Ska försöka säga upp skiten!
Boxer - Nya kanaler i marknätet
Postad 29 January 2010 - 10:34
Ska försöka säga upp skiten!
Postad 29 January 2010 - 10:44
Jag frågade hur det blir då med oss som har MPEG2 box men inte kommer att kunna se de nya kanalerna OM de kommer att ingå, ska vi betala fullt pris då? Öh, det vet vi inte, det får vi lösa då.....
Jag kunde få en ny box för 1:- om jag förlängde mitt abb. 24 mån. från idag alt. för 199:- för 12 mån. som börjar när mitt nuvarande abb. går ut. Jo tjena!!!!
Postad 18 February 2010 - 19:26
"Sveriges Television, som under ett antal år bedrivit testsändningar med en HDTV-kanal över Mälardalen, har meddelat att den kanalen slutar sända den 1 mars 2010. Anledningen, som SVT uppger, är att man vill bereda plats i nätet för HDTV med den nya DVB-T2-tekniken. Sveriges Television kommer hos regeringen att söka tillstånd för två HDTV-kanaler och ambitionen är att dessa efter en tid når större delen av Sverige."
Redigerat av hakanh65, 18 February 2010 - 19:28.
Postad 21 February 2010 - 11:32
Postad 21 February 2010 - 12:13
Det handlar troligen om att de berörda kanalerna bara vill betala för de hushåll som verkligen kan/vill se mpeg4-kanaler. Det är en väldigt stor skillnad i hushållstäckning mellan mpeg2- och mpeg4-kanaler nu i början och en lika stor distributionsavgift till Boxer vore väldigt orättvis. Det handlar ju inte bara om sändartäckning utan även "mottagartäckning", dvs hur många hushåll som är intresserade av att byta mottagare för att kunna ta emot vissa kanaler (enligt min intuition väldigt få).Ingen som reagerar på att man måste "registrera sig" med personnummer och allt för att se på ett par tv kanaler ? Vad handlar detta om egentligen ?
Jämför om DN eller SVD skulle tvinga alla att registrera sig med personnummer för att läsa nyheterna, vilket ramaskri det skulle bli.
Redigerat av hakanh65, 21 February 2010 - 12:16.
Postad 18 March 2010 - 13:03
Edit:
De hävdar att det är en "bonus" tillsvidare för de som teckant avtal nyligen. De kanske kommer ta ut en extra avgift för MPEG4 kanalerna, men de vet inte.
Redigerat av Melmac, 18 March 2010 - 13:12.
Postad 04 May 2010 - 17:34
"TV-kanalerna i mux 6 och mux M flyttar till mux 5
För att möjliggöra en driftsättning av hdtv-sändningar i mark-tv-nätet kommer mux 6 och även mux M (Mälardalen) att tömmas på samtliga tv-kanaler den 1 juni. Dessa flyttas istället till mux 5."
Lite synd att inte TV Finland disktribueras i hela Sverige i mux 5 men det kanske kommer. Det blir i alla fall bättre täckning för de kanaler som idag sänds i mux 6.
Postad 05 May 2010 - 07:42
Och sickna svin - Boxer säljer fortfarande bara gamla DVB-T boxen Sagem DTR 94160TA som alternativ vid abonnemang..."TV-kanalerna i mux 6 och mux M flyttar till mux 5
För att möjliggöra en driftsättning av hdtv-sändningar i mark-tv-nätet kommer mux 6 och även mux M (Mälardalen) att tömmas på samtliga tv-kanaler den 1 juni. Dessa flyttas istället till mux 5."
En box som ju inte kommer att funka (för de kanaler som flyttas och sänds i DVB-T2 från 1a juni) nu om BARA EN ENDASTE MÅNAD!
Men INTE ETT ORD nämner Boxer om detta på sin hemsida, jäävla SVIN rent ut sagt!
Postad 05 May 2010 - 09:55
Ta inte i så du spricker, inga kanaler byter från DVB-T till DVB-T2, de byter bara från en mux till en annan.Och sickna svin - Boxer säljer fortfarande bara gamla DVB-T boxen Sagem DTR 94160TA som alternativ vid abonnemang...
En box som ju inte kommer att funka (för de kanaler som flyttas och sänds i DVB-T2 från 1a juni) nu om BARA EN ENDASTE MÅNAD!
Postad 05 May 2010 - 10:26
Jag tycker nog att det är betydligt allvaligare att man flyttar runt program, framförallt sportsändningar mellan olika kanaler så att man från år till år inte vet om man skall ha canal+ eller boxer eller viasat eller vilka tilläggspaket man skall ha. Att pengarna och kortsiktig upphandling styr utbudet hela tiden kan göra mig helt vansinnig. Detta tycker jag är ett större problem än att man blir blåst på mkt pengar om man vill vara tidig med senaste tekniken.
Postad 05 May 2010 - 10:47
Det är bara HD kanalerna i Mux 6 och 7 som kommer köra DVB-T2 än sålänge.
Redigerat av Leatherface, 05 May 2010 - 10:49.
Postad 05 May 2010 - 11:41
Snacka om att folk kommer att bli helt ursinniga när de kommer på detta!
Postad 05 May 2010 - 11:49
Boxer påstår mig veterligen inte att det är en HD-box och kan knappast ställas till svars för vad andra aktörer påstår. Det har heller inte funnits några reguljära HD-sändningar i marknätet, endast testsändningar (om än en ganska långvarig test av SVT HD).Boxer säljer nu en Box som PÅSTÅS vara en HD-box, och det är den - men BARA för de GAMLA HD-kanalerna, som sänds i DVB-T[1]), men det är bara det att för de NYA HD-kanalerna kommer den alltså INTE att funka, men DET 'glömmer' Boxer att tala om ...
Postad 05 May 2010 - 15:32
Står klart och tydligt på Boxers sida då jag läser där iaf att dom ska sända HD kanalerna i DVB-T2 och att det behövs nya boxar.Boxer säljer nu en Box som PÅSTÅS vara en HD-box, och det är den - men BARA för de GAMLA HD-kanalerna, som sänds i DVB-T[1]), men det är bara det att för de NYA HD-kanalerna kommer den alltså INTE att funka, men DET 'glömmer' Boxer att tala om ...
Snacka om att folk kommer att bli helt ursinniga när de kommer på detta!
Så skaffa glasögon.
Sen så har Boxer inget med SVT HD att göra då man inte behöver nåt Boxer abb för det.
Sen så kommer det behövas nya TV apparater iaf pga HD kanalerna lär kräva CI+ plats och dom flesta TV apparater har bara CI plats och skulle inte kunna koda upp kanalerna iaf.
Redigerat av Leatherface, 05 May 2010 - 15:39.
Postad 06 May 2010 - 18:00
Alternativt skriva en egen (verklighetsförankrad) önskelista på vilka kanaler man själv vill se.
Min gissning:
2 st SVT verkar ju självskrivna
TV4 HD
Eurosport HD
En "Discoverykanal HD" eller National Geographic HD
En C+ HD, gissningsvis en specialkomponerad marknätsversion av Film HD och Sport HD.
TV3 HD (alt någon annan Viasatkanal)
Kanal5 HD (frågan är om SBS hinner få igång någon HD-kanal till nyår?)
Bubblare: Silver HD
Önskelista:
Så mycket film och sport som möjligt!
Redigerat av Berkan, 08 May 2010 - 13:31.
Postad 08 May 2010 - 19:19
För mig som inte har intresse i marknätet så är det mer intressant vilka kanaler som sökt, Bevisligen så finns det ett gäng kanaler som siktar på att lansera HD då det inte finns 20 HD kanaler som sänder till Sverige idag.
Postad 08 May 2010 - 23:05
Postad 09 May 2010 - 11:06
CMore (canal+): Har ju lite udda utbud idag. Gissningsvis 1 film, 1 sport och en mixad HD.
Discovery: 1 HD, plus 2 av deras nischkanaler.
Eurosport: HD och Eurosport 2. Kan ju inte vara så galna att de söker för båda i HD?
MTV: Sin HD kanal
NGC: Vanliga och HD
SBS: Vilka kanaler förutom 5 och 9 har SBS? Kan de ha ansökt om HD tillstånd för båda dessa?
Turner: Dålig koll på vad de äger förutom CNN numera.
TV1000: Troligen vanliga filmkanalen.
TV4 har ansökt om 5 kanaler. TV4HD och scifi är väl givna. Övriga 3?
Viasat har ansökt om 7 tillstånd, så antar att det är de 5 sportkanalerna och TV3HD och sportHD.
Var väl prat om 8 HD kanaler, inklusive SVT 1 & 2, så det lämnar 6 HD licenser. Tror på C+, Eurosport, TV3, 4, 5, Discovery.
För oss som inte har boxer, så ser det ljusare ut, verkar äntligen som att HD börjar komma igång på de mer normala kanalerna och inom ett år finns nog 1-6 i HD variant, och eventuellt kanal9 också. Dags för Telia att få arslet ur vagnen alltså. Ni ligger sist!
Postad 09 May 2010 - 14:26
Här kan nog HD i marknätet vara pådrivande för programbolagen vilket även gynnar andra plattformar, vilket ju är bra.För oss som inte har boxer, så ser det ljusare ut, verkar äntligen som att HD börjar komma igång på de mer normala kanalerna och inom ett år finns nog 1-6 i HD variant, och eventuellt kanal9 också. Dags för Telia att få arslet ur vagnen alltså. Ni ligger sist!
För Telia är det nog problematiken med adsl-kunderna - många av dem kan inte få hd vilket kan skapa negativa kundreaktioner, när man erbjuder något på pappret som sedan inte alla kan erbjudas. Jag gissar att det är därför iallafall som Telia dröjer. Men visst skulle de väl kunna gå ut med riktat erbjudande till sina fiberkunder anser jag.
Postad 09 May 2010 - 17:06
Postad 12 May 2010 - 11:01
Att vara trogen kund i 6 år räknas tydligen bara när man väl sagt upp abb.'et, vilket jag gjorde förra veckan, men om man valt att fortsätta hade de skit i en. "-Den dumme fan betalar ju ändå".
Postad 12 May 2010 - 12:50
Så fungerar alla bolag. Boxer inget undantag. Du kan testa med din ADSL-operatör, din morgontidning, din månadstidning, ditt telefonabb... jag kan fortsätta om du så vill.De ringde från Boxer och erbjöd mig 6mån gratis, 1år utan kortavgift om jag teckande nytt abb. på 24mån.
Att vara trogen kund i 6 år räknas tydligen bara när man väl sagt upp abb.'et, vilket jag gjorde förra veckan, men om man valt att fortsätta hade de skit i en. "-Den dumme fan betalar ju ändå".
Postad 13 May 2010 - 12:22
De ringde från Boxer och erbjöd mig 6mån gratis, 1år utan kortavgift om jag teckande nytt abb. på 24mån.
Det låter generöst, jag hade slagit till.
Postad 13 May 2010 - 16:30
Postad 18 June 2010 - 20:29
Facit:Ska vi börja gissa vilka kanaler som får tillstånd?
Alternativt skriva en egen (verklighetsförankrad) önskelista på vilka kanaler man själv vill se.
Min gissning:
2 st SVT verkar ju självskrivna
TV4 HD
Eurosport HD
En "Discoverykanal HD" eller National Geographic HD
En C+ HD, gissningsvis en specialkomponerad marknätsversion av Film HD och Sport HD.
TV3 HD (alt någon annan Viasatkanal)
Kanal5 HD (frågan är om SBS hinner få igång någon HD-kanal till nyår?)
Bubblare: Silver HD
Önskelista:
Så mycket film och sport som möjligt!
Canal + HD Mix (C More Entertainment AB)
Kanal 5 HD (SBS Broadcasting Networks Limited)
MTVN HD (MTV Networks Europé)
National Geographic Channel HD (NGC Europe Limited)
TV3 HD (Viasat Broadcasting UK Limited)
TV4 HD (TV4 AB)
Viasat Sport HD (Viasat Broadcasting UK Limited)
Bara ett fel! Trodde aldrig på MTVN HD. Sedan gav RTVV ut sju tillstånd (exkl SVT), min gissning innehöll ju bara 6 kanaler, men den sjunde var ju en sportkanal, så det var ju en bra bonus. Återstår att se hur kanalerna paketeras mot oss konsumenter.
Postad 18 June 2010 - 21:09
Ska bli intressant och se hur kvaliten blir med tanke på att det bara blir runt 7.5mbit per HD kanal i medel.
Kanske det finns bättre kodare redan nu som gör det möjligt.
Redigerat av Leatherface, 18 June 2010 - 21:12.
Postad 24 June 2010 - 18:38
När jag läser ovan verkar det som om boxer kommer kunna erbjuda viasat-kanaler som tv1000 och viasat sport hd,, stämmer detta!? Om så är fallet hade det varit kanon. Har kört på allt, boxer, cd och nu comhem. Har egentligen varit mest nöjd med boxer men avsaknaden av hd-kanaler fick mig att gå vidare. Detta verkar ju dock fixas till hösten! Jag är även intresserad av viasats sportkanaler, främst viasat sport hd. Erbjuder boxer denna kanal är jag såld.
Postad 24 June 2010 - 19:29
Postad 24 June 2010 - 20:54
Postad 24 June 2010 - 22:24
Om dom inte börjar sända innan årskiftet så blir dom av med tillståndet.Det ser så ut, men det finns fortfarande lite oklarheter. Utbyggnaden för HD kommer ske gradvis till att börja med, så bor du på fel ställe så får du inte HD förens nästa år. Sen är det inte säkert att Viasat börjar sända direkt i höst utan väntar på att få tillräcklig täckning innan de börjar. Slutligen så är de inte säkert att abonnemangen kommer säljas via boxer, men det är nog en mindre detalj då tillstånden kräver att kanalerna ska kunna tas emot med "boxer" boxar.
Redigerat av Leatherface, 24 June 2010 - 22:24.
Postad 24 June 2010 - 22:53
Om dom inte börjar sända innan årskiftet så blir dom av med tillståndet.
Det är väl nästa årsskifte, dvs 2011/2012?
För trött för att dubbelkolla just nu, sängen hägrar...
Postad 24 June 2010 - 23:29
Det är väl nästa årsskifte, dvs 2011/2012?
För trött för att dubbelkolla just nu, sängen hägrar...
Nej han har rätt. Sändningarna måste ha startat innan den 1 januari 2011. Annars kan dom dra in tillstånden.
Men en sak jag undrar jag över, det står i avtalen att dom ska sända programtjänsten i minst 50 timmar per vecka. Menar dom 50 timmar i HD eller räknas det även med uppskalade program?
Postad 24 June 2010 - 23:44
Postad 28 June 2010 - 11:54
Nu borde väl det bli pairing på alla nya hd kanaler i marknätet...ja menar comhem säger ju att dom "måste" ha det pga krav från programleverantörerna eller hur var det?
Ja, om det inte blir pairing på hdkanalerna i marknätet så lär jag bli den förste som kastar ut comhemabonnemanget direkt till förmån för boxer, den saken är klar.
Postad 01 July 2010 - 10:02
Det låter generöst, jag hade slagit till.
Javisst är det så, men då kanske man skulle passat på att erbjuda mig det medans jag fortfarande var kund, en trogen kund.
Så fungerar alla bolag. Boxer inget undantag. Du kan testa med din ADSL-operatör, din morgontidning, din månadstidning, ditt telefonabb... jag kan fortsätta om du så vill.
Morgontidning ja, men varken ADSL eller telefon operatör. De både ringer och skickar erbjudande till mig för att jag är trogen kund. Senast ringde de för att de såg att jag kunde sänka mina samtalskostnader om jag tecknade om teleabb'et, då erbjöd de även 3mån gratis ADSL. Det är SÅ man behåller sina kunder. Pro-aktivt arbete!
Postad 01 July 2010 - 15:10
Om du bara har CI+ plats på TV så spelar pairingen roll då Boxers CA modul för MPEG4 kanalerna är förberedd för det.Ja, om det inte blir pairing på hdkanalerna i marknätet så lär jag bli den förste som kastar ut comhemabonnemanget direkt till förmån för boxer, den saken är klar.
Redigerat av Leatherface, 01 July 2010 - 15:10.
Postad 12 July 2010 - 11:25
Utdrag:
"Den kapacitet Sveriges Radio kunnat använda lämnas nu tillbaka för att nyttjas av nya tillståndinnehavare för TV. Därmed upphör Sveriges Radios sändningar den 3 augusti och motivet är att såväl kapaciteten som den tekniska utrustningen behöver nyttjas av andra tillståndinnehavare med start under hösten 2010.
Tidplan för upphörandet:
1/7 - Teracom och SR annonserar att sändningarna upphör den 3/8 2010.
1/7 - 2/8, Full funktionalitet på SRs tjänster bibehålls (Ljud, bild, EPG, info, Text-TV).
3/8 - Sveriges Radios tjänster i det digitala marknätet upphör.
3/8 – 10/8 Signalering (information) att tjänsterna upphört.
11/8 – All signalering upphör."
Det ska bli intressant att se vilken eller vilka kanaler de ska få plats med i MUX1. Med tanke på att MUX1 sänds ensam över vissa slavsändare kan kan man kanske misstänka att någon frikanal flyttas dit, dvs TV4 och/eller TV6. Det kanske är för mycket att hoppas på att TV Finland får nationell täckning i MUX1.
Edit:
Det handlar tydligen om två ytterligare kanaler som ska få plats i MUX1, enligt det tillståndskrav som finns för att SVT ska få parallellsända SVT1 och SVT2 i HDTV: http://www.regeringe.../12622/a/148246
Redigerat av hakanh65, 12 July 2010 - 12:03.
Postad 09 September 2010 - 13:32
Hmm, detta är en intressant iakttagelse. I tillståndsbeslutet står bara följande om kvalitén vad jag kan hitta:Kanaler sänder ju i HD även om det är uppskalat så räkna med att 50 timmar gäller oavsett om det är uppskalat eller inte.
"3§
Den tekniska kvaliteten på sändningarna ska vara markant högre än utsändning av standardupplöst tv och ha en bildupplösning som har åtminstone 720 linjer per bild."
Vad betyder det? Kan TV4 HD i princip fortsätta att bara sända uppskalade program? I så fall har fd RTVV gjort en tavla igen. Den här gången kom de i alla fall ihåg att ställa krav på att kanalerna måste ha startat ett visst datum men i princip kan kanalerna strunta i att sända program i äkta HD.
Postad 09 September 2010 - 14:17
Gäller även en hel del andra kanaler med.
Men bitraten är betydligt högre och MPEG4 som gör att bildkvaliten blir mycket bättre tack vare det oavsett om det är uppskalat eller inte.
Redigerat av Leatherface, 09 September 2010 - 14:18.
Postad 18 September 2010 - 19:38
SVT2-HD kommer til november.
http://svt.se/2.1396...amp;lpos=lasMer
Lars
Postad 29 September 2010 - 11:19
Det gäller kanalerna, utbyggnaden är en annan sak.Om dom inte börjar sända innan årskiftet så blir dom av med tillståndet.
Kanalerna kommer att sändas i MUX 6 och 7 och man räknar med att i kvartal 4 2010 kommer att ha en hushållstäckning på 70%, i kvartal 3 2011 skall man ha uppnått 90%. Under kvartal 1 2012 skall man ha 98%.
I värmland lyckas vi alltid hamna i de sista 10%...
Så om ett år kanske i Värmland..
Och då måste man dessutom byta antenn eller komplettera med en VHF-antenn.
Kul, allt nytt för flera tusen för ett par år sen.
Kan använda samma UHF, men ny VHF + ny antennförstärkare ocg filter går till en tusing till.
Dessa sändare kommer använda VHF enligt digitaltvexperten:
Följande orter/stationer kommer att sända på VHF:
Gävle Skogmur
Göteborg/Brudaremossen
Halmstad Oskarström
Helsingborg Olympia
Hörby/Sallerup
Jönköping Bondberget
Karlshamn
Karlskrona
Kisa
Malmö Jägersro
Norrköping/Krokek
Nässjö
Skellefteå
Sunne Blåbärskullen
Sveg Brickan
Trollhättan
Uddevalla Herrestad
Varberg Grimeton
Visby
Vislanda Nydala
Vännäs Granlundsberget
Östhammar Valö
Vi kommer att löpande uppdatera informationen här för att Ni skall kunna följa utvecklingen.
Postad 29 September 2010 - 13:01
NyaBoxer.jpg 385.42K
1 Antal nerladdningarMen fortfarande har Boxer inget erbjudande med DVB-T2 box ...
Postad 07 February 2011 - 03:25
Tanken var ju, precis som det nämndes tidigare, att Viasat sport HD skulle börja sända hos boxer. Har dock inte lyckats hitta några datum om när det skulle komma igång? Nu har Viasat även gått ut med att det kommer lägga ner Sport HD och ersätta med två nya kanaler, motor och fotboll. Frågan är vad som händer nu?
Postad 07 February 2011 - 04:05
Redigerat av Leatherface, 07 February 2011 - 04:05.
Postad 07 February 2011 - 10:11
Blåser lite liv i den här tråden!
Tanken var ju, precis som det nämndes tidigare, att Viasat sport HD skulle börja sända hos boxer. Har dock inte lyckats hitta några datum om när det skulle komma igång? Nu har Viasat även gått ut med att det kommer lägga ner Sport HD och ersätta med två nya kanaler, motor och fotboll. Frågan är vad som händer nu?
Som jag fattade har Viasat "lämnat tillbaka" sitt sändningstillstånd för Viasat Sport och någon mer kanal (kanske tv1000?). Så viasat sport kommer nog inte boxer ha inom närmsta framtiden.
Fast kom på nu när jag skrev att det gällde kanske inte HD utan SD kanalen... kommer säkert någon som har bättre koll och reder ut det hela snart
Postad 08 February 2011 - 18:45
Som jag fattade har Viasat "lämnat tillbaka" sitt sändningstillstånd för Viasat Sport och någon mer kanal (kanske tv1000?). Så viasat sport kommer nog inte boxer ha inom närmsta framtiden.
Fast kom på nu när jag skrev att det gällde kanske inte HD utan SD kanalen... kommer säkert någon som har bättre koll och reder ut det hela snart
Om det stämmer har de lämnat tillbaka:
Viasatsport
Viasatsport Fotboll
Viasatsport HD
Men det finns ingen info om det på Myndigheten för radio och tv
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
171 filmer
8 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna