![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
Postad 11 januari 2008 - 23:40

Postad 11 januari 2008 - 23:43
Läs nedan så förstår du skillnaden på grafik och ljud med 1.3, ingen borde köpa spelare med 1.1 eller 1.2 längre eftersom man är lurad ...
HDMI 1.0 - 12/2002
Enkelkabels digital audio/videoanslutning med en maximal bitrate på 4,9 Gbps. Stödjer upp till 165 Megapixlar per sekund av video (1080p @ 60 Hz eller UXGA) och 8-kanals/192KHz/24-bitars ljud.
HDMI 1.1 - 5/2004
Extra stöd för DVD Audio-materialskydd
HDMI 1.2 - 8/2005
Extra stöd för Super Audio CD-skivor
HDMI Typ A-anslutning tillgänglig för PC-källor
PC-källor kan använda naturlig RGB-färg samtidigt som alternativet att stödja YCbCr-färg behålls.
Stöd för källor med låg spänning
HDMI 1.3 - 6/2006
Enkelkabels digital audio/videoanslutning med 10,2 Gbps bitrate
Utökat färgstöd, inklusive 30-bitars, 36-bitars och 48-bitars färgdjup (RGB eller YCbCr)
Stödjer xvYCC-färg
Stödjer automatisk ljudsynkronisering
Stödjer Dolby TrueHD och DTS-HD Master Audio-strömmar (ljudformat som används på HD DVD- och Bluray-skivor) för extern avkodning av AV-mottagare.
En ny minikontakt släpps för enheter såsom videokameror.
Hmm.... Är fortfarande ingen stor förbättrning, För det första så är allt "optional" och inget krav. För det andra så klarar alla HDMI standarder att skicka tex. DTS-HD MA okomprimerat och allt fler spelare kommer att ha internal decoding så då är det skit samma.
När har du glädje av xvYCC-färg?
btw så finns både HDMI 1.3, 1.3a samt 1.3b där den senaste spikades i höstas.
Du kan INTE få ut samma bild och ljud ur 1.2 lr lägre som 1.3... Men satsa på 1.1 lr 1.2 om du vill..
Här ser man skillnaderna mellan dom olika möjligheterna: http://www.tomshardw...tv/tv/20070117/
Så här skriver Tomsharwhare:
Med lanseringen av HDMI 1.3 finns det många faktorer att överväga om man ska köpa ny A/V-utrustning. HDMI-receivers har inte funnits på marknaden speciellt länge och har redan förändrats dramatiskt när det gäller funktioner. HDMI 1.3 är en stor uppgradering från 1.2, så det är värt att vänta och bara köpa komponenter som stödjer denna standard – speciellt eftersom både HD-DVD och Blu-Ray kommer att utnyttja de nya funktionerna. HDMI 1.3-receivers kommer dock kanske inte att släppas förrän till sommaren, och vem vet vad de kommer att kosta.
HDTV-paneler kommer också att säljas med HDMI 1.3-standarden och de första produkterna förväntas släppas tidigt detta år. Dessa enheter utnyttjar ett högre färgdjup samt andra förbättringar såsom ljudsynkronisering och Consumer Electronics Control med mera. Slutsatsen är att man noggrant ska kolla funktionerna i varje komponent som man överväger för köp, och att försöka matcha dessa med ens nuvarande behov och, kanske desto viktigare, även de framtida behoven.
Postad 12 januari 2008 - 00:00
Postad 12 januari 2008 - 00:06
Vill du betala mera bara för att det står Sony på spelaren plus att Samsungen erbjuder mer?Om man inte söker DTS-HD MA så tror jag mer på S500 än BD-P1400 om jag ska vara ärlig. Samsungen verkar buggig som fan!
Visst Sonyn e dyrare men det kan det vara värtDessutom är den 100 gånger snyggare!
Ärligt talat Sony är inte det företag det var förr, då kunde man köpa en dvd eller receiver (ES) och veta att man fick kvalité på köpet.
Man får vad man betalar för![]()
Som sagt, samsung e duktigt kända för buggiga varor (numera iallafall) och har läst en hel del skit om denna spelare.
Men har man mindre pengar så är det klart att samsungen kan väljas före.
Hade lätt kört på sonyn, no doubt about that.
I det här fallet stämmer inte det, för Samsungen är en BÄTTRE DVD på alla punkter om du ska välja kvalité, Sony rosar inte längre marknaden med kvalitetsgrejer som tidigare. Du kan tom köpa en Sonys DVD på Ica maxi!
Vart har du hör att Samsung Blu ray skulle vara buggig? Jag har flera polare som kör den och ingen av oss har haft minsta problem. Däremot är Sonys 300 och 500 slö som sirap på laddningen av film, 300 saknar dessutom det mesta inkl. HDMI 1.3 som är en stor förbättring man inte ska strunta i.
Samsung's dvd går också att hitta på ica

Har "hört" från många ställen men framför allt upplevt det själv och vet många polare som också haft strul.
Jag antar att du har jämfört en 1.2 spelare med en 1.3 spelare eller ? Annars är du välkommen hit och göra det så kan vi ju fortsätta snacka sen...... Vad kör du med själv?
En dvd spelare från ica maxi

Postad 12 januari 2008 - 00:18
Du kan INTE få ut samma bild och ljud ur 1.2 lr lägre som 1.3... Men satsa på 1.1 lr 1.2 om du vill..
Det finns väl inget egenvärde i att köpa 1.1 eller 1.2 produkter, man faktum är att ALLA ljuformat kan man idag (och framöver) lyssna till med en 1.1-receiver (om den är implementerad rätt). Snart kan man ha sin 10-år gamla receiver och njuta av DTS HD MA.....
Vilka av de bildfunktioner som 1.3 medger tror du att filmproduktionerna kommer använda sig av inom de närmaste 5 åren?
MVH
/Chuck
Postad 12 januari 2008 - 00:19
Har haft en Sammy, en PS3:a, en Panasonic DMP-BD10A :a och har numera en Sony 500:a och kan säga att av dessa så har Sammyn klart sämst "kvalitéts känsla", snacka om plastigt och rangligt.... Om jag skulle rangordna de apparater som jag har provat och haft hemma så ser listan ut så här: 1:a plats Sony, 2:a Panna, 3:e PS3:a och sist Sammy. Samsung överlag har buggiga apparater, det är fakta!
Intressant! Det är nog inte många som har haft möjligheten att faktiskt testa all olika varianterna.
Om du skulle rangordna dem baserat utifrån hur bra de skalar upp (visar) vanliga DVD filmer, hur skulle listan se ut då?
Ljudmässigt med CD skivor då? Fortfarande Sony 500 i topp eller blir rangordningen annorlunda då?
Postad 12 januari 2008 - 00:21
Postad 12 januari 2008 - 00:30
Intressant! Det är nog inte många som har haft möjligheten att faktiskt testa all olika varianterna.
Om du skulle rangordna dem baserat utifrån hur bra de skalar upp (visar) vanliga DVD filmer, hur skulle listan se ut då?
Ljudmässigt med CD skivor då? Fortfarande Sony 500 i topp eller blir rangordningen annorlunda då?
Kan nog inte ge något riktigt bra svar då jag hann sälja PS3:an innan de senaste fw updates som kommit till de senaste 6 månaderna. Kan dock säga att Pannan, som är kvar i familjen, är riktigt bra både på att skala upp dvd och på bd uppspelning. Sen skall även Panasonic ha creds för hur de har tagit hand om alla "early adopters" med bra support och flera bra fw updates. Så med viss reservation (vet inte hur bra PS3:an skalar upp efter de senaste uppdateringarna) så skulle jag ranka Sonyn som 1:a, Pannan som 2:a och Sammyn som 3:a och PS3:an sist. PS3:an har säkert blivit bättre men inget som jag kan svara på.
Tycker dock inte att man skall ranka en bd spelare efter hur bra de skalar upp dvd filmer men det är ju jag det.
Edit: vid cd uppspelning så skulle jag lätt sätta Sony och Panasonic i topp.
Redigerat av lobo, 12 januari 2008 - 00:32.
Postad 12 januari 2008 - 00:58
Vilka av de bildfunktioner som 1.3 medger tror du att filmproduktionerna kommer använda sig av inom de närmaste 5 åren?
MVH
/Chuck
Faktum är ju att 1.3 standarden finns och att skaparna blickade rejält framåt när de skrev spec:en.
Det gäller bara för tillverkarna att inplementera den. Det händer en jädrans massa på en och samma gång just nu. I sinom tid lär vi få svaret...
Postad 12 januari 2008 - 01:03
Postad 12 januari 2008 - 09:17
Det var inget svar på frågan...Faktum är ju att 1.3 standarden finns och att skaparna blickade rejält framåt när de skrev spec:en.
Det gäller bara för tillverkarna att inplementera den. Det händer en jädrans massa på en och samma gång just nu. I sinom tid lär vi få svaret...
Problemet är inte för tillverkarna att implementera funktionerna, det är snarare att de skall stödjas från filmmakarna sida genom hela kedjan till projektorn eller TV'n för att man ska få någon nytta av det.
MVH
/Chuck
Postad 12 januari 2008 - 13:54
Det var inget svar på frågan...Faktum är ju att 1.3 standarden finns och att skaparna blickade rejält framåt när de skrev spec:en.
Problemet är inte för tillverkarna att implementera funktionerna, det är snarare att de skall stödjas från filmmakarna sida genom hela kedjan till projektorn eller TV'n för att man ska få någon nytta av det.
MVH
/Chuck
1.3 hdmi bildmässigt är mest till för att stödja framtida bildrör och beyond high definition. Tror dock inte vi är där nu i filmhänseende nej..... Så det är möjligt att filmmagnaterna i ett 3-4 års perspektiv inte har något intresse att följa just deep-color utveckling.
Redigerat av Unregistered76636631, 12 januari 2008 - 14:17.
Postad 12 januari 2008 - 19:19
MVH
/Chuck
1.3 hdmi bildmässigt är mest till för att stödja framtida bildrör och beyond high definition. Tror dock inte vi är där nu i filmhänseende nej..... Så det är möjligt att filmmagnaterna i ett 3-4 års perspektiv inte har något intresse att följa just deep-color utveckling.
HDMI 1:3 har även andra fördelar, den recivern jag har känner av synkningen av ljudet tack vare detta.
Postad 12 januari 2008 - 19:31
MVH
/Chuck
HDMI 1:3 har även andra fördelar, den recivern jag har känner av synkningen av ljudet tack vare detta.
Som inlägget ovan beskriver är det många fördelar med 1.3
HDMI 1.3 - 6/2006
Enkelkabels digital audio/videoanslutning med 10,2 Gbps bitrate
Utökat färgstöd, inklusive 30-bitars, 36-bitars och 48-bitars färgdjup (RGB eller YCbCr)
Stödjer xvYCC-färg
Stödjer automatisk ljudsynkronisering
Stödjer Dolby TrueHD och DTS-HD Master Audio-strömmar (ljudformat som används på HD DVD- och Bluray-skivor) för extern avkodning av AV-mottagare.
En ny minikontakt släpps för enheter såsom videokameror.
Postad 13 januari 2008 - 10:54
Tycker att ni bara snackar olika HDMI versioner nu... finns det inte någon annan tråd till det?.
Postad 13 januari 2008 - 14:14
Postad 13 januari 2008 - 15:42
Sorry för OT.
Postad 13 januari 2008 - 15:59
Grabbar... tycker att ni börjar att glida ifrån ämnet lite nu (Sony BDP-S300 & BDP-S500).
Tycker att ni bara snackar olika HDMI versioner nu... finns det inte någon annan tråd till det?.
Vi pratar ju om skillnaderna mellan s300 och s500. Då det är hdmi 1.3 med bistream och motoriserad lucka så.....
Vi kan ju prata om motoriserade luckan biten då.
Postad 13 januari 2008 - 17:00
jag frågade om skilnad mellan s300 & s500 men, fick ingen svar
läs tråden från början så har du ditt svar.
Postad 13 januari 2008 - 17:19
Det är ett himla tjat om större färgdjup och Deep Colour etc. Eftersom det inte finns och inte kommer att finnas på Blu-ray filmer så är det tämlingen meningslöst inom de närmast åren förutom för hemmafilmare med videokamera som spelar in med detta.
Sorry för OT.
Har du någon länk till det du skriver ovan, att det inte kommer till blu-ray och därmed s300/s500.
tråd för diskussion kring hdmi 1.3
Redigerat av Unregistered76636631, 13 januari 2008 - 17:26.
Postad 13 januari 2008 - 18:00
jag var nyfiken bara om bildkvalitet så det finns inte så mycket skilnad mellan 300 & 500,
Postad 13 januari 2008 - 18:16
tack!
jag var nyfiken bara om bildkvalitet så det finns inte så mycket skilnad mellan 300 & 500,
Nej bilden skiljer sig nog inte mycket men ljudet och designen till 500ans fördel, ljudet va det som fick mej att ta 500an och det ångrar ja inte en sekund :=)
Postad 13 januari 2008 - 18:22
Det är ett himla tjat om större färgdjup och Deep Colour etc. Eftersom det inte finns och inte kommer att finnas på Blu-ray filmer så är det tämlingen meningslöst inom de närmast åren förutom för hemmafilmare med videokamera som spelar in med detta.
Sorry för OT.
Har du någon länk till det du skriver ovan, att det inte kommer till blu-ray och därmed s300/s500.
tråd för diskussion kring hdmi 1.3
"The video encoded on HD DVD discs (and Blu-rays too) is limited to 8-bit color. So are the studio archive masters, for that matter. If some studio were to start authoring new discs with 16-bit Deep Color, those discs would be completely incompatible with the majority of existing players, rendering them unplayable. Such a disc would have to be labeled and marketed as an all-new Deep Color HD DVD or Deep Color Blu-ray format, and distinguished from the regular HD DVD or Blu-ray formats, discs for which would have to be released separately. Imagine the marketing nightmare! And for what gain? At its best, you'd get a barely-perceptible improvement in color fidelity. Yes, from a videophile perspective, even small improvements are welcome. I'd personally love to see it implemented. Ideally, both formats should have been designed with Deep Color from the start, but that isn't the way it worked out, and it's too late to change either format to incorporate it now. To do so would make no business sense whatsoever. Sorry, that's just not going to happen."
Länk till hela artikeln.
Postad 17 januari 2008 - 22:15
"Blir det aktuellt med ett framtida stöd för DTS-HD MA som bitstream ut från blu-ray spelaren BDP-S500? Vad är det som hidrar möjligheten för DTS-HD MA? Mjukvaran eller hårvaran?
Svar: På nuvarande modeller kommer inte DTS HD Master Audio. Beror på hårdvaran."
Postad 18 januari 2008 - 09:56
MVH
/Chuck
Postad 18 januari 2008 - 11:04
Postad 18 januari 2008 - 12:04
Saxat från prylportalens chatt med Per-Martin Öhman på Sony.
"Blir det aktuellt med ett framtida stöd för DTS-HD MA som bitstream ut från blu-ray spelaren BDP-S500? Vad är det som hidrar möjligheten för DTS-HD MA? Mjukvaran eller hårvaran?
Svar: På nuvarande modeller kommer inte DTS HD Master Audio. Beror på hårdvaran."
Det var jag som frågade......
Postad 18 januari 2008 - 16:56
Jag är inte förvånad, det ryktades om att S300 skulle få stöd för True-HD men det kom inget firmware som gav den stöd för True-HD...Saxat från prylportalens chatt med Per-Martin Öhman på Sony.
Tycker faktiskt Sony är lite dålig på att ge sina spelare stöd för de nya ljudformaten. Sony verkar satsa på PS3 och inte på sina standalone spelare...
Kontentan är att man aldrig ska förvänta sig någon fix för stöd av nya ljudformat och ska man vara på den säkra sidan så ska spelaren stödja ljudformaten när man köper den!
Postad 18 januari 2008 - 18:22
Men... om din proj tar 720p så är det väl bara att kolla?
Inte riktigt...jag har ju inte köpt nån S300 eftersom jag inte är säker på att den skalar upp dvd till 720p och skalar ner BD till detsamma. Lite trist att köpa först och kolla sen, eller hur?
Nån som kan informera mig?
Postad 22 januari 2008 - 12:40
Postad 22 januari 2008 - 13:47
Mina 2 första filmer Dracula och Full Metal Jacket tycker ja gick jäkligt snabbt att starta.
Sen när ja fick hem Pirates filmerna o Resident Evil filmerna förstår ja va folk weinar om

Men vafan, ja har ingen brådska så de känns lugnt för min del.
Resident Evil tog 2min 30sec att ladda när spelaren va igång från det att släden
stängdes med skivan i.
Postad 22 januari 2008 - 21:59
Finns det någon "bra" BD-spelare? S500 är seg i laddning plus DTS HD-MA och Pannan (BD30) har LFE-problem

Finns det någon senare modell som är komplett?
Mvh
En röding som vill bli lila.
Postad 23 januari 2008 - 06:54
Ingen som kan rekommendera en prisvärd, komplett spelare (stand-alone) utan larviga "fel" som LFE-problem etc.?
Jag hade beställt en BD30, men blev givetvis tveksam när jag hörde om LFE-problemet. Sen funderade jag på en S500, men vill givetvis att spelaren skall klara DTS HD-MA.
Någon?
Postad 23 januari 2008 - 11:12
Postad 23 januari 2008 - 17:59
Finns mig veterligen ingen "komplett" spelare ännu men är på gång. Är bara att göra ett val dock, hänga på nu eller vänte in spelare som är mer kompletta än dagens.
*suck* Bara jag som tycker detta är tragiskt och patetiskt? Jag är inte den som brukar vänta, tyvär. Tråkigt att man blir påtvingad Blu-Ray av filmbolagen som filmälskare som älskar bra ljud och bild hemma.

Frågan är bara vad man skall välja om man inte orkar vänta? BD30 eller S500?
Postad 23 januari 2008 - 18:00

Postad 23 januari 2008 - 18:08
Jag tycker att Samsung BD-P1400 är ett bra val som "i-väntan-på-bättre"-spelare. Den klarar att skicka ut alla ljudformat och fixar 1080p24. Dock lite seg att starta en del filmer samt en inte helt perfekt implementerad pausfunktion. Som budgetspelare fungerar den helt ok tycker jag.*suck* Bara jag som tycker detta är tragiskt och patetiskt? Jag är inte den som brukar vänta, tyvär. Tråkigt att man blir påtvingad Blu-Ray av filmbolagen som filmälskare som älskar bra ljud och bild hemma.
Postad 23 januari 2008 - 20:56
*suck*
Finns det någon "bra" BD-spelare? S500 är seg i laddning plus DTS HD-MA och Pannan (BD30) har LFE-problem
Mvh
Jag kan rekommendera Pioneer BDP-LX70A. Visserligen är den dyr men vilken bild och vilket ljud.
Postad 23 januari 2008 - 21:57
*suck*
Mvh
Jag kan rekommendera Pioneer BDP-LX70A. Visserligen är den dyr men vilken bild och vilket ljud.
Mmmm... har spanat på den. Tack för tipset. Hade dock inte tänkt lägga de pengarna (även om jag förstår att det nästan krävs).
******** vad jag är förbannad på Panasonic och deras LFE-bugg

Känner att jag måste beställa en spelare till helgen. I-landsbeslutsångest....
Postad 23 januari 2008 - 22:04
Jag tycker att Samsung BD-P1400 är ett bra val som "i-väntan-på-bättre"-spelare. Den klarar att skicka ut alla ljudformat och fixar 1080p24. Dock lite seg att starta en del filmer samt en inte helt perfekt implementerad pausfunktion. Som budgetspelare fungerar den helt ok tycker jag.*suck* Bara jag som tycker detta är tragiskt och patetiskt? Jag är inte den som brukar vänta, tyvär. Tråkigt att man blir påtvingad Blu-Ray av filmbolagen som filmälskare som älskar bra ljud och bild hemma.
Bitstreamar 1400:an alla format bra till min Onkyo 705? Vad förlorar jag på att den bara har en 1.0 profil? Sorry att jag blir lite OT.
Postad 23 januari 2008 - 22:12
Den skickar ut alla ljudformat som bitstream. Det du missar med profil 1.0 är PiP och att du inte kan ladda ner extramaterial från internet och liknande. För priset är det en mycket kompetent spelare.Bitstreamar 1400:an alla format bra till min Onkyo 705? Vad förlorar jag på att den bara har en 1.0 profil? Sorry att jag blir lite OT.
Postad 23 januari 2008 - 22:17
Den skickar ut alla ljudformat som bitstream. Det du missar med profil 1.0 är PiP och att du inte kan ladda ner extramaterial från internet och liknande. För priset är det en mycket kompetent spelare.Bitstreamar 1400:an alla format bra till min Onkyo 705? Vad förlorar jag på att den bara har en 1.0 profil? Sorry att jag blir lite OT.
Pip är jag inte intresserad av alls, känns ungefär lika kul som angles på SD

Postad 24 januari 2008 - 13:01
Expert har Sony BDP-S300 + 11 st filmer för 4000 kr.
Såg också nyss detta erbjudnade. Blev väldigt sugen på åka iväg och köpa en.
Var helt inne på och köpa en ps3 som blu-ray spelare tills nu. Någon som jämfört ps3 mot en S300 ?
Vad skiljer i bild och ljud kvalitet ?
4000 för en S300 med 11 filmer verkar vara ett bra erbjudande annars.
Postad 24 januari 2008 - 13:04
Finns det någon länk?
Kan S300 bitstreama HD-ljuden direkt till en kompatibel receiver?
Redigerat av Mr. Smith, 24 januari 2008 - 13:07.
Postad 24 januari 2008 - 13:27
Finns det någon länk?
Kan S300 bitstreama HD-ljuden direkt till en kompatibel receiver?
Har inte sett någon länk. Erbjudandet stog i reklam utskicket som kom med posten idag och skulle källa alla expert butikerna.
Postad 24 januari 2008 - 17:45
När den ska gå från själva menyn till att börja spela filmen så tappar den bild signalen till min projektor.
Samma sak inträffar när jag satt på själva spelaren och blu-ray loggan syns och själva filmen börjar spela upp så tappar den bildsignalen för en kort sekund.
Och så kan det även knäppa till i högtalarna när filmen ska sättas igång (inträffar när den byter ljudformat).
Har ni det också så här??
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar