 1080i eller 720p bäst?

Ska man ha ai på?

Postad 24 March 2007 - 16:00

stefan730
  • stefan730
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Hej ha köpt hem mig en Optoma o tänkte köpa ett takfäste till den vart köper man det billigt o ett som passar..

Mvh Stefan

Postad 25 March 2007 - 00:26

scarface_121
  • scarface_121
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Haft min optoma nu i 2 månader ungefär och idag då hände något som jag var rädd för,
bilden hackade upp sig och blev konstig och flimmrade. Trodde lampan hade gått sönder, men det hördes ett konstigt ljud från projektorn, som om fläkten försökte komma igång.

Lyste röd på lamp led.

Men efter omstart fungerade den igen. Ngn annan som har upplevt detta?

Postad 25 March 2007 - 08:11

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0

Även jag har nästan halkat in på den här nu..

En liten fråga bara, vad går lampan på? Har kanske missat det i tråden..

Tänkte först skaffa mig en Lcd-tv, men har börjat fundera lite på en projektor istället..

Så all tv och film tittande blir isåfall på en projektor, blir väl även att köra lite från datorn också.

Ska man köpa sig en projektor om man ska använda den till allt om man tänker på ekonomin (iof har jag aldrig gjort det tidigare!!)

<{POST_SNAPBACK}>

Lampor blir troligen billigare när de börjar säljas mer, Hd 70 är ju ganska ny ännu på marknaden. priset på utomlands nätet från ca 1600:- och här i sverige närmre 3000:-

ang tv vanor och allt tittande så tror jag de ändras ser man en bra film varje kväll med bioupplevelse då kan man vara utan skräptven, annars kompletera med en mindre tv eller datorskärmen. Ekonomi räknar man lite krasst på att man lägger en 2:- för varje film man ser i en burk då har sparat till lampbyte.

Postad 25 March 2007 - 12:42

Unregistered0e745d5f
  • Unregistered0e745d5f
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Skall bilden vara så grynig, speciellt i vita partier? Ser ut som det snöar typ myrornas krig mindre variant. Alla är så lyriska men jag tycker pixeleringen är ganska störande och nu kör jag bara på typ 55 tum så hur blir det inte när man drar upp den ännu mera.

Vad kör ni för gainvärde på duk. Är 0.8 att reka för en så pass ljustark proje som denna?

Ska man ha ai på?

Jag ser också dom där myrorna ibland, det är inte på alla filmer. Vad kan dom bero på?

Redigerat av Unregistered0e745d5f, 25 March 2007 - 12:42.

Postad 25 March 2007 - 22:36

Jeppe_H
  • Jeppe_H
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Ursäkta ytterligare en newbie, är helsugen på en HD70 som min förstaprojje, men är j*kligt osäker på hur det kommer att passa i mitt rum.

Det jag undrar är följande; har ett rum som mäter 670 cm på längden, tänkte ha en bild på runt 100", Funderar på en sådan här duk - http://www.hembiobut...p?pgrpnr=117560 (104"), duger den kvalitetsmässigt?
Har en taklampa som mäter 18 cm ner från taket, mitt i rummet, dvs 335 cm från väggen.

Var ska jag montera projektorn? Kommer det att funka överhuvudtaget för mig?

Helst så vill jag ha den så långt mot den andra väggen från duken som möjligt, att montera duken mitt i taket är inget alternativ,,,,,fult. Hellre då en projje. Vill inte sitta för nära duken heller, så den bör sitta vid väggen.

Postad 26 March 2007 - 13:43

mumintrollet
  • mumintrollet
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Några har sagt i tråden att om man skall ha projjen på en vägghylla så måste man ha den upp och ned om man skall ha den lite högre upp.

Varför då?

Kan man inte bara stötta upp den lite därbak så att bilden riktas nedåt?

Postad 26 March 2007 - 13:47

mumintrollet
  • mumintrollet
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Ska man ha ai på?

Jag ser också dom där myrorna ibland, det är inte på alla filmer. Vad kan dom bero på?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror det främst beror på filmkvaliten om man tankar. Jag upplever även som inte lika störande nu efter att ha kollat på några filmer när man inte tokkollar på kvaliten utan i stället kollar på filmen.

Postad 26 March 2007 - 23:04

Linkannr3
  • Linkannr3
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
När jag kollar på filmer med mörk bild har jag 2st ljusa cirklar som ligger nere i ena hörnet,vänder man bilden är dom uppe i andra hörnet.Dom har en omkrets på ca 2dm styck.Det ser ut som det skulle vara fingeravtryck på lampan fast endå inte för formen är så perfekt.Är det någon som har en aning om vad det kan vara?

Postad 27 March 2007 - 12:58

Daniel Ahlin
  • Daniel Ahlin
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Några har sagt i tråden att om man skall ha projjen på en vägghylla så måste man ha den upp och ned om man skall ha den lite högre upp.

Varför då?

<{POST_SNAPBACK}>

Jo men man får en bild med sneda kanter. Visserligen går det att rätta till med keystone men då förlorar man upplösning och förvränger bilden. Då är det bättre att köpa en LCD med lensshift istället.

Postad 28 March 2007 - 00:51

yonaz
  • yonaz
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

finns lite olika svar :

1a
2a

Varför då?

Eftersom projektorer är menade att hängas upp i taket så projiceras bilden med 12° lutning uppåt. Vid en upphägning upp och ner projicerar den alltså bilden 12° neråt, mot din duk dvs. Sen kanske du givetsvis måste justera med hjälp av keystone osv..

Alltså sätter du den rakt på en hylla ganska högt upp så kommer den projicera upp i taket. Jag har faktiskt gjort precis som du säger, vänt den upp och ner och lagt det på en hylla. Inte det bästa kanske, men detta för att jag bor i en studentlägenhet och hyresvärden var tydligen inte så het på att jag skulle borra i taket tydligen.. "råkade" borra upp min duk dock .. :)

Finns lite halvtaskiga bilder i min profil om du vill se hur det ser ut.

Postad 28 March 2007 - 10:10

Unregistered94a9ad2c
  • Unregistered94a9ad2c
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Redogjort för mitt problem tidigare men försöker igen...
När jag använder scart/vga-adaptern till min digitalbox blir bilden märkligt gul. Ställer jag projektorn i rgb-läge blir bilden helt fel, mörkgrön, men i YCbCr-läge blir bilden nästan rätt. Men grymt urvattnad bild och som sagt väldigt gul.

Har provat inställningar både i digitalboxen och provat det mesta i projektorinställningar, men inget hjälper!

Någon som har/haft liknande bekymmer som vet vad som sker här? Med den gula videoingången blir bilden helt rätt, men då såklart grymt grynig. Även provat vga-sladden utan adapern till datorn utan fel.

Alltså så hittar jag inget mer att utesluta i min felsökning.

Pls help me!

Postad 28 March 2007 - 10:38

toy2me
  • toy2me
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
edit:

Redigerat av toy2me, 31 March 2007 - 00:23.

Postad 28 March 2007 - 12:06

rickricaro
  • rickricaro
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Eftersom projektorer är menade att hängas upp i taket så projiceras bilden med 12° lutning uppåt. Vid en upphägning upp och ner projicerar den alltså bilden 12° neråt, mot din duk dvs. Sen kanske du givetsvis måste justera med hjälp av keystone osv..

Ska det inte vara 8.13° ??.....se lite längre upp på denna sida.

Postad 02 April 2007 - 17:17

stefan730
  • stefan730
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Vilket takfäste rekomednera ni till optoma

Mvh Stefan

Postad 02 April 2007 - 19:26

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
Till optoman är det lätt att göra eget fäste, borrmall för plåtbit med 4 st skruvhåll för m3 skruv följer med i manualen.

Postad 03 April 2007 - 08:36

Unregistered32112
  • Unregistered32112
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

Vilket takfäste rekomednera ni till optoma

Mvh Stefan

<{POST_SNAPBACK}>

Jag köpte ett på Kjell & Company för 299:-
http://www.kjell.com/?item=57315&path=

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.