Gigabyte GA-MA78MG-S2H
433 svar till detta ämne
Postad 03 June 2008 - 13:58
seeker
-
seeker
-
Amatör
-
-
71 inlägg
när jag körde igång ATITool ville det inte fungera. Jag får inte upp grafikdelen, verkar som om fönstret dyker och försvinner blixtsnabbt...
Man måste trycka på "Show 3D View" för att visa den där grafikrävande benchmark grejjen, har du tryckt där? (Det har du säkert, men jag tänkte det var bäst att fråga för att vara på den säkra sidan  ) Hej en liten fråga, har byggt mig en htpc med detta moderkort o AMD 4850e CPU. Kör med SATA disk o SATA DVD brännare. I BIOS får jag frågan om jag vill välja AHCI eller Native IDE, vad bör jag välja? Tänker inte köra med några IDE enheter, eller Raid diskar. mvh//kcs
Jag satte alla mina sata-portar till AHCI innan jag började installera Windows 2008 x64, Vista har också stöd för AHCI direkt under installationen har jag för mig, men som Kind of Blue sa så får man ta till lite andra metoder för Windows XP. Tänk dock på att det inte går hämta SMART-värden (till exempel temperatur) från hårddiskarna om du kör AHCI, däremot fungerar NCQ och Hotswap, till skillnad från om man kör diskrana i IDE-emuleringsläge. P.S. Om nån vet nått sätt att kolla hdd-temp på något annat sätt i windows när man kör AHCI så vore det nice. Om man kör Intel så hade deras Raid Matrix driver tydligen stöd för smart-värden även under AHCI, men den drivern funkar väl inte till AMD's SB700 krets? D.S.
Postad 03 June 2008 - 20:43
Unregistered46ba5a4b
-
Unregistered46ba5a4b
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
jag trycker självklart på "Show 3D View"  inte ens 3DMark fungerade...får ett fönster som säger att inställningar hämtas och att det kommer att ta tar typ en minut...har väntat i 20 utan att nåt har hänt... Hursomhelst, OCCT har funkat iaf  Har kört i ca 2h och fått 104 C (NB) och 61 C (CPU). Iofs var det ju en CPU belastning, så jag antar att jag skulle få mycket högre värden om jag skulle få igång ATITool och köra dem båda samtidigt. EDIT: Har nu fått igång ATiTool. Men får fnuttiga 30Fps !!! Har klockat upp CPUn till 3GHz och GPUn till 700MHz, har inte ens hjälpt ett smack. WTF, varför får jag så låga värden??!?? Mitt system: AMD 5000+/2GB DDR2 PC26400 800MHz/GA-MA78MG-S2H/Antec Fusion v2/WinXP SP2. Båda fläktarna på low. Se nedan:
antec.JPG 10.9K
0 Antal nerladdningarOCCT:
occt.JPG 227.25K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Unregistered46ba5a4b, 04 June 2008 - 20:34.
Postad 04 June 2008 - 11:41
Kind of Blue
-
Kind of Blue
-
Användare
-
-
211 inlägg
Man måste trycka på "Show 3D View" för att visa den där grafikrävande benchmark grejjen, har du tryckt där? (Det har du säkert, men jag tänkte det var bäst att fråga för att vara på den säkra sidan )
Var hittar jag länk till den senaste ATITool? Har bara hittat en från 2006 (med en lat sökning).
Redigerat av Kind of Blue, 04 June 2008 - 11:42.
Postad 04 June 2008 - 18:17
Unregisteredbcf42efe
-
Unregisteredbcf42efe
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Min pc vill inte längre starta. Vid boot säger den: NTLDR saknas
Tryck Ctrl + Alt + Del för att starta omVad kan detta betyda? Någon som vet? Kan tillägga att detta inträffade efter att jag varit inne och ändrat inställningarna för "AHCI eller Native IDE" i BIOS. Har nu ändrat tillbaka men felet kvarstår.
Postad 04 June 2008 - 19:17
stewed
-
stewed
-
Lärjunge
-
-
478 inlägg
Har du flera diskar i burken så kolla om rätt disk är vald som boot-disk i BIOS.
Postad 04 June 2008 - 19:22
Unregisteredbcf42efe
-
Unregisteredbcf42efe
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Har du flera diskar i burken så kolla om rätt disk är vald som boot-disk i BIOS.
Problemet löste sig! Bootordningen var riktig men jag kopplade loss alla diskar utom c: och startade om. Då funkade det bra. Kopplade sedan in alla diskar igen och det funkar fortfarande.
Postad 04 June 2008 - 23:30
seeker
-
seeker
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Var hittar jag länk till den senaste ATITool? Har bara hittat en från 2006 (med en lat sökning).
Latmask!  Senaste officiella versionen är 0.27 Beta 3 som finns här: http://forums.techpo...ead.php?t=45596Har kört i ca 2h och fått 104 C (NB) och 61 C (CPU). Iofs var det ju en CPU belastning, så jag antar att jag skulle få mycket högre värden om jag skulle få igång ATITool och köra dem båda samtidigt.
EDIT: Har nu fått igång ATiTool. Men får fnuttiga 30Fps !!! Har klockat upp CPUn till 3GHz och GPUn till 700MHz, har inte ens hjälpt ett smack. WTF, varför får jag så låga värden??!?? 
Tycker det låter rätt likt det jag fick, 37 fick jag som medel nu när jag testade igen. Dock så är jag fundersam på varför processoranvändningen medan jag kör ATITool ligger på praktiskt taget 0% jämfört med 100% (på en kärna) på vanliga datorn. Är det bara pga att vanlgia datorn är Nvidia/Intel och den här HTPC'n jag testar på nu är ATI/AMD?
Redigerat av seeker, 04 June 2008 - 23:38.
Postad 05 June 2008 - 07:17
Unregisteredbcf42efe
-
Unregisteredbcf42efe
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Någon som bytt chipsetkylare som kan tala om hur man lossar originalkylflänsen på nordbryggan? Har försökt dra de små vita plastpluggarna rakt ut men lyckas inte. Måste man komma åt moderkortets baksida för att få loss dem?? Vill ju helst undvika att skruva loss det från chassit.
Postad 05 June 2008 - 09:54
seeker
-
seeker
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Någon som bytt chipsetkylare som kan tala om hur man lossar originalkylflänsen på nordbryggan? Har försökt dra de små vita plastpluggarna rakt ut men lyckas inte. Måste man komma åt moderkortets baksida för att få loss dem?? Vill ju helst undvika att skruva loss det från chassit.
Du måste skruva loss moderkortet för att få bort chipsetkylaren. Den sitter fast med plastpinnar som har hullingar på baksidan av moderkortet som man måste trycka in med en tång. Samtidigt får man passa sig så man inte repar moderkortet, jag gjorde hål i ett papper och la runt om, sen tryckte jag ihop hullingarna och tryckte igenom pinnen.
Redigerat av seeker, 05 June 2008 - 09:55.
Postad 05 June 2008 - 13:03
Unregisteredbcf42efe
-
Unregisteredbcf42efe
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Du måste skruva loss moderkortet för att få bort chipsetkylaren. Den sitter fast med plastpinnar som har hullingar på baksidan av moderkortet som man måste trycka in med en tång. Samtidigt får man passa sig så man inte repar moderkortet, jag gjorde hål i ett papper och la runt om, sen tryckte jag ihop hullingarna och tryckte igenom pinnen.
Ok. Kom på hur man gjorde..... Funderade på att köpa en Noctua NC-U6 men läste nånstans att fästet inte passade p g a att det är för långt mellan hålen på moderkortet. Eftersom den kostar nästan 300 spänn (på Inet) vågade jag inte chansa.
Köpte istället en Zalman kylfläns som är lite större än originalflänsen. Kostade "bara" 70 spänn på Inet så det är ju ingen större förlust om det inte skulle funka.
Inte heller denna passade rakt av p g a för långt mellan hålen. Finns det verkligen inga kylare som passar till detta moderkort??? Som tur var följde det med en extra monteringsarm till kylaren så jag meckade ihop 2 armar på ena sidan så de nådde fram till monteringshålet. Fick även vrida flänsen lite för att den inte skulle ta i CPU-kylflänsen (Ninja mini). Gjorde även rent chipset och la på ny Arctic Silver kylpasta. Kan inte säga säkert ännu om kylningen blivit bättre men det ser i alla fall lovande ut än sålänge. Körde en 1080p-film med originalkylaren och då stängde datorn av sig efter halva filmen p g a att tempen nått 110 grader! Har kört samma film nu efter bytet och tempen har inte överstigit 95 grader. Vid uppspelning av 720p ligger tempen ca 10 grader lägre, runt 85 grader. Lite bilder: Överst har jag satt ihop två monteringsarmar för att få ett längre fäste som når fram till hålet. Svårt att få det att synas bra på bild tyvärr.
2008_06_05_13_41_18_0006.JPG 1.52MB
0 Antal nerladdningarHär kan man se hur den sitter lite snett och att den även tar i spännaren till cpu-kylaren. Var på håret att jag fick dit den.
2008_06_05_13_44_15_0014.jpg 818.48K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Unregisteredbcf42efe, 05 June 2008 - 13:59.
Postad 06 June 2008 - 10:51
Kind of Blue
-
Kind of Blue
-
Användare
-
-
211 inlägg
Fungerar Hardware Acceleration av h264 material i WinXP eller är det bara Vista som gäller här?
Har nu fått HWA att fungera i XP SP3. Processoranvändning mellan 0 och 4% med 1080p Spiderman klippet från rica's tråd på AVC forum om att rippa och muxa HD material . Hm det snurrar i Media Player Classic (inte home theater versionen) medan jag skriver det här och jag ser ingen aktivitet i aktivitetshanteraren., typ 1%. Det fungerar också i WMP 11 för XP. Men. Jag vet inte om det kan bero på att jag bara tittar på dataskärm, har ingen DVI eller HDMI skärm ännu, men annat än att spara processor och värme, ser jag ingen omedelbar fördel med DXVA. Jag tycker t om att det kan kännas mer silkes lent flytande med t om Haali's inbyggda rederarare. Annars föredrar jag att ha overlay som output. För att DXVA skall funger måste man ju för all del välja VMR9 som output i MPC. Ok, här är vad jag har installerat. Storm Codec med MPC, en gammal dist som jag installerade för att komma åt Nvidia Pure Video med förra moderkortet. På det har jag installerat Haali Media Splitter 1.8.122.18 och på det Core AVC Pro 1.7.0. Därefter PowerDVD8 som ersätter CoreAVC Pro 1.7.0 med en egen (återställes när PDVD8 avinstalleras). MPC kommer att använda PDVD8's Core AVC och _den_ CoreAVC innehåller en option för DXVA. När den rutan i CoreAVC's "property" skärm under Filter i MPC's högerklicksmeny är förbockad fungerar DXVA md VC1 och h.264/x.264 material som har 4.1 header. I WMP11 har jag under uppspelning/fler alternativ/prestande "återställt standardvärden". Men, som sgt, jag lutar lite åt att jag föredrar att spela upp VC1 och x.265 material med MPC och CoraAVC 1.7.0 med overlay. Visst jag har 20-33% provessoranvändning men jag det ser väldigt bra ut. Har iofs inte testat så väldigt mycket 4.1 MKV's eller TS filer. Får väl prova ett tag. Ett program som ändrar 5.1 x.264 eller VC1 strömmen i MKV filer till 4.1 finns också på AVC forum; IDC Changer util. Altså: PowerDVD8 installerar en CoreAVC som stödjer DXVA, men PDVD8 har självt inte stöd för .mkv filer (eller hur gör man i så fall) medans WMP och MPC använder Haali mediasplitter och stödjer .mkv filer _och_ använder PDVD8's medföljande CoreAVC DXVA stödjande codec. Puh. PS. jag kör en skärmupplösning på 1280X960 med Catalyst 8.5. Det verkar vara den upplösning som ger mest alternativ för HW deinterlacing. Med andra upplösningar kan alternativen vara 3 (wave/bob/adaptive) och ibland är de tre alternativen bara vectoradaptive... go figure.
Redigerat av Kind of Blue, 06 June 2008 - 11:02.
Postad 07 June 2008 - 17:57
Sjögren
-
Sjögren
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Är det någon som vet var jag kan köpa flera usbportar till moderkortet?
Postad 07 June 2008 - 20:17
Kind of Blue
-
Kind of Blue
-
Användare
-
-
211 inlägg
Är det någon som vet var jag kan köpa flera usbportar till moderkortet?
De flesta butiker som säljer moderkort lär ha sådana i lager.
Postad 08 June 2008 - 11:39
ponpolio
-
ponpolio
-
Användare
-
-
180 inlägg
Alltså...nu ligger moderkortet i varukorgen tillsammans med ninja min, 5000 black edition LG BluRay-combo och minnen 2gb.
Men what a hey, ju mer jag läser om minnena desto mer funderar jag.
Jag kommer öka multipern på processorn till 3 eller 3.1 då det är en baggis.
Minnen har jag ingen aning om och är tveksam till att jag kommer att boosta.
Minnena jag la i korgen är 2gb Corsair xms2 ddr2 6400 800 mhz 5-5-5-12 för 358 spänn.
Vad skiljer dessa mot ---> 2gb Corsair xms2 ddr 2 6400 800 mhz 4-4-4-12 för 395 spänn ?
Fattar inte mycket av detta och blir snudd på dumförklarad på övriga hårdvaruforum :-)
Behöver jag ens bry mig ?
Postad 09 June 2008 - 22:34
tommypeters
-
tommypeters
-
Veteran
-
-
2279 inlägg
De där 5-5-5 / 4-4-4-siffrorna är olika typer av "väntcykler", när datorn får vänta på minnet. 4-4-4 är färre väntcykler, kan alltså hantera "tuffare" inställningar på moderkortet. Men det går inte automatiskt snabbare.
Postad 11 June 2008 - 15:00
velander
-
velander
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Hej kära vänner!
Jag har fortfarande lite problem med värmeutvecklingen på mitt MA78MG moderkort, närmare bestämt nordbryggan. Bytte chipset kylare på samma sätt som JockeGBG visade ovan, och det har förbättrats nämnvärt, dock så är det fortfarande så att datorn har en tendens att starta om vid vissa tillfällen då nordbryggan når över 105 grader (särskilt när man multitaskar mycket). Kör med 2 nacuta fläktar på max i ett fusion chassi. Det roliga är att vissa dagar är datorn stabil medans andra inte, och det beror inte på inomhumtemperaturen som vore det logiska.
Det jag undrar är fall det finns några tweaks etc man kan göra mjukvarumässigt för att stabilisera temeraturen mer - känns nästan som om nått har havererat lite, iom att i början när jag köpte datorn så gick den stabilt när jag körde fläktarna på low och hade orginalkylaren till nordbryggan..
Alla föslag är välkomna!
mvh
karl
Postad 11 June 2008 - 15:13
ttxx
-
ttxx
-
Användare
-
-
169 inlägg
Hej kära vänner!
Jag har fortfarande lite problem med värmeutvecklingen på mitt MA78MG moderkort, närmare bestämt nordbryggan. Bytte chipset kylare på samma sätt som JockeGBG visade ovan, och det har förbättrats nämnvärt, dock så är det fortfarande så att datorn har en tendens att starta om vid vissa tillfällen då nordbryggan når över 105 grader (särskilt när man multitaskar mycket). Kör med 2 nacuta fläktar på max i ett fusion chassi. Det roliga är att vissa dagar är datorn stabil medans andra inte, och det beror inte på inomhumtemperaturen som vore det logiska.
Det jag undrar är fall det finns några tweaks etc man kan göra mjukvarumässigt för att stabilisera temeraturen mer - känns nästan som om nått har havererat lite, iom att i början när jag köpte datorn så gick den stabilt när jag körde fläktarna på low och hade orginalkylaren till nordbryggan..
Alla föslag är välkomna!
mvh karl
Är det fler som upplever värmeproblem på nordbryggan? Jag tänker köpa in ett sådant här kort till min desktop dator och köra all kylning passivt och blir lite orolig om detta kan visa sig bli ett problem.. Givetvis kan jag montera en ny kylare men är ändå orolig för värmeutvecklingen då jag strävar efter att få en så "sval" dator som möjligt även med passiv kylning
Postad 11 June 2008 - 15:29
BulanS
-
BulanS
-
Användare
-
-
227 inlägg
Jag har nu äntligen monterat ihop min HFX mini låda med detta Mobo och en 4850e Processor, helt fläktlöst alltså.
Har inte gjort några riktiga mätningar på nordbryggan ännu, men satt fingret på, och det går inte ha det mer än 1-2 sek innan man vill ta bort det, så har fundering på att köpa någon HFX chipsetkylare.
Det jag då undrar om är storleken på nordbryggechippet?
Kylflänsen som sitter där nu är ju rätt stor, är chippet under lika stort också?
Man vill ju köpa en kylare som passar, så inte kanterna på chippet sticker ut.
Är det någon av er som har några exakta mått på chippet så jag vet vad jag ska köpa för HFX kylare..?
Ska kolla vad något program och IR-tempmätaren säger om temperaturen också..
//Edit
Kollade i seekers galleri, och ser ju att chippet inte alls är så stort som kylflänsen, typ 1/3 av den..
Men är fortfarande intresserad av att veta exakta måtten om någon har!
//Edit2
Har installerat Speedfan, och den rapporterar ca 89 grader, då har datorn stått idle mest hela dagen..
Redigerat av BulanS, 11 June 2008 - 16:01.
Postad 11 June 2008 - 15:38
Unregistered46ba5a4b
-
Unregistered46ba5a4b
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Hej kära vänner!
Alla föslag är välkomna!
mvh karl
tja karl, det verkar som om du har samma problem som jag. men efter att jag flyttade på chassifläktarna samt CPU-fläkten (se min fina ritning ovan) så verkar den någorlunda stabil. du kanske kan rita en enkel skiss på ditt system, viktigt med luftcirkulation, specieltt i området där NB finns. Jag skulle jätte järna vilja mäta värmeutveckling med en FLIR kamera (som vi hade i skolan) för att analysera problematiken...har mailat till Gigabyte, men har inte fått nåt svar vilket tyder på att de indirekt erkänner problemet.
Postad 11 June 2008 - 19:52
bokis
-
bokis
-
Användare
-
-
152 inlägg
Frågan är om det är en sensor som visar helt fel temp eller det helt enkelt inte är nordbryggan som mäts, kör själv en helt passivt utan att tempen går upp eller ner, någon som har tillgång till en riktig värmekamera kanske vi kan få slut på diskusionen, har själv en irtempmätare (gåva vid prem på Gör det själv) och jag hittar inte någon temp som är i närheten av det vi pratar om, det är helt enkelt skummt, den nya revisionen 1.1 har fått en större NB kylare, om någon har 1.1 varianten så kanske de kan tala vad de får för temp värde i allmänhet.
Redigerat av bokis, 11 June 2008 - 19:55.
Postad 12 June 2008 - 10:44
Kind of Blue
-
Kind of Blue
-
Användare
-
-
211 inlägg
Det roliga är att vissa dagar är datorn stabil medans andra inte, och det beror inte på inomhumtemperaturen som vore det logiska.
Alla föslag är välkomna!
mvh karl
Jag har inga som helst problem med värme på nordbryggan. Flänsen är knappt ljummen. Men jag har en 80mm fläkt som blåser över NB och mosfet:arna i ett towerchassi. Kanske ingen option om man vill har största möjliga tyssssnad. Jag installerade bios F4 innan datorn ens post:at första gången. Den har möjlighet till "power management" på nordbryggan. Någon som har provat med det på? Men. Däremot har jag märkt att moderkortet är väldigt nyckfullt. Ibland är min CRT-monitor helt ur synk vid boot (POST). Ibland har den inte enable:at SMART för en eller flera hårddiskar och disable:at DMA stöd. Ibland går inte närverket igång vid boot till Ubuntu, det är helt av när strömmen är av. Men jag brukar stänga av PSU:ns fysiska strömknapp och ta ur strömkabeln i några sekunder och ta ur och sätta in LAn-kabeln igen. Då fungerar kortet som vanligt igen. Nyckfullt. Som en liten jämförelse gick nordbryggan på mitt förra Asus M2NPV-VM inte att nudda ens med risk för brännskador. Kan inte begripa varför det inte var en issue med det moderkortet, men Speedfan kanske inte rapporterade något motsvarande tempvärde för det kortet. Synd man inte kolla medan det satt i maskinen.
Postad 12 June 2008 - 11:09
Unregistered46a10d28
-
Unregistered46a10d28
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
jag får fortfarande inte bild fast jag flashat in f4 bioset, har monterat i ett extra grafikkort och får bild ibland från det, kan se bootskärmen och när man försöker gå in i bios så börjar bilden bara blinka... det interna graffet får jag ingen bild alls från.
edit: får bild på det interna om jag tar ut det andra, med båda i får jag endast bild på vga på det diskreta kortet!
Redigerat av Unregistered46a10d28, 12 June 2008 - 11:45.
Postad 12 June 2008 - 11:41
TrueBlue
-
TrueBlue
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Har kört med detta kort nu sedan i mars. Kan inte säga att jag är riktigt nöjd med mitt val av komponenter. Kör med Processor 5000+ BE överkockat till 3Ghz. 2Gb minne, HD3470 grafikkort, Technotrend 3200-S2. Kör Vista 32bit och Media Portal. Kör på en Full HD projektor.
När jag kör Blu-Ray i Power DVD får jag lysande bild och ljud. Inte ett hack. Samma med DVD både i MP och i PowerDVD. Jättenöjd med bilden o prestandan. Dock strular det med TV delen i MP och jag har testat miljarder codecs o inställningar o XP. just nu kör jag ffdshow för vanligt TV och CoreAVC för HD. Vanlig tv ser bra ut nu med ffdfshow och processorn ligger på ca 25-30%. När jag kör HD på tv:n så flyter inte bilden 100% med CoreAVC. Dessutom så tycker jag inte CoreAVC levererar en lika fin bild som Cyberlink. Dock ligger processorn bara runt 60% så det kan ju inte vara det som gör det. Om jag väljer Cyberlink som codec i MP för HD och väljer EVR så får jag snuskigt bra kvalite ca 5min sedan så kommer det in mer o mer hack i bilden. Rimligtvis borde det ju inte vara hårdvaran som strular eller är underbsetyckad då Blu-Ray är klockrent ? Jag kollar mkt på sport o speciellt hockey i HD så det är viktigt att det inte blir blurrigt eller oskarpt.
Men jag tycker det är för mkt lirkande fram & tillbaks för att få allt bra och jag lyckas ju inte hur som helst så jag funderar på att byta processor samt Grafikkort så jag är helt säker på att det inte finns några hårdvaru begränsningar för att se tv/film. Det är antagligen MP som innehåller buggar som gör att mina komponenter inte räcker till då jag inte verkar få hårdvaruacc funkar stabilt i MP. Så att byta komponenter så allt kan köras mjukvarumässigt känns lockande. Ideén ibörjan var att få till en strömsnål tyst kompetent maskin för Film/Musik & Tv. Men ljudet är inga problem då jag har den i ett skåp ändå.
Så till frågan, Finns det några problem med att köra Phenom 9550 samt HD3850 på detta moderkort. Kommer även att slänga i 4Gb minne samt köra Vista 64 samt köra Raid på mina diskar. Med den bestyckningen borde man väl kunna köra allt mjukvarumässigt o skippa hårdvarudekodning som för MP bara verkar ställa till problem i dagsläget.
+ jag kommer antagligen kunna köra Guitarr Hero 3 utan hack på den oxå.
Nån som ser ngt problem med bestyckningen ?
Postad 12 June 2008 - 12:13
BulanS
-
BulanS
-
Användare
-
-
227 inlägg
Bara för lite referens så riktade jag min IRtempmätare mot nordbryggan, och den visade som mest på 60 grader när Speedfan rapporterade runt 86.
Det är alltså i ett HFX Min chassi utan fläktar.
Postad 12 June 2008 - 12:56
Kind of Blue
-
Kind of Blue
-
Användare
-
-
211 inlägg
Har kört med detta kort nu sedan i mars. Kan inte säga att jag är riktigt nöjd med mitt val av komponenter. Kör med Processor 5000+ BE överkockat till 3Ghz. 2Gb minne, HD3470 grafikkort, Technotrend 3200-S2. Kör Vista 32bit och Media Portal. Kör på en Full HD projektor.
När jag kör Blu-Ray i Power DVD får jag lysande bild och ljud. Inte ett hack. Samma med DVD både i MP och i PowerDVD. Jättenöjd med bilden o prestandan. Dock strular det med TV delen i MP och jag har testat miljarder codecs o inställningar o XP. just nu kör jag ffdshow för vanligt TV och CoreAVC för HD. Vanlig tv ser bra ut nu med ffdfshow och processorn ligger på ca 25-30%. När jag kör HD på tv:n så flyter inte bilden 100% med CoreAVC. Dessutom så tycker jag inte CoreAVC levererar en lika fin bild som Cyberlink. Dock ligger processorn bara runt 60% så det kan ju inte vara det som gör det. Om jag väljer Cyberlink som codec i MP för HD och väljer EVR så får jag snuskigt bra kvalite ca 5min sedan så kommer det in mer o mer hack i bilden. Rimligtvis borde det ju inte vara hårdvaran som strular eller är underbsetyckad då Blu-Ray är klockrent ? Jag kollar mkt på sport o speciellt hockey i HD så det är viktigt att det inte blir blurrigt eller oskarpt.
Men jag tycker det är för mkt lirkande fram & tillbaks för att få allt bra och jag lyckas ju inte hur som helst så jag funderar på att byta processor samt Grafikkort så jag är helt säker på att det inte finns några hårdvaru begränsningar för att se tv/film. Det är antagligen MP som innehåller buggar som gör att mina komponenter inte räcker till då jag inte verkar få hårdvaruacc funkar stabilt i MP. Så att byta komponenter så allt kan köras mjukvarumässigt känns lockande. Ideén ibörjan var att få till en strömsnål tyst kompetent maskin för Film/Musik & Tv. Men ljudet är inga problem då jag har den i ett skåp ändå.
Så till frågan, Finns det några problem med att köra Phenom 9550 samt HD3850 på detta moderkort. Kommer även att slänga i 4Gb minne samt köra Vista 64 samt köra Raid på mina diskar. Med den bestyckningen borde man väl kunna köra allt mjukvarumässigt o skippa hårdvarudekodning som för MP bara verkar ställa till problem i dagsläget. + jag kommer antagligen kunna köra Guitarr Hero 3 utan hack på den oxå.
Jag har för mig att HQVA endast skall fungera med en Phenom, jag tror verkligen att hela moderkortet kommer att lyfta med en, HT3.0, minneshanteringen, IGP:t, HQV mm, allt lär bli bättre. Det var ju för ett framtida Phenom köp som tippade min vågskål till att slå till på det här. Väntar in de lite vassare men i <95w versionerna, tror det finns en 9750 95w internationellt. Men en 9550 (som lockar just nu) skall inte vara några som helst problem. Har ju testat MPCHC och är inte direkt imponerad av HA eller DXVA om man säger (allt annat utrensat och med den egna codec:en som ger 3-4% processoranvändning. Kör utan m 20-30% processor på 720 och uppåt. Tycker det flyter på fint, med lite 3D känsla i bilden och detaljer. Men då har jag ju bara en CRT förståss. Får en känsla att det här moderkortet är lite i "kompatibilitetsläge" med något annat än en Phenom, bara en känsla, kanske kommer "nyckerna" ifrån det... Någon som har en aning om när nyare Phenom 95w eller lägre är på gång i sverige? Utbudet av Phenom är ju inte brett direkt? jag får fortfarande inte bild fast jag flashat in f4 bioset, har monterat i ett extra grafikkort och får bild ibland från det, kan se bootskärmen och när man försöker gå in i bios så börjar bilden bara blinka... det interna graffet får jag ingen bild alls från.
edit: får bild på det interna om jag tar ut det andra, med båda i får jag endast bild på vga på det diskreta kortet!
Prova med en CMOS reset och sedan "load optimized defaults" i Bios?
Redigerat av Kind of Blue, 12 June 2008 - 12:55.
Postad 12 June 2008 - 14:37
velander
-
velander
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
tja karl,
det verkar som om du har samma problem som jag. men efter att jag flyttade på chassifläktarna samt CPU-fläkten (se min fina ritning ovan) så verkar den någorlunda stabil. du kanske kan rita en enkel skiss på ditt system, viktigt med luftcirkulation, specieltt i området där NB finns. Jag skulle jätte järna vilja mäta värmeutveckling med en FLIR kamera (som vi hade i skolan) för att analysera problematiken...har mailat till Gigabyte, men har inte fått nåt svar vilket tyder på att de indirekt erkänner problemet.
Skall prova detta, återkommer  tack.
Postad 12 June 2008 - 21:54
Unregisteredbcf42efe
-
Unregisteredbcf42efe
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Bara för lite referens så riktade jag min IRtempmätare mot nordbryggan, och den visade som mest på 60 grader när Speedfan rapporterade runt 86.
Det är alltså i ett HFX Min chassi utan fläktar.
Men vad var det för temp du egentligen mätte? Mätte du på kylflänsen? Tempen på själva kylflänsen är ju förmodligen inte lika hög som tempen på chipset.
Postad 13 June 2008 - 00:08
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Så till frågan, Finns det några problem med att köra Phenom 9550 samt HD3850 på detta moderkort. Kommer även att slänga i 4Gb minne samt köra Vista 64 samt köra Raid på mina diskar. Med den bestyckningen borde man väl kunna köra allt mjukvarumässigt o skippa hårdvarudekodning som för MP bara verkar ställa till problem i dagsläget. + jag kommer antagligen kunna köra Guitarr Hero 3 utan hack på den oxå.
Ska gå utmärkt att köra Phenom 9550 och HD3850 på den där. Snart dyker ju ATI 4850 upp, om man ska tro förhandsbeskeden så verkar det kortet bli riktigt bra.
Postad 13 June 2008 - 00:17
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Någon som har en aning om när nyare Phenom 95w eller lägre är på gång i sverige? Utbudet av Phenom är ju inte brett direkt?
95W Phenom 9750 ska ju lanseras i slutet av denna månaden, skulle bli väldigt förvånad om den inte hittar hit då. Phenom 9850 på 95W ska komma i slutet av året. Annars så fixar det här moderkortet 125W processorer också. http://forums.hardwa...d.php?t=1945983
Postad 13 June 2008 - 06:19
TrueBlue
-
TrueBlue
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Perfekt, då blir det en Phenom o ett 3850. Grejjorna sitter i ett Antec Fusion chassi. Har 2st Noctuafläktar i chassit samt en Scythe mini ninja med fläkt på CPU:n. Nån som tror att kylningen måste uppgraderas med ny phenom & 3850 ?
Postad 13 June 2008 - 10:33
Kind of Blue
-
Kind of Blue
-
Användare
-
-
211 inlägg
Annars så fixar det här moderkortet 125W processorer också.
http://forums.hardwa...d.php?t=1945983
Tack för infon om Phenoms under kommande månaderna! Sant. Men allt käns inte helt stabilt redan som det är med min x2 3800+, kan iofs bero på att jag kör en AM2 processor och inte AM2+, eller på förbättringsmån för Bios:et, men då blir jag lite osäker på om jag skall lägga mig på "gränsen". Men det verkar ju faktiskt som att de som har 125W Phenoms med det här kortet inte har några problem. En del av de konstigheter jag har kan ju för all del emanera från att jag kör XP också, jag vet inte hur "bra" catalyst drivrutinerna egentligen är för det här moderkortet och IGP:n under XP. Hybrid Crossfire stöds ju t ex inte under XP. Ännu - brukar en del skriva, men någonsin? För övrigt, vad kan det egentligen bero på? Vista only subventioneringspengar till AMD? Kan väl inte bero på tekniska faktorer?
Postad 13 June 2008 - 23:12
BulanS
-
BulanS
-
Användare
-
-
227 inlägg
Men vad var det för temp du egentligen mätte? Mätte du på kylflänsen? Tempen på själva kylflänsen är ju förmodligen inte lika hög som tempen på chipset.
Nej precis, den lär ju inte vara lika hög. men jag mätte på mitten på kylflänsen och siktade ner i skåran, försökte alltså sikta så nära botten (på flänsen) jag kunde. Mätte på lite olika ställen och det var den högsta vid den punkten ungefär. Blir nog svårt att mäta direkt på chippet utan kylfläns, eftersom iaf inte jag skulle våga köra utan den.
Postad 18 June 2008 - 08:39
bokis
-
bokis
-
Användare
-
-
152 inlägg
Vad använder ni för recivers till era Htpc, får inte min rx-v663 och lira med detta kortet, när allt är inställt på mb med de senaste drivarna och jag kör direkt till min Philips 32pw9551 med Hdmi går allt helt ok, men med recivern så får den för sig att den får en Dvi signal och det blir inget ljud så klart, plus att min 720p upplösning går åt skogen,
har lite tid kvar på mitt öppet köp, men behöver en reträtt väg om jag inte kan få det att lira
Edit Os Vista sp1 32bit
Redigerat av bokis, 18 June 2008 - 08:52.
Postad 18 June 2008 - 18:37
ponpolio
-
ponpolio
-
Användare
-
-
180 inlägg
Fått hem och satt ihop grejjerna, moderkortet, black edition 5000 @ 3ghz, 2 gig ram och LG´s BD-HDDVD-brännare.
Funkar fint och gör vad den ska och jag har kört in senaste drivisar.
Men jag blir inte av med det irriterande krånglet att om jag startar htpc´n utan att köra igång tv´n, så får jag starta om igen för at få bild alt rycka ur och säta i hdmi-kontakten.
Har jag missat nått ?
Postad 19 June 2008 - 11:46
kotten33
-
kotten33
-
Beroende
-
-
1039 inlägg
Men jag blir inte av med det irriterande krånglet att om jag startar htpc´n utan att köra igång tv´n, så får jag starta om igen för at få bild alt rycka ur och säta i hdmi-kontakten. Har jag missat nått ?
detta problem hade jag också, men det är nu borta. Det löstes genom att uppgradera bios till F4
Postad 19 June 2008 - 17:48
ponpolio
-
ponpolio
-
Användare
-
-
180 inlägg
detta problem hade jag också, men det är nu borta. Det löstes genom att uppgradera bios till F4
Ah, jag trodde jag fixat allt men glömt helt att uppdatera bios. Tack som busen :-)
Postad 19 June 2008 - 18:33
ponpolio
-
ponpolio
-
Användare
-
-
180 inlägg
Hmm, uppdaterade bios utan resultat, måste fortfarande starta om eller rycka hdmi-kabeln på bios nr 4.
Däremot stod även att ny chipset-driver skulle köra in, har hämtat den, en winrar selfextracting file, normal borde väll installen starta av sig själv efter upppack, men icke.
Går jag in i mappen finns 2 st exe, en Setup och en ASetup....båda leder till catalystinstall ?
Vad ska jag välja ?
Postad 21 June 2008 - 11:00
Unregistered46ba5a4b
-
Unregistered46ba5a4b
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Äntligen har jag fått svar från Gigabyte. Det tog 3 veckor. Blir nån smartare av det här, hojta till! Hi, Not all temp sensors that turn up in third party software are actually readable temp sensors withour proper calibration. The heatsink should be sufficient to cool the chipset if the chassi has sufficient cooling (fans that make sure you have an air stream of fresh air going through the chassi).
Putting your finger on a piece of warm metal is not really saying much about the actual temperature as already 60 degrees is possible to burn you.
PLease check so that the chassi cooling is sufficient and also check for possible memory problems with Memtest from www.memtest.org (or similar freeware). Other possible problems could be old drivers. Test the newest here: http://www.gigabyte....?ProductID=2758
You should also test the latest BIOS: http://www.gigabyte....?ProductID=2758
Instructions: http://www.gigabyte....tech_qflash.htm
Best Regards, =========================== Technical Support Team Gigabyte Technology ===========================
Postad 21 June 2008 - 18:58
Unregisteredbcf42efe
-
Unregisteredbcf42efe
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Blir inte riktigt klok på ljudinstälningarna på kortet. Kanske kan någon hjälpa mig?
På min gamla HTPC som också hade inbyggt ljud på moderkortet fick jag alltid ut "Dolby Digital" till receivern även när jag spelade vanliga mp3:or. Givetvis inte äkta DD5.1 men på något sätt fick jag ut ljud i alla högtalare och min receiver indikerade "Dolby Digital". Ljudkretsen på detta gamla kort var nåt som kalades "Nvidia Soundstorm" (tror jag??)
På nya Gigabyte-kortet indikerar min receiver bara "Dolby Pro Logic" när jag spelar mp3 och jag upplever att ljudet inte alls är lika bra.
Jag kör SPDIF ut till receivern och undrar alltså om det är möjligt att få receivern att indikera "Dolby Digital" på allt ljud inklusive vanligt 2-kanaligt mp3.
Redigerat av Unregisteredbcf42efe, 21 June 2008 - 19:00.
Postad 21 June 2008 - 19:29
Bonzichrille
-
Bonzichrille
-
Forumräv
-
-
825 inlägg
Din gamla ljudkret kunde antagligen koda om till DOLBY DIGITAL i realtid, en funktion som inte finns på 780g. Ska man inte njuta av musik i 2-kanal?
Postad 25 June 2008 - 13:05
Unregisteredbcf42efe
-
Unregisteredbcf42efe
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Din gamla ljudkret kunde antagligen koda om till DOLBY DIGITAL i realtid, en funktion som inte finns på 780g. Ska man inte njuta av musik i 2-kanal?
Jo man ska väl det. Men jag gillar att lyssna på musik i fejkad 5.1 också. Ett annat problem jag har är att jag inte kan spela upp mkv-filer med DTS-ljud som har en bitrate på 1.5mbit/s. Har provat flera codecs med samma resultat nämligen att ljudet hackar. Detta diskuteras i en annan tråd men börjar undra om det är ljudkretsen på kortet som inte klarar av att spela upp detta format? Finns här någon som kan bekräfta att det funkar att spela upp DTS 1.5 mbit/s med detta kort? (SPDIF passthrough)
Redigerat av Unregisteredbcf42efe, 25 June 2008 - 13:05.
Postad 25 June 2008 - 14:54
Unregisteredbcf42efe
-
Unregisteredbcf42efe
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
För den som inte redan sett det kan jag ju tipsa om att det släppts en ny version av BIOS. BIOS version F5Upgraderade nyss från F3 till F5 men har inte märkt någon skillnad. Funkade fint med USB-minne i Q-flash trots att det i manualen bara står att man kan upgradera bios från floppy.
Redigerat av Unregisteredbcf42efe, 25 June 2008 - 14:57.
Postad 25 June 2008 - 16:25
Rille_lkp
-
Rille_lkp
-
Lärjunge
-
-
394 inlägg
Jo man ska väl det. Men jag gillar att lyssna på musik i fejkad 5.1 också.
Ett annat problem jag har är att jag inte kan spela upp mkv-filer med DTS-ljud som har en bitrate på 1.5mbit/s. Har provat flera codecs med samma resultat nämligen att ljudet hackar. Detta diskuteras i en annan tråd men börjar undra om det är ljudkretsen på kortet som inte klarar av att spela upp detta format?
Finns här någon som kan bekräfta att det funkar att spela upp DTS 1.5 mbit/s med detta kort? (SPDIF passthrough)
Har provat ett gäng mkv med 1.5mbit/s DTS nu med passthrough utan problem. Kör optisk ut till en Pioneer VSX-D811 och det inbyggd filtret i MPCHC. Om du kör reclock får du det problemet med passthrough eftersom du inte kan ändra hastighet på ljudet med passthrough och den klipper då för att komma i sync. EDIT: Hitade nu en film med [email protected] där ljudet hackar. Får dock samma sak med ett Asus M2NPV-VM (NF4+Realtek AC97). EDIT2: Det är filtret som bråkar med vissa filmer verkar det som. Provade nu filmen som hackar med spdifer istället och då funkar det fint. Prova att köra passthrough med ac3filter eller spdifer istället.
Redigerat av Rille_lkp, 25 June 2008 - 16:43.
Postad 25 June 2008 - 21:08
Unregisteredbcf42efe
-
Unregisteredbcf42efe
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
EDIT2: Det är filtret som bråkar med vissa filmer verkar det som. Provade nu filmen som hackar med spdifer istället och då funkar det fint. Prova att köra passthrough med ac3filter eller spdifer istället.
DTS 1.5 mbit passthrough funkar varken med Ac3-filter eller Spdifer. Använder inte Reclock så det beror inte på det.
Postad 25 June 2008 - 23:21
Unregisteredbcf42efe
-
Unregisteredbcf42efe
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Problemet med DTS 1.5mbit verkar väldigt skumt. Testade en fil där ljudet hackade både med Ac3-filter och Spdifer. Bytte sedan till Dscaler audio codec och fick perfekt DTS-ljud. Trodde därmed glatt att Dscaler var lösningen på problemet! Provade sen annan fil men då var det hackande ljud på den. Verkar alltså som om Dscaler klarar vissa filer som Ac3-filter inte klarar men problemen kvarstår ändå på vissa filmer. Felet verkar inte vara 100% knutet till DTS 1.5mbit eftersom vissa av dessa ändå funkar.  Kanske bättre att fortsätta denna diskussion i denna tråd eftersom problemet inte verkar ha att göra med moderkortet.
Redigerat av Unregisteredbcf42efe, 25 June 2008 - 23:24.
Postad 26 June 2008 - 11:45
velander
-
velander
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Funderar på att köpa ett externt grafikkort för att slippa den här cirkusen med överhettning, nån som har ett bra förslag? (Tror jag skippar crossfire med, slår vad om att min nordbrygga får spel om den måste arbeta).
Redigerat av velander, 26 June 2008 - 13:05.
Postad 29 June 2008 - 23:30
Unregisteredbcf42efe
-
Unregisteredbcf42efe
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Som kontrast till den höga tempen på nordbryggan kan jag meddela att Speedfan nu rapporterar en Core-temp på 12 grader idle!
Låter väl lite för bra för att vara sant, eller?? Annars är det ju hyffsad kylning om processorn är kallare än rumstemperaturen.
Skulle förresten gärna vilja veta varför jag inte kan se mina hårddiskar i Speedfan? Har "enablat" S.M.A.R.T i bios. Något mer jag missat?
Redigerat av Unregisteredbcf42efe, 29 June 2008 - 23:32.
Postad 30 June 2008 - 00:07
Kniff
-
Kniff
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg
Som kontrast till den höga tempen på nordbryggan kan jag meddela att Speedfan nu rapporterar en Core-temp på 12 grader idle!
Låter väl lite för bra för att vara sant, eller?? Annars är det ju hyffsad kylning om processorn är kallare än rumstemperaturen. 
Skulle förresten gärna vilja veta varför jag inte kan se mina hårddiskar i Speedfan? Har "enablat" S.M.A.R.T i bios. Något mer jag missat?
Försök få tag i Lavalys Everest. Där har du _ALLT du någonsin behöver, sjukt konfigurerbart och möjlighet att koppla info till Vista Sidebar, etc. Givetvis finns hårddisktemp, cpu (core1+core2) m,m. mvh
Postad 30 June 2008 - 07:30
BulanS
-
BulanS
-
Användare
-
-
227 inlägg
Hmm, uppdaterade bios utan resultat, måste fortfarande starta om eller rycka hdmi-kabeln på bios nr 4.
Jag kör enbart HDMI på min utan problem, har ställt in i BIOS att den ska köra HDMI som primärt och inte VGA som det står på som standard. Kanske du måste göra samma inställning?
Postad 30 June 2008 - 09:50
tommypeters
-
tommypeters
-
Veteran
-
-
2279 inlägg
Jag kör enbart HDMI på min utan problem, har ställt in i BIOS att den ska köra HDMI som primärt och inte VGA som det står på som standard. Kanske du måste göra samma inställning?
En något relaterad fråga: Är det några problem med att ha kortet i en HTPC med en LCD-skärm (via VGA) på chassit? Ska man spela musik nöjer man sig med den inbyggda skärmen, annars vill man använda sig av DVI/HDMI till plasman. Det är ett Fractal Design Sphere (Cooltek 3000) och en HD-Ready plasma, så man kan skicka samma upplösning in till bägge skärmarna. Behöver man gå in i inställningar för VGA/HDMI primärt varje gång man ska byta skärm är det ju inte så bra...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Allmänna datorfrågor
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|