Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Panasonic PT-AX200 *

511 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 januari 2008 - 13:27

new-B
  • new-B
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
tack för svar david. orkar inte vänta på fler :) så man får väl se om man blir en stolt ägare till pannan med en 90"duk nästa vecka :) . då ska jag passa på att lägga upp lite fina bilder på mitt nya klipsch system också :)

lycka till för resten av er sugna!

Postad 05 januari 2008 - 14:54

mysen_
  • mysen_
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Alla ni som nyligen beställt pannan måste lova att föra fram era årsikter här sen :)

Postad 05 januari 2008 - 17:03

skuff
  • skuff
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Jag har nyligen också bestämt mig för att köpa en PT-AX200. Jag har därmed en del löjliga nybörjarfrågor som jag hoppas kunna få besvarade. Till att börja med; i i länken nedan syns baksidan på nämnd projektor. Samtliga är såvitt jag förstår saken olika typer av bild-in/utgångar (vilket är det?). Varifrån får jag ljud? Jag har tänkt koppla projektorn till min stereo och få ut ljudet den vägen men vet inte hur jag ska gå tillväga.

http://www.komplett....341044Lrear.jpg

Tack på förhand

Redigerat av skuff, 05 januari 2008 - 17:04.

Postad 05 januari 2008 - 18:28

davidandersson
  • davidandersson
  • Lärjunge

• 426 inlägg
  • 0

tack för svar david. orkar inte vänta på fler :lol: så man får väl se om man blir en stolt ägare till pannan med en 90"duk nästa vecka B) . då ska jag passa på att lägga upp lite fina bilder på mitt nya klipsch system också ;)

Då får du kolla om bilden blir sämre om man kör maximal horisontell lensshift också, verkar inte vara någon annan som vill svara på det :huh:

Postad 05 januari 2008 - 18:32

davidandersson
  • davidandersson
  • Lärjunge

• 426 inlägg
  • 0

Jag har nyligen också bestämt mig för att köpa en PT-AX200. Jag har därmed en del löjliga nybörjarfrågor som jag hoppas kunna få besvarade. Till att börja med; i i länken nedan syns baksidan på nämnd projektor. Samtliga är såvitt jag förstår saken olika typer av bild-in/utgångar (vilket är det?). Varifrån får jag ljud? Jag har tänkt koppla projektorn till min stereo och få ut ljudet den vägen men vet inte hur jag ska gå tillväga.

Tack på förhand

Ljudet kopplar du från själva bildkällan (digitaltv-boxen, DVD-spelare, tv-spelet osv) direkt till din stereo oftast via optisk ljudutgång, har du inte optisk ingång på din stereo så finns det andra utgångar som du kan använda. Ljudet kommer alltså inte ut från projektorn eller liknande. Det finns inga utgångar på projektorn, bara ingångar. Du skickar ju saker in i projektorn och det du skickar in kommer sedan ut i stort format B)

Postad 05 januari 2008 - 20:20

skuff
  • skuff
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Tack på förhand

Ljudet kopplar du från själva bildkällan (digitaltv-boxen, DVD-spelare, tv-spelet osv) direkt till din stereo oftast via optisk ljudutgång, har du inte optisk ingång på din stereo så finns det andra utgångar som du kan använda. Ljudet kommer alltså inte ut från projektorn eller liknande. Det finns inga utgångar på projektorn, bara ingångar. Du skickar ju saker in i projektorn och det du skickar in kommer sedan ut i stort format B)

Aha, naturligtvis! Stort tack.

Postad 07 januari 2008 - 09:01

sonyman
  • sonyman
  • Veteran

• 1 560 inlägg
  • 0
Någon som kan tipsa om ett takstativ till denna projj?
Det får inte kosta för mycket... gärna runt 500:-. Har någon testat Multibracket Universal Projector Ceilingmount ?

Postad 07 januari 2008 - 15:26

new-B
  • new-B
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

tack för svar david. orkar inte vänta på fler :lol: så man får väl se om man blir en stolt ägare till pannan med en 90"duk nästa vecka :D . då ska jag passa på att lägga upp lite fina bilder på mitt nya klipsch system också ;)

Då får du kolla om bilden blir sämre om man kör maximal horisontell lensshift också, verkar inte vara någon annan som vill svara på det :rolleyes:

jag ska göra mitt bästa. lovar att komma med feedback;)

Postad 07 januari 2008 - 15:38

pgg
  • pgg
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Asså nu har jag fått cpskada. Var inne på att skruva dit en hylla och ställa projjen på den. Men nu har jag kommit fram till att jag vill inte ha en stor fet hylla som är 40 cm djup ovanför huvudet och vill nog hellre ha ett takstativ.

Så kan någon hjälpa mig lista ut hur långt ner projjen måste vara? Går det att räkna ut?
Avståndet mellan projektorn och duken kan max vara 250cm. Jag har 250cm till tak. Duken är en sån där man rullar ner manuellt, och den är 185 hög. Då jag vill ha duken så långt ner som möjligt så kommer väll underkanten hamna runt 70 cm ovanför golvet och eftersom det är en 77" duk så kommer överkanten hamna på runt 165cm ovanför golvet om jag räknat rätt.
Så med dessa siffror, kan man räkna ut hur långt ner projektorn måste vara? Vill ju helst inte ha den hänga ner mer än 50-60cm från taket och samtidigt inte behöva göra allt för många inställningar på projjen så att det blir dålig bild...

Eller måste man prova sig fram? Går det att flytta runt på projektorn medans den är igång eller hur känsligt är det?

Postad 07 januari 2008 - 22:29

PEJA71
  • PEJA71
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har en fråga gällande PT-AX200 och HTPC, när jag ställer in upplösningen 1920 x 1080 24Hz, så får jag iallafall ryckningar vid panoreringar när jag spelar upp HD clip.
Trots att dessa är inspelade i 24 bilder/sek, ser bättre ut i 60Hz flyter inte riktigt men det blir inte så tydliga hack i bilden.
Någon som har någon ide vad det kan bero på, eller någon som fått det att funka.

Vista ultimate
Intel dual core
nvidia 7600GS
1GB ram

Tack på förhand // Peter

Postad 08 januari 2008 - 10:09

Bizhop
  • Bizhop
  • Forumräv

• 825 inlägg
  • 0
Lite kring webhallen.....la en beställning den 3:e då det var 1 st paketerbjudande med projektorn + 360 Halo 3 edt.
Det som är lite märkligt är att jag inte ser något kring orderstatus på min sida där och jag har inte fått någon orderbekräftelse heller....
Kan man lita på att det verkligen var ett paket kvar när man la beställningen? det stod ju som 0 kvar på deras sida efter jag beställt så man kan ju tro att det uppdateras ordentligt.
så min fråga är hur det varit för er som handlat med webhallen innan, är det lite trögt med orderbekräftelser mm.??

Postad 08 januari 2008 - 11:47

Schonas
  • Schonas
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

Du har ju redan en projektor Schonas. :)

Nu fårstår jag inte riktigt vad du menar?!
Jag vet att jag redan har en projektor och från och med igår så har jag t.o.m 2. Fick nämligen min X-box och ax200 igår. Har inget direkt utlåtande av projjen än, hann bara sätta upp den lite snabbt. Men det enda jag slogs av var att den är bra mycket större än min gamla PTAE100...

Jag återkommer kanske med lite kommentarer när jag riggat klart.

Förresten ingen som vill köpa en Panasonic PT AE100!

Postad 08 januari 2008 - 12:31

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

• 1 086 inlägg
  • 0

Lite kring webhallen.....la en beställning den 3:e då det var 1 st paketerbjudande med projektorn + 360 Halo 3 edt.
Det som är lite märkligt är att jag inte ser något kring orderstatus på min sida där och jag har inte fått någon orderbekräftelse heller....
Kan man lita på att det verkligen var ett paket kvar när man la beställningen? det stod ju som 0 kvar på deras sida efter jag beställt så man kan ju tro att det uppdateras ordentligt.
så min fråga är hur det varit för er som handlat med webhallen innan, är det lite trögt med orderbekräftelser mm.??

Min erfarenhet av Webhallen är att vad det än gäller så går det trögt, fick vänta flera dagar innan de behandlade min order och det tog tre dagar för dem för att svara på mitt mail. Det bästa är nog att ringa om du vill ha besked snabbt.

Postad 08 januari 2008 - 12:56

Bizhop
  • Bizhop
  • Forumräv

• 825 inlägg
  • 0
Hmmm, får väl bli så,hoppas det inte är något strul med detta nu bara...när man väl bestämt sig och beställt är det ju inte att gå och vänta man tycker är roligast.

Postad 08 januari 2008 - 13:49

skuff
  • skuff
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Hmmm, får väl bli så,hoppas det inte är något strul med detta nu bara...när man väl bestämt sig och beställt är det ju inte att gå och vänta man tycker är roligast.

Jag beställde också paketet och ringde direkt morgonen därpå då jag kände på mig att det kunde vara problem. Mycket riktigt så hade jag inte fått något paket och ej heller något meddelande om att så var fallet. Jag tycker att du ska ringa omgående.

Redigerat av skuff, 08 januari 2008 - 13:49.

Postad 08 januari 2008 - 14:34

Schonas
  • Schonas
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Jag har som sagt gått från en PT AE100 till en AX200, så nu undrar jag om det finns någon som kan svara på om det skulle vara någon risk med att inte använda den medskickade strömkabeln utan fortsätta använda strömkabeln till AE100:n. Den nya strömkabeln har ju en "klump" på sladden. Vad har den för funktion? Det stog att "klumpen" skulle vara nån slags säkerhets-pryl av nått slag!

Postad 08 januari 2008 - 15:00

eliselis
  • eliselis
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
Jag använder min gamla nätkabel från AE-100 till min AX-100, funkar faktiskt bättre än den medföljande
nätsladden till AX-100 som gav mig rejäla störningar i bilden

elis

Postad 08 januari 2008 - 15:01

Bizhop
  • Bizhop
  • Forumräv

• 825 inlägg
  • 0

Jag beställde också paketet och ringde direkt morgonen därpå då jag kände på mig att det kunde vara problem. Mycket riktigt så hade jag inte fått något paket och ej heller något meddelande om att så var fallet. Jag tycker att du ska ringa omgående.

Och visst var det så...hade man bara varit lite mer på hugget och ringt direkt efter man lagt ordern så hade jag ju fått mitt ex.....enl. dom så skickades sista exet igår....jag tycker dock det är jävligt dåligt att man inte bokas upp på ett ex om saldot säger att det är något kvar..
jaha då får man ju beställa någon annanstans då.....pust å stön

Redigerat av Bizhop, 08 januari 2008 - 15:02.

Postad 08 januari 2008 - 15:12

sonyman
  • sonyman
  • Veteran

• 1 560 inlägg
  • 0

Och visst var det så...hade man bara varit lite mer på hugget och ringt direkt efter man lagt ordern så hade jag ju fått mitt ex.....enl. dom så skickades sista exet igår....jag tycker dock det är jävligt dåligt att man inte bokas upp på ett ex om saldot säger att det är något kvar..
jaha då får man ju beställa någon annanstans då.....pust å stön

Beställ från HBB, då får du bra service & 6 månader förlängd garanti på proj.lampan! Ok att du bara får med Arcadeversionen av 360:n, men men..... :)

Postad 08 januari 2008 - 15:32

Bizhop
  • Bizhop
  • Forumräv

• 825 inlägg
  • 0
HBB bidde det, hoppas nu det går smärtfritt...men jag ville ju ha min halo 3 edt. snyft....jaja life goes on.

Postad 08 januari 2008 - 17:12

onliner
  • onliner
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0

Min erfarenhet av Webhallen är att vad det än gäller så går det trögt, fick vänta flera dagar innan de behandlade min order och det tog tre dagar för dem för att svara på mitt mail. Det bästa är nog att ringa om du vill ha besked snabbt.

Jag beställde ett grafikkort från Webbhallen en gång och det gör jag aldrig mer, speciellt inte om det tar 1 månad att få kortet!

Postad 08 januari 2008 - 19:42

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3 071 inlägg
  • 0

Jag handlar där ganska ofta.. har aldrig haft probem med deras ordersystem.. Har ingen aning om vad som har hänt med din beställning. Fick du nåt ordernummer när du beställde? Bor du i Stockholm så är det bara att knata dit å fråga. Annars så får du maila å hoppas på snabbt svar. Har hört att dom inte e så snabba på svara!

Postad 08 januari 2008 - 22:54

Gizm0
  • Gizm0
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Har precis fått hem min första projektor, en Panasonic PT-AX200E, mitt första intryck av den är att det är mycket bra bild särskilt med HD-material, testade även en vanlig DVD o det blev himla bra där oxå.

Tänkte köpa min projektor från Webhallen med XBOX 360 Halo edition, men efter att ha läst på flera ställen om sega leveranser o dålig service så valde jag istället Hembiobutiken, gick snabbt o få grejerna oxå o sen ville jag ha deras Lamp & Pixelgaranti även om XBOXet inte var lika vasst som Webhallens, men jag tycker nästa det är stikigare med den vita versionen än den gröna Halo versionen.

Det som jag funderar mest på är att bilden är lite sne i nederkant, projektorn står inte centrerad mot duken nu utan mer åt vänster så linsen hamnar lite förskjutet. Ska man inte kunna justera det på projektorn..jag har använt lens-shift men det blir ingen skillnad, inte heller med keystone funktionen, den ser mer ut o va till för om man har projektorn lägre placerad.

Annars är det en kanonbra projektor med bra färger, ljudnivån är inte så hög som jag trodde, har ju läst många som störs av den men inget jag störs av iaf, dessutom är det bra med 2st HDMI-ingångar ifall man kör både DVD o PC

Postad 09 januari 2008 - 09:00

Bizhop
  • Bizhop
  • Forumräv

• 825 inlägg
  • 0

Jag handlar där ganska ofta.. har aldrig haft probem med deras ordersystem.. Har ingen aning om vad som har hänt med din beställning. Fick du nåt ordernummer när du beställde? Bor du i Stockholm så är det bara att knata dit å fråga. Annars så får du maila å hoppas på snabbt svar. Har hört att dom inte e så snabba på svara!

Jodå, jag fick ett autogenererat svar med ordernummer direkt när jag beställde, och jag tror ju i min enfald att ordrar behandlas snarast men när jag ringde igår så verkade det vara först då det hände något med min order och helt sonika blev jag utan projektor med box från webhallen, nu blev det HBB istället, så allt blir nog bra i slutändan, men jag kommer nog tänka efter lite mer när jag lägger beställningar på webhallen i fortsättningen.

Postad 09 januari 2008 - 19:36

Unregisterede456c62f
  • Unregisterede456c62f
  • Lärjunge

• 385 inlägg
  • 0
Har nu fått min projje till posten. Men när ja skulle hämta ut den ikväll så såg jag bara Panasonickartongen,men ingen X-Box360 kartong? har dom stuvat ner x-boxen i projjekartongen? Är det någon som köpit detta erbjudande från webhallen? För när jag kollade vikten via postens telesvar så var paketet 8,2 kilo tungt. Och enligt Panasonic så väger projjen drygt 4 kilo. Så kartongen kan ju inte väga över 4 kilo.Så jag avvaktar att hämta ut den, ska kontakta webhallen i morgon fm. Typiskt nu när man vill pilla med ny elektronik ;)

Redigerat av Unregisterede456c62f, 09 januari 2008 - 19:37.

Postad 10 januari 2008 - 18:26

Unregisterede456c62f
  • Unregisterede456c62f
  • Lärjunge

• 385 inlägg
  • 0
Så där ja..ringde till webhallen och xboxen var på väg, dom hade bommat den vid leverans. Packade upp projjen och plockade ner min Sony VPL-HS10:a, Oo Jisses den var ljusstark jämfört med min Sony ;) Provade med Blu-ray skiva på PS3:an och fastnade totalt i filmen(Kingdom of heaven)...vilket inte var meningen :) . Och jag kan bara säga att fläktljudet är obefintligt jämfört med min gamla Sony, den som stör av fläktljudet på pannan måste ha nervproblem ;) Jag skjuter bilden
från ca 5 meter och duken är på 120".Så nu har man snart 2 biorum. Jag ska sätta en ramspänd greyline duk på övervåningen, där jag har ett rum ledigt. Sonyn trivs bättre i ett mörkt rum. Bilder kommer snart på mitt projekt!

Postad 11 januari 2008 - 00:05

mysen_
  • mysen_
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Blizzard, jaq läste precis ditt inlägg ovan, och ju mer jag närmade mig slutet ju mer frustrerad blev jag. När jag läst klart blev jag besviken. Hur kan du glömma att skriva ner det viktigaste. Dina spontana intryck från projektorn hittils och vad du tycker är bra (eller dåligt?) är ju det man vill läsa från en som nyligen lagt händerna på ett exemplar :D

Redigerat av mysen_, 11 januari 2008 - 00:06.

Postad 11 januari 2008 - 00:50

Bulldoozer
  • Bulldoozer
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Förlorar man något på att köra projjen i high altitude?

Märker att den blir riktigt varm vilket skrämmer mig lite :D

Postad 11 januari 2008 - 03:26

Unregisterede774acff
  • Unregisterede774acff
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Förlorar man något på att köra projjen i high altitude?

Märker att den blir riktigt varm vilket skrämmer mig lite :D

Gissningsvis höjs bara ljudnivån något då man höjer fläkthastigheten för att kompensera den tunnare luft som finns på hög höjd. Jag kör själv min på low enligt manualen och visst blir den varm men det måste ju ändå ha gjorts någon form av termoprov hos Panasonic.

Kör den på high in några veckor tills den inte känns så ny längre så kanske du nerver att sänka ner den sedan:)

Redigerat av Unregisterede774acff, 11 januari 2008 - 03:26.

Postad 11 januari 2008 - 13:41

Unregisterede456c62f
  • Unregisterede456c62f
  • Lärjunge

• 385 inlägg
  • 0

Blizzard, jaq läste precis ditt inlägg ovan, och ju mer jag närmade mig slutet ju mer frustrerad blev jag. När jag läst klart blev jag besviken. Hur kan du glömma att skriva ner det viktigaste. Dina spontana intryck från projektorn hittils och vad du tycker är bra (eller dåligt?) är ju det man vill läsa från en som nyligen lagt händerna på ett exemplar :)

Förstår dig Mysen, men jag har precis instalerat den och ej hunnit kolla så mycket. Men det jag har sett är över förväntan, t.e.x att bilden är så krispig och ljus samtidigt som mörka detaljer mejslas ur ordentligt, man ser detaljer i svarta scener som jag ej såg med sonyn..visst var detbra bild på den med men då var ljuset runtomkring mer dassig. Pannans starka ljusflöde är helt suverän i detta hänseende, att kunna visa riktigt svart samtidigt visa ljus där det är ljusstarka detaljer.Sony var "dimmig i bilden" när det vart för ljusa scener,där svart blev mer grå :P . Jag kommer att skriva mera när jag har kalibrerat bilden ordentligt, men att den var så bra direkt ur kartong trodde jag aldrig!

Postad 11 januari 2008 - 14:28

Unregisterede456c62f
  • Unregisterede456c62f
  • Lärjunge

• 385 inlägg
  • 0
För er som undrar över garantin så har faktiskt webhallen 3 års garanti på ax-200:an vilket är bra. HBB har 2 år.Så det lönar sig att snoka lite. 3 år är tillräkligt för mig, :) sedan är det säkert dax för en ny!

Redigerat av Unregisterede456c62f, 11 januari 2008 - 14:29.

Postad 11 januari 2008 - 14:47

sonyman
  • sonyman
  • Veteran

• 1 560 inlägg
  • 0
Tänk på att Webhallen inte har utökad lampgaranti, bara Panasonics egna (6mån/500h)

Postad 11 januari 2008 - 16:37

Unregisterede456c62f
  • Unregisterede456c62f
  • Lärjunge

• 385 inlägg
  • 0
Jo det sant! Men den utökade lampgarantin är ju inte så mycket extra. Hällre köpa ny lampa än en ny projje!

Postad 11 januari 2008 - 17:03

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3 071 inlägg
  • 0
;)

Så där ja..ringde till webhallen och xboxen var på väg, dom hade bommat den vid leverans. Packade upp projjen och plockade ner min Sony VPL-HS10:a, Oo Jisses den var ljusstark jämfört med min Sony :P Provade med Blu-ray skiva på PS3:an och fastnade totalt i filmen(Kingdom of heaven)...vilket inte var meningen :P . Och jag kan bara säga att fläktljudet är obefintligt jämfört med min gamla Sony, den som stör av fläktljudet på pannan måste ha nervproblem ;) Jag skjuter bilden
från ca 5 meter och duken är på 120".Så nu har man snart 2 biorum. Jag ska sätta en ramspänd greyline duk på övervåningen, där jag har ett rum ledigt. Sonyn trivs bättre i ett mörkt rum. Bilder kommer snart på mitt projekt!

åhhh.. va avis jag blir. Köpte min dan innan julafton men ska inte packa up den förrens vi har flyttat nästa fredag! (även den från webhallen me xbox, så jag sålde den gamla) :)

Redigerat av Majorglenn, 11 januari 2008 - 17:04.

Postad 11 januari 2008 - 19:03

Unregisterede456c62f
  • Unregisterede456c62f
  • Lärjunge

• 385 inlägg
  • 0
Ja, du lär inte bli besviken!! :)

Postad 11 januari 2008 - 21:20

new-B
  • new-B
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
såå jäkla irriterande... fick hem grejjerna från hbb idag... men den kom utan min supra kabel!!! det var ju värt att ha allt utan kabel... trodde man kunde lita mer på hbb än så... dem skyllde nåt på tele2 nätet och att deras kontor o lager var helt "lamslaget", vad det nu skulle innebära.

som ett körsbär på toppen så bad jag farsan om att specifikt fixa fram en hiltimaskin och komma förbi just idag för att åtminstone sätta upp duken i taket. då kommer han me nån leksaks black&decker som funkade....bra
NOT i mitt tak. herregud man bor i lägenhet o taket är massivt och så tror han att man kan köra me nån b&d hahaha :) kunde inte göra mer än å skratta när det gnissslade i mitt tak som liknade ett tappert försök till att borra... skrapade snarare på ytan me "borren" . jaja... jag får väl lugna mig till efter helgen med att pröva allt. får väl hyra en hiltimaskin... tills dess får väl farsan lära sig att det inte är alltid man överdriver.
far, son o black&decker en oslagbar kombo :P

Postad 12 januari 2008 - 03:29

Unregisterede774acff
  • Unregisterede774acff
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

såå jäkla irriterande... fick hem grejjerna från hbb idag... men den kom utan min supra kabel!!! det var ju värt att ha allt utan kabel... trodde man kunde lita mer på hbb än så... dem skyllde nåt på tele2 nätet och att deras kontor o lager var helt "lamslaget", vad det nu skulle innebära.

som ett körsbär på toppen så bad jag farsan om att specifikt fixa fram en hiltimaskin och komma förbi just idag för att åtminstone sätta upp duken i taket. då kommer han me nån leksaks black&decker som funkade....bra
NOT i mitt tak. herregud man bor i lägenhet o taket är massivt och så tror han att man kan köra me nån b&d hahaha ;) kunde inte göra mer än å skratta när det gnissslade i mitt tak som liknade ett tappert försök till att borra... skrapade snarare på ytan me "borren" . jaja... jag får väl lugna mig till efter helgen med att pröva allt. får väl hyra en hiltimaskin... tills dess får väl farsan lära sig att det inte är alltid man överdriver.
far, son o black&decker en oslagbar kombo :wub:

Borra i massiva tak är ett **** rent ut sagt! Har du provat med sprillans nytt kvalitétsborr? Hade samma problem som dig när jag skulle sätta upp min första projektor i massivt tak. Hade en skil-borrmaskin och dåliga borr och det gick åt %&¤/%##%. Något frustrerad och genomsvett åkte jag iväg och hämtade en Gewalt modell större och då funkade det med samma borr utan problem. För ett tag sedan var det dags igen när jag köpte nytt och jag beslutade då att ge Skil chansen igen men med nytt borr. Det gick då vägen tack vare nytt borr:)! Så om du inte orkar vänta så kan det vara ett försöksalternativ.

Postad 12 januari 2008 - 10:20

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

• 2 384 inlägg
  • 0

Det som jag funderar mest på är att bilden är lite sne i nederkant, projektorn står inte centrerad mot duken nu utan mer åt vänster så linsen hamnar lite förskjutet. Ska man inte kunna justera det på projektorn..jag har använt lens-shift men det blir ingen skillnad, inte heller med keystone funktionen, den ser mer ut o va till för om man har projektorn lägre placerad.

Duken och projen måste vara linjära mot varandra annars blir bilden "snedd" .

Postad 12 januari 2008 - 13:04

new-B
  • new-B
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Borra i massiva tak är ett **** rent ut sagt! Har du provat med sprillans nytt kvalitétsborr? Hade samma problem som dig när jag skulle sätta upp min första projektor i massivt tak. Hade en skil-borrmaskin och dåliga borr och det gick åt %&¤/%##%. Något frustrerad och genomsvett åkte jag iväg och hämtade en Gewalt modell större och då funkade det med samma borr utan problem. För ett tag sedan var det dags igen när jag köpte nytt och jag beslutade då att ge Skil chansen igen men med nytt borr. Det gick då vägen tack vare nytt borr:)! Så om du inte orkar vänta så kan det vara ett försöksalternativ.

tack för tipset! men farsan hade lite dåligt samvete för att han tog mig med en nypa salt igår o dök upp idag med en hiltimaskin ;) så då var det bara o börja borra då!

Postad 15 januari 2008 - 18:26

new-B
  • new-B
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

tack för svar david. orkar inte vänta på fler :D så man får väl se om man blir en stolt ägare till pannan med en 90"duk nästa vecka :) . då ska jag passa på att lägga upp lite fina bilder på mitt nya klipsch system också :P

Då får du kolla om bilden blir sämre om man kör maximal horisontell lensshift också, verkar inte vara någon annan som vill svara på det ;)

tja! har äntligen fått ordning på allt. dock ska jag inte lägga upp bilder ännu för det känns inte klart men det jag kan säga är att jag inte tycker att det blir nå sämre bild alls med maximal horisontell lensshift, varken upp eller ned. sedan kan man dra ihop bilden på kanterna både uppe och nere utan någon som helst märkbar förlust av bildkvalité. (i 1080p nedskalat förstås).

vanligt format rekommenderas inte då jag upplevde att bilden var lite brusig/knastrig, beror väl förstås på hur kinkig man är men så blev det med grundinställningarna iaf. så med dem inställningarna jag kör nu så är det bluray som gäller eller spel.

Postad 15 januari 2008 - 18:51

davidandersson
  • davidandersson
  • Lärjunge

• 426 inlägg
  • 0

tack för svar david. orkar inte vänta på fler :D så man får väl se om man blir en stolt ägare till pannan med en 90"duk nästa vecka :) . då ska jag passa på att lägga upp lite fina bilder på mitt nya klipsch system också :P

Då får du kolla om bilden blir sämre om man kör maximal horisontell lensshift också, verkar inte vara någon annan som vill svara på det ;)

tja! har äntligen fått ordning på allt. dock ska jag inte lägga upp bilder ännu för det känns inte klart men det jag kan säga är att jag inte tycker att det blir nå sämre bild alls med maximal horisontell lensshift, varken upp eller ned. sedan kan man dra ihop bilden på kanterna både uppe och nere utan någon som helst märkbar förlust av bildkvalité. (i 1080p nedskalat förstås).

vanligt format rekommenderas inte då jag upplevde att bilden var lite brusig/knastrig, beror väl förstås på hur kinkig man är men så blev det med grundinställningarna iaf. så med dem inställningarna jag kör nu så är det bluray som gäller eller spel.

Tack för att du kollade det! Hoppas du är nöjd med ditt inköp.

Postad 15 januari 2008 - 22:52

Unregistered1594247d
  • Unregistered1594247d
  • Lärjunge

• 302 inlägg
  • 0
Det här kanske är lite fel tråd att fråga i, men kör på i alla fall.
Är sugen på en Panasonic PT-AX200. Har kikat på en del andra men den här verkar ge grymt mycket för pengarna. Om jag nu köper AX200 så blir det nog ett PS3 med blueray också. Dock undrar jag över vad man bör ha för avstånd för att ha en duk runt 90"?

Ska snart flytta till en tvåa och är orolig över att rummet ska vara förlitet för en projektor. Bör jag satsa på 42" TV istället trots att det är Panasonic PT-AX200 jag är mest sugen på?

Postad 16 januari 2008 - 01:50

mysen_
  • mysen_
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
ni som har köpt, är ni inte rädda för det här med "utmattade lcd paneler". det är det ända som just nu gör att jag till och från tvivlar på att trycka på "beställ" knappen. :)

Postad 16 januari 2008 - 05:13

Gucci
  • Gucci
  • Forumräv

• 603 inlägg
  • 0

ni som har köpt, är ni inte rädda för det här med "utmattade lcd paneler". det är det ända som just nu gör att jag till och från tvivlar på att trycka på "beställ" knappen. :)

Hehe jag e livrädd så bara att det står i manualen att om du använder den under mer än 5 timmar per dag så kan panelerna dö inom ett år såg till att jag inte ville ha den, även fast bilden var riktigt skön på den, såg den i affär...

Postad 16 januari 2008 - 06:48

stinger32
  • stinger32
  • Forumräv

• 529 inlägg
  • 0
hua tur att man köpte en Dlp då.

Postad 16 januari 2008 - 09:14

torkel_b
  • torkel_b
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Det här kanske är lite fel tråd att fråga i, men kör på i alla fall.
Är sugen på en Panasonic PT-AX200. Har kikat på en del andra men den här verkar ge grymt mycket för pengarna. Om jag nu köper AX200 så blir det nog ett PS3 med blueray också. Dock undrar jag över vad man bör ha för avstånd för att ha en duk runt 90"?

Ska snart flytta till en tvåa och är orolig över att rummet ska vara förlitet för en projektor. Bör jag satsa på 42" TV istället trots att det är Panasonic PT-AX200 jag är mest sugen på?

Du kan räkna på avstånd, dukstorlekar mm här: http://www.projector...culator-pro.cfm

Postad 16 januari 2008 - 16:18

mattdigi
  • mattdigi
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Varför finns då "lens-shift"?
Trodde hela syftet med denna funktion (lens-shift) var att slippa montera projen i en helt pefekt "linjär" lösning.

Postad 16 januari 2008 - 17:35

davidandersson
  • davidandersson
  • Lärjunge

• 426 inlägg
  • 0

Varför finns då "lens-shift"?
Trodde hela syftet med denna funktion (lens-shift) var att slippa montera projen i en helt pefekt "linjär" lösning.

Tror han menar att de måste vara riktade på samma sätt. Lensshift gör ju att du kan flytta bilden åt sidan eller i höjdled, däremot kan ju inte duken vara monterad snett i taket, om du förstår...

Postad 16 januari 2008 - 21:46

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2 261 inlägg
  • 0
Projektorn måste vara vinkelrät mot duken både horisontellt och vertikalt annars får man problem med geometrin på bilden. Däremot behöver inte projektorn sitta mitt för den tänkta projiceringsytan när man har lensshift. Lenshift gör att man kan flytta bilden horisontellt och vertikalt utan att förvränga bilden, men det förutsätter att projektorn är vinkelrät mot projiceringsytan från början.

//P

Redigerat av peppelito, 16 januari 2008 - 21:49.

Postad 17 januari 2008 - 08:14

mattdigi
  • mattdigi
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Projektorn måste vara vinkelrät mot duken både horisontellt och vertikalt annars får man problem med geometrin på bilden. Däremot behöver inte projektorn sitta mitt för den tänkta projiceringsytan när man har lensshift. Lenshift gör att man kan flytta bilden horisontellt och vertikalt utan att förvränga bilden, men det förutsätter att projektorn är vinkelrät mot projiceringsytan från början.

//P

OK..då är jag med :-)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.