Det blir mao till att skaffa en inspelningsbar hd box om man vill få detta att funka.
Så länge man kan integrera boxen med HTPC'n, ex: MediaPortal+HAUPPAUGE HD PVR. Varför bry sig om HTPC om man vill ha fristående boxar
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 07 January 2009 - 15:16
Så länge man kan integrera boxen med HTPC'n, ex: MediaPortal+HAUPPAUGE HD PVR. Varför bry sig om HTPC om man vill ha fristående boxar Postad 07 January 2009 - 15:47
Nu ska jag tolka din fråga bokstavligt: Det går utmärkt att se på HDTV i HTPC. Jag har ett vanligt ComHem (som denna tråd handlar om) abg., och tittar på SVT HD när den kanalen visar ett program jag vill se i HD-format. SVT HD omfattas inte av parningen. F.ö. tycker jag SVT HD har sämre bild på standardprogrammen än när jag ser på SD kanalerna, och låter min PC skala upp, så jag kollar bara på SVT HD när det verkligen är HD. Om du menar "alla" HD kanaler och ComHem, nej det går det inte just nu. Ett tag i höstas klantade ComHem sig och slog av parningen. Jag lade till TV4 HD snabbt som 17, och under några veckor kunde jag se TV4 HD. Men sedan slog de på parningen, jag avbeställde TV4 HD i början av nov. och fick pröjsa för både november och december utan att kunna se... Ibland ringer ComHem till mig och undrar om jag inte vill ha telefon och bredband. Jag svarar "nej tack, men ge mig HDTV utan parning". "Jag förstår inte riktigt, men ska notera det här", brukar de svara... /hellmelt Postad 07 January 2009 - 16:25
Det finns med andra ord ingen anledning att införskaffa HD-abonnemang ännu om de kör man parning vad gäller HTPC (allt-i-ett-lösning). HTPC+HD=SANT i andra länder, sverige ligger lite efter bara. Postad 07 January 2009 - 19:37
Tack som tusan för info.
Jag får väl klara mig utan HDTV antar jag... Såg att boxer planerar att börja sända HD, kan ju hoppas att de inte kör med pairade boxar, men jag tror tyvärr inte det... Jag har analog Comhem-sändning i huset. Skulle ju föredra att få digital, men det känns surt att pröjsa 150-200 spänn i månaden för kanaler jag redan har. Jag tittar inte på TV mer än någon timme i vecka heller. Jag hade kunnat tänka mig att betala om jag fått HD-kanaler in i HTPC:n, då får jag något för pengarna iaf... Förbannelse över Comhem och mediaindustrin. De är så förbannat korkade hela tiden. Jag undviker att piratkopiera, men när sådana här pirakskydd pajar för den betalande användaren blir jag sugen på att tanka ner allt och dela ut till alla jag träffar på stan... Om musik och filmindustrin bara kunde ta sig samman och sälja bra produkter som köparen kan använda precis som de behagar skulle 50% av piratkopieringen upphöra, det är jag övertygad om! Pröjsar man 25 papp eller mer för sin rigg hemma spelar några hundralappar för musik och film ingen roll. Jag vägra dock att betala för undermåliga produkter. Jag skulle inte köpa en lam travhäst eller en bil som saknar ratt heller. Postad 09 January 2009 - 12:29
Förresten, är det någon som kör detta och kan bekräfta att det fungerar:
Är man kund hos comhem och abonnerar på digital-tv (ej HD) så har man en BOX. I den boxen sitter inget programkort som man kan ta ut och stoppa in i tv-kortet. Man måste alltså be comhem skicka ett programkort till en? Det är detta jag försöker få svar på, om man får ett programkort kostnadsfritt eftersom man ändå betalar för tjänsten. Comhem har inte svarat. Någon med erfarenhet av detta? Mvh Bengt Redigerat av beriksson, 09 January 2009 - 12:30. Postad 09 January 2009 - 13:05
Japp det funkar alldeles prima utmärkt. Har för mig att man vid beställning av comhem-abbonemang får välja typ a) ingen box Postad 09 January 2009 - 19:45
Vilket kort samt modul använder du och kör du med MediaPortal alls? Postad 09 January 2009 - 21:45
Tjena.
