Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

XBMC för Windows

522 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 November 2008 - 11:11

mr_Look2
  • mr_Look2
  • Lärjunge

• 362 inlägg
  • 0
Funderar på att bygga ihopp en htpc, och det känns som att XBMC är det jag vill ha, då jag kommer att gå från den gamla xboxen med xbmc.
Det som jag funderar på är om det är nån fördel att köra det på windows gentemot linux?
Windows kostar ju pengar och linux är gratis.

Folk verkar ha lite strul med fjärrkontroller och liknande. Har en harmony 555 som jag tänkte använda, räcker det med att köpa till någon ir-mottagare till datorn och så kan man få det att funka, eller är det bättre att köpa en såndär windows remote och sedan plocka kommandon från den till harmony.

Går det att stoppa in en blue-ray läsare i datorn och sedan spela blue-ray filmer?

Hur är det med stöd för TV?
Skulle vara smutt om man kunnde stoppa i 2st "satelitmottagar kort" och sedan endast ha en burk för tv/film/musik osv... om man sedan kan få till cardsharing på den, så att jag kan ställa mottagaren med korten i garderoben eller liknande skulle ju vara riktigt smutt.

Är min krav möjliga?

Postad 09 November 2008 - 09:52

maggot555
  • maggot555
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Jag har problem att visa "tecknade" serier i xbmc. Simpsons, Family Guy samt American dad beter sig knepigt, bilderna "smälts" samman en stund och färgerna blir väldigt knepiga. Sen fortsätter den som vanligt någon minut och så inträffar det igen sen. Detta är riktigt störande, speciellt när det bara gäller just dessa typer av serier. Jericho, The Unit, mythbusters mfl funkar kanon. Någon som varit med om samma?

Postad 09 November 2008 - 14:08

Unregistered31523d77
  • Unregistered31523d77
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0
Någon som vet ifall Xbmc kommer att komma med tv stöd? gillar deras layout skarpt.

Postad 09 November 2008 - 14:21

22mc
  • 22mc
  • Veteran

• 1992 inlägg
  • 0

Någon som vet ifall Xbmc kommer att komma med tv stöd? gillar deras layout skarpt.

Finns väl planer på detta: GSoC - Unified PVR Frontend

Postad 09 November 2008 - 15:11

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0
Borde inte vara allt för svårt att göra ett plugin för ForTheRecord till XBMC, det vore det ultimata imho.

Postad 13 November 2008 - 15:15

ChristofferO
  • ChristofferO
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Hoppas jag skriver i rätt tråd nu.

Håller på och velar mellan XBMC och MediaPortal. Båda två har både sin för- och nackdelar.

MediaPortal är ju med rätt konfigurering underbart bra på att spela upp all videoformat, dock är denna konfigurering minst sagt omfattande. Har fått allt att spela fint utom undertexter.

XBMC har däremot utseendet, speciellt med Mediastream-skinet. Ser verkligen fantastiskt ut och scarping och allt annat fungerar perfekt och är mycket smidigare än i MediaPortal (med MyTv-Series, Movin Pictures etc.). XBMC klarar även av att spela upp alla videoformat ypperligt bortsett från en sak, nämligen det att hantera material som inte är i TV:ns aktuella HZ-tal (vad jag förstått kallas detta pulldown). Detta klarar mediaportal (med t.ex. ffdshow och CoreAVC) av alldeles utmärkt då original HZ:en "bryts" ned och visas med en jämn (så klart inte 100% hackfri, men nära på) takt. I XBMC uppstår istället hack lite då och då vilket är mycket irriterande, bilden nästan hoppar fram (inga stora hopp, snarare mycket små, men de finns där) och det värsta är att dessa små "hopp" är oregelbundna. Således blir det mycket jobbigt att titta på film som inte är i korrekt Hz med TV-skärmen.

Vad jag förstått är detta också ett känt problem i XBMC. Tänkte höra om någon har en lösning på detta. Finns det några optimala inställningar etc. som kan minska denn oregelbundn ryckighet?

Postad 15 November 2008 - 00:46

Richards
  • Richards
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
XBMC 8.10 Final Officiell Release!!

Team XBMC släppte idag efter månaders arbete XBMC 8.10 Atlantis - den första stabila releasen sedan 2006. XBMC 8.10 släpps för Linux, Mac, Apple TV, Windows och Xbox. Dessutom släpps XBMC Live som kan startas direkt från ett USB minne eller en CD utan installation på hårddisk. Mac versionen stödjer både Leopard 10.5 och Tiger 10.4.
Testa och dela med dig av dina erfarenheter.

Postad 15 November 2008 - 13:21

SimonZ
  • SimonZ
  • Forumräv

• 574 inlägg
  • 0

XBMC 8.10 Final Officiell Release!!

Team XBMC släppte idag efter månaders arbete XBMC 8.10 Atlantis - den första stabila releasen sedan 2006. XBMC 8.10 släpps för Linux, Mac, Apple TV, Windows och Xbox. Dessutom släpps XBMC Live som kan startas direkt från ett USB minne eller en CD utan installation på hårddisk. Mac versionen stödjer både Leopard 10.5 och Tiger 10.4.
Testa och dela med dig av dina erfarenheter.

Härliga tider! Helgen räddad :blush:

Postad 15 November 2008 - 16:23

Unregistered3ef25644
  • Unregistered3ef25644
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Yess äntligen hoppas dom har kickat igång dd och dts passtrough:)! Pz

Edit: det var ej fixat!:blush: någon som vet något om detta?

Redigerat av Unregistered3ef25644, 15 November 2008 - 17:44.

Postad 15 November 2008 - 23:53

MarQz
  • MarQz
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Jag är i behov utav hjälp!

Jag har Vista 64-bitars
Som huvudskärm har jag en LG 22" med upplösningen 1680*1050 kopplad med 15m VGA från ett geforce 8600 GT.
Sen har jag en Sanyo Z3 projektor med upplösningen 1280*720 kopplad med dvi-hdmi till min Marantz 5002 och sedan HDMI - HDMI till projektorn.

När jag kör vistas media center så har jag inga problem överhuvudtaget. vill jag ha fullskärm på projektorn så gör jag först ett fönster utav programmet och drar över det (kör dual-view läget) och sedan maximerar .. eller tvärtom.. och nästa gång jag startar programmet så minns datorn vart jag hade programmet.

Nu är problemet att jag hellre vill köra XBMC då jag kört det tidigare från mitt gamla xbox. Men jag lyckas inte få till att XMBC öppnas i korrekt upplösning på projektorn. det blir antingen i fönster.. eller så täcker det halva bilden eller så blir det helknas. Är det någon som har något tips?

EDIT:
Jag har tillfälligt löst det med det här lilla programmet (xbmclaunch), men tyvärr blir upplösningen på monitor1 fel..
http://xbmc.org/foru...4...unch&page=7

Redigerat av MarQz, 16 November 2008 - 11:51.

Postad 18 November 2008 - 19:50

Jokk
  • Jokk
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Jag har googlat runt ett tag men inte lyckats få fram hur man lägger till en genväg till ett annat program i xbmc.
Jag skulle nämligen behöva en genväg till dvbviewer,
så jag slipper stänga ner xbmc och starta upp dvbviewer från skrivbordet.
För att sedan stänga ner dvbviewer och starta xbmc igen. Detta måste väl vara möjligt att göra?

EDIT: det löste sig. http://xbmc.org/foru...=launch program

Redigerat av Jokk, 18 November 2008 - 20:21.

Postad 21 November 2008 - 20:39

r0bber
  • r0bber
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0

...
Folk verkar ha lite strul med fjärrkontroller och liknande. Har en harmony 555 som jag tänkte använda, räcker det med att köpa till någon ir-mottagare till datorn och så kan man få det att funka, eller är det bättre att köpa en såndär windows remote och sedan plocka kommandon från den till harmony.
...

Har haft endel strul med Microsoft MCE fjärr och windows, men har tillslut fått ordning på det så att den funkar i närmast precis som jag vill att den ska.

Att bara ställa in <remote> i configfilen fick jag inte till alls utan att använda IR Server Suite, men det hade en tendens att sluta fungera så då hände ingenting när fjärren funkade.

Sen avinstallerade jag IRSS och körde med Event Ghost istället. Det var inga problem att få att funka, men EG hade väldigt svårt att få "repetative key" (eller vad man ska kalla det.. alltså om man håller in en knapp så kör den flera kommandon).
Efter mycket om och men så kom jag fram till att om jag körde MCE:n som HID så blev det bra. Alla rekommendationer var att inte använda den som det, men jag fann det bäst att låta den vara så. Då funkar pilarna på fjärren precis som pilarna på tangentbordet, OK-knappen var som enter, samt clear som escape och enter också som enter. Sen var det bara att mappa upp de övriga knapparna som man ville.

Ett problem med EG:s xbmc-macron är att de skickar events till XBMC så det blir inte som när man använder tangentbordet, men det går att emulera "keystrokes" och då blir fjärren precis som ett tangentbord då. Det får man ju avgöra vad som funkar bäst, har inte riktigt bestämt mig än.

Under Linux tror jag det ska funka hyffsat smärtfritt att bara ställa in fjärrkommandon i xbmc:s config-fil

Postad 22 November 2008 - 13:10

pollisoft
  • pollisoft
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Yess äntligen hoppas dom har kickat igång dd och dts passtrough:)! Pz

Edit: det var ej fixat!:D någon som vet något om detta?

Jag kör DTS/DD passthrough på Win32-versionen utan problem sedan alpha 3. Vad har du för problem?

Postad 22 November 2008 - 13:38

MarQz
  • MarQz
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0

Har haft endel strul med Microsoft MCE fjärr och windows, men har tillslut fått ordning på det så att den funkar i närmast precis som jag vill att den ska.

Att bara ställa in <remote> i configfilen fick jag inte till alls utan att använda IR Server Suite, men det hade en tendens att sluta fungera så då hände ingenting när fjärren funkade.

Sen avinstallerade jag IRSS och körde med Event Ghost istället. Det var inga problem att få att funka, men EG hade väldigt svårt att få "repetative key" (eller vad man ska kalla det.. alltså om man håller in en knapp så kör den flera kommandon).
Efter mycket om och men så kom jag fram till att om jag körde MCE:n som HID så blev det bra. Alla rekommendationer var att inte använda den som det, men jag fann det bäst att låta den vara så. Då funkar pilarna på fjärren precis som pilarna på tangentbordet, OK-knappen var som enter, samt clear som escape och enter också som enter. Sen var det bara att mappa upp de övriga knapparna som man ville.

Ett problem med EG:s xbmc-macron är att de skickar events till XBMC så det blir inte som när man använder tangentbordet, men det går att emulera "keystrokes" och då blir fjärren precis som ett tangentbord då. Det får man ju avgöra vad som funkar bäst, har inte riktigt bestämt mig än.

Under Linux tror jag det ska funka hyffsat smärtfritt att bara ställa in fjärrkommandon i xbmc:s config-fil

Skulle du kunna lägga upp din config-fil för Eventghost? skulle vara intressant att testa..

Postad 25 November 2008 - 20:17

r0bber
  • r0bber
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0

Skulle du kunna lägga upp din config-fil för Eventghost? skulle vara intressant att testa..

Här har du min config-fil... hoppas det smakar! :huh:

edit: har lagt in ett macro som gör att xbmc startar när eventghost startas efter uppstart av windows. Kan ju hända att sökvägen måste ändras ifall du vill ha det så själv.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  xbmc.xml   12.28K   393 Antal nerladdningar

Redigerat av r0bber, 25 November 2008 - 20:20.

Postad 25 November 2008 - 23:34

MarQz
  • MarQz
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0

Här har du min config-fil... hoppas det smakar! :huh:

edit: har lagt in ett macro som gör att xbmc startar när eventghost startas efter uppstart av windows. Kan ju hända att sökvägen måste ändras ifall du vill ha det så själv.

Perfekt! Tack så mycket!!

Postad 26 November 2008 - 12:57

Sailfast
  • Sailfast
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0

Jag är i behov utav hjälp!

Jag har Vista 64-bitars
Som huvudskärm har jag en LG 22" med upplösningen 1680*1050 kopplad med 15m VGA från ett geforce 8600 GT.
Sen har jag en Sanyo Z3 projektor med upplösningen 1280*720 kopplad med dvi-hdmi till min Marantz 5002 och sedan HDMI - HDMI till projektorn.

När jag kör vistas media center så har jag inga problem överhuvudtaget. vill jag ha fullskärm på projektorn så gör jag först ett fönster utav programmet och drar över det (kör dual-view läget) och sedan maximerar .. eller tvärtom.. och nästa gång jag startar programmet så minns datorn vart jag hade programmet.

Nu är problemet att jag hellre vill köra XBMC då jag kört det tidigare från mitt gamla xbox. Men jag lyckas inte få till att XMBC öppnas i korrekt upplösning på projektorn. det blir antingen i fönster.. eller så täcker det halva bilden eller så blir det helknas. Är det någon som har något tips?

EDIT:
Jag har tillfälligt löst det med det här lilla programmet (xbmclaunch), men tyvärr blir upplösningen på monitor1 fel..
http://xbmc.org/foru...4...unch&page=7

Jag kör på samma lösning som du med 22"-skärm som primär och en 42" TV kopplad som sekundär precis som din projektor. Vad menar du med att upplösningen på monitor1 blir fel? När du använder xbmclaunch så kör du faktiskt inte fullskärm på monitor2 utan ett vanligt fönster utan ramar (med upplösningen 1280*720 i ditt fall). Bildstorleken är fast med andra ord. Därför blir bilden bra på din proj men inte på datorskärmen eftersom den har en annan upplösning. Ska du starta xbmc som vanligt på din datorskärm måste du gå in i inställningarna för xbmc och välja auto på upplösningen. För att köra på projen måste du byta tillbaka till 1280*720 och sedan starta via xbmclaunch.

Jag tycker xbmclaunch-lösningen gör jobbet bra men tyvärr blev bilden ryckig för mig istället. Det kan bero på att det inte fanns någon 1080p-inställning så jag fick köra 1080i istället. Hur som helst kör jag för närvarande med MediaPortal som fixar dubbla skärmar "out of the box" (man kan speca i inställningarna på vilken skärm programmet ska starta). Tyvärr är det en massa meck med codecs och så men efter lite jobb funkar det bra hos mig nu.

Postad 27 November 2008 - 23:15

MarQz
  • MarQz
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0

Jag kör på samma lösning som du med 22"-skärm som primär och en 42" TV kopplad som sekundär precis som din projektor. Vad menar du med att upplösningen på monitor1 blir fel? När du använder xbmclaunch så kör du faktiskt inte fullskärm på monitor2 utan ett vanligt fönster utan ramar (med upplösningen 1280*720 i ditt fall). Bildstorleken är fast med andra ord. Därför blir bilden bra på din proj men inte på datorskärmen eftersom den har en annan upplösning. Ska du starta xbmc som vanligt på din datorskärm måste du gå in i inställningarna för xbmc och välja auto på upplösningen. För att köra på projen måste du byta tillbaka till 1280*720 och sedan starta via xbmclaunch.

Jag tycker xbmclaunch-lösningen gör jobbet bra men tyvärr blev bilden ryckig för mig istället. Det kan bero på att det inte fanns någon 1080p-inställning så jag fick köra 1080i istället. Hur som helst kör jag för närvarande med MediaPortal som fixar dubbla skärmar "out of the box" (man kan speca i inställningarna på vilken skärm programmet ska starta). Tyvärr är det en massa meck med codecs och så men efter lite jobb funkar det bra hos mig nu.

Jo, nackdelen är att jag inte får behålla mina 1680*1050 på den primära datorskärmen (får 1280*720, tror jag, på båda monitorerna.), inget stort bekymmer direkt, bara lite synd, då någon annan person vill använda datorn för att tex surfa på internet samtidigt som jag ser på någon trevlig film. Som sagt, det funkar ju, men inte helt.

Samtidigt tycker jag att jag får mycket bättre flyt i bilden med Media Player Classic (med coreavc) än vad jag får i XBMC, kanske något jag har missat...

Postad 28 November 2008 - 11:02

Sailfast
  • Sailfast
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0

Jo, nackdelen är att jag inte får behålla mina 1680*1050 på den primära datorskärmen (får 1280*720, tror jag, på båda monitorerna.), inget stort bekymmer direkt, bara lite synd, då någon annan person vill använda datorn för att tex surfa på internet samtidigt som jag ser på någon trevlig film. Som sagt, det funkar ju, men inte helt.

Samtidigt tycker jag att jag får mycket bättre flyt i bilden med Media Player Classic (med coreavc) än vad jag får i XBMC, kanske något jag har missat...

Vaddå, ändras upplösningen i windows av att du använder xbmclaunch? Det problemet har inte jag, inga problem att surfa och kolla film samtidigt. Beskriv problemet lite mer ingående så kanske jag kan hjälpa till.

Postad 28 November 2008 - 11:04

Unregistered1306fa4c
  • Unregistered1306fa4c
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Jag blir galen på library mode för mina filmer.
Jag har filmerna så här:
/DVD/
/DVD/movie1/ (kan innehålla ISO filer, eller rar-arkiv eller video_ts direkt)
/DVD/movie2/ (kan innehålla ISO filer, eller rar-arkiv eller video_ts direkt)
etc

Har använt media companion för att skapa nfo-filer som sparas direkt i katalogerna, som heter samma som iso-filen, rar-arkivet eller video_ts.nfo.

Den sparar även alla fanart + thumbnails direkt i katalogerna. Här startar problemet, när jag lägger till DVD mappen och skannar denna till library hittar den alla nfo-filer men på typ 50-60% av filmerna snappar den inte upp fanart eller thumbnail från katalogen. Fanart heter samma som t.ex isofilen så det blir isofilename-fanart.jpg och thumbnailen heter isofilename.tbn, har även folder.jpg i vissa för att testa, men inget funkar.

Lägger jag till fanart + thumbnail manuellt i xbmc så visas de tills jag väljer att uppdatera infon på filmen igen då de försvinner.

Brukar välja "Använd mappnamn för skanning" + "skanna rekursivt" när jag adderar DVD mappen, har även testat att bara köra "skanna rekursivt" men samma resultat hur jag än gör. Har även rensat cachen på videos och tagit bort videodb34.db filen för att köra helt "rent" så att säga.

Har kollat debug loggen en jäkla massa och ser att nfo:n plockas upp och på vissa filmer söker den bara efter fanart.jpg/png verkar det som?! men även om jag döper filerna så plockas de ändå inte upp.

Har säkert lagt ner 20 timmar på detta :P Vill inte vara beroende av IMDB om jag behöver skanna om hela biblioteket igen, dels för att det tar sådan lång tid och sedan hittar inte IMDB rätt filmer och vissa filmer hittas inte alls.

Någon som har erfarenhet av detta? Får inga svar på xbmc.org.

Postad 28 November 2008 - 13:45

Sailfast
  • Sailfast
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0

Jag blir galen på library mode för mina filmer.
Jag har filmerna så här:
/DVD/
/DVD/movie1/ (kan innehålla ISO filer, eller rar-arkiv eller video_ts direkt)
/DVD/movie2/ (kan innehålla ISO filer, eller rar-arkiv eller video_ts direkt)
etc

Har använt media companion för att skapa nfo-filer som sparas direkt i katalogerna, som heter samma som iso-filen, rar-arkivet eller video_ts.nfo.

Den sparar även alla fanart + thumbnails direkt i katalogerna. Här startar problemet, när jag lägger till DVD mappen och skannar denna till library hittar den alla nfo-filer men på typ 50-60% av filmerna snappar den inte upp fanart eller thumbnail från katalogen. Fanart heter samma som t.ex isofilen så det blir isofilename-fanart.jpg och thumbnailen heter isofilename.tbn, har även folder.jpg i vissa för att testa, men inget funkar.

Lägger jag till fanart + thumbnail manuellt i xbmc så visas de tills jag väljer att uppdatera infon på filmen igen då de försvinner.

Brukar välja "Använd mappnamn för skanning" + "skanna rekursivt" när jag adderar DVD mappen, har även testat att bara köra "skanna rekursivt" men samma resultat hur jag än gör. Har även rensat cachen på videos och tagit bort videodb34.db filen för att köra helt "rent" så att säga.

Har kollat debug loggen en jäkla massa och ser att nfo:n plockas upp och på vissa filmer söker den bara efter fanart.jpg/png verkar det som?! men även om jag döper filerna så plockas de ändå inte upp.

Har säkert lagt ner 20 timmar på detta :rolleyes: Vill inte vara beroende av IMDB om jag behöver skanna om hela biblioteket igen, dels för att det tar sådan lång tid och sedan hittar inte IMDB rätt filmer och vissa filmer hittas inte alls.

Någon som har erfarenhet av detta? Får inga svar på xbmc.org.

Kanske inte en direkt lösning på ditt problem men kan du inte göra på detta sätt istället:
Gör en scanning med xbmc via imdb och fixa så att den visar rätt info om alla filmer. Sedan tar du backup av xbmc:s inställningar, den sparar ju ner filminfo någonstans. Då behöver du inte scanna om allting vid en ev. ominstallation och slipper skräpa ner dina filmkataloger med en massa extra filer.

Sådär har jag gjort med MediaPortal iaf men jag har inte testat att återskapa ännu

Postad 28 November 2008 - 15:06

Unregistered1306fa4c
  • Unregistered1306fa4c
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Det låter iofs som en rätt bra lösning faktiskt, tar lite tid att gå igenom alla filmer i XBMC och få ordning på det från början, och måste komma ihåg att göra en backup då och då.

Verkar dock som jag börjar få lite klarhet i vad som är felet för mig nu och det är att fanart+thumbnails inte hittas till filmer som ligger i rar-arkiv. Dock säger de på XBMC att det ska fungera, men kollar jag debug loggarna i XBMC ser jag ganska klart att den inte ens försöker hitta fanart+thumbnail till dessa filmer som ligger i rar-arkiv.

Postad 11 December 2008 - 20:29

Richards
  • Richards
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
FreeMediaTV Plugin

Vill du streama film och TV-serier till XBMC ?! FreeMediaTV plugin för XBMC släppt.

Läs mer ...

Postad 12 December 2008 - 14:03

Molgan^
  • Molgan^
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
Tjena

har stött på ett problem, eller två egentligen.
1. När jag lägger in mina tv serier i MediaStream så hamnar det första avsnittet i mitten av listan, dom brukar ju listas såhär:
Avsnitt 1:
Avsnitt 2:
Avsnitt 3:
osv.
Men hos mig blir det såhär:
Avsnitt 3:
Avsnitt 2:
Avsnitt 1:
Avsnitt 4:
Avsnitt 5:
Hur kommer det sig?

2. När jag ska spela upp avsnitten ifrån fliken Tv-Serier så startar dom inte, men går jag igenom Filmer så startar dom utan problem.
Någon som vet vad som kan vara fel?

Nevermind, löste problemet

Redigerat av Molgan^, 12 December 2008 - 17:29.

Postad 12 December 2008 - 23:40

Unregisteredeb35ec3f
  • Unregisteredeb35ec3f
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Har en fråga inom ämnet, ni säger att xbmc funkar på xbox. Har ett PS2, funkar xbmc på den? tack på förhand =)

Redigerat av Unregisteredeb35ec3f, 13 December 2008 - 21:30.

Postad 13 December 2008 - 01:40

sandos
  • sandos
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

Har en fråga inom ämnet, ni säger att xbmc på xbox. Har ett PS2, funkar xbmc på den? tack på förhand =)

Nej. Bara Xbox1, och den är inte så bra i jämförelse längre.

Postad 13 December 2008 - 21:48

Unregisteredeb35ec3f
  • Unregisteredeb35ec3f
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Nej. Bara Xbox1, och den är inte så bra i jämförelse längre.

Vad är de som gör att de inte funkar på ps2? men på xbox?

Postad 14 December 2008 - 14:57

Molgan^
  • Molgan^
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0

PS2 saknar hårddisk vad jag vet, så att lägga ett media center på ett minneskort känns inte sådär jättebra, men om det är huvudanledningen det vet jag inte.

Postad 14 December 2008 - 15:34

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Har en fråga inom ämnet, ni säger att xbmc funkar på xbox. Har ett PS2, funkar xbmc på den? tack på förhand =)

Angående frågan "XBMC funkar på Xbox" vs. PS2. Har du reflekterat över namnet "XBox Media Center"? :blush:

Postad 14 December 2008 - 15:51

Unregisteredbca7ae6e
  • Unregisteredbca7ae6e
  • Lärjunge

• 490 inlägg
  • 0

därför att den utvecklades till xbox och inte ps2, därför att en xbox1 är till 95% en pc och det är inte ps2

/Daniel

Postad 14 December 2008 - 16:54

Unregisteredf81605d6
  • Unregisteredf81605d6
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
E det någon som vet nån fjärrkontroll som funkar bra på PC versionen utan att behöva mecka med EvenGhost?

Har hållit på å pillat med eventghost och fjärren till min laptop, och jag får allt att funka vad det gäller att knyta upp knapparna. Men JAG får problem i att navigera i menyerna då XBMC, när jag har evntghost igång, tolkar varje tryck på riktigtningspilarna dubbelt. Det skumma är att om jag inte har eventghost igång så funkar piltangenterna som dom ska, men jag vill ju ha resten av funktionerna på fjärren med!

Postad 14 December 2008 - 17:04

Unregisteredf81605d6
  • Unregisteredf81605d6
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Kan ta och svara på min egen fråga....

Instalelrade IR server suite och sen funkade allt!

Postad 14 December 2008 - 19:38

r0bber
  • r0bber
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0

Kan ta och svara på min egen fråga....

Instalelrade IR server suite och sen funkade allt!

Fick du eventghost att lira ihop med IR server suite? Jag körde omvänd ordning, men av nån anledning så la IRSS av lite då och då... När detta inträffade så ville inte datorn ta emot några knapptryck alls. Då provade jag EG, men det verkade inte funka. Inte förrän jag avinstallerat IRSS.

Hursom, att det blev dubbeltryck för varje knapptryck kan ha varit för att det var fel timing inställt.

Postad 15 December 2008 - 11:48

Unregisteredf81605d6
  • Unregisteredf81605d6
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0

Fick du eventghost att lira ihop med IR server suite? Jag körde omvänd ordning, men av nån anledning så la IRSS av lite då och då... När detta inträffade så ville inte datorn ta emot några knapptryck alls. Då provade jag EG, men det verkade inte funka. Inte förrän jag avinstallerat IRSS.

Hursom, att det blev dubbeltryck för varje knapptryck kan ha varit för att det var fel timing inställt.

Nä, jag plockade bort EventGhost. Läste det där om att det skulle handla om timing med. Lösningen på detta var ju att ställa upp tiden stod det, men gjorde jag det blev det ännu värre. Ett knapptryck resulterade i att den bläddrade i menyn i 20 sekunder typ ;).

Har en annan fundering dock, hur fasen får man det där med library mode å funka??? Jag ställer in infot på filmkatalog att den innehåller just filmer och ska scanna mot imdb och trycker på ok. Men sen händer ju inget??! Går jag sedan in och gör samma sak en gång till så är katalogen helt nollad, mina inställningar finns alltså inte kvar.

Postad 15 December 2008 - 12:50

Unregisteredf81605d6
  • Unregisteredf81605d6
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0

Tjena

har stött på ett problem, eller två egentligen.
1. När jag lägger in mina tv serier i MediaStream så hamnar det första avsnittet i mitten av listan, dom brukar ju listas såhär:
Avsnitt 1:
Avsnitt 2:
Avsnitt 3:
osv.
Men hos mig blir det såhär:
Avsnitt 3:
Avsnitt 2:
Avsnitt 1:
Avsnitt 4:
Avsnitt 5:
Hur kommer det sig?

2. När jag ska spela upp avsnitten ifrån fliken Tv-Serier så startar dom inte, men går jag igenom Filmer så startar dom utan problem.
Någon som vet vad som kan vara fel?

Nevermind, löste problemet

Hur löste du problemet?? Får mina avsnitt i fel ordning med nämnligen!

Postad 15 December 2008 - 20:21

Unregisteredbb3528d1
  • Unregisteredbb3528d1
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Är det någon vänlig själ som kan hjälpa mig.
Har laddat ner senaste xbmc.Första problemet som uppstod,hittade inte msvcr71.dll.
Det löste jag med att ladda hem det då kom nästa problem."Xbmc har stött på problem,måste avslutas"
Går in i loggboken,där står det application error.Trycker jag på felet så hänvisar den till filen faultrep.dll.Laddade hem det också,men det gjorde ingen skillnad.Själva programmet har aldrig startat och jag kör med xp.
Tacksam för svar

Postad 15 December 2008 - 23:07

Molgan^
  • Molgan^
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0

Hur löste du problemet?? Får mina avsnitt i fel ordning med nämnligen!

Det var lätt som en pannkaka, bara att välja att man ska sortera som avsnitt.

Postad 16 December 2008 - 16:17

Unregisteredf81605d6
  • Unregisteredf81605d6
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0

Det var lätt som en pannkaka, bara att välja att man ska sortera som avsnitt.

Hehe ja, jag upptäckte det med efter en stunds pillande. Ibland e man ju lovligt korkad :wub:

Postad 17 December 2008 - 09:44

Sailfast
  • Sailfast
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0

Är det någon vänlig själ som kan hjälpa mig.
Har laddat ner senaste xbmc.Första problemet som uppstod,hittade inte msvcr71.dll.
Det löste jag med att ladda hem det då kom nästa problem."Xbmc har stött på problem,måste avslutas"
Går in i loggboken,där står det application error.Trycker jag på felet så hänvisar den till filen faultrep.dll.Laddade hem det också,men det gjorde ingen skillnad.Själva programmet har aldrig startat och jag kör med xp.
Tacksam för svar

Om du saknar en massa dll-filer så låter det som om din xp-installation är lite trasig, det är nog inte hos xbmc som felet ligger.

Postad 17 December 2008 - 11:02

Unregisteredbb3528d1
  • Unregisteredbb3528d1
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
har du nog rätt i,scannade av datorn med ett program.Hittade ett antal fel,men nu är det fixat.Så nu funkar Xbmc igen=)

Postad 07 January 2009 - 03:39

Unregisteredf9a203a1
  • Unregisteredf9a203a1
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Nu är det problem här, va? Det är så att jag försöker få XBMC att lira med Vista och min Microsoft MCE-fjärrka. Har installerat EventGhost, senaste versionen och aktiverat MCE remote-plugget samt XBMC-plugget samt mappat mina knappar. När jag ska aktivera HID-saken (vet inte vad det är riktigt) såstår det något i stil med "You must be logged in as Administrator to activate HID". Vad jag vet så är jag redan inloggad med Adminrättigheter. Har inte lust att skapa en ny användare och börja köra med den heller, då försvinner väl mina inställningar i XBMC, alla jäkla filmer jag lagt in info om osv.. Någon som kan hjälpa mig?

edit: Någon som vet om de kommer börja med inbyggt stöd för Microsofts MCE Remote i XBMC så småningom? Känns sjukt drygt och smutsigt att behöva köra det där Eventghost-skiten varje gång man ska in i XBMC.

Redigerat av Unregisteredf9a203a1, 07 January 2009 - 03:42.

Postad 07 January 2009 - 19:26

dannemannen86
  • dannemannen86
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Kör själv med en harmony 525 och Antec-mottagare. Vad använder ni för programvara för fjärren i windows? Jag kör på imon och har lagt in de viktigaste kommandona i xbmc (starta xbmc, enter, play, pause, stop etc.) som custom-commands, alltså skrivit in key-shortcuts för dom och mappat dom till lämpliga mce-knapppar, och det funkar hur bra som helst ...

Har med en 525 och Antec-mottagare men har ej fått rätt på det. Har du Logitechs egen programvara installerad också, eller det har kanske ingen betydelse?
Finns det några fria versioner utav iMon eller är det bara betalversioner?

Har även försökt lite med IRSS men inte fått det att fungera, förstår inte riktigt hur man skall konfigruera det. Någon som vet någon guide eller som skulle kunna skriva ihop en snabb guide?

Jag har:
Windows XP MCE 2005
XBMC 8.10
Logitech Harmony 525
Antec Fushion 430 V2
(Har INGEN MCE-remote)

Tacksam för svar!

Redigerat av dannemannen86, 07 January 2009 - 19:27.

Postad 16 January 2009 - 19:07

Unregisteredc6ce9d6c
  • Unregisteredc6ce9d6c
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Tja har en liten frågan angående XBMC har suttit med det och försökt pilla så gott det går i 2 dagar nu, men jag får fan inte 720p att inte lagga när jag spelar upp det! det laggar ju inte i VLC så det borde ju inte det i XBMC heller!

tänkte bara om ni visste nån speciell inställning som gör att det kanske laggar!
Mvh Filth

Postad 18 January 2009 - 21:55

pieeetr
  • pieeetr
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Finns det någon info om/när XBMC kommer att få hårdvaruacceleration för uppspelning av HD?

Postad 18 January 2009 - 22:04

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1742 inlägg
  • 0

Finns det någon info om/när XBMC kommer att få hårdvaruacceleration för uppspelning av HD?

Det kommer nog inte hända på en bra stund, koden är tydligen ganska komplex.

Postad 21 January 2009 - 09:57

robber
  • robber
  • Forumräv

• 521 inlägg
  • 0
Jag kör XNMC med denna https://www.prisjakt...kt.php?p=117118 eller jag köpte den och klickade in allt på min Philips Pronto. Funkar utmärkt. Startade bara eventghost och tryckte på play och pilknapparna så de hittade de sen lirarde det perfekt. Denna fjärr är en kopia av MCE fjärren. 170kr och lirar riktigt bra nu. Använder den varje dag och gjort det i snart en vecka. Billig och enkel lösning.

/R

Postad 26 January 2009 - 21:21

alfin
  • alfin
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Har XBMC stöd för att spela upp DVD-film?

Postad 26 January 2009 - 23:01

Duedate
  • Duedate
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Har XBMC stöd för att spela upp DVD-film?

Självklart! (både från skiva och från disk)

Postad 01 February 2009 - 11:19

ichbin
  • ichbin
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Har gått över från Mediaportal till XBMC och är skitnöjd, underbart !

En sak jag dock saknar från MP var när man körde musik i "Now Playing"-läget så såg man albumcover och text vad det var som spelades och vad nästa sång var..I XBMC så syns detta i några sekunder sen försvinner det och dyker upp några sekunder igen när nästa sång körs..Går det att ställa in på nåt sätt så denna info syns under hela låten?

Postad 01 February 2009 - 14:01

r0bber
  • r0bber
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0

Har gått över från Mediaportal till XBMC och är skitnöjd, underbart !

En sak jag dock saknar från MP var när man körde musik i "Now Playing"-läget så såg man albumcover och text vad det var som spelades och vad nästa sång var..I XBMC så syns detta i några sekunder sen försvinner det och dyker upp några sekunder igen när nästa sång körs..Går det att ställa in på nåt sätt så denna info syns under hela låten?

Om du trycker på info-knappen ("i" på tangentbordet exempelvis) så ligger den rutan kvar. Finns ett läge till, om man "högerklickar" eller hur man tar fram context-menyn så kan man välja "now playing" eller något liknande. Då får man upp hela spelkön och där visas låtarna som en lista och så, men det är ju kanske inte lika snyggt som det första alternativet.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.