Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Varning för Dreambox-kopior, ett stort bedrägeri!

272 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 december 2010 - 09:44

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2 416 inlägg
  • 0

Lär dig prisjakts funktioner så har du fullt i länkar.
Och DM8000 får du för strax över 7000:- från Tyskland.
Det tack vare att euron är nere på mer normala nivåer nu.

Tack.

Postad 20 december 2010 - 09:47

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0
Finns ju rykten om att en del kloner är skapade av DMM själva för att på så sätt visa att man är mer "seriös" än klon-tillverkarna. Skulle inte alls förvåna mig om det är sant.....men som sagt det är ett rykte....

Postad 20 december 2010 - 09:50

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Ett rykte skapat av anti DMM folk som inte finns nån sanning alls i.
Kommer med alla möjliga påståenden som inte alls är sant.
Dessutom har det här snarare svärtat ner deras rykte.
Dessutom har dom ju förlorat massor med pengar på det.
Kanske lika bra skylla alla kloner på allt annat som Kina kopierar på DMM också.
Sen får folk säga vad dom vill men jag känner en del folk som antingen råkat ut för kloner eller köpt frivilligt och dom flesta av dom har det varit diverse problem med och inte alls funkat lika stabilt som alla mina orginal jag haft. Inte ett enda problem har det varit med mina boxar.
Sen finns det fall där kloner tom har brunnit upp som man läst om.
DM500 t.ex fck ju försäljningsförbud i Sverige (eller kanske tom hela EU) eftersom dom kunde vara livsfarliga men det dom inte visste är att dom inte har tillverkats på flera år nu och alla är Kina kloner.

Redigerat av Leatherface, 20 december 2010 - 10:04.

Postad 20 december 2010 - 10:19

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0
Om du har bevis för att det inte finns sanning i ryktena tycker jag du skall lägga fram dem, så vi får veta, annars kan man ju knappast avfärd dem.

Att DM500 fick föräljningsaförbud visar ju mer kvaliteten på originalet än på klonerna.

Postad 20 december 2010 - 19:11

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Det är klonerna som fick försäljningsförbud eftersom det inte fanns några orginal längre.
Varken jag eller nån annan med orginal har haft problem med sina DM500 iaf.
Och oavsett så ger inte de nån annan rätt att namnvaruförfalska och avända sig av DMM's licenserade drivers bla.

Postad 20 december 2010 - 19:21

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0

Det är klonerna som fick försäljningsförbud eftersom det inte fanns några orginal längre.
Varken jag eller nån annan med orginal har haft problem med sina DM500 iaf.
Och oavsett så ger inte de nån annan rätt att namnvaruförfalska och avända sig av DMM's licenserade drivers bla.

Helt rätt, men att sitta i ett hörn och tjuta hjälper inte. Antingen får man ta tjuren vid hornen och stämma piratimportörerna, eller så rycker man undan mattan för dem med att sänka priset på boxen.

Postad 20 december 2010 - 19:42

hannhimhe
  • hannhimhe
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
Jag har själv varit i kontakt med vadnudendärmyndigheten heter och de har trots inte mindre åtta påstötningar per mail och fem per telefon lyckats producera något som helst bevis för att det skulle röra sig om ett original.

Postad 21 december 2010 - 06:24

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

• 950 inlägg
  • 0
En orginal DM 600 är billigare (inkl frakt) att köpa ifrån Tyskland än vad många tar för en piratbox i Sverige, så visst har det hänt något med priset på orginalboxar.

Postad 21 december 2010 - 10:27

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0
Elsäkerhetsverket har verkligen uttryckt sig dåligt. Det låter ju som om det är originalen som det var fel på.

Postad 21 december 2010 - 12:15

BGPv4
  • BGPv4
  • Forumräv

• 923 inlägg
  • 0
Klonerna görs i samma fabriker som originalen så ni vet.

Det gäller bara köpa rätt klon som kommer från samma fabrik.

Postad 21 december 2010 - 16:15

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0

Elsäkerhetsverket har verkligen uttryckt sig dåligt. Det låter ju som om det är originalen som det var fel på.

Och hur ska dom testa orginal som inte finns?

Postad 21 december 2010 - 16:27

Unregistered1939
  • Unregistered1939
  • Beroende

• 1 045 inlägg
  • 0
Original eller klon ..

Spelar ingen roll ..

Men det spelar roll på så sätt att klonerna inte går att använda med alla IMG
( om man inte kommit runt detta på sista tiden )

Den som tror att hårdvaran i en Dreambox är något speciellt har nog missuppfattat
vad det är man har köpt ..

Dreambox är ett koncept med möjlighet att ladda ner olika Images och plugins
för olika användningsområden och önskemål.

Det är dreambox original IMG som gjort boxarna så användbara

Nu finns det än så länge inte så många konkurrenter, så om klonerna tillverkas i samma
fabrik är inte helt otroligt eller i alla fall över gatan.

Dreambox är ett Kina företag med HK i Hong Kong

Bästa konkurrent är VU+ för den som vill veta

Jag har en Dreambox 600 och en 800 och båda är smäck ..
Rankar faktiskt min VU+ högre vad gäller byggkvalité

Dreambox har alltid kostat mer än vad de är värda

Maveric :D

Ps. men jag skulle aldrig välja någon annan än dessa boxar ;)

Redigerat av Unregistered1939, 21 december 2010 - 17:35.

Postad 21 december 2010 - 16:50

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Vu+ säger jag ingenting om dom konkurerar åtminstone ärligt utan namnvaruförfalskning osv.
Det är bara klonerna som jag är emot.

Postad 22 december 2010 - 14:38

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0

Och hur ska dom testa orginal som inte finns?

Man kanske kunde skriva att det är kloner/kopior/icke original de avser....ganska enkelt va?

Redigerat av Melmac, 22 december 2010 - 14:39.

Postad 22 december 2010 - 18:55

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Ja men problemet är att många inte vet om att dom köpt kloner.
Finns tom officiella återförsäljare som sålt kloner av boxarna så har man köpt från en sån så är det inte säkert man har orginal iaf.
Dom heter samma och ser ut samma om man inte riktigt vet vad man ska kolla efter.
orginal DM500 har inte tillverkats på flera år nu.
Har man köpt senaste åren har man med största sannorlikhet klon.

Redigerat av Leatherface, 22 december 2010 - 18:59.

Postad 23 december 2010 - 08:36

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

• 950 inlägg
  • 0
Har en jobbekompis som blev pålurad en DM500-C 1500:-
-Då har du blivit blåst, menade jag.
-Vadå ??
- Du har blivit lurad, piratkopia ju.
-Men...men, visste inte jag.Den funkar ju.
-Jojo men hur länge ?

Ca 3 månader senare frågar han mig om jag kan hjälpa honom att köpa en orginalbox istället då hans 500 bara klabbar.Blev en dyr läxa.
Jag skall hjälpa honom att hitta en orginal DM600-C för ca 1500:- ink frakt,alltså samma pengar som från bluffmakaren som lurade på honom en piratkopia. DM600 är betydligt bättre en än 500 kopia

Postad 23 december 2010 - 08:48

Unregistered035dce0b
  • Unregistered035dce0b
  • Forumräv

• 549 inlägg
  • 0
Å jag har bara massor av bra erfarenheter av de så kallade kopiorna,de funkar grymt bra å har gjort det en väldigt lång tid till ett välldigt bra pris,har även orginal å tycker inte att de är bättre till det dubbla priset,så de är nog välldigt olika vad man tycker verkar det som.

Postad 23 december 2010 - 10:36

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

• 950 inlägg
  • 0

Å jag har bara massor av bra erfarenheter av de så kallade kopiorna,de funkar grymt bra å har gjort det en väldigt lång tid till ett välldigt bra pris,har även orginal å tycker inte att de är bättre till det dubbla priset,så de är nog välldigt olika vad man tycker verkar det som.

Alla funkar inte bra, det är nog ett lotteri att lyckas få en väl fungerande kopia.Är ganska övertygad om att det finns fler dåliga kopior än bra.
Det jag ville påvisa var att det finns lurendrejare som säljer dåliga piratkopior och kallar dessa för Dreambox vilket jag anser att det är det inte är om man säljer en kopia.Fint att pröjsa 1500kr för en sketen kopia utan någon som helst garanti när man får en bättre modell och orginal med garanti för ungefär samma pengar.Men folk e lustiga dom handlar hellre av en skumrask på Blocket eller Tradera än en seriös handlare i ex Tyskland, hur tänker man då ?

Kolla denna skojaren http://www.el-handel...?id_category=75
Kolla även ordinarie pris på 500-S (ja detta pris har gällt en tid) det är ockerpris.
Läs gärna igenom "Försäljningsvillkor" den som är vaken ser vad det står ,det får mig att undra hur man kan vilja verka seriös.
Produkten dom säljer är även stoppad av Elsäkerhetsverket, så är detta då ok ?

Redigerat av Hakon, 23 december 2010 - 10:48.

Postad 21 januari 2011 - 18:22

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Dream continues to fight pirated copies
Three convictions achieved in Poland

Dream Multimedia, the leading supplier of Linux-based set-top boxes, continues to pursue vigorously all merchants attempting to market pirated copies of the DM500. In Poland, the manufacturer of the Dreambox achieved three convictions, against two companies and a private person.

The Polish company Visoduck, based in Warsaw, was convicted and sentenced to a payment equivalent to more than 50.000 Euros to Dream. In addition, the company Telcomnet from Radom will have to pay just on 6.000 Euros to Dream. In both cases, the court in Warsaw found the companies had sold cloned boxes of the DM500 commercially. At this stage, both companies can still appeal against the convictions.

No further appeal is possible against the finding of a higher court in Warsaw in the case of a private person who attempted to import 150 cloned DM500 receivers into Poland. Customs officials confiscated the satellite receivers to ensure they did not go into circulation. The person concerned now has to bear the costs for the destruction of the pirated copies.

Where customers note poor product quality or exceptionally low prices, they should always be suspicious. What looks like a bargain may well be a low-quality clone. Dreambox customers can use the verification system at www.dream-multimedia-tv.de/en/authenticity-test to confirm they have purchased an original.

Dream spokesperson Alpaslan Karasu: „The success in Poland has strengthened our resolve to continue to pursue everybody who attempts to bring pirated copies of our Dreamboxes into circulation by all legal means. I can only advise consumers not to fall for such so-called bargains. Only the originals produced by Dream Multimedia will provide the expected high quality.“

http://www.dream-mul...-against-copies

Postad 21 januari 2011 - 18:42

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0
Finns det de som köper DM500? Har utvecklingen inte sprungit förbi dessa boxar?

Postad 21 januari 2011 - 19:12

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Det gäller inte bara DM500 boxarna men ja det finns många som nöjer sig med DM500.
DMM själva slutade sälja dom för snart 4 år sen.

Redigerat av Leatherface, 21 januari 2011 - 19:14.

Postad 22 januari 2011 - 18:00

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Vill man sälja saker som privatperson gör man det i Marknaden. Vill man sälja saker och dessutom tjäna en hacka på det och det sker under mer kommersiella former, tar man det med Supporten som registrerar en som företag. Inlägg dolda.

Postad 22 januari 2011 - 18:11

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Och dessutom försöker sälja kopior som bryter mot lagen så det hör inte hemma nånstans här på forumet.

Redigerat av Leatherface, 22 januari 2011 - 18:12.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.