Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vi Vinylsamlare

3715 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 juli 2008 - 19:23

Thuyner
  • Thuyner
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0
Nu har det varit tyst här länge!

Var på loppis innan idag. Blev skivor för 60 kr - Efter lite prutning, så klart! ;)

The Alan Parsons Project - The Best Of
Bee Gees - Spirits Having Flown
Billy Idol - Whiplash Smile
Bob Marley & The Wailers - Uprising
Booty People - Booty People
Bros - Push
Chris de Burgh - Man on the Line
Dire Straits - Alchemy/Live
Dire Straits - Brothers In Arms
Jacksons - It's Here
"Music Machine"
Mike Oldfield - Crises
Mike Oldfield - Discovery
Mike Oldfield - The Killing Fields: Original Film Soundtrack
Nazareth - Hair of the Dog
Space - Just Blue
The Temptations - Hear To Tempt You
Tracy Chapman - Crossroads

Ungefär hälften är till brorsan. Marley-skivan var i mycket gott skick, så den kommer han nog bli glad för.

FreddyKing, hur har det gått med din vinylbox? :)

Postad 29 juli 2008 - 02:08

Unregistered1533
  • Unregistered1533
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Ursäkta en skeptiker

JA, jag vet jag är som en katt bland er hermeliner. jag lägger alla mina CD-låtar på Hårddisk (för slippa byta skiva stup i kvartern)
Har också haft en vinylsamling, sålde 2 papperskassar med LP och singlar för 100kr och det innan MP3 kom till vår stad

Nu undrar jag om man skall spela upp en vinyl hur bra skivspelare måste man ha för att inte bli störd av de eländiga brummande mellan spåren och framförallt till första spåret. Jag minns att det var en av många sälj argument för CD när det kom.

Det är så att jag är svag för 60 och 70 tals svensktopp, Finns dom bland beg vinyl butiker eller är det bara audiofil-låtar som säljs. Är det någon som vet om svensktopps LP och singlar finns kvar som begagnat

mvh

Postad 29 juli 2008 - 03:45

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0
Hej,

Vilken kul tråd. Fråga: I min gamla LP samling finns det en hel del bra skivor som jag köpt på Nice Price. Ni vet, innerpåsen visar bilder på andra billiga skivor. På innerpåsen på min coola bob Dylan skiva finns Bonni Tyler med en laser som komemr genom öronen. Är dessa Nice Price pressningar sämre eller bättre än några andra pressningar?

Postad 29 juli 2008 - 03:50

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0
"Ursäkta en skeptiker

JA, jag vet jag är som en katt bland er hermeliner. jag lägger alla mina CD-låtar på Hårddisk (för slippa byta skiva stup i kvartern)
Har också haft en vinylsamling, sålde 2 papperskassar med LP och singlar för 100kr och det innan MP3 kom till vår stad

Nu undrar jag om man skall spela upp en vinyl hur bra skivspelare måste man ha för att inte bli störd av de eländiga brummande mellan spåren och framförallt till första spåret. Jag minns att det var en av många sälj argument för CD när det kom.

Det är så att jag är svag för 60 och 70 tals svensktopp, Finns dom bland beg vinyl butiker eller är det bara audiofil-låtar som säljs. Är det någon som vet om svensktopps LP och singlar finns kvar som begagnat"

Det är nog svårt att bli av med allt brum.

Skulle tro att gammal dansbandsmusik är lättare att få tag på än rock etc, eftersom de som köper och samlar vinyl ofta är yngre och inte intresserad av dansbandsmusik.

Postad 29 juli 2008 - 08:40

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

• 528 inlägg
  • 0

Ursäkta en skeptiker

Det är så att jag är svag för 60 och 70 tals svensktopp, Finns dom bland beg vinyl butiker eller är det bara audiofil-låtar som säljs. Är det någon som vet om svensktopps LP och singlar finns kvar som begagnat

mvh

En Pro-Ject Debut eller Rega 1 är riktigt bra och säljs av många Hi-Fi butiker. En begagnad Skivspelare kan vara ett alternativ, då dom brukar vara billiga. Leta efter märkesspelare tex Thorens, Pioneer och Dual. Välj i första hand någon av dessa med lådan gjort i trä. Det är bättre ljud och skivspelaren blir stabilare än dom enklare som är gjorda i plast. Räkna med i kostnaden att du får köpa nu nål till en begagnad skivspelare.

När det gäller svenstoppsartister, är min egen erfarenhet att det finns riktig mycket av dessa i begagnatbackarna hos vinylsäljarna. En del skivaffärer har också pra priser på beg vinyl, om man letar efter annat än 60- 70-tals rock. Tex brukar man hitta riktigt fina exemplar för 5 - 10kr styck av skivor från 80- och 90-talet.

Jag spelar vinylskivor för att det är roligare och mer pyssel att hålla på med. Finns inte något bättre än att komma hem från jobbet och plocka fram en LP skiva och sätta sig i soffan, lyssna och studera omslaget.

Det finns även en hel del utgåvor på vinyl av nya CD skivor. Men dessa måste extra beställas på skivaffären, eftersom efterfrågan inte är så stor.

Postad 29 juli 2008 - 12:30

Unregistered1092
  • Unregistered1092
  • Veteran

• 1 623 inlägg
  • 0
Jorlsafar som jag sett så brukar oftast myrorna , second hand & dom har mycket av den typen av musik så att dom till & med skulle kunna gödsla med skivorna.

Tyvär så är det presis som du säger att det är lite svårare att få tag i hårdrocks skivor.

Men jag tycker absolut inte att det har så mycket med åldern på personerna att göra om dom samlar på sånt eller ej!

Men nu vill jag gärna sticka in med en liten fråga.

Jag har sett att det finns ett par nya fina skivor på marknaden dock vet jag inte om båda 2 är släppta.
Men är det någon som vet om Mötley crues nya skiva Saints of Los Angeles finns att få tag i på 180grams vinyl?

Eller Metallicas nya skiva Metallica Death Magnetic.
Jag har tyvär inte sett nåt om dom skivorna på vinyl varken på ginza eller cdon som säljer mycket.

Postad 30 juli 2008 - 18:37

Unregisteredd0be17d5
  • Unregisteredd0be17d5
  • Lärjunge

• 450 inlägg
  • 0

Jorlsafar som jag sett så brukar oftast myrorna , second hand & dom har mycket av den typen av musik så att dom till & med skulle kunna gödsla med skivorna.

Tyvär så är det presis som du säger att det är lite svårare att få tag i hårdrocks skivor.

Men jag tycker absolut inte att det har så mycket med åldern på personerna att göra om dom samlar på sånt eller ej!

Men nu vill jag gärna sticka in med en liten fråga.

Jag har sett att det finns ett par nya fina skivor på marknaden dock vet jag inte om båda 2 är släppta.
Men är det någon som vet om Mötley crues nya skiva Saints of Los Angeles finns att få tag i på 180grams vinyl?

Eller Metallicas nya skiva Metallica Death Magnetic.
Jag har tyvär inte sett nåt om dom skivorna på vinyl varken på ginza eller cdon som säljer mycket.

Mötley crue senase finns inte på vinyl och kommer säkerligen inte att pressas på vinyl heller.

Metallicas kommande "death magnetic" släpps i en 5Lp box, runt 700kr. finns att boka hos t.ex cdon.com

Postad 30 juli 2008 - 19:07

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3 928 inlägg
  • 0

Brummande? Då vet inte jag vad du haft för skivspelare innan. Det ska inte brumma.

Redigerat av Unregisterede10e9503, 30 juli 2008 - 19:09.

Postad 31 juli 2008 - 23:01

Unregistered3e7545bd
  • Unregistered3e7545bd
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Är ny i det så kallade vinylträsket, men fick tag på Hellacopters USA release utav Rock and Roll Is Dead, och det är en speciell känsla med vinyl. Två tummar upp.

Postad 31 juli 2008 - 23:44

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3 928 inlägg
  • 0
Ropade in härom dagen på Ebay, Usa:

Kiss; Double Platinum, $ 7.00
Survivor; Eye of the Tiger, $ 0.99
Starz; Starz, $ 3.25
Accept; Balls to the Walls, $ 3.00

Det sura är ju att frakten blir mycket mer än själva skivorna, men så är det.

Allt som allt gick det på 41.24 USD = 250 SEK
vilket ger ett snittpris på 62.50 SEK, ganska okay, tycker jag.

Sen får man väl se vilket skick dom är i.

Postad 05 augusti 2008 - 16:22

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0
Hollyman & Hanoi Rocks & alla andra

var på Skivbörsen i V-ås idag och det hade kommit in en laddning "vinylrariteter" med bland annat Motley Crüe och andra klassiska hårdrocksband samt en del med Ramones. Kan det var intressant? Med raraiterer menar jag t ex portugalpressningar och demo/promo samt maxisinglar.

MVH

Postad 06 augusti 2008 - 09:49

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Universal Music ska tydligen nysläppa ett 80st "klassiker" på vinyl.
180 grammare med pris runt 200kr. Jag har sett att Steely Dan "Gaucho"
(en referens, har två ex av den redan :) ) Black Sabbath "Paranoid" ska släppas.

Någon som har sett den kompletta listan över de 80??

Postad 07 augusti 2008 - 19:18

spuj
  • spuj
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Hej alla!

Det här känns som rätt tråd att ställa min fråga i..

Fick en idé att jag ev. ska börja samla lite vinylskivor från några av mina favoritband, men jag är fullständigt nollad när det gäller LP-skivor.

Ibland är det ett virrvarr av releaser och nyutgåvor etc. Finns det sidor/kataloger som listar olika releaser från olika band? Jag skulle helst vilja börja samla på orginalutgåvorna, alltså de första pressningarna som gjordes av de olika albumen. Alla skivor har ju "katalognummer" om jag förstått saken rätt, står det alltid med någonstans på skivorna/fodral?

Opeth's nya skiva Watershed som ett exempel har jag läst är limiterad till 3000ex, gäller det worldwide eller bara i sverige? Vad gäller generellt sätt?

För att ge några exempel på band som jag gillar: Dimmu borgir, opeth, meshuggah...

All hjälp uppskattas ;)

Edit: Detta kanske är ltie off-topic, vad behövs förutom själva vinyl-spelaren för att kunna spela skivorna om jag har en reciever(försteg) och ett slutsteg? Har inte kunnat greppa vad ett RIIA-steg är..

Redigerat av spuj, 07 augusti 2008 - 20:43.

Postad 08 augusti 2008 - 16:07

Unregisteredd0be17d5
  • Unregisteredd0be17d5
  • Lärjunge

• 450 inlägg
  • 0

Hollyman & Hanoi Rocks & alla andra

var på Skivbörsen i V-ås idag och det hade kommit in en laddning "vinylrariteter" med bland annat Motley Crüe och andra klassiska hårdrocksband samt en del med Ramones. Kan det var intressant? Med raraiterer menar jag t ex portugalpressningar och demo/promo samt maxisinglar.

MVH

Allt Mötley Crüe (och annan hårdrock + ramones) är av intresse på vinyl, så kan du ordna fram lista o priser?
har även skickat ett PM så kanske kan ta det där?

Hej alla!

Det här känns som rätt tråd att ställa min fråga i..

Fick en idé att jag ev. ska börja samla lite vinylskivor från några av mina favoritband, men jag är fullständigt nollad när det gäller LP-skivor.

Opeth's nya skiva Watershed som ett exempel har jag läst är limiterad till 3000ex, gäller det worldwide eller bara i sverige? Vad gäller generellt sätt?

För att ge några exempel på band som jag gillar: Dimmu borgir, opeth, meshuggah...

Ang Opeth vinylerna så är det worldwide som gäller. de trycker ej upp olika vinyler för olika länder.
dimmu borgir gäller väl i princip samma sak, fast några av deras skivor har kommit som nyutgåvor på vinyl.

Lycka till med att samla på dig vinyler av dina favoritband, ingen dålig idé :rolleyes:

Postad 08 augusti 2008 - 16:11

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0
Hanoi har PM och jag vill gärna marknadsföra Skivbörsen. Ambitiösa och kunniga skivbutiker skall man stödja.

Postad 09 augusti 2008 - 22:12

Homse
  • Homse
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jaha ja, har smygläst tråden några gånger och tycker det är trevligt med vinyl. Är absolut ingen finlirare när det gäller vinyl men tycker att känslan är mycket skön när man lägger på en platta på spelaren.

Själv tycker jag dock att det är lite svårt att hitta och för den delen komma ihåg sidor på nätet som säljer vinylskivor så jag gjorde en blogg där jag listar upp olika butiker. (Den är helt nystartad så utbudet kan nog ses som ganska fattigt).

Hjälp mig gärna, rekommendera butiker som jag skall lägga upp på sidan så fler kan vara med och njuta av Era tips.

Sidan är: http://vinyler.blogg.se

Så ge mig feedback och tips tack! Hoppas att Ni kommer ha nytta av sidan!

//Rickard

Ps. Nu är det bara 3 v. kvar till skivmässan på Kåren i GBG :)

Postad 09 augusti 2008 - 23:53

Unregistereda808409a
  • Unregistereda808409a
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Homse: En ny butik i Göteborg: Disc Union.

Postad 10 augusti 2008 - 16:36

Unregistered1092
  • Unregistered1092
  • Veteran

• 1 623 inlägg
  • 0
En sak som skulle vara väldigt intresant om dom olika butikerna som det tipsas om här i tråden är.

1. Kan dom skicka grejerna via bussgods , posten.

2. Vad har dom för fraktpriser

Postad 10 augusti 2008 - 20:31

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3 928 inlägg
  • 0
Fasen vilka priser Discunion hade då! 175 spänn för en VG+ platta B) Skulle jag inte vilja ta i med tång ens. Borde inte kosta mer än 20 - 30:-

Näe, jag håller mig nog till E-bay och Tradera. Där är det ett större utbud och bättre priser. Och bättre skick, oftast.

Redigerat av Unregisterede10e9503, 10 augusti 2008 - 20:34.

Postad 10 augusti 2008 - 20:59

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0
hej,

vad gäller mitt tips om skivbörsen vet jag inte om de alls ägnar sig åt frakt etc och de har ingen hemsida.

Postad 11 augusti 2008 - 04:47

Unregistered7d60ed9f
  • Unregistered7d60ed9f
  • Lärjunge

• 415 inlägg
  • 0

Fasen vilka priser Discunion hade då! 175 spänn för en VG+ platta :P Skulle jag inte vilja ta i med tång ens. Borde inte kosta mer än 20 - 30:-

Näe, jag håller mig nog till E-bay och Tradera. Där är det ett större utbud och bättre priser. Och bättre skick, oftast.

Håller med, såg galet dyrt ut

Postad 11 augusti 2008 - 09:57

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3 928 inlägg
  • 0
Ja, och dessutom är många av skivorna japanska utgåvor. Vem vill ha det? Man vill ju ha från ursprungslandet.

Postad 12 augusti 2008 - 11:14

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Kanske jag tipsat om den här tyska internetbutiken tidigare:

http://www.hhv.de/

Helt OK priser, snabba pålitliga leveranser. Har köpt bla dessa vinyler
det senaste året:

- ZZ Top. Tres Hombres (Dom har fått in Fandango nu)
- Kari Braemnes. (Ljudet!!!!)
- Björk Greatest. (Väldigt bra ljud)
- Massive Attack Greatest. (Vem sa att det inte finns djupbas på vinyl?????)
- Kraftwerk. Tour the France.
mm mm.......

Sen en rolig sak som hände mig hos min lokale vinylhandlare, Rainbow Music i Solna:

Köpte en Hunters & Collectors vinyl i vintras. Klev in i fredags efter att inte varit i
butiken på hela sommaren. "Tjena, där är du ju. Jag har en present till dig". Så tar
han fram en T-shirt från Hunters & Collectors skandinavienturné 1988!!!!. HAn
hade hittat den i en kartong på lagret. Jag var på tre av konserterna 1988. Så
Ni kan förstå att jag älskar Rainbow Music :) . (Har gjort rejäla fynd där oxå)

Postad 12 augusti 2008 - 13:33

Unregistered15805724
  • Unregistered15805724
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Hej!

Skulle behöva lite hjälp/råd med försäljning av en skivsamling.
Farsan sitter på en samling med 2-300 LP-skivor, mestadels 60-70 psychrock och en hel del svensk progg.
Och nu vill han försöka göra sig av med denna samling, då han är i behov av pengar och finner inget större nöje med mesta delen av skivorna.

Har försökt lägga ut lite på eBay, men frakten sållar snabbt bort många potentiella köpare, och på tradera verkar det inte finnas något större intresse.

Därför ber jag nu er om hjälp hur man får detta sålt. Finns det någon intressent här rentav?
Ni är välkomna att kontakta mig via email , [email protected]

Bifogar en kort lista med ett urval av skivorna. Bild finns om ni vill se kvalitét.

Wooden Nickel (CS&N)
Crosby & Nash - Whistling down the wire
Octopus - The boat of thoughts
Fette Jahre - Lokomotive Kreuzberg
Kraan - ?
Eloy - Floating
Timewind - Klaus Schulze
Triumvirat - Illusions on a double dimple
Triumvirat - Old loves die hard
Triumvirat - Spartacus
Stomu Yamash'ta's - East wind
Marscape by Jack Lancaster and Robin Lumley
Secret Oyster - Straight to the krankenhaus
Peter Frampton - Im in you
T-rex - Get it on (gul vinyl)
The mystic moods - Erogenous
Zygoat - ?
Magma - Live
Magma - Köhntarkösz
Ceremony - An electric Mass // performed by Spooky Tooth
Sir Douglas Quintet - Live Love
Demon Thor - Written in the sky

Edit: Lade upp ett par av bilderna i mitt galleri.

Redigerat av Unregistered15805724, 12 augusti 2008 - 13:41.

Postad 12 augusti 2008 - 14:16

Unregistered1092
  • Unregistered1092
  • Veteran

• 1 623 inlägg
  • 0
Rillbur!

Jag tror säkert att det finns många som är intreserade här men varför finns det då ingen lista där man ser alla skivor?

Är det meningen att man ska sköta allt via mail eller?

Postad 12 augusti 2008 - 15:55

Unregistered15805724
  • Unregistered15805724
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Hej Hollyman.
Jag har inte haft tid (eller ork) att sammanställa en komplett lista. Ville bara se om någon hade några råd om var och hur man enklast går tillväga vid försäljning av skivorna.

Jag ska se vad jag kan göra åt listan när jag har tid över.

Edit: Ja, via mail låter vettigt!

Redigerat av Unregistered15805724, 12 augusti 2008 - 15:59.

Postad 14 augusti 2008 - 09:54

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3 928 inlägg
  • 0
Skrev ett mail till Disc Union där jag påtalade att jag tyckte dom hade höga priser på vinyler.

Hej!
Ni har alldeles för höga priser på vinyler. Vem vill betala 175
spänn för en VG+ platta som dessutom är en japansk utgåva? Japansk
när det gäller vinyler är ingenting positivt. Bäst låter dom vinyler
som är från ursprungslandet.

Här är svaret:

hej
tack för ditt trevliga mail.ser att du har god kännedom om skivor.
våra skivor märkta vg+ är det bästa du kan hitta efter ett nytt ex men
eftersom du inte har en aning om vad du pratar om så är väl det
bortkastad tid att förklara något för dig. hoppas du får en trevlig
fortsättning på sommaren

Liiite konstigt är det iaf när det på alla andra ställen finns både VG++, excellent och near mint mellan VG+ och new.
Men det tyckte dom inte att dom behövde förklara för mig ;) Har man inte en aning om vad man pratar om, som dom anser att jag inte har, så brukar man ta sig tid att förklara. Men jag antar att han blev stött :P

Postad 14 augusti 2008 - 10:39

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0
Fråga till alla vinylsamlare:

var kan kan jag få tag på Mogwais "Young Team" som nyligen återutgivits på vinyl, 4 x 45 rpm. Den verkar utgången på de olika näthandlare som jag frekventerar (bara vinylbutiken.se och amazon.co.uk i o f s).

Frågan är akut.

Postad 14 augusti 2008 - 11:02

Unregisteredd0be17d5
  • Unregisteredd0be17d5
  • Lärjunge

• 450 inlägg
  • 0

Skrev ett mail till Disc Union där jag påtalade att jag tyckte dom hade höga priser på vinyler.

Hej!
Ni har alldeles för höga priser på vinyler. Vem vill betala 175
spänn för en VG+ platta som dessutom är en japansk utgåva? Japansk
när det gäller vinyler är ingenting positivt. Bäst låter dom vinyler
som är från ursprungslandet.

Här är svaret:

hej
fortsättning på sommaren

Liiite konstigt är det iaf när det på alla andra ställen finns både VG++, excellent och near mint mellan VG+ och new.
Men det tyckte dom inte att dom behövde förklara för mig ;) Har man inte en aning om vad man pratar om, som dom anser att jag inte har, så brukar man ta sig tid att förklara. Men jag antar att han blev stött :P

Nu har jag inte en anig om vad Disc Union är för någon skivhandlare men skulle nog dra mig från att ha att göra med folk som svarar så otrevligt på de frågor man har. Men visst har du rätt.
Vg+ sedan Vg++. Ex, NM och Mint (som är = ny) så undrar hur de graderar sina skivor egentligen?

Postad 14 augusti 2008 - 11:20

Thuyner
  • Thuyner
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0

hej
fortsättning på sommaren

Kul med kompetent personal. Undrar om han väljer partner endast efter utseende också.

Allvarligt. Aldrig att jag hade handlat från ett ställe som använder den tonen.

Postad 14 augusti 2008 - 11:21

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0

Fråga till alla vinylsamlare:

var kan kan jag få tag på Mogwais "Young Team" som nyligen återutgivits på vinyl, 4 x 45 rpm. Den verkar utgången på de olika näthandlare som jag frekventerar (bara vinylbutiken.se och amazon.co.uk i o f s).

Frågan är akut.

Här verkar det finnas ett ex kvar:

http://eil.com/shop/...atalogid=434948

2000 pressade ex.

Postad 14 augusti 2008 - 11:31

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Finns även på hhv.de jag förgäves verkat tipsat om.. ;)

Och den där göteborgsfirman. Layouten på sökfunktionen
ser likadan ut som en pissfirma som höll till i Mölndal.

Postad 16 augusti 2008 - 12:05

Unregisteredd8832fe9
  • Unregisteredd8832fe9
  • Forumräv

• 874 inlägg
  • 0

Mycket bra läsning här de senaste inläggen. Klart ska man inte handla av firmor som är otrevliga eller oseriösa, det finns andra ställen som tar sitt försäljande på allvar.

Postad 16 augusti 2008 - 12:09

Unregisteredd8832fe9
  • Unregisteredd8832fe9
  • Forumräv

• 874 inlägg
  • 0

Tycker att de senaste inläggen är intressanta, då det tydligen finns en oseriös firma. Mycket bra av er att ta upp detta här eftersom jag inte själv vill handla av någon som inte vet vad dom sysslar med.

Postad 16 augusti 2008 - 19:16

Unregistered7d60ed9f
  • Unregistered7d60ed9f
  • Lärjunge

• 415 inlägg
  • 0
Disc Union verkade ju trevliga ;) Seriöst, om man använder ett icke-standard graderingssystem så tycker jag det ska framgå tydligt, VG+ är i regel en skiva i ganska dåligt skick och definitivt inte i närheten av nyskick i de allra flesta butiker. Deras ton var ju bara ytterligare en anledning att inte handla där.

Postad 16 augusti 2008 - 20:17

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Om det är den där Mölndalsgöken som ligger bakom DiscUnion så
är det ett bra skäl att skippa dom. Jag beställde två skivor där
för 1 år sen. Krångligt med betalning och så dök det upp två
andra skivor än dom jag var ute efter, Dessutom misstänker
jag att han satt skyddsplast på en av dom för att den skulle
se osprättad ut. Men den var spelad helt klart.

Men en solskenshistoria från polarn i Oslo. Han hittade en osprättad
Mobile Fidelity med Quincy Jones för 300 Kr. Äh, jag skiter i den tänkte han.
Han ringde i eftermiddag och nämnde det. Jag
googlade lite och den ligger på 230 USD!!! Han sprang tillbaka och köpte
den. Nu är frågan om han sprättar den eller behåller som inbyte för
roliga skivor.....

Postad 17 augusti 2008 - 11:40

Unregisteredd8832fe9
  • Unregisteredd8832fe9
  • Forumräv

• 874 inlägg
  • 0

Om det är den där Mölndalsgöken som ligger bakom DiscUnion så
är det ett bra skäl att skippa dom. Jag beställde två skivor där
för 1 år sen. Krångligt med betalning och så dök det upp två
andra skivor än dom jag var ute efter, Dessutom misstänker
jag att han satt skyddsplast på en av dom för att den skulle
se osprättad ut. Men den var spelad helt klart.

Men en solskenshistoria från polarn i Oslo. Han hittade en osprättad
Mobile Fidelity med Quincy Jones för 300 Kr. Äh, jag skiter i den tänkte han.
Han ringde i eftermiddag och nämnde det. Jag
googlade lite och den ligger på 230 USD!!! Han sprang tillbaka och köpte
den. Nu är frågan om han sprättar den eller behåller som inbyte för
roliga skivor.....

Det är ju ett brott mot oss själsfränder till vinylskivorna. När vi handlar skivor så handlar vi inte skit av vem som helst, utan vi litar på ställena som säljer till oss. Sitter sen en person och själva plastar in gamla skivor och säljer dem som nya, då ska han anmälas till konsumentverket. Hade jag fått tag på en sån skiva hade jag blivit galen. Och om man beställer två skivor som man vill ha och får två andra, då ska man inte behöva betala för dem iheller, för det är ju inte rätt! Äsch, sån sörja dom verkar hålla på med.

Postad 21 augusti 2008 - 18:23

spuj
  • spuj
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Hej!

Tänkte höra om någon vänlig själ skulle kunna hjälpa mig att sniffa upp två vinyler här i sverige.. Jag lyckas inte hitta någon affär som har dom i lager.

Meshuggah - ObZen samt Cult of Luna - Eternal Kingdom. Den senare verkar finnas på hhv.de, vilket får bli lösningen om den inte kan hittas i sverige.

Äldre Dimmu borgir lp's i orginalpressning är också högst intressant om det kan finnas någonstans.

Mvh
David

Postad 21 augusti 2008 - 18:35

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4 219 inlägg
  • 0

Här är svaret:

hej
fortsättning på sommaren

Jag gillar deras verbala stil men jag skulle inte köpa några skivor av dem.

Postad 22 augusti 2008 - 01:00

Unregisteredd8832fe9
  • Unregisteredd8832fe9
  • Forumräv

• 874 inlägg
  • 0

Hej!

Tänkte höra om någon vänlig själ skulle kunna hjälpa mig att sniffa upp två vinyler här i sverige.. Jag lyckas inte hitta någon affär som har dom i lager.

Meshuggah - ObZen samt Cult of Luna - Eternal Kingdom. Den senare verkar finnas på hhv.de, vilket får bli lösningen om den inte kan hittas i sverige.

Äldre Dimmu borgir lp's i orginalpressning är också högst intressant om det kan finnas någonstans.

Mvh
David

Hej! www.hotstuff.se har både Meshuggah och Cult Of Luna skivan på LP, och jag har beställt av dem tidigare, så det är att rekommendera den sidan.

Postad 25 augusti 2008 - 16:38

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0
Känsliga läsare är härmed varnade.

jag har hittat min systers skivor på vinden. Hon vill inte ha dem och jag får dem. Det är bra.

Problemet är att det har regnat in och konvoluten blivit blöta och därefter torkat fast. Dels har ytterkonvoluten torkat fast i innerkonvoluten, dels har innerkonvoluten torkat fast i själva vinylen. Konvoluten står nog inte att rädda utom i något fall.

Men hur skall jag göra för att få loss innerkonvoluten från vinylen? Det är inga dåliga kivor. Åtminstone 10 av 30 är bra.

tack för hjälpen.

Postad 26 augusti 2008 - 09:18

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0
Bumpeli bump!

Postad 26 augusti 2008 - 09:24

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0
Kan du inte mjuka upp dem med vatten igen?

Postad 26 augusti 2008 - 09:39

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0
ja,

Kanske skall jag helt enkelt lägga dem i ljummet vatten i diskhon. Det är en rätt konstig trave (vissa skivor sitter fast i andra skivor)

2 Depeche
1 Wreeswijk
1 Transvision Vamp
Disraeli Gears med Cream
1 Wite wedding med B Joel
2 12" med med med ...Milli Vanilli!

etc

Mitt i bland de skivor som sitter fast finns det en Specials singel: Ghost Town. Och ett Philips kassettband.

Postad 26 augusti 2008 - 11:41

Unregistered7d60ed9f
  • Unregistered7d60ed9f
  • Lärjunge

• 415 inlägg
  • 0
Låter ju helsunkigt, de där skivorna borde väl inte vara så dyra eller svåra att få tag på, är det inte vettigare att bara köpa dem? De lär ju inte låta sådär överdrivet roligt om du nu får loss dem heller misstänker jag

Postad 26 augusti 2008 - 11:44

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0
Håller med, varför bry sig egentligen

Men det är lite kul också. Det finns bra skivor i högen. Och jag har fått dem. Har hört att det finns samlare på Island som är beredd att betala mycket för Milli Vanilli tolvor :)

Postad 18 september 2008 - 09:08

Dragool
  • Dragool
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Tänkte att man kunde återuppliva denna tråd igen, skulle vara trevligt och kunna snacka med er vinyl-rävar nu när jag har gett mig in i vinyl-träsket :)

Postad 18 september 2008 - 09:30

Zunk
  • Zunk
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0
Hejsan.

Ni får ursäkta mig för min totaldumma fråga :)

Men kan man generellt säga att det är någon skillnaden på artistens profit vid försäljning av cd skiva respektive lp skiva?

Enda anledningen till att jag köper cd skivor är för att stödja artisten och för att jag verkligen gillar omslag. och nått fysiskt att hålla i, musiken är så smidig att föra över (alt. ladda ned) till datorn/mp3 spelaren etc.

Anledning till att jag frågar är för att jag funderar på att börja köpa lp skivor. Nostalgi, större omslag, mer känsla if man väl får för sig att sätta på en fysisk skiva. Etc.

Samt för en total novis, vart hittar man nya skivor med nya artister? vinylbutiken.com såg jag här ovanför, petsounds har en del i stockholm vet jag. Ge en nybörjare några heta tips! =)

ps. Hos cd skivor så följer det ju med ett häfte med lite texter till låtarna oftast osv. Hur gör dem på vinyl-fronten med det?

Postad 18 september 2008 - 10:50

Unregisteredd8832fe9
  • Unregisteredd8832fe9
  • Forumräv

• 874 inlägg
  • 0

Hejsan.

Ni får ursäkta mig för min totaldumma fråga :P

Men kan man generellt säga att det är någon skillnaden på artistens profit vid försäljning av cd skiva respektive lp skiva?

Enda anledningen till att jag köper cd skivor är för att stödja artisten och för att jag verkligen gillar omslag. och nått fysiskt att hålla i, musiken är så smidig att föra över (alt. ladda ned) till datorn/mp3 spelaren etc.

Anledning till att jag frågar är för att jag funderar på att börja köpa lp skivor. Nostalgi, större omslag, mer känsla if man väl får för sig att sätta på en fysisk skiva. Etc.

Samt för en total novis, vart hittar man nya skivor med nya artister? vinylbutiken.com såg jag här ovanför, petsounds har en del i stockholm vet jag. Ge en nybörjare några heta tips! =)

ps. Hos cd skivor så följer det ju med ett häfte med lite texter till låtarna oftast osv. Hur gör dem på vinyl-fronten med det?

Jag har ingen aning om artistens profit på Lp-skivor, men den borde ju inte skilja sig nämnvärt mycket från cd-skivor.

Håller med dig att det är roligt att hålla en färsk skiva i handen och kolla igenom bookleten, men i LPns fall så tycker jag det är mycket bättre, för du får ett stort omslag, en rejäl skiva samt att du får booklet till. I nästan alla fall av nyköpta vinyler så finns det sånghäfte och bildböcker i LP-fodralet, så det lär inte skilja sig från cd-skivorna.

En bra sida att handla LP-skivor ifrån är www.hotstuff.se. Den har jag nämnt någon gång här i tråden, och jag är nöjd med dem. Hoppas det går bra för dig och att du stöttar oss vinylsamlare genom att bli en du också.

Tänkte att man kunde återuppliva denna tråd igen, skulle vara trevligt och kunna snacka med er vinyl-rävar nu när jag har gett mig in i vinyl-träsket :)

Det låter som en god idé. Har blivit lite torka på senare tid i denna tråden, men som sagt, problem är till för att lösas.

Postad 19 september 2008 - 01:46

Thuyner
  • Thuyner
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0
Har det tagits upp någonting om USB-vinylspelare i denna tråd...? Hade varit roligt att ha en att sitta och pilla med vid datorn, både för konvertering till mp3 och för att lyssna direkt. Men många man läst om svajar, och då går det ju inte att njuta av musiken! Så - tips, någon? :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny projektor
    thhmo
    2025-05-11 11:17:07
  • Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.