Skulle vilja lyfta fram en extern box för comhem som sällan kommer fram i dessa trådar: Anysee C Funkar dock ej i mce men med inbyggd modul för comhem (995:- på pc city) Kör med denna på 120" med kanonbild. Innan vi fick comhem så körde jag med Hauppauge HVR-1300 på det marksända digitalnätet med usel bild(om man jämför). /Jonas Redigerat av Trollep, 09 January 2009 - 21:47. Postad 09 January 2009 - 22:58
Ser inte ut som om Anysee kan användas i MCE eller MediaPortal vilket är synd. Stämmer det Jonas att Anysee använder sig av ett konstigt inspelningsformat med comhem? Postad 10 January 2009 - 01:55
Så det går att gå runt pairingen trots allt?
https://www.minhembi...s...t&p=2252732 FireDTV och MCE...? Postad 10 January 2009 - 08:29
Nej. Skulle gissa på att 3Dblaster kör DVB-S2 (sattelit) och hamnade i fel tråd ? Postad 10 January 2009 - 08:43
Hej tog bilden så att man även skulle se device managern lista mina 2st FireDTV-C tuners eftersom jag kör Comhem, och drömmer vidare om att parning borde vara olagligt enligt någon "fri konkurrens kartell EU lag" men så klart har jag helt fel där. Comhem skyddar ju bara upphovsrätts ägarna så att inte tex, Lost inte skulle hamna på en fildelnings sida. Jag somnar om...... MVH /3DBlaster Postad 10 January 2009 - 09:20
Du har inte lust att berätta hur du lyckades ta bilden ? (förutsatt att den är nytagen och inte från i höstas)
Tv-pack mm hjälper ju inte mot pairing. Postad 10 January 2009 - 10:15
Nej det gjorde inte jag inte här det var i andra tråden... sorry.
Man måste köra TV Pack och nya FireDTV 5.3 drivarna från DE och ha gjort enligt min gamla guide: "Hur får jag HDTV i Vista Media Center?, Guide" https://www.minhembi...s...=210447&hl= MVH /3DBlaster PS Jag gissar här, men jag tror att comhem slagit av parningen på TV4 HD igen, men nu för alltid, vem vet? Redigerat av 3DBlaster, 10 January 2009 - 10:30. Postad 10 January 2009 - 10:26
Ok, och ingen av de andra kanalerna i HD-paketet fungerar, eller ? Kan endast testa Canal+ kanalerna samt Viasat Sport HD själv och de fungerar inte. När det gäller TV4 HD kan de ju möjligtvis stänga av pairing av samma anledning som att SVT-HD fungerar - att det är public service mm. Men då tycker jag att kanalen borde ingå i Small/Medium/Large och inte i HD-paketet. Postad 10 January 2009 - 12:17
TV4 HD är inte public service, källa. Postad 10 January 2009 - 12:33
Nej, public service var fel ordval - men du förstår antagligen vad jag menar: att TV4 är en "allmän" kanal och ingen special-inriktad kanal.
På den hederliga gamla analoga tiden sändes ju SVT1 och 2 samt TV4 till alla i marknätet, då skulle man kunna resonera att SVT-HD samt TV4HD borde sändas opairat hos ComHem - men det är alltså rena gissningar från min sida. Postad 10 January 2009 - 12:44
Eller är det kanske är det för att dom skämms för att dom inte ens kan* sända "Nyhetsmorgon" tex' i HD?
*Tror knappast att det är teknikerna på TV4 som är problemet, dom skulle nog gärna göra det med sin nya Sony HD kameror så inget ont om dom/er... MVh /3DBlaster Postad 10 January 2009 - 15:14
Pulver: du kanske tänker på must carry men det verkar inte gälla TV4 längre.
3DBlaster: Stämmer det att du endast kan se SVT HD och TV4 HD? T.ex. Canal+ HD eller Discovery HD fungerar ej? Postad 12 January 2009 - 08:59
Hej snesteg
Stämmer det bara TV4 HD och SVT HD jag kan se... MVH /3DBlaster Postad 12 January 2009 - 12:14 OK, men beror det på att ComHem släppt parningen för TV4HD, eller är det något ytterligare, som har med betan av Fire-DTV drivrutinerna eller Windows Media Center TV Pack 2008 att göra? I höstas försvann parningen för alla HD-kanaler, right? Och nu bara TV4 HD. Det är en intressant skillnad. /hellmelt Postad 12 January 2009 - 18:41
Verkar som att det inte räcker med att betala för TV4 HD iaf Mango
Postad 13 January 2009 - 08:52
Jag har inte rört någonting i min setup sedan det gick att se på TV4 HD förra gången. Jag har just beställt TV4 HD igen, det kan vara värt några tior att kolla om det funkar...
Redigerat av hellmelt, 13 January 2009 - 08:57. Postad 13 January 2009 - 11:57 DET stämmer. Måste ha box med kortet kopplat till datorn för att titta på de inspelade programmen. Tydligen ett krav från comhem för att de skulle godkänna boxen. Redigerat av Trollep, 13 January 2009 - 11:59. Postad 13 January 2009 - 14:36
Jag har lite svårt att tolka det här. Menar du att ComHem godkänt HD pairing med denna box? Om inte spelar det väl ingen roll, då det går att använda t.ex. FireDTV för att spela in program med. Eller pratar vi bara om en "stämpel" som ComHem satt på den för att säga att den är OK att koppla in i deras nät? Redigerat av Unregistered49c9c121, 13 January 2009 - 14:38. Postad 13 January 2009 - 21:56 Sorry lite otydlig. Vad det gäller pairing så vet jag ej hur det funkar med anysee. Jag har bara de vanliga digital kanalerna samt svt hd . Postad 26 January 2009 - 16:52
Tänkte bara länka in artikeln Ingen ljusning för nuvarande kunder från IDG.se
Där påstår Canal+ att pairing är ett krav för att få köpa in filmer och TV från USA - märkligt då att man kan ta emot HDTV-kanaler med Canal Digital via satellit... Ett tillägg: Artikeln: Com Hem i hd - bara med egna boxen från Computer Sweden. Redigerat av Pulver, 26 January 2009 - 17:26. Postad 30 July 2009 - 09:54
Skit, här är tyst som graven! Ingen som har några nyheter på denna front? Inga alternativ som kommer eller andra lösningar? Det är ju så fel när arslen som Comhem tar hem segern....
Postad 14 August 2009 - 14:47 Schysst tips, detta får man ju prova! Ang. resonemanget om att man inte får köpa in serier och filmer från USA om det inte är pairat låter knepigt med tanke på att allt verkar sändas utan pairing i USA. Postad 14 August 2009 - 15:05
Verifierat! Hittade ingen info om detta på comhems sida, dock. Postad 15 August 2009 - 09:15
Då blir det mycket sport i HD den närmaste tiden med tanke på friidrottsVM på SVT-HD.
Numera tittar jag på ComHem direkt i TV:n (sony 40w4000) och där fungerar även HD - Canal+ Sport HD ser jättefint ut - dock blir man ju mer förbannad när de sätter på pairing igen och det blir svart i rutan - trots att jag betalar för Canal+ Postad 15 August 2009 - 14:36
Jeeez...CANAL+ Sport HD suger ju kvalitetsmässigt! Har problem med interlacing och hackiga panoreringar. Ser inte ett spår av det på SVT HD och jag använder samma decodrar för både ljud och bild.
Postad 15 August 2009 - 15:09
Det är inte HD-bild på Canal+ Sport HD just nu - någonting har uppenbarligen blivit fel.
Oroa dig inte - normalt är det samma kvalitet som hos SVT-HD när de sänder med HD. Postad 15 August 2009 - 15:20 Hehe...ok där ser man! Well, jag har en annan fråga till dig Pulver. Är inte pairingen längre knuten till box och kort? Hur funkar det med pairade HD kanaler för dig med inbyggd box i TV:n...finns det någon lösning än? Comhem själva pratar bara om vilka CA moduler som funkar men inte ett ljud om HD kanaler. Följer man länken till tillverkarnas hemsidor (Sony och Samsung) står det ofta och mycket om Full HD, men alla som har koll vet att det inte funkar med HD kanaler i den inbyggda boxen ännu. Samma lögn som förut eller hur? Postad 15 August 2009 - 16:12
Precis - det fungerar fortfarande inte med HD-kanaler direkt i TV:n pga pairing.
I min TV fungerar HD eftersom jag utan problem tittar på SVT-HD samt andra HD-kanaler när de frivisas, såsom nu med Canal+ Sport HD och tidigare med bla Viasat Sport HD. Men med pairing påslagen är det svart i rutan, och det finns inga "fultrick" att komma runt det heller. Det sas tidigare att det skulle fungera med pairing i Sony:s nya sortiment av TV apparater, bla Sony 40W5500 tillsammans med en ny CI+ cam - men det verkar inte som det fungerar heller. Länk till inlägg i Sony 40W5500 tråden - sedan har inget nytt hörts om detta. Om de stängde av pairing helt skulle HD fungera utan problem i många modeller från Sony och Samsung från de senaste 2 åren. Om det kunde bli en "folkstorm" skulle ComHem säkert känna sig tvingade att stänga av pairing - men tyvärr är trycket inte tillräckligt stort, det finns (än så länge) för litet intresse för HD i folkhemmen. Postad 15 August 2009 - 16:56
Det som är så svårt för mig att förstå är att pairing verkar vara ett "helt säkert" system som ingen kan knäcka. Det man lärt sig hittills är att det finns inga helt idiotsäkra system som inte kan knäckas. Vad är den tekniska aspekt som gör det så säkert och hur kommer en övergång från externa boxar (som förmodligen medgett ett mer svårknäckt system) till interna digitala TV-mottagare i de TV-apparater vi köper påverka pairing-systemet? Det verkar som om operatörerna har en svår nöt att knäcka där eftersom ingen fått det att lira än då. Det borde betyda att den externa boxen är nyckeln och den absolut viktigaste länken i kedjan. Utan extern box kanske systemet är knäckbart. Hoppas verkligen att det är så....hatar verkligen när feta och stormrika direktörer dikterar vad jag kan och inte kan göra...och det helt utan att vara kommunist
Redigerat av majstang, 15 August 2009 - 17:06. Postad 15 August 2009 - 17:18
Det kan ju finnas flera aspekter som gör att system inte knäcks, vet inget om den tekniska biten i det här och inte heller hur spridd comhems lösning är i övriga världen. Men om den tex bara används i sverige och till kunder som har hd så är ju användandet av systemet begränsat och de stora systemknäckarna förmodligen ovetande om att det ens finns. Rent tekniskt skulle ju tex pairingen kunna utnytja delar av boxens FW och om du ändar i det så hämtar boxen orginal FW direkt, slår du av hämtningen av uppdateringar så kanske du inte får relevanta och viktiga uppdateringar heller. De allra flesta kunder som har comhem HD skiter förmodligen i pairingen och kopplar in sin box och tittar och har kanske inte ens en aning om att de inte kan byta box förrän den de har går sönder och då ringer man comhem och får den utbytt. Postad 15 August 2009 - 17:43 Förmodligen har du helt rätt i att detta system används och är framtagen enbart av comhem...det borgar ju för att man får behålla systemet oknäckt. Just precis...motorn i pairingsystemet borde sitta i boxens FW och det är därför comhem har så förtvivlat svårt att få pairing att lira med interna digitalmottagare i Sony och Samsung etc. Deras digitalmottagare är förmodligen inte kompatibla med comhems speciallösning. Om jag vore på Sony eller Samsung så skulle jag nog inte heller ens bemöta comhem som seriösa (eftersom de försöker tvinga på sina kunder ett system/kopieringsskydd som ingen annan använder och dessutom på tvivelaktiga grunder). Inte fasen tror jag Sony och Samsung vill ha nån skit från comhem insatt i sina TV. Gissningsvis har då comhem som enda alternativ att försöka paira kortet och CA-modul och det är nog betydligt svårare att få till...och förmodligen mer lättknäckt. Ska i alla fall bli spännande att följa utvecklingen på detta område. Kanske de flesta kunder skiter i pairing eftersom de inte ens vet vad det är och hur det direkt påverkar dem, men jag kan lova dig i att de flesta TV köpare skiter inte i att de inte kan använda sin nya svindyra jättefina Full HDTV att ens titta på HDTV med utan tvingas att köpa comhems skitbox som bara tar plats och är ful och dyr och ytterligare en fjärka att addera till den redan välfyllda samlingen. Majoriteten känner sig nog grundlurade och är skitförbannade eftersom säljarna inte nämner det faktum att man bara kan kolla på SDTV med interna digitalmottagaren. Redigerat av majstang, 15 August 2009 - 18:03. Postad 15 August 2009 - 18:06
I dator-sammanhang så "knäcks" det mesta, men i TV-sammanhang ser det annorlunda ut.
Krypteringarna Conax, Viaccess mfl är inte knäckta (även om det funnits tillfälliga lösningar) Jag är ingen expert i ämnet men när det gäller ComHem:s pairing så använder de Conax CAS7 chipset pairing - det sitter alltså ett speciellt chip i varje godkänd ComHem HDTV-box. ComHem håller reda på alla godkända serienummer som får titta på HD-kanalerna och verifieringen med chipet i boxen är krypterad. Det är alltså ett väldigt säkert system och antagligen ingenting som kommer att "knäckas" i första taget. Conax CAS7 är ett system som finns i flera länder, men just hurpass vanligt det är i övriga världen kan jag inte svara på - ComHem är nog lite av föregångare i branschen och det "skryts" säkerligen om hurpass säkert just detta system är på diverse TV-mässor/möten. Kan tänka mig att problemet med TV-apparater har att göra med CI+ camen - även den måste ju ha ett chip som kommunicerar med serienummret på TV:n (och det är en anledning till att man måste ha en ny TV med stöd för kommunikation med CI+ camen) Samtidigt ska denna Cam antagligen inte kunna fungera i en HTPC eftersom de inte vill att man ska kunna spela in HD-kanaler till hårddisken. ComHem hävdar ju att det är anledningen till pairing, men jag hävdar fortfarande att cardsharing är anledningen. Postad 15 August 2009 - 18:38 Tack för denna redogörelse! Nu fattar man mer tekniskt hur det fungerar. Skulle gärna vilja komma åt datorn med alla serienummer...och paja lite...hihi! Ja, Comhem påstår ju att programleverantörerna kräver pairing så att inte deras inköpta serier och långfilmer (som funnits på alla peeringsajterna minst ett år innan svenska programbolag köper dem) inte blir piratkopierade och spridda. Det roliga var när jag hörde detta argument för fösta gången tog jag kontakt med TV4 och frågade programdirektören om de kräver kopieringsskydd för att Comhem ska få sända deras program och svaret var nej. De hade inga sånna krav och kunde inte svara på varför Comhem säger så. Well well...de är skitstövlar och vet säkert redan om det... Postad 15 August 2009 - 18:47
Säkert har du rätt i att det är cardsharing som är den stora anledningen, de vill ju sälja tvillingabb och liknande, kan du splitta ett kort till flera tv så förlorar de ju pengar. Sen kan säkert möjligheten till inspelning ha en viss betydelse, spelar du in på deras egen box så kan du inte lägga över det på skiva eller konvertera det och fildela, därför så ställer säkert filmindustrin krav på att det inte ska vara möjligt att bränna ut i hd-kvalitet, de vill ju helst att du ska köpa blu-ray om du vill se filmen flera gånger. spelar man in på en hdd-box så är det inget problem för diskar blir ju fulla och då måste man ta bort en del inspelat för att kunna spela in mer, nästa steg är säkert att spara krypteringen så att du bara kan titta på den inspelade filen under en viss tid sen spärras den för uppspelning. Postad 15 August 2009 - 18:55 Jepp, en sådan utveckling skulle inte förvåna alls...i tider av IPRED och FRA. Vi skulle nog vara mer förtjänta av att stoppa denna utveckling och gå motsatt väg och skrota ALLA copyrightlagar för digitala media...med denna utveckling kommer det snart långa fängelsestraff för stöld av annans egendom bara för en låt eller en film....sorry nu blev jag politisk här... Postad 15 August 2009 - 19:01
Nu kanske det inte räcker med att prata med tv4 om det kravet, både de och svt har sina avtal med den svenska staten om tillgänglighet osv. Andra kanaler går under andra regler en del inte ens under svenska lagar även om det är sk svenska kanaler. Jämför man utlandet och sverige på vanlig marksänd digitaltv så är det många länder som har massa fria kanaler efter som de har regler som säger att de inte får ta betalt för reklamfinanierade kanaler, varför det tog extremt lång tid att få fram tvkort med plats för ci/cam, hade ett system varit världsomspännande och använts av alla leverantörer så kan ni ge er på att försöken att knäcka det varit fler även om det varit svårt och inte säkert att det hade lyckats. Är det som Pulver säger även hårdvara med i form av ett chip så är det ännu svårare att knäcka permanent, då systembyggaren säkert laggt in en möjlighet att uppdatera chipet och hacket skulle bli värdelös. Blir som på gamla boxertiden när kanalerna bytte kryptering så fort en bra film startat Det jag skrev nu är generella termer och inte bara hd och comhem. Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 15 August 2009 - 19:02. Postad 15 August 2009 - 19:51 Det är sant! Man kan inte dra några slutsatser med så få exempel, men det lustiga är dock att en är är pairad och den andra inte, trots att både TV4 och SVT eftersträvar samma filosofi/Public Service mål. Det jag ville säga var att Comhems argument till pairing är tveksamma vid närmare granskning. Är heller inte speciellt övertygad om att Cardsharing t.ex. torde vara ett större problem för Comhem och ett giltigt argument till pairing över huvudtaget. Det är inte alls speciellt lätt att åstadkomma med en Smartbox ens och inte för att tala om de kunskaper som krävs att sätta upp en kortserver på en HTPC. Skulle vilja kalla detta argument från Comhem rena smörjan. Finasiellt är detta med tvillingab som de säljer iom det TV-digitala intåget rena guldgruvan och inte för att tala om vad alla skitans box/kortavgifter ger. Comhem måste vara rikare än nånsin. Hmm...ja du har förmodligen rätt! Comhem kommer ALLTID ligga ett steg före med denna teknologi. Om nu Conax CAS7 chipset pairing används i flera länder borde detta betyda att vi är helt rökta. Vi kommer få se liknande lösning även för de interna digitalmottagarna i dagens TV-apparater inom kort. Vilket mörker...Suck! Jag kommer nog aldrig kunna samla all mediaupp-/inspelning till en och samma låda/enhet. Har närt denna dröm de senaste 10 åren och "partypooperns" namn är COMHEM....U SUCK!!! Tack för länken....mycket intressant! Redigerat av majstang, 15 August 2009 - 19:59. Postad 15 August 2009 - 20:00
Vet inte hur det är med comhem, men tex smartwi funkade med comhem förut, använder själv smartwi med boxer, så visst kan det säkert anses som problem. Edit/ sen ska man ju inte glömma att leverantörerna försöker skydda sin investering. I comhems fall så är ju investeringen klart påtaglig iom utbyggnad/underhåll av infrastruktur osv och bolag som har iptv blir än mer utsatta iom behov av ökad bandbredd ju fler husåll i ett område som köper tjänsten. I tex boxers fall så är investeringen inte lika påtaglig iom att det inte är boxer som står för utbyggnaden av infrastruktur och att möjligheterna till tex antal kanaler styrs av staten. Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 15 August 2009 - 20:12. Postad 15 August 2009 - 20:12 Det var en cool produkt måste jag säga Postad 15 August 2009 - 20:19
Här går enligt min kamrat jobbande på boxer delvis lite i förväg iof under tvång men iaf blir det en konkurens, för det är så att när marksänd digitaltv började byggas så skulle du på ett smidigt sätt kunna ha alla kanaler du har på ett ställe lätt tillgänglig på ett annat ställe dock ej samtidigt, du skulle kunna ta med dig ditt kort till sommarstugan. Om inte boxer uppfyllde det så fick de heller inte ha bindningstid på abbet. Sant eller inte, det var hans förklaring till varför boxer inte pairar sina boxar. Sen var man kanske lite rädda att det kom samma lag som i utlandet om att ta betalt för reklamkanaler. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |