Själva tillverkningskostnaden för HD-DVD och Blu-ray spelare (med liknande funktionalitet) är väldigt lika. De stora skillnader vi har sett på konsumentpriset beror på att de tillverkarna för de två formaten har haft olika prissättningsstrategier. Om vi inte hade haft ett formatkrig skulle inte konsumnetpriset skilt sig så mycket åt ifall det enda formatet hade varit HD-DVD eller Blu-ray.För egen del tycker jag det är synd att det blev som det blev då det verkar svårt att få ner hårdvarupriserna på BR. Men det är bara att gilla läget och iaf vara tacksam för att man vet vilket format man ska satsa på (efter CES dvs)
Officiellt: Warner/New Line/HBO exklusiva till Blu-ray
Postad 06 January 2008 - 11:42
Postad 06 January 2008 - 12:45
"Save HD-DVD"
Varför ska det vara så svårt att skaffa en BD spelare?
Skit samma om den interactiva extramaterial dyngan inte är färdigt. Jag vill se FILM!
Och när kriget är över så kommer ju självklart Paramount och Universal att släppa sina titlar på BD också.
Visst det tar kanske lite tid men det finns väl gott om andra titlar att se på tills dess.
Man dör inte av att se Universal filmen på DVD heller
ETT format på marknaden får HDM att växa snabbare än två.
Jag har polare som är Hemmabiofreaks, men t.o.m. DOM väntar tills det blir ett format.
Nu får HD-DVD boysen lugna sig. Och detta säger jag inte för att jag är en BD anhängare för jag är själv format neutral och gillar även HD-DVD. Men jag vill också ha ETT format och då spelar det ingen roll om det blev HD-DVD eller BD.
Nu verkar det bli BD. So get over it. Världen går inte under. Det är bara elektronik och inget livsviktigt
Visst det är tråkigt för HD-DVD anhängarna but that´s life när man är en early adopter.
Ska bli SÅÅÅÅ skönt när detta är över så det blir lugnt och sansat som på den gamla goda DVD tiden
Go WARNER!!
Men behåll HD-DVD spelarna! Kommer att bli kult att visa upp för folk om 10 år
Redigerat av Svante Skoog, 06 January 2008 - 13:17.
Postad 06 January 2008 - 13:17
Postad 06 January 2008 - 13:18
MKV och HD downloads är ju inte mycket att hänga i granen när man får njuta av komprimerings artefakter m.m.
Och HD-VMD??? tja vill man njuta av filmer från Scam...ursäkta...Scanbox så
Redigerat av Svante Skoog, 06 January 2008 - 13:21.
Postad 06 January 2008 - 13:26
För en del HD DVD fans är inte Blu-ray ens ett alternativ! De har börjat titta efter HD-downloads, HD-VMD och även piratade mkv-filmer. Helt sanslöst larvigt beteende, ursäkta orvalet
Detsamma kan man ju säga om många BD ******s, de skulle inte röra i en HD DVD
spelare , inte ens filmer från Universal spelar nån roll tydligen , sjukt..
Postad 06 January 2008 - 13:29
Fast de kommer ju aldrig påverka mig, så ser ingen anledning att bry sig direkt.
De är ju deras val och oftas deras förlust.
Postad 06 January 2008 - 13:32
För en del HD DVD fans är inte Blu-ray ens ett alternativ! De har börjat titta efter HD-downloads, HD-VMD och även piratade mkv-filmer. Helt sanslöst larvigt beteende, ursäkta orvalet
Det var väl en jedrans onödig kommentar.
Finns säkert någon i hela världen men jag har då inte stött på någon här. Tycker i princip alla resonerar väldigt klokt och vettigt. Den enda som brukar skriva i highdef forumet här som var inställd på pirat var en väldigt vokal BD förespråkare men det var ett tag sen så vi låter det vara preskiberat.
Postad 06 January 2008 - 13:45
Redigerat av Svante Skoog, 06 January 2008 - 13:46.
Postad 06 January 2008 - 13:46
Jag tror största frågan är vad Microsoft tänker göra. Om HD DVD försvinner får dom problem med nästa generation spelkonsoler (om 3-5 år). DVD kommer att vara för litet som media att distribuera spel på då. Alternativen då är att betala värsta konkurrenten för att använda deras format eller att fortsätta använda HD DVD. Problemet är förstås att om Sony kan hävda att deras spelare/format är det nya DVD medan Microsofts bara fungerar för deras spel så får Sony en stor fördel i försäljningen av spelkonsoler. Inte säker på att Microsoft bara lämnar w.o. redan.
Hur svårt skulle det vara för MS att lägga in Blu-Ray på sin nästa konsol? Vi snackar 3 år in i framtiden, MINST. Om nu Blu-Ray vinner så kommer ALLA använda det, så även MS för både film och spel.
Sony var en av de tunga bakom DVD, efter att ha kommit överrens med just Toshiba, men som du ser är det samma format som MS har både på Xbox och 360.
De kommer få betala lincens som alla andra, svårare än så är det ju inte.
Men det var ju just det jag menade. Klart de kan betala licens. Dock är det inte riktigt samma sak som inom SD DVD där massor med bolag betalar till ett konsortium där massor av delvis samma bolag delar på kakan. Det är lite oklart hur kakan från BD licenser delas men Sony lär ha en mycket större andel än från SD DVD.
Säg att Microsoft måste ge Sony 25 kr (har ingen aning om den egentliga summan) i ren licens. Det skulle betyda 50 kr i skillnad i kostnad vilket skulle göra ett par hundra i skillnad i priset till kund. Bara på grund av detta. Skulle defenitivt påverka konkurransförhållandet.
Att det inte skulle finnas någon optisk enhet alls tvivlar jag på. Möjligtvis att det kommer att gå att få en nedbantad version utan diskdrive. Nu ligger det ju långt in i framtiden men det sitter säkert redan en massa folk och jobbar med den generationen.
Tror alltså inte heller att det är lönt för Microsoft att hålla fast vid HD DVD om ingen annan gör det. Just därför kan man tro att de kanske inte är beredda att ge upp redan. Vi får väl se.
Postad 06 January 2008 - 13:48
De är ju hårdvaru tillverkarna.
Senaste formatkriget mellan DVD-R och DVD+R sluta ju lyckligt pga multibrännare.
Jag tror att kombospelare skulle kunna göra likadant för BD och HD-DVD
Postad 06 January 2008 - 13:52
Ja, det är väl ett faktum! Bara titta på tidigare trådar innan High Definition-tråden föddes här. Många trådar och några människor förde budskapet att HD-DVD är det rätta och inte kunde förstå varför man ansåg Blu-ray det bättre..
Mvh
Postad 06 January 2008 - 14:01
Ja, det är väl ett faktum! Bara titta på tidigare trådar innan High Definition-tråden föddes här. Många trådar och några människor förde budskapet att BD är det rätta och inte kunde förstå varför man ansåg HD DVD var det bättre..
Vilken sida börjar vinna?
Mvh
Postad 06 January 2008 - 14:03
Detsamma kan man ju säga om många BD ******s, de skulle inte röra i en HD DVD
spelare , inte ens filmer från Universal spelar nån roll tydligen , sjukt..
nja. alltså det är en sak om man håller på ett format och inte är intresserad av att lägga pengar på båda, just för man tror man håller på vinnaren, men jag menar säg att det var hd-dvd som skulle fått WB över till sin sida nu. aja tough luck för mig då, klart jag går och köper en hddvd spelare, tror du jag sitter en hel format-generation på vadå 10år utan hdfilmer pga en principsak?
Postad 06 January 2008 - 14:54
Tror nog CES kommer bli riktigt roligt att följa iår, väntar mig flera rejäla releasenyheter från BD hållet, med Warner och New Line i spetsen. Matrix och LOTR skulle göra susen för blu-ray.
Sen är det ju så att rykten som gick ett par månader innan detta sa att Warner väntade på julhandeln med släppen av Blade runner och harry potter, för att sedan välja sida (se helt enkelt vilken sida som sålde bäst). Nu hade dom iofs diverse problem med paketeringen av diskarna (Harry potter boxset hade 2 HD-DVD diskar i Blu-ray boxen t.ex. och Blade runner boxen hade fel femte skiva). Hursomhelst, så var ryktet att efter julen skulle dom välja sida, och så gjorde dom. Jag ser inget som pekar på att det ska ha vart massa pengar inblandat.
Samtidigt är det så vitt jag vet så att New Line aldrig riktigt gillat HD-DVD då denne inte hade regionskodning i speccen (vilket numera iofs ska finnas som förslag).
Hursom, det har ju funnits vissa tendenser på att WB skulle välja Blu-ray sedan innan, Paramount tyckte jag var mera överasskande och plötsligt.
Postad 06 January 2008 - 15:49
Båda bolagen vet antagligen att kriget är över och definitivt om ett av nämnda byter sida.
I potten finns dessutom antagligen en ganska bra deal, för första kappvändare, med Sony. Den som står ensam kvar kommer däremot antagligen att få betala dyrt i licensavgifter.
Postad 06 January 2008 - 16:44
Nu är bara frågan vem av Universal och Paramount som kommer att konvertera härnäst.
Båda bolagen vet antagligen att kriget är över och definitivt om ett av nämnda byter sida.
I potten finns dessutom antagligen en ganska bra deal, för första kappvändare, med Sony. Den som står ensam kvar kommer däremot antagligen att få betala dyrt i licensavgifter.
Har för mig att jag läst, i denna tråd eller någon "dottertråd", att de två bolagen har siktet på att "gå över" till Blu-Ray, men är bundna till HD-DVD fram till att kontraktet löper ut.
Enligt mig är kriget över, gäller bara att ge det ett år, på sin höjd, innan det smälter in hos konsumenter och produktionbolag.
Redigerat av BoomBoxV102, 06 January 2008 - 17:04.
Postad 06 January 2008 - 17:03
Jag tror att vi kan få höra att "handduken är inkastad" redan nästa vecka eller veckan därpå. I mina ögon är det ingen som helst tvekan om att det nu är slutet på formatkriget vi upplever.
Postad 06 January 2008 - 18:03
MY TWO CENTS - 1/5/08 - by Digital Bits editor Bill Hunt
"I woke up this morning to a series of e-mails, from a few people reporting to us some "very disturbing news" in the hopes of summoning our outrage. It appears that reports are starting to leak online today that Warner was offered as much as $500 million for their move to Blu-ray exclusivity. Now, I believe we told you all last week that money was being waved around (in our 12/31 post - click here and scroll down a bit). What the HD-DVD camp wants to sweep under the carpet today is how much THEY offered. The HD-DVD camp's strategy in the wake of their failure is to discredit Warner by leaking details of the deal to the HD-DVD friendly online media. The idea is to make Warner feel as much heat as Paramount and DreamWorks felt after THEY took money to flip HD-DVD exclusive last year. I checked out a couple of these sites this morning, and saw a bunch of this sort of thing: "If this is true, we are shocked and outraged to learn that Warner took as much as $500 million from the BDA!" This is no small amount of hypocrisy. You see, the HD-DVD camp offered Warner (and Fox as well, by the way) a very similar sum of up-front money these past few weeks to flip to THEIR side. In other words, the HD-DVD camp got beat at their own game. Now they're embarrassed and angry, so they're leaking information to try to dust up outrage among the faithful online. It should surprise no one that format wars are a dirty, messy business. But we'd like to remind people today that this format war was FORCED on the industry, on enthusiasts and on consumers, by the very same high-level power mongers who are now pointing fingers, and using online enthusiasts to play their spin games. The fact that their reaction today is to circle the wagons and wage a P.R. war online tells you everything you need to know about the egos involved, and how little they actually care about doing what's right for consumers.
On that note, here's another difference between what Warner has done and what Paramount and DreamWorks did last year: Warner actually intends to release all the HD-DVD titles they've announced and that consumers have already pre-ordered. Further, they intend to keep releasing new HD-DVD titles until the end of May. Anyone out there remember what Paramount and DreamWorks did? They pulled out of Blu-ray suddenly, with no warning to retailers or consumers, and simply cancelled several titles - some that were already shipped to stores. Remember these MIA titles?
topgunbrd.jpg 26.89K
0 Antal nerladdningar
bladesofglorybrd.jpg 30.25K
1 Antal nerladdningar
faceoffbrd.jpg 15.69K
0 Antal nerladdningar
nextbrd.jpg 18.53K
0 Antal nerladdningar
jackryancollectionbrd.jpg 28.96K
0 Antal nerladdningar
Källa: Thedigitalbits.com
Postad 06 January 2008 - 18:48
You see, the HD-DVD camp offered Warner (and Fox as well, by the way) a very similar sum of up-front money these past few weeks to flip to THEIR side.
Detta lär ju vara helt självklart och säkert helt sant.
On that note, here's another difference between what Warner has done and what Paramount and DreamWorks did last year:
Hoppas de har rätt här. Det återstår väl att se hur det blir !?
Postad 06 January 2008 - 19:53
Det funkar ju likadant för Blu-ray med BDA som licensierar ut formatet. (http://www.blu-raydisc.info/)Men det var ju just det jag menade. Klart de kan betala licens. Dock är det inte riktigt samma sak som inom SD DVD där massor med bolag betalar till ett konsortium där massor av delvis samma bolag delar på kakan. Det är lite oklart hur kakan från BD licenser delas men Sony lär ha en mycket större andel än från SD DVD.
Säg att Microsoft måste ge Sony 25 kr (har ingen aning om den egentliga summan) i ren licens. Det skulle betyda 50 kr i skillnad i kostnad vilket skulle göra ett par hundra i skillnad i priset till kund. Bara på grund av detta. Skulle defenitivt påverka konkurransförhållandet.
Matsushita, Pioneer, Philips, Thomson, LG Electronics, Hitachi, Sharp, Samsung, och Sony är alla grundare för detta "konsortium" och betalar en årlig avgift för att vara med.
Postad 06 January 2008 - 20:09
Hero = Elite Group Enterprices
Mission Impossible = Paramount
The Game = Buena Vista
Waterworld = Universal Pictures
Stardust = Paramount
Tack!
Är du säker på att The Game är Buena Vista då? Buena Vista är ju på Blu-ray sidan och The Game är släppt som HD-DVD fast inte Blu-ray... ? Enligt prisjakt iaf.
EDIT: The Game gavs ut av Universal. Kollade upp =)
Redigerat av shuriken, 06 January 2008 - 21:24.
Postad 06 January 2008 - 20:19
För egen del tycker jag det är synd att det blev som det blev då det verkar svårt att få ner hårdvarupriserna på BR.
Fast det stämmer väl inte riktigt. Hårdvaruproducenterna kommer ju ta över den biten nu genom att konkurrera med varandra. Man kan säga att det "krig" mellan HD-DVD och Blu-ray som pågick i ca 2 år är nu ersatt av hårdvaruproducenternas priskrig gentemot varandra. Ett format som blir standard sjunker i mediapris samt spelarpris, titta bara på DVD... vad kostade en DVD-film eller en DVD-spelare de första 1-2 åren? En del.
Postad 06 January 2008 - 20:38
För egen del tycker jag det är synd att det blev som det blev då det verkar svårt att få ner hårdvarupriserna på BR.
Fast det stämmer väl inte riktigt. Hårdvaruproducenterna kommer ju ta över den biten nu genom att konkurrera med varandra. Man kan säga att det "krig" mellan HD-DVD och Blu-ray som pågick i ca 2 år är nu ersatt av hårdvaruproducenternas priskrig gentemot varandra. Ett format som blir standard sjunker i mediapris samt spelarpris, titta bara på DVD... vad kostade en DVD-film eller en DVD-spelare de första 1-2 åren? En del.
Precis!
Sen varför BD varit dyrare på mediasidan är framförallt att de som pressar skivorna varit tvungen köpa nya pressar, medans HD-DVD gått att köra i gammla DVD pressarna.
Det bästa för oss konsumenter är att det blir ett enat format då det kommer tillverkas större mängder lasrar/kretsar och så fort formatet börjar ta över mer och mer mark från DVD så kommer priserna på BD sjunka eftersom.
Idag kostar ju tom nya dvdfilmer ofta bara runt en hundring, medans de för kanske fem år sedan gick på mer än det dubbla. kommer bli likadant med BD.
Postad 06 January 2008 - 20:49
Postad 06 January 2008 - 21:05
Utdrag ur:
MY TWO CENTS - 1/5/08 - by Digital Bits editor Bill Hunt
Källa: Thedigitalbits.com
Mycket bra!
Postad 06 January 2008 - 21:30
Men det var ju just det jag menade. Klart de kan betala licens. Dock är det inte riktigt samma sak som inom SD DVD där massor med bolag betalar till ett konsortium där massor av delvis samma bolag delar på kakan. Det är lite oklart hur kakan från BD licenser delas men Sony lär ha en mycket större andel än från SD DVD.
Att det inte skulle finnas någon optisk enhet alls tvivlar jag på. Möjligtvis att det kommer att gå att få en nedbantad version utan diskdrive. Nu ligger det ju långt in i framtiden men det sitter säkert redan en massa folk och jobbar med den generationen.
Tror alltså inte heller att det är lönt för Microsoft att hålla fast vid HD DVD om ingen annan gör det. Just därför kan man tro att de kanske inte är beredda att ge upp redan. Vi får väl se.
Det är exakt samma typ av uppbyggnad inom Blu-Ray lägret som det var innan med DVD. Det är alltid så i början att du har en kärngrupp av de som utvecklat formatet och lagt in de stora pengarna. När väl marknaden och branscherna har valt ett format så är alla välkomna på tåget, det ligger i allas intresse att låta alla vara med då det är filmbranschens vilja.
Att stänga ut eller ta höga avgifter bara för att någon varot på HD DVD sidan innan är bara löjligt. Dessutom så är dessa storföretag inga direkta barnrumpor så som många är i HD DVD vs Blu-Ray forum, för dem är det endast affärer. Sony och Toshiba delar många gemensamma intressen, så som CELL, och att gnälla över dåvarande skillnader är trams.
Så ja när alla frågetecken är utraderade så kommer även MS ha en Blu-Ray spelare på marknaden som addon. Sony har fortfarande fördelen att spelen kan ligga på Blu-Ray vilket MS inte har som möjlighet.
Postad 06 January 2008 - 23:25
Kanske läge att skriva det i tråden om rykten om det bara är något du har hört och saknar källafanns väll 13 blu-ray pressare nu och 2 för 50gb skivorna (50% felar på dessa ) kostar $4-5 per skiva och Sony tar och betalar extra press kostnaderna över en hd dvd 30 , bara vad jag hört
Redigerat av Bertilsson, 06 January 2008 - 23:26.
Postad 06 January 2008 - 23:57
http://forum.blu-ray...;postcount=1988About as close as a drunken sailor getting a date with Queen Elizabeth II, while yelling into the window of her carriage as it is passing by in a procession.? for Insiders:
Rumors are fox was flirting with hd exclusivity/neutraility. How close did Fox come to changing sides?
Please, spare me anymore after-the-fact internet intrigue.
I believe that our forum has the only Fox studio Executive anywhere on the internet as an Insider and once he gets here on a regular basis, I know that he will not refute this, if you ask him about it directly. Now…..what other people looking at things through red colored sunglasses may think……..that is a different matter.
Is that *revelation* getting some sour grapes traction over the internet ….in a coulda, woulda, shoulda………. red slant kind of way?
Guys, are you forgetting the four stones (i.e. Fox, Disney, Sony, Lionsgate) I talked about several weeks back in The Fifth Element post with the appropriate YouTube link and the blasting of HD DVD into smithereens at the end of the clip by Leeloo(WB)…….
http://forum.blu-ray...mp;postcount=63
If people care to dwell now on past history, I think some should be asking how irritated Toshiba is about a certain software company for abandoning them during the defining moment of the format war.
In keeping with your “flirting” theme, it was kinda like ………
Tosh………
”But you promised you would marry me and it turned out to be a one night stand.”
Software Company……..
“Wam, Bam………Thank You Mam…..It’s been swell but, marry into a family with packaged goods?,…… sorry you got the wrong impression”.
Redigerat av Unregistered992, 06 January 2008 - 23:58.
Postad 07 January 2008 - 00:26
http://www.ft.com/cm...00779fd2ac.htmlIt was also unclear yesterday whether the other studios backing HD-DVD would change sides, although it is understood Paramount has reserved the right to switch its backing to Blu-ray.
Postad 07 January 2008 - 00:35
The Game.. Info Står här att den distruberas utav Buena Vista international samt Polygram Filmed Entertainment. Fast wikipedia kan ju ha felHero = Elite Group Enterprices
The Game = Buena Vista
Stardust = Paramount
Tack!
Är du säker på att The Game är Buena Vista då? Buena Vista är ju på Blu-ray sidan och The Game är släppt som HD-DVD fast inte Blu-ray... ? Enligt prisjakt iaf.
Postad 07 January 2008 - 00:37
A graph showing the estimated size and presence of Hollywood studios and where their fingers lie in the High-Def Pie.

Källa
Postad 07 January 2008 - 12:19
CES: Samsung Bows New Dual-Format Blu-ray/HD DVD Player
Updating its recently-released BD-UP5000, Samsung says it will introduce the new BD-UP5500 Duo HD player in the second half of 2008.
Like its predecessor, the BD-UP5500 will support both Blu-ray and HD DVD discs, as well as the latest BD-Java and HDi interactivity available (including full support of Blu-ray Profile 1.1).
Samsung says the BD-UP5500 will also feature 7.1 PCM, DTS-HD High Resolution and Master audio, plus Dolby TrueHD Bistream output via HDMI 1.3.
Kanske något för den som vill ha båda bitarna.
Postad 07 January 2008 - 12:22
The Game.. Info Står här att den distruberas utav Buena Vista international samt Polygram Filmed Entertainment. Fast wikipedia kan ju ha felHero = Elite Group Enterprices
The Game = Buena Vista
Stardust = Paramount
Tack!
väldigt tjat om The Game, den är UNIVERSAL och står i min HD DVD hylla punkt slut
Postad 07 January 2008 - 12:58
Haha.. Du missade punktenväldigt tjat om The Game, den är UNIVERSAL och står i min HD DVD hylla punkt slut
![]()
back to topic. enligt det diagramet som "Vanka" lade upp så finns det alltså ingen som ger ut till båda formaten, kan det verkligen stämma??
Postad 07 January 2008 - 13:02
Postad 07 January 2008 - 13:35
De har 1 HD-DVD film..
Åandra sidan har den pinsama butiken typ 5 Blu-Ray filmer.
Vilket säger mer om butiken än om formaten
Postad 07 January 2008 - 14:22
Är detta en direkt effekt av Warners beslut?
(Finns bara en tråd som behandlar Warners beslut och dess effekter, och negativ försäljningsstatistik får inte postas i den del av forumen som siffrorna är negativa för....)
Bifogad fil(er)
Redigerat av JockeJ, 07 January 2008 - 15:16.
Postad 07 January 2008 - 14:28
Det vore jättebra om du kunde hålla sådana diagram där så att inte de stänger HD-avdelningarna igen.
Postad 07 January 2008 - 15:01
För en tid sedan så stängdes det här forumet pga sådana postningar. Det finns en tråd för sånt i Off Topic.
Det vore jättebra om du kunde hålla sådana diagram där så att inte de stänger HD-avdelningarna igen.
Det var inte utav anledningen att man postade diagram som man låste HD-avdelningen.
Diagramet visar bara tydliga effekter efter övergången till Blu-ray. Inget mer!
Mvh
Redigerat av Unregisteredaa73c0e8, 07 January 2008 - 15:06.
Postad 07 January 2008 - 15:03
Jag försöker tolka om Warners beslut har fått omedelbar effekt på försäljningen hos Amazon.com.
Det är varken sandlåda eller off-topic utan behandlar ämnen som hör hemma iden här tråden.
Hoppas jag
Redigerat av JockeJ, 07 January 2008 - 15:09.
Postad 07 January 2008 - 15:09
Postad 07 January 2008 - 15:11
Ops, det visste jag faktisk inte.Diagram stör inte mig personligen. Jag är bara rädd att forumet skall stängas igen och om jag inte minns fel har försäljningsstatistikdiagram bilvit bannlysta av våra moderatorer. Like it or not.
Postad 07 January 2008 - 15:12
Vändningen har kommit genom att det idag finns ett större antal fabrikat som bara erbjuder BluRay
PS3 säljer som smör i solsken ( köpte en igår ) och de stora hembiomärkena Marantz och Denon
satsar på BluRay ( vilket vi vetat i några månader nu ) Pioneer gick ganska tidigt ut med sina
intensioner och tillsammans utgör de en grupp som vänder sig till sådana nördar som oss
och inte bara på minhembio
bluray och dess framtid.
HD DVD tillverkas väl bara av Toshiba fortfarande och så kommer det att förbli ( rätta mig om jag har fel )
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 07 January 2008 - 15:23.
Postad 07 January 2008 - 15:13
Diagram stör inte mig personligen. Jag är bara rädd att forumet skall stängas igen och om jag inte minns fel har försäljningsstatistikdiagram bilvit bannlysta av våra moderatorer. Like it or not.
Vart står det?
OM det skulle vara sant så är det ett stort skämt. Ska man inte få påvisa fakta på detta forum?
Mvh
Postad 07 January 2008 - 15:14
Det är knappast bara i Sverige ...
Postad 07 January 2008 - 15:21
Tror nog Toshiba är knäsvaga just nu. Vet totalt 5 personer som igår och idag lämnade tillbaka sina spelare och på blocket lades det ut en hel del hd-dvd material...
Nej så är det nog ..
Vad gäller Sverige, är vi väldgigt medvetna och brukar ligga långt framme hos allmänheten
och framför allt "nördigheten" vad det är som gäller. Men så klart är inte vi svenskar de enda
som diskuterar detta nu .. men jag tror att det är Europa som har avgjort/kommer att avgöra
striden om "HD plattans" fratid. Detta då man fick iväg en massa HD DVD spelare i Usa
innan vi hade möjligheten. Sedan när HD DVD kom i eu versioner, fanns Blu Ray redan
på plats .. Där är skillnaden .. tror jag ..
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 07 January 2008 - 15:22.
Postad 07 January 2008 - 15:25
Mycket möjligt, men vi har fortfarande det delikata i att det finns färre HD-DVD spelare i hela världen idag än vad det fanns Laserdisc-spelare i USA år 2000... Visst... formaten DVD och LD är jävligt olika. Men angående att formatet redan fått så stort fäste och allt det där. Jag tror fan inte det hjälper.Tror nog Toshiba är knäsvaga just nu. Vet totalt 5 personer som igår och idag lämnade tillbaka sina spelare och på blocket lades det ut en hel del hd-dvd material...
Nej så är det nog ..
Vad gäller Sverige, är vi väldgigt medvetna och brukar ligga långt framme hos allmänheten
och framför allt "nördigheten" vad det är som gäller. Men så klart är inte vi svenskar de enda
som diskuterar detta nu .. men jag tror att det är Europa som har avgjort/kommer att avgöra
striden om "HD plattans" fratid. Detta då man fick iväg en massa HD DVD spelare i Usa
innan vi hade möjligheten. Sedan när HD DVD kom i eu versioner, fanns Blu Ray redan
på plats .. Där är skillnaden .. tror jag ..
Maveric
Postad 07 January 2008 - 15:31
Blu-ray stand at the Consumer Electronics Show in Las Vegas
Warner Brothers is to release high definition films only in Sony's
Blu-ray format, in what is seen as a blow to Toshiba in the long-running format war.
Warner was the only major studio still releasing films both in Blu-ray and Toshiba's rival HD DVD format.
Five studios have opted to only release Blu-ray. Only Universal Pictures and Paramount Pictures favour HD DVD.
Toshiba has denied that its format is dead but it admitted disappointment with the Warner Brothers' decision.
Walt Disney, Twentieth Century Fox, Metro-Goldwyn-Mayer and, unsurprisingly, Sony Pictures are the other studios that only release in Blu-ray format.
Both formats deliver high definition pictures and sound and work with HD televisions, but they are not compatible with each other and neither will play on older DVD players.
Warner said it had opted for Blu-ray because 60% of its US high-definition sales last year had been in that format.
Warner Home Video will stop releasing new titles on HD DVD at the end of May.
'A quick death'
Rich Greenfield at Pali Capital predicted that HD DVD would now "die a quick death" and predicted that would be good news for DVD sales.
"While we still expect overall consumer spending on DVDs to decline at least 3% in 2008, the risk of an even worse 2008 DVD environment has most likely been avoided by Warner's early 2008 decision," he said.
Toshiba denied that its format was dead, with Akiyo Ozaka, president of Toshiba America Consumer Products saying that HD DVD "has not lost".
"We were very disappointed with Warner Brothers' announcement," he admitted at CES.
But he added: "Sales of HD DVD were very good last year, especially in October to December."
Warner's announcement was made ahead of the high profile Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas.
Källa: News.bbc.co.uk
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
38 bilder
625 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?