![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 06 oktober 2008 - 08:14
När du kopplar sladdarna baktill så är det ju det som gäller... men man offrar 7:1 men vad gör det när det finns obefintligt med film i det läget

//JB
ps. jag trodde volymen skulle sänkas med mera kraft men volymratten verkar hamna i samma område som innan.
Postad 06 oktober 2008 - 09:29
Jag har bryggat i alla lägen!
När du kopplar sladdarna baktill så är det ju det som gäller... men man offrar 7:1 men vad gör det när det finns obefintligt med film i det läget![]()
//JB
ps. jag trodde volymen skulle sänkas med mera kraft men volymratten verkar hamna i samma område som innan.
Bara för att du har mer kraft tillgänglig innebär inte det att den ska spela högre, bara att den kan spela med bättre kontroll. Den har helt enkelt mer reserver att plocka ifrån om högtalaren skulle kräva det.
Vet inte hur mycket eller hur enkelt jag ska skriva det. Hehe, skrik till om du fortfarande undrar hur det fungerar.
Redigerat av firefreak, 06 oktober 2008 - 09:33.
Postad 06 oktober 2008 - 09:53

men jag trodde att eftersom man inte belastar stärkarn särskilt mycket alls med dubbel effekt vid normal lyssning (låg/medium volym) att högtalarna jobba med något lättare last!
Jag tänker så här:
En motor med 4 cyllar går på tomgång runt 800-1000 varv medans en 8 med 550-650 varv, hänger du med?
//JB
Postad 06 oktober 2008 - 10:44
Sen undrar jag om hur man ställer högtalarna i 8 ohm, kan bara välja mellan 4 och 6 ohm i menyn. Vart ställer man om högtarna till Small och Large? iom att jag har just stativare är det small som gäller...
En till sak, är det bara jag som upplever att det blir bättre bild på dvd/blu ray när man använder 806:an som bildväxel. Har iofs en billig Sony 350.....
Postad 06 oktober 2008 - 12:55
6 ohm gäller för 6 ohm till 16 ohm, 4ohm enbart:Körde kalibreringsmikrofonen,helt nöjd med resultatet men tycker det inte är nåt tryck i baslådan. Iom att jag endast har stativare runt om känner jag att det behövs mer bas.
Sen undrar jag om hur man ställer högtalarna i 8 ohm, kan bara välja mellan 4 och 6 ohm i menyn. Vart ställer man om högtarna till Small och Large? iom att jag har just stativare är det small som gäller...
En till sak, är det bara jag som upplever att det blir bättre bild på dvd/blu ray när man använder 806:an som bildväxel. Har iofs en billig Sony 350.....
If the impedance of any speaker is 4 ohms or more but less than 6, set the Speaker Impedance to 4 ohms.
Onkyo sätter ofta högtalarna till "Full Band" lite felaktigt, efter kalibrering sätt dem
till small via lämplig crossover: baserad på högtalarnas specification på lägsta frekvens,
lägg på 10-20hz på detta eller vad som låter bäst för dina öron.
Audyssey kalibrering med subwoofer *kan* vara knepig, se följande guide:
I. Room Setup
A. Lower the noise floor of the room (<45dBA) by turning off the HVAC system, projector, etc.
II. Microphone Setup
A. Use the microphone that came with the unit.
B. Mount the microphone on a tripod.
C. Point the microphone at the ceiling.
D. Place the microphone at ear height when seated.
E. If the seat back is higher than your head, ensure the microphone is above the seat back.
1. If the seat back is a few inches behind the microphone, this will cause additional reflections.
F. Place the microphone in the primary listening position for the first measurement.
1. Audyssey uses this measurement to set the speaker distances and levels, so the microphone should be placed in the seating position used the most.
III. Subwoofer Setup
A. Determine the optimal placement of the subwoofer within your room using common accepted practices. (location, location, location)
1. Here are some useful references for subwoofer setup:
a. Audioholics subwoofer placement article: http://www.audioholi....or-bass-part-1
b. Harman multiple subwoofer placement white paper: http://www.harman.co...df/multsubs.pdf
B. Disable the Low-Pass Filter (LPF) on the subwoofer, if allowed.
1. Disabling the LPF will result in more accurate subwoofer distance measurements.
2. If the LPF cannot be disabled, set it to the highest frequency allowed.
C. Ensure the subwoofer(s) are at least 3 – 5 inches (7 – 13 cm) from the wall.
1. Reverberating walls may result in inaccurate subwoofer distance measurements.
D. Set the subwoofer polarization (0 or 180 degrees) using common accepted practices.
1. If you have two subwoofers, ensure their polarization settings are the same.
E. If the subwoofer has a phase control (in addition to the polarization control), set it at “0”
1. Phase controls on subwoofers apply "delay" at one frequency rather than the needed group delay that is frequency independent. So, it is best to just leave them at “0”.
F. If the sub has an EQ system, use it to tame large peaks before calibrating with Audyssey.
1. Narrow peaks or dips in the response below 100 Hz that are 1/3 or 1/6 of an octave wide can be improved—but not eliminated—by Audyssey Mult EQ XT.
a. In these situations, the built-in subwoofer EQ systems might be useful.
2. Velodyne’s SMS and JL Audio’s ARO are two examples of EQ systems.
G. Calibrate the subwoofer volume
1. Set the volume control on the subwoofer at the middle of the adjustment range allowed.
a. Please note this “starting point” may not work with all subwoofers.
2. Place the microphone at the primary listening position (the center of the listening area) and run through the calibration process for the first measurement—until all speakers have been measured once.
3. After the first measurement process is complete, select "Calculate", then "Save" or "Store", then go to "Check Parameters".
a. Audyssey will calculate the speaker distances and trim levels from this first measurement.
b. Each manufacturer has a slightly different interface, so the terminology may not exactly match.
4. Check the subwoofer trim levels in the receiver / processor menu.
a. If the subwoofers trim level is at the maximum limit of the cut or boost adjustment range allowed, you need to adjust the volume control on the subwoofer and repeat step #2. Specific instructions will follow.
b. For example, Denon receivers have a trim adjustment range from -12dB to +12dB.
c. Trim adjustments are a tool used to achieve the goal of producing a specific SPL from each speaker / subwoofer when the system is played at reference level.
5. If the subwoofer trim level is at the maximum boost, turn up the subwoofer volume a bit and repeat step #2
6. If the subwoofer trim level is at the maximum cut, turn down the subwoofer volume a bit and repeat step #2
7. A suggestion for tweakers is to set the subwoofer trim level in the range of ±3 dB.
a. This is only a suggestion for the tweaker who likes to play around.
b. Audyssey’s position is to perform steps 4 to 6 above.
• Note: This process is for checking the trim levels only. After you have completed the subwoofer setup, be sure to start the measurement process over, following the guidance in section V to use all six or eight measurement positions available.
IV. Dual mono (LFE) Subwoofer Setup
A. Place the subwoofers symmetrically within the room, if at all possible.
B. Place the subwoofers at identical distances from the primary listening position, if at all possible.
1. When two subwoofers are driven as one unit, proper time alignment is critical.
2. The two subwoofers will not be properly time aligned unless they have the same physical distance from the primary listening position.
3. Adjusting the physical distance of the two subs effectively adjusts their time delay.
C. The above advice applies only to sealed rectangular rooms without any openings.
D. As an alternative to locating the subs at equal distances from the main listening position, you may insert an electronic device between the receiver / processor and the nearest subwoofer.
1. This device should introduce a time delay such that its output sound reaches the main listening position at the same time as the farthest subwoofer.
E. Attempt to match the output level of both subwoofers.
1. Play the receiver / processor internal LFE test tone while adjusting the volume control on the subwoofer.
2. Turn on one subwoofer and adjust the output level using an SPL meter to 80 decibels.
a. If you do not have an SPL meter, adjust the level by ear.
3. Turn off the first subwoofer, turn on the second subwoofer, and repeat the procedure.
4. Turn on both subwoofers and calibrate with Audyssey.
F. Follow the steps in subwoofer setup (above) for each subwoofer.
V. Microphone Placement (Measurement Positions)
A. Use the maximum amount of measurement positions allowed by the Audyssey version.
1. If you are using MultEQ or MultEQ XT you should use all six or eight measurement positions available.
B. When calibrating only a primary listening position, use the following placement methodology:
1. The first microphone position (#1) must always be in the center of the listening area.
2. For measurement #2, move the microphone two feet (60cm) to the left of position #1.
3. For measurement #3, move the microphone two feet (60cm) to the right of position #1
4. For measurement #4, move the microphone two feet (60cm) forward of position #1.
5. For measurement #5, move the microphone two feet (60cm) forward of position #2.
6. For measurement #6, move the microphone two feet (60cm) forward of position #3.
7. For measurement #7, move the microphone one foot (30cm) to the left of position #1, and one foot (30cm) forward of the line formed by measurements #1, #2, and #3.
8. For measurement #8, move the microphone one foot (30cm) to the right of position #1, and one foot (30cm) forward of the line formed by measurements #1, #2, and #3.
C. Avoid taking measurements too far off to the side and/or outside the front Left and Right loudspeakers, even if seats are located there.
1. Frequency response in these locations will exhibit reduced high frequencies.
2. Audyssey would adjust the room correction filters according to this measured response, resulting in unnecessary compensation.
D. Avoid taking measurements too close to the back wall, even if the only seating is located there.
1. Move the microphone at least 1 foot (30 cm) from the back wall before measuring.
E. Here is a visualization of eight measurements surrounding the primary listening position.
1. The first microphone position (#1) is where the silhouette of the head is located.
2. After the first measurement, the order in which you make the measurements does not matter. The order in the steps above only serves to ensure each location is measured.
3. The below diagram shows the optimum microphone placement for a typical living room. In general, Audyssey does not recommend putting the microphone in "every seat", except in a dedicated theater with seat rows.
4. In typical living rooms, placing the microphone in every seat will not give you the best results because the seats can be off axis or close to the wall. Audyssey recommends following a pattern close to what is in the diagram even if you only have one listening position. The most common problem with EQ systems is that they base their data collection on a single point in the room and that usually results in very poor performance.
VI. During Calibration
A. Do not make any sudden noises.
B. Do not stand in between the speaker and the microphone or anywhere that the sound is either reflected off of you or absorbed by you.
1. The natural room acoustics must not be substantially affected.
C. If a phase warning is shown, check the speaker wiring, and press “Skip” to continue with the calibration.
VII. After Calibration
A. Raise the speaker crossover settings, if desired.
1. Raising the crossover frequency from the calibrated setting does not affect the channel correction implemented by Audyssey.
2. Lowering the crossover frequency from the calibrated setting is not recommended.
a. Audyssey will not provide correction to the satellite speakers lower than the frequency it measures as the -3 dB point.
3. Setting the speakers to “Small” with a 60 Hz – 80 Hz crossover is a good starting point, assuming the calibrated crossover setting is 60 Hz or lower.
B. Raise the low-pass filter setting (usually incorrectly identified as a crossover) of the LFE subwoofer in the receiver / processor to 120Hz, if allowed.
C. If the satellite speaker distance settings (excluding the subwoofer) were not measured accurately, and are markedly different from what you get with a tape measure, start all over.
1. Incorrect distance measurements for the satellite speakers indicate a procedural error, and the associated EQ results are likely to be poor.
D. Do not change the distance setting of the subwoofer.
1. Inaccurate subwoofer distance settings are the result of measured delays between the time when the receiver outputs the test tone and it is received at the microphone.
a. Any filters and/or active circuitry in subwoofers can delay this signal.
b. Audyssey simply measures the time delay and compensates for differences in the arrival time of sound from the various speakers and the subwoofer. It is best to compensate for these differences regardless of why they occur.
2. The subwoofer / satellite speaker time alignment blend is based on this measurement.
3. Inaccurate subwoofer distance measurements usually occur when the subwoofer’s Low-Pass Filter (LPF) is not disabled.
a. The LPF, by nature of its design, introduces additional delay to the signal; Audyssey detects and corrects for this delay.
E. Select one of the target curves created by Audyssey.
1. In a THX system, the “Flat” curve should be used when THX post-processing is on, and the “Reference” curve should be used when THX post-processing is off.
2. In other systems, the “Audyssey” curve should be used for listening to movies, and the “Flat” curve should be used for listening to music.
Källa: http://www.avsforum....95#post14456895
Redigerat av rickardl, 06 oktober 2008 - 12:59.
Postad 06 oktober 2008 - 13:27
Blev lite förvånad över min auto cal. valde fullreg. högtalare eftersom jag har små inbyggnads!
Skall ta & ändra dessa, (alla 5) ikväll & prova & ställa in 876.an på 80Hz. (hade det på min gamla 606.a & det var helt OK)
//JB
Postad 06 oktober 2008 - 14:19
Det är lite oklart vad Onkyo använder för tröskelvärde när det den bestämmer att en högtalareBlev lite förvånad över min auto cal. valde fullreg. högtalare eftersom jag har små inbyggnads!
