Uncharted: Drake's fortune
595 svar till detta ämne
Postad 05 December 2007 - 17:51
bull_dog
-
bull_dog
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
496 kr från Kanada inkl frakt med dagens växelkurs. Vad kostar det i EU? Några bra sajter att handla från?
Men min viktigaste undran är om spelen funkar på alla PS3:or oavsett varifrån man köper spelen?
finns att beställa på elgigantens hemsida för 589 med collect in store du hämtar det i ditt närmaste elgiganten varuhus och du betalar ingen frakt det var så jag köpte det iallafall
Postad 05 December 2007 - 18:09
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14825 inlägg
finns att beställa på elgigantens hemsida för 589 med collect in store du hämtar det i ditt närmaste elgiganten varuhus och du betalar ingen frakt det var så jag köpte det iallafall 
Verkar krångligt, borde det inte vara lättare att bara knalla in och köpa det? ...
Postad 05 December 2007 - 18:17
bull_dog
-
bull_dog
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
finns att beställa på elgigantens hemsida för 589 med collect in store du hämtar det i ditt närmaste elgiganten varuhus och du betalar ingen frakt det var så jag köpte det iallafall  Verkar krångligt, borde det inte vara lättare att bara knalla in och köpa det? ...
ööö krångligt? inte krångligare än att skriva ett inlägg här på forumet, det är så jag brukar köpa spelen kostar mer ifall du köper spelet direkt i affären (elgiganten) och du behöver inte förskotts betala elr nåt utan du betalar i affären, krångligt är väl att beställa spel från Usa Japan elr Kanada
Redigerat av bull_dog, 05 December 2007 - 18:20.
Postad 05 December 2007 - 18:31
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14825 inlägg
spelen kostar mer ifall du köper spelet direkt i affären (elgiganten) och du behöver inte förskotts betala elr nåt utan du betalar i affären,
Jamen dåså. I annat fall ett onödigt moment.
Postad 05 December 2007 - 18:54
bull_dog
-
bull_dog
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
spelen kostar mer ifall du köper spelet direkt i affären (elgiganten) och du behöver inte förskotts betala elr nåt utan du betalar i affären, Jamen dåså. I annat fall ett onödigt moment.
varför onödigt moment??? om du köper spelet i affären kostar det ca 649 om du bokar det på nätet och hämtar det i butiken behöver du inte betala med visa kort utan din beställning ligger i 24 timmar du bara går in och säger ditt namn, jag brukar köpa mina spel så iallafall ,jag köper nästan alltid mina spel på elgiganten dom brukar ligga bland dom billigaste, jag tycker det är smidigt så, inte krångligt på nåt sätt!!!!
Redigerat av bull_dog, 05 December 2007 - 18:56.
Postad 05 December 2007 - 19:13
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
Mästare
-
-
3866 inlägg
finns att beställa på elgigantens hemsida för 589 med collect in store du hämtar det i ditt närmaste elgiganten varuhus och du betalar ingen frakt det var så jag köpte det iallafall  Verkar krångligt, borde det inte vara lättare att bara knalla in och köpa det? ...
ööö krångligt? inte krångligare än att skriva ett inlägg här på forumet, det är så jag brukar köpa spelen kostar mer ifall du köper spelet direkt i affären (elgiganten) och du behöver inte förskotts betala elr nåt utan du betalar i affären, krångligt är väl att beställa spel från Usa Japan elr Kanada 
Krångligt tycker jag inte, det är väl som att beställa från Ginza eller Dustin eller vad som helst inom Sverige. Man får vänta några dagar men det får man ju om man beställer inom Sverige också. Och spelet dimper ju ner direkt i brevlådan, det är ju bekvämt. Viktigt är väl att handla från en nätbutik som andra har bra erfarenheter av.
Postad 05 December 2007 - 19:15
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14825 inlägg
varför onödigt moment??? om du köper spelet i affären kostar det ca 649 om du bokar det på nätet och hämtar det i butiken behöver du inte betala med visa kort utan din beställning ligger i 24 timmar du bara går in och säger ditt namn, jag brukar köpa mina spel så iallafall ,jag köper nästan alltid mina spel på elgiganten dom brukar ligga bland dom billigaste, jag tycker det är smidigt så, inte krångligt på nåt sätt!!!!
Ehm... Du kläckte inte ur dig att det blev billigare så. Hade så inte varit fallet så hade det varit ett onödigt moment, ungefär som att först skicka ett PM till en mod för att be om tillåtelse innan man postar här på forumet. (för att använda liknelesen du använder)
Postad 05 December 2007 - 19:56
Zebra
-
Zebra
-
Lärjunge
-
-
434 inlägg
496 kr från Kanada inkl frakt med dagens växelkurs. Vad kostar det i EU? Några bra sajter att handla från?
Men min viktigaste undran är om spelen funkar på alla PS3:or oavsett varifrån man köper spelen?
Jag beställde på så sätt men spelet fanns inte i butiken när jag kom dit efter tre timmar. Någon annan hade nog fått köpa det. Lite likt Seinfeld faktiskt.
Postad 05 December 2007 - 20:40
Unregistered6fb5a100
-
Unregistered6fb5a100
-
Mästare
-
-
2517 inlägg
Beställde från brittiska Game. Blev 440 Kr inkl frakt. Hade dock en rabbatkod jag angav som kom från gametrailers eller liknande. Den drog av 5 pund.
Speler kommer väl nästa vecka.
Postad 05 December 2007 - 20:56
bull_dog
-
bull_dog
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Krångligt tycker jag inte, det är väl som att beställa från Ginza eller Dustin eller vad som helst inom Sverige. Man får vänta några dagar men det får man ju om man beställer inom Sverige också. Och spelet dimper ju ner direkt i brevlådan, det är ju bekvämt. Viktigt är väl att handla från en nätbutik som andra har bra erfarenheter av.
ja precis inte krångligt på något sätt klart det är bekvämt att få spelet i brevlådan  men om man vill ha spelet direkt kan man göra så som jag förerslog och du behöver inte förskotts betala du kan hämta spelet 2 timmar efter du bokat det och du har 24 timmar på dig at hämta det för mig är det bekvämt för jag bor ganska nära elgiganten
Postad 05 December 2007 - 23:30
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
Mästare
-
-
3866 inlägg
Beställde från brittiska Game. Blev 440 Kr inkl frakt. Hade dock en rabbatkod jag angav som kom från gametrailers eller liknande. Den drog av 5 pund.
Speler kommer väl nästa vecka.
Det låter ju bra! Vad har brittiska game för webadress? Och kommer du ihåg vad rabattkoden hette eller var du fick tag i den? Hur verkar det vara med tullrisken?
Postad 05 December 2007 - 23:59
Unregistered0e3a6535
-
Unregistered0e3a6535
-
Forumräv
-
-
692 inlägg
Speler kommer väl nästa vecka. Det låter ju bra!
Vad har brittiska game för webadress? Och kommer du ihåg vad rabattkoden hette eller var du fick tag i den? Hur verkar det vara med tullrisken?
EU
Postad 06 December 2007 - 00:02
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
Mästare
-
-
3866 inlägg
Speler kommer väl nästa vecka. Det låter ju bra!
Vad har brittiska game för webadress? Och kommer du ihåg vad rabattkoden hette eller var du fick tag i den? Hur verkar det vara med tullrisken?
EU
Aha, bra. Men jag hittar inte den sajten?
Postad 06 December 2007 - 00:34
Unregistered6fb5a100
-
Unregistered6fb5a100
-
Mästare
-
-
2517 inlägg
address: www.game.co.uk
Rabbattkod: AWDC07XM
Postad 06 December 2007 - 10:43
Snudge
-
Snudge
-
Användare
-
-
174 inlägg
Var kan man köpa det??? Finns inte i nån nätbutik när jag kolla prisjakt och pricerunner. Vad ligger priset på?
Uhm det finns på prisjakt, 18st butiker https://www.prisjakt...kt.php?p=181990
Aha, sorry, nu ser jag. Jag var nog inne på att det inte verkar finnas ute i butikerna ännu.
Det finns väl ingen nackdel med att beställa från utlandet (Kanada)? Alla spel är väl regionsfria och funkar på varenda PS3 i varenda hörn i världen? Man får väl inte svenska menyer men i demot är det ju knappt några ord på svenska ändå.
Jag köpte från Kanada (VG+), och i mitt ex kan jag välja svenska menyer och svensk textning, precis som den version som finns i svensk butik.
Postad 06 December 2007 - 16:31
SonySamppa79
-
SonySamppa79
-
Veteran
-
-
1832 inlägg
Ojoj, vad bra denna spel är. Hade höga förhoppningar som infriades klockrent.
Postad 06 December 2007 - 18:07
Unregistered92d7e447
-
Unregistered92d7e447
-
Beroende
-
-
1428 inlägg
Klarade spelet igår kväll efter cirka åtta timmars spelande (kan ha varit 5 eller 12 men jag chansar på 8  ).
För det första: JÄKLAR vad det här spelet är välpolerat, grafiken är makalös, artdesignen likaså men det som kanske imponerar mest är hur de regisserat cutscenes, voice actorsens insatser och framförallt ljudet i spelet.
Kort sagt är presentationen helt makalöst bra.
Det enda jag kan klaga på är väl att det är lite dåligt med aliasing och att spelet inte använder vsync (dvs man får massa tearing) vilket drar ner helhetsintrycket lite.
Sen har de tänkt helt rätt med achievements, Sony borde verkligen ha kopierat MS rakt av på den punkten alltså. Kul med unlockables osv.
Spelet kändes också alldeles lagom långt.
Enda som man egentligen kan klaga på är att det är lite dåligt med replayvalue och att 8 timmar är lite väl kort när det kostar 5-6 hundra spänn. Men det är ju å andra sidan inget som är unikt för just Drake då...
Det som saknas är ju dock co-op (onlineläge hade bara känts krystat) men det skulle förmodligen bli för tungt för maskinen att dra runt.
9 av 10 för min del alltså. Helt klart bästa exklusiva PS3-spelet hittills och uppe på topp 10 all time för min del.
Postad 06 December 2007 - 19:04
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14825 inlägg
UndaC: Tearing förekommer ibland, speciellt första jetski-scenen. Annars inte så farligt. Däremot håller jag inte med om aliasing då jag tycker detta är ett av de renaste spelen jag spelat på länge ur den synvinkeln. Vad spelar du på för TV?
Men ja, helt makalöst bra grafik/presentation. Och kontrollen är verkligen solid.
Redigerat av Unregisteredf64a5233, 06 December 2007 - 19:06.
Postad 06 December 2007 - 19:48
Unregistered92d7e447
-
Unregistered92d7e447
-
Beroende
-
-
1428 inlägg
UndaC: Tearing förekommer ibland, speciellt första jetski-scenen. Annars inte så farligt. Däremot håller jag inte med om aliasing då jag tycker detta är ett av de renaste spelen jag spelat på länge ur den synvinkeln. Vad spelar du på för TV?
Men ja, helt makalöst bra grafik/presentation. Och kontrollen är verkligen solid.
Ja det är ju inte överdrivet mycket men det är ändå lite småstörigt tycker jag, det bryter liksom förtrollningen på något sätt. Jag lirar på en 1080p-LCD-TV (med bra uppskalning). Och mina ögon är ganska känsliga/tränade när det kommer till aliasing (jobbade som grafikkortsrecensent och gjorde ingående analyser av AA-kvalitet osv.). Emellanåt ser det ut som om det inte är någon aliasing alls, ibland ser det ut att vara 2x (så som det ska vara). Eventuellt ser det ut som om de applicerar selektiv AA. Sen ser det ut som om ljussättningen ställer till med lite AA-artefakter på grund av brist på centroid sampling (något som RSX dock har stöd för så det lär bara va Naughty Dog som inte implementerat det). Det syns som pixlar längs kanterna som inte alls har någon färg som de intilliggande pixlarna har eftersom de samplar från "fel" värden. Relativt vanligt fenomen tyvärr trots att det finns hårdvarufunktioner som löser det sedan flera år tillbaka.
Postad 06 December 2007 - 20:10
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14825 inlägg
På vissa delar av spelet är förvisso ljussättningen extremt intensiv och skapar väldiga kontraster. Har kört igenom detta spel på en 52" 1080p-LCD och njöt hela spelet igenom.  R&C är förvisso mer smooth men detta är snyggare, och ser ut att vara mer tekniskt kompetent så att säga, speciellt ljus och skugg-biten.
Har inte kört på projjen än men ska väl ta och göra det senare också.
Postad 07 December 2007 - 12:50
trailblazer
-
trailblazer
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
Någon som vill förklara det här med tearing och aliasing?
Jag köpte spelet igår, det är hur kul som helst men när jag panorerar kameran horisontellt eller vertikalt är inte bilden direkt "smooth" utan det rycker ganska häftigt och blir som rullande linjer här och där. Jag tycker jag har testat det mesta men inget verkar lösa det. Det som är skumt är att bilden uppträder inte så här hela tiden,utan iblandgår bilden väldigt fint. Men sen nästa sekund när man möter en storslagen vy börjar bilden få svårt att hänga med vid panoreringarna igen.
Vet inte riktigt vad man kan testa för inställning för detta. 24P har jag på Auto, jag kör 720 ut istället för 1080P. Ska jag testa att ställa PS3 upp? Jag har hört att den preventerar överhettning bättre då.
Min TV är en Sony KDL-46D3000 (LCD)
Postad 07 December 2007 - 17:09
jonzy
-
jonzy
-
Lärjunge
-
-
266 inlägg
På http://threespeech.c...?p=767#more-767 kan du läsa vad utvecklarna på Naughty Dog säger om screen tearing: One thing I dislike in a lot of next gen games are “screen tearing”, and it happens to be quite a lot in the retail version I have. What do you think about this problem, and do you think you’ll overcome this problem in the future to succeed in a perfectly smooth experience?Screen tearing is something that occurs when your frame rate dips below 30Hz. When you drop frame rate you have a choice to either drop all the way to 20Hz, or allow the screen to tear and only have the frame rate drop to 28 or 29Hz. We felt that with the frequency that it occurs, that the latter choice had a smaller impact on most player’s experiences. In fact, the vast majority of people don’t even notice it. Now ideally, our frame rate would never drop below 30Hz, but with the amount of stuff we’re doing every frame in Uncharted, inevitably it will happen occasionally. However, it’s definitely something we will be able to improve on in future games as we make optimizations to our engine.
Postad 07 December 2007 - 18:01
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14825 inlägg
Jag köpte spelet igår, det är hur kul som helst men när jag panorerar kameran horisontellt eller vertikalt är inte bilden direkt "smooth" utan det rycker ganska häftigt och blir som rullande linjer här och där. Min TV är en Sony KDL-46D3000 (LCD)
Stäng av funktionen som heter "bildförbättring" (Motionflow) i menyn på TVn eller välj spelläge.
Redigerat av Unregisteredf64a5233, 07 December 2007 - 18:03.
Postad 07 December 2007 - 18:26
Unregistered92d7e447
-
Unregistered92d7e447
-
Beroende
-
-
1428 inlägg
Jag köpte spelet igår, det är hur kul som helst men när jag panorerar kameran horisontellt eller vertikalt är inte bilden direkt "smooth" utan det rycker ganska häftigt och blir som rullande linjer här och där. Min TV är en Sony KDL-46D3000 (LCD) Stäng av funktionen som heter "bildförbättring" (Motionflow) i menyn på TVn eller välj spelläge.
Ett förtydligande kanske är på sin plats: detta kommer inte att motverka tearing (de horizontella brytlinjer som uppstår när kameran panorerar). Angående tearing finns det ingen inställning i varken spelet eller PS3 som motverkar det. Det är helt enkelt PS3an som inte orkar driva frameraten tillräckligt högt för att kunna synkronisera bilduppdateringen till skärmens refreshrate.
Postad 07 December 2007 - 19:32
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14825 inlägg
Ett förtydligande kanske är på sin plats:
Bra där. Motionflow dock kan ställa till det en hel del på vissa källor med artefakter och faktiskt ryckighet till följd, precis som alla andra rörelsekompensationstekniker i TV-apparater.
Postad 07 December 2007 - 20:51
trailblazer
-
trailblazer
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
Jag köpte spelet igår, det är hur kul som helst men när jag panorerar kameran horisontellt eller vertikalt är inte bilden direkt "smooth" utan det rycker ganska häftigt och blir som rullande linjer här och där. Min TV är en Sony KDL-46D3000 (LCD) Stäng av funktionen som heter "bildförbättring" (Motionflow) i menyn på TVn eller välj spelläge.
Ett förtydligande kanske är på sin plats: detta kommer inte att motverka tearing (de horizontella brytlinjer som uppstår när kameran panorerar).
Angående tearing finns det ingen inställning i varken spelet eller PS3 som motverkar det. Det är helt enkelt PS3an som inte orkar driva frameraten tillräckligt högt för att kunna synkronisera bilduppdateringen till skärmens refreshrate.
Tackar för svaret. Personligen tycker jag att detta inte ska behöva vara ett problem med en sådan fin och stark maskin som PS3 är. Lite tråkigt tycker jag... Morlock: Tack för tipset mer jag ser tydliga ryckigheter här och där oavsett hur TV:ns inställningar ser ut.
Postad 07 December 2007 - 21:53
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
Mästare
-
-
3866 inlägg
Ett förtydligande kanske är på sin plats: detta kommer inte att motverka tearing (de horizontella brytlinjer som uppstår när kameran panorerar).
Angående tearing finns det ingen inställning i varken spelet eller PS3 som motverkar det. Det är helt enkelt PS3an som inte orkar driva frameraten tillräckligt högt för att kunna synkronisera bilduppdateringen till skärmens refreshrate.
Tackar för svaret. Personligen tycker jag att detta inte ska behöva vara ett problem med en sådan fin och stark maskin som PS3 är. Lite tråkigt tycker jag...
Morlock: Tack för tipset mer jag ser tydliga ryckigheter här och där oavsett hur TV:ns inställningar ser ut.
PS3 är nog kapabel till riktigt mycket men ingen har lärt sig att programmera den optimalt ännu. Läste nån artikel där de som utvecklat Uncharted häpnade mer och mer under resans gång över potentialen i maskinen. Att gå från PC till PS3 är tydligen ett enormt kliv. När spelet väl var färdigt var de jättenöjda men det kändes ändå som att de bara utnyttjat ungefär 30 % av maskinens kapacitet. Så det verkar finnas utrymme att fixa till grafiken framöver.
Postad 07 December 2007 - 22:36
Unregistered92d7e447
-
Unregistered92d7e447
-
Beroende
-
-
1428 inlägg
PS3 är nog kapabel till riktigt mycket men ingen har lärt sig att programmera den optimalt ännu. Läste nån artikel där de som utvecklat Uncharted häpnade mer och mer under resans gång över potentialen i maskinen. Att gå från PC till PS3 är tydligen ett enormt kliv. När spelet väl var färdigt var de jättenöjda men det kändes ändå som att de bara utnyttjat ungefär 30 % av maskinens kapacitet. Så det verkar finnas utrymme att fixa till grafiken framöver.
30% är nog en liten felkonstroktion i minnet.  Sedan är det ju CPUn som är outnyttjad, grafikkortet och dess API är väldigt välbekant i jämförelse.
Postad 07 December 2007 - 22:52
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14825 inlägg
Ja det var Evan Well som påstod efter Gamers Day uppvisningen att de hade kört en profiler på CELL och kommt fram till de nyttjade~30%. Kod kan juh optimeras och tweakas hur mycket som helst, så det ska bli intressnt att se vad ND kommer med härnäst.Detta är ju trots at deras första försök på PS3.
Postad 08 December 2007 - 11:45
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
Mästare
-
-
3866 inlägg
30% är nog en liten felkonstroktion i minnet.  Sedan är det ju CPUn som är outnyttjad, grafikkortet och dess API är väldigt välbekant i jämförelse.
Nej givetvis får man ta den siffran med en hink salt men det ger en fingervisning om att nuvarande spel inte utnyttjar PS3 till max.
Postad 08 December 2007 - 14:33
Unregistered92d7e447
-
Unregistered92d7e447
-
Beroende
-
-
1428 inlägg
Nej givetvis får man ta den siffran med en hink salt men det ger en fingervisning om att nuvarande spel inte utnyttjar PS3 till max.
Jag tog mig friheten att gräva fram citetet: "As far as the Cell processor and the SPU's are concerned we were onlyusing about 1/3 to 1/2 of the SPU's at one time and so there is stillquite a bit more we can do." Detta innebär LÅÅÅÅÅÅÅÅNGT ifrån att man bara utnyttjat 30 % av PS3ans kraft.  Den innebär att man bara utnyttjar 33-50% av de sju SPUerna åt gången. (Eller snarare att de använder max 2-4 SPUer åt gången skulle jag tolka det som.) SPUerna är väldigt begränsade jämfört med PPUn (som är mer eller mindre en vanlig powerpc-kärna). Det stora lasset av prestanda kommer alltid PPUn att dra och den nämner de inte (eftersom de förmodligen utnyttjar den fullt ut med tanke på att den i sig inte är något speciellt annorludna än tex. en 360-kärna). Utan att gå in på en allt för teknisk diskussion kan man väl nämna att SPUerna långt ifrån lånar sig väl till att typ av kod och att möljligheten att använda fler SPUs långt ifrån behöver betyda mer prestanda. Med andra ord även om de använt alla sju SPUer i Unchartered hade med all sannolikhet knappast betytt att de hade kunnat slippa tearing osv. Snarare hade det betytt att man kunnat slänga in saker som häftigare AI, mer avancerad geometri (med deformation kanske), fysiksimulering etc.
Redigerat av Unregistered92d7e447, 08 December 2007 - 14:45.
Postad 08 December 2007 - 15:01
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14825 inlägg
SPUerna är väldigt begränsade jämfört med PPEn (som är mer eller mindre en vanlig powerpc-kärna). Det stora lasset av prestanda kommer alltid PPEn att dra och den nämner de inte (eftersom de förmodligen utnyttjar den fullt ut med tanke på att den i sig inte är något speciellt annorludna än tex. en 360-kärna).
Enligt Mike Acton, Lead Engine Programmer Insomniac, ska man i princip endast skicka kod på PPUn i nödfall. Många utvecklare kodar bara för PPU och får prestanda därefter. Här har ni ett annat citat från Sucker Punch som går i linje med Evan Wells. GS: What's it been like working on the PlayStation 3 for the first time?
Brian Fleming: For us, the most exciting part of the PS3 has been the cell processor, the SPUs specifically. In our highest density scenes right now, we are currently using about 30 percent of the SPUs' capabilities--with the SPUs doing lots of heavy lifting for us on rendering, visibility, particle systems, skinning, animation blending, and so on...this with scores of pedestrians, cars, fires, etc., all going on. And the best part? We've not made any significant attempts to even optimize the SPU code. I think it's reasonable to guess we could put 10 times as much stuff on the SPUs and still make our frame budgets. It's really pretty amazing. http://www.gamespot....tml?sid=6175383
Mike Actons (Insomniac) syns på hur man ska tolka dessa siffror när utvecklare påstår hur mycket de använder av en hårdvara. "Percent Utilization" is not a real metric
Obviously 30 percent or even 50 percent is an estimate on where, either they think they are (educated guess) or a gauge in what something like the egde tool is telling them (or a combination of both). Also people should bear in mind that with these percentages/estimates that is based on current code and usage.
Yeah, it's always going to be a rough estimate based on knowledge of the platform and what you think is possible to get out of it.
I think the whole idea of discussing "percent utilization" here is a bit silly. You guys are talking about it as though it's some rigorous standard which can be accurately measured. It can't - it doesn't even make any sense really to try, and I don't think anyone seriously does.
I'm sure sometimes these numbers are based on the amount of time spent on the SPUs not calculating anything. Some devs might even throw in a bit more if they're running legacy code on the SPUs they know they can optimize.
But I can certainly speak for us when I say that whenever we talk about "how much of the Cell we're using", it's almost entirely an educated guess based on a mix of our profiles, our knowledge of the code and our current ideas on how we could optimize things further.
The real answer is: "Ask us in five years. Then we'll be able to tell you how much of the Cell we're using now, at least by comparison."
Also: GFLOPS is not a useful metric for measuring "utilization" - having the SPUs calculated a few extra really big FFTs would increase it, but wouldn't affect the product itself. Utilization conversations are really about how much more can I get out of the hardware for some specific purpose.
i.e. If there is a game that has all the SPUs pegged doing stuff 100% of the time, that doesn't mean that they're 100% utilized. Perhaps that code can be optimized further. Maybe some things don't need to be done at all. Maybe a new data format or algorithm would change things completely. Who knows? There's just no correlation at all.
Mike.
http://forum.beyond3...986#post1033986
Postad 08 December 2007 - 15:26
Unregistered92d7e447
-
Unregistered92d7e447
-
Beroende
-
-
1428 inlägg
1. Enligt Mike Acton, Lead Engine Programmer Insomniac, ska man i princip endast skicka kod på PPUn i nödfall. Många utvecklare kodar bara för PPU och får prestanda därefter.
2. Brian Fleming: For us, the most exciting part of the PS3 has been the cell processor, the SPUs specifically. In our highest density scenes right now, we are currently using about 30 percent of the SPUs' capabilities--with the SPUs doing lots of heavy lifting for us on rendering, visibility, particle systems, skinning, animation blending, and so on...this with scores of pedestrians, cars, fires, etc., all going on. And the best part? We've not made any significant attempts to even optimize the SPU code. I think it's reasonable to guess we could put 10 times as much stuff on the SPUs and still make our frame budgets. It's really pretty amazing.
3. Mike Actons (Insomniac) syns på hur man ska tolka dessa siffror när utvecklare påstår hur mycket de använder av en hårdvara.
"Percent Utilization" is not a real metric
1. Du är säker på att du inte syftar på Mikes uttalanden om att man ska undvika att skicka data mellan SPU och PPU så mycket som möjligt på grund av cache hitsen som drar ner PS3ans prestanda. Att man inte ska belasta PPUn låter ju bara idiotiskt, den är kraftigt mer kompetent än SPUerna och går den outnyttjad går de tunga hästkrafterna i PS3 outnyttjade. Doesn't make any sense. Sen att man ska avlasta så mycket som möjligt på SPUerna är en självklarhet. Det är just det som är problemet i så många av förstagenerationstitlarna (framförallt multiplattformstitlarna) de avlastar extremt lite på SPUerna. 2. Inga konstigheter, dock så verkar folk ha en konstant övertro på Cell-processorn (och då syftar jag alltså på folk som tolkar det som utvecklare och andra skriver om PS3, inte på vad själva utvecklarna i citatet har sagt). Vi kommer fortfarande att ha en massa andra begränsande faktorer så som cache, systemminne och framförallt GPUn. Så även om det går att skapa oändligt mer avancerad AI, fysik, animationer och till viss del geometri så är det ju fortfarande GPUn som också måste kunna dra lasset i slutändan. Det är väl pretty much något vi kan vara säkra på med PS3, det är inte Cell som är den begränsande faktorn, det är andra komponenter men folk verkar tro att Cell är någon slags end-it-all processing unit som ska kunna sköta allt möjligt som den inte har något att göra med. (Släng in en Cell-processor i en burk med ett Voodoo 2 så kommer den ju fortfarande inte att kunna rendera Doom 3 liksom.) 3. Helt klart, inga problem. Jag tycker också det är ett ganska korkat system att försöka mäta pretsanda på. Satt faktiskt bara för någon timme sedan och log åt ett inlägg på Beyond3D där någon skrivit typ "I heard Vagrant Story uses 98% of the PS1".  Det finns alltid optimeringar, kompromisser, saker som kan kastas bort eller läggas till. Detta är speciellt sant när det kommer till saker som är CPU-beroende. Visst kan man optimera GPU-kod men det är mycket lättare att se barriärer där. Att Naughty Dog använder 1/3-1/2 av SPUerna kan betyda allt från att de har 2-4 SPUer peggade på 100% till att de använder 30-50 % av varje SPU. Dock säger det ju inget om kodens optimeringsnivå. Vid tredje eller fjärde generationens spel har utvecklarna säkert kommit på metoder som kan utföra saker som är matematiskt ekvivalent till det som görs i Unchartered fast det bara använder två SPUer till 70% eller något i den stilen. Sorry för där här off optic-spåret.
Postad 08 December 2007 - 18:50
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14825 inlägg
1. Du är säker på att du inte syftar på Mikes uttalanden om att man ska undvika att skicka data mellan SPU och PPU så mycket som möjligt på grund av cache hitsen som drar ner PS3ans prestanda. Att man inte ska belasta PPUn låter ju bara idiotiskt, den är kraftigt mer kompetent än SPUerna och går den outnyttjad går de tunga hästkrafterna i PS3 outnyttjade. Doesn't make any sense.
Han menade iofs inte nödvändigtvis i "nödfall". Men såhär säger han i varje fall om hur de jobbar. Let me say very clearly, we find the SPUs very flexible. We do in fact do some graphics pre-processing on them, including work for culling and clipping and RSX data building as I've mentioned elsewhere. At the same time, graphics alone don't make a game, and we've got lots of other systems running on the SPUs. The SPUs are absolutely central to how we write everything now - it's no longer a matter of "porting" things to the SPU - the SPUs are where everything should go by default. We've still a lot we can do, but we're definitely taking advantage of the Cell.
http://forum.beyond3...mp;postcount=51
Postad 09 December 2007 - 09:12
Garrett
-
Garrett
-
Mega-Guru
-
-
7007 inlägg
Spelat detta ett par timmar nu, och tycker fan vad grymt det är!
Ett riktigt skönt äventyr detta spel!
Gillar när det är lite som Tomb Rider, klättra, hoppa, luska ut hur man ska komma vidare, varvat med lite pang pang emellanåt!
Redigerat av Garrett, 09 December 2007 - 09:13.
Postad 10 December 2007 - 21:01
trailblazer
-
trailblazer
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
Har spelat 69% av spelet. Märkte nyss att jag har missat en hel del skatter. Eftersom spelet sparas automatiskt kan man väl inte gå tillbaka kapitel och hämta upp fler skatter va? Någon idé vad man kan göra?
Postad 10 December 2007 - 22:45
Unregistered69f7f285
-
Unregistered69f7f285
-
Forumräv
-
-
537 inlägg
Vet inte riktigt hur långt jag kommit, hur ser man procenten? Hur som helst, är gryymt trött på de jäkla piraterna. Om det hade varit lite mer varierande fiender skulle detta spel ligga på top3 på min bästa-spel-nånsin-lista helt klart.
Postad 12 December 2007 - 04:44
{OLD}Reaper
-
{OLD}Reaper
-
Veteran
-
-
1740 inlägg
Tips: På Discshop:s adventskalender 12 dec så säljer de UDF för 479kr.
Postad 12 December 2007 - 10:34
trailblazer
-
trailblazer
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
Vet inte riktigt hur långt jag kommit, hur ser man procenten? Hur som helst, är gryymt trött på de jäkla piraterna. Om det hade varit lite mer varierande fiender skulle detta spel ligga på top3 på min bästa-spel-nånsin-lista helt klart.
Kolla nedladdningshantering eller vad det heter vid spel-fliken i PS3-menyn.
Postad 14 December 2007 - 23:21
trailblazer
-
trailblazer
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
VISS SPOILER ALERTÄr de bara jag som hatar avsnittet i bunkern med zombierna? Alltså jag slår på switcharna och sedan försöker döda dessa varelser men de bara kommer och kommer ju...
Postad 15 December 2007 - 07:35
Unregisterededfb6b6e
-
Unregisterededfb6b6e
-
Lärjunge
-
-
351 inlägg
Mmm, kommer inte ihåg exakt men du ska typ kuta ut från rummet där efter ett tag, för de kommer oändligt.
Intensivt avsnitt
Postad 15 December 2007 - 18:07
Unregistered69f7f285
-
Unregistered69f7f285
-
Forumräv
-
-
537 inlägg
Postad 15 December 2007 - 19:31
trailblazer
-
trailblazer
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
Det var enklare än vad jag trodde  Jag stod och sköt som en galning och de tog aldrig slut.
Postad 16 December 2007 - 16:40
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2709 inlägg
Helt ärligt ! spelet är ju faan skit svårt, och ändå spelar jag på lättaste hehe
Har iaf klarat 26% nu !!
Postad 16 December 2007 - 16:49
jonzy
-
jonzy
-
Lärjunge
-
-
266 inlägg
Om man fastnar (vilket jag gjort ibland), kan man ju kika på en walkthrough istället för att fråga i forument, typ denna: http://faqs.ign.com/...9/839263p1.html.
Postad 16 December 2007 - 17:05
Unregistered28641812
-
Unregistered28641812
-
Veteran
-
-
2286 inlägg
Om man fastnar (vilket jag gjort ibland), kan man ju kika på en walkthrough istället för att fråga i forument, typ denna: http://faqs.ign.com/...9/839263p1.html.
Men ett forum är väl till för att fråga i?
Postad 16 December 2007 - 18:56
jonzy
-
jonzy
-
Lärjunge
-
-
266 inlägg
Men ett forum är väl till för att fråga i?
Självklart! Fråga på du :-) Ville bara tipsa... /Jonzy
Postad 19 December 2007 - 11:17
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
Mästare
-
-
3866 inlägg
I dag trillade det ner ett litet platt paket genom brevinkastet från game.co.uk! Det tog 1,5 vecka att få hem det men det är helt okej med tanke på priset 435 spänn (5£ rabatt). Och det är skönt att man vet att det inte kan fastna i tullen. Får se när man hinner spela det bara, måste ut på stan och handla en massa presenter, nån har nämligen bestämt att det är nån märkvärdig dag nästa måndag...
Postad 22 December 2007 - 19:49
Unregisteredf2c3ef7e
-
Unregisteredf2c3ef7e
-
Lärjunge
-
-
333 inlägg
Sitter och har laddat ner demot, men får det inte att fungera, har laddat ner det två gånger och, blir bara svart när man slår på det, händer liksom ingenting, någon som haft samma problem som mig med demot?
Postad 22 December 2007 - 22:37
Unregistered883bce2a
-
Unregistered883bce2a
-
Forumräv
-
-
737 inlägg
Har du tankat från US storen eller EU? US verisionen fungerar inte på EU konsoller vad jag hört
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Spelkonsoler & PC-spel
-
→
Playstation
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|