Ny serie från Dynaudio, Excite
1002 svar till detta ämne
Postad 03 February 2013 - 18:42
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3279 inlägg
Låna hem, fristil. Eller jämför dem på ref audio. Jag erkänner att jag aldrig jämförde X16 mot 140 när jag köpte 140:orna. Det var en sån enorm skillnad mellan X12 och 140 och då inte bara basmässigt så att jag aldrig ens tittade på excite-serien.
Problemet är väll att 140:orna tillverkas väll inte längre? så då är det begagnat marknaden och hitta ett par i blanksvart lär väll inte bli lätt
Postad 03 February 2013 - 22:22
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3279 inlägg
någon som jämfört XTZ 99.26 mkII mot Excite X16?
Lutar verkligen åt X16 just nu (behöver stålarna till att dra ny el i lägenheten)
updaterat:
Blev ett spontanköp av svarta highgloss Excite X16 för 9950 kr :-)
Redigerat av fristil, 03 February 2013 - 23:19.
Postad 05 February 2013 - 19:37
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Grattis till köpet, tror inte att du kommer att ångra dig. Jag har dock inte hunnit lyssna så mycket på Excite serien, bortsett från de minsta. Men dessa är egentligen densamma som jag redan äger DM 2/6
Postad 05 February 2013 - 19:44
Unregistered53cc092c
-
Unregistered53cc092c
-
Lärjunge
-
-
394 inlägg
Grattis, tror inte du blir besviken  , en högtalare att växa med.
Postad 05 February 2013 - 19:45
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3279 inlägg
njea .. i såfall skulle jag nog mer jämföra dom med dm 2/7 . men elementerna är nog lika, delningsfiltren tror jag inte är lika som i DM serien.
Ska bli kul att få äntligen lyssna på Dynaudio :-) jag e ju människan som köper och lyssnar och inte lyssnar och köper ;-)
//Mike
Postad 05 February 2013 - 19:48
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Oh, sorry du har helt rätt - du valde den större stativaren eller hur?Jag tror mer att X-12 är motsvarigheten till DM 2/6, men Excite har bättre finish.
Redigerat av Glidtassen, 05 February 2013 - 19:50.
Postad 05 February 2013 - 19:54
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3279 inlägg
Det som slår mig är att DM 2/7 väger mer eller mindre som Focus 160 medan Excite X16 är 1.5 kg tyngre?!
Postad 05 February 2013 - 20:17
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3279 inlägg
Bild 1: Excite bottom, DM top Bild 2: Excite left, DM right Man ser helt klart skillnad mellan DM 2/7 och Excite X16 tycker jag :-) Enligt hifi-punkten Vad skiljer det mellan DM och Excite? • Äkta träfanér i Excite, vinylfolie i DM • Fler finishval i Excite: fyra träslag och två pianolacksval • Samma materialuppbyggnad, men mer påkostade element vad gäller talspole, magnet m.m. • Finare filterkomponenter i Excite, som keramiska resistorer och luftlindade kopparspolar • Grovt intern kablage med silverpläterad koppar • Varje högtalarmodell har specifikt kontruerade drivers. X12 och X32 har som exempel samma storlek på alla element, men alla drivers är helt unika för varje modell
Ser att filtret från Dm är från 2/6 nu
Redigerat av fristil, 06 February 2013 - 17:30.
Postad 12 February 2013 - 19:50
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Så Fristil, hur blev domen efter högtalar köpet?
Postad 12 February 2013 - 20:15
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3279 inlägg
Glidtassen, jag lyssnar för fulla muggar. Tänkte skriva ett första intryck under kvällen eller morgon dagen. Men det är väll lika bra att jag skriver i hopp nått nu da :-)
Det första jag lade märke till är bredden och höjden i ljudbilden, den har inte XTZ, basen sitter inte lika bra som XTZ men det tror jag beror på inspelning :-) Väldigt luftigt ljud och fantastisk detaljerat . De är kanske inte lika förlåtande som XTZ, skit in, skit ut. Man är lite ovan att så mycket ljud kommer från diskanten, delningen är redan på 1800Hz, men den har inte blivit vass och inte ett spår av s-ljud :-)
Jag är lite sur för att basen/mellanregistret inte har det typiska Dynaudio utseendet :-(
Ska göra lite A+B tester mot XTZ:orna till helgen och se om de är värda dubbla priset :-) men jag är väldigt nöjd med dom, de spelar verkligen stort med tanke på storleken, ett par gånger trodde jag att jag hade subben på :-)
//Mike
Postad 12 February 2013 - 22:34
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Även jag är sur över att de nya konerna inte har samma utseende som gamla AudienceMed ett par Dynaudio får du nog räkna med en inspelningstid på några hundra timmar, gissar att det kan röra sig om några mån. Vad man tjänar på Dynaudio är just svärtan i såväl bas som djupare toner. Alla deras högtalare är suveräna på att återge struktur i djupa basområden. Enligt säljaren som sålde mina första Dynaudio så behöver man inte vara försiktigt med volymkontrollen, deras monitorer är byggda för att klara större ljudtryck. Med tiden kommer dina högtalare att bli aningen rundare i ljudet, och leverera massor av dynamik. Personligen tycker jag att Dynaudio blir mer intressanta ju kraftigare och finare förstärkare som man häktar på dem, det händer liksom mer.
Postad 12 February 2013 - 22:46
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3279 inlägg
det är otrolig dynamik i dom :-) och jag tycker de låter bättre och bättre efter varje låt jag spelar så man ska väll inte säga för mycket om ljudet ännu.
Joda, jag har följt trådarna om Dynaudio och vet att de vill ha kraft, lite som XTZ, de låter bättre ju bättre stärkare du hänger på :-) och om jag får bonus från jobbet så handlar det antingen om en Hegel H200 eller ett till Atoll AM100 slutsteg (då får jag 2x300W i 8 ohm), men som sagt, det får bli problemet den dagen. tycker Atollen håller koll på x16:orna riktigt bra
Postad 13 February 2013 - 08:54
Unregistered53cc092c
-
Unregistered53cc092c
-
Lärjunge
-
-
394 inlägg
Själv väntar jag på BK Electronics XXLS400 som kommer i Mars, och i Maj tänkte jag införskaffa Hegel H100 (Till Excite X16).
Postad 13 February 2013 - 23:31
Unregistered2222
-
Unregistered2222
-
Beroende
-
-
1106 inlägg
Postad 13 February 2013 - 23:35
Unregistered2222
-
Unregistered2222
-
Beroende
-
-
1106 inlägg
Nu måste jag ju lyssna om all min musik bara för det
Postad 13 February 2013 - 23:41
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3279 inlägg
Postad 13 February 2013 - 23:42
Unregistered2222
-
Unregistered2222
-
Beroende
-
-
1106 inlägg
Då är det väl bara att slå till då?  men sluta .. gått och suktat lite på Bladelius Tyr 2 Novitas för den har allt jag vill ha :-) phono och dac inbyggt ;-)
Postad 13 February 2013 - 23:50
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3279 inlägg
Då är det väl bara att slå till då? 
 vi får se, ska spela in mina X16 först och sen jämföra dom mot mina XTZ 99.26 MkII
Postad 13 February 2013 - 23:55
Unregistered2222
-
Unregistered2222
-
Beroende
-
-
1106 inlägg
Ok! Kommer nog kännas gött sen när du har hittat det ljudet du sökte  vi får se, ska spela in mina X16 först och sen jämföra dom mot mina XTZ 99.26 MkII
Postad 14 February 2013 - 20:02
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3279 inlägg
Blir inte klok på dessa högtalare!Ena stunden låter de asbra, nästa är de "all over the place", dvs stela, bångstyriga, skrikiga och bummlig bas :-( Tur att det är helg snart :-) då får de gå dygnet runt
Postad 14 February 2013 - 20:11
Unregistered53cc092c
-
Unregistered53cc092c
-
Lärjunge
-
-
394 inlägg
Låter som en sambo.........
Postad 14 February 2013 - 21:01
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3279 inlägg
gjorde en snabb A + B test mot XTZ nu på Danzig: Her Black Wings, mina intryck (efter ett gäng punkisar)
1. XTZ: lite fastare bas, lite mer punch, X16 lät lite grötigt (säkert inspelning)
2. X16: mer upplöst, XTZ lät som de hade en handduk framför dem
3. X16: mejslar ut instrumenten betydligt bättre (se punkt 2)
4. X16: låter lite jobbigare i diskanten (se punkt 2) inte för att den är vass bara att den är så öppen och luftig och man har väll vant sig med XTZ, det är otroligt mycket detaljer man hör.
Hur som helst så är dessa X16 min date för kvällen ;-)
Postad 16 February 2013 - 19:29
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3279 inlägg
Nu har X16 gått ett tagDe är säkert inte inspelade ännu men nu börjar det hända saker och de har fått en annan karaktär. Skillnaden just nu mellan XTZ 99.26 MkII och Excite X16 är väldigt liten, i ett ABX-test skulle jag nog inte pricka rätt alltid, men nu gör vi inga sådana tester så fuck that! Det känns som allt XTZ gör gör X16 lite bättre, ljudet låter lite öppnare, större och tyngre, XTZ verkar ha en tunn filt framför sig som dämpar allt, asså det är inte stora skillnader vi pratar om. Man måste gratulera XTZ för att ha gjort en så bra högtalare som spelar i en mycket högre division. X16 ska snurra ett tag till hos mig så får jag se om något mer händer, för just nu känns det som att man kanske måste upp i Focus serien eller Divine serien och i den prisklassen för att det ska vara större skillnader. Nä, nu tar vi ett par öl och njuter av musik! //Mike
Postad 19 February 2013 - 20:22
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3279 inlägg
är sugen på att prova en Amplifix till x16 vad tror ni om det?
Postad 22 February 2013 - 11:26
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Det tror jag kommer att låta bra!
Dynaudio behöver en fast hand för att prestera bra.
Postad 25 February 2013 - 20:38
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3279 inlägg
nu har det gått mer tid :-)
måste säga att jag gillar X16 mer och mer, diskanten har lugnat ner sig mer och är super-skön, det är nog triumfkortet måste jag säga, otroligt detaljerat och låter aldrigt vasst. Tycker XTZ har mer punchig bas, känns som XTZ går djupare.
Ljudbilden känns mycket större än XTZ, den mejslar ut detaljer mer och bredare och högre än XTZ, känns som allt släpper lite mer med X16.
Men med tanke på priset så tycker jag nog fortfarande att XTZ 99.26 MkII är en mer prisvärd högtalare än X16, det finns nog massor med högtalare i 10000-12500 klassen som gör jobbet bättre än X16
För mig så stannar X16 :-) och jag ska prova några olika förstärkare till dom, vet inte om det är det smartaste och om det är det bästa, men jag känner jag måste test :-) det är nått med det stora ljudet i dom
Postad 02 March 2013 - 00:19
Exiphi
-
Exiphi
-
Användare
-
-
189 inlägg
nu har det gått mer tid :-)
måste säga att jag gillar X16 mer och mer, diskanten har lugnat ner sig mer och är super-skön, det är nog triumfkortet måste jag säga, otroligt detaljerat och låter aldrigt vasst. Tycker XTZ har mer punchig bas, känns som XTZ går djupare.
Ljudbilden känns mycket större än XTZ, den mejslar ut detaljer mer och bredare och högre än XTZ, känns som allt släpper lite mer med X16.
Men med tanke på priset så tycker jag nog fortfarande att XTZ 99.26 MkII är en mer prisvärd högtalare än X16, det finns nog massor med högtalare i 10000-12500 klassen som gör jobbet bättre än X16
För mig så stannar X16 :-) och jag ska prova några olika förstärkare till dom, vet inte om det är det smartaste och om det är det bästa, men jag känner jag måste test :-) det är nått med det stora ljudet i dom
Har missat vad du driver högtalarna med, men jag rekommenderar att låna hem ett rejält slutsteg och prova. Sätt på en låt med schysst dynamik och höj volymen. För mina små dm 2/6 gjorde det sjukt mycket att hänga på ett slutsteg istället för att köra direkt från min Marantz, ändå ska dom vara relativt lättdrivna. All grötighet jag upplevde på krävande låtar var som bortblåst, musiken spelades upp med lätthet även på sinnessjuka nivåer. Alla rykten jag hör om Dynaudio verkar stämma. Dom behöver verkligen kraft för att skina, även om dom låter bra annars också.
Postad 08 March 2013 - 18:24
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3279 inlägg
nu har det gått någon vecka till :-) har även fått hem ett par absorbenter, men oj oj nu börjar basen sitta, allt känns så rätt bara :-)
Inte för att XTZ 99.26 MkII gör bort sig men dessa ÄR bättre på alla punkter! dock om man är smart vet jag inte om skillnaden i ljudet är värt över 6000 kr mer än vad XTZ kostade, för jag tycker de påminner verkligen om varandra men X16 gör allt lite bättre .. lite större, bredare, högre och inte lika snäv sweetspot
Exiphi: Driver med dom med ett Atoll AM100 slutsteg. Vad köpte du för slutsteg?
Postad 13 March 2013 - 02:27
Exiphi
-
Exiphi
-
Användare
-
-
189 inlägg
nu har det gått någon vecka till :-) har även fått hem ett par absorbenter, men oj oj nu börjar basen sitta, allt känns så rätt bara :-)
Inte för att XTZ 99.26 MkII gör bort sig men dessa ÄR bättre på alla punkter! dock om man är smart vet jag inte om skillnaden i ljudet är värt över 6000 kr mer än vad XTZ kostade, för jag tycker de påminner verkligen om varandra men X16 gör allt lite bättre .. lite större, bredare, högre och inte lika snäv sweetspot
Exiphi: Driver med dom med ett Atoll AM100 slutsteg. Vad köpte du för slutsteg?
Okej, jag köpte ett xtz ap 100, men lämnade tillbaka det för att jag fick en massa störningar när jag använde det.
Postad 18 March 2013 - 16:11
Exiphi
-
Exiphi
-
Användare
-
-
189 inlägg
Då har man köpt ett par Focus 140 då, får se om dom lever upp till hypen
Postad 18 March 2013 - 16:14
XavierJH
-
XavierJH
-
Beroende
-
-
1185 inlägg
Grattis till ett utmärkt högtalarval!
Postad 18 March 2013 - 20:50
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3279 inlägg
ojojoj da nu har vi klivit upp :-) lite bilder vill vi allt se och lite vad du tycker
Postad 19 March 2013 - 03:28
Exiphi
-
Exiphi
-
Användare
-
-
189 inlägg
Grattis till ett utmärkt högtalarval! 
Tack  ojojoj da nu har vi klivit upp :-) lite bilder vill vi allt se och lite vad du tycker
Haha, inte fått hem dom än. Hoppas min förstärkare klarar av att driva dom någorlunda tills jag skaffat mig ett slutsteg.
Postad 28 March 2013 - 15:57
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Postad 28 March 2013 - 17:10
Exiphi
-
Exiphi
-
Användare
-
-
189 inlägg
Jag har en tråd som passar dig
"Focus 140 - Hur mycket kraft behövs?"
Tack, läste igenom lite. Har vart lite inställd på ett Rotel rb-1582 slutsteg, men enligt han jag köpte högtalarna av som också skrev i tråden skulle inte Rotel lämpa sig så bra till högtalarna. Utan XTZ ap-100 skulle vara bättre. Hur ser du på saken?
Postad 28 March 2013 - 20:15
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Jag vet faktiskt inte, har hört bra saker om båda. Du får pröva?
Postad 28 March 2013 - 20:18
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3279 inlägg
Tack, läste igenom lite.
Har vart lite inställd på ett Rotel rb-1582 slutsteg, men enligt han jag köpte högtalarna av som också skrev i tråden skulle inte Rotel lämpa sig så bra till högtalarna. Utan XTZ ap-100 skulle vara bättre.
Hur ser du på saken?
Jag har haft XTZ stärkare, de har kraft men låter helt oengagerade, helt ok för pengarna men lite rock'n'roll .. jag skulle kolla efter nått annat
Postad 29 March 2013 - 13:52
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Har provlyssnat på XTZ för många år sedan, eller om jag blandar ihop dessa med Advance Acoustic? Men jag har för mig att de hade massor av kraft, men kunde låta lite hårda och råa i klangen.
Postad 29 March 2013 - 16:34
Exiphi
-
Exiphi
-
Användare
-
-
189 inlägg
Jag har haft XTZ stärkare, de har kraft men låter helt oengagerade, helt ok för pengarna men lite rock'n'roll .. jag skulle kolla efter nått annat
Okej, och det gäller deras slutsteg också eller? Har för mig att jag läst att deras försteg och övriga grejer inte är så mycket att hänga i granen, så kanske det som gör att deras integrerade förstärkare inte låter så bra? Min bror var över och lyssnade lite på musik och jag drog på rejält, lyckades köra ena högtalaren i botten hördes det som. Kom ett rätt starkt missljud från ena högtalaren en snabbis. Men jag tycker det är lite märkligt, för jag körde mina gamla 2/6 DM i ungefär samma volymer utan några som helst problem. Tänkte att det kunde vara förstärkaren som gav upp men då skulle det väl snarare låta distat och ansträngt?
Postad 29 March 2013 - 17:08
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Jag har visserligen bara hört positiva omdömen om XTZ AP-100. Har för mig att man kan switcha den mellan klass A och AB. Den verkar kompetent iallafall. Annars skulle jag kolla på Harman Kardons 980 för ca: 3490:- Rotel har fina förstärkare i instegsklassen som klarar av dina högtalare. Om du vill kliva upp ännu ett snäpp finns Hegel H70.
Postad 29 March 2013 - 17:25
Exiphi
-
Exiphi
-
Användare
-
-
189 inlägg
Jag har visserligen bara hört positiva omdömen om XTZ AP-100.
Har för mig att man kan switcha den mellan klass A och AB. Den verkar kompetent iallafall. Annars skulle jag kolla på Harman Kardons 980 för ca: 3490:-
Rotel har fina förstärkare i instegsklassen som klarar av dina högtalare. Om du vill kliva upp ännu ett snäpp finns Hegel H70.
Harman kardons förstärkare borde väl snarare vara en nedgradering för mig? Det låter ju knappast skit nu, men känns inte riktigt som jag får det där järngreppet som jag upplevde med slutsteg, men det kanske är så att olika stärkare låter olika, som vissa folk inte tror på, snarare än att det är för lite kraft. Har ju funderat på en Hegel h100, men för samma pris kan jag få ett riktigt kraftigt slutsteg.
Postad 29 March 2013 - 20:18
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Hmmm. Hegel H100 vore toppen för dina högtalareJag har prövat mina DM 2/6 tillsammans med min Hegel H1mk4, vilket är föregångaren till Hegel H100. Men kan nästan bekräfta att förstärkaren är "Over The Top" för högtalarmodellen. Alltså, det är inte förstärkaren som sätter begränsingarna, utan Hegel H100 skall nog paras ihop med lite mer avancerade högtalare. Du får nog inte ut så pass mycket mer med en Hegel H100 tillsammans med dina DM än om du använt dig tex Rotel RA06. Visst är det viktigt med en riktigt fin förstärkare, och jag kan lova att det kommer låta bra med en Hegel H100 och vidare kommer du nog att kunna para den med finare högtalare i framtiden. Finns på Ljudkällarn för 15192:-Länken som jag lade ut är visserligen för ett demo ex, annars kostar den kring 18 000:- Visst förändrades karaktären på min DM högtalare till skillnad från när de drivs med min NAD 316 på jobbet. Ljudet blev rappare och mer distinkt. Men skillnaderna från DM 2/6 upp till mina nuvarande Focus 140 är stor. DM är en väldigt bra högtalre, men Focus spelar med ett större ljud och mer finess.
Redigerat av Glidtassen, 30 March 2013 - 05:15.
Postad 04 April 2013 - 17:47
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3279 inlägg
nu har jag haft mina någon månad :-) jäklar vad nöjd jag är! Dessa med Rel T7 ger stort ljud. Har även investerat i lite nya absorbenter och sånt, det har säkert gjort sitt.
Känns lite som att det är det bästa man kan få för dessa pengar. Nu får man spara lite för ska man upp i nästa nivå så kostar det lite ;-)
//Mike
Postad 04 April 2013 - 18:52
Exiphi
-
Exiphi
-
Användare
-
-
189 inlägg
Hmmm. Hegel H100 vore toppen för dina högtalare
Jag har prövat mina DM 2/6 tillsammans med min Hegel H1mk4, vilket är föregångaren till Hegel H100. Men kan nästan bekräfta att förstärkaren är "Over The Top" för högtalarmodellen.
Alltså, det är inte förstärkaren som sätter begränsingarna, utan Hegel H100 skall nog paras ihop med lite mer avancerade högtalare. Du får nog inte ut så pass mycket mer med en Hegel H100 tillsammans med dina DM än om du använt dig tex Rotel RA06.
Visst är det viktigt med en riktigt fin förstärkare, och jag kan lova att det kommer låta bra med en Hegel H100 och vidare kommer du nog att kunna para den med finare högtalare i framtiden.
Finns på Ljudkällarn för 15192:-
Länken som jag lade ut är visserligen för ett demo ex, annars kostar den kring 18 000:-
Visst förändrades karaktären på min DM högtalare till skillnad från när de drivs med min NAD 316 på jobbet. Ljudet blev rappare och mer distinkt. Men skillnaderna från DM 2/6 upp till mina nuvarande Focus 140 är stor. DM är en väldigt bra högtalre, men Focus spelar med ett större ljud och mer finess.
Tror jag bestämt mig för ett Emotiva xpa-2 slutsteg, Verkar vara riktigt bra och schysst med kraft för ett bra pris. Förresten, jag har inte DM 2/6 utan Focus 140 just nu, verkar som du tror jag har mina DM kvar?  nu har jag haft mina någon månad :-) jäklar vad nöjd jag är! Dessa med Rel T7 ger stort ljud. Har även investerat i lite nya absorbenter och sånt, det har säkert gjort sitt.
Känns lite som att det är det bästa man kan få för dessa pengar. Nu får man spara lite för ska man upp i nästa nivå så kostar det lite ;-)
//Mike
Skönt, ta en paus från uppgraderingstänket ett tag nu, det kan förstöra mycket i lyssningen har jag märkt, haha. Vad är det för absorbenter du köpt?
Postad 04 April 2013 - 18:59
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3279 inlägg
Skönt, ta en paus från uppgraderingstänket ett tag nu, det kan förstöra mycket i lyssningen har jag märkt, haha. Vad är det för absorbenter du köpt?
Köpte ett par tavlor från Desenio, 2 st som är 70x100x4 och ersatte det jag hade där, de äldre flyttade jag till första reflekten vid basen och vipps så blev allt så jäkla mkt bättre, ska bara snygga till det lite
Postad 05 April 2013 - 14:04
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Tror jag bestämt mig för ett Emotiva xpa-2 slutsteg, Verkar vara riktigt bra och schysst med kraft för ett bra pris.
Förresten, jag har inte DM 2/6 utan Focus 140 just nu, verkar som du tror jag har mina DM kvar? 
Jag tror att jag skrev inlägget i samband med att du bytte till Focus Well, well nu har vai likadana högtalare i alla fall. Du kommer inte ångra dig.
Postad 05 April 2013 - 23:02
Exiphi
-
Exiphi
-
Användare
-
-
189 inlägg
Köpte ett par tavlor från Desenio, 2 st som är 70x100x4 och ersatte det jag hade där, de äldre flyttade jag till första reflekten vid basen och vipps så blev allt så jäkla mkt bättre, ska bara snygga till det lite
Fint! Du får gärna ta ett par bilder och ladda upp om du har lust  Jag tror att jag skrev inlägget i samband med att du bytte till Focus
Well, well nu har vai likadana högtalare i alla fall. Du kommer inte ångra dig.
Hehe nä dom låter ju större än mina DM, nästan som mina gamla MA RX6 fast med mycket bättre mellanregister. Däremot fick jag en schysst puckel på 46hz, låter som ett flygplan landar på taket vid den frekvensen, sen har jag en vid 114hz också, dock inte lika illa. Blev även skillnad i diskanten, denna låter ungefär som DM diskanten förutom det att den är vassare, fick riktigt ont i öronen i början men har vant mig lite nu. Men det är väl så, desto bättre diskant desto vassare blir den nånstans. Ska jag vara ärlig vart jag inte jätteimponerad av focus som jag trodde att jag skulle bli, visst låter dom fantastiskt, men det är väl ungefär där det stannar. Men som med mina gamla Dynaudio så tror jag det kommer hända grejer med bättre förstärkeri, sen är väl mitt rum inte idealt precis. Känns som dom vill ha lite mer utrymme att spela i. Det som står på listan är ett schysst slutsteg och sen får jag mäta upp rummet och fixa akustiken. Det jag är missnöjd med nu är basen, blir ett jävla dån när man lyssnar på musik med bas, vilket tyvärr kan förstöra hela låten.
Redigerat av Exiphi, 05 April 2013 - 23:05.
Postad 06 April 2013 - 07:14
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Skulle nog dessvärre säga att det hänger på ditt rumJag har textilier bakom mina Focus och så har jag ett back-drop precis vid vinylbackarna. Detta reducerar oönskade resonanser till viss del. Nu har du ett par högtalare med ett så pass stort ljud så du behöver anpassa rummet i större utsträckning för att dessa skall låta hyffsat.
Vad som är genomgående för forumet på hembiofronten är hur folk köper sig större anläggningar än vad de behöver. Jag säger dock inte att dina Focus är överdimensionerade för ditt rum, men att det blir allt viktigare att se över ändamålet med sin anläggning. Detta gäller även mig eftersom jag har en Velodyne sub med 2000 watt i dynamisk effekt: - kan jag spela ut den ordentligt, svar nej!
Börja med: mattor, textilier och på vilken del av rummet som anläggningen står placerad i, det kommer att göra stor skillnad. I vissa frekvenser så "svarar rummet", och låga oktaver kan låta "booooooooooom". Detta har också att göra med rummets form.
Om vi pratar med om Focus 140 kan vi fortsätta här, detta med anledning av att du också spanar efter mer effekt?Focus 140 - Hur mycket kraft behövs?
Redigerat av Glidtassen, 06 April 2013 - 07:28.
Postad 06 April 2013 - 11:09
XavierJH
-
XavierJH
-
Beroende
-
-
1185 inlägg
Fint! Du får gärna ta ett par bilder och ladda upp om du har lust 
Hehe nä dom låter ju större än mina DM, nästan som mina gamla MA RX6 fast med mycket bättre mellanregister. Däremot fick jag en schysst puckel på 46hz, låter som ett flygplan landar på taket vid den frekvensen, sen har jag en vid 114hz också, dock inte lika illa. Blev även skillnad i diskanten, denna låter ungefär som DM diskanten förutom det att den är vassare, fick riktigt ont i öronen i början men har vant mig lite nu. Men det är väl så, desto bättre diskant desto vassare blir den nånstans.
Ska jag vara ärlig vart jag inte jätteimponerad av focus som jag trodde att jag skulle bli, visst låter dom fantastiskt, men det är väl ungefär där det stannar. Men som med mina gamla Dynaudio så tror jag det kommer hända grejer med bättre förstärkeri, sen är väl mitt rum inte idealt precis. Känns som dom vill ha lite mer utrymme att spela i.
Det som står på listan är ett schysst slutsteg och sen får jag mäta upp rummet och fixa akustiken. Det jag är missnöjd med nu är basen, blir ett jävla dån när man lyssnar på musik med bas, vilket tyvärr kan förstöra hela låten.
Du får gärna ta upp en ny tråd i akustikdelen angående dina basproblem där du beskriver dina rumsdimensioner, högtalarplacering och väggarnas beskaffenhet (gips, betong osv). Så kan vi säkert hjälpa dig med dina basproblem på ett eller annat sätt. Edit: ditt diskantproblem kan bero på att du har hårda förstareflexer, dina DM kanske inte spred diskanten på samma sätt som Focusarna, men jag kan garantera dig att om du tar hand om förstareflexerna framförallt på sidorna så kan du se fram emot att spela på riktigt höga ljudnivåer utan att det låter ett uns vasst.
Redigerat av XavierJH, 06 April 2013 - 11:12.
Postad 06 April 2013 - 17:21
Exiphi
-
Exiphi
-
Användare
-
-
189 inlägg
Skulle nog dessvärre säga att det hänger på ditt rum
Jag har textilier bakom mina Focus och så har jag ett back-drop precis vid vinylbackarna. Detta reducerar oönskade resonanser till viss del. Nu har du ett par högtalare med ett så pass stort ljud så du behöver anpassa rummet i större utsträckning för att dessa skall låta hyffsat.
Vad som är genomgående för forumet på hembiofronten är hur folk köper sig större anläggningar än vad de behöver. Jag säger dock inte att dina Focus är överdimensionerade för ditt rum, men att det blir allt viktigare att se över ändamålet med sin anläggning. Detta gäller även mig eftersom jag har en Velodyne sub med 2000 watt i dynamisk effekt: - kan jag spela ut den ordentligt, svar nej!
Börja med: mattor, textilier och på vilken del av rummet som anläggningen står placerad i, det kommer att göra stor skillnad. I vissa frekvenser så "svarar rummet", och låga oktaver kan låta "booooooooooom". Detta har också att göra med rummets form.
Om vi pratar med om Focus 140 kan vi fortsätta här, detta med anledning av att du också spanar efter mer effekt?
Focus 140 - Hur mycket kraft behövs?
Jo det är jag helt säker på att det gör, det är ju nästan helt kvadratiskt, och såna rum brukar ju ha basproblem. Har ett par absorbenter bakom högtalarna och har dämpat förstareflexen i väggen, andra väggen hänger det en gardin för så det lär ju ta upp lite ljud också. Jag tror faktiskt inte jag behöver dämpa mer, det är bara basen jag vill fixa till, och den lär ju inte bli bättre av mattor osv? Rummet är på gränsen till dött redan, så jag funderar på om inte diffusion är bättre att fortsätta med, har ju knappt nåt på väggarna. Du får gärna ta upp en ny tråd i akustikdelen angående dina basproblem där du beskriver dina rumsdimensioner, högtalarplacering och väggarnas beskaffenhet (gips, betong osv). Så kan vi säkert hjälpa dig med dina basproblem på ett eller annat sätt.
Edit: ditt diskantproblem kan bero på att du har hårda förstareflexer, dina DM kanske inte spred diskanten på samma sätt som Focusarna, men jag kan garantera dig att om du tar hand om förstareflexerna framförallt på sidorna så kan du se fram emot att spela på riktigt höga ljudnivåer utan att det låter ett uns vasst.
Kanske uttryckte mig lite klumpigt, den är ju inte vass men den är lite mer analytisk än min gamla DM diskant, det händer mer i toppen, och eftersom jag är riktigt känslig för diskant så fick jag ont i öronen av den i början, men det har blivit bättre när man vant sig lite. Förstareflexerna har jag fixat
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|