Xbmc för Mac / Linux (inge tråd för det.. borde vara det)
373 svar till detta ämne
Postad 10 July 2008 - 08:20
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Körde klippet på en 3GHz iMac med GeForce 8800GS kortet. Fick en belastning på 60% per kärna, testade dra fram Exposé och Dashboarden. Klippet flöt på trots detta, CPU belastningen ökad inget, tror det är mycket tack vare Apples extremt fina grafiska hantering i OS X. För övrigt kör jag dvi->hdmi -> Panasonic PX70. Har iMacen i samma rum som TV:n så jag kan styra med Apple Remoten. Funkar klockrent. Testade Aeon skinnet ikväll och nu börjar vi snacka 
Hade varit illa om det inte funkat med den där mosterdatorn
Postad 10 July 2008 - 11:55
Unregistered951ada42
-
Unregistered951ada42
-
Lärjunge
-
-
439 inlägg
Körde klippet på en 3GHz iMac med GeForce 8800GS kortet. Fick en belastning på 60% per kärna, testade dra fram Exposé och Dashboarden. Klippet flöt på trots detta, CPU belastningen ökad inget, tror det är mycket tack vare Apples extremt fina grafiska hantering i OS X. För övrigt kör jag dvi->hdmi -> Panasonic PX70. Har iMacen i samma rum som TV:n så jag kan styra med Apple Remoten. Funkar klockrent. Testade Aeon skinnet ikväll och nu börjar vi snacka 
Får du den belastningen på CPUna trots att du ställt in så att grafikkortet skall avkoda h.264? Lite förvånande i så fall.. kanske drivisarna är bättre för windowsburkarna eller är detta normalt?
Postad 10 July 2008 - 13:26
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Får du den belastningen på CPUna trots att du ställt in så att grafikkortet skall avkoda h.264? Lite förvånande i så fall.. kanske drivisarna är bättre för windowsburkarna eller är detta normalt?
OSXBMC använder inte hårdvarustöd.
Postad 10 July 2008 - 13:45
Unregistered951ada42
-
Unregistered951ada42
-
Lärjunge
-
-
439 inlägg
OSXBMC använder inte hårdvarustöd.
Va?!?, varför inte? Vore inte det det bästa ifall nått chip på grafikkortet kunde sköta allt istället för att belasta processorn = datorn blir varm = datorn lever om = filmupplevelsen blir sämre av en tjutande dator + att då kan man köra alla möjliga klipp utan att ha värdens hottaste processor....
Postad 10 July 2008 - 14:06
shuriken
-
shuriken
-
Forumräv
-
-
851 inlägg
Va?!?, varför inte? Vore inte det det bästa ifall nått chip på grafikkortet kunde sköta allt istället för att belasta processorn = datorn blir varm = datorn lever om = filmupplevelsen blir sämre av en tjutande dator + att då kan man köra alla möjliga klipp utan att ha värdens hottaste processor....
Nu är jag riktigt osäker på mitt påstående här, men det finns ju inte alltför många apps som stödjer hårdvaruavkodning öht, samt att jag är osäker på om det ens finns så många sådana grafikkort.
Postad 10 July 2008 - 14:18
Unregistered951ada42
-
Unregistered951ada42
-
Lärjunge
-
-
439 inlägg
Nu är jag riktigt osäker på mitt påstående här, men det finns ju inte alltför många apps som stödjer hårdvaruavkodning öht, samt att jag är osäker på om det ens finns så många sådana grafikkort.
Alla grafikkort sedan något år tillbaka från både ATI samt Nvidia har det inbyggt. Programvara är nog inget problem heller. Finns flera olika. Skulle jag köra en windowsburk skulle det räcka med ett grafikkort under en tusenlapp för att ta hand om de maffigaste klippen utan att bekymra processorn alltför mycket. Hmm, läste på nån tråd att det inte finns inbyggt stöd för avkodning i hårdvara, utan att allt görs i mjukvara i os X, konstigt. Detta blir alltså den första grejen som jag hittat där ett windowsbaserat operativsystem slår mac os X på fingrarna
Postad 10 July 2008 - 14:44
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Alla grafikkort sedan något år tillbaka från både ATI samt Nvidia har det inbyggt. Programvara är nog inget problem heller. Finns flera olika. Skulle jag köra en windowsburk skulle det räcka med ett grafikkort under en tusenlapp för att ta hand om de maffigaste klippen utan att bekymra processorn alltför mycket. Hmm, läste på nån tråd att det inte finns inbyggt stöd för avkodning i hårdvara, utan att allt görs i mjukvara i os X, konstigt. Detta blir alltså den första grejen som jag hittat där ett windowsbaserat operativsystem slår mac os X på fingrarna 
Samma sak på Windows och Linux. XBMC har inget hårdvarustöd där heller. Allt avkodas med mjukvara. Stämmer verklöigen det du skriver? Stöjder verkligen grafikorten avkodning av x264 i .mkv som är det vanligaste högupplösta formatet numera?
Redigerat av Unregistereddc471864, 10 July 2008 - 14:45.
Postad 10 July 2008 - 15:36
Unregistered951ada42
-
Unregistered951ada42
-
Lärjunge
-
-
439 inlägg
Samma sak på Windows och Linux. XBMC har inget hårdvarustöd där heller. Allt avkodas med mjukvara.
Stämmer verklöigen det du skriver? Stöjder verkligen grafikorten avkodning av x264 i .mkv som är det vanligaste högupplösta formatet numera?
Jo, vanligaste formatet på T*e P****e B*y Om jag förstått det rätt så är x.264 samma sak som h.264 vilket stöds av grafikkorten. Det enda du behöver är ett program som öppnar containern och ser till att hårdvaran kodar av det och skickar ut det till skärmen. Power dvd super-duper ultra (vad nu versionen hette) var ett tag ensam om att erbjuda hårdvareavkodning men det har läst om andra som nu skall göra det (kommer inte ihåg vilka det var eftersom jag körde Power dvd super-duper på farsans HTPC som jag byggde ihop). Så rätt programvara + grafikkort med stöd för hårdvareavkodning = typ ingen belastning på CPUn/una. Hmm, har inte funderat på att XBMC inte stödjer hårdvaruavkodning i windows.. Trodde detta givetvis fanns implementerat i mac os X, för annars vet jag inte vad de ska med sina häftiga grafikkort till. Ja menar, hur många gamers köper mac för att spela spel?
Postad 10 July 2008 - 19:14
Utsvulten
-
Utsvulten
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Tjena är helt ny på det här med Xbmc och har lite svårt för att lägga till filmer/musik och lägga till scrapers.
Problemet är att när jag väl lägger till filmerna så hamnar dom alltid i undermappar, vilket jag inte vill.
Finns det något sätt att direkt när man i xbmc klickat på "Movies" får upp film-filerna?
Postad 10 July 2008 - 21:18
Richards
-
Richards
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Tjena är helt ny på det här med Xbmc och har lite svårt för att lägga till filmer/musik och lägga till scrapers. Problemet är att när jag väl lägger till filmerna så hamnar dom alltid i undermappar, vilket jag inte vill. Finns det något sätt att direkt när man i xbmc klickat på "Movies" får upp film-filerna?
Det du troligen vill göra är att scanna dina filmer till databasen. Då kan du genom att välja movies i huvudmenyn direkt få upp en lista med titlar och genom att klicka på dessa direkt starta filmen utan att behöva gå in i undermappar. Kolla guiden här.
Postad 10 July 2008 - 22:27
Utsvulten
-
Utsvulten
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Det du troligen vill göra är att scanna dina filmer till databasen. Då kan du genom att välja movies i huvudmenyn direkt få upp en lista med titlar och genom att klicka på dessa direkt starta filmen utan att behöva gå in i undermappar.
Kolla guiden här.
Tack! funkade jätte bra!
Postad 11 July 2008 - 08:38
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Jo, vanligaste formatet på T*e P****e B*y
Om jag förstått det rätt så är x.264 samma sak som h.264 vilket stöds av grafikkorten. Det enda du behöver är ett program som öppnar containern och ser till att hårdvaran kodar av det och skickar ut det till skärmen. Power dvd super-duper ultra (vad nu versionen hette) var ett tag ensam om att erbjuda hårdvareavkodning men det har läst om andra som nu skall göra det (kommer inte ihåg vilka det var eftersom jag körde Power dvd super-duper på farsans HTPC som jag byggde ihop). Så rätt programvara + grafikkort med stöd för hårdvareavkodning = typ ingen belastning på CPUn/una.
Hmm, har inte funderat på att XBMC inte stödjer hårdvaruavkodning i windows..
Trodde detta givetvis fanns implementerat i mac os X, för annars vet jag inte vad de ska med sina häftiga grafikkort till. Ja menar, hur många gamers köper mac för att spela spel?
Tror inte det. Ingen spelare jag använt till Mac OS X har ngt hårdvarustöd när det gäller film. Ni andra får gärna rätta mig. Det som är bäst på avkodning är iaf Plex fd OSXBMC. Mplayer, VLC osv har inte en suck.
Postad 11 July 2008 - 10:54
shuriken
-
shuriken
-
Forumräv
-
-
851 inlägg
Det du troligen vill göra är att scanna dina filmer till databasen. Då kan du genom att välja movies i huvudmenyn direkt få upp en lista med titlar och genom att klicka på dessa direkt starta filmen utan att behöva gå in i undermappar.
Kolla guiden här.
Alltså, detta fungerar inte för mig. Har provat om och om igen. Endast en film funkar, Borat. Resten får jag inte info om.
Postad 11 July 2008 - 11:20
Utsvulten
-
Utsvulten
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Kolla guiden här.
Nu har jag stött på lite problem. Jag gör precis som i guiden du länkade och skapar en mapp (film) och i den har jag en mapp för varje film. Men det som händer är att filmer som är i rar-format läses inte in men de som är uppackade gör det. Var gör jag fel? Filmerna läses in men scrapers vägrar funka, sätter på imdb och "run automade scan" och "Use foldername for lookups" (kollat so mappnamnet är oki). Och om man slår på library mode är det bara dom uppackade som visas, dom som är i rar visas inte. Fast om jag stänger av library mode ser jag alla. Tack på förhand PS har även ett problem i aeon-skin som gör att texten blir väldigt mörk. markeringsfärgen är även väldigt svag, någon som vet hur man löser det? DS Problem löst: Om någon har samma problem gå in till rar-filerna eller mkv-filerna och ta "Movie Information", då hämtas tydligen informationen och sen uppdateras och visas omslaget.
Redigerat av Utsvulten, 11 July 2008 - 13:11.
Postad 11 July 2008 - 18:19
Utsvulten
-
Utsvulten
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
So far so good, riktigt nice!
Men nu ska jag lägga till en serie som inte är uppbyggd efter säsonger, hur gör jag.
Så här ser mapp-strukturen ut:
Serier>[Seriens Namn]>Seasong 1>[Seriens namn -s01e01]
Xbmc hittar mappen för serien men inte seasong 1 mappen och inte heller filen när jag kör via library mode.
Någon som vet hur man löser det?
Någon som lyckats tex lägga in naruto eller någon annan anime serie som inte har säsonger?
Redigerat av Utsvulten, 11 July 2008 - 21:01.
Postad 12 July 2008 - 10:36
Richards
-
Richards
-
Amatör
-
-
85 inlägg
So far so good, riktigt nice! Men nu ska jag lägga till en serie som inte är uppbyggd efter säsonger, hur gör jag.
Så här ser mapp-strukturen ut: Serier>[Seriens Namn]>Seasong 1>[Seriens namn -s01e01]
Xbmc hittar mappen för serien men inte seasong 1 mappen och inte heller filen när jag kör via library mode. Någon som vet hur man löser det?
Någon som lyckats tex lägga in naruto eller någon annan anime serie som inte har säsonger?
Kan du ha stavat fel ? Season ska det stå. Exempel på sökväg till fil i ett avsnitt av simpsons: Simpsons\Season 1\Simpsons - s01e01 - The Ex-Girlfriend.avi
Postad 12 July 2008 - 10:56
Unregistered5b74bf0f
-
Unregistered5b74bf0f
-
Amatör
-
-
53 inlägg
So far so good, riktigt nice! Men nu ska jag lägga till en serie som inte är uppbyggd efter säsonger, hur gör jag.
Så här ser mapp-strukturen ut: Serier>[Seriens Namn]>Seasong 1>[Seriens namn -s01e01]
Xbmc hittar mappen för serien men inte seasong 1 mappen och inte heller filen när jag kör via library mode. Någon som vet hur man löser det?
Kan du ha stavat fel ? Season ska det stå. Exempel på sökväg till fil i ett avsnitt av simpsons:
Simpsons\Season 1\Simpsons - s01e01 - The Ex-Girlfriend.avi
Ska faktist inte spela något roll. Den koller i princip bara på filnamn. Jag har haft mina mappar döpta på flera olika sätt och alla ha fungerat. Releaserna är scenerlser som är rarade. Fungerar hur fint som helst. - \Dexter \ Dexter.S01.720p.HDTV.x264-VARiOUS \ Dexter.S01E01._sceneinfo_ \ _ett gäng rarfiler_
- \Dexter \ S01.720p.HDTV.x264-VARiOUS \ Dexter.S01E01._sceneinfo_ \ _ett gäng rarfiler_
- \Dexter \ Season.01 \ Dexter.S01E01._sceneinfo_ \ _ett gäng rarfiler_
- \Dexter \ Season.01.720p.HDTV.x264-VARiOUS \ Dexter.S01E01.720p._sceneinfo_ \ _ett gäng rarfiler_
För skojs skulle testade jag. La upp detta: - \Temp \ Myggan \ Season.07 \ Myggan.S02E05._sceneinfo_ \ _ett gäng rarfiler_
- Temp \ Myggan \ vemvet \ Myggan.S02E05._sceneinfo_ \ _ett gäng rarfiler_
Den indexerade allt rätt, som Season 02 och alla de olika episoderna. Utsvulten. Kan du posta exakta sökvägen på ett riktigt exempel som inte fungerar.
Postad 13 July 2008 - 06:29
Vertice
-
Vertice
-
Användare
-
-
107 inlägg
Kanske lite tidigt ännu, men finns det nått program typ Remote för iPhone till XBMC?
(Remote styr iTunes med iPhone väldigt bra, ändra högtalarutgång till AV receivern. Nu kan man sluta ha datorn på bordet för en stunds njuta av musiken :-) )
Postad 13 July 2008 - 06:40
yellowmanX
-
yellowmanX
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Kanske lite tidigt ännu, men finns det nått program typ Remote för iPhone till XBMC?
(Remote styr iTunes med iPhone väldigt bra, ändra högtalarutgång till AV receivern. Nu kan man sluta ha datorn på bordet för en stunds njuta av musiken :-) )
Finns ett par olika projekt, har inte testat något själv dock. http://xbmc.org/foru...ighlight=iphoneoch http://code.google.c...bmc-controller/Är ju några exempel, googla "iphone +xbmc" annars.
Postad 14 July 2008 - 13:21
Utsvulten
-
Utsvulten
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Ska faktist inte spela något roll. Den koller i princip bara på filnamn. Jag har haft mina mappar döpta på flera olika sätt och alla ha fungerat. Releaserna är scenerlser som är rarade. Fungerar hur fint som helst.
- \Dexter \ Dexter.S01.720p.HDTV.x264-VARiOUS \ Dexter.S01E01._sceneinfo_ \ _ett gäng rarfiler_
- \Dexter \ S01.720p.HDTV.x264-VARiOUS \ Dexter.S01E01._sceneinfo_ \ _ett gäng rarfiler_
- \Dexter \ Season.01 \ Dexter.S01E01._sceneinfo_ \ _ett gäng rarfiler_
- \Dexter \ Season.01.720p.HDTV.x264-VARiOUS \ Dexter.S01E01.720p._sceneinfo_ \ _ett gäng rarfiler_
För skojs skulle testade jag. La upp detta:
- \Temp \ Myggan \ Season.07 \ Myggan.S02E05._sceneinfo_ \ _ett gäng rarfiler_
- Temp \ Myggan \ vemvet \ Myggan.S02E05._sceneinfo_ \ _ett gäng rarfiler_
Den indexerade allt rätt, som Season 02 och alla de olika episoderna.
Utsvulten. Kan du posta exakta sökvägen på ett riktigt exempel som inte fungerar.
Förstår inte riktigt vad du menar men här kommer ett riktigt exempel, och jag hittar inte avsnitten i plex om jag kör library mode, men det går i "files". Den hittar som sagt serien men inte "season 1" och avsnitten där i Sökväg \Serie\Naruto Shippuuden\Season 1\naruto shippuuden - s01e66.avi PS Richards tack för tipset angående stavningen men sökvägen var rättstavad, hade gjort fel på forumet bara DS
Redigerat av Utsvulten, 14 July 2008 - 13:22.
Postad 14 July 2008 - 18:41
Richards
-
Richards
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Förstår inte riktigt vad du menar men här kommer ett riktigt exempel, och jag hittar inte avsnitten i plex om jag kör library mode, men det går i "files". Den hittar som sagt serien men inte "season 1" och avsnitten där i Sökväg \Serie\Naruto Shippuuden\Season 1\naruto shippuuden - s01e66.avi
PS Richards tack för tipset angående stavningen men sökvägen var rättstavad, hade gjort fel på forumet bara DS
Jag tror Trey har rätt när han skriver att Plex kollar vad filen heter, vad mapparna heter borde inte ha någon betydelse. Vad händer om du istället för att skanna filerna väljer "Episode Information" på filen i file mode ?
Redigerat av Richards, 14 July 2008 - 18:41.
Postad 14 July 2008 - 18:47
Richards
-
Richards
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Plex och CenterStage startar samarbete för ett nytt skin till Plex. Läs mer här.
Postad 15 July 2008 - 12:42
Utsvulten
-
Utsvulten
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Jag tror Trey har rätt när han skriver att Plex kollar vad filen heter, vad mapparna heter borde inte ha någon betydelse.
Vad händer om du istället för att skanna filerna väljer "Episode Information" på filen i file mode ?
Hittar inte "Episode Information". Går in i TV Shows o sen i Naruto Shippuuden, väljer season 1 och hittar filen (detta då i file mode). Högerklickar på filen men får bara upp: Queue Item, Add to favorites, osv men inte Episode information.
Postad 15 July 2008 - 13:58
DampWall
-
DampWall
-
Lärjunge
-
-
390 inlägg
Plex och CenterStage startar samarbete för ett nytt skin till Plex. Läs mer här.
Ser riktigt mysigt ut, och det blir bara svårare och svårare om man ska satsa på en media extender likt en popcorn eller om man ska satsa på en liten apple dator och ha som htpc, fan va svårt allt ska vara.
Postad 15 July 2008 - 18:41
Unregistered5b74bf0f
-
Unregistered5b74bf0f
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Förstår inte riktigt vad du menar men här kommer ett riktigt exempel, och jag hittar inte avsnitten i plex om jag kör library mode, men det går i "files". Den hittar som sagt serien men inte "season 1" och avsnitten där i Sökväg \Serie\Naruto Shippuuden\Season 1\naruto shippuuden - s01e66.avi
PS Richards tack för tipset angående stavningen men sökvägen var rättstavad, hade gjort fel på forumet bara DS
Då skiljer sig Plex från xbmc win och linux. Alltså jag har så här: - \Dexter \ S01.720p.HDTV \ Dexter.S01E01.720p.... \ dexter.101.720p.....rXX \ Dexter.S01E01.720p.....mkv
- \Dexter \ S01.720p.HDTV \ Dexter.S01E02.720p.... \ dexter.102.720p.....rXX \ Dexter.S01E02.720p.....mkv
[....] and so on [....]
Sen har vi säsong två.. - \Dexter \ S02.720p.HDTV \ Dexter.S02E01.720p.... \ dexter.101.720p.....rXX \ Dexter.S01E01.720p.....mkv
[....] and so on [....] Skulle jag nu ändra 'S01.720p.HDTV' och 'S02.720p.HDTV' till 'Hej kom och hjälp mig' så skulle den fortfarande indexera alla avsnitt och alla säsonger. Alltså går jag in i library mode så och väljer dexter får jag upp valen Season 01, Season 02. Även då säsongsmapparna inte stämmer. För mig indexerar den rakt av på endast filnamnen: Dexter.S01E01.720p.....mkv. Detta är alltså standard inställningen för mig. Det jag har märkt är att om mappstrukturen är identiskt men filnamnen är skrivna på detta sätt: Dexter.101.720p....mkv så fungerar det ej. Nu är det väldigt få serier som ser ut så. Jag har en säsong av Entourage som ser ut så och inte indexeras. Detta är dock sånt du kan ändra själv: http://xbmc.org/wiki...showmatching.3Ehttp://xbmc.org/wiki...TV_Shows_lookup(Vet att det ser ut som att den kräver att season-mapp finns med. Men det är inget krav!) Kanske så att Plex's standard regex inte är lika som för övriga versioner. Testade indexera en temp-mapp också. Låg en bunt serier där, helt osorterat, efter principen: temp \ serienamn.sXXeXX.720p.HDTV.x264-CTU \ blablabla.rXX \ namnetigen.sXXeXX.mkv Allt i mappen indexerades fint. Alla hade season i library mode. Exempelvis, skulle jag hämta senaste Burn Notice-avsnittet så blev det TV Shows -> Burn Notice -> Season 02 -> Breaking and Entering. Inte helt omöjligt om det är så eftersom det är rar:at så läser den rar-filen som en mapp och tar season därifrån. Men då funkar alla dessa principer för säsongsnamn iaf: Serienamn \ S01, Season.01, S.01, Season01 \ Episodnamn SxxExx. Testa kanske att ta bort mellanrummet på Season 01 då. Jag kör alltid utan space så..
Postad 15 July 2008 - 18:44
Unregistered5b74bf0f
-
Unregistered5b74bf0f
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Hittar inte "Episode Information". Går in i TV Shows o sen i Naruto Shippuuden, väljer season 1 och hittar filen (detta då i file mode). Högerklickar på filen men får bara upp: Queue Item, Add to favorites, osv men inte Episode information.
Ligger serien uppe på thetvdb? Hittade serien på thetvdb. Så det stämmer ju. Gjorde ett litet test. Slängde in detta i en mapp som heter temp. Temp
|_Naruto Shippuuden
|_ Season 01
|_ Homecoming - s01e01.avi
|_ naruto shippuuden - s01e02.avi
|_ naruto shippuuden - s01e03.avi
|_ naruto shippuuden - s01e04.avi Gick in i xbmc och Add Source -> Temp -> Set Content -> thetvdb -> Run Autoscan. Den indexerade alla avsnitt. Går sen in i library mode -> Tv shows -> Naruto shippuuden -> season 01 -> och där finns de 4 episoderna. Med bilder får allt, Serie, säsong och avsnittsbilder från thetvdb. Så fungera ska det. Även på det sättet du har namngivit det. Mest troligt är att du råkat ut för när xbmc buggar lite. Då får man testa lite fram och tillbaka sen brukar den indexera. Testa ta bort source och börja om från början. Och för att göra testet komplett: New folder
|_ Naruto Shippuuden
|_ Homecoming - s01e01.avi
|_ naruto shippuuden - s01e02.avi
|_ naruto shippuuden - s01e03.avi
|_ naruto shippuuden - s01e04.avi Tog bort den från library, tog bort sourcen. Flyttade filerna till ett helt annat ställe. Tog bort säsongsmappen. La till de på nytt och indexerade det. Hittades. Library mode -> Tv shows -> Naruto shippuuden -> season 01 -> och där finns de 4 episoderna. Precis som tidigare. Alltså skiter XBMC helt hur mapparna ser ut och kollar endast på filnamn. Då ska SxxExx inte vara några som helst problem! Den skiter även i episodtexten på filnamnen. S01E01 var den med rätt avsnittsnamn. De andra hette precis som serien. Allt indexerades hur som helst! Bästa tipset är som sagt att testa fram och tillbaka. Stå på olika ställen och testa att scanna osv. Lycka till!
Redigerat av Unregistered5b74bf0f, 15 July 2008 - 19:07.
Postad 15 July 2008 - 19:10
Richards
-
Richards
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Ser riktigt mysigt ut, och det blir bara svårare och svårare om man ska satsa på en media extender likt en popcorn eller om man ska satsa på en liten apple dator och ha som htpc, fan va svårt allt ska vara.
Enkelt val tycker jag om du har råd att lägga de extra pengar som t.ex. en Mac Mini kostar. En Media Extender kommer aldrig att bli lika användbar som Minin med XBMC på.
Postad 15 July 2008 - 19:19
Richards
-
Richards
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Alltså skiter XBMC helt hur mapparna ser ut och kollar endast på filnamn. Då ska SxxExx inte vara några som helst problem! Den skiter även i episodtexten på filnamnen. S01E01 var den med rätt avsnittsnamn. De andra hette precis som serien. Allt indexerades hur som helst!
Det är ju riktigt bra att den bara går på filnamnet. Det är ju inte alla som orkar sortera upp serierna i kataloger med säsonger osv. Många har nog bara en massa serier liggande i en download-katalog och då är det ju perfekt att kunna få allt sorterat enkelt i XBMC. Jag tror även att man kan få XBMC att skanna automatiskt när man startar programmet och då läggs ju ev ny-ner-laddade avsnitt till automatiskt.
Postad 21 July 2008 - 09:51
sandos
-
sandos
-
Lärjunge
-
-
348 inlägg
Jag testade att katalogisera mappen där jag laddar ner till. Det gick INTE bra alls. Den hittade drösvis med filmer som inte exisrterade tex. så jag tror jag struntar i den funktionen så länge.
Postad 29 July 2008 - 19:07
Richards
-
Richards
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Tre veckor efter den senaste beta-versionen av Plex MediaCenter släptes idag Plex 0.5-RC2. RC står för Release Candidate och vi närmar oss nu alltså en stabil 0.5 release. Man har fokuserat på stabilitet i denna release men även lagt in en del nya funktioner och jobbat ytterligare på Plex nya grafiska profil. Läs mer och hämta den nya versionen här.
Postad 30 July 2008 - 19:18
blackburn_
-
blackburn_
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
Är det någon som vet om man kan få XBMC att automatiskt ändra skärmfrekvensen efter materialet man tittar på? Så som det fungerar på PS3 och på Tvix-mediaspelaren, d.v.s att sätter man på en 24hz film så ändras uppdateringsfrekvensen till 24hz automatiskt men gui:t körs alltid i 60Hz. Sätter man på en PAL DVD ändras det till 50Hz o.s.v. Är det någon som kör XBMC på en xbox som kan säga hur det fungerar på den? Jag kör xbmc i Linux för övrigt, det kanske går att göra ett script som fixar detta? Har googlat men inte funnit något om denna (viktiga) frågeställning.
Postad 04 August 2008 - 17:53
Utsvulten
-
Utsvulten
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Har stött på något väldigt konstigt.
Hd filer går att spela upp utan problem med plex (senaste version) men nu har jag en avi fil (ej hd) som "laggar".
Ljuden hackar lite och hamnar helt i osynk. Kör jag filen i VLC är det inga problem.
Någon som stött på liknande?
Postad 05 August 2008 - 16:01
Ybo
-
Ybo
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Har stött på något väldigt konstigt. Hd filer går att spela upp utan problem med plex (senaste version) men nu har jag en avi fil (ej hd) som "laggar". Ljuden hackar lite och hamnar helt i osynk. Kör jag filen i VLC är det inga problem. Någon som stött på liknande?
Precis samma för mig, kör med XBMC tills det är fixat.
Postad 05 August 2008 - 16:34
Utsvulten
-
Utsvulten
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Okej, så det funkar för dig att köra filen utan hack i XBMC men det blir osynk o lagg i plex?
Postad 05 August 2008 - 21:25
Obskyr
-
Obskyr
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Samma här. Upplever också att fläkten går oftare med Plex än i osxbmc men kanske beror det på att det är varmare nu än tidigare.
Postad 05 August 2008 - 21:40
Richards
-
Richards
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Samma här. Upplever också att fläkten går oftare med Plex än i osxbmc men kanske beror det på att det är varmare nu än tidigare.
Antar att du menar att fläkten går oftare i Plex än i XBMC for Mac.
Postad 08 August 2008 - 21:04
Richards
-
Richards
-
Amatör
-
-
85 inlägg
MediaStream till XBMC och Plex släppt! Läs och ladda hem här.
Postad 09 August 2008 - 21:03
Obskyr
-
Obskyr
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Postad 10 August 2008 - 19:04
jofa
-
jofa
-
Lärjunge
-
-
365 inlägg
Är det någon som testat XBMC på Linux på ett Gigabyte GA-MA78GM-S2H? I så fall får någon väldigt gärna svara på: Hur fungerar det? Framför allt hur fungerar hårdvarustödet för videoavkodning på Linux? Klarar det av 1080p x.264 i hög bitrate? Vilken CPU har ni använt? O andra kommentarer o synpunkter. mvh /Jofa
Redigerat av jofa, 10 August 2008 - 19:05.
Postad 13 August 2008 - 19:40
Richards
-
Richards
-
Amatör
-
-
85 inlägg
XBMC Atlantis offentliggörs! Team XBMC offentliggjorde idag XBMC Atlantis - den första stabila releasen sedan 2006. Läs mer och hämta hem Alpha 3 här.
Postad 13 August 2008 - 20:16
Unregistered951ada42
-
Unregistered951ada42
-
Lärjunge
-
-
439 inlägg
En fråga, jag börjar lessna på att mac minin aldrig bli uppdaterad så jag tänkte ev. bygga en liten HTPC med ett hemagjort chassi samt intels G45 krets (en windows mini) men vill givetvis ha XBMC. Har ju sett att det finns för windows men undrar om det är någon skillnad på det och det som finns för mac? Visst skilde sig Mac-gänget från resten av XBMC utvecklarna i nått bråk eller vad det nu var? XBMC för mac utvecklas ju i en ruskigt snabb takt..
Postad 13 August 2008 - 21:23
shuriken
-
shuriken
-
Forumräv
-
-
851 inlägg
Men ******** vilka snygga bakgrundsbilder de har på screenshotsen till Aeon på xbmcsajten … någon som vet vart man vänder sig för att fråga efter dessa?
Redigerat av shuriken, 13 August 2008 - 21:29.
Postad 14 August 2008 - 06:52
sandos
-
sandos
-
Lärjunge
-
-
348 inlägg
Hur fungerar det? Framför allt hur fungerar hårdvarustödet för videoavkodning på Linux?
Finns inget sådant stöd idag i XBMC på någon plattform.
Postad 14 August 2008 - 07:36
par-joha
-
par-joha
-
Forumräv
-
-
780 inlägg
Men ******** vilka snygga bakgrundsbilder de har på screenshotsen till Aeon på xbmcsajten … någon som vet vart man vänder sig för att fråga efter dessa?  http://www.aeonproje...p?cat=bg_movies/ Pär
Postad 14 August 2008 - 13:05
shuriken
-
shuriken
-
Forumräv
-
-
851 inlägg
Jag får inte igång XBMC, bara Plex. Körde en clean install, rensade alla gamla filer från OSXBMC, installerade nya XBMC, ingen skillnad. Any clues? Kör Plex så länge, är väl skitsamma än så länge till båda börjar utveckla saker unikt för sina rellar. http://www.aeonproje...p?cat=bg_movies
/ Pär
Nu känner jag mig dum. Thanks mate!
Postad 14 August 2008 - 13:31
Unregistered951ada42
-
Unregistered951ada42
-
Lärjunge
-
-
439 inlägg
Jag får inte igång XBMC, bara Plex.
Körde en clean install, rensade alla gamla filer från OSXBMC, installerade nya XBMC, ingen skillnad.
Any clues?
Kör Plex så länge, är väl skitsamma än så länge till båda börjar utveckla saker unikt för sina rellar.
Nu känner jag mig dum. Thanks mate!
Nu förstår jag inte, är inte Plex XBMC fast på mac? Menar du en gammal version som fortfarande heter XBMC, varför vill du i så fall köra de äldre, och förmodligen buggigare versionen?
Postad 14 August 2008 - 15:04
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Nu förstår jag inte, är inte Plex XBMC fast på mac? Menar du en gammal version som fortfarande heter XBMC, varför vill du i så fall köra de äldre, och förmodligen buggigare versionen?
Finns 2 olika nu. Släpptes en ny XBMC för ngn dag sedan. Plex är ett annat projekt som bygger på samma kodbas.
Postad 14 August 2008 - 16:11
Unregistered951ada42
-
Unregistered951ada42
-
Lärjunge
-
-
439 inlägg
Finns 2 olika nu. Släpptes en ny XBMC för ngn dag sedan. Plex är ett annat projekt som bygger på samma kodbas.
Jag trodde det var gänget som nu gör plex som höll på med att anpassa XBMC för mac? Så nu är det ett gång som gör XBMC och ett annat gäng som gör samma sak men kallar det för Plex? Läste nånstans att XBMC versionen för windows skrivs inte exklusivt för windows utan för linux och sedan portas till windows vilket gör att det inte är säker att det kommer att funka lika bra på windows.. kanske samma sak för XBMC nu för mac? Hmm, det blev lite svammel men nån får gärna förklara skillnaden och poängen med XBMC för mac o Plex för mac
Redigerat av Unregistered951ada42, 14 August 2008 - 16:12.
Postad 15 August 2008 - 01:47
korkadapa
-
korkadapa
-
Rookie
-
2 inlägg
Hejsan har just installerat xbmc och lyckats confa allt så jag kan styra den direkt från sängen med en xbox 360 kontroll och alla sådana viktiga saker. Nu när jag faktiskt skulle använda prylarna jag suttit länge och confat skiter det sig så klart, filmen jag drog igång, det var en matroska fil och i den fanns sub på många exotiska språk, det som visades på min skärm var franska. Nu till frågan, hur gör jag för att byta sub? Och vilket kommando ska jag lägga in i keymap.xml för att använda en utav knapparna på xbox kontrollern till att byta sub? Skulle det gå att byta ljud spår för dubbade filmer med många utrikiska språk också?
Tacksam för svar och tänk på att det är sent innan ni gnäller på stavningen, det var först nu det blev mörkt nog att kika film
Redigerat av korkadapa, 15 August 2008 - 01:48.
Postad 15 August 2008 - 04:53
NiklasK
-
NiklasK
-
Lärjunge
-
-
452 inlägg
Någon som har förslag om jag har en DVD med flera discar. Hur skall detta se ut för att det skall gå att scrapa. Strukturen ser idag ut som:
DVD-Filmnamn-Disc 1-VIDEO_TS
När jag försöker scrapa eller manullt lägga til får jag meddelandet "No video files"
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|