Postad 17 December 2008 - 18:10
Postad 17 December 2008 - 21:22
Nja, utseendemässigt så tycker jag dom större systemen är jäkligt snygga, men dom är ju stora. Vad sägs om i64s topparna?
Sorry om det uppfattas som OT.
Man kan ju säga så här att, jag skulle då inte säga nej till ett par.....
Redigerat av DVD-ai, 17 December 2008 - 21:23.
Postad 17 December 2008 - 21:45
Nej, hade jag haft större rum så hade jag beställt en i64s.
Bara en... ?!
Postad 18 December 2008 - 14:48
Steget körs i obryggat läge (krav att det är bryggbart) och matas med H/V och den ena kanalen är fasvänd, summa sumarum steget bryggas. Suben i sig ligger på 4 ohm så steget "ser" 2 ohm vilket är i värsta laget men det fungerar klockrent.
Kör du obryggat men kopplar så det blir som bryggat fast ändå inte?
Jag fattar inte vad du menar...
Ena kanalen fasvänds ju när man bryggar,ja men du bryggar inte som det är tänkt alltså,eller vadå?
Kanske jag som krånglar till det...
Eller menar du att du vänder - och + bara på den ena kanalen eftersom dom är push-pull kopplade?
Iså fall är det väl inte riktig bryggning...?
Drar jag på rejält (inte som du) så ligger jag på lite mer än halv effekt ut.
En kul sak är att lådan är helt vibrationslös då elementen tar ut varandra.
Halv effekt,då lyser alltså sista lampan,alltså - 10 Db ganska rejält?
Bara hojta om du har vägarna förbi.
Det vore mycket intressant o lyssna!
Du bodde i malmö va?
50 mil enkel...
Skumt det där vart,det jag skrev hamnade i "citeringsrutan" jaja,du ser väl ändå vad jag skrev..
Postad 18 December 2008 - 15:21
Den ena fasvänds vid delningen o vips steget är bryggat.
Vad jag gör är att jag fasvänder innan steget (i filtret) o driver H/V kanal direkt.
Alltså en signal i fas och en ur fas.
Det är inte alla slutsteg som klarar en sådan koppling då steget måste gå att bryggas.
Den kanalen som inte fasvänds ska kopplas till subens + för annars spelar den ur fas.
Hur subben är kopplad internt vet jag inte, det borde ju gå att lista ganska enkelt men jag e för såsig i huvudet för det ;-)
Slå ett öga här ---> http://www.wlm-louds...al_Englisch.pdf
Så båda staplarna blinkar i takt med musiken o jag är sällan över halva skalan. En kul grej är nar man kör svep som börjar nere under 5 hz för då ser man hur V/H kanal jobbar om vartannat.
Redigerat av johan b-lund, 18 December 2008 - 15:33.
Postad 18 December 2008 - 15:40
Det visste jag faktiskt inte att man kan göra så.
Slutsteget blir ju ett starkt monosteg. Använder du + och - från bägge kanalerna eller?
Vad är fördelen med att göra som du gör och att brygga på vanligt sätt?
Bryggar man som vanligt blinkar också båda staplarna.
Postad 18 December 2008 - 15:48
Jag har för mig att PLX steget bara använder den ena staplen vid bryggning men jag vet inte säkert då jag aldrig har provat.
Vet inte, det får vi fråga WLM omVad är fördelen med att göra som du gör och att brygga på vanligt sätt?
Redigerat av johan b-lund, 18 December 2008 - 15:50.
Postad 18 December 2008 - 16:03
Är ju inte så konstigt att båda staplarna blinkar i ditt fall eftersom bägge kanalerna får signal.
Men bara för du fasvänder signalen på ena kanalen så bryggas det väl inte?
För o få ut den riktiga bryggade effekten så måste du ju koppla högtalaren "mellan" kanalerna,om du kollar på baksidan av steget så ser du vad jag menar.
Låter märkligt att du får ut mer effekt av att fasvända signalen tycker jag. Testa o brygga som man ska göra med hjälp av switcharna på baksidan istället,du får nog ut mer effekt då. När man bryggar ett PLX steg så linkas ju ingångarna ihop så du kan ta ut samma signal till ett annat slutsteg s.k daisychain.
Hmmm mycket skumt är det...
Postad 18 December 2008 - 18:45
Precis som vid bryggning :-)
Ser inget konstigt alls i att filtret fasvänder istället för steget, har du kollat .pdf:en ?
;-)
Postad 18 December 2008 - 20:06
Om man sedan väljer att fasvända insignalen före slutsteget eller internt (bryggkopplat läge) i slutsteget skall ju inte spela någon roll när man vill köra bryggkopplat. Resultatet blir detsamma.
/Heron
Postad 18 December 2008 - 21:05
Postad 19 December 2008 - 14:52
+ och + ja,det stämmer.
Kör aldrig steget i klipp bara,innan dess så funkar det klockrent som du säger.
Tack heron för en bra förklaring.
Vad är det för PA du har köpt?
Visst kan du sätta dit neutrik på en skalad kabel.
Lösa kontakter finns att köpa i musikaffärer som sysslar med Pa o sånt. Ljudia tror jag också har.
Neutrik tar dock inte så jättegrov kabel.
Sen finns det olika varianter,på en del skruvar man fast kabeln, och en del löder man.
Postad 19 December 2008 - 17:23
Jag rörde nog ihop det där med bryggningen..
+ och + ja,det stämmer.
Kör aldrig steget i klipp bara,innan dess så funkar det klockrent som du säger.
Tack heron för en bra förklaring.
Vad är det för PA du har köpt?
Visst kan du sätta dit neutrik på en skalad kabel.
Lösa kontakter finns att köpa i musikaffärer som sysslar med Pa o sånt. Ljudia tror jag också har.
Neutrik tar dock inte så jättegrov kabel.
Sen finns det olika varianter,på en del skruvar man fast kabeln, och en del löder man.
Skruva klarar till och med jag! En sådan blir det!
Postad 20 December 2008 - 09:03
Kolla in Hifikit.se och högtalarebyggsatsen Acoustic AC 160 med dubbla 12 tums Gamma basar. Lär kunna leverera ett sjuhel...es attack och tryck i basen. Tror det skulle kunna vara en pefiekt harmoni vad gäller välljud och höga ljudtryck för dig.
Har lyssnat på dessa s.k. monster och uppriktigt sagt spelar de rätt högt men tyvärr "s**t-illa" för att utrycka sig fint.
Skulle knappast använda nåt liknande skälv men ett välspelande PA är nog det enda som klarar dina krav även om finlir knappast finns med på kartan då de flesta PA'n kräver en hel del kräm för att lira rent.
Men varför inte ett par av de större aktiva Genelec studiomonitorerna. Prislappen torde hamna på ungefär samma nivå men de är bättre på det mesta jämfört med ett vanligt PA och spelar både rent (och högt om man vill det).
Postad 20 December 2008 - 11:12
Förövrigt ett mycket gammalt inlägg,och då hade jag sämre grejer än vad jag har nu.
"Skulle knappast använda nåt liknande skälv men ett välspelande PA är nog det enda som klarar dina krav även om finlir knappast finns med på kartan då de flesta PA'n kräver en hel del kräm för att lira rent."
Hur menar du nu?
Att jag har för dålig kräm, eller att mycket kräm o bra ljud inte hör ihop?
Eller att man måste spela högt för att det ska låta bra?
Genelec har jag faktiskt kikat på, men dom större modellerna går ju loss på en 300000+,det är lite väl mycket.
Skulle jag ha dom pengarna så är det säkerligen ett par såna burkar som skulle stå här hemma,men nu har jag inte det. Och får nöja mig med mitt lilla system.
Postad 07 April 2009 - 18:56
Postad 07 April 2009 - 22:53
Jag har nu strukturerat om placeringen på mitt system. Jag slängde in en bild i galleriet för den som är nyfiken. Skillnaden blev något ljusare ljud bara. Kanske ett uns sämre bas,men i det stora hela är jag nöjd med placeringen nu. Men om någon har nåt förslag på annan placering så är jag idel öra.
Alla 6 subbarna på bredd om de får plats och frontarna framför, eller som du har just nu fast ingen toe in på subbarna. Kan det vara nåt?
/Heron
Postad 08 April 2009 - 07:45
Sedan haft topparna lite mer utdragna i rummet och använt 1,18 teorin för att få en bra utgångspungt på placeringen av högtalare/swetspot
detta borde ge bästa rumskoppling i basen och ljudkvalitet/3d perspektiv.
Redigerat av DVD-ai, 08 April 2009 - 07:45.
Postad 08 April 2009 - 08:37
Postad 08 April 2009 - 15:57
Corpsegrindern. När man besöker din galleri så hittar man inga topplådor, varför ?
Ehh... Jaså,det var konstigt för dom syns klart o tydligt på mina bilder iaf.
Det är lådorna med galler på som är smala och höga.
Dom borde du se...
Postad 08 April 2009 - 17:02
Jaha men jag trodde det var Beyma diskanten, eller ? Du hade väl B&C DE 750 ?Ehh... Jaså,det var konstigt för dom syns klart o tydligt på mina bilder iaf.
Det är lådorna med galler på som är smala och höga.
Dom borde du se...
ps: såg dessa nu, miss av mig bara. Stämmer det att drivern väger in på 8,4kg ?
Redigerat av Unregisteredcb936d6b, 08 April 2009 - 17:05.
Postad 09 April 2009 - 14:19
Drivern väger nog nåt sånt utan hornet, ja. Det är rejäla doningar.
Förstår att många tycker jag är en komplett idiot på detta forum,men jag har hittat rätt med PA grejerna,och det spelar fint och högt,även om många inte tror på det.
MEN på de flest klubbar o liknande så låter det helt bedrövligt dåligt,så jag förstår varför ni tycker PA är skit.
Postad 09 April 2009 - 14:41
Jag tror på dig (att det låter bra hos dig) vilka högtalare som helst oavsett prisklass kan låta skit om dom står på ett ställe med bedrövlig accustik.I dom med galler sittter det överst en beyma cp 21 f som inte används,sen B&C de 750 och längst ner en 15" midbas.
Drivern väger nog nåt sånt utan hornet, ja. Det är rejäla doningar.
Förstår att många tycker jag är en komplett idiot på detta forum,men jag har hittat rätt med PA grejerna,och det spelar fint och högt,även om många inte tror på det.
MEN på de flest klubbar o liknande så låter det helt bedrövligt dåligt,så jag förstår varför ni tycker PA är skit.
Postad 09 April 2009 - 15:53
Tvärtom. Tycker det är väldigt kul med någon som har sådan exklusiv egen byggd PA-anläggning. Kan tänka mig att det låter väldigt "äkta" och storlaget hos dig. Har du lyssnat på Wharfedale LX-218B någon gång drivet av ett starkt steg ? Det sjukaste jag nånsin hört faktiskt då jag lyssnade på 4st av nämnda basmoduler drivna av varsit bryggat Behringer EP 2500 tror jag det var. Stenhård men rapp bas som går tillräckligt djupt för all slags elektronisk musik enligt mina erfarenheter. Dessa kostar strax över 6tkrFörstår att många tycker jag är en komplett idiot på detta forum,men jag har hittat rätt med PA grejerna,och det spelar fint och högt,även om många inte tror på det.
Redigerat av Unregisteredcb936d6b, 09 April 2009 - 15:54.
Postad 09 April 2009 - 17:28
Man kan krama ur ljudtryck så det räcker och blir över utan att det låter ansträngt.
Det lilla jag testa så låter B&C 750 trevligt kör nu med JBL 2445 L&R och B&C till center och SR.
PA av bättre kvalitet rekommenderas varmt som hemma högtalare
Postad 10 April 2009 - 13:02
Den enda med 750 drivern är att det är sjukt stark hög mid i dom,så man får skära ner några Db i det området. Sen är det bara att ösa på! Så du har en hemmabio med Pa grejer alltså?
Mycket intressant!
Har du nån hemmabioprocessor eller hur löser du det med flerkanal?
Vad är det i övrigt du har för grejer förutom JBL? Dvs slutsteg o sånt?
Skönt att jag inte är ensam med detta!
Och att fler inser storheten med BRA PA!
Jag har inte lyssnat på wharfedale lådorna.
Vad sitter det för element i dom?
Postad 10 April 2009 - 15:15
Googla på Wharfedale LX218BJag har inte lyssnat på wharfedale lådorna.
Vad sitter det för element i dom?
Sen finns det en golvmodell - Wharfedale LX215 som jag tycker låter hyffsat för priset. Enligt mig bättre än JBL JRX125 som jag också lyssnat på
Redigerat av Unregisteredcb936d6b, 10 April 2009 - 15:21.
Postad 04 July 2009 - 11:08
Så nu är det 2 st 12" B&C som är mid istället.
Blev lite burkigt med dom i det gamla rummet,därför jag bytte.
Det är som bortblåst nu i gillestugan, och med Lab istället för Qsc som drivning.
Ångrar att jag inte gjort så här tidigare...
Skillnaden blev en tightare midbas med mer detaljer och ett fylligare ljud.
Ljudet släpper också ännu mer från högtalaren o svävar fritt mellan högtalarna.
Min far fick provlyssna igår,och han hade en bra beskrivning på hur det låter:
"Det låter som man har ett par extremt stora hörlurar på sig"
Överlag är jag väldigt nöjd nu,det är lite djupare bas jag saknar bara.
Om nån är nyfiken så slängde jag upp en bild i galleriet.
Ligger i Nytt album.
Jag har inte monterat dit skyddet på dom än,jag var tvungen att limma det först-
kan slänga upp en till bild sen när jag monterat dit det.
Postad 05 July 2009 - 09:30
Där har jag fått upp ögonen på Fane Studio 5M som är ett 5" mellanregister med känlighet på 100db, ett frekvensomfång mellan 900hz-8khz som jag hittat nyomkonat på technovox.se för 500kr/st som kostar nästan 1500kr på billigaste stället annars.
Kostnaden skulle hamna på runt 8 tusen. Frågan är då om man får bättre färdigbyggda saker för samma summa?
Hade gärna vela komma förbi och lyssnt hur det låter hos dej Corpsegrindern. Måste låta mäktigt nere i din källare
Mvh
Postad 05 July 2009 - 15:52
24 db har jag kört,och jag har bränt diskanten iaf vid en delning på 6000.
Det beror ju på hur högt du har tänkt spela,men en sån setup gör man ju inte för att finlyssna med.
Det fane mellanregistret borde funka bra o möta upp diskanten med.
Tänk dock på att diskanten har hög känslighet,så du kan behöva dra ner den ett par Db eller nåt,annars kan det bli för mkt av det goda.
Kul dock att du tänker köra PA,får du till allt med delningar o sånt så kommer du inte bli besviken.
Vad har du för basar då?
Vad ska härligheten drivas av?
Sen en annan sak,du skulle köra aktiv delning mellan bas o topplådan skrev du,vad ska du ha för filter?
Det aktiva delningsfiltret blir ju typ hjärnan i anläggningen och har man råd ska man inte spara pengar genom att köpa ett billigt filter,för det blir väldigt stor skillnad med ett ordentligt filter faktiskt.
Jag hade ett billigt behringerfilter i begynnelsen och satt nöjd med det ett tag.
Sen fick jag låna hem ett Dbx filter istället och det var en hisnande skillnad!
Ljudet blev MKT tightare framförallt.
Jag testade o byta tillbaka till Behringern igen och det lät som typ högtalarna var trasiga.
Det lät spräckt alltså.
Då tänkte man att hur kunde man vara nöjd med detta ljud innan jag bytte till Dbx?
Så köp inte ett billigt analogt filter från Behringer, för dom suger verkligen.
Dom gör ett annat filter som är digitalt,det är bättre.
Jag kör med Dbx driverack Pa. Klockren pjäs
Postad 05 July 2009 - 16:27
Säjer du att den delningen är för klen ? Hmm.. får fundera vidare isofall. För har isofall inte råd med separata slutsteg till alla register så topplådan blir troligen helt passiv.
Är i full gång med ett lådbygge med 2st Fane Pro Sovereign 15-600LF i 280liters låda. Vilka innehar måtten (BxHxD) 500x1200x600mm med dubbla 19mm MDF fram och bak. Resten är i 19mm MDF avstämmd till 40hz (frekvenskurva i galleriet). det är tänkt att topparna ska stå ovanpå varsin baslåda.
Vet inte riktigt aktivt filter jag ska ha. Helst inte allt för dyrt till att börja med. Det är trotts allt inga värstingelement det handlar om och budgeten är lite begränsad men ska lägga det på minnet att det finns betydligt bättre tillverkare av aktiva delningsfilter än Behringer
Mellanregistret tror jag dock jag hittat ett som passar bra in i delningen och har god känslighet för ett bra pris.
Mellanbasen från RCF tror jag är skaplig då jag hört mycket gott om märket. Den kostar runt 3350kr/st på hifikit tror jag men runt 2000kr/st på thomann i tyskland (: dessutom 101,5db i känlighet så den kan hänga med mellanregistret och diskanten i känlighet så man får en topp med hög verkningsgrad. Däremot får du gärna tipsa om du vet någon diskant som passar in bättre i prisklassen i denna kontruktion (inkl ljudkvalitet)
Mvh
Postad 05 July 2009 - 17:13
Däremot tar du ett annat passivt filter som delar brantare bara.
Om mellan kan gå till 8khz så skulle jag lägga delningen för beyman vid 7 khz istället för 6.
Ett annat alternativ är ju om du skippar mellanregistret o diskanten o kör på ett mellan/diskanthorn istället.
Fast vettiga såna kostar ju lite,men du får en enorm verkningsgrad med såna.
Dom låter bra också. Men billiga kompressionsdrivers låter ofta riktigt illa,så ska resultatet bli bra så kostar det en liten slant. Men det är det värt. Leta på begmarknaden,där finns det ibland lösa drivrar o sånt.
Betr. Delningsfiltret så förstår jag inte hur du fått för dig att alla aktiva filter är perfekta bara för dom är just aktiva. Det är ju som att säga att alla bilar är perfekta,det sitter ju en motor i dom... Analoga filter har ju inte så mkt funktioner, så för att få det billigare så är det helt enkelt sämre komponenter i filtret. Köp INTE en analog behringer, dom är urkassa! Köp ett analogt DbX istället.
Och bara för att det inte är värstingelement så kan man väl försöka få ur dom så bra ljud som möjligt,eller?
Postad 06 July 2009 - 12:00
Blir inte mid rätt kraftig i diskanthorn, alltså mellanregistret ökar mer i känlighet än diskanten ?
Hifikit hade ett fördigt sådant filter med 1500&6000 delningar och det kostade 400kr och hade en effekttålighet på 500w.. vilket jag tyckte lät hyffsat för prisklassen och till denna tillämpning. Så att om jag matar denna högtalare med en runt 200-300 rena watt, alltså utan hörbar distorision och delningen ligger på 6khz 12db/oktav och 4db dämpning.. hur kommer Beyma diskanten då bete sig ?
Det ljud jag är ute efter är inte riktigt "fullt ös, medvetslös" utan en liknande filosofi som du har (fast till en annan budget). Det omslutande, mäktiga och rena ljudet. Är mån om att det ska låta bra på även samtalsvolymer. Lyssnar nästan uteslutande på commercial trance, eurotrance, dance, techno, rock och hårdrock.
Dåligt påläst när du gäller aktiva filter. Utan har fått förlita mig på att "ett aktivt filter är bättre än ett passivt filter" och det finns rätt bra passiva filter så då lär väl aktiva hålla en väldigt hög klass oavsett. Men det är kanske inte hela sanningen. Iallafall ska jag lägga det på minnet.
Jo givetvis
Postad 06 July 2009 - 15:49
Men du menar väl 200 watt in i det färdiga bygget?
Spelar du på någorlunda vettiga nivåer så kommer det kanske funka,men den diskanten är väldigt känslig för lägre frekvenser. Det är upp till dig om du vill chansa,jag skulle inte gjort det.
Driver ger kraftig mid,ja. Man får dämpa dom några db i det området så blir det bra.
Postad 06 July 2009 - 17:55
Är det inte hornet som förstärken miden ? För jag märkte att dom ljusaste tonerna blev dämpade i ljudbilden när jag satte mina Philips diskanter i horn men det kan vara inbillning, eller ?
Postad 07 July 2009 - 21:57
Blir ju inte samma sak att ta en vanlig diskant o sätta den i ett horn,det är ju inte tänkt så från början.
Och man kan heller inte ta vilken driver som helst o sätta i vilket horn som helst heller,för driverna kan paja om det är fel horn,berättade min läromästare för mig när jag sa att "det är väl bara o prova med olika drivrar i det hornet man har tills det låter som man vill". Typ. Men så kan man alltså inte göra,och den måste sitta i ett horn också,för den pajade tydligen om man körde den "tomme" också.
Det var tvunget att vara ett visst luftmotstånd mot drivern,och det var hornet som gjorde det.
Så sa iaf han.
Från ca 1 khz till 5 khz så är det lite överdrivet starkt ljud i mina horn,men det är bara o dämpa där lite med driveracket så blir det bra. Det är inte bra o höja det andra till samma nivå,det tappar man headroom på.
Kan bli vasst när man bllåser på också,o det är ju inte så trevligt.
Du frågade förut om det blir bättre med ett bättre aktivt filter till basen,och JA det blir det.
Jag fick mkt tightare bas som var bättre på alla sätt när jag bytte till DBX.
Jag säger det igen: köp INTE behringers filter!! Dom SUUUGER!!! iaf dom analoga
Postad 13 July 2009 - 23:09
Efter jag är klar med basmodulerna och steg till dessa så ska jag börja fundera på vad topparna ska innehålla men vet inte riktigt vad man ska kika på. RCF och B&C är två tillverkare jag kikat lite mer på då jag i princip bestämmt mig för en 2-vägs topp. En hög effektiv 10"/12" + driver gärna på >100db/w är jag ute efter. Hade tänkt dela av mot basmodulen vid säj 200-400hz med som tidigare nämnt aktivt filter av än okänd tillverkare.
Mvh Mydynavoice
Postad 14 July 2009 - 18:55
Du kan ju inte köra en driver utan hornet,den är ju tänkt att sitta i ett horn.
Blir ju inte samma sak att ta en vanlig diskant o sätta den i ett horn,det är ju inte tänkt så från början.
Och man kan heller inte ta vilken driver som helst o sätta i vilket horn som helst heller,för driverna kan paja om det är fel horn,berättade min läromästare för mig när jag sa att "det är väl bara o prova med olika drivrar i det hornet man har tills det låter som man vill". Typ. Men så kan man alltså inte göra,och den måste sitta i ett horn också,för den pajade tydligen om man körde den "tomme" också.
Det var tvunget att vara ett visst luftmotstånd mot drivern,och det var hornet som gjorde det.
Så sa iaf han.
Från ca 1 khz till 5 khz så är det lite överdrivet starkt ljud i mina horn,men det är bara o dämpa där lite med driveracket så blir det bra. Det är inte bra o höja det andra till samma nivå,det tappar man headroom på.
Kan bli vasst när man bllåser på också,o det är ju inte så trevligt.
Du frågade förut om det blir bättre med ett bättre aktivt filter till basen,och JA det blir det.
Jag fick mkt tightare bas som var bättre på alla sätt när jag bytte till DBX.
Jag säger det igen: köp INTE behringers filter!! Dom SUUUGER!!! iaf dom analoga
Jag kör Behringers Ultradrive PRO DCX2496 (digitalt) och har inga som helst problem eller negativa synpunkter på det!
Enligt min uppfattning så funkar det klockrent, men då kör ju inte jag LAB
OBS!! Gamla bilder i galleriet
Redigerat av Unregisteredbe0531bb, 14 July 2009 - 18:58.
Postad 15 July 2009 - 22:28
Om du kollar texten så är det dom analoga filtren från behringer jag varnar lite för..
Det filtret du har har jag inte testat själv,så det kan jag inte säga nåt om.
Det behringer jag hade var ett billigt för typ 1500 spänn,det var verkligen dåligt.
Mydynavoice: Ja,endera så får du stå ut med att du får lite hissad hög mid(det beror ju också på vilken driver du väljer, 2" B&C är så iaf) eller så skaffar du tex ett sånt filter som noiseprojekt har,med inbyggd eq.
Jag har för mig det är inbyggd EQ i den burken iaf... Eller så skaffar du en eq..
Det är väl det jag kan komma på som lösning på det problemet.
Varför ska du dela så högt mot basmodulen?
Du lär inte få nån bra bas om basmodulen ska hänga med upp till 200-400 hz
Jag delar mellan mina 12" mid och 18" vid 67 hz. Testade som nån här på forumet skrev o köra vid 80 Hz men det funkade inget bra tyckte jag det blev "för" mycket punchbas från 18 tummarna,o det vill jag inte ha.
Jag vill ha tung, hotfull bas.
Det är möjligt att dina basar funkar bra att dela så högt som du skriver,men jag tvivlar på det.
Postad 16 July 2009 - 20:09
Dom elementen jag kikat ltie extra på är RCF N 350 + matchande horn och RCF L10 750 YK som basmid. Delningen funderar jag på att lägga kring 3khz. Kanske lite lägre sett till att 10" är rätt stort för höga frekvenser. Kan givetvis gå upp lite i budget för elementen men dessa hade fått fina omdömmen för prisklassen sett till vad jag läst runt och så täntke jag köpa dessa element hos thomann i tyskland och elementen var rejält mycket billigare där än på hifikit
Angående delningen till basen så vill jag även ha med trycket i hårdrock så att det känns och dom frekvenserna är väl kring 42-120hz om jag inte har helt fel. Därför täntke jag dela basarna lite högre som typ vid 200hz.
Har även tittat på ett par Wharfedale LX-12 som alternativa toppar. Det skulle innebära att equalizer utesluts och delningen till basen kan sänkas. Även att jag skulle få en extra slant att lägga på bättre aktivt filter (exempelvis dBx).
I detta test vart dom mycket hyllade toppar - http://tandemsales.n...arfe LX1018.pdf
Mvh Mydynavoice
Redigerat av Unregisteredcb936d6b, 17 July 2009 - 01:20.
Postad 17 July 2009 - 10:37
Corpsegrindern, vad e det nu för nonsens som du lurar i stackars mydynavoice...
Bifogad fil(er)
Redigerat av DVD-ai, 17 July 2009 - 10:44.
Postad 17 July 2009 - 11:23
Mina toppar klarar ju o köra fullrange,så det är inga probs o dela dom lite lägre än vad folk anser att man ska.
Basen blir mkt tyngre o mer distinkt om jag delar lägre. Den låter djupare på nåt sätt.
Fast jag har ju lite mer basarea o tillgå än dig,så det kanske kommer funka bra o dela högt i din applikation.
Det finns bara ett sätt o ta reda på om det blir bra: TESTA
Testa först o dela som du tänkt,sen sänk delningen o kolla vilket du tycker blir bäst.
Du ska även tänka på nu innan ditt bygge påbörjas att PA i "budgetsegmentet" inte låter så mkt hifi eller vad man ska säga,det är mest bara volym där. För att få "hifiljud" med PA fördelarna så måste man upp en bit i prisklasser,tyvärr.
DVD ai: Vadå nonsens? Han börjar ju äntligen komma in på rätt spår!
Postad 17 July 2009 - 11:32
Hur går det för dig i ditt sökande efter det ultimata ljudet ?!
du har bytt toppar !
Postad 17 July 2009 - 14:52
Blev rekommenderad av webbutiken Boströms att sänka delningen till högst 150hz, även fast basarna kunna spela högre i frekvens. Delningen går ju att laborera lite som man vill när man har aktivt filter så väljer ju givetvis det som låter bäst i mina öron.
Just nu lutar det nog åt ett par Wharfedale LX-12 som jag hört IRL och tyckte dessa lät betydlgit bättre än JBL JRX serien så tror jag hamnat ganska rätt sett till applikationen och prisklassen, invändingar ?
Men tror ni att dessa kommer passa bättre för elektronisk musik, rock och hårdrock än mina Dynavoice ?
Är väl medveten om att det alltid finns bättre saker men har bestämmt mig för att dela upp anläggningen mellan Hifi-anläggning och PA-anläggning och inte försöka hitta nått mellanting. Annars blir det som Corpsegrindern säjer rätt dyrt om man vill ha Hi-end med riktigt hög verkningsgrad och effekttålighet.Hur går det för dig i ditt sökande efter det ultimata ljudet ?!
Wharfedale LX-12
lite kort info om vad jag tittat på för högtalare. Delningsfrekvens: 1,8khz
• Trapezoid svart filtklädd högtalarlåda med kraftiga handtag, stålgaller och fäste för högtalarstativ
• Effekttålighet RMS/Musik/Peak: 400/800/1600W
• Känslighet/Max SPL: 97 dB/129 dB
• Frekvensomfång: 50-20.000 Hz
• Spridningsmönster H/V: 95° x 45°
• Impedans 8 ohm
• ProTech™-överbelastningsskydd för diskantelementet
• Dubbla Speakon-anslutningar, Dubbla teleanslutningar
• 630 x 396 x 396 mm
• 26,5 kg
Namnl_s2.jpg 47.93K
0 Antal nerladdningar
Namnl_s.jpg 89.55K
0 Antal nerladdningar
Postad 17 July 2009 - 15:21
Haha, jaså är det så det är
![]()
Hur går det för dig i ditt sökande efter det ultimata ljudet ?!
du har bytt toppar !
YES jag har bytt toppar!
Blev bättre med dubbla 12:0r istälölet för en 15.
Högre verkningsgrad också...
Annars är det basen man inte riktigt är nöjd med,lite svårt att sätta fingret på vad men nåt är det...
Det är väl uppgraderingsdjävulen som härjar i mitt sinne..
Mydynavoice:
Då var jag inte helt ute o cyklade om delningen iaf,och Exakt det är bara att laborera vilken delning som blir bäst,det är ju dina öron som ska tycka det är bra,och inte vad nån säger är bäst.
Om LX-12 passar bättre än dina dynavoice kan jag inte svara på,då jag inte hört varken dina dynavoice eller Lx-12- Min gissning är att du kommer tappa lite finlir o detaljer och vinna i Verkningsgrad och bättre "spelahögtegenskaper" överlag. Allt hänger ju på hur högt du har tänkt o spela,vid normal lyssning låter troligen dina dynavoice bättre,men det är bara en gissning.
Vad är det du saknar i ljudet just nu som gör att du tänker satsa på PA istället?
Vad ska du driva klabbet med sen då?
Det går att få det att låta ok med PA, i mina öron låter mitt system bra,det får jag lov att säga..
Men man får laborera lite innan man får till det,jag har ju hållt på o krånglat med detta i över 10 år,så det tar sin lilla tid
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
49 bilder
84 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?