Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Navigon 8110 *

1217 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Navigon 8110 (Europa) (GPS-navigatorer) 1 7.583332 (11) Inga priser
Navigon 7310 (Europa) (GPS-navigatorer) 2 7.249998 (11) Inga priser
4 relaterade trådar

Postad 28 May 2008 - 12:41

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Höjd över havet...

Ni har helt rätt. Ibland kan de se lite underligt ut. Det är absolut inte omöjligt att du kör under havsytan då och då. Men det hör ju inte till vanligheten.

Men det som avgör är ju det faktum att en GPS har ca 5-10 meters fel marginal. Den vet inte exakt var den är. NAVIGONs mjukvara "trycker" in dig på vägen i GPSen. Men i själva verket kan den tor att du är 10m höger om vägen. Men den förstår att så är ju inte fallet iom att du färdas i 90km/h i den riktning som vägen har. Och då trycker vi in "markören" på vägen. Så, om du kör bredvid vägen (inom 10m) på en åker, så kommer förmodligen GPSen trycka in markören på vägen.

Och likaså gäller det med altituden. Den vet inte riktigt var den är... Men det ger ett hum om din altitud. Sedan är det dessutom väldigt svårt att bestämma altituden, det krävs som det nämndes ovan 3dfix, minst 4 satelliter. Ju fler sateliters mottagning, desto tillförlitligare altitud.

Körnu försiktigt!

Mvh

Navigon

Postad 28 May 2008 - 13:02

biex
  • biex
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Hej, har läst tråden med spänning, men en sak som itne tagit upp är tunnelnavigering, jag har med dåligt resultat använt mig av MN6 och kört i Lundbytunneln och Götatunneln i Gbg, avfarten mot järntorget i götatunneln missade jag de första gångerna pga att tunnelnavigering inte existerade.

Hur är de i MN7?
Hur går de med bugfixen?

\\ BiEX

Postad 28 May 2008 - 13:58

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
@biex,

Hej!

Det var mystiskt. Den har fungerat utmärkt för mig. Både på MN6 och nu i nya MN7. Körde senaste idag till vår distributör GadgeTec, och det går via Götatunneln. 1:a avfarten, (mot Järntorget/Linneplatsen) guidade min 8110:a mig vackert till. Inga problem där inte. Och jag är ju i de trakterna väldigt ofta så jag vet att det fungerade lika bra med MN6 maskiner, såsom 7110 eller 2110 osv. Den funktionen fanns och fungerarde bra redan i våran tidiga TS7000T maskin.

Mvh

NAVIGON

Postad 28 May 2008 - 14:05

biex
  • biex
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

@biex,

Hej!

Det var mystiskt. Den har fungerat utmärkt för mig. Både på MN6 och nu i nya MN7. Körde senaste idag till vår distributör GadgeTec, och det går via Götatunneln. 1:a avfarten, (mot Järntorget/Linneplatsen) guidade min 8110:a mig vackert till. Inga problem där inte. Och jag är ju i de trakterna väldigt ofta så jag vet att det fungerade lika bra med MN6 maskiner, såsom 7110 eller 2110 osv. Den funktionen fanns och fungerarde bra redan i våran tidiga TS7000T maskin.

Mvh

NAVIGON

Körde med en HTC Tytn2 och MN6 till pda.
Men de borde väl inte spela någon roll?

Postad 28 May 2008 - 16:25

Unregistered1447
  • Unregistered1447
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
deleted

Redigerat av Unregistered1447, 06 January 2010 - 18:03.

Postad 28 May 2008 - 20:19

biex
  • biex
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Känner mig oerhört frustrerad!
Köpte en 8110 på Mediamarkt i em. Men SKITEN hänger sig vid navigon loggan, precis efter att oranga randen kommir fram.
Tar jag ur minneskortet så står de att man skall sätta in de igen, men i övrigt ingen reaktion.
Andra med samma fel? Eller är de bara handhavandefel?

Tacksam för svar..
Andreas

Verkar som de är installationen på sdkortet som är cp, kan man installera om den själv?
eller hur går man till väga?

Redigerat av biex, 28 May 2008 - 20:36.

Postad 28 May 2008 - 20:50

Ottos
  • Ottos
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hejsan.
Har varit och handlat mig en navigator idag och det blev en Navigon 8110. Har bland annat detta forumet att tacka för det. Tycker det verkar vara en mycket bra navigator och kommer säkert bli nöjd med den.
Är egentligen bara en sak som jag är lite fundersam på och som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. När jag var på affären så frågade jag om man kunde använda sin mobiltelefon som mp3 spelare och köra den via bluetooth till navigatorn och sen via fm sändaren på navigatorn till bilstereon. En sak som säljaren sa skulle fungera utan problem. HAr nu hållt på ett antal timmar med att försöka få det att fungera och så läste jag i instruktionsboken att navigatorn kan spela upp mp3 filer som finns lagrade på samma minneskort som navigationsprogrammet. Hittar ingenstans hur man får det att fungera ihop med telefonen. Hoppas ni kan ge besked om det fungerar eller ej.. och om det fungerar hur gör jag för att få det att fungera.
Är jätte nöjd över mitt köp vilket som. Är mest irriterad över att jag köpte ett 8gb minneskort till telefonen. Helt i onödan om detta inte funkar.. Då kunde jag ju lika gärna ha köpt ett 8gb kort till navigatorn istället :(
Tacksam på förhand

Otto

Postad 28 May 2008 - 21:27

eztoril
  • eztoril
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0

Ang SD-kort i 8110.

SD samt SDHC kort upp till 4GB är testade och skall fungera. Större kort har ej utvärderats.

Mvh

NAVIGON Sverige

Hej Navigon,

Då jag nu beställt en 8110:a, skulle jag vilja veta hur stort SDHC-kort som jag ska köpa till. Vet du mer om det nu? Kan jag köpa ett 8GB-kort till navigatorn eller får jag nöja mig med 4 GB?

Om 4GB, vet du om gränsen kan/kommer bli höjd genom en uppdatering?

Tack på förhand!

mvh Martin

Postad 28 May 2008 - 22:31

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0
Hej,
Hur är det med kartgarantin på 2100 MAX?
Om jag förstår det rätt så ingår det alltid en freshmap inom 30 dagar från första fix? Även på 2100MAX?
Man kan man köpa till 2 års uppdateringar för 199kr som man kan på 2110MAX?

Postad 29 May 2008 - 03:07

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0
Dubblet bortaget, beklagar

Redigerat av RedMarathon, 29 May 2008 - 03:14.

Postad 29 May 2008 - 03:07

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0
Hej!

Hoppas jag inte förstör tråden för
Er men jag har letat efter ett ställe att få råd om GPS Navigator.

Skall till Paris om 1 1/2 vecka ( Toscana i augusti) fick rådet av bekanta att skaffa en GPS då jag kommer att hyra bil där.

Har titta på en massa Navigatorer och fastnat för Navigon främst för deras grafik.

Har lite begränsad budget så 8110 faller bort.

Till min fråga vilken av dessa får man mest för pengarna och är någorlunda framtidsäker?

1. Navigon max 2110 Europa, 2424 kr.( Kartuppdateringar finns att köpa till för billig penning)
2. Navigon 5110 Europa, 1999 kr.(ink 2 års fria kartuppdateringar)
3. Navigon 7110 Europa, 2358 kr.( inkl 2 års fria kartuppdateringar)

Har titta på dessa 3, min fråga till Er på forumet samt speciellt till Navigon Sverige vilket är det klokaste valet och varför?

Med vänliga hälsningar

Juha

P.S Navigatorn skall inhandlas så snart som möjligt!!!

Postad 29 May 2008 - 08:46

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
@RedM..

Hej!

Viktigt, vet inte var du hittat 5110 med 2års kartor... Men den produkten existerar inte. Finns EJ att köpa med 2 års kartor. Bara så du vet.

Då din budget ej tillåter 8110:an så har du två stycken modeller att välja mellan, framför allt då du vill vara framtidssäkrad.

Och det är som du skriver 2110max med Fresh Maps (199:- extra för 24 månader)

eller 7110 där det ingår 2 års kartor vid köp. (I vissa butiker, var noga med att kolla detta innan du ev. köper den. )

7110:an är ju en lite äldre modell, men som har vissa fördelar gentemot 2110max. 7110 har ju text Bluetooth för telefonifunktioner. Samt designhållaren om man föredrar detta.

Ser man til 2110max så är ju detta vår senaste modell, med nya MN7 mjukvaran med alla dess fördelar. Men givetvis avsaknad av tex Blåtand.

Men då du skall ut och röra dig i Europa rekomenderar jag nog 2110max, trots att den blir lite dyrare för dig. Det är en mycket kompetent produkt. Anledningen till att jag rekomenderar detta till dig trots det dyrare priset än 7110 är att 2110max och nya MN7 mjukvaran hanterar en högre komprimering av kartorna. Till 7110 kommer du behöva ett 4GB sd kort för att få plats med nya FULL Europa kartan. Medans i 2110max är komprimeringen så effektiv att det får plats på medföljande 2GB kort.

Kör försiktigt.

Mvh

Navigon

Till min fråga vilken av dessa får man mest för pengarna och är någorlunda framtidsäker?

1. Navigon max 2110 Europa, 2424 kr.( Kartuppdateringar finns att köpa till för billig penning)
2. Navigon 5110 Europa, 1999 kr.(ink 2 års fria kartuppdateringar)
3. Navigon 7110 Europa, 2358 kr.( inkl 2 års fria kartuppdateringar)

Postad 29 May 2008 - 08:49

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
@ e3henri

2100max har 30 dagars senaste kart garanti. (men det finns ingen nyare än den som sitter i just nu... :( )

2100max har ej erbjudandet om 199:- för 2års kartor. (Då skulle den bli billigare än att köpa en 2110max... )

Men du kan naturligtvis köpa Fresh Maps 2 år till den. Kostar 949:-. Om du i framtiden kommer på att du vill ha Europa. Eller så kan köpa 1st uppgradering till Europa. kostar 549:-. Men då behöver du så klart ett 2GB kort också...

Så, 2110max är extremt attraktiv i prissättningen, 2490:- + 199:- för 2 års kartor...

Mvh

Navigon

Postad 29 May 2008 - 09:00

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
@ eztoril

4gb är den storleken vi officielt har testat och godkännt. Ingen dokumentation finns på 8gb kort.

Någon som haren 8110 och ett 8gb kort som ligger och skräpar får gärna prova och återkomma med resultatet här på forumet. JAg har dessvärre inget 8gb att testa med själv.

Mvh

Navigon

@Otto,

Detta är en funktion som NAVIGON ej har gått ut med i någon form. Det låter som att återförsäljaren har dragit egna slutsatser.

Jag har personligen testat på en 7110:a en gång, med en Nokia N70. Då gick det att skicka MP3 direkt ut i 7110:an. Men det är ju med en Nokia det. De sänder ju ut minsta lilla "knapptrycks ljud via BT"

På 8110:an vågar jag inte svara om det går. Men som sagt. Detta är inget som NAVIGON hävdar fungerar.

@biex

Det var inte roligt att höra. Du har förmodligen rätt att det är en installations miss på SD-kortet. Det låter onekligen så. Mitt råd är att du byter ut den i butiken direkt och hänvisar till DOA.

Mvh

NAVIGON

@Klaymen

Japp, fartkameravarning är förinstallerat. Behöver bara aktiveras under inställningar. De ligger som POIs i kartmaterialet.

Mvh

NAVIGON

Postad 29 May 2008 - 13:47

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0
Tack för ett snabbt svar Navigon Sverige!!!

Navigon 5110 med 2 års kartuppdateringar finns att inhandla på Motorcentralen (Umeå) i helgen.

Men då du tar upp den nya mjukvaran till 2110 Max så får det nog bli den.

Postad 29 May 2008 - 15:39

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
@Red

:)

Det blir inte roligt för dem om de har gått ut med detta i marknadsföring. En sådan produkt existerar inte... :D Hur mycket de än påstår detta.

Vi får hoppas för deras skull att det är ett missförstånd, annars kommer de nog få en och annan upprörd kund till helgen.

Mvh

Navigon

Postad 29 May 2008 - 17:18

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
@alla

Nu var det klart.

Den 4:e juni kommer en ny mjukvarurelease finnas tillgänglig för NAVIGON 8110. Ni som har problem kan enkelt via NAVIGON Fresh uppdatera Era enheter.

Kör försiktigt!

Mvh

Navigon

Postad 29 May 2008 - 18:36

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0
Tack för dina råd Navigon Sverige.

Har just inhandlat en Navigon 2110 max för 2295 kr Elgiganten.

Då det är min första navigator så får man se hur den ev uppfyller mina krav.

Nu är det bara tuta o köra!!

Postad 29 May 2008 - 18:50

Rls65
  • Rls65
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Hej!

Tack för alla inlägg om 8110. Är sugen på att köpa en och har en fråga angående hållaren.

Tittade på hållaren i en butik och vad jag kunde se kunde man bara vrida fästet där navigatorn fästes i 180 grader, m.a.o. vända det upp eller ned för att fästa det i rutan eller instrumentpanelen. Däremot verkade det som om navigatorfästet satt fast i armen och inte kunde justeras i höjdled. Kan ni som har en sådan kommentera hur hållaren fungerar och att den kan justeras.

//Rls

Postad 29 May 2008 - 18:53

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

@ e3henri

2100max har 30 dagars senaste kart garanti. (men det finns ingen nyare än den som sitter i just nu... :) )

2100max har ej erbjudandet om 199:- för 2års kartor. (Då skulle den bli billigare än att köpa en 2110max... )

Men du kan naturligtvis köpa Fresh Maps 2 år till den. Kostar 949:-. Om du i framtiden kommer på att du vill ha Europa. Eller så kan köpa 1st uppgradering till Europa. kostar 549:-. Men då behöver du så klart ett 2GB kort också...

Så, 2110max är extremt attraktiv i prissättningen, 2490:- + 199:- för 2 års kartor...

Mvh

Navigon

Det jag tänkte på va om det fanns uppdatering av nordenkartorna för 199Kr/2år, inte hela EU (då skulle ju hela konceptet falla som du säger).
Anledningen är att jag bara rör mig i Sverige/Danmark och 2100MAX är 500kr billigare (säljs ut för 1995 på flera ställen), men jag skulle fortfarande vilja ha färska Sverige/Dnamnarkkartor utan att behöva betala 500 kr (då blir den lika dyr som 2110 igen)

Ytterligare en fråga om 2110/2100 MAX.
Det står att det ska gå att köpa text-speech, men vad jag vet så finns det inte i butiken.
När kommer det och till vilket pris? Kommer det även till 2100MAX?

Är det så att uttalet redan är inlagt i kartorna och det bara är rösten som ska aktiveras i mjukvaran, eller är det hela nya kartor som behövs?

Postad 29 May 2008 - 19:23

Ottos
  • Ottos
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hejsan igen.
Tack för ett snabbt svar. Jag har varit och pratat med säljaren och dom bad om ursäkt för att de hade misslett mig.Och när jag ändå var där så köpte jag mig ett Sandisk Ultra II SDHC kort på 8gb och kan meddela att allt verkar fungera som det ska.

Postad 29 May 2008 - 21:32

Dolittle
  • Dolittle
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Då jag nu beställt en 8110:a, skulle jag vilja veta hur stort SDHC-kort som jag ska köpa till. Vet du mer om det nu? Kan jag köpa ett 8GB-kort till navigatorn eller får jag nöja mig med 4 GB? mvh Martin

Köpte ett ZAP 8GB SDHC på Teknikmagasinet för 299:-
Verkar funka bra ännu så länge...

Postad 29 May 2008 - 21:44

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Tack för dina råd Navigon Sverige.

Har just inhandlat en Navigon 2110 max för 2295 kr Elgiganten.

Då det är min första navigator så får man se hur den ev uppfyller mina krav.

Nu är det bara tuta o köra!!

Hej,
Hur lyckades du få tag på en 2110 MAX för 2295 på elgiganten?
Vad jag vet så säljer de inte ens navigon.
Var det i någon speciell butik?

Postad 29 May 2008 - 23:27

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0
Skulle mer eller mindre åka och köpa en 2110 MAX när jag höra om Mio Moov 330 som kostar mindre, men har fått toppbetyg i test (ensam med 5 stjärnor).
Skulle vara intressant om Navigon Sverige kunde motivera mig till att köpa en 2110MAX istället för en Mio Moov.
Det finns även Mio Moov 370 till samma pris som 2110MAX, men mer funktioner i mina ögon (även om jag inte vill ha varken FM sändare eller blåtand - jag har redan MP3 support i stereon och integrerat BT-handfree i bilen)

Postad 29 May 2008 - 23:59

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0

Hej,
Hur lyckades du få tag på en 2110 MAX för 2295 på elgiganten?
Vad jag vet så säljer de inte ens navigon.
Var det i någon speciell butik?

Hej!
Köpte den i Umeå på Strömpilen (shoppingcenter) hos Elgiganten. Där har dom nyss börjat sälja denna modell.
Då ingick även vouchern för att erhålla 2 års kartuppdateringar till rabatterad pris.

Det lilla jag hunnit med att använda den så är jag imponerad, utmanningen blir Paris den 9/6 då skall den få bekänna färg.

Den var lätt att komma igång med trots ingen instruktionsbok, har nu i efterhand laddad ner den.
Verkar vara väldigt användarvänligt!!

Redigerat av RedMarathon, 30 May 2008 - 00:02.

Postad 30 May 2008 - 07:34

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0

Det jag tänkte på va om det fanns uppdatering av nordenkartorna för 199Kr/2år, inte hela EU (då skulle ju hela konceptet falla som du säger).
Anledningen är att jag bara rör mig i Sverige/Danmark och 2100MAX är 500kr billigare (säljs ut för 1995 på flera ställen), men jag skulle fortfarande vilja ha färska Sverige/Dnamnarkkartor utan att behöva betala 500 kr (då blir den lika dyr som 2110 igen)

Ytterligare en fråga om 2110/2100 MAX.
Det står att det ska gå att köpa text-speech, men vad jag vet så finns det inte i butiken.
När kommer det och till vilket pris? Kommer det även till 2100MAX?

Är det så att uttalet redan är inlagt i kartorna och det bara är rösten som ska aktiveras i mjukvaran, eller är det hela nya kartor som behövs?

Morning!

Nej, det är endast 2110max som har detta förmånliga erbjudande. Vi har ej Fresh Maps i regions nivå. Det gåt ej att få till en bra ekonomi på att erbjuda detta på refions nivå. En produkt, stora volymer, lägre slutkundspris.

Det går faktiskt inte ens att köpa bara en Norden uppdatering heller. Vi säljer full EE uppdateringen för 549:-. Vilket är halva priset mot vad en karta kostade för två månader sedan. Det är faktiskt billigare än vad EN norden karta kostade för två månader sedan. Och enda möjligheten till att bli så generösa i erbjudandet är att limitera till en produkt. Dvs Full Europa.

Ang TTS till 21xxmax vågar jag inte svara på när den släpps. Kommer att finnas på NAVIGON Fresh. Förmodligen under sommaren. Mer exakt kan jag inte vara. Hur denna uppdat fungerar i praktiken vet jag inte.

Mvh

Navigon

Postad 30 May 2008 - 07:44

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0

Skulle mer eller mindre åka och köpa en 2110 MAX när jag höra om Mio Moov 330 som kostar mindre, men har fått toppbetyg i test (ensam med 5 stjärnor).
Skulle vara intressant om Navigon Sverige kunde motivera mig till att köpa en 2110MAX istället för en Mio Moov.
Det finns även Mio Moov 370 till samma pris som 2110MAX, men mer funktioner i mina ögon (även om jag inte vill ha varken FM sändare eller blåtand - jag har redan MP3 support i stereon och integrerat BT-handfree i bilen)

Tack för att du ger mig denna chansen E3...

:)

Jag tror inte det finns en enda användare här på forumet som inte håller med mig om att kartuppdateringar är det viktigaste för en användare. I 2110max får du varje kvartal i 2 år senaste kartorna från NAVTEQ. 39 länder.. Detta för 199:-, engångs kostnad. Det är oerhört intressant ur användarperspektiv. Hardu haft en navigator tidigare vet du precis vad jag menar. Detta gör att din produkt får en mycket lång livslängd. Vilket du inte får på den andra modellen som du funderar över.

Sedan har mooven som du säger massa lull-lull. Som du själv säger att du inte behöver. 2110max har däremot funktioner som gynnar dig i trafkiken. RealityView Pro, alla avfarteri Europa... Körfälts-assistent PRO, visar tydligt vilka filer du skall ligga i. TMC inbyggt, en kabel endast.

Och sist men inte minst. Får du problem under 2110max 2 åriga garanti, ringer du till NAVIGON Hotline så har Vi hämta lämna garanti, (vi hämtar produkten med en UPS budbil i ditt hem) och inom 8 arbetsdagar är vår målsättning att leverera den i ditt hem igen. Lagad eller utbytt.

2110max är ett oerhört tryggt köp. Uppdaterarde kartor varje kvartal i 2år. Hämta lämna garanti... osv osv.

Mooven är helt klart en bra produkt också. Det är jag ävertygad om. Men kartorna är gamla om 3 månader. Och det är de inte i 2110max om du lägger till två hundra lappar.

Mvh

Navigon

Postad 30 May 2008 - 07:53

Rls65
  • Rls65
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Hej

Fick aldrig något svar om hållaren. Kan Mr Navigon eller några av er som köpt NAVIGON 8110 dela med er hur flexibel är hållare och har den bra justeringsmöjligheter?

RLS65

Postad 30 May 2008 - 10:13

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0

Hej

Fick aldrig något svar om hållaren. Kan Mr Navigon eller några av er som köpt NAVIGON 8110 dela med er hur flexibel är hållare och har den bra justeringsmöjligheter?

RLS65

Hej du!

Det sitter en kulled längstut på hållaren. Det gör att 8110an är felxiblen i alla riktningar. Men höj och sänkbar är den inte. Då flyttar du den i rutan på bilen upp eller ned.

Och det är ju här fördelen med den långa armen kommer in. Du kan alltså ha den extremt långt ned i rutan, och ändå är enheten nästan framme vid isntrumentbrädan. Då slipper således sträcka på dig för at tnå enheten. Konkurenternas armar är mycket kortare, vilket medför att man måste sätta dem högt upp i rutan för att eneklt kunna nå enheten. Detta stör då givetvis din sikt ut på vägen.

Mvh

Navigon

Postad 30 May 2008 - 18:16

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Köpte den i Umeå på Strömpilen (shoppingcenter) hos Elgiganten. Där har dom nyss börjat sälja denna modell.

Elgigantens kundtjänst hade inte hört talas om att de säljer Navigon och trodde att detta var en lokal kampanj.
Synd för det va ett bra pris annars.
Nu blir det nog en 2100Max för 1990:- istället

Postad 30 May 2008 - 18:37

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0
Jag ville höja ett varnade finger för Navigons kundsupport 08-52054918, . (ringde dit kl 19.15, 30/5-08 tre val valde linje 1)

Fick prata med en tyska som hade väldigt bristfälliga kunskaper om det svenska språket.
Hon förklarar att det finns en svensktalande som jag kan ringa upp till men som är upptagen, ber henne att få lämna mitt telefonnummer att den svensktalande kan ringa upp mig men detta verkar vara omöjligt.

Hon ber mig att återkomma till samma nummer men det finns inga garantier att jag får tala med den svensktalande supporten (kan ju vara upptagen).

Efter lite ordväxlingar att jag vill ha svensksupport så slutar det med att hon slänger på luren, ÄR DETTA NAVIGONS ANSIKTE UTÅT??
Mycket undermåttlig servicemind vill jag påstå.

Skulle vara väldigt nyfiken på vilken åsikt Navigon Sverige har om detta!!!

Redigerat av RedMarathon, 30 May 2008 - 18:50.

Postad 31 May 2008 - 14:53

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
@ red...

Vi har tre stycken svensktalande support medarbetare. Är alla i telefon samtidigt med slutkunder så slussas man vidare till en dansk eller norsktalande person. Och sedan vidare till en engelsktalande person i sista skedet.

Och i detta fallet verkar det som att alla var upptagna när du ringde. Vilket är beklagligt.

Vi har ingen möjlighet att ringa upp kunder. Man får ringa till oss.

Sedan är ju beteendet som du beskriver helt oacceptabelt om personen i fråga faktiskt har lagt på dig i örat. Lägg gärna ett PM direkt till mig med ditt namn, telefonnummer samt datum och klockslag då du talade med personen. Vi loggar allt. Och om du råkar minnas namnet på personmen så vore det ju grädde på moset då jag gärna vill följa upp sådant här.

Men som sagt, är alla upptagna med andra suport samtal, får man vackert återkomma. Det är orealistiskt att kräva att Vi har obegränsat med personal.

Har för övrigt fått mycket positiv feedback från återförsäljare och andra slutkunder om att supporten fungerar bra. Men, naturligtvis förekommer det undantag även på NAVIGONs slutkundssupport. Precis som alla andra supportavdelningar.
Men, försök gärna att sicka så mycket info till mig i ett PM så lovar jag att göra vad jag kan för att gå till botten med vad som hände för att liknande händelser skall upprepas.

Trevlig helg på Er i solen!

Mvh

Navigon

Postad 04 June 2008 - 07:06

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Godmorgon!

Två senaste recensionerna på 8110 är nu upplagda.

Mvh

Navigon

Postad 04 June 2008 - 07:41

Marantz Sr 9600
  • Marantz Sr 9600
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
@ Navigon
Hej !
Hur blir det med uppdateringen. Den skulle ju komma idag. Den enda uppdatering jag fått är den på Navigon Fresch programmet som nu fungerar att stänga av.

Postad 04 June 2008 - 07:52

Marantz Sr 9600
  • Marantz Sr 9600
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Var är de upplagda ?

Godmorgon!

Två senaste recensionerna på 8110 är nu upplagda.

Mvh

Navigon

Postad 04 June 2008 - 11:59

biex
  • biex
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Eder support sa att den skulle vara att ladda ner via Fresh, men finns ju ingen?

Postad 04 June 2008 - 14:25

Marantz Sr 9600
  • Marantz Sr 9600
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Hej
Enligt supporten i tyskland är det ingen uppdatering på gång till 8110 !

@alla

Nu var det klart.

Den 4:e juni kommer en ny mjukvarurelease finnas tillgänglig för NAVIGON 8110. Ni som har problem kan enkelt via NAVIGON Fresh uppdatera Era enheter.

Kör försiktigt!

Mvh

Navigon

Postad 04 June 2008 - 15:17

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0

Var är de upplagda ?

Under "recensioner" på 8110:an på prisjakt.

/Navigon

Postad 04 June 2008 - 16:30

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0

Hej
Enligt supporten i tyskland är det ingen uppdatering på gång till 8110 !

Hej alla,

Enligt uppgift jag just fått dröjer det tills imorgon eftermiddag. De ville klämma in några extra fixar (utöver "frysnings fixen" ) Detta ser jag som positivt att vänta 24 timmar extra för. Annars fröjer det mycket längre tills dessa fixar kommer Er tillgodo.

Så, lugn i stormen.

Mvh

Navigon

Postad 04 June 2008 - 17:18

Marantz Sr 9600
  • Marantz Sr 9600
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Då bärgar vi oss 24 timmar. :(
Tack för positivt besked.

Hej alla,

Enligt uppgift jag just fått dröjer det tills imorgon eftermiddag. De ville klämma in några extra fixar (utöver "frysnings fixen" ) Detta ser jag som positivt att vänta 24 timmar extra för. Annars fröjer det mycket längre tills dessa fixar kommer Er tillgodo.

Så, lugn i stormen.

Mvh

Navigon

Postad 04 June 2008 - 19:33

Rls65
  • Rls65
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Hej du!

Det sitter en kulled längstut på hållaren. Det gör att 8110an är felxiblen i alla riktningar. Men höj och sänkbar är den inte. Då flyttar du den i rutan på bilen upp eller ned.

Och det är ju här fördelen med den långa armen kommer in. Du kan alltså ha den extremt långt ned i rutan, och ändå är enheten nästan framme vid isntrumentbrädan. Då slipper således sträcka på dig för at tnå enheten. Konkurenternas armar är mycket kortare, vilket medför att man måste sätta dem högt upp i rutan för att eneklt kunna nå enheten. Detta stör då givetvis din sikt ut på vägen.

Mvh

Navigon

Tack Mr Navigon för ditt detaljerade svar. Kunde inte hålla mig utan gick och köpte en 8110 innan ditt svar kom.
Hittills är jag kanon nöjd, hållaren sitter riktigt bra i Passaten och fungerar som du beskrev.
Har givetvis råkat ut för några hängningar som så många andra men det hoppas jag att den uppdaterade programvaran kommer att fixa. De flesta nya produkterna har ju några barnsjukdomar i början eller hur?

Något som kan vara lite irriterande är att det ibland tar lång tid för den att hitta satteliterna när amn slår på den och går till Navigationsläget. Var inne på Östermalm i Stockholm skulle köra iväg och det tog ca mellan 3-5 minuter innan den fick Sattelit signal. Något som är känt?

Bildskärmen är riktigt bra. Den kraftiga ljusstyrkan gör den lättläst även mitt på dagen med fullt solljus.

Har däremot hittat en del addresser som inte finns med i kartan. T.ex.

Elektroskandia
Norrvikenleden 97
19183 SOLLENTUNA

Gatan finns med men inte numret. Hur uppdateras karterna och gatunumren?

Hitills väldigt nöjd med den och kommer snart att åka en riktigt långresa genom Europa då den ska få visa vad den går för! :(

Mvh

Rls65

Postad 05 June 2008 - 09:20

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0

Tack Mr Navigon för ditt detaljerade svar. Kunde inte hålla mig utan gick och köpte en 8110 innan ditt svar kom.
Hittills är jag kanon nöjd, hållaren sitter riktigt bra i Passaten och fungerar som du beskrev.
Har givetvis råkat ut för några hängningar som så många andra men det hoppas jag att den uppdaterade programvaran kommer att fixa. De flesta nya produkterna har ju några barnsjukdomar i början eller hur?

Något som kan vara lite irriterande är att det ibland tar lång tid för den att hitta satteliterna när amn slår på den och går till Navigationsläget. Var inne på Östermalm i Stockholm skulle köra iväg och det tog ca mellan 3-5 minuter innan den fick Sattelit signal. Något som är känt?

Bildskärmen är riktigt bra. Den kraftiga ljusstyrkan gör den lättläst även mitt på dagen med fullt solljus.

Har däremot hittat en del addresser som inte finns med i kartan. T.ex.

Elektroskandia
Norrvikenleden 97
19183 SOLLENTUNA

Gatan finns med men inte numret. Hur uppdateras karterna och gatunumren?

Hitills väldigt nöjd med den och kommer snart att åka en riktigt långresa genom Europa då den ska få visa vad den går för! :)

Mvh

Rls65

Kul att höra!

Ang gatunamn och husnummer m.m så är det ju saker som följer med i kartmaterialet. Och här är Ni ju lyckliga ägare av en enhet där Ni varje kvartal får en uppdatering gratis under 2 år.

Du har helt rätt ang 97:an på Norrvikenleden. Den saknas. För att aktivt påverka kan du gå in på

http://mapreporter.n...amp;language=en

här kan du enkelt skriva in en adress och sedan lägga en kommentar. Då kommer Navteq att ta till sig detta och åtgärda felaktigheter i kommande releaser.

Kör försiktigt i sommar!

Mvh

Navigon

Postad 05 June 2008 - 14:01

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0
Det är bara att lyfta på Hatten och buga och bocka för den fina service du gjorde Navigon Sverige!!

Ansvarig för Supporten ringde upp mig och vi fick reda ut missödet!!!

Vill bara avsluta med TACK väldigt mycket Mr.Navigon.

Postad 05 June 2008 - 15:26

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
@ alla,

Ledsen att göra Er besvikna, men fick just meddelande om att det verkar dra ut ytterligare en dag innan fixen till 8110:an släpps på NAVIGON Fresh.

Kan endast beklaga och tacka för Ert tålamod.

Trevlig helg på Er!

Mvh

Navigon

Postad 05 June 2008 - 19:43

christian_r
  • christian_r
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej Navigon,
Har en fråga som du förmodligen redan svarat på. Har läst de flesta sidorna men börjar bli trött.

Har precis köpt ert flaggskepp 8110 och det känns bra, mycket bra. Gillade designen och tyngden hos denna kvalitétsklump. En stor nackdel bara som jag vill få bukt med! Minneskortet är för litet, om jag vill ha in lite musik så får jag endast in ytterligare 120mb på minneskortet.

Kan jag uppgradera till ett annat minneskort? Måste det vara från er själva eller går det lika bra med ett från andra tillverkare?

Hur gör jag om jag får tag i ett kort från en annan tillverkare, skall jag kopiera över alla filerna från det ena kortet till det andra för att kartorna skall fungera som dem skall?

Vad är den största storleken som min gps kan hantera?

Tack på förhand!

Redigerat av christian_r, 05 June 2008 - 19:44.

Postad 05 June 2008 - 20:43

eztoril
  • eztoril
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0

Hej Navigon,
Har en fråga som du förmodligen redan svarat på. Har läst de flesta sidorna men börjar bli trött.

Har precis köpt ert flaggskepp 8110 och det känns bra, mycket bra. Gillade designen och tyngden hos denna kvalitétsklump. En stor nackdel bara som jag vill få bukt med! Minneskortet är för litet, om jag vill ha in lite musik så får jag endast in ytterligare 120mb på minneskortet.

Kan jag uppgradera till ett annat minneskort? Måste det vara från er själva eller går det lika bra med ett från andra tillverkare?

Hur gör jag om jag får tag i ett kort från en annan tillverkare, skall jag kopiera över alla filerna från det ena kortet till det andra för att kartorna skall fungera som dem skall?

Vad är den största storleken som min gps kan hantera?

Tack på förhand!

Hej!

Enligt Navigons svar här i forumet är 4 GB högsta supportade storleken. Dock finns det åtminstone två personer här som hävdar i sina inlägg att de fått 8 GB att fungera (en med Sandisk Ultra II SDHC-kort och en annan med ZAP SDHC-kort).

@DoLittle och @Ottos kan gärna få bekräfta att de inte stött på några problem nu efter ett par dagars testande.

mvh Martin

Redigerat av eztoril, 05 June 2008 - 20:52.

Postad 05 June 2008 - 20:46

eztoril
  • eztoril
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0

@Lazio69,

Vad jag vet har endast Connect i Tyskland ännu gjort ett test. Ni hittar det på deras hemsida. (tyska)

Vad jag vet fick 8110 all time high score. 444 poäng om jag inte minns fel. Så även nya TT930 på exakt samma poäng. Connect är den absolut största och mest välrenomerade tidningen i tyskland vad gäller uttömande tester.

Japp, du kan synka din oulook tex. Ingen begränsning på antal kontakter. Flera hundra är inget problem. De visas som "kontkakter" i en av menyerna, och du kan därefter navigera till dem eller ringa upp dem.

Japp, 8110 har TTS.

Ang Broditfästen: Jag skall kolla av med mina kontakter på Brodit och uppdatera Er när jag vet mer.

Mvh

NAVIGON

Hej Gabriel!

Vad sade dina kontakter på Brodit om framtida 8110-fäste?

mvh Martin

Redigerat av eztoril, 05 June 2008 - 21:14.

Postad 05 June 2008 - 21:37

Dolittle
  • Dolittle
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Enligt Navigons svar här i forumet är 4 GB högsta supportade storleken. Dock finns det åtminstone två personer här som hävdar i sina inlägg att de fått 8 GB att fungera (en med Sandisk Ultra II SDHC-kort och en annan med ZAP SDHC-kort).

@DoLittle och @Ottos kan gärna få bekräfta att de inte stött på några problem nu efter ett par dagars testande.

Inga problem - det känns rentav som att det mesta går lite snabbare - och det borde det väl göra om kortet har bättre läshastighet - mitt (ZAP) hade 20Mb/sek...

Postad 05 June 2008 - 22:00

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0
Har hittat två riktigt bra erbjudande
2100 Norden (ej MAX) - 995:-
2110 Max EU - 1995:-

Ska nog slå till, men på vilken? :)
Lite större skärm och ReallityView för dubbla priset (europakartan bryr jag mig inte om egentligen)...hmm

Postad 06 June 2008 - 05:25

christian_r
  • christian_r
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Tack fr era svar om minneskort, hur gjorde ni med kartmaterialet? Kopierade ni det från minne till minne eller hur gjorde ni?

Tack åter igen!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.