är "Full Band" men det verker vara alldeles för högt. Enligt Audyssey tråden så är rådet
att strunta i den inställning av högtalarstorlek som genereras av autokalibreringen och
sätt den manuellt efteråt. Audyssey menar att man känner av rätt värden men att
det är Onkyo som väljer att sätta "Full Band", inte Audyssey processen.
Hårklyveri verkar det som men värt att testa, särskilt för er som vet att era
högtalare inte borde gå under 40hz med bibebållen ljudnivå.
Postad 06 oktober 2008 - 14:42
Postad 06 oktober 2008 - 15:12
Tack det är lungt Firefreak
![]()
men jag trodde att eftersom man inte belastar stärkarn särskilt mycket alls med dubbel effekt vid normal lyssning (låg/medium volym) att högtalarna jobba med något lättare last!
Jag tänker så här:
En motor med 4 cyllar går på tomgång runt 800-1000 varv medans en 8 med 550-650 varv, hänger du med?
//JB
Din jämförelse går inte riktigt att applicera här.
Se det mer som att du dubblar säkringen i proppskåpet. Dina elprylar går inte dubbelt så fort för det. Du kan bara köra fler saker innan proppen går. Dvs, dina högtalare kan "dra" mer ström ur stärkaren innan den ger sig. Men behöver dom inte mer än en viss mängd så kommer dom inte dra det heller. Oavsett hur mycket du har att tillgå. Det som händer är helt enkelt att dina högtalare får bättre förutsättningar att låta som dom ska. Men volymen kommer inte att ändras. Du kan dock antagligen spela lite högre totalt sett då du, åtminstone rent teoretiskt, dubblat effekten som är tillgänglig vid maxvolym.
Postad 06 oktober 2008 - 15:19
Det är lite oklart vad Onkyo använder för tröskelvärde när det den bestämmer att en högtalare
är "Full Band" men det verker vara alldeles för högt. Enligt Audyssey tråden så är rådet
att strunta i den inställning av högtalarstorlek som genereras av autokalibreringen och
sätt den manuellt efteråt. Audyssey menar att man känner av rätt värden men att
det är Onkyo som väljer att sätta "Full Band", inte Audyssey processen.
Hårklyveri verkar det som men värt att testa, särskilt för er som vet att era
högtalare inte borde gå under 40hz med bibebållen ljudnivå.
Onkyo sätter gränsen vid 80 Hz (reservation för att jag minns fel).
Och då inser den skarpsynte att om Audyssey rapporterar en -3 dB punkt på 79 Hz så blir således inte resultatet vidare bra eftersom Onkyon då sätter högtalaren som LARGE, och enbart skickar LFE til subwoofern.
DÅ ska man precis som du skrev, HÖJA delningsfrekvensen till avekvat värde. Det är ALLTID ok att höja delningsfrekvensen och fortfaranda ha korrektion från Audyssey. Däremot är det ALDRIG ok att sänka delningsfrekvensen, då blir det att glapp i korrektionen.
MVH
/Chuck
Postad 06 oktober 2008 - 15:32
Jag har stativare B&W 685 dom står som fullband front,center och surround.
Menar ni att jag ska ställa dom på små eller vad det nu står ?l
Postad 06 oktober 2008 - 15:41
När du kör Audyssey, ställer Onkyon dem in som (LARGE eller SMALL)?Nu blir jag helt snurrig jag har dock inte 876 utan 875 men det spelar mindre roll.
Jag kommer inte exakt ihåg hur resultatet redovisas i Onkyon, går det att se vilken - 3dB punkt som Audyssey rapporterar i någon meny?
MVH
/Chuck
Postad 06 oktober 2008 - 15:57
Postad 06 oktober 2008 - 16:17
Man anger "Full Band" eller en crossover frekvens på 876:an.Nu blir jag helt snurrig jag har dock inte 876 utan 875 men det spelar mindre roll.
Om din högtalare har 50hz som lägsta frekvens, testa att sätta 60hz efter autokalibreringen.
Postad 06 oktober 2008 - 16:25
menar du med att höja från 80Hz till närmast över eller under?
Hänger inte med riktigt men antar att du menar ner i frekvensen (närmaste hack, kan det vara 70Hz tro? ) för att inte få ett ej överlappande glapp, korrekt?
/JB
Postad 06 oktober 2008 - 16:35
Jag har för mig att Onkyo ALDRIG rekomenderar en delningsfrekvens på tex 60 Hz, utan ALLT som är under 80 Hz sätts automatiskt (men felaktigt) som LARGE (full band).
För att göra sina högtalare rättvisa och kunna välja adekvat delningsfrekvens så bör man få - 3 dB punkten för respektive högtalare i lyssningspositionen angåven (eller iaf i närmaste 10 Hz-tal) .
MVH
/Chuck
Postad 06 oktober 2008 - 18:20
Igår funkade allt som det skulle och har inte rört nåt sen dess,va fan kan va fel?
Har nån knapp på recieverfjärren kommits åt? fattar 0 nu....
Postad 07 oktober 2008 - 11:14
Postad 07 oktober 2008 - 19:59
Hur fungerar streamingfunktionen på 906? Kan man bläddra i mappar och se innehållet på displayen så att man inte behöver ha tvn på? Eller är det bättre att satsa på en 876 och en extern mediastreamer med display?
Postad 08 oktober 2008 - 09:17
Hej
Hur fungerar streamingfunktionen på 906? Kan man bläddra i mappar och se innehållet på displayen så att man inte behöver ha tvn på? Eller är det bättre att satsa på en 876 och en extern mediastreamer med display?
Streamingfunktionen är löjligt bra på 906an. Du kan sortera innehållet på mappar, favoriter, artist osv. Inga problem att sköta det enbart via displayen på 906an. Den skriver ut mapp, låt osv och scrollar om det inte får plats på en gång.
Postad 10 oktober 2008 - 07:13
Fick hem min 806 igår.....äntligen

Min första tanke om receivern är att den är jäkligt tung. Trodde att den skulle vara betydligt lättare men icke. En rejäl pjäs, helt klart. Eftersom tv bänken jag har idag inte är den bästa får receivern stå på golvet tillsammans med min PS3.
Bilder utlovas så fort jag har satt upp förstärkaren med ett par Canton.
Postad 10 oktober 2008 - 09:35
Postad 10 oktober 2008 - 10:14
Kan inte kommentera dina prylar menNi som har en 806 och stativare, vad har ni ställt hertz på ? baslådan? Ska jag va ärlig tycker jag inte jag märker nån större skillnad på ljudet mellan 806:an och min tidigare H/K 4000. Kör med testvinnarpaketet XTZ-stativare.
generellt är rekommendationen är att disabla eventuellt Low-Pass Filter och/eller ställa in högsta möjliga frekvens innan man kör Audyssey.
Sen är lite jox att hitta rätt trim-nivåer för suben också...
Se texten jag klippte in i ett tidigare inlägg.
Och OM Audyssey sätter nån högtalare till "Full Band", sätt crossover till 80hz eller
10-20hz ovanför vad som listas som högtalarens undre frekvens.
Redigerat av rickardl, 10 oktober 2008 - 10:50.
Postad 10 oktober 2008 - 10:24
Kan inte kommentera dina prylar men
generellt är rekommendationen är att disabla eventuellt Low-Pass Filter och/eller ställa in högsta möjliga frekvens innan man kör Audyssey.
Sen är lite jox att hitta rätt trim-nivåer för suben också...
Se texten jag klippte in i ett tidigare inlägg.
Och OM Audyssey sätter nån högtalare till "Full Band", sätt crossover till 80hz eller
10-20hz ovanför vad som listas som högtalarens under frekvens.
Hur gör man om högtalarens övergångsfrekvens är tex 2700 Hz?
Postad 10 oktober 2008 - 10:27
Enligt Onkyos bruksanvisning ska man välja 4 ohm om impedansen är 4 ohm eller mer, men under 6 ohm. Är impedansen mellan 6 ohm 16 ohm ska man välja 6 ohm.
Canton har ju mellan 4-8 ohm. Va fan ska man välja??
Postad 10 oktober 2008 - 10:53
är det delningsfrekvensen för ditt mellanregister och diskanten??Hur gör man om högtalarens övergångsfrekvens är tex 2700 Hz?
vad har du för högtalare?
Postad 10 oktober 2008 - 11:24
är det delningsfrekvensen för ditt mellanregister och diskanten??
vad har du för högtalare?
Jag har Canton GLE 490. Ingen aning vad delningsfrekvensen är för den.
2700 var en siffra jag bara högg till med för att kunna ställa frågan om hur man ska göra när delningsfrekvensen inte stämmer överens med de man kan välja för receivern.
Postad 10 oktober 2008 - 11:42
En annan fråga som behandlar impedansen.
Enligt Onkyos bruksanvisning ska man välja 4 ohm om impedansen är 4 ohm eller mer, men under 6 ohm. Är impedansen mellan 6 ohm 16 ohm ska man välja 6 ohm.
Canton har ju mellan 4-8 ohm. Va fan ska man välja??
Du ska ställa den på 6 ohm.

Postad 10 oktober 2008 - 11:44
Canton GLE 490 verkar ha 20hz som lägsta frekvens.Jag har Canton GLE 490. Ingen aning vad delningsfrekvensen är för den.
2700 var en siffra jag bara högg till med för att kunna ställa frågan om hur man ska göra när delningsfrekvensen inte stämmer överens med de man kan välja för receivern.
Om du har en sub som går lägre så skulle jag personligen börja med 40hz som crossover frekvens för Canton GLE 490.
Audyssey gör mycket mer analyser på basljudet från sub än på basljudet från övriga högtalare även om de
går djupt ner i basen så optimal crossover frekvens kan ligga över 40hz också, typ 50-60-70-80hz, men
de inställningarna kan man testa EFTER att Audyssey gjort sitt. Kom ihåg bara att inte ha någon LPF
eller klippning på högre frekvenser inställd på subwoofern under Audyssey autosetup.
Edit: om du INTE har en sub så skall du självklart ha dem kvar som "Full Band"... fast om man inte har en sub
så kan man inte sätta någon crossover frekvens för sina fronthögtalare...
Redigerat av rickardl, 10 oktober 2008 - 12:19.
Postad 10 oktober 2008 - 12:26
Du ska ställa den på 6 ohm.
Ok. Men vad grundar du det på? Jag ställde nämligen samma fråga till försäljaren på Lefflers och han sa 4 ohm. Råder delade uppfattningar här

Canton GLE 490 verkar ha 20hz som lägsta frekvens.
Om du har en sub som går lägre så skulle jag personligen börja med 40hz som crossover frekvens för Canton GLE 490.
Audyssey gör mycket mer analyser på basljudet från sub än på basljudet från övriga högtalare även om de
går djupt ner i basen så optimal crossover frekvens kan ligga över 40hz också, typ 50-60-70-80hz, men
de inställningarna kan man testa EFTER att Audyssey gjort sitt. Kom ihåg bara att inte ha någon LPF
eller klippning på högre frekvenser inställd på subwoofern under Audyssey autosetup.
Edit: om du INTE har en sub så skall du självklart ha dem kvar som "Full Band"... fast om man inte har en sub
så kan man inte sätta någon crossover frekvens för sina fronthögtalare...
Ok tack! Jag tror att din sista mening bestämde åt mig då jag inte har någon bas ännu. Dock är jag nyfiken på vart du har läst att 490 har 20 Hz?
Postad 10 oktober 2008 - 12:30
Ok. Men vad grundar du det på? Jag ställde nämligen samma fråga till försäljaren på Lefflers och han sa 4 ohm. Råder delade uppfattningar här
Jo för dina högtalare är på 4 ohm men stannar inte på 6 ohm.
De går upp till 8 ohm. därför tycker jag att du ska ställa den på 6.
Finns säkert någon annan här som har något annat förslag ?
Postad 10 oktober 2008 - 12:43
http://www.canton.de...erie-gle490.htmOk tack! Jag tror att din sista mening bestämde åt mig då jag inte har någon bas ännu. Dock är jag nyfiken på vart du har läst att 490 har 20 Hz?
Frequency response 20...30.000 Hz
den nämner även Crossover frequency 300 / 3.200 Hz men det är delningsfrekvenserna
för de olika elementen i högtalaren och skall inte blandas ihop med den Crossover frequency
man ställer in i receivern som används för att avgöra när den skall skicka bas till subwoofern resp till högtalaren.
Postad 10 oktober 2008 - 15:34
http://www.canton.de...erie-gle490.htm
Frequency response 20...30.000 Hz
den nämner även Crossover frequency 300 / 3.200 Hz men det är delningsfrekvenserna
för de olika elementen i högtalaren och skall inte blandas ihop med den Crossover frequency
man ställer in i receivern som används för att avgöra när den skall skicka bas till subwoofern resp till högtalaren.
Ok, så om receivern ställer in sig på fullband efter autokalibreringen så ställer den in sig på 40 Hz till 200Hz?
Postad 10 oktober 2008 - 15:41
Nej, om den ställer in sig på Full Band så kommer den skicka hela frekvsomfånget till dina högtalare.Ok, så om receivern ställer in sig på fullband efter autokalibreringen så ställer den in sig på 40 Hz till 200Hz?
Och har du ingen subwoofer så skall du låta det vara så för dina front högtalare.
Redigerat av rickardl, 10 oktober 2008 - 21:05.
Postad 11 oktober 2008 - 10:55
Postad 11 oktober 2008 - 11:33
I think I found a bug with the source setup, the set Gamma setting does not take effect until touched again.
1. set Gamma to something, let's say -3 which makes the picture brighter
2. switch input source to something else
3. switch input source back and the picture looks darker again, like the Gamma = 0 setting
4. go into Source Setup->Picture Adjust and Press Enter to view picture
5. scroll down to Gamma and the Gamma setting is still -3 but the picture looks like Gamma is 0.
6. verify by setting Gamma to -2 and the Gamma setting suddenly kicks in and makes the picture brighter.
Tested it with both component and HDMI video sources.
The RGB Brightness/Contrast settings does seem to work as they should, settings remain in effect when switched back.
Postad 11 oktober 2008 - 11:38
876:an blir ganska varm... jag har dock nästan inget utrymme på sidorna men tyckte inte detÄr det någon som vet hur mycke utrymme som krävs i stereobänken för att 806 inte skall bli för varm/få plats? 805onrna blir ju rejält varma. Är detta åtgärdat i de nya modellerna? Min bänk är öppen bakåt och på sidorna. Hyllavståndet är 28 cm och djupet 43 cm. Kommer den få plats? I bruksanvisningen till 805an står det att man minst skall ha 10 inches i fri höjd ovan recievern.
var några ventilationshål på sidorna...
Leave 20 cm of free space at the top and sides and 10 cm at the rear.
The rear edge of the shelf or board above the apparatus shall be set 10 cm away from the rear panel or wall, creating a fluelike gap for warm air to escape.
Postad 11 oktober 2008 - 12:19
Postad 11 oktober 2008 - 14:38
Har nu lagt in lite bilder i mitt galleri. Dock har jag inga högtalare än så jag kan tyvärr inte ge 806 något betyg än. Håll till godo med det lilla jag har än så länge

Postad 13 oktober 2008 - 00:10
Andra frågan gäller det här med bryggandet. Jag är inte tillräckligt hemma för att förstå mig på detta ännu, men jag har sett att man levererar dubbelt så mycket watt till frontarna (?). Kommer att köra B&W 683 som frontar, men kommer att köra ett 5.1-system. Är bryggning fortfarande en bra idé, och hur gör man?
Postad 13 oktober 2008 - 06:44
Det beskrivs utförligt i manualen, men det är inget problem om du vill göra det utan är en enkel procedur.Andra frågan gäller det här med bryggandet. Jag är inte tillräckligt hemma för att förstå mig på detta ännu, men jag har sett att man levererar dubbelt så mycket watt till frontarna (?). Kommer att köra B&W 683 som frontar, men kommer att köra ett 5.1-system. Är bryggning fortfarande en bra idé, och hur gör man?
Jag är dock tveksam om du får en hörbar förbättring, men huruvuda det blir det eller inte kan bara du svara på med din utrustning. Så testa och se.
MVH
/Chuck
Postad 13 oktober 2008 - 10:12
kan man ansluta digitalbox via hdmi, och få bilden ut genom komponent?
kan man ansluta en htpc via hdmi och få bilden ut genom komponent?
Postad 13 oktober 2008 - 11:23
Nederst på siden: "HDMI signaler matas inte ut"
Bifogad fil(er)
Redigerat av kompo, 13 oktober 2008 - 11:28.
Postad 13 oktober 2008 - 18:06
What to do if Onkyo's Automatic Speaker Setup (Audyssey MultEQ XT) sets your speakers to "Full Band".
The decision to designate a speaker to "Full Band" is up to the manufacturer. Audyssey recommends that if you have a subwoofer all speakers should be set to Small. In Onkyo products this is done by setting a crossover frequency for each speaker
- If you have a subwoofer: Set the crossover for any speaker found as Full Band to 80 Hz (or higher) and let the sub handle as much of the lower octaves as possible because the resolution of the Audyssey filter for the sub is 8x higher than that of the satellite speakers.
- If you don't have a subwoofer: The front speakers will always be set to "Full Band". The bass management system redirects the bass from the other speakers to the front L and R. If any of the other speakers were found to be Small (i.e. have a crossover frequency showing) then leave them there. If any were found to be Full Band, then set them to 80 Hz.
Redigerat av rickardl, 13 oktober 2008 - 19:03.
Postad 13 oktober 2008 - 20:40
Har tänkt slå till på en 876:a eller en 906:a inom kort. Jag är dock ny på området och har ett par frågor. Först och främst, streamingen som finns på 906:an, är det bara för musik? Går det inte i sådana fall väldigt enkelt att bara koppla mellan dator (ljudkort) och 876:an också? Blir det på något sätt sämre om man gör det istället?
Andra frågan gäller det här med bryggandet. Jag är inte tillräckligt hemma för att förstå mig på detta ännu, men jag har sett att man levererar dubbelt så mycket watt till frontarna (?). Kommer att köra B&W 683 som frontar, men kommer att köra ett 5.1-system. Är bryggning fortfarande en bra idé, och hur gör man?
Angående streamingen så är det rätt skönt att kunna köra mp3 från sin NAS eller från webradio utan att starta datorn. Sen upplever jag kvalitén bättre när stärkaren kör mp3an än när jag kör den från datorn. Kan bero på att mitt Soundblaster alltid resamplar ljudet till 48kHz innan det åker ut. Vad vet jag. Det låter annorlunda iallafall och jag föredrar ljudet som stärkaren återger.
Dock är det ju inga problem att köra SPDIF eller Optiskt till stärkaren från datorn istället, men som sagt, jag föredrar att streama det från stärkaren direkt.
Bryggning är egentligen bara att du använder dig av det dubbla antalet förstärkare till frontarna. Du kopplar bara in kabeln på ett annat ställe på stärkaren och väljer "BTL" mode på frontarna sen är saken biff. Jag tycker absolut du ska göra det. Finns ingen anledning att inte få ut den effekten som bara ligger och väntar annars. Enda anledningen att inte göra det är för att man vill köra 5.1 i vardagsrummet och ha kvar zon 2 och 3 högtalare i något annat rum.
Postad 14 oktober 2008 - 07:22
Fick hem mina Canton GLE högtalare igår och kunde äntligen koppla in min 806.
Eftersom högtalarna inte är inspelade, receivern har många finesser o.d. och jag ännu inte har kopplat in 5.0 ljud, utan enbart 2.0 så tänker jag vänta med min recension av både receiver och högtalare tills jag har kunnat testköra produkterna ordentligt.
Men mitt första betyg är helt klart väl godkänt. Det var dock ingen WAAOOO upplevelse när man satte på ljudet utan det dröjde ett tag. Sen började jag älska ljudet mer och mer. Man hör instrument/ljud i låtar man inte har lagt märke till. Höjde upp volymen till festnivå och det var väldigt mkt kräm kvar i receivern. Så kraft saknas ej tycker jag.
Har även testkört en BD rulle och där vara det en AHA upplevelse fast jag enbart har 2 högtalare. Växlade lite mellan olika ljud och tycker att Onkyos egna Theater som simulerar surround om du har 2 högtalare var riktigt kanon.
Som sagt, jag återkommer med en mer detaljerad analys och bilder lite längre fram (när jag har blivit varmare i kläderna

Postad 14 oktober 2008 - 11:17
Postad 14 oktober 2008 - 12:14
Djoci: Vad hade du tidigare för system? Personligen märker jag inte så stor skillnad med 806:an jämfört med min tidigare H/K 4000. Nu har jag iofs bara gjort kalibreringen och flyttat runt högtalarna lite men är endast nöjd inte mer än så länge.....
Detta system är mitt första så någon refens har jag inte. Dock har jag lyssnat runt på en del högtalare och receivers på lite olika ställen och jag anser att ljudet från 806 och GLE490 när man spelar musik håