* Officiell tråd - Apple TV *
Apple TV 40GB
(Mediaspelare)
|
4
|
(19)
|
Inga priser | |
Apple TV 160GB
(Mediaspelare)
|
3
|
(7)
|
Inga priser |
Apple TV Elgiganten Siba Expert Onoff (0 inlägg)
|
19 år sedan |
Postad 12 February 2008 - 20:41
Blev lite besviken på Podcast-delen... Hade hoppats att man skulle kunnat subscriba utan en dator.Nu finns den nya uppdateringen för Apple TV att ladda hem!
Postad 16 February 2008 - 19:45
Postad 16 February 2008 - 19:55
Det är samma, köptes över disk i apple Store i USA. Ingen tull -> 2400:-. Gav budbäraren 300:- för besväret ocksåDu beställde från USA. Köpte du från Apple Store och vad fick du betala med tull och allt? Är det precis samma apple tv som den man köper i Sverige?
Postad 18 February 2008 - 20:45
Hade det funnits filmer och tvserier att köpa i sverige hade det varit biff, men nu är det ju fubar...
Postad 29 February 2008 - 07:50
Ett utlåtande kanske?
Postad 29 February 2008 - 10:10
TV finns tyvärr inte i HD. Skall testa i veckan som kommer.Jaha, någon som lyckats hyra sig någon film eller tv-avsnitt i HD?
Ett utlåtande kanske?
Postad 08 March 2008 - 12:33
Jag ska snart till USA med jobbet så det lockar ju lite.... Dessutom behöver jag en ny WiFi basstation och tänkte använda Time Capsulen som media disk och även skaffa en air port express.
Eller tänker jag helt fel?
Postad 08 March 2008 - 14:45
Du kan inte streama eller synka från en Time Capsule direkt utan måste gå omvägen via iTunes.När det gäller att koppla in extern HDD är väl det enklaste alternativet att skaffa en TimeCapsule? Det var iaf min tanke, att skaffa AppleTV med 40 GB och sen en Time Capsule. Time Capsule är ju även en basstation typ n, så om man inte har för många väggar kan man överföra HD signaler direkt till Apple TVn och kommer knappt att märka att det går över nätverket.
Jag ska snart till USA med jobbet så det lockar ju lite.... Dessutom behöver jag en ny WiFi basstation och tänkte använda Time Capsulen som media disk och även skaffa en air port express.
Eller tänker jag helt fel?
Nu vet jag inte hur du hade tänkte använda airport expressen, men ATVn fungerar ju nu också med AirTunes. Mycket smidigt!
Postad 24 March 2008 - 10:40
Har köpt ett antal låtar från ITunes och börjar bli irriterad över insikten att det faktiskt inte går att streama de köpta låtarna till min stereo som står i annat rum. Jag har både nätverkskort i förstärkaren (Denon) och en separat mediaspelare. De hittar alla låtar utom de köpta från ITunes. Nu vill alltså Apple att jag skall lägga ut ytterligare ca 3000 kr på att få lova att göra detta, genom att köpa en förväxt IPod????
Vore det inte bättre att äntligen släppa möjligheten till andra spelare än ITunes?? (jag vet att jag kan rippa ner dem till en CD mm, men det är inte det jag vill).
Jag har alltid gillat Apple och vad de står för men nu tycker jag girigheten gått för långt! Det spelas så mycket bra musik på de tusentals webradiokanaler som jag har tillgång till att den utgiften att både köpa låtar och behöva skaffa en pryl till för att lyssna på dem hemma känns avlägsen.
Kjella
Postad 28 March 2008 - 12:48
Jippiee! Nu har jag äntligen en AppleTV 160GB på väg hem från staterna!
Funkar en USA-AppleTV i Svedala?
Har lyckats sabba min ATV40 och skall snart åka till USA och tänkte köpa en 160-giggare för "halva priset"...
Postad 01 April 2008 - 00:21
Den svenska fungerar i USA såFunkar en USA-AppleTV i Svedala?
Postad 01 April 2008 - 09:19
Den svenska fungerar i USA såFunkar en USA-AppleTV i Svedala?
Är 100-230v på AppleTV. Skynda och fynda medan dollarn är låg
Tack för infon!
*dregglar*
Postad 01 April 2008 - 09:24
Det är väl tyvärr så att de låtarna du köpt har DRM, vilket ju kan vara irriterande och begränsande. Att de inte licensierar ut Fairplay har flera skäl, men nu börjar det ju komma en del alternativ musik att köpa utan DRM, även på iTunes. Om du inte vill rippa om låtarna så är nog den billigaste lösningen en airport express som också streamar från iTunes för 895:-.Hej
Har köpt ett antal låtar från ITunes och börjar bli irriterad över insikten att det faktiskt inte går att streama de köpta låtarna till min stereo som står i annat rum. Jag har både nätverkskort i förstärkaren (Denon) och en separat mediaspelare. De hittar alla låtar utom de köpta från ITunes. Nu vill alltså Apple att jag skall lägga ut ytterligare ca 3000 kr på att få lova att göra detta, genom att köpa en förväxt IPod????
Vore det inte bättre att äntligen släppa möjligheten till andra spelare än ITunes?? (jag vet att jag kan rippa ner dem till en CD mm, men det är inte det jag vill).
Jag har alltid gillat Apple och vad de står för men nu tycker jag girigheten gått för långt! Det spelas så mycket bra musik på de tusentals webradiokanaler som jag har tillgång till att den utgiften att både köpa låtar och behöva skaffa en pryl till för att lyssna på dem hemma känns avlägsen.
Kjella
Den fungerar fint, den har ett nätagg som klarar även vårt elnät.Jippiee! Nu har jag äntligen en AppleTV 160GB på väg hem från staterna!
Har lyckats sabba min ATV40 och skall snart åka till USA och tänkte köpa en 160-giggare för "halva priset"...
Hyra film fungerar förresten fint! Mycket smidigt. Önskar bara att de gjorde det enklare så man slipper lura systemet.
Postad 01 April 2008 - 09:28
Det är väl tyvärr så att de låtarna du köpt har DRM, vilket ju kan vara irriterande och begränsande. Att de inte licensierar ut Fairplay har flera skäl, men nu börjar det ju komma en del alternativ musik att köpa utan DRM, även på iTunes. Om du inte vill rippa om låtarna så är nog den billigaste lösningen en airport express som också streamar från iTunes för 895:-.
Någon som provat att bränna sina köp och sedan rippa om dom... Blir det märkbar försämring? Irriterar mig ibland när jag laddar SE-telefonen från iTunesarkivet utan att tänka mig för...
Postad 01 April 2008 - 09:31
Det beror nog på hur känslig du är. Jag brukar inte märka det så mycket.Någon som provat att bränna sina köp och sedan rippa om dom... Blir det märkbar försämring? Irriterar mig ibland när jag laddar SE-telefonen från iTunesarkivet utan att tänka mig för...
Postad 01 April 2008 - 09:32
Det beror nog på hur känslig du är. Jag brukar inte märka det så mycket.Någon som provat att bränna sina köp och sedan rippa om dom... Blir det märkbar försämring? Irriterar mig ibland när jag laddar SE-telefonen från iTunesarkivet utan att tänka mig för...
Antar att man inte märker nån skillnad när man "är på språng"...
Postad 01 April 2008 - 09:38
Skulle inte tro det, men testa med en RW-skiva för att se hur känslig du är.Antar att man inte märker nån skillnad när man "är på språng"...
Postad 05 April 2008 - 14:24
Postad 05 April 2008 - 15:07
Nej. Men man skall aldrig säga aldrig.Hej!! för att streama film MÅSTE man gå via en dator med itunes, eller hur?? tror ni det kommer att finnas i komma i en uppdatering någon gång så man slipper gå via en dator och kan gå raka vägen från en nätverks disk eller liknande??
Dock kan du hacka den om du vill och göra lite vad som helst.
Postad 05 April 2008 - 15:10
Postad 05 April 2008 - 19:01
Det beror väl på din källa/nätdisk. Vill minnas att man kan hacka in smb på den. Sök på google efter awkwardTV så skall du nog finna svar.ok, men det går inte o hacka den så man slipper gå via dator va?? det är de som känns lite omständigt.. annars så är jag inte så kräsen mvh
Postad 05 April 2008 - 19:25
Då behöver du inte en ATV, det är liksom hela vitsen med ATV, att man kan ta information från en, eller flera, datorer och inte behöver ha samma information på flera ställen. Apple och Steve har sagt att datorn skall vara den digitala huben i hemmet, till vilken man kopplar olika typer av media.ok, men det går inte o hacka den så man slipper gå via dator va?? det är de som känns lite omständigt.. annars så är jag inte så kräsen mvh
Postad 05 April 2008 - 23:50
Postad 06 April 2008 - 00:06
Postad 06 April 2008 - 07:53
Jo det är ju smart på ett sätt men vi har en macbook o det känns lite jobbigt då, skulle vara annat om man även hade en stationer!? det skulle kännas bättre för vår del att ha någon nätverksdisk som "huben i hemmet".. men det kanske inte är så krångligt som jag tror...
Det är ju inte så krånligt... Du kan ju "länka" in allt till iTunes från nät-disken, dvs kopiera in det till iTunes på Macbooken men låta det ligga kvar fysiskt på nätdisken. Sedan låter du ATV synka mot Macbooken och då har du allt på den och kan köra utan Macbooken igång. Därefter synkar du automatiskt ATVn varje gång du startar Macbooken, men du behöver ju inte datorn för den dagliga körningen.
Det beror ganska mycket på ditt nätverk om du vill streama eller synka. Jag synkar och har således en 160GB.En snabb fråga till, ni som nu har haft atv'n ett tag tycker ni det är värt att köpa 160gigarn??
Postad 06 April 2008 - 10:23
En av mina svågrar har precis som du, en Macbook och en extern HD för musik och film, till honom har jag rekommenderat en Mini i stället för ATV, då får dom den där stationära som dom saknar och dom kan kolla film med Mini samtidigt som MB:en är någon annan stans.
Postad 06 April 2008 - 10:26
Skönt att inte behöva fundera på om utrymmet på hårddisken håller på att ta slut.
Överhuvudtaget är vi nöjda med ATV. Vi ångrar inte alls bytet från en Mini.
Postad 11 April 2008 - 19:46
Det är väl tyvärr så att de låtarna du köpt har DRM, vilket ju kan vara irriterande och begränsande. Att de inte licensierar ut Fairplay har flera skäl, men nu börjar det ju komma en del alternativ musik att köpa utan DRM, även på iTunes. Om du inte vill rippa om låtarna så är nog den billigaste lösningen en airport express som också streamar från iTunes för 895:-.
Ok, tack för hjälpen. Låter som en lösning. Hur många Airport Express behövs, eller kommunicerar den via min vanliga Netgear router?? Vad är skillnaden mot en Airport Extreme om man skulle vilja ha fler ethernet utgångar? Hur fungerar Time Capsule i det här sammanhanget?
Den fungerar fint, den har ett nätagg som klarar även vårt elnät.
Hyra film fungerar förresten fint! Mycket smidigt. Önskar bara att de gjorde det enklare så man slipper lura systemet.
Postad 14 April 2008 - 16:25
• Hur mycket upplever ni att man tappar i kvalitet när man konverterar en divx-film med VisualHub?
• Går det att handla filmer från iTunes store på en hackad Apple TV?
• Hur synkar man divx- och xvid-material till ATV:n? Jag har Perian installerat men lyckas ej importera filerna i itunes
Tack på förhand!
Postad 14 April 2008 - 16:34
Japp, det går fint• Går det att handla filmer från iTunes store på en hackad Apple TV?
Jag har använt mig av ATVFiles där du laddar upp filer till din hemkatalog på ATV:n. Detta görs med WinSCP3 eller motsvarande program (SFTP/SCP). Dvs liknande en vanlig FTP-klient.• Hur synkar man divx- och xvid-material till ATV:n? Jag har Perian installerat men lyckas ej importera filerna i itunes
Redigerat av Walkir, 14 April 2008 - 16:35.
Postad 16 April 2008 - 20:03
Jag har använt mig av ATVFiles där du laddar upp filer till din hemkatalog på ATV:n. Detta görs med WinSCP3 eller motsvarande program (SFTP/SCP). Dvs liknande en vanlig FTP-klient.
Tack för tipset. Kommer nog försöka mig på ATVFiles, verkar smidigare än att skapa fejkade .mov och synka med itunes. Hittar dock inte vilka inställningar man anger i SFTP-programmet för att ansluta till ATV:n. Någon som vet var jag kan hitta detta?
Postad 16 April 2008 - 20:05
Användare och lösen är väl frontrow?Tack för tipset. Kommer nog försöka mig på ATVFiles, verkar smidigare än att skapa fejkade .mov och synka med itunes. Hittar dock inte vilka inställningar man anger i SFTP-programmet för att ansluta till ATV:n. Någon som vet var jag kan hitta detta?
Postad 03 May 2008 - 14:40
Har även hittat mycket ny musik genom att bläddra runt på iTunes direkt från ATV:n
AirTunes fungerar också mycket bra, vilket gör ATV:n ännu mer användbar. Behöver inte längre ha TV:n på varje gång jag ska lyssna på musk. Datorn brukar stå och gå i vilket fall som helst
Redigerat av Walkir, 03 May 2008 - 16:39.
Postad 23 May 2008 - 20:38
Nån som kan hjälpa? Kör Vista, tyvärr...
Postad 24 May 2008 - 11:30
Låter som om du skall ta bort din "known hosts" fil. Vet inte var den finns i vista.Kör WinSCP mot min patchade AppleTV men får hela tiden "Network error, connection refused" när jag försöker ansluta.
Nån som kan hjälpa? Kör Vista, tyvärr...
Postad 24 May 2008 - 12:33
Postad 31 May 2008 - 15:40
Köpte mig en Apple TV 40 GB idag, men får den inte att lira riktigt.
Allting fungerar prima bortsett från att den inte syns i iTunes... Jag kan kolla på filmtrailar, så internetanslutningen är okej, men den kommer inte upp i datorn.
Jag har mitt nätverk kopplat på följande sätt:
En Netgear router som är kopplat till ADSL-modemet, det är alltså internetanslutningen som delas ut.
Datorn och Apple TV är kopplade till routern via WiFi (datorn kan kopplas via kabel också).
Jag antar att jag måste skapa ett nätverk från datorn som medger att jag kan dela ut mina filer till Apple TV, någon som kan berätta hur man gör (i Windows XP)?
Tackars!
Postad 31 May 2008 - 15:47
HAr du ställt in i itunes inställningarna att iTunes skall leta efter AppleTV enheter? Har du i AppleTVn letat efter datorer att synka mot?Hejsan,
Köpte mig en Apple TV 40 GB idag, men får den inte att lira riktigt.
Allting fungerar prima bortsett från att den inte syns i iTunes... Jag kan kolla på filmtrailar, så internetanslutningen är okej, men den kommer inte upp i datorn.
Jag har mitt nätverk kopplat på följande sätt:
En Netgear router som är kopplat till ADSL-modemet, det är alltså internetanslutningen som delas ut.
Datorn och Apple TV är kopplade till routern via WiFi (datorn kan kopplas via kabel också).
Jag antar att jag måste skapa ett nätverk från datorn som medger att jag kan dela ut mina filer till Apple TV, någon som kan berätta hur man gör (i Windows XP)?
Tackars!
Postad 31 May 2008 - 15:51
HAr du ställt in i itunes inställningarna att iTunes skall leta efter AppleTV enheter? Har du i AppleTVn letat efter datorer att synka mot?
Det är inställt i iTunes att leta efter enheter, ja. I ATV hittar jag mitt nätverk, men det nätverket delar ju bara ut internetanslutningen...
Så det jag behöver hjälp med är väl egentligen att sätta upp ett nytt nätverk som delar ut min dator...?
Postad 31 May 2008 - 15:52
Vad har du gett din Apple TV för någon IP-adress? Den ska vara inom samma range som övriga datorer i nätverket.Jag antar att jag måste skapa ett nätverk från datorn som medger att jag kan dela ut mina filer till Apple TV, någon som kan berätta hur man gör (i Windows XP)?
Dvs kör du 10.0.0.1 på din router och 10.0.0.2 på datorn, så kan du sätta din Apple TV till 10.0.0.10. Även subnet mask ska vara samma på din dator/router. Testa även att pinga den IP-adressen som Apple TV använder.
Postad 31 May 2008 - 15:58
Vad har du gett din Apple TV för någon IP-adress? Den ska vara inom samma range som övriga datorer i nätverket.
Dvs kör du 10.0.0.1 på din router och 10.0.0.2 på datorn, så kan du sätta din Apple TV till 10.0.0.10. Även subnet mask ska vara samma på din dator/router. Testa även att pinga den IP-adressen som Apple TV använder.
IP-numret stämmer bra, datorn har xxx.168.2, ATV har xxx.168.3 så det borde inte vara något problem.
Men är inte det fundamentala problemet att jag inte delar ut något från min dator?! För internet har jag på ATV, men jag kan inte komma åt ATV från datorn och vice versa.
I övrigt, tack för GRYMT snabba svar!
Postad 31 May 2008 - 16:20
Du skall gå in under inställningar på AppleTV och välja vilken dator du skall synka-streama ifrån. Där borde du se din dator listad och när du väljer den så får d en kod som du sedan skall knappa in i iTunes.IP-numret stämmer bra, datorn har xxx.168.2, ATV har xxx.168.3 så det borde inte vara något problem.
Men är inte det fundamentala problemet att jag inte delar ut något från min dator?! För internet har jag på ATV, men jag kan inte komma åt ATV från datorn och vice versa.
I övrigt, tack för GRYMT snabba svar!
Postad 31 May 2008 - 20:19
Du skall gå in under inställningar på AppleTV och välja vilken dator du skall synka-streama ifrån. Där borde du se din dator listad och när du väljer den så får d en kod som du sedan skall knappa in i iTunes.
Ja precis, "felet" är att jag bara hittar mitt trådlösa nätverk (dvs routern) som endast delar ut en internetanslutning.
Kan jag på något vis skapa ett trådlöst nätverk från min dator (som har ett trådlöst kort i sig) och på så sätt koppla ihop ATV med datorn?
EDIT: Fick det att lira nu. Stängde av det trådlösa kortet på datorn och körde via kabel från dator till router, och trådlöst från ATV till router. ATV är grym!
Redigerat av toopher, 31 May 2008 - 20:56.
Postad 22 July 2008 - 22:47
Ja precis, "felet" är att jag bara hittar mitt trådlösa nätverk (dvs routern) som endast delar ut en internetanslutning.
Kan jag på något vis skapa ett trådlöst nätverk från min dator (som har ett trådlöst kort i sig) och på så sätt koppla ihop ATV med datorn?
EDIT: Fick det att lira nu. Stängde av det trådlösa kortet på datorn och körde via kabel från dator till router, och trådlöst från ATV till router. ATV är grym!
Haha, Apple TV är tillsammans med Archos TV+ det sämsta skämtet på 2000 talet, du kan inte mena allvar.
Dassig bild, iTunes tvång, helt värdelöst filstöd, jag kan fortsätta hela natten om jag så vill.
Men den är snygg...
Postad 23 July 2008 - 08:05
Om man använder iTunes uteslutet (dvs alla ens filmer är i h.264), så är det en superb produkt. Jag har all min musik och alla filmer direkt på TVn. Podcasts finns där automatiskt utan att behöva mauellt ladda ned och ta bort nya/gamla avsnitt. Samma sak med TV-avsnitt som min PVR spelat in kopieras automatiskt över till den och plockas bort efter jag har tittat på dem. Jag kan använda den som fjärrhögtalare så jag får samma musik ut ur alla högtalare i hela lägenheten. Jag kan hyra filmer och köpa TV-avsnitt direkt på TV. Sedan vet jag inte varför du skulle tycka det är dålig bild.Haha, Apple TV är tillsammans med Archos TV+ det sämsta skämtet på 2000 talet, du kan inte mena allvar.
Dassig bild, iTunes tvång, helt värdelöst filstöd, jag kan fortsätta hela natten om jag så vill.
Men den är snygg...
Bara för att den inte passar dig och din livsstil så behöver det inte betyda att den inte passar någon annan. iTunes är bra mycket större i USA än vad det är här. Jag använder min flera timmar per dag då jag inte längre använder min digitalbox utan bara spelar in och kopierar över så jag kan bestämma själv när jag skall titta på TV. Det är knappt att jag lyssnar på skivor hellre utan jag lyssnar givetvis direkt från ATVn. Samt det absolut bästa, den är helt ljudlös och saknar ett vanligt datorinterface, vilket är ett krav om den skall stå i vardagsrummet hemma hos mig. 2300:- betalade jag för en produkt som är så välutnyttjad, det tycker inte jag är dåligt.
Redigerat av Phindus, 23 July 2008 - 08:12.
Postad 23 July 2008 - 15:58
Om man använder iTunes uteslutet (dvs alla ens filmer är i h.264), så är det en superb produkt. Jag har all min musik och alla filmer direkt på TVn. Podcasts finns där automatiskt utan att behöva mauellt ladda ned och ta bort nya/gamla avsnitt. Samma sak med TV-avsnitt som min PVR spelat in kopieras automatiskt över till den och plockas bort efter jag har tittat på dem. Jag kan använda den som fjärrhögtalare så jag får samma musik ut ur alla högtalare i hela lägenheten. Jag kan hyra filmer och köpa TV-avsnitt direkt på TV. Sedan vet jag inte varför du skulle tycka det är dålig bild.
Bara för att den inte passar dig och din livsstil så behöver det inte betyda att den inte passar någon annan. iTunes är bra mycket större i USA än vad det är här. Jag använder min flera timmar per dag då jag inte längre använder min digitalbox utan bara spelar in och kopierar över så jag kan bestämma själv när jag skall titta på TV. Det är knappt att jag lyssnar på skivor hellre utan jag lyssnar givetvis direkt från ATVn. Samt det absolut bästa, den är helt ljudlös och saknar ett vanligt datorinterface, vilket är ett krav om den skall stå i vardagsrummet hemma hos mig. 2300:- betalade jag för en produkt som är så välutnyttjad, det tycker inte jag är dåligt.
Nä det är tur att du är nöjd, jag har nu haft en Apple TV hemma i ca en månad och tycker att den är helt värdelös om man jämför med andra mediahubar, den sämsta jag testat tillsammans med Archos TV+ faktiskt, den är så otroligt begränsad och skriker köp köp köp hela tiden, det hatar jag, jag hatar oxå att tvingas att använda vissa produkter för att få tillgång till mediabibliotek etc.
Att bilden är dålig kan jag säga utan att skämmas, jag jämför ju med andra mediahubar som finns ute på marknaden, jag jämför _inte_ med htpc då det skulle vara orättvist mot Apple TV (vad gäller funktioner, bilden blir givetvis oxå bättre med en HTPC).
Vill man vara helt bunden vid Apples lösningar och inte vill ha frihet i sitt användande så kanske den är ok, jag kan dock inte se att det är ok att låsa användaren på detta vis.
Det är min åsikt om Apple TV, läs lite recensioner på spelaren så ser du att jag inte är ensam om det, det är Apples mest sågade produkt nånsin mig veteligen, det här är Apples svar på vår gamla statliga television, du får det Apple vill ge dig och inte mer.
Du tycker inte alls att den vore bättre om du kunde lira vilka filer du ville utan att den tvingade på dig iTunes och att den hade ett mycket bredare formatstöd?
Jag kan inte se några nackdelar alls i att ta bort medvetna begränsningar, men kanske jag har fel där?
Det kanske finns folk som vill vara låsta mot vissa filformat och program, det verkar iaf. så men jag kan inte begripa anledningen till det.
"Om man använder iTunes uteslutet (dvs alla ens filmer är i h.264), så är det en superb produkt"
Varför vill man det? Vad är det för fel på Matroska, m2ts och diverse andra format som behandlar h264?
Eller ännu bättre, tidigare nämnda format och dessutom DivX/XviD, Wmv i alla sorters profiler upp till 1080p, DVD isos osv.
Samma sak med ljudstödet, vore väl bättre om den tog ogg. flac. etc?
Vore det inte bättre om den klarade dessa format oxå, var är nackdelen?
Var min livsstil kommer in i bilden begriper jag inte, jag är filmgalning, musikälskare och tekniknörd, är den bara avsedd för dom som inte stämmer in på dom begreppen?
Jag rackar inte ner på dig som användare egentligen, jag tycker bara att det är en ren skräpprodukt och uttryckte mig väldigt plumpt i mitt första inlägg, då det ser ut som nån form av personangrepp.
Det ber jag ärligt om ursäkt för.
Men jag hatar Apple TV
Alla kan inte tycka lika.
Postad 23 July 2008 - 17:13
Bilden tycker jag är bra, men jag har inte gjort någon djupare analys. Ger man den bra material så får man bra bild. Men visst får man säkert mycket bättre bild av en dyrare utrustning av bättre kvalitet.Nä det är tur att du är nöjd, jag har nu haft en Apple TV hemma i ca en månad och tycker att den är helt värdelös om man jämför med andra mediahubar, den sämsta jag testat tillsammans med Archos TV+ faktiskt, den är så otroligt begränsad och skriker köp köp köp hela tiden, det hatar jag, jag hatar oxå att tvingas att använda vissa produkter för att få tillgång till mediabibliotek etc.
Att bilden är dålig kan jag säga utan att skämmas, jag jämför ju med andra mediahubar som finns ute på marknaden, jag jämför _inte_ med htpc då det skulle vara orättvist mot Apple TV (vad gäller funktioner, bilden blir givetvis oxå bättre med en HTPC).
Vill man vara helt bunden vid Apples lösningar och inte vill ha frihet i sitt användande så kanske den är ok, jag kan dock inte se att det är ok att låsa användaren på detta vis.
På ett sätt kan jag ju hålla med dig om att man till viss del blir inlåst iom att man måste använda iTunmes, men AppleTV är ju faktiskt bara en förlängning av iTunes in i vardagsrummet. Det är ju därför det inte är en HTPC, eller någonsin kommer att bli. Det är ju endast en Media extender.
Tro mig, det är inte Apples mest sågade produkt. Det har funnits värreDet är min åsikt om Apple TV, läs lite recensioner på spelaren så ser du att jag inte är ensam om det, det är Apples mest sågade produkt nånsin mig veteligen, det här är Apples svar på vår gamla statliga television, du får det Apple vill ge dig och inte mer.
Att den är begränsad till h.264 beror nog ganska mycket på den svaga hårdvaran. För att hålla nere priset så har de en gammal klen Pentium D i den men sedan stoppat in hardvarudekoder för h.264. Det gör mig ingenting. Jag kan inte riktigt förstå det här med att man måste ha stöd för 1000 och ett format. Jag köper mina filmer och rippar dem till det formatet jag tänker använda. H.264 ger bra bild och små filer, vilket gör mig glad samtidigt som det är ett format som ser ut att ha bra framtid. Det är ju inte så att det är ett Applespecifikt format. Ser ingen anledning till att flera olika format. Samma sak med ljudfiler. Jag rippar alla mina skivor i mp3. Funkar alltid.Du tycker inte alls att den vore bättre om du kunde lira vilka filer du ville utan att den tvingade på dig iTunes och att den hade ett mycket bredare formatstöd?
Jag kan inte se några nackdelar alls i att ta bort medvetna begränsningar, men kanske jag har fel där?
Det kanske finns folk som vill vara låsta mot vissa filformat och program, det verkar iaf. så men jag kan inte begripa anledningen till det.
"Om man använder iTunes uteslutet (dvs alla ens filmer är i h.264), så är det en superb produkt"
Varför vill man det? Vad är det för fel på Matroska, m2ts och diverse andra format som behandlar h264?
Eller ännu bättre, tidigare nämnda format och dessutom DivX/XviD, Wmv i alla sorters profiler upp till 1080p, DVD isos osv.
Samma sak med ljudstödet, vore väl bättre om den tog ogg. flac. etc?
Vore det inte bättre om den klarade dessa format oxå, var är nackdelen?
Livsstilen jag pratar om är att köper man Apples koncept med iTunes och iPod/iPhone så passar AppleTVn in suveränt. Mitt TV tittande består idag till 50% av video-podcasts. De laddas automatiskt ned när ett nytt avsnitt finns. Kopieras över till min ATV och min iPhone. Börjar jag titta på det på en device men avbryter så kan jag fortsätta på en annan och den kommer ihåg var jag slutade sist. När avsnittet är slut tas den bort från iTunes, ATV och iPhone automatiskt. Samtidigt som jag inte behöver röra ett finger eller bry mig om något eller mixtra.Var min livsstil kommer in i bilden begriper jag inte, jag är filmgalning, musikälskare och tekniknörd, är den bara avsedd för dom som inte stämmer in på dom begreppen?
Resten av mitt TV-tittande är då vanlig TV, men jag har aldrig tid längre att följa tvtablån så datorn spelar in efter smarta playlists som håller koll på mina favoritprogram. Kodar om till h.264 och kopierar över till iTunes. Sedan fungerar det på samma sätt som podcasts.
Detta har gjort min vardag så mycket enklare och vill ajg se på en bra film så går jag direkt på BD för det är inget som slår det i ljud och bildkvalitet
Men, är man tekniknörd och vill ha full koll hela tiden. Då funkar inte detta särskillt bra. Jag var sådan förr men orkar inte hålla på längre. Jag vill bara att det skall fungera och fortlöpa. Det är också en av orsakerna till att jag inte ville ha en HTPC. Det blir bara krabb när man blandar in en dator, oavsett om det är windows, linux eller osx. Det är nog något som ligger i datorers natur (och ja jag vet att ATVn är en dator, men det är inte så mycket man kan förstöra på den iom att den är så låst).
Det är inget du behöver be om ursäkt för. Alla får vi ju tycka som vi vill, men jag tror att antingen älskar man eller hatar man denna produkten.-Jag rackar inte ner på dig som användare egentligen, jag tycker bara att det är en ren skräpprodukt och uttryckte mig väldigt plumpt i mitt första inlägg, då det ser ut som nån form av personangrepp.
Det ber jag ärligt om ursäkt för.
Men jag hatar Apple TV
Alla kan inte tycka lika.
Postad 18 August 2008 - 22:21
Jag funderar på att inhandla mig en Apple TV, men har några enkla frågor till er mer rutinerade först.
Om jag hackar ATV med patch från atvpatch.com(eller något annat?), kan jag då föra över alla sorters filmformat till iTunes? Eller kan ATV'n hitta filmerna på min dator även om dem inte finns i iTunes?
Ifall det är enligt sistnämnda ovan, kan jag fortfarande ha min iPhone som fjärrkontroll?
Kan man spela upp .iso filer?
Sista frågan, är det enkelt att hacka ATV med patch? Jag menar, är det bara att installera patchen och sen fungerar det? Har en PC kanske jag ska nämna.
Tack på förhand!
Postad 23 August 2008 - 17:08
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
4
Apple TV Elgiganten Siba Expert Onoff
14 bilder
111 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler