Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SONY dSLR A300/A350

829 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 September 2008 - 09:09

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0

Efter att ha funderat länge och väl (+ läst en hel del på detta forum) så köpte jag min absolut första digitala systemkamera i fredags. Valet föll då på en Sony A300, och än så länge känns det som jag gjorde ett bra val :P

Läste dock att några pratar om en svensk instruktionsbok, en sån har jag inte sett till? Är det något som ska följa med i pappersformat?

Köper man av firmor som handlar in kameror från den svenska distrubitören så får man Svensk instruktionsbok... Jag handlade av Cyberphoto.. Dom handlar oftast svensk import..

Postad 01 September 2008 - 09:39

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0

Apropå vad du skrev i det andra forumet. Här i Västerås blev jag i fotobutik rekommenderad att välja Sony A350 istället för ex. Canon 450.

Tiderna förändras snabbt tydligen .....

Det är faltiskt förbaskat spännande att följa dramatiken även om den går långsamt.. dvs inte timme för timme utan månader o halvår i taget.. .. Och sedan i mellanlägen på siterna via medlems-diskutionerna som böljar..

Skoj som sjutton...

Postad 01 September 2008 - 09:52

Sveos
  • Sveos
  • Forumräv

• 658 inlägg
  • 0
Vi pratade dock lite och det verkade som om de var lite sura på Canon. (Möjligen spelade det in). De menade att visst var 450 en bra kamera, men dyr (Över 7000 hos dem) och de får absolut ingen hjälp av Canon att vara med och tävla med priset. I ljuset av detta var Sony en kamera de rekommenderade istället.

Jag grubblar vidare... :P

Postad 01 September 2008 - 10:17

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1026 inlägg
  • 0
Vill bara upplysa om at A300 är så poppis så nytt leveransdatum är satt till 8/9 för internetbutikerna.

Nu börjar dom ta slut även i dom vanliga butikerna. Jag hittade ett ex under min rundvandring i Gbg i lördags.

Tråkigt på ett sätt (jag vill ha den nu) men kul på ett annat. Kameran verkar i alla fall vara eftertraktad :P

A200 verkar det däremot finnas mängder av och A350 hittade jag flera stycken av också.

Postad 01 September 2008 - 10:40

Sveos
  • Sveos
  • Forumräv

• 658 inlägg
  • 0
Är 300 så populär för att den är billigare än 350 eller finns det möjligen någon annan förklaring?

Postad 01 September 2008 - 11:08

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Vad man även måste komma ihåg ifrån deras test är att Canon 40D kommer två pga av dess pris. Hade den med den ytterligare mer lättarbetade direktfunktionerna den har kostat samma som sonyn hade den blivit etta.... Så 40D är en ytterligare aningen mer manöverbar kamera än Sonyn är.. Bara att priset i förhållande till skillnad är nerdragande för Canonens del.. Bildmässigt är dom liknande enligt testen i bildkvalitet..

Så här skriver dom vilket väl stämmer med vad jag sagt mig anse då jag sagt min A300 påminner mer om en 2/3dels semi i hantering samt manövrering......

Citat..

"" Slutledning.
Ingen annan deltagare ger bättre bildkvalitet och fler funktioner till ett så lågt pris. Det är helt enkelt ingen diskution.. Till o med erfarna och krävande fotoentusiaster är förtjusta över testets välförtjänta segrare, Sony Alpha300.""

Slut citat..

Dessa ord stämmer mycket väl med exakt det jag anser mig se i min kamera.... Den påminner klart mer om en Semi till 2/3 del i manöverbarheten än en ren mellanklass eller entrylevel....

Men Canon 40D är för rätt mycke mer pengar en ytterligare liten del upp vilket gör den till "en bättre" kamera trotts allt då den har ytterligare någon mer direktfunktion.....Sådant skall man inte förglömma..

Men då tillkommer saker som att optiken måste ha stabilisering.. Annars ryker även Canon 40D ut som looser även den. Vilket ju alla läskunniga kan se är en sak som gör den dyr dyr dyr om den skall ha i all optik..Stabiliseringen menar jag.... Så välja en Canon 40D gör man om man vill kosta på sig klart mer pengar.. Men man får en liten del till manövreringsförmåga...Samt därmed en bättre kamera....

men som dom skrev..

"" Slutledning.
Ingen annan deltagare ger bättre bildkvalitet och fler funktioner till ett så lågt pris. Det är helt enkelt ingen diskution.. Till o med erfarna och krävande fotoentusiaster är förtjusta över testets välförtjänta segrare, Sony Alpha300.""

Dom flesta kanske kan detta duga extremt gott till och pengarna mer som en Canon kostar kan man lägga på mycket fin optik...... Och var hamnar då en Sony A300 i bildkvalitet..... Detta kan nog varenda en som läst in sig på optikens stora inverkan i bildkvalitet i tankarna förstå inte försämrar kamerans egenskaper.....

Postad 01 September 2008 - 11:15

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0

Är 300 så populär för att den är billigare än 350 eller finns det möjligen någon annan förklaring?

tror det beror på den tar tillräckligt bra bilder som duger.. Tar mindra datorkraft.. Samt har enligt testerna ändå aningen mindre brus... Och detta till lite lägre pris... Så tror jag....

Men den fick nog inte kanske den heller direkt dom mest opartiska recentioner den kunde få.. Den heter ju även den Sony.. samt var först ut på plan och fick väl möta den rätt partiska biast pressen först...

Sedan var don väl kanske lite för otydligt klargjord den behöver riktigt bra optik för komma till sin verkliga potensial att ytnytja alla pixlanra den har....

men detta är endast min tro och inget annat...

Postad 02 September 2008 - 11:56

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1026 inlägg
  • 0
Nu har jag varit inne och ändrat lite i min beställning. Enligt killen i butiken så är det brist på A300 med kitoptiken. Tydligen har dom hus. Jag har nu ändrat och köpt hus samt Sigmas 18-50 istället. Jag kommer ändå att köpa ett Sony 50 1,4 eller Tamron 17-50 2,8 så småningom så det spelar inte så jättestor roll med optiken nu. Dessutom hade jag beställt en Sonyväska till som inte ens fanns inom rikets gränser och som det var mycket osäkert om dom skulle få in så det blev en ryggsäck istället. Passar mig bättre eftersom jag gärna är ute i skogen och fotar :)

Fast jag är fortfarande inte helt säker på att kamerahuset finns i huset så att säga ändå men jag får väl lita på killen i supporten :rolleyes:

Postad 03 September 2008 - 09:18

andreasp79
  • andreasp79
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

Nu har jag varit inne och ändrat lite i min beställning. Enligt killen i butiken så är det brist på A300 med kitoptiken. Tydligen har dom hus. Jag har nu ändrat och köpt hus samt Sigmas 18-50 istället. Jag kommer ändå att köpa ett Sony 50 1,4 eller Tamron 17-50 2,8 så småningom så det spelar inte så jättestor roll med optiken nu. Dessutom hade jag beställt en Sonyväska till som inte ens fanns inom rikets gränser och som det var mycket osäkert om dom skulle få in så det blev en ryggsäck istället. Passar mig bättre eftersom jag gärna är ute i skogen och fotar B)

Fast jag är fortfarande inte helt säker på att kamerahuset finns i huset så att säga ändå men jag får väl lita på killen i supporten :D

Är det bara pengarna som spelar in när du senare ska köpa tamron 17-50 f2,8 eller varför köper du inte det på en gång? Vänta med det fasta lite och känn på hur 50 känns i ditt zoomobjektiv, det blir ju trots allt 50x1,5 på din kamera så vill du ha gamla analoga 50 så får du sikta runt 30 (som jag själv är sugen på). Tror stealth på forumet (i bildtråden) använde ett 30 f1,4 om du vill kolla :D

Postad 03 September 2008 - 10:11

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Hualigen att gå o vänta... trist..

Postad 03 September 2008 - 11:55

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Efter den stora debatten om kitoptik vilken jag lämnat då sådant inte leder någonstans alls mer än dit att alla kitoptiker är just bara kitoptik.. Dom är lite olika hit eller dit medans dom alla är under husens förmåga i alla fall..Samt alla hus blir bättre med bättre optik..

Och att det även här talas om optik till wacondas A300 som verkar vara slutsåld.. Så han får ta nått annat..

Så varför inte väcka upp frågan mer riktat till Sony A300..

Vad är en lämplig optik för dagligt bruk till min Sony A300. Jag har höga krav. :D . samt liten plånbok. B) . Dessa saker passar inte. :D . Men vi skit i plånboken nu. :D .

Utan gå efter krav så får vi se vart man hamnar... Tamron 17-50 2,8 står högt på listan...Den verkar ligga i CZ nivån fast till lägre pris i stora drag.. Och är ljuskänsligare.. Vilket är ett plus enligt mig

Men vad finns det mer för (ljuskänslig) optik i samma eller bättre nivå (utan man blir rånad).. Samt optiken bör ha lite zoom och inte bara va en fast.. Man vill ju ha lite möjlighheter att komma "närmare"...

Mitt Cosina 19-35 tex kan då det vill sig ta rejält fina bilder rakt ur kameran med goa ärliga (härliga) färger.. Och trotts det påminner om rena rama xxxxxxxx i ljudligt arbetande så finns där en hel del skärpa i alla fall.Mycket förvånande måste jag säga.... Fast bäst då är det på närområdet.. 35mm är ju inte direkt ett stort inzoom inte.. Så närområde eller landskap blir finfint trotts då glappande feeling av dålig kvalitet..... Asså jag anser det god humor att ett sådant motsägelsefullt objektiv kan ens ta en bild... Men mitt tar då det vill sig (vilket det gör ofta) riktigt bra bilder..

men.. om vi utgår från Tamrons 17-50 som jag anser kan vara ett bra walk around.... 24-105 har jag redan som jag funderar på att sälja då jag sällan behöver så stor zoom.. och hellre skulle lägga ner mer energi på mer ljuskänslighet fast 24-105 är klart bra där med sina 2,5-4,5 .. men j2,8 är ännu bättre...

Så...?? Vad säger gubbsen här.... Vad är det bästa till en Sony i dessa regioner..

Postad 03 September 2008 - 13:11

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3956 inlägg
  • 0
mayro: Vad är det för test mellan A300 och 5D du syftar på? Jag kollade bakåt i tråden men fann ingenting. Det enda jag kan läsa är att 5D bara har marginellt bättre ISO-prestanda än A300. Finns några exempelbilder och info om vilka ISO-tal man jämförde?

Postad 03 September 2008 - 14:03

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
"marginellt" .?. Vet inte om jag använt just det ordet... Har jag det??

Edit..

äsch föresten.. jag är ändå less sitta med dessa ämnen rent almänt sett..Min Sony hängde med länge innan den fick ge sig mot "Vinnaren" som var Canon eos 5d med fin optik vilket jag skrivit också..thats it.. Samt det står att det var hemmatestande och inget annat.. Samt att det var vid svåraste situationen Sonyn fick ge sig. Där tog Canon eos 5D över taktpinnen och dirigerade solo... men Sonyn kunde fortfarande uppvisa bilder med kvalitet nog för visa i en datorskärm eller typ foto i ett fotoalbum..vilket jag redan visat solklart här i topicen..

Och Jag inser ändå att det går bara inte att säga att Sony byggt fantastiskt bra kameror med klart extrem prisvärdhet o prestanda. Samt såsom jag gör rekomendera folk utifrån dom olika kamerornas lite olika konsumentvinklar dom har.. Att bara erkänna att marknaden förändras och andra än Nikon samt Canon finns där ute med prestanda per krona som aldrig en Nikon eller Canonköpare fått någonsin förr i dessa startnivåer för samma pengar......kanske framöver då dom blivit pressade att ge mer valuta per krona och inte banta in sina kameror i lägre priser.. Annars tappar dom sina kunder garanterat på sikt....

men jag skiter faktiskt i om folk är så oerhört märkesbundna så man inte vill ta in den konsumentinfo i praktiskt användande jag försökt få in i resonemanget.
Tyvärr då man försöker berätta blir man själv en märkesurrare mer än annat.. Men ändå har jag försökt tala om kamera per krona hela tiden...

Då jag började "snacka kameror" här samt på fotosidan undrade folk om en Sony A200 A300 A350 ens var tänkbar på samma " plan " bredvid en gamal handikappad Nikon D40 utan af eller stabilisering samt begränsade direktval... idag vet nog dom flesta som läst att flera märken är klart mer int att titta på som förstaval än en gamal trött NikonD40 eller en beggad Canon för det skall krängas iväg dom gamla dyrt för nyköp ännu dyrare.. Folk satt faktiskt med sådana frågor.. Och gör fortfarande snurrigt nog..

Sony A200 A300 är idag den kamera som ger mest per krona i kamera för en nyköpare som startat en ny line anser jag.. Sony har även framtiden för sig att bli större samt bredare framöver samt med bättre optik nu då hjulen börjat rulla..... Följd av pentax enligt min vy. Eller säg paralellt med pentax kanske då valet står mellan vädertätning eller live view..Vilket jag också brukar skriva.... A200 är sanslöst den ens går att köpa så billigt som det går..

Uppåt är Pentax K20D samt gissar jag Samsung GX20 steget upp som jag ser saken.... Samt för priset klart mest kamera per kronai semisegmentet..Sedan kommer Sony A700 samt Canon 40D (om canon har stabiliseringen) som båda kostar mer vilket gör dom kanske till o med mindre atraktiva för en ny semiproköpare såvida man då inte vill just ha märket.... Man får ruggigt mycke kamera med Pentax Samsung K20D eller GX20..Där hänger ingen med pentax Samsung enligt min syn på saken.....Nikon orkar jag inte ens ta in då bara märket i sig gör jag aldrig skulle vilja ha en sådan .. Hysterin och "bull sa bill "om D40 har gjort mig Nikonimun tyvärr...Sorry.. Så är det..

Olympus har jag för kass koll på för säga nått om egentligen. Det märket har liksom "gått bort" för mig .. och kommer inte bli mitt märke så länge kamerorna är så små..

Sedan i rena proserierna så vet jag i stort nada mer än att i dessa nivåer befinner sig få egentligen av användarna av kameror här... Samt få få få behöver inte heller göra det.. idag klarar en vanlig dödlig sig med vilken kamera som helst...i startnivåerna.. Sedan kan man ju handla vad som helst om man har råd.. Skulle jag också gjort...

Nu vill jag veta mer om optik...För där är jag just nu .. har även drömar om att skaffa en mer renodlad Semi kamera då jag kommer fortstätta med fotohobbyn... bara tankegrodor och drömmar iofs.. Men tankarna snurrar.... Om jag skall gå vidare med nytt hus och ha kvar min befintliga optik.. Sälja allt och köpa en A700 samt Tamron 17-50 till den och stanna där en stund och sedan se vad jag kommer sakna egentligen.. Eller en A700 med kitobjektivet som trotts vad folk säger kan ta rätt ok bilder bara man inte skall pixelgranska allt i detaljer...Fotar ju inga fåglar osv. Så tele behöver jag inte... kanske skulle jag bli supernöjd med bara en kamera och ett objektiv.. I alla fall nöjd länge.......

Eller enbart köpa optik och ha min kamera kvar...Och sluta handla massa massa skoj saker i drömarnas värld

Eller skall jag köpa en ubåt..Det vore också en dröm att få uppfylla.. En ubåt med glasrutor man kunde se havet igenomm Wow...

Så.. har man något tips o råd om optik jag frågat om ovan här ?

Redigerat av mayro, 03 September 2008 - 16:15.

Postad 03 September 2008 - 15:26

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1026 inlägg
  • 0
KAMERAN HAR KOMMIT !! ;)

Bilder finns i mitt galleri under kameraalbumet.

Det var brist på kitobjektiv och jag ville inte vänta.

Jag har nu en A300 med ett Sigma 18-50 normalzoom. Enligt tester skall detta vara något bättre än kitobjektivet om än lite dyrare. Jag har inte börjat fota än (batteriet laddas för fullt) men det verkar gediget. Jag kommer att köpa ett Sony 50 1,4 samt ett teleobjektiv + ett vidvinkel men det får vänta lite. Vidvinkeln blir Tamron eller Sigmas 10-24 , 10-20 och telen blir något av 70-300 varianterna. Troligen original om jag inte hittar ett fint Minoltaobjektiv beggat.

När jag blivit lite varm i kläderna och duktigare på att fota så köper jag nog ett bättre normalzoom. Precis som mayro funderar jag på Tamrons fina 2,8 normalzoom. Blixt finns också med på önskelistan men med lite lägre prio ;)

Kameran känns väldigt gedigen och nu ångrar jag inte en sekund att jag inte tog en billigare A200.

Bilder kommer att läggas upp i ett separat album så småningom (var liite snälla då va..?) ;)

Postad 03 September 2008 - 16:17

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Nope.. Det skall tuktas... ;)

grattis...

Postad 03 September 2008 - 16:57

Sveos
  • Sveos
  • Forumräv

• 658 inlägg
  • 0
Mayro: Du behöver ingen ubåt, bara en dykardräkt om du skaffar en Olympus. Den kan du köpa undervattenhus till. ;)

Postad 03 September 2008 - 18:10

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0

Mayro: Du behöver ingen ubåt, bara en dykardräkt om du skaffar en Olympus. Den kan du köpa undervattenhus till. ;)

;) Det vore nåt det....

Postad 03 September 2008 - 18:13

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3956 inlägg
  • 0
mayro: Nej "marginellt" var min egen uppfattning och översättning. Du skrev "inte mycket bättre" och "bättre, men inga dramatiska skillnader" vilket jag uppfattade som att 5D var enbart marginellt bättre ;)

Jag var mest nyfiken på om och isåfall var det fanns mer info om detta hemmatest. Och så ville jag informera om, eftersom att det inte framgick vilket ISO som användes vid jämförelse, att 5D inte har något äkta ISO3200-läge. Den går bara upp till ISO1600, men det finns ett läge Canon kallar "H" som gör att mjukvaran förstärker signalen upp till motsvarande ISO3200. I mitt tycke är H-läget inte särskilt bra. Däremot är ISO1600 på 5D ruskigt bra även med dagens mått mätt och det är kanske i det läget dess brusegenskaper är mest imponerande. Mest kuriosa kan man säga.

Postad 03 September 2008 - 19:43

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Min kamera tog bilder med 1600 samt 3200..och hans ställde han in som skulle motsvara då mina bilder.. Och i vanlig skärmvisning så hade Sonyn gått "lika bra".. medans med full inzoom (100%) såg man detaljerna försvinna med sonyn då canonen var kvar på banan..Samt färgflinget tilltog markantare med Sonyn än Canonen.. Vi enades väl om att säga att Canonen var i procent sett 20 % bättre då dom absolut gränserna uppnåddes.. Det är en stor skillnad i stora fullstora förstoringar.. Det är en liten i praktiken för visa bilder på ett forum eller foto i fotoalbum...men då hade Canonen bättre optik skall också sägas.. inte för det har betydelse direkt då ändå det var brusreduseringen som tog första skadan på Sonyn via ta bort detaljer..och inte direkt optiken..

Så för den vanliga användaren som visar bilder på nätet eller fotoalbumstora bilder tog vi med gemensam syn att en Sony skulle räcka åt förmodligen alla användare.. med mycket få undantag...

Iso 100 samt med stativ och manuella inställ var skillnaden obetydande över huvud taget kan man säga.... Canons aningen då bättre optik gjorde aningen skarpare kanter så bokstäverna var aningen skarpare...men det är petimetermarkerande det...

Men nu orkar jag inte mer av detta..är lessare än less.. Fick feelings då optiktopicen tog vid att jag var en säljare i stället för konsument. Och sådant trivs jag inte med..och sa redan i olympusavdelningen att sådant reonemang ingen stans leder... Så därmed får detta va stopp för min del.. Att vara glad konsument tog mig till att aggera exakt som jag avskyr att göra.. Som en jäkla frälsningsoldat.. jag är en konsument och inget annat...

Och nu skall jag titta på min personliga väg med optik.. Jag har ju redan köpt min kamera ..

Redigerat av mayro, 03 September 2008 - 19:44.

Postad 03 September 2008 - 20:13

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1026 inlägg
  • 0
Äh mayro

fortsätt du att vara en glad konsument ;)

Det tänker jag också vara. Skriv av dig om vad du tycker om din kamera och även vad du tycker om andra kameror. I detta land är det helt tillåtet att tycka. Det är bara på vissa hifi-fora och undulatfora odyl som man inte får tycka som man vill ;)

Fast det gäller ju att vara beredd på att andra kanske inte tycker likadant. Framför allt inte om man köpt en svindyr CaNikon eller en bladdeförstärkare mm och du har mage att kritisera grejerna. Sedan finns ju gänget som alltid skall ha vetenskapliga belägg för allting, inget fel i det oftast men glädjen över att få vara en nöjd konsument kan ju förtas lite ;)

Själv är jag kanonnöjd med kameran än så länge och jag blev positivt överaskad av objektivet också. Framför allt att det var så välbyggt och snabbt. Sist jag testade ett Sigmaobjektiv så fokuserade det såå långsamt så jag var lite orolig. Jag har "kastat" upp lite bilder i albumet som numera går att kika på. Jag glömde nämligen "låsa" upp albumen så att alla kan se dom ;)

Postad 04 September 2008 - 12:27

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Glad konsument kommer jag fortsätta vara.. Bara att det är inge kul att aggera som en slags "bevisbänk" för ett märke .. Där går lite av en gräns... Och den gränsen passerade jag själv av bara farten som den glada konsument jag är... B)

Waconda... tat lugnt och lär dig kameran.. Från början gör man en del missar. I alla fall jag gjorde så... Tex tar bilder för nära.. Eller med fel typ av blixt..

Ett tips att prova som "startläge" att utprova ... Använd A läget där du styr bländaren själv med vilket skärpedjup du vill ha. Eller ljusförhållandena du är i...Och gå in och ställ upp skärpan ett till två steg.. Där i A läget stannar också dina personliga inställ du vill ha alltid kvar tills du själv ändrar..... Tror den första firmwaren kommer göra en lite ändring där såvida jag inte är ensam om att anse den instället med ett till två steg upp i skärpa bättre än standard... Använd inte typ 3,5 i f värde utomhus osv.. Utan fota med auto och titta hur kameran vill ha det och utgå därifrån med testa egna i förhållande till hur kameran vill göra.. Då finner du ut rätt snabbt hur du påverkar själv och lär känna kameran snabbt o enkelt..

Prova lokalt fokusläget.. Och flersegment eller lokalt mätningsläge.. Jag trivs med min inställd så.. växlar mellan flersegment och lokalt märområde lite beroende på situation..

Dr justeringen växlar jag ibland berodende på vad jag vill ha.. Den gör enligt mina ögon rätt stors skillnader hur den står.. Och där har jag ännu inte riktigt fått koll på vilket som är bildligt sett bäst i olika situationer...

Ibland gör ju mörkare partier bilderna mer "levande" om Dr är avslagen än om det är mer ljust i dessa områden.. Även tvärt om då ibland också.. Så den funktionen är lite glidande att vara bra eller dålig att använda med lika jämnvikt åt både bra eller dåligt för bilden.... fast detta gäller ju inte Sony som märke.. Utan hur sådan funktion blir i bild oavsett märke av kamera... Det har ju med bildkompositionen att göra som sådan..

Sist.. Använd Sonys utmärkta program du fått med.. Redan Jpeg bildprogrammet kan göra riktigt bra grejer enkelt.. Ta några överexponerade bilder samt underexponerade och lek med i programmet så ser du vad du kan göra... Programmet kan "rädda" rätt mycke faktiskt om man bara inte förvanslar för mycke...

Där tror jag du finner lite tips till en ev liten bas att utgå ifrån om du inte riktigt kommit dit redan förståss.....

Så.... Nu äntligen var man glad konsument igen... :blink:

Postad 04 September 2008 - 15:35

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1026 inlägg
  • 0
Tack för tipsen mayro B)

Nu när man kör digitalt kan man ju verkligen prova sig fram utan att slösa på film :blink:

Så programmen var bra? jag installerade allt men hade inte riktigt ork att kolla igenom dom.
Jag får testa lite till ikväll :D

Postad 04 September 2008 - 18:36

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Jpeg Programmet är mycket användbara vilket du kommer märka.. En enda sak har jag blivit aningen besviken på att det inte finns med.. Det är "Räta upp" så man kan om bilden är aningen snee göra den rak.. Men där finns som sagt gratisprogrammet "picasa2 som har den funktionen...Så med dess hjälp så är det inget problem...

Postad 05 September 2008 - 05:37

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1026 inlägg
  • 0
Vilken kanonkamera :)

Jag testade alla möjliga inställningar och det var riktigt kul. Tack för tipset att leka lite med bländare mm mayro. Jag stod på altanen och trycke av en bild på bländare 8 igår kväll med ett par sekunders slutartid när det var becksvart ute förutom vägbelysning mm. Kortet blev riktigt bra trots att jag inte använde stativ ens. :D

Jag har egentligen inte ett ont ord om denna kamera. Den sitter som smäck i handen och live view var betydligt nyttigare än jag tänkt. Jag har nog tagit 50% av korten med LV och då är jag ändå van att använda den vanliga sökaren. Att använda skärmen var något jag bara tänkt göra i nödfall men nu börjar jag bli lite osäker eftersom det fungerar så mycket bättre och smidigare än jag trott. Gissa om jag är tacksam mot framför allt mayro som tjatade om denna (som jag tyckte då) "onödiga" finess :P

Jag skrev ju egentligen: det finns två små saker som kunde vara bättre. Det ena är jättelarvigt men det är slutarljudet som är lite klonkigt. Jag vet att detta är en löjlig iaktagelse och av ringa betydelse men man måste ju få gnälla på något :blush: . Det andra är som några påpekat den förhållandevis lilla sökaren men det är nog en kompromiss som man får leva med och när live view fungerar så här bra så gör det inte så mycket.

Jag är i alla fall helnöjd och kommer att skicka upp en recension så fort jag fotat mera :lol:

Redigerat av waconda, 05 September 2008 - 05:40.

Postad 05 September 2008 - 10:19

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Hehe.. Jag har också tagit sådana bilder på natten...

Här föresten kan man läsa lite om kitoptiken.. Samt titta på bilder som jag bedömmer bekräfta testbilden i Digital foto för allas test..

http://mhohner.de/so...70_vs_17-35.php

Nu la jag INTE in länken för att börja en debatt.. Utan enkom för påvisa att den nersnackade kitoptiken kanske inte är så kass som folk tror eller ryktena säger..Så folk kan se hurvida det duger eller suger då man letar kamera..

Postad 08 September 2008 - 12:32

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Nu är beslut fattat.. Samt också beställt.. Det blir ett Tamron 17-50 för mig till min A300 för fota i mörkare miljöer utan blixt.... Detta med behov som utgångspungt..

Och självklart beställt via min vanlige leverantör Cyberphoto öven om det blir lite dyrare än handla utomlands...Jag anser värdet att ringa och diskutera och rådgöra är så oerhört bra. Och inser sådant kostar företaget pengar att tillhandahålla denna service...Och dom tar sig verkligen tid då man ringer..Det känns som man är "viktig" liksom fast man är en småhandlare enbart...Förlåt att jag gör lite väl med reklam här.. Men jag är verkligen så oerhört nöjd med detta företags goda service samt bollplank i rådgivning jag fått i alla lägen.. Oavsett jag köpt något eller ej..

Så såsom lite motpol till det alltid sökande efter billigare billigare och än billigare här o var i topic´s vill jag sätta lite lyse på att det faktiskt innebär en hel del fördelar att handla lite dyrare ... Samt i Sverige... Att en del märken däremot har sjukt skilda priser mot andra länder är iofs ett skäl att handla utomlands..Där är skillnaden ibland ju superstor..

Men för några hundringar upp till tusenlappen anser jag service och mänsklig rådgivning vara värt varenda krona.. Och där finns flera företag förutom Cyberphoto har jag sett som andra fått god service ifrån.....

Så jag vill slå en litet slag för att handla Svenskt om vi vill ha den personliga kontakten som jag kanske PGA min ålder värdesätter oerhört mycket.. Yngre som växt upp med dator som kontakt kan ju ha en annan syn på sådant.

Nu är det väntans tider igen. Och förhoppningar man får ett skarpt o bra exemplar bara.. :P

Postad 08 September 2008 - 12:44

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

• 1697 inlägg
  • 0
Cool, forventer snart at se nogle billeder af hvad det kan :P

Jo er til dels enig med det om at service er penge værd, dog bestiller jeg stadig i udlandet hvis jeg kan spare over 500,- af den simple grund, jeg snakker ikke svensk og har derfor ikke brug for at ringe til firmaet og snakke med dem :D

Postad 08 September 2008 - 13:14

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1026 inlägg
  • 0
Kul mayro :D

Fast du inser säkert att det kommer att förväntas både recension och bilder.
Själv har jag hållt på att fota och testa kameran mycket i helgen. Tyvärr inget utomhus ännu då vädret var rent vidrigt. Den är mycket mer än jag förväntat mig och än så länge är jag helnöjd. Kul länk mayro och jag håller nog med dig där att kitoptiken räcker rätt bra. I alla fall i början. Fast hade jag väntat på kitoptiken hade jag fått vänta en månad till för nu har dom ändrat leveranstid igen :P

Postad 08 September 2008 - 13:32

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Jag fick även erbjudandet/rådet att om jag inte blev nöjd med skärpa så kan jag sända kameran med min optik (även den andra jag har ) så skulle kameran kollas upp samt juseteras om så behövdes.... Tveksamt om det skulle behövas iofs....

Men som sagt.. Man får mycket god service för sina extra kronor hos denna firma..Sådant är klart glädjande fast man inte handlat för stora summor sett ur perspektivet "Kameror". :P

Postad 08 September 2008 - 13:47

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

• 1697 inlägg
  • 0
Ingen tvivl om at servicen er i orden, den har altid været helt i top de gange jeg har handlet hos Cyberphoto, nice at høre de ville justerer hele skidtet hvis der var problemer med skarphed/fokuseringen :P

Postad 08 September 2008 - 14:19

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Trist dom inte har "flyg direkt leverans".. NU är man ju nyfiken som sjutton... :P

Postad 08 September 2008 - 19:07

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1026 inlägg
  • 0
Cyberphoto är kanon. Jag har bara bra erfarenheter av dom och av Scandinavian photo där jag köpte min sista Nikon och även min allra sista analoga systemkamera en Minolta 500Si super :)

Jag är också grymt sugen på Tamrons fina normalzoom men nu blir det till att lugna sig lite och lära sig mer om kameran ;)

Postad 08 September 2008 - 19:37

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
För övrigt är jag förbaskat glad jag har stabiliseringen i huset.. För jag såg att skall man ha ett Canon objektiv med 2,8 samt stabilisering så kostar det skjortan.. Snudd 9300 kr på Cyberphoto tex..Då kostar solskyddet ytterligare över 300 spänn....Hualigen....

Postad 08 September 2008 - 19:40

Unregistereda7124cf7
  • Unregistereda7124cf7
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0

Cyberphoto är kanon.

Lite OT men man får ju även en godisbit av dom :)

Redigerat av Unregistereda7124cf7, 08 September 2008 - 19:41.

Postad 08 September 2008 - 19:55

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0

Lite OT men man får ju även en godisbit av dom ;)

:lol: :) ;)

Postad 09 September 2008 - 09:49

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Waconda

Har du kollat på bildprogrammet för Jpeg ännu? OM inte gör det.". Det är enligt mitt tycke totalt guld...Du kan ämdra fasiken allt däri.. Men se upp en aning för "överjustera" bilder bara.. Bättre släppa igenom småfel än justera allt.. Justerad bild är ungefär samma sak som att med digitala grejor fixa ljudet enligt mig. .. Det blir mer "konstgjort"...Så enligt mig är lagom eller minimal påverkan alltid det bästa...

DVS. Hellre lite fel på några parametrar än en "perfektare" bild där livet försvinner...

Sedan kan du ju vara en av dom fotograferna som gillar just "påverkade" bilder... Inget fel med det. Vi gillar ju som inom hifi´n olika saker vilket ju är roligt... Liksidighet är trist... Då kommer du finna att du kan redan i Jpeg programmet kan göra en hel del kul saker öven där..Som då jag "förstörde" min bilbildhimelsbild här tex på lek bara... Men ändå vart det lite rolig effekt kan jag tycka då grundbilden ändå pajade av mitt dåliga fotokunnande samt än mer via förminskandet...

Bifogad fil(er)

Redigerat av mayro, 09 September 2008 - 09:50.

Postad 09 September 2008 - 11:23

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1026 inlägg
  • 0
Som du ser av mitt än så länge magra album mayro så gillar jag att manipulera så lite som möjligt. Det kan iofs bero på att jag inte kan programmen och så men jag brukar oftast bara beskära lite och möjligen leka lite med kontrasten. Visst kommer jag ju att prova att leka lite. Jag har ett gratisprogram som heter Gimp som jag tycker är trevligt men alla som kan lite om redigering i datorn (ink min äldsta dotter) tjatar om Adobe Photoshop. Tyvärr tycker jag att det är lite bökigt att jobba med men det beror nog mest på ovana :)

Klart jag måste testa jpeg-programmet. Jag kör med inställningen jpeg-raw. Borde jag köra på bara jpeg eller kanske på fine (fabriksinställningen) ??

Postad 09 September 2008 - 11:36

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

• 1697 inlägg
  • 0
Jeg kører selv raw, da jeg godt kan lide at have mulighede for at ændre på billedet uden kvalitetstab (kan man ikke med jpg)

Postad 09 September 2008 - 13:14

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1026 inlägg
  • 0
Jag har resonerat precis som du tidigare hamsteren men efter att ha fått till mig att skillnaden egentligen inte är så stor så har jag fått rådet att köra jpeg istället. När jag nu kör jpeg så är filerna i alla fall bortåt 10mb så det är ju inte särskilt hårt komprimerat

Postad 09 September 2008 - 13:32

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

• 1697 inlägg
  • 0
Nej heller ikke det jeg mente :)
Men hver gang du ændre noget i en jpg fil og gemmer den, så komprimerer du igen, raw er lossless, det er jpg ikke.
Det er lidt ligesom mp3 vs cd :(

Postad 09 September 2008 - 17:47

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Idag på förmiddagen kom aviseringen att jag skulle hämta ett paket.. Cyberphoto var avsändaren.. Helt förvirrad att man kan sända ett paket ifrån Umeå i går och det idag skulle ligga på utlämnings-stället så kastade jag mig iväg för hämta mitt nya objektiv i förmiddas...

Väl där fanns det inget paket.. Däremot en som alltid snäll trevlig personal som läste med glasögonen påsatta min hämtavi...Och sa lite vänligt att om jag kommer i morgon efter 16,00 som avin säger så skall dom glatt överlämna mitt paket...

Så.. varför skriva detta då kan man undra? Jo.. Alla ni som använder glasögon då armarna blivit för korta för att läsa text förutom det största som denna gång var avsändaren.. Sätt på glasögonen och läs resten av texten också...

Rackarns... Därmed är det en dag kvar.. Tänk att det skall vara trotts man är femtio bast fortfarande som barn på julafton då man skaffat nått nytt och får vänta lite...Trodde åldern skulle göra en lite mer cool.. Men icke sa nicke.. Man är lika larvigt nyfiken och utan tålamod som då man var tio bast och såg paketen under granen ligga där och ropa på en... :(

Redigerat av mayro, 09 September 2008 - 17:55.

Postad 09 September 2008 - 18:35

Unregistered50ff1e23
  • Unregistered50ff1e23
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Samma iver andra leksaker bara. Själv 47 i november.

Postad 09 September 2008 - 19:34

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1026 inlägg
  • 0
Haha mayro, du är en härlig snubbe :lol:

Jag skulle ha gjort precis likadant som du. Fast jag har bara typ 100m till mitt utlämningsställe. Jag är snart 50 bast och jag blir lika uppspelt varenda gång jag öppnar ett paket med prylar i. Denna sommar har det blitt en del. Dator, två externa hårddiskar på 500 respektive 1000gb, mobil till yngsta dottern, en liten kompaktkamera som jag trodde skulle bli min enda kamera denna sommar mm mm B) . Så någon kanske förstår att nu blir det nog inga tillbehör på ett tag i alla fall :blush: :(

Jag måste säga att jag funderar på att ta din inbjudan om en fotokväll mm på allvar mayro. Inte i höst men kanske till sommaren om erbjudandet står fast. Jag är inte bara intresserad av foto utan även av hembio och hifi som du kanske vet :)

Du verkar vara en kul lirare att svänga en fatöl ihop med ;)

Postad 09 September 2008 - 19:38

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Dörren är alltid öppen! :( Så du är välkommen...

Postad 09 September 2008 - 19:43

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

• 1697 inlägg
  • 0
Hehe man føler sig jo helt ung, med alle de gamle "gubbar" her :( :)

Postad 09 September 2008 - 19:59

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1026 inlägg
  • 0
Tack mayro, det skall kommas ihåg :(

..och du hamsteren: ibland är gammal äldst ;)

När det gäller systemkamera köpte jag min första 1980, en Nikon FE. 1984 köpte jag en Nikon F301 som jag hade tom 1990 när jag fick veta att frugan var gravid. Då kände jag att det kunde vara dags med en autofokuskamera och köpte en Nikon F601 som efter bara två år byttes till en F801. 1994 så fick jag för mig att sälja min systemare med alla tillbehör för att investera i en motorcykel. Det tog ca 1år innan frestelsen blev för stor och jag fick tag i en billig Minolta 500Si super med några objektiv som jag hade väldigt kul med tom år 2000 då jag fick ett erbjudande om att sälja den. Jag köpte då en relativt billig kompakt. En Konica som min äldsta dotter fortfarande tar fina bilder med. Dessutom har jag en gammal Zeissicon som min farfar haft och som fortfarande fungerar perfekt. Jag har tom blixt till den.

Mina kameror har genom åren gjort god tjänst och jag har säkert tio album fyllda med bilder. Framför allt på mina döttrar och släkt och vänner men också annat. På platser mm som man har besökt på två och fyra hjul :)

Jag är alltså inte ovan med systemkameror som sådana men digitala systemare är ju lite annorlunda för att inte tala om vad man numera kan göra med bilderna i datorn B)

Så nog sjutton känns detta spännande, minst sagt.

Postad 09 September 2008 - 20:04

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

• 1697 inlägg
  • 0
Damn i 1980 gik jeg stadig rundt med ble :(
Fik faktisk først et kamera i 2002 et canon powershot a70, som holdte til sidste år, og så et dslr her i april :)

Postad 09 September 2008 - 20:08

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

• 1030 inlägg
  • 0
Har säkert redan tagits upp i denna tråd, men om man ska köpa ett 75 - 300 objektiv vilket är mest prisvärt/(så billigt som möjligt)?

Enbart för hobbyfotografi.

Postad 09 September 2008 - 20:53

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
På denna sidan kan du läsa om flera flera massa objektiv och se vad användarna ansett.. Det står allt möjligt.. Sedan kolla vad som finns i Sverige billigt..

http://www.dyxum.com/lenses/index.asp

Sedan då.. Minolta sk "Beercan" finns ju då och då beggat och ligger väl till i pris beg.. Torde väl vara värt att söka efter ett sådant? Tyvärr kan jag inte något om objektiv i övrigt. Så jag kan inte ger exakta svar..

Det är urknepigt att klura sig igenom all optik vad som är bra och sämre då det är så makalöst mycke som går att använda på Sonykamrorna både nytt o beg utan man tappar stabiliseringen......Men skoj är det... :(

Postad 10 September 2008 - 17:34

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Idag kom det ett litet paket.....Så fotade kartongen Fast efter ha öppnat så klart..

Postad bild

Sedan provade man ju att plåga barnen att vara fotomodeller...Först Julia . Inte ett skit gjort med bild förutom urklippt samt rezise vilket som alltid förstör mina bilder.. Trist.. Men men.. Tyvärr lite oskärpa då det är handtaget samt Iso400.. Och en ej stillastående unge..Dom är less mig och mina prov nu..

Postad bild

Så en halvstressad Linnea då.. Jag störde i läxläsandet...

Postad bild

Redigerat av mayro, 10 September 2008 - 17:43.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.