Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tips: Vilken digital systemkamera skall jag köpa?

391 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 april 2008 - 01:18

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3 695 inlägg
  • 0
Om man nämner Pentax kan man väl nästan i samma andetag nämna Samsung.
I stort sett samma kamera förutom att Samsung är något större både på knappsidan och i själva greppet plus
lite annat utséende i menyerna, dock så är priset samma eller lägre.
Samsungs egna optik har fått nästan mera beröm av pressen tycker jag (lägger kanske lite extra krut på tillverkningen som uppstickare).

Redigerat av Velodynamic, 12 april 2008 - 01:20.

Postad 12 april 2008 - 08:59

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1 345 inlägg
  • 0

Om man nämner Pentax kan man väl nästan i samma andetag nämna Samsung.
I stort sett samma kamera förutom att Samsung är något större både på knappsidan och i själva greppet plus
lite annat utséende i menyerna, dock så är priset samma eller lägre.
Samsungs egna optik har fått nästan mera beröm av pressen tycker jag (lägger kanske lite extra krut på tillverkningen som uppstickare).

Samsungs objektiv är "samma" som Pentax objektiv, och de tillverkas också i samma (Pentax) fabrik.
Den enda anledning till att Samsung får bättre betyg är pga av de valt att sälja objektiven till lägre pris.

Postad 15 april 2008 - 19:41

Carion
  • Carion
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Vilken tycker ni?
NIKON D60 + OPTIK AF-S DX 18-55MM ED II VR
Eller
Nikon D80 som är det par år gammal nu och inte har antidammsystem
Eller
D40X
Eller
Vad tycker ni?

Vill nog ha Nikon tror jag :)'
Jag tycker dock att D80 är ganska dyr. Har sett att D70 är riktigt bra, men den säljer de inte längre och vill inte köpa en begagnad.

Måste hitta en fin kamera nu, ska få den i studentpresent av min familj.

Vad tycker ni? Vilken är värd att köpa? Bra kamera och 18-55 objektiv? Eller halv bra kamera och jätte bra objektiv?
Vill bara säga det att jag är verkligen en nybörjare så kanske inte behöver det "bästa" :)

Postad 16 april 2008 - 08:06

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4 200 inlägg
  • 0
Ingen som svarar? Dåligt! :)

Jag tycker att det mest prisvärda just nu är Nikon D40 med paketobjektiv som säljs på flera ställen för 3990:- just nu.

Postad 16 april 2008 - 09:59

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

• 861 inlägg
  • 0
Ja, D40 är mycket prisvärd, men om man sedan märker att man gillar att fotografera och verkligen går in för det kommer den förmodligen kännas mycket begränsande. Men å andra sidan är det ju sjukt billig och att byta upp sig efter några månader kommer nog inte kosta så mycket extra. Köp en D40 eller en D80 utan objektiv, D60 eller D40x anser jag inte är värd de pengarna jämfört med D40.

Postad 17 april 2008 - 18:36

LinusNilsson
  • LinusNilsson
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Vilka modeller borde få uppföljare åtminstone detta år? Jag menar, D60 har kommit nu, E-420 kommer snart. Har nyss börjat kika på kamera så har ingen aning om hur länge vissa modeller har funnits. Men tänkte mest så man vet om det är något annat intressant på gång.

Överlag, vad tror ni om E-420?

Postad 17 april 2008 - 19:10

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4 200 inlägg
  • 0
SONY och Pentax lär inte lansera flera kameror än de redan gjort i år (Pentax är klara med K200D och K20D, och SONY släpper förmodligen sitt flaggskepp (A900?) i höst)

Nikon har som sagt släppt D60.
Nikon kanske släpper en efterföljare till D80 (hög tid!)
Nikon ska tydligen komma med nyheter i augusti.

Canon släpper ju 450D nu, och sedan?

Olympus har släppt E-420 och har även visat den odöpta efterföljaren till E-510 på den japanska fotomässan för några veckor sedan.

Olympus E-420 har diskuterats tidigare i den här tråden och i den egna E-420-tråden :(

Alltså:

Aktuella modeller från de fem stora:

Canon 450D, 40D
Nikon D60, D80, D300
Pentax K200D, K20D
Olympus E-420, E-510, E-3
SONY A200, A300, A350, A700

(jag utelämnar de dyraste modellerna)

Postad 17 april 2008 - 19:33

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2 466 inlägg
  • 0
SONY ska släppa flaggskeppet i år , det är officiellt. Det finns dessutom bara en stor fotohändelse kvar detta år photokina, alltså kommer A900 lanseras lite innan eller vid denna mässa.

Men de flesta tillverkarna har nyss släppt nya modeller så det är inget nytt påväg in just nu i instegsklassen.

Postad 17 april 2008 - 20:17

LinusNilsson
  • LinusNilsson
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Okay då vet jag! : )

Lutar väl åt en A200 eller en E-420.

Postad 17 april 2008 - 20:35

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2 466 inlägg
  • 0
ta hellre då 510an som har is om du nu tittar på oly.

Postad 17 april 2008 - 20:46

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4 200 inlägg
  • 0
Ja, Olympus E-420 ska du välja om storleken är viktig för dig, det är ju världens minsta systemkamera.

I annat fall är Olympus E-510 (eller den kommande efterföljaren) ett bättre val både vad gäller handgrepp, bildstabilisering och batterikraft.

Postad 13 maj 2008 - 09:01

Reap
  • Reap
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Hej!

Tänkte inhandla en systemkamera.
Jag är ute efter ett billigare alternativ.(max 6000)
Är inte ute efter någon proffskamera utan något man kan använda lätt.
Storleken får gärna vara i det mindre slaget.
Snabb autofocus med bra focus om så önskas ska helst finnas.
Har kollat lite på Nikon D60 även Canon 400D.
Skulle gärna vilja få lite tips.

Postad 13 maj 2008 - 10:20

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1 812 inlägg
  • 0

Har kollat lite på Nikon D60 även Canon 400D.

Som nämnts tidigare i tråden så är Nikon D40 fortfarande ett bra köp som ger mycket kamera för pengarna. Bildmässigt så är det väldigt liten skilland mellan den och främst D40x. D60 har något bättre bildbehandling av JPG direkt i kameran, men fotograferar du mest i RAW, så är skillnaden minimal.

Ett problem med D40x är att sekenstagningen blir trött väldigt snabbt (~1fps med full buffert) medan vanliga D40 tuffar på utan några större problem (~2fps med full buffert). Det tar även dubbelt så lång tid för D40x och D60 att återhämta sig vilket resulterar i många missade bilder. D60 har samma problem som D40x. Så vill du använda RAW-format vid sekvenstagning så är det antingen D40 eller D200/D300 som gäller (eller välja annat än Nikon) :)

Själv har jag en Nikon D40 som jag trivs väldigt bra med. 6MP räcker långt och sekvenstagningen gör att jag får fler bra bilder direkt från kameran (utan att behöva beskära i efterhand).

Här har jag bilder tagna med kameran (D40 + 55-200VR):
http://www.flickr.co...nders_lestander

Eftersom du vill begränsa dig till runt 6000:-, så är det bättre att satsa på ett billigt kamerahus och bra optik enligt mig. Sedan vilket märke du väljer är upp till dig. Dock skulle jag avråda från just D40x och D60 pga sekvenstagning och responstid.

Redigerat av Walkir, 13 maj 2008 - 10:24.

Postad 13 maj 2008 - 12:58

Reap
  • Reap
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Tack för svaret.
Om man bort se lite från priset.
Hur är D60 jämfört med Canon 450D?
Har läst massor av tester men är det någon som har erfarnhet som hittat andra nakdelar eller fördelar?
Jag har inte tidigare tagit mycket sekvenser med kamera så jag vet inte om det kommer påverka mitt val.
Är ganska sugen på en D60 som det är just nu.

Postad 14 maj 2008 - 15:37

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1 742 inlägg
  • 0
Om man kikar lite i prisklassen 4-6000kr så finns det en del at välja på.
Tex. Olympus E-510 med dubbelobjektiv kittet hur står sig en sådan mot tex. Sony A200.

Vad är egenligen skillnaden på de två objektiven som följer med Olympus kittet?

Postad bild14-42mm 1:3.5-5.6 objektiv
Postad bild40-150mm 1:4.0-5.6 objektiv

Postad 14 maj 2008 - 17:34

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4 200 inlägg
  • 0

Vad är egenligen skillnaden på de två objektiven som följer med Olympus kittet?

Postad bild14-42mm 1:3.5-5.6 objektiv
Postad bild40-150mm 1:4.0-5.6 objektiv

14-42mm motsvarar 28-84mm i fullformat (småbildsformat) så objektivet spänner alltså över brännvidder från vidvinkel till kort teleobjektiv.

40-150mm motsvarar 80-300mm i fullformat (småbildsformat) och går från kort tele till rätt så lång tele.

Bifogad fil  ZuikoSpriteXLiten.jpg   76,8K   0 Antal nerladdningar
Större bild finns i mitt Galleri

De två objektiven kompletterar varann perfekt. De är konstruerade för att vara ett par på alla sätt; lika lätta och kompakta och lika prisvärda. Det är de minsta paketobjektiven som överhuvudtaget finns på marknaden.

Man brukar säga att småbildsbrännvidden 50mm (25mm i Olympus-mått) är en normal brännvidd, så som ögat uppfattar omgivningen, och att allt över det är som att använda en kikare.

På motsvarande sätt har brännvidder under 50mm i småbildsformatet en vidare vinkel än ögat.

Olympus har även tillkännagivit att de ska lansera en ultra-vidvinkel i samma serie, objektivet 9-18mm f/4,0-5,6 som alltså motsvarar 18-36mm i fullformat (småbildsformat)

Redigerat av FEA, 14 maj 2008 - 17:42.

Postad 15 maj 2008 - 08:48

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1 742 inlägg
  • 0
FEA: Tack för ingående svar, de objektiven är bra grejer alltså.

Får åka ut och klämma lite på den :D

Postad 15 maj 2008 - 20:58

Unregistered01fe69d2
  • Unregistered01fe69d2
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hejsan alla. Jag har stora problem att välja en kamera som verkar bäst för mig. Jag är nybörjare och vill ha en kamera att växa i jag behöver då även optik. De kameror jag har kollat och fastnat för lite extra är:

Pentax K10d
Sony A350
Canon 450D

Pentaxen har jag sett fått många "awards" och tycks vara bra av de allra flesta användare. Väderskyddet anser jag vara positiv. Den kom 2006 och ligger nu på ett hyfsat pris.
Sony har jag hört av flera att jag ska välja på grund av dess breda sortiment av begagnad optik. I och med den inbyggda bildstabilisatorn (vilket även pentaxen har) så går det utmärkt att använda sig av kinoka minolta objektiv från lång tid tillbaka. Det gör att inköpen av optik blir mindre kostsam.
Canon har jag ingen jättebra koll på. Canon ska ju allmänt ha ett väldigt gott rykte inom kamerabranchen.

Vilken ska jag välja?
Vad talar för och emot dessa kameror?
Finns det någon annan jag borde kolla mer på? Olympus har jag en vän som är missnöjd med men hur ligger deras komeror i jämförelse med de jag listade?

Postad 16 maj 2008 - 12:29

Unregisteredc3622102
  • Unregisteredc3622102
  • Forumräv

• 758 inlägg
  • 0
Det är ju tre ganska olika kameror med unika egenskaper för respektive modell.

Pentax är stor, tung, väderskyddad med bra bildkvalitet och bildstabilisator. Bildkvaliteten är väl bäst av de tre nämnda? Snabbheten är inte i top om man jämför med andra kameror i samma liga, men väl så snabb som de andra du jämför med.

Sony A350 är mindre, plastigare. Men har bra bildstabilitet och skärm som kan vinklas. Bildkvaliteten är hög, men kit-objektiven bör bytas ut. Speciellt på A350. A300 passar bättre med det medföljande objektivet. Jag var själv inne på Sony innan jag började fokusera på nya Olympus E-520. Kameran lider av mer brus vid höga ISO än andra kameror. Snabb Autofokus.

Canon 450D har nästan samma bildkvalitet som den något dyrare Canon 40D. Den är snabb och har bra skärm, men saknar inbyggd stabilisering i huset. Alla objektiv man senare investerar i måste ha stabilisering (IS) om de ska vara stabiliserade. Snabb sekvenstagning, snabb Autofokus. Litet grepp och i mina ögon dyr med tanke på vad man får.

Olympus E-510/E-520 ger betydligt mer per krona än någon av de andra och är i mina ögon en väldigt bra kompromiss av bildkvalitet och funktion.

/Jordan

Redigerat av Unregisteredc3622102, 16 maj 2008 - 12:30.

Postad 16 maj 2008 - 15:10

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1 862 inlägg
  • 0
Hade nog också kollat på E-510/520 men om du ändå har kollat på pentax så skulle jag ha tagit mig en K20D. Med Objektiv,batterigrepp,väska etc så kan det blir runt en 14lax i sverige. Beställer du från BH photo i U.S.A så kan det sluta på en 10-12lax beroende på utrustning

Postad 16 maj 2008 - 19:05

ZIre
  • ZIre
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Är också på jakt efter en systemkamera inför sommarens bravader. Har läst konstant om hus, objektiv och filter nu i kanske en vecka men har bara blivit lite klokare. Att jämföra priser är ju lätt här på prisjakt men sen om man vill leta efter begagnat och kanske blandar in utlandet blir det genast en riktigt djungel. )=

Först tänkte jag att en beggad Canon EOS 400D vore optimal, dels för att jag aldrig fotat mycket med system och dels för att min far sitter på två (rätt dåliga tror jag) canon objektiv.
Säg att jag kan få ett 400D hus för 3000 på blocket, är det smartare än att köpa ett nytt med cashback för typ 4500?
Eller ska man satsa på det lite vassare nyare 450D huset med kit objektiv som går lös på nästan 8kkr? Det objektivet ska väl vara bra iaf, om man ser till det extremt låga priset man får i kitet.

Är det något man bör tänka på om man köper prylar beggat? Kan det finnas dolda fel ungefär som när man köper bil? Finns det speciella saker att titta efter? Tänkte att om man köper en begagnad privat som fortfarande har garantin kvar borde man vara hyffsat säker.

Blev ett litet märkligt inlägg, blev som bäddat för ett "bara du vet hur mycket du vill lägga på kamera etc etc" svar :)

Postad 16 maj 2008 - 21:38

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1 862 inlägg
  • 0
Skulle jag köpa mig en systemkamera i dagsläget skulle jag köpa mig en Pentax K20D då det finns en hel del äldre och nyare objektiv som passar bra ihop med kameran. Sen är den självklart "vädertätad" och har Live View om du skulle behöva detta.

Annars hade jag nog tagit en Olympus E510/520

Postad 27 maj 2008 - 14:52

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2 466 inlägg
  • 0
För de som funderar på en SONY alpha, men inte kan bestämma sig vilken 200 300 350 ? etc.. så rekommenderar jag denna väl skrivna artikel av David K. :
http://www.photoclub...ich-sony-alpha/

Postad 17 juni 2008 - 01:21

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

• 1 030 inlägg
  • 0
Sony Alpha DSLR-A200 + 18-70 eller Sony Alpha DSLR-A200 + 18-70?

Vad är det som skiljer dessa 2 kameror egentligen. Läst nu i 3 dagar om dessa, kollat på massvis med bilder men kan inte komma fram till vilken som skulle passa mig bäst.

Det jag vill fota mest är naturbilder (vatten, blommor, insekter, kandskap) men kommer även fota mkt annat. Kommer nog bli lite av varje så vill att kameran ska vara så allsidig som möjligt. Vet att mycket beror på objektiven men kommer i första hand köra med kitobjektivet och de är helt enkelt för jag vill lära mig kameran och framför allt fota ordentligt innan jag köper mig ett bättre objektiv.

Tänkte inte beställa från Internet utan ska till butikerna här i stan Onoff, Elgiganten och Expert och hoppas att priset kommer landra omkring 4700:- tänkte jag skulle klara mig under 5000:- för kamera+objektiv.

Vilken av dessa skulle ni säga var den bästa kameran?

Postad 17 juni 2008 - 07:30

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

• 1 697 inlägg
  • 0
Sony Alpha DSLR-A200 + 18-70 eller Sony Alpha DSLR-A200 + 18-70? <--- hmm er det bare mig der læser at du spørger om hvad forskellen er på samme kamera :P

Postad 17 juni 2008 - 08:38

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2 466 inlägg
  • 0

Sony Alpha DSLR-A200 + 18-70 eller Sony Alpha DSLR-A200 + 18-70? <--- hmm er det bare mig der læser at du spørger om hvad forskellen er på samme kamera ;)

A700! :P sedan köper du ett litet bättre objektiv efter ett tag

Postad 17 juni 2008 - 08:42

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

• 1 697 inlägg
  • 0

A700! :P sedan köper du ett litet bättre objektiv efter ett tag

Hehe ekke, hvis du kan få et A700 kit for under 5000, så tror jeg godt jeg vil skifte til Sony ;)

Postad 17 juni 2008 - 09:03

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1 812 inlägg
  • 0

Först tänkte jag att en beggad Canon EOS 400D vore optimal, dels för att jag aldrig fotat mycket med system och dels för att min far sitter på två (rätt dåliga tror jag) canon objektiv.

Kolla upp vad det är för några objektiv din far har. Är de inte bra, så kan du ev. titta efter andra märken än just Canon. Du får helt enkelt mer och modernare kamera för pengarna om du väljer andra märken (Canon 450D är iofs ok).

Var inte heller rädd för att köpa ett helt kit begagnat om du bara vill "prova på" hur det är att ha systemkamera. Blir du sedan biten, så kommer du vilja ha en kamera i stil med Sony a700, Canon 40D, Nikon D300 etc.

Dvs om du inte väljer en enklare kamera pga storleken och enkelheten (Olympus E-420/E-520 eller Nikon D40/D60), så kommer du säkerligen känna dig begränsad. Själv älskar jag smidigheten hos min Nikon D40 och kan leva med dess brister.

Enligt mig så handlar det främst om hur seriös du tänker bli. Dvs ska det vara en hobby där du lägger över 20000:- på kameraprylar, eller vill du endast ha en "kompaktkamera" med systemkamerans fördelar till ett överkomligt pris?

Jag skulle tro att många som skriver sina tips här har en kamerautrustning på minst 20000:- med lite kringutrustning som stativ, blixtar, minneskort m.m. Själv har jag lagt över 10000:- på min "billiga" Nikon D40.

Även om vissa kanske tycker att Nikon D3 är värd sina 40000:- för kamerahuset, så är det inte rätt kamera för alla :P Ska själv tillbringa helgen på Öland med en nybliven D3-ägare. Ska bli kul att se hur löjlig min D40 ser ut i jämförelse ;)

Postad 22 juni 2008 - 21:03

DåktorPepper
  • DåktorPepper
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Dvs om du inte väljer en enklare kamera pga storleken och enkelheten (Olympus E-420/E-520 eller Nikon D40/D60), så kommer du säkerligen känna dig begränsad. Själv älskar jag smidigheten hos min Nikon D40 och kan leva med dess brister.

Hejsan!
Det ligger mycket i det mesta som Walkir skriver! Men jag ville bara för ordningens (och för potentiella :) kameraköpares) skull rätta honom då det gäller de "små" Olympuskamerorna! Låt inte litenheten hos en kamera i four-thirds standarden lura er. :D Olympus E-420/520 ligger FUNKTIONSMÄSSIGT och PRESTANDAMÄSSIGT någonstans i häraden mellan Nikon D80 och D300. Det är bara vikt och storleksmässigt dom hamnar strax under D40/D60.

Om vi tittar på E-520 (som jag tycker är en ideal kamera för många) så har den:
1. En sensor (CMOS) som i princip är densamma som i Olympus stora E-3 kamera. Lågt brus och bra DR (dynamik). Upplösningen vertikalt (=på höjden) motsvarar den på en 12MP ;) kamera (som har bildförh. 3/2 jämfört med Olys 4/3)
2. Mycket lättmanövrerade manuella (och automatiska) funktioner. Det mesta nås snabbt med få knapptryckningar, precis som på D300. En mycket flexibel Bracketingfunktion (bra för HDR!). Dessa kameror är framtagna för att inga proffsfotografer ska sakna någon funktionalitet. Inga problem att "växa" som fotograf m.a.o.
3. Marknadens bästa "Anti-Damm" funktion!
4. Inbygd "Antiskak".
5. Avancerad "Live View" med ansiktsavkänning.
6. Skuggupplättningsfunktion.
7. Skärpedjupskontroll.
8. Mycket bra kit-objektiv (och en objektivserie som täcker in intervallet 14-600, till diverse priser ;) )
9. Dubbla minneskortsplatser.
10. Bra möjligheter att "customisera" (anpassa) knappar och funktioner.
11. Möjlighet att fjärrstyra flera blixtar.
o.s.v (jämför gärna med vad D40-D300 har!)
(Den ännu mindre E-420 saknar AntiSkak och några få snabbknappar och har ett lite mindre batteri, annars är det samma kamera)

Därmed inte sagt att D40/D60 är en dålig kamera. I sin grupp av "lättanvända kameror med bas-funktionalitet till ett lågt pris" är den alldeles utmärkt. Det är bara det att studerar man uppriktigt Olympus "lilla" serie så ser man att det gömmer sig en proffskamera "in disguise" under det glasfiberarmerade skalet!

Redigerat av DåktorPepper, 22 juni 2008 - 21:08.

Postad 23 juni 2008 - 16:37

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1 812 inlägg
  • 0

:blink: Olympus E-420/520 ligger FUNKTIONSMÄSSIGT och PRESTANDAMÄSSIGT någonstans i häraden mellan Nikon D80 och D300. Det är bara vikt och storleksmässigt dom hamnar strax under D40/D60.

Det jag saknar i de lägre prisklasserna jfm proffskamerorna är främst stora ljusa sökare och snabb sekvenstagning i RAW-format. Annars håller jag med om att speciellt Olympus E-520 är en kamera som är mer än tillräcklig för de flesta.

DPReview har för övrigt precis länkat ut en recension av E-420:
http://www.dpreview....ws/olympuse420/

Postad 01 juli 2008 - 16:36

-Christian
  • -Christian
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

står inför slutgiltiga valet! har fastnat lite för dessa paket! Men jag har hittat Olyn i det paketet med en blixt á ~1000:- för totalt 5500:-
då är frågan:
är det bättre att köpa nikon d40 för en billigare peng, utan vissa funktioner som är mycket intressanta, eller är det bättre att köpa olympus e-510 med kit-objektivet och en blixt:

för 5500:-, eller är det kanske bättre att köpa den nya Olympus e-520 med kit-objektivet eftersom den har något bättre specar med sina nya funktioner?

för att sedan få ut full kapacitet ur t.ex. e-510 när det gäller seriebildtagning, ska jag ha ett minneskort på 40MB/s eller räcker det med 20MB/s? med tanke på att varje RAW-bild är 12MB och den kan ta 3 bilder/s = 36MB/s.

Redigerat av -Christian, 01 juli 2008 - 16:52.

Postad 01 juli 2008 - 17:22

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

• 1 697 inlägg
  • 0
Jeg havde taget E-510 med blitz (har selv en), savner ikke lige de nye ting der er i E-520.
Har et transcend 133x 16gb og det er rigeligt for seriebilleder.

Postad 01 juli 2008 - 19:14

-Christian
  • -Christian
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Jeg havde taget E-510 med blitz (har selv en), savner ikke lige de nye ting der er i E-520.
Har et transcend 133x 16gb og det er rigeligt for seriebilleder.

klarar du av att ta 3 RAW-bilder per sekund verkligen? finns det ett inbyggt RAM-minne eller dyligt för att buffra när man tar mer bilder än det hinns med att skriva på CF-minnet?

finns det ett inbyggt vanligt minne i e-510? så man kan ta typ 5 kort utan minneskort?

Postad 01 juli 2008 - 19:23

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

• 1 697 inlägg
  • 0
Der findes buffer ja så det er ikke noget problem, desuden kan den kun tage 6 raw billeder ved 3fps

• 3.0 fps
• RAW: 6 frames maximum

Der findes ikke nogen intern "hukommelse" du kan ikke tage billeder uden et kort i

Redigerat av Hamsteren, 01 juli 2008 - 19:23.

Postad 01 juli 2008 - 19:37

-Christian
  • -Christian
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Der findes buffer ja så det er ikke noget problem, desuden kan den kun tage 6 raw billeder ved 3fps

Der findes ikke nogen intern "hukommelse" du kan ikke tage billeder uden et kort i

ok! Tack! den informationen finns inte att läsa någon stans! sånt som är mest intressant att veta om minneskompatibilitet!

Postad 19 juli 2008 - 17:36

Veil
  • Veil
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Hej hopp !

Har ni tips på någon bra Canon systemdigital kamera med objektiv för under 10 000 :- ?

Ska inte ha kameran till något specifikt så ett allround objektiv skulle passa bra.

Postad 20 juli 2008 - 22:01

Veil
  • Veil
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
ska köpa en kamera i morgon nu pendlar det mellan dessa två ki

Någon kamerakunnig typ som skulle kunna svara Smile

Canon EOS 400D 17-85 IS objektiv, med batterigrepp

http://www.inet.se/k...-bg-e3/6201308/

eller

Canon EOS 450D EF-S 18-55 IS & 55-250 IS Utan kameragrepp

http://www.inet.se/k...250-is/6201404/

så min fråga är.. Vilken kamera är mest prisvärd ? och vilken bör jag välja för allround fotografering?

Postad 21 juli 2008 - 12:58

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4 148 inlägg
  • 0

Vilken kamera är mest prisvärd ? och vilken bör jag välja för allround fotografering?

Nu fungerar inte länkarna så jag orkar inte kolla priset. Men 400D tycker jag är det mest plastiga och leksaksaktiga att hålla i man kan hitta bland systemarna. Vet inte om 450D är bättre på den fronten. Lägg därtill att 17-85 fått ljumna omdömen vad jag läst.
Bland de två hade jag tagit 450 + de två gluggarna.

Postad 21 juli 2008 - 13:48

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Nu fungerar inte länkarna så jag orkar inte kolla priset. Men 400D tycker jag är det mest plastiga och leksaksaktiga att hålla i man kan hitta bland systemarna. Vet inte om 450D är bättre på den fronten. Lägg därtill att 17-85 fått ljumna omdömen vad jag läst.
Bland de två hade jag tagit 450 + de två gluggarna.

Har du testat Olympus? Där var det plastigt värre :)

Men såklart, jag skulle också valt 450D, det är ju en nyare kamera.

Postad 21 juli 2008 - 14:04

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

• 1 697 inlägg
  • 0

Har du testat Olympus? Där var det plastigt värre :)

Men såklart, jag skulle också valt 450D, det är ju en nyare kamera.

Hehe jaja smag og behag, af fx 400/450, D60, A200, E-510/E-520 så var A200/400/450 helt klart de mest plastikagtige at holde i imo.

Postad 05 augusti 2008 - 19:58

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2 850 inlägg
  • 0
Ska köpa en digitalkamera...
Vad för optik sitter det på en Pentax K200d ? (Alltså det som är "bundlat" med huset, 18-55/3,5-5,6 II)
Är det ett "riktigt" Pentax eller nå Sigma skit ?

Valet ligger mellan:
Pentax K200d
Canon Eos 450d
Sonys A200 / A300. Skillnader ?
Olympus E-520

Andra idèer ?
Inte Nikon Tack. Fråga inte varför.

Pris max 7000:-, + minneskort etc. Inte intresserad, i nuläget, av extra objektiv osv.

Postad 07 augusti 2008 - 19:07

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4 148 inlägg
  • 0

Vad för optik sitter det på en Pentax K200d ? (Alltså det som är "bundlat" med huset, 18-55/3,5-5,6 II)

Den uppgraderade kitoptiken från Pentax. Föregångaren har fått goda omdömen i test ;) Ett riktigt Ptentax alltså...

Postad 17 augusti 2008 - 16:43

Unregistered242b20f0
  • Unregistered242b20f0
  • Forumräv

• 686 inlägg
  • 0

Ska köpa en digitalkamera...

Valet ligger mellan:
Pentax K200d
Canon Eos 450d
Sonys A200 / A300. Skillnader ?
Olympus E-520

Andra idèer ?
Inte Nikon Tack. Fråga inte varför.

Pris max 7000:-, + minneskort etc. Inte intresserad, i nuläget, av extra objektiv osv.

Varför inte kolla på Sony,väldigt bra kamera arvtagare av Konica-Minolta..bra bilder och skakningssensor sitter i huset.Själv har jag Konica-Minolta 5D med min gammla glugen 28-105 från analoga Minolta Dynax 7xi.Fantastisk finna bilder..lite tråkigt bara att kamera inte hänger med mig jämt så för den endamålet har jag köpt kompakt som hänger med lättare att stopa i fickan.Det blev en Canon ixus 970is..fast system är system

Postad 26 augusti 2008 - 20:23

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Visst 400 kan vara plastig, men jag la pengarna på ett batterigrepp + 3 ordentliga linser till den och jag tycker att de kort jag producerar med exempelvis min 17-40 glugg eller med min macro 100 slår polarens foto som kör 40D med kittgluggen...

Postad 27 augusti 2008 - 20:10

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1 026 inlägg
  • 0
För mina labbar känns Olympus 520 lite för liten men annars är det min mening att Olympus 520 och Sonys A300 är mest "bang for the buck" just nu. Själv köpte jag en Sony :)

Postad 30 augusti 2008 - 22:59

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

• 1 960 inlägg
  • 0
Tycker k20D ger sjukt mkt bang for the buck nu är Samsungen är nere i 7990 med kit-objektiv.

Postad 12 september 2008 - 14:05

Dowden
  • Dowden
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Hej!

Är på jakt efter en bra systemkamera då jag tröttnat på alla skitdigital kameror som vi alltid köpt, Så tänkte jag lånar denna tråden för detta ändamålet.

Vad jag är ute efter är en systemkamera som:

Tar bra kort
Är en bra instegskamera för nybörjare, men funkar även tills man blir amatör.
Gärna en allroundkamera, med bra zoom,skärpa, och inte alltför bökigt att veta vilka objektiv man ska ha till vad osv.
Gärna inte överdrivet klumpig heller!

Priside: Ni får leka upp till 6000:- (Då vill jag helst ha en helhetslösning dock.)

Tackar för era tips!

/Mvh Dowden

Postad 12 september 2008 - 14:23

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

• 1 697 inlägg
  • 0

Hej!

Är på jakt efter en bra systemkamera då jag tröttnat på alla skitdigital kameror som vi alltid köpt, Så tänkte jag lånar denna tråden för detta ändamålet.

Tar bra kort
Gärna en allroundkamera, med bra zoom,skärpa, och inte alltför bökigt att veta vilka objektiv man ska ha till vad osv.

Priside: Ni får leka upp till 6000:- (Då vill jag helst ha en helhetslösning dock.)

Tackar för era tips!

/Mvh Dowden

Fx noget ala:

Postad 12 september 2008 - 15:29

(SiC)
  • (SiC)
  • Beroende

• 1 025 inlägg
  • 0

Hej!

Tar bra kort

Tackar för era tips!

/Mvh Dowden

Eller:

+

= ca 5700:- så då har du lite över till minneskortet oxå :)

Postad 12 september 2008 - 17:30

Dowden
  • Dowden
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Tackar för svaren! Blev galet sugen på Sonyn.. dock om man kikade lite bland resten av trådarna verkar Nikon D60 hus + AF-S DX 18-135/3,5-5,6G IF ED rätt populär.. Är den bättre att satsa på? Finns på cyberphoto Värdepaket:
Nikon D60 hus + AF-S DX 18-135/3,5-5,6G IF ED + 2GB minne + UV-filter + väska + LCD-skydd + microfiberduk för 7500:-

Visst, det är över budgeten, men fan.. Känns som en bra kamera?!

Blev galet sugen..

// Dowden

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.