Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HTPC-chassin från Omaura

386 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Omaura TF5 (Svart) (Chassi) 1 7.5 (1) Inga priser
Omaura TF8 (Svart) (Chassi) 0 (0) Inga priser
Omaura TF HDD (Externa lagringschassin) 1 (0) Inga priser
Omaura OLED Display (Övrigt) 0 8.333332 (2) Inga priser
Omaura TF11 (Svart) (Chassi) 1 (0) Inga priser
Omaura TT (Svart) (Chassi) 5 8.333332 (2) Inga priser
3 relaterade trådar

Postad 28 March 2008 - 10:46

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Tråd för de intresserade av gruppköp att anmäla sig i: https://www.minhembi...howtopic=192944

Postad 28 March 2008 - 11:01

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

Den här finns, men den verkar riktigt dyr:
http://www.panasonic...dels/uj225b.asp
Google

Tack! Verkar som prisjakt inte fått in produkten ännu. Men ja, den är så in h-vete dyr! Hos datorfixarna tar de 7254 SEK, men den är ju trots allt inte bara blu-ray läsare utan den bränner i blu-ray också!
http://datorfixarna....oducts_id=11789

Jo, men det finns ju Blu-ray-brännare (Tray Loading) som är en tredjedel så dyra - tray-loadingen kan ju knappast kosta så mycket extra...

http://se.wesellcd.d...product_id=1579

Postad 28 March 2008 - 11:28

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Det är nog för att det inte finns så många modeller som de håller fantasipriser. Dell har dock börjat med slot-in blu-ray på sina modeller så vi kan ju hoppas att ökade kvantiteter betyder lägre priser.

Postad 28 March 2008 - 12:30

OWC
  • OWC
  • Beroende

• 1059 inlägg
  • 0

Jo, men det finns ju Blu-ray-brännare (Tray Loading) som är en tredjedel så dyra - tray-loadingen kan ju knappast kosta så mycket extra...

Poängen här är väl att TF5 är gjord för notebook-läsare, och då är utbudet mer begränsat.
Den där läsaren du länkade till passar tyvärr inte.

Postad 29 March 2008 - 12:52

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Grannen handlade en
och verkar helnöjd.

Postad 29 March 2008 - 17:47

OWC
  • OWC
  • Beroende

• 1059 inlägg
  • 0

Grannen handlade en

och verkar helnöjd.

Det verkar som TF5 även kräver slot-in, så valmöjligheterna sjönk ännu mer. :)

Postad 29 March 2008 - 19:59

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

Poängen här är väl att TF5 är gjord för notebook-läsare, och då är utbudet mer begränsat.
Den där läsaren du länkade till passar tyvärr inte.

Mitt inlägg var en kommentar till det jag quotade - "men den är ju trots allt inte bara blu-ray läsare utan den bränner i blu-ray också!". En Bluray-brännare behöver alltså inte kosta så mycket, slot-in som inte bränner är inte heller så dyr. Som påpekat är det låg tillgång som ger högt pris, ett tag, sedan sjunker priset alltid hastigt.

Postad 31 March 2008 - 12:06

Slobby
  • Slobby
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Kan inte detta vara något till en TF5a?
http://www.sonynec-o...t...=full&id=67

//Patrik

Postad 01 April 2008 - 13:03

Slobby
  • Slobby
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Verkar inte detta vara VÄLDIGT prisvärt?
Är det någon som vet mer om denna IT firma, är det bluff?

Nu har jag inte räknat på priset, det är kanske rimligt.

http://www.blocket.s...611.htm?ca=15_s

Nu lanserar vi nästa generation av Hemmabio-PC med nya AMD 780G grafikrets och Radeon HD3200 Grafikkort. Lovprisad i media för bästa kretslösning för AMD och FUll HD uppspelning. Till och med en relativt sett långsam processor klarar av att spela full hd från hdmi-porten. Det är mycket snabb dator med senaste teknik och fyra processorkärnor. Baserad på AMD Phenom QC processor och det helt nya moderkortskretsen AMD 780G med integrerad grafik samt stöd för Hybrid-Crossfire teknik. Du kan utöka med ett separat Radeon HD3450/3650 grafikkort för mycket hög prestanda 3D grafik och spel. Förutom absolut senaste teknik så får du ett mycket snyggt och tyst chassi från Omaura i äkta HTPC stil endast 100mm högt.

Fakta:
- Asus moderkort med AMD 780G chipset
- AMD Phenom QC 9500 4 kärnor 2.2GHz
- 4x512KB + 2MB L3 cache minne
- 4GB DDR2 PC6400 minne (2x2GB)
- AMD 780G/SB700 chipset
- Radeon HD3200 Grafik Hybrid-Crossfire X
- Stöd för Crossfire X
- 1xPCI Express x16 2.0 kortplats
- 500GB Sata-2 3 GB/S hårddisk
- 20X Sata Lightscribe DVD-Brännare
- VGA/HDMI och DVI kontakter för bildskärm/TV
- 6st USB anslutningar (4st till option)
- 7.1 Ljudkort med HD audio
- koax och optisk HD audio anslutning
- Över 105db S/N
- 460W Nätdel m 120mm fläkt, tyst.
- AM2 Cpu kylare för lågt ljud bra kylning
- Mkt stor fläkt i nätdelen
- Omaura chassi i standard HIFI format
- Storlek: 435x401x100mm (BxDxH)
- Option: 5.1 förstärkare i samma design
ansluts via USB!
- Många andra anslutningar och möjligheter
- Ubuntu Linux (senaste version)
- Förinstallerad och körklar m operativsystem

Finns på lager för omgående leverans,
i annat är leveranstiden är 1-2 arbetsdagar.

Vi kan även leverera datorn klar med digital-tv kort som med möjlighet att använda boxerabonnemang för inspelning/uppspelning i högkvalitet via HDMI t ex.

Priset inkluder moms och datorn är ny med kvitto samt 24 månadars garanti.
14dagars Support via e-mail eller telefon ingår. Frakt tillkommer.

Firmans hemsida:
http://www.revolve-it.se/

Verkar ganska "spartansk"...

//Patrik

Redigerat av Slobby, 01 April 2008 - 15:25.

Postad 02 April 2008 - 17:39

Unregistered91069091
  • Unregistered91069091
  • Användare

• 249 inlägg
  • 0
Idag kom äntligen mitt Morex. 10 dagar tog det från USA och hit, åkte på tull också :) men totalt blev det ändå rätt billigt på grund av dollarn.

La snabbt upp ett par bilder i galleriet, dålig kvalitet men ska ta bättre sen.
Återkommer med mer info vid installationen.

/Johan

Redigerat av Unregistered91069091, 02 April 2008 - 17:39.

Postad 02 April 2008 - 18:54

magpe824
  • magpe824
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

Jag har snokat lite: Revolve trade & design i Karlstad AB registrerades 2007-07-30, fysisk adress är Vikengatan 17 E 65228 KARLSTAD. I styrelsen finns en ordinarie ledamot, kvinna f. 1970, som också sitter i styrelsen för ett bolag vid namn Resident Beauty AB, med samma adress och registreringsdatum.

Hon har alltså ingen historia av konkurser bakom sig och adressen är riktig. Priset på datorn tycker iaf jag ser bra ut, men inte bedrägeri-varnings-bra :) Jag skulle våga handla därifrån.

Postad 03 April 2008 - 08:44

hellmelt
  • hellmelt
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

Jag har snokat lite: Revolve trade & design i Karlstad AB registrerades 2007-07-30, fysisk adress är Vikengatan 17 E 65228 KARLSTAD. I styrelsen finns en ordinarie ledamot, kvinna f. 1970, som också sitter i styrelsen för ett bolag vid namn Resident Beauty AB, med samma adress och registreringsdatum.

Hon har alltså ingen historia av konkurser bakom sig och adressen är riktig. Priset på datorn tycker iaf jag ser bra ut, men inte bedrägeri-varnings-bra :) Jag skulle våga handla därifrån.

Jag skulle kunna tänka mig att vara försökskanin för en beställning där... Jag har tänkt att skaffa mig en snygg och tyst HTPC, men har svårt att få tid till att samla info om lämpliga komponenter, och även dåligt med tid att göra själva bygget. Kanske ni andra på detta forum kan ge råd om denna lösning är lämplig för mig. Om jag får positiva svar snabbt kommer jag att lägga ordern snabbt.

Alltså, klarar denna HTPC följande:
  • Vista Media Center (jag fixar Windows licensen från annat håll)
  • 2 st Fire DTV-C (eller motsvarande) (ska köpas till)
  • Bild ut via HDMI för alla lägen
  • 1080p. Vilken frekvens ska funka när man ser på vanlig TV? 50 Hz? DVD (PAL)? Också 50 Hz?
  • 1080p 60 Hz
  • 1080p 24 Hz vid uppspelning av BD / HD-DVD
  • 1080p nerladdat material
  • BD / HD- DVD uppspelning (ska köpa ny Comboläsare för DVD/BD/HD-DVD)
  • Avkodning av H.264. Gör detta paket detta med CPU eller grafikkort?
  • Digitalt ljud ut, analog (stereo) ut. (Eller vore den USB-anslutna förstärkaren något för mig?)

Något annat jag borde tänka på?

Tacksam för svar / råd
hellmelt

Postad 04 April 2008 - 13:00

hellmelt
  • hellmelt
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

Jag har beställt :P
Fast jag bytte ut DVD-läsaren mot LGs som läser / bränner BD, samt läser HD-DVD. Lade på floppy DTV-C också.

Killen jag pratade med var mycket trevlig och pratsam, samtalet blev 47 minuter! Han verkade kunnig på hårdvara och trender inom detta, men verkade inte ha haft tid att tränga in så djupt i applikationerna, såsom Media Center eller Myth. Han installerar Ubuntu Linux och kollar att all hårdvara lirar som den ska.

Leveransen sker med bussgods mot efterkrav. Prylarna kommer på tisdag eller onsdag.

Huruvida detta blir prisvärt eller inte har jag ingen vidare koll på. Men jag har helt enkelt inte tid att sitta och surfa och välja komponenter, så det är värt en del att få ett paket som lirar ihop, och fungerar vid leverans.

Jag lär väl höra av mig om hur det går...

/hellmelt

Postad 04 April 2008 - 13:54

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

• 839 inlägg
  • 0
nu när auzentech är på väg att släppa sin hdmi x-tension i andra kvartalet så börjar HTPC bli aktuellt igen

Postad 04 April 2008 - 16:42

Unregistered91069091
  • Unregistered91069091
  • Användare

• 249 inlägg
  • 0
ok, ett par nya bilder i galleriet.

Nya grejer, nya problem....:)
Det följer inte med några distanser för att höja upp Morex-kretskortet från chassit vilket är lite konstigt eftersom det redan finns hål gjorda för det!

/Johan

Postad 07 April 2008 - 15:50

Unregistered91069091
  • Unregistered91069091
  • Användare

• 249 inlägg
  • 0
Ok, nu är Morex kittet på plats. Det blev bra till slut och väldigt väldigt tyst=0db. :)

Galleriet är uppdaterat med bilder.

Postad 08 April 2008 - 11:15

Dyfa
  • Dyfa
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Ok, nu är Morex kittet på plats. Det blev bra till slut och väldigt väldigt tyst=0db. :wacko:

Galleriet är uppdaterat med bilder.

Snyggt! ;)

mvh,
Daniel.

Postad 08 April 2008 - 17:41

Unregisteredba7ab0b3
  • Unregisteredba7ab0b3
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Håller på att fila på en lösning för Omaura TF5 chassit och läser denna tråd med stor glädje, men jag har inte sett så mycket snack om tv-kort. Jag skulle vilja ha ett tv-kort som tar emot analog tv (kabel-tv) och bild via s-video eftersom jag har en digitalbox, det vore även fint att kunna spela inpå en källa och kolla på den andra.

Vad är det som gäller vilka kort passar in i TF5:an? :)

Ett kort typ Hauppauge hvr-1300 http://www.hauppauge...ta_HVR1300.html eller är det usb tv-kort som gäller, antar att det bara är till att slänga in två olika tv kort om man känner för det.

/Robert

Postad 08 April 2008 - 22:55

Unregistered02db8051
  • Unregistered02db8051
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Jag har nu iaf inskaffat ett TF8 från webhallen, jag hade tänkte ta ett från inwarehouse där dom hade en för ca 1100kr (hade en liten skada på framsidan). Men efter att dom "byggde om" sidan så har Omaura försvunnit helt från deras sortiment.
Jag har än så långe bara köpt moderkort och blue ray spelare, som hårddisk blir det nog WD3200AAKS 16MB 320GB med singel platter och CPU 4850e som kommer inom dagarna (hoppas jag iaf). Det kändes overkill med att köpa en Phenom 9850 BE som jag sedan skulle få tampas med att hitta en värdig kylare till.
Något som jag vart besviken över är att jag inte fick det nya modifierade bakplåten. Skyddsgallret på sidan med dom små 60mm fläktarna satt löst, så det rasslade bra ihop med de otroligt höga ljudet fläktarna ger ifrån sig. Och tittar man över på andra sidan hur dom har satt fast gallret, så är det någon rosa epoxy. Det ser inte så genomtänkt ut och väldigt oproffisionellt ut med andra ord. Jag har fyllt i en sk "ticket" och skickat till dom, får se om man får något svar. Kan även påpeka att det saknades gummibussningar till den andra "hårddiskburen". Fler minus får den pga det fortfarande saknas manual.

Ingen bra start för mig, eller är det så här ni andra har upplevt den med? Tur att chassit är sååå snygg utvändigt, annars hade jag nog ledsnat och lämmnat tillbaka den.

Redigerat av Unregistered02db8051, 08 April 2008 - 23:00.

Postad 09 April 2008 - 07:42

Dyfa
  • Dyfa
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Jag har nu iaf inskaffat ett TF8 från webhallen, jag hade tänkte ta ett från inwarehouse där dom hade en för ca 1100kr (hade en liten skada på framsidan). Men efter att dom "byggde om" sidan så har Omaura försvunnit helt från deras sortiment.
Jag har än så långe bara köpt moderkort och blue ray spelare, som hårddisk blir det nog WD3200AAKS 16MB 320GB med singel platter och CPU 4850e som kommer inom dagarna (hoppas jag iaf). Det kändes overkill med att köpa en Phenom 9850 BE som jag sedan skulle få tampas med att hitta en värdig kylare till.
Något som jag vart besviken över är att jag inte fick det nya modifierade bakplåten. Skyddsgallret på sidan med dom små 60mm fläktarna satt löst, så det rasslade bra ihop med de otroligt höga ljudet fläktarna ger ifrån sig. Och tittar man över på andra sidan hur dom har satt fast gallret, så är det någon rosa epoxy. Det ser inte så genomtänkt ut och väldigt oproffisionellt ut med andra ord. Jag har fyllt i en sk "ticket" och skickat till dom, får se om man får något svar. Kan även påpeka att det saknades gummibussningar till den andra "hårddiskburen". Fler minus får den pga det fortfarande saknas manual.

Ingen bra start för mig, eller är det så här ni andra har upplevt den med? Tur att chassit är sååå snygg utvändigt, annars hade jag nog ledsnat och lämmnat tillbaka den.

Trist. :) Men om gallret sitter löst tycker jag du skall reklamera den i all fall.

Bakplåten ska man kunna få genom en support ticket om man köpt en TF8 från den första batchen. 60mm-fläktarna kan du strunta i. Jag blev rekommenderad av Omaura att inte koppla in dem, då de kommer att plockas bort från de nyare versionerna. Mina galler sitter som berg, och jag ser inga spår efter epoxy.

Lycka till i alla fall.

mvh,
Daniel.

Postad 09 April 2008 - 09:15

Unregistered02db8051
  • Unregistered02db8051
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Dyfa, jo visserligen ska man reklamera när något är fel. Men eftersom det bara rörde sig om en del, som sitter fast och kommer knappast att bli exponerad om jag inte väljer att köra utan takplåt. Så valde jag att fixa det med lite transparent epoxy.
Backplåten skulle ju skickas med alla chassin som såldes efter vecka X något. Jag funderar starkt på att montera en 120-140mm fläkt under locket som insugsfläkt och låta dom två 80mm fläktarna knuffa ut varmluften.

Postad 09 April 2008 - 09:37

Dyfa
  • Dyfa
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Dyfa, jo visserligen ska man reklamera när något är fel. Men eftersom det bara rörde sig om en del, som sitter fast och kommer knappast att bli exponerad om jag inte väljer att köra utan takplåt. Så valde jag att fixa det med lite transparent epoxy.
Backplåten skulle ju skickas med alla chassin som såldes efter vecka X något. Jag funderar starkt på att montera en 120-140mm fläkt under locket som insugsfläkt och låta dom två 80mm fläktarna knuffa ut varmluften.

Troligen är det chassin som tillverkats efter vecka X.

Ingen dum ide med en stor fläkt under locket. Jag har vänt 80mm-fläktarna till utblås, men TV-bänken är så trång att de har svårt att knuffa luften någonstans. Blir att köpa ny bänk. :)

Dessutom har jag min TFHDD ovanpå TF8:an, vilket förmodligen hindrar luftflödet ännu mer...

Lägg gärna upp lite bilder från ditt bygge!

mvh,
Daniel.

Postad 10 April 2008 - 15:56

markved
  • markved
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Hon har alltså ingen historia av konkurser bakom sig och adressen är riktig. Priset på datorn tycker iaf jag ser bra ut, men inte bedrägeri-varnings-bra :D Jag skulle våga handla därifrån.

Jag har beställt :P
Fast jag bytte ut DVD-läsaren mot LGs som läser / bränner BD, samt läser HD-DVD. Lade på floppy DTV-C också.

Killen jag pratade med var mycket trevlig och pratsam, samtalet blev 47 minuter! Han verkade kunnig på hårdvara och trender inom detta, men verkade inte ha haft tid att tränga in så djupt i applikationerna, såsom Media Center eller Myth. Han installerar Ubuntu Linux och kollar att all hårdvara lirar som den ska.

Leveransen sker med bussgods mot efterkrav. Prylarna kommer på tisdag eller onsdag.

Huruvida detta blir prisvärt eller inte har jag ingen vidare koll på. Men jag har helt enkelt inte tid att sitta och surfa och välja komponenter, så det är värt en del att få ett paket som lirar ihop, och fungerar vid leverans.

/hellmelt

Hur gick det med din beställning, har du fått din HTPC?
Funderar själv på att bespara tid på att bygga och beställa därifrån om företaget är ok.

/Mankan

Postad 13 April 2008 - 16:48

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0
Dyfa, jperss och andra med Omaura-chassi - hur är läsbarheten på OLED-skärmen från ca 3 m?

Postad 13 April 2008 - 18:07

Unregistered91069091
  • Unregistered91069091
  • Användare

• 249 inlägg
  • 0
Jag sitter ca 2,5 m ifrån mitt chassi och har inga problem med att läsa vad som står där.

/Johan

Postad 13 April 2008 - 18:19

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0
Fint, det är knappa 3 m för mig. Då är det bara att invänta TF11 och skatteåterbäringen då...

Postad 13 April 2008 - 19:40

Unregistered91069091
  • Unregistered91069091
  • Användare

• 249 inlägg
  • 0
Kan väl påpeka för er som är intresserade att jag nu låtit HTPC'n stå på sen jag installerade Morex kittet och det har fungerat kanon. Har även testat att köra lite HD material som även det funkat perfekt. ;)

/Johan

Postad 14 April 2008 - 15:29

andersos
  • andersos
  • Mästare

• 3199 inlägg
  • 0
Hörs det mycket från TF5'an jperss10? Kanske svårast att få en tyst dvd läsare ...

Postad 14 April 2008 - 20:42

Unregistered91069091
  • Unregistered91069091
  • Användare

• 249 inlägg
  • 0

Hörs det mycket från TF5'an jperss10? Kanske svårast att få en tyst dvd läsare ...

Jag hör inte HTPC'n, Tv'n låter högre :P
Men som du påpekade så är DVD-läsaren den som väsnas mest när den används och dom är överlag svåra att få tyst på.

Postad 15 April 2008 - 13:44

Unregisteredbf0fd123
  • Unregisteredbf0fd123
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Hon har alltså ingen historia av konkurser bakom sig och adressen är riktig. Priset på datorn tycker iaf jag ser bra ut, men inte bedrägeri-varnings-bra :lol: Jag skulle våga handla därifrån.

Jag har beställt :D

/hellmelt

Hur har det gått?

Vad gick ditt paket på?

Kommer du använda dig av USB förstärkaren?

Såå nyfiken :D

/Patrik

Postad 16 April 2008 - 00:09

kusling
  • kusling
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0

Dyfa, jperss och andra med Omaura-chassi - hur är läsbarheten på OLED-skärmen från ca 3 m?

jag undrar detsamma, syns OLEDen bra eller är en VFD bättre ur ren läsbarhetssynpunkt kanske?
dock är ju oled så mkt snyggare...

Jag har inget omaura chassi utan ett HFX Mini och funderar på vilken jag ska fixa, omaura oled eller iMON VFD (båda passar)

Postad 16 April 2008 - 06:38

Dyfa
  • Dyfa
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

jag undrar detsamma, syns OLEDen bra eller är en VFD bättre ur ren läsbarhetssynpunkt kanske?
dock är ju oled så mkt snyggare...

Jag har inget omaura chassi utan ett HFX Mini och funderar på vilken jag ska fixa, omaura oled eller iMON VFD (båda passar)

Tyvärr är programvaran från Omaura fortfarande i beta-stadiet, men enligt uppgift kommer man kunna skapa egna "themes" för att ställa in storlek på fonter och liknande. Så om man vill kan man får jättestor text som scrollar över hela displayen. Eller så kan man ha en massa ikoner och annat lull-lull och ha mindre text.

De skall släppa ett SDK till den, vilket borde resultera i massa kreativa finesser. Equalizer, väderinformation och annat pratas det om.

mvh,
Daniel.

Postad 16 April 2008 - 07:39

andersos
  • andersos
  • Mästare

• 3199 inlägg
  • 0
Ett exempel på vad man enkelt kan göra med OLED'en.

Postad 17 April 2008 - 13:45

Veidit
  • Veidit
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Då jag tänkte köra med dessa dvb-c korten och linux: http://www.dvbshop.n...nbedienung.html
Behöver jag då 11:a chassiet eller går det bra med 8:n?

Postad 17 April 2008 - 22:00

andersos
  • andersos
  • Mästare

• 3199 inlägg
  • 0
8'an tar bara lågprofilskort så då blir det 11'an för dig.

Postad 19 April 2008 - 14:32

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

Funderar själv på att bespara tid på att bygga och beställa därifrån om företaget är ok.

/Mankan

Ja, det vore ju intressant att veta...

Postad 20 April 2008 - 01:00

Unregistered6ae6c602
  • Unregistered6ae6c602
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Ja, det vore ju intressant att veta...

Samma här, är görintresserad av att höra hur det gick :)

En fråga: i min tv-bänk har jag ett 13.5 cm på höjden, 48 cm på bredden tomt utrymme där jag ev tänkte trycka in en TF8:a. Tv-bänken är öppen fram- och baktill. Kommer detta att räcka eller behöver jag fixa cirkulationen på ngt bättre sätt?

Redigerat av Unregistered6ae6c602, 20 April 2008 - 01:00.

Postad 21 April 2008 - 10:20

Dyfa
  • Dyfa
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

En fråga: i min tv-bänk har jag ett 13.5 cm på höjden, 48 cm på bredden tomt utrymme där jag ev tänkte trycka in en TF8:a. Tv-bänken är öppen fram- och baktill. Kommer detta att räcka eller behöver jag fixa cirkulationen på ngt bättre sätt?

Det blir i tajtaste laget. I alla fall på höjden. TF8:an har ventilationshål uppåt och åt sidorna. Du får ju några cm på varje sida, så det kanske räcker till för att få ett bra luftflöde, men jag är inte säker.

mvh,
daniel.

Postad 21 April 2008 - 12:23

Veidit
  • Veidit
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Någon som vet när TF11:an kommer in till Sverige?

Postad 22 April 2008 - 10:26

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0
Ljud är inte min starka sida, så därför hoppas jag att någon vänlig själ kan berätta om man kan koppla in högtalare direkt in i TFAMP, för att slippa en receiver?

Postad 22 April 2008 - 12:00

hellmelt
  • hellmelt
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

/Mankan

Jag har fått manicken, men inte mycket tid att testa, än mindre tid till att dokumentera och rapportera här i forumet. Jag ska försöka återkomma med detaljerad info och kanske bilder. Några snabba kommentarer dock:
  • Killen på Revolve IT var mycket trevlig, kunnig och seriös, men pratsam som få! (Ring bara när du har gått om tid, och inte med dyrt abonnemang typ mobil.) Kändes verkligen inte som en bluff-firma.
  • Jag tror jag fick den första Omaura TF8 han byggde i, så han fick en hel del strul... Skönt för mig att slippa!
  • Han hade inte delar hemma som passade, så det blev rätt lång leveranstid
  • Jag fick ett kraftigare nätagg, bytte ut DVDn mot en bluray brännare, två fire-DTV med CA, så slutnotan blev rätt hög. Blu-Ray manicken var dyr...
  • Hårdvaran verkar funka fint, men fläktarna låter alldeles för mycket. Jag tror det är sidofläktarna. Diverse försök med gigabytes mjukvara resulterar i regel i systemkrasch, men jag hör att det händer något med fläktarna i alla fall. Men även om de går ner i varv är ljudet rätt "rått". Jag funderar på att byta ut dem mot någon tystare variant. Jag ska också se om det finns nyare utilities för Vista från GigaByte, som inte kraschar hela tiden.
  • Jag har ännu inte direkt granskat Revolve-ITs bygge, men sett (och hört från Revolve) att det blev j-lg trångt i lådan.

Så, ni behöver inte vara rädda för att handla från Revolve-IT, men var beredda på lite längre leveranstid, att systemet inte blir exakt enligt specen i annonsen, och se till att det är glasklart var priset blir innan han skeppar systemet.

/hellmelt

Redigerat av hellmelt, 22 April 2008 - 12:02.

Postad 22 April 2008 - 12:28

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

Ljud är inte min starka sida, så därför hoppas jag att någon vänlig själ kan berätta om man kan koppla in högtalare direkt in i TFAMP, för att slippa en receiver?

En reciever kan sägas vara en radio + förstärkare, TFAMP är en förstärkare. Så ja, den är för att koppla högtalare till.

Postad 22 April 2008 - 12:54

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0

En reciever kan sägas vara en radio + förstärkare, TFAMP är en förstärkare. Så ja, den är för att koppla högtalare till.

Ok, första meningen har jag koll på, riktigt så illa är det inte. Fint.

Om man skaffar sig TF11, finns det då något slags "förstärkarkort" som man kan montera i 11:an för att kunna koppla högtalarna direkt dit, för att slippa TFAMP? Med TFAMP kanske flexibiliteten ökar om det finns möjlighet att koppla in en extern enhet direkt på den, men jag vill skanna av marknaden först innan jag bestämmer mig.

EDIT: Alienware verkar ha en sådan htpc, så det verkar finnas. Någon som kan komma med mer input och göra mig lite klokare?

Redigerat av Berkan, 22 April 2008 - 12:55.

Postad 24 April 2008 - 14:59

Slobby
  • Slobby
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Är det någon mer här på forumet som har byggt en TF5? Jag håller på att sätta samman min som bäst, men jag får tyvärr inte igång den. Jag har läst om andra liknade problem på Omauras hemsida, men då var det med Seasonic nät agg. Jag tror att jag har samma problem som han hollie http://www.omaura.co...ic.php?f=6&t=56

Så min fråga är vilka nät agg funkar med Gigabytes GA-MA78GM-S2H?

//Patrik

Postad 24 April 2008 - 16:43

hygren
  • hygren
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Vad kör ni med för nätdelar? Jag tänkte köra ett mATX-kort och [email protected] GHz, integrerad grafik, en hdd, etc.. Räcker ett 200W? Vilket av de här är tyyyyyyst? https://www.prisjakt...egori.php?l=437

Postad 24 April 2008 - 17:07

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0

Är det någon mer här på forumet som har byggt en TF5?
//Patrik

Jperss kör väl med tf5 om jag inte minns fel?

Postad 24 April 2008 - 17:59

Slobby
  • Slobby
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Jo,det vet jag... Köpte faktiskt hans gamla psu.
Men jag har märkt nu att om jag "juckar" på sladden så går maskinen igång ca 5 sekunder för att sedan vara stendöd. Kollade med en volt meter, den slutar att ge ström helt enkelt. Vet inte riktigt vad det är eller vad som kan va fel.

Såg även att min minnen var 0,5 millimeter för höga. ;)

//Patrik

Postad 24 April 2008 - 19:51

Unregistered91069091
  • Unregistered91069091
  • Användare

• 249 inlägg
  • 0

Men jag har märkt nu att om jag "juckar" på sladden så går maskinen igång ca 5 sekunder för att sedan vara stendöd. Kollade med en volt meter, den slutar att ge ström helt enkelt. Vet inte riktigt vad det är eller vad som kan va fel.

Ditt moderkort ligger inte och kortsluter någonstans, låter lite som det? Normalt skickar en PSU inte ut spänning om den inte har riktig kontakt. Jag har även som du läst att det varit problem med Gigabytes GA-MA78GM-S2H kortet. Det kan inte vara så enkelt att ett av stiften hoppat loss i kontakten och alltså inte har riktig kontakt?
Men att den går ca 5 sekunder verkar även som om det är något problem med självtesten i moderkortet. Kommer du till "pipet"?

/Johan

Postad 25 April 2008 - 06:32

Slobby
  • Slobby
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Ja, det kan ju vara ett jordproblem, jag har en "svetsmutter" i chassiet som inte sitter fast. Och jag misstänker att nästan alla fästen på MBt är just jordpunkter.
Nä, jag kommer inte så långt att det blir ett pip från MBt.
Är det någon som vet någon punkt som jag kan mäta på, för att se om jag har spänning till MBt?

Nu är ju det inte så jätte akut, då jag måste fixa nya minnen. Synd då de jag har känns otroligt gedigna.

//Patrik

Postad 25 April 2008 - 09:05

Slobby
  • Slobby
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Undrar om detta kan vara problemet...
http://www.silentpcr...le28-page5.html

Låter onekligen som något sådant.

//Patrik

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.