Löd egna audiokablar (RG62 etc)
756 svar till detta ämne
Postad 13 mars 2008 - 21:47
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
jag har nu tillverkat en kabel av mina modell 7703NH ( tror jag dom hette, äh dom med 4 st ledare i alla fall ) den kabeln fick en 6,5mm tele modell hifikit till 2 st rca modell Qed som jag alla hadde hemma.
Den har jag testat till båda MP3 och till datan och den lät mycket bättre än min gamla kabel ( profgold ) som jag hadde liggandes.
Inte för att jag hadde någon nytta av en sådan kabel just nu, men det blev en sådan kabel då jag hadde grejorna hemma och va sjukt sugen på att testa kabeln lite
Jag ska köpa kontakter och göra 4st rca kablar med med olika koppling i kabeln för att testa vad som ger bässt ljud, 2 till + och 2 till - eller en till + och en till -.
Och sedan vilka 2 av de 4 st ledare i kabeln som man bör använda för att få det bässta ljudet så det blir lite olika kablar och en massa lödande och pillande, sedan så ska det testas för fullt
Har 2 st olika varianter av den kabeln hemma, en med skärm och en utan skärm + att jag har en annan liknande närverks kabel som har änu tunnare ledare ( men 4 st ) som jag också ska testa för att se hur den låter.
Och sisst men inte minst så har jag en kabel med 7 st ledare i lite grövre snitt än i 7703H, dom sitter i en "Hexagonal" form jag tängte prova att koppla den i mitten som plus och sedan alla övriga som skärm + som minus, så här ska det testas kablar framöver det kan ni ge er på !
Det kanske kommer lite tester i en tråd senare, men det kanske bara e dumt för då kommer det väll en massa snack om placebo och att man inte har blindtestat osv,osv....
Men det är en massa olika kablar på gång i alla fall, som ska få gå en rånd mot mina nordost heimdall, taralabs spektrum 1a och taralabs prism 300a för att se hur dom står sig och för att avgöra lite vad dom har för "färgning"
Redigerat av DVD-ai, 14 mars 2008 - 16:14.
Postad 14 mars 2008 - 11:54
Unregistered65add14e
-
Unregistered65add14e
-
Rookie
-
8 inlägg
Har en fråga till er:
Har tänkt göra Signalkabel efter detta och med LonWorks-kabeln, min fråga är huruvida det är simpelt eller möjligt att löda på en 3,5mm plugg i ena änden och 2st RCA i andra änden för att koppla till datorn, kabellängden blir väl runt 5m.
EDIT: För 3,5mm tele ---- 2st RCA ... bör jag köra på 2st LonWorkskablar eller 1st LonWorkskabel med 2st ledarpar? Jag läste något på Svalander att skärmen enbart ska bara ansluten i Förstärkarsidan om man ska köra 3,5mm plugg i andra änden? Stämmer detta? Någon som kan ge ett uförligt svar vore mycket tacksamt!
EDIT2: Har nog inte riktigt fattat om du har 1st ledare till mittpinnen, 1st ledare till "ytterhöljet" i RCA-kontakten, och sedan någon ytterliggare ledare(skärm?) fastlödd i ytterhöljet enbart på förstärkarsidan?
Som det ser ut på sidan 7, där någon har gjort en 3,5mm -> 2st RCA så ser det ju ut som han använt kabeln med 2st ledare (eller 1st ledare och 1st jordkabel egentligen?) och bara kopplat in ena ledaren i mittpluggen på ena RCA-konakterna, och andra kabeln i mittledaren på andra RCA-kontakten och inget mer med skärm eller något som sitter i ytterhöljet?
Vad bör jag ta för LonWorkskabel samt hur ska jag koppla dessa för att löda ihop med en 3,5mm plugg --> 2st RCA?
Ge mig klarhet tack
Redigerat av Unregistered65add14e, 14 mars 2008 - 14:53.
Postad 14 mars 2008 - 19:04
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4 342 inlägg
Vad bör jag ta för LonWorkskabel samt hur ska jag koppla dessa för att löda ihop med en 3,5mm plugg --> 2st RCA? Ge mig klarhet tack 
En RCA-kontakt består av en ledare samt en jord. Ett par har således två ledare samt två jordar (dock oftast gemensam jord i förstärkare osv.). Bra då vet vi att vi egentligen bara behöver totalt tre ledare, två för signalen och en till signaljorden. Då har vi alltså precis rätt antal ledare i LonWorks 7703NH.  1. Sleeve: Jord 2. Ring: Högerkanal 3. Tip: Vänsterkanal Om du blir osäker på hur de är inne i kontakten, så är multimetern din bästa vän  , jag chansade dock och fick rätt (tittade på ledarnas "fästöglor" och då blev det för mig solklart hur de byggt upp kontakten. Svårare än så är det inte, men det blir ett stooooort lyft mot "lakritskablar"
Postad 15 mars 2008 - 13:30
Ritsch
-
Ritsch
-
Användare
-
-
204 inlägg
Testa också gärna lite mer detaljrik musik som t.ex. klassikerna Diana Krall eller Norah Jones. Röster och instrument framträder verkligen. Häromkvällen satt jag och lyssnade på Girl in the Other Room och fastnade helt för kontrabasen på någon låt, Temptation tror jag det var, där jag hörde varje minsta detalj i ljudet från strängarna, träet och fingrarnas rörelser. Otroligt fascinerande.
Jag har lyssnat på en hel del av den typen av musik (fast med andra inte lika kända artister) och kan hålla med om att det är bra ljudbild.
Postad 15 mars 2008 - 15:19
Unregistered65add14e
-
Unregistered65add14e
-
Rookie
-
8 inlägg
Vad bör jag ta för LonWorkskabel samt hur ska jag koppla dessa för att löda ihop med en 3,5mm plugg --> 2st RCA? Ge mig klarhet tack 
En RCA-kontakt består av en ledare samt en jord. Ett par har således två ledare samt två jordar (dock oftast gemensam jord i förstärkare osv.). Bra då vet vi att vi egentligen bara behöver totalt tre ledare, två för signalen och en till signaljorden. Då har vi alltså precis rätt antal ledare i LonWorks 7703NH.
 1. Sleeve: Jord 2. Ring: Högerkanal 3. Tip: Vänsterkanal Om du blir osäker på hur de är inne i kontakten, så är multimetern din bästa vän , jag chansade dock och fick rätt (tittade på ledarnas "fästöglor" och då blev det för mig solklart hur de byggt upp kontakten.
Svårare än så är det inte, men det blir ett stooooort lyft mot "lakritskablar" 
Tack för svaret. Du säger att vi bara behöver tre st ledare, men med 2st RCA-kontakter med 2 anslutningar i vardera får jag det till 4? Antar att du menar att man kan löda ihop de 2 signaljorderna i varandra i 3,5mm pluggen, eller? Blir det någon skillnad att göra på detta sätt, än att ta 1 separat kabel för varje kanal som Chris gjort? EDIT: Har du anslutit skärmen till någon punkt? Annars blir det väl oskärmaT? Dvs samma sak som att köra en skärmad nätverkskabel utan att ha den ansluten till jord = den plockar upp mer störningar än vad det hjälper? Har jag fel?
Redigerat av Unregistered65add14e, 15 mars 2008 - 15:25.
Postad 15 mars 2008 - 18:12
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4 342 inlägg
Tack för svaret. Du säger att vi bara behöver tre st ledare, men med 2st RCA-kontakter med 2 anslutningar i vardera får jag det till 4? Antar att du menar att man kan löda ihop de 2 signaljorderna i varandra i 3,5mm pluggen, eller?
Blir det någon skillnad att göra på detta sätt, än att ta 1 separat kabel för varje kanal som Chris gjort? EDIT: Har du anslutit skärmen till någon punkt? Annars blir det väl oskärmaT? Dvs samma sak som att köra en skärmad nätverkskabel utan att ha den ansluten till jord = den plockar upp mer störningar än vad det hjälper? Har jag fel? 
Belden LonWorks 7703NH, har bara två ledare (ett ledarpar) och en "ståltråd" till jorden (sen är det en aluminiumfolie skärm med, men den är svår att löda, utan får kontakt genom att den ligger an mot "ståltråden"), alltså bara tre ledare  Eftersom att det i förstärkaren är gemensam jord till RCA-kontakterna så behöver du bara löda fast ståltråden i den ena. Men du kan givetvis ta en ståltråd eller något och sticka in aluminiumfolieskiktet eller löda på ena RCA-kontakens jord och dra den vidare till den andre kontaktens jord (överkurs enl. mig).
Redigerat av Professor_Kalkyl, 15 mars 2008 - 18:15.
Postad 16 mars 2008 - 15:37
Unregistered65add14e
-
Unregistered65add14e
-
Rookie
-
8 inlägg
Tack för svaret. Du säger att vi bara behöver tre st ledare, men med 2st RCA-kontakter med 2 anslutningar i vardera får jag det till 4? Antar att du menar att man kan löda ihop de 2 signaljorderna i varandra i 3,5mm pluggen, eller?
Blir det någon skillnad att göra på detta sätt, än att ta 1 separat kabel för varje kanal som Chris gjort? EDIT: Har du anslutit skärmen till någon punkt? Annars blir det väl oskärmaT? Dvs samma sak som att köra en skärmad nätverkskabel utan att ha den ansluten till jord = den plockar upp mer störningar än vad det hjälper? Har jag fel? 
Belden LonWorks 7703NH, har bara två ledare (ett ledarpar) och en "ståltråd" till jorden (sen är det en aluminiumfolie skärm med, men den är svår att löda, utan får kontakt genom att den ligger an mot "ståltråden"), alltså bara tre ledare  Eftersom att det i förstärkaren är gemensam jord till RCA-kontakterna så behöver du bara löda fast ståltråden i den ena. Men du kan givetvis ta en ståltråd eller något och sticka in aluminiumfolieskiktet eller löda på ena RCA-kontakens jord och dra den vidare till den andre kontaktens jord (överkurs enl. mig).
Allright, kanonbra svar! Tack!  Sista frågan på det bara: Ska jag leda fast jordkabeln både i 3,5mm kontakten samt en av RCA-kontakterna, eller lämna den oansluten i 3,5mm-kontaktänden? (Den som går in i signalkällan dvs)? Antar att jag måste löda fast den i båda ändar. Det folk pratat om att bara ansluta skärmen i förstärkarsidan antar jag handlar om de fall där man har en ledare som +, en som minus, och sen enbart själva skärmen i förstärkardelens minus, har jag fått allt klart för mig nu?  EDIT: Det ger alltså inte bättre resultat att köra med 2st ledarpar i kabeln när man ska köra med 3,5mm plugg i andra änden? Med tanke på det jag läste tidigare i tråden om att köra signal, jord samt skärm i förstärkaränden? Annars har man ju enbart signalen till mittpinnen på 1st av RCA-kontakterna. Det kanske är just detta du sagt är tillräckligt, min fråga gäller alltså om det blir någon fördel av att ha 2st ledare istället till varje RCA-kontakt, och sedan löda ihop de 2 jordarna i 3,5mm pluggen och sen ha skärmen bara ansluten i en av RCA-kontakterna. Detta med tanke på att jorden då får en vanlig ledare istället för att gå i själva skärmen, kanske inte gör någon skillnad?
Redigerat av Unregistered65add14e, 16 mars 2008 - 15:55.
Postad 16 mars 2008 - 15:54
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4 342 inlägg
Allright, kanonbra svar! Tack!
Sista frågan på det bara: Ska jag leda fast jordkabeln både i 3,5mm kontakten samt en av RCA-kontakterna, eller lämna den oansluten i 3,5mm-kontaktänden? (Den som går in i signalkällan dvs)? Antar att jag måste löda fast den i båda ändar. Det folk pratat om att bara ansluta skärmen i förstärkarsidan antar jag handlar om de fall där man har en ledare som +, en som minus, och sen enbart själva skärmen i förstärkardelens minus, har jag fått allt klart för mig nu? 
Om du inte löder fast jorden i bägge ändar, så kommer du få jordbrumm
Postad 19 mars 2008 - 19:31
stewed
-
stewed
-
Lärjunge
-
-
478 inlägg
Om du vill ha en kontakt som är lite enklare att löda med denna kabeln så föreslår jag denna
Om man bortser från hur bökigt det är att löda, är då Neutrik-kontakterna att föredra framför Deltron-kontakterna (till Belden LonWorks-kabeln) eller är dom lika neutrala? Neutrik:  Deltron:
Postad 20 mars 2008 - 08:31
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4 219 inlägg
Neutrik ger faktiskt klarare ljud.
Postad 20 mars 2008 - 10:59
SweVictor
-
SweVictor
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
En snabb fråga: någon som har tips på hyfsat billig 6,3mm stereopluggsHONA för lödning? Jag har letat runt en del men inte hittat... I nödfall får det bli 3,5mm, men dels behöver jag då adapter och dels är det VÄLDIGT pilligt att löda (har testat så jag vet  )
/Victor
Postad 20 mars 2008 - 12:42
Unregistered5b876f4b
-
Unregistered5b876f4b
-
Användare
-
-
175 inlägg
Finns på kabelgiganten om det är en sån här du menar Kabelgiganten 6,35 mm hona två packfinns även billigare dessa två varianter Kabelgigantenkabelgiganten
Postad 20 mars 2008 - 18:50
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5 433 inlägg
kan denna kabel vara något att ha
Postad 21 mars 2008 - 21:28
Ritsch
-
Ritsch
-
Användare
-
-
204 inlägg
Fixade en koxial digitalkabel idag med RG59 och Neutrik- kontakter. Använder den mellan HTPC och hembioförstärkare.
Det fungerar riktigt bra och ljudet är fint. Använde tidigare en dålig optisk kabel från Clas Ohlson. Tror mer på en koxial kabel av god kvalitet.
Ska prova senare att köra nya RG59 koxiala digitalkabeln mellan DVD- spelare och förstärkare och se hur ljudet blir där.
----------------------
Uppdaterat:
Nu har jag testat att koppla digitalkabeln RG59 från min dvd-spelare (Pioneer DV-696) till Onkyo 805 förstärkare.
Det låter mycket bra! Klart bättre än min tidigare dyra Supra Trico (köpte den för många år sen). Det är mer luftigt ljud med RG59 och ja låter bättre.
Supra Trico var väldigt trist senast jag testade. Känns som en onödigt dyr kabel som mest har tufft utseende. Man inbillar sig att det ska vara bra kabel bara för att den är tjock och har kraftiga kontakter.
Har tittat på lödningen av Supra Trico. Inte så märkvärdigt jämfört med mina lödningar. De har fegat ur och lämnat mycket naken ledare mellan lödstället och isoleringen. Supras kabel har tvinnad flertrådig ledare vad jag kan se. RG59 har solid ledare.
Så det är bara att löda ni som vill ha riktigt billiga och bra digitala koaxiala kablar.
Tips:
Neutriks böjfjädrar går knappt att få på RG59. Det går bättre om man snurrar dem än att trycka på. Lite silikonsprej kan underlätta. Silikonsprej är bra för det dunstar bort ganska snabbt efteråt och kladdar inte som vanlig olja.
Redigerat av Ritsch, 23 mars 2008 - 19:20.
Postad 22 mars 2008 - 15:10
Ritsch
-
Ritsch
-
Användare
-
-
204 inlägg
Någon annan som testat kabeln Belden 7806A? Den som jag tidigare la in en bild på med Horata guldfärgade RCA-kontakter.
Jag använder bara de kablarna nu när jag kör analogt från min dvd-spelare.
Som jag tidigare skrev påminner kabeln om EKK- högtalarkabel, stel och lite svår att handskas med.
Jag har ingen bra beskrivning för ljudet utan det beror ju mycket på vilken elektronik man har. Den verkar i alla fall inte vara sämre än RG62 trots att Belden- kabeln har nästan dubbelt så hög kapacitans. Supra EFF och Belden- kabeln har ungefär lika hög kapacitans har jag tagit reda på.
Artikelnummer på Conrad för Belden 7806A (RG58U): 600119
Det står att kabeln är ca 1 cm tjock. Det är fel, den är ca 6 mm.
Neutrik- kontakter fungerar till den kabeln. Där finns två olika avlastningsfjädrar beroende på kabeldimension.
Postad 24 mars 2008 - 09:46
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4 219 inlägg
Nja, om den låter ungefär som RG62, vilket verkar konstigt med tanke på kapacitansen, så är det väl bättre att använda LonWorks som låter betydligt bättre än RG62?
Postad 24 mars 2008 - 18:13
Ritsch
-
Ritsch
-
Användare
-
-
204 inlägg
Jag ska glatt erkänna att jag inte är insatt i vad kapacitansen gör för ljudet, den tekniska biten. Däremot var jag förvånad över att "min" Belden- kabel (7806A) var lika bra som RG62 trots högre kapacitans för den förstnämnda kabeln. Jag fick en uppfattning att låg kapacitans var ett måste för att det skulle bli välljud överhuvudtaget.
Jag beställde den uteslutande för test, jag var nyfiken på hur den skulle bete sig. Och som sagt gjorde den inte bort sig, jag har lyssnat med de kablarna i nästan 14 dagar och ljudet har varit riktigt behagligt.
Jag har inte testat Lonworks och kommer inte att göra det just nu i alla fall. Kanske senare om jag köper en ny cd-spelare och vill experimentera lite mer. Just nu är jag lite mätt på att göra egna kablar efter mycket lödande under helgen, bl a till en kompis.
Mina två digitala koxiala kablar av RG59 som jag gjort under helgen blev så bra så nu kör jag digitalt istället till förstärkaren, ger bäst ljud just nu i alla fall.
Vill passa på igen att tacka dig Chris Lymme för att du drog igång tråden. Roligt att hålla på och löda och testa lite nya grejer.
Postad 24 mars 2008 - 19:22
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4 219 inlägg
Det är nog många signalkablar i butikerna som ligger omkring 100 pF/m eller mer; så det är klart att det funkar. Man ska nog sikta på 40-50 pF/m (eller ännu lägre om man hittar det). Då får man en renare signal.
Postad 24 mars 2008 - 21:02
Ritsch
-
Ritsch
-
Användare
-
-
204 inlägg
OK, då vet jag lite mer om kapacitans.
Postad 01 april 2008 - 19:49
Roger345
-
Roger345
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Är det någon som har en bild på en korekt löddning mellan Belden LonWorks 7703NH och Neutrik-kontakten? Hur gör jag med avskärmningen?
Har skaffat prylarna men saknar kunskap...
Snälla?!
Redigerat av Roger345, 01 april 2008 - 19:49.
Postad 01 april 2008 - 20:54
stewed
-
stewed
-
Lärjunge
-
-
478 inlägg
Du kanske förstår hur det är tänkt att lödas mha det här gamla inlägget? Ähum, du råkar inte ha en bild eller två på hur detta ser ut i praktiken? Det där låter som rena grekiskan för mig... 
Menar du att du använder en av ledarna som signal (dvs mellan RCA-kontakternas mittenpinnar) och den andra som jord (mellan RCA-kontakternas "ytterkåpor")? Och på kontakten i ena änden av kabeln löder du ihop skärmen (eller avledaren) med jordledaren men inte i den andra änden?
Du har fattat det helt rätt. Tyvärr har kameran lagt av men jag ska se hur det blir med mobben om jag kan lägga ut en bild på varje ände.
Postad 01 april 2008 - 22:15
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4 219 inlägg
Min kamera är helt död och med mobilen syns ingenting (trots sk 3,2 mpx).
I kabeln har du två ledare som är blå- och vitrandiga samt en naken förtennad ledare. I ena änden kapar du av den nakna ledaren helt. I andra änden tvinnar du ihop den nakna ledaren med den isolerade ledaren som går till jordblecket.
Sedan markerar du den änden och kopplar den till signaländen i anläggningen. Änden med den fria skärmledaren kopplar du till förstärkaränden.
Postad 02 april 2008 - 12:00
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4 342 inlägg
Är det någon som har en bild på en korekt löddning mellan Belden LonWorks 7703NH och Neutrik-kontakten? Hur gör jag med avskärmningen? Har skaffat prylarna men saknar kunskap...
Snälla?!
Du tar "ståltråden" som jord på antingen höger eller vänster kontakt (spelar ingen roll då den mig veterligt är gemensam). Sen tar du helt enkelt de isolerade ledarna till varsin kontakt, var noga bara så att du får samma färg på isoleringen till resp. kanal. Avskärmningen (alu. foliet) är i kontakt med "ståltråden" osv osv.
Postad 03 april 2008 - 09:07
sudden_se
-
sudden_se
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
Var till Elfa för att köpa ny kabel till min Sub.
De sa att denna kabel "Gotham Audio Cables 55-811-86" skall vara bättre än LonWorks® kabel.
Vad tror ni på detta ?
Postad 03 april 2008 - 12:10
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4 342 inlägg
Var till Elfa för att köpa ny kabel till min Sub. De sa att denna kabel "Gotham Audio Cables 55-811-86" skall vara bättre än LonWorks® kabel.
Vad tror ni på detta ?
Att den har nästan fyra gånger så hög kapacitans som Belden LonWorks, som jag råkar vara helt frälst i Jag kan bara säga att Belden LonWorks är den absolut bästa kabel jag "hört" och den har gjort sig bra överallt jag provat den. Den ger sjukt med ljuva detaljer och ett mycket fint balanserat register (har gått från att använda EQ i bilen, till att inte behöva använda EQn, genom att bara byta till en så bra signalkabel). Allt är bara sjukt rent, klart, tydligt och detaljerat. Längtar tills "vi här" hittar en bättre signaluskablus
Postad 03 april 2008 - 18:47
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4 219 inlägg
Det blir nog svårt eftersom LonWorks är den bästa signalkabel som jag har hört hittills, alla kategorier inräknade.
Men vi måste i alla fall försöka!
Postad 03 april 2008 - 20:44
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4 342 inlägg
Det blir nog svårt eftersom LonWorks är den bästa signalkabel som jag har hört hittills, alla kategorier inräknade.
Men vi måste i alla fall försöka!
Ska vi starta en fanklubb  nej, men LonWorks-kabel tycker jag också är riktigt bra, kommer använda många meter av den i framtiden.
Postad 04 april 2008 - 10:05
Unregistered65add14e
-
Unregistered65add14e
-
Rookie
-
8 inlägg
Jag har precis gjort 2st signalkablar av RG62 (1kabel för varje kanal) och har mellan dvd och förstärkare (ska skaffa bättre signalkälla). Sen även en 3,5mm ----> 2st RCA kontakter av Belden LonWorkskabeln. Ska försöka lägga upp bilderna på kabeln, fick hjälp av far min med lödningen, då han är elektronikutvecklare. Likabra att få det proffesionellt gjort från början  . Lite tips till er som tänkt göra likadant: Jag använde 5m Belden Lonworkskabel, 5m kabelstrumpa (4-8mm svart nylon från Elfa, denna blev dock för kort så man fick kapa kabeln en liten bit, så köp 6m kabelstrumpa om ni tänkt göra likadant), Neutrik-kontakterna samt den 3,5mm plugg som länkades till tidigare från Elfa. Neutrikkontakterna har en hylsa för dragavlastning som göms inuti själva kontakten, och när man gör enligt Professor_Kalkyls modell, dvs att man har en kabel med 2ledare, 1 jordavledare och 1 skärm så blir själva ledarkablarna som går in i RCA-kontakterna väldigt tunna, och kabelavlastningen nyper inte på dessa. Det kommer inte ta långt tid innan man har ryckt sönder lödningen i kontakten om man inte gör något åt detta. Vi löste det på det väldigt simpelt genom att helt enkelt lägga 2 lager med krympslang utanpå varje ledarkabel, alltså den ände man skalat av 10cm av grundkabeln och fått 2st ledare samt 1st jordavledare (den som man även lägger längsmed ena av ledarna.). Sen la vi ytterliggare 1 lager krympslang som stack ut nån cm efter böjskyddet (fjädern) på neutrikkontakten, men inte hela vägen till förgreningen då krympslang tenderar att bli ganska hårt. Kabelstrumpan fäste vi i både ändar med krympslang den med, rekommenderat att använda lite mjukare krympslang som inte kräver lika mycket värme och som har lim på insidan. När man tar isär 3,5mm kontakten så sitter det som en svart hylsa över anslutningsdonen, tro inte att denna hylsa enbart sitter där för att skydda innan man löder, utan den är även till för att skydda den ena kanalens lödning från att gå emot höljet på kontakten. Om den går emot så har vi kortslutning i kontakten från ena kanalen till jord, detta är inte att rekommendera. Det går även att sätta en bit krympslang över lödningarna istället, detta gjorde vi då den sitter bättre fixerad och var lite tjockare än det medföljande skyddet. Sätt även gärna dit en bit krympslang med lim, som går upp några mm på utsidan på böjfjädern på 3,5mm kontakten och en bit överkabeln för extra dragavlastning. Den interna dragavlastningen i 3,5mm kontakten känns nämligen något klen. Vid lödning så tänk på att de små flärpar man löder dit kablarna på i kontakten är känsliga, så värm inte för länge, men inte heller för lite, det måste vara ganska precist. Jorden går även att löda på utsidan, dvs att man lägger kabeln på insidan, sen trär ut ledaren genom hålet som finns och löder där. Ljudmässigt så har jag bara kopplat till min bärbara dator och jag har inte kunnat göra några bra jämförelser, har ganska nya högtalare med så de är väl inte helt inspelade än heller, och speciellt inte när jag gjorde kabeln. Men ska prova byta emellan och se om det finns nån större skillnad. Hursomhelst så låter det iallafall väldigt bra just nu, och kabeln är riktigt snygg! Lycka till
Postad 04 april 2008 - 21:10
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4 219 inlägg
Intressant med en sådan jättelång signalkabel.
Signalkablar brukar ju tappa lite skärpa med ökad längd.
Mina längsta LonWorksare är ung 1,5 meter och de funkar utmärkt.
Har du möjlighet att jämföra din superslang med en kortare på säg 40 cm och säga om du hör någon skillnad?
Postad 08 april 2008 - 13:39
Unregistered65add14e
-
Unregistered65add14e
-
Rookie
-
8 inlägg
Intressant med en sådan jättelång signalkabel.
Signalkablar brukar ju tappa lite skärpa med ökad längd.
Mina längsta LonWorksare är ung 1,5 meter och de funkar utmärkt.
Har du möjlighet att jämföra din superslang med en kortare på säg 40 cm och säga om du hör någon skillnad?
Kabeln blev väl runt 4m eftersom jag fick kapa den, och nej jag har inte möjlighet att jämföra direkt, jag har dock en RG62-kabel, eller 2st en för varje kanal, men det är 2st RCA i varje ände, så då måste jag köra med en billig clas-ohlson 2RCA-->1st 3,5mm och jag kan tänka mig att den förstör ganska mycket, tyvärr. Ska lägga upp bilder så fort jag orkar och har tid att ta dem
Postad 11 april 2008 - 14:54
Unregistered5b876f4b
-
Unregistered5b876f4b
-
Användare
-
-
175 inlägg
Tänkte bara informera om ni som bor runt Västeråstrakten att ni kan köpa Elfas sortiment på Microkit i västerås då spar man in frakt och postens avgifter om ni har tänkt att beställa från Elfa Microkitdet går att söka på Elfas Artikelnummer på deras hemsida Var idag och beställde på microkit 12 meter utav LonWorkskabeln, fanns bara 1 meter hemma.De skulle få hem kabeln tills på måndag. Pris på microkit för LonWorkskabeln är 19,63 kr/m Inkl. moms Sen har jag hittat en RCA kontakt till på Conrad.se och undrar om någon har använt den??? Artikelnummer:376511
376511.jpg 15,96K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Unregistered5b876f4b, 14 april 2008 - 12:25.
Postad 11 april 2008 - 21:38
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4 148 inlägg
Blir ju riktigt sugen på att prova lödfärdigheterna nu  Har nån provat Neutrik Profi?
Postad 14 april 2008 - 11:39
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4 342 inlägg
Sitter och lyssnar nu igen, som vanligt, jag kan inte fatta vad den lilla kabeln gjort underverk! Kompletterar jag nu med något som faktiskt kan spela bas så skulle legat avsvimmad just nu tror jag. Belden LonWorks kommer att för alltid ha ändrat min syn på HiFi och "bra ljud"! --- Blir ju riktigt sugen på att prova lödfärdigheterna nu Har nån provat Neutrik Profi?
:| Nej verkligen inte med min budget heller! Schezzuz vilken prislapp
Postad 14 april 2008 - 12:27
Unregistered5b876f4b
-
Unregistered5b876f4b
-
Användare
-
-
175 inlägg
Blir ju riktigt sugen på att prova lödfärdigheterna nu  Har nån provat Neutrik Profi?
Den kontakten är billigare på Kjell&co och conrad om du är sugen på att köpa den
Postad 14 april 2008 - 19:56
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4 148 inlägg
Hmm. Det är kanske onödigt mkt att lägga på kontakter även om finessen med att jord går i kontakt först är trevlig. 
Blir till att skicka tjejen till elfa och köpa kabel och billiga Neutrikkontakten!
Postad 26 april 2008 - 09:48
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4 219 inlägg
Häromdagen fick jag ett infall att testa LonWorks som högtalarkabel.
Crazy, säger ni.
I know, säger jag.
Men ... det funkar. LonWorks med fyra ledare har nämligen ungefär samma area som 1,5 mm2 EKK. Såldes snodde jag ihop högtalarakablar av fyra längder med fyra ledare till varje pol. För att inte få tokhög induktans tvinnade jag längderna parvis.
Lite bekymrad om förstärkaren skulle smälla kopplade jag ihop min gamla H/K 670 med ett par B&W-stativare och vred på volymeratten.
Till min förvåning strömmade ett glasklart och högupplöst ljud ur högtalarna. Första skivan var Tools 10,000 Days och fast jag känner den skivan som min egen ficka så hörde jag nya småljud som jag aldrig lagt märke till förut. Definitionen av röster och instrument var total. Det enda aber var att basen var lite slankare än vanligt, vilket naturligtvis är att vänta med tunna ledare.
Därefter har jag testat ett 15-skivor i olika genrer med samma resultat. Ett otroligt detaljupplöst och definierat ljud men med något slank bas. Anledningen är förmodligen att induktansen är lite förhöjd på grund av avståndet mellan ledarna, vilket dämpar basen lite.
För många sorters musik där diskant och mellanregister är viktigast slår den EKK på fingararna. En liknelse kan vara att EKK är som att titta på TV med ett smörpapper framför skärmen medan LonWorks är som att ta bort smörpappret.
Inte en allroundkabel alltså men perfekt till klassiskt, akustiskt, vokalt, jazz osv.
Om man plockar isär kabeln och flätar ledarna på läpmligt sätt kan man säkert komma till rätta med basen också men det har jag inte tid med just nu.
Förstärkaren mår bra trots åtskilliga speltimmar på hög volym.
Redigerat av Unregistered1197, 26 april 2008 - 09:50.
Postad 26 april 2008 - 21:51
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4 342 inlägg
Häromdagen fick jag ett infall att testa LonWorks som högtalarkabel.
Crazy, säger ni.
I know, säger jag.
Men ... det funkar. LonWorks med fyra ledare har nämligen ungefär samma area som 1,5 mm2 EKK. Såldes snodde jag ihop högtalarakablar av fyra längder med fyra ledare till varje pol. För att inte få tokhög induktans tvinnade jag längderna parvis.
Lite bekymrad om förstärkaren skulle smälla kopplade jag ihop min gamla H/K 670 med ett par B&W-stativare och vred på volymeratten.
Till min förvåning strömmade ett glasklart och högupplöst ljud ur högtalarna. Första skivan var Tools 10,000 Days och fast jag känner den skivan som min egen ficka så hörde jag nya småljud som jag aldrig lagt märke till förut. Definitionen av röster och instrument var total. Det enda aber var att basen var lite slankare än vanligt, vilket naturligtvis är att vänta med tunna ledare.
Därefter har jag testat ett 15-skivor i olika genrer med samma resultat. Ett otroligt detaljupplöst och definierat ljud men med något slank bas. Anledningen är förmodligen att induktansen är lite förhöjd på grund av avståndet mellan ledarna, vilket dämpar basen lite.
För många sorters musik där diskant och mellanregister är viktigast slår den EKK på fingararna. En liknelse kan vara att EKK är som att titta på TV med ett smörpapper framför skärmen medan LonWorks är som att ta bort smörpappret.
Inte en allroundkabel alltså men perfekt till klassiskt, akustiskt, vokalt, jazz osv.
Om man plockar isär kabeln och flätar ledarna på läpmligt sätt kan man säkert komma till rätta med basen också men det har jag inte tid med just nu.
Förstärkaren mår bra trots åtskilliga speltimmar på hög volym.
Mao du använde alltså ett par dubbelpariga LonWorks, till en högtalare? Om man sedan skulle få för sig att fläta ihop ledarna fyra och fyra, hur ska man då isolera dem sedan?
Redigerat av Professor_Kalkyl, 26 april 2008 - 21:53.
Postad 27 april 2008 - 09:02
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4 219 inlägg
De individuella ledarna är ju redan isolerade med ett dielektriskt skum och flätningen ger kabeln skärmverkan.
Postad 27 april 2008 - 16:06
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5 433 inlägg
är det någon som har kört över 5 meter med någon av diy kablarna rg 62 ,loneworks etc
Postad 27 april 2008 - 20:33
Unregistered5b876f4b
-
Unregistered5b876f4b
-
Användare
-
-
175 inlägg
Fick hem mina kontakter från conrad i fredags så jag gjort ett par LonWorks kablar och passade på att ta lite bilder samtidigt
PICT1420.JPG 633,07K
4 Antal nerladdningar
En kontakt från conrad artikelnummer 376511
PICT1423.JPG 496,93K
7 Antal nerladdningar
Skalat kabeln och ledarna
PICT1424.JPG 579,18K
13 Antal nerladdningar
förtennat ledarna
PICT1426.JPG 404,7K
14 Antal nerladdningar
Placerat kabeln i kontakten, tog skärmledaren och den vit-blå ledaren till skärmblecket på kontakten
och den blå-vita ledaren i mittstiftet, pressade ihop avlastningen runt kabeln med en liten tång
PICT1428.JPG 420,57K
18 Antal nerladdningar
lödde fast ledarna i kontakten
PICT1432.JPG 799,87K
17 Antal nerladdningar
hade lite kabelstrumpa över sen förrut
PICT1433.JPG 630,84K
12 Antal nerladdningar
värmde svarta krympslangen så kabelstrumpan sitter (skulle ha använd en längre bit krympslang sitter bättre då)
förde isoleringsslangen över kontaktstiften.
PICT1435.JPG 694,73K
5 Antal nerladdningar
Färdig kontakt
Skärmens avledare ska vara flyttande i den andra änden
Man måste komma ihåg att trä på hylsan, isoleringsslangen och krympslangen på kabeln innan man löder fast kontakten
När man är klar med ett par så märk upp i vilken ände du lödde fast ledare och skärmledare på blecket, den änden ska sitta på signalkällan typ cd,dvd,förförstärkare m.m.
använd gärna en multimeter och kolla så det inte har blivit kortslutning i kablarna också
Tycker att den kontakten jag har använt nu var hyfsat enkelt att löda faktiskt
ska löda ihop kablar imellan mitt försteg och slutsteg med Neutrikkontakter för att testa dom kontakterna
Redigerat av Unregistered5b876f4b, 06 maj 2008 - 08:01.
Postad 27 april 2008 - 20:38
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4 342 inlägg
är det någon som har kört över 5 meter med någon av diy kablarna rg 62 ,loneworks etc
Har en kabel med LonWorks (inget "e"  ) som är 5 meter, funkar fint för mig
Postad 27 april 2008 - 20:43
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4 342 inlägg
De individuella ledarna är ju redan isolerade med ett dielektriskt skum och flätningen ger kabeln skärmverkan.
Jag menade allstå på det du skrev "Om man plockar isär kabeln och flätar ledarna på läpmligt sätt", hur menar du att man gör då, alltså bara tar bort ytterisoleringen och aluskärmen, har kvar de individuella ledarnas isolering och fläta ledarna?
Postad 28 april 2008 - 19:31
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4 219 inlägg
Precis så.
För övrigt har jag lyssnat in mig på LonWorks som högtalarkabel och måste meddela att miraklet fortsätter.
Den spelar med totalt fokus och avsaknad av distorsion. Det innebär att ljudet får ett lugn och en skärpa som jag aldrig har upplevt tidigare.
Man hör nyanser i röster och instrument som man alrig har hört tidigare. På välinpelade röster hör man inte bara l
ljuden från läpparna och tänderna utan även små dallringar på stämbanden. På på stråkinstrument kan man höra exakt hur stråken förs mot strängarna och på blåsinstrument hör man läppljud och klaffljud som aldrig tidigare.
Den slankare basen glömmer man helt bort och det är omöjligt att byta tillbaka till andra kablar när man är van.
Postad 01 maj 2008 - 20:59
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4 342 inlägg
Måste testa mao
Postad 01 maj 2008 - 21:14
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
Har själv testat en kabel mycket lik LonWorks till detta för ca 4-5 månader sedan och upplevde resultatet mycket likt det som Chris beskriver.
Man jag gillade inte riktigt att basen blev så "klen" och kör med andra kabler i stället, därimot är jag mycket sugen på att testa att köra bi-wire med Lon till HF och EKK till LF, borde kunna bli riktigt bra
Men om jag ska jämnföra så tycker jag att mina Heimdall är bättre än Lon när det gäller allt, bara att pris/ prestanda mässigt så är ju Lon Mycket! bättre.
Får se, kanske ska sälja mina heimdall och köra på "bara" EKK och / eller Lon till mina högtalare
Postad 02 maj 2008 - 10:02
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4 219 inlägg
Jo, prisskillnaden är ju 1:250 för LonWorks mot Heimdall så frågan är ju om Heimdall är 250 ggr bättre?  Skämt åsido så gillar jag också Nordost men priserna springer iväg förfärligt på high-endmodellerna.
Jag har också tänkt testa EKK + Lonnie som biwirepar när jag får hem lite fler längder. Risken är väl att ledaregenskaperna är så olika att man får fasförskjutning men vi får se.
Postad 02 maj 2008 - 10:42
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
Jo, prisskillnaden är ju 1:250 för LonWorks mot Heimdall så frågan är ju om Heimdall är 250 ggr bättre? Skämt åsido så gillar jag också Nordost men priserna springer iväg förfärligt på high-endmodellerna.
Jag har också tänkt testa EKK + Lonnie som biwirepar när jag får hem lite fler längder. Risken är väl att ledaregenskaperna är så olika att man får fasförskjutning men vi får se.
Nja inte 250 gånger, men 25 i alla fall skulle jag våga påstå, och då främst i mellanregister och bas Skulle kunna bli lite problem med det ja, men man får testa och se för inte för en då vet man säkert, det borde kunna bli en väljudante kombo annars...
Postad 03 maj 2008 - 07:28
Unregistered569494e8
-
Unregistered569494e8
-
Forumräv
-
-
690 inlägg
I jakten på det mest neutrala ljudet, går optisk kabel bort där? Jag har optisk anslutning mellan cd/dvd och förstärkare men koax mellan förstärkare och slutsteg. Kanske köra RG62 på alla anslutningar?
Anders
Postad 03 maj 2008 - 10:32
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4 219 inlägg
Till digitalkabel använder man RG59 eftersom den har rätt impedans på 75 ohm.
Tror egentligen inte att digitalkabeln färgar ljudet på samma sätt som en analog kabel. Jag är öppen för möjligheten att oika kablar överför signalen olika bra men jag har inte testat det särskilt noga. På de ställen som jag har digitala kablar anvönder jag dock RG59 och de är åtminstone lika bra som allt annat som jag har testat.
RG59 funkar riktigt bra som komponentkabel till bild också.
Postad 03 maj 2008 - 12:51
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
I jakten på det mest neutrala ljudet, går optisk kabel bort där? Jag har optisk anslutning mellan cd/dvd och förstärkare men koax mellan förstärkare och slutsteg. Kanske köra RG62 på alla anslutningar?
Anders
Nej för fasen, kör optiskt där du kan. Citerar husguden (Öhman), har inte stött på något ännu där jag tycker han har fel .... så why not. Med digitalkablar menas kablar mellan till exempel CD-spelare och DA-omvandlare. Om man har möjlighet att välja en optisk förbindelse rekommenderar jag det verkligen. Hela branschen kommer att övertyga dig om att det alltid är bättre med en elektrisk koaxialkabel, men de har fel. Jittervärden och i synnerhet HF-överhörning är ofta bättre med optisk förbindelse.
Vill man köra koax, använd RG59.
Redigerat av Martin, 03 maj 2008 - 12:52.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Vy från dörr med ny soffa
DPC
2025-05-07 10:19:58
-
Rad 1 och 2
DPC
2025-05-07 10:17:56
-
Soffa till salongens andra rad
DPC
2025-05-07 10:03:29
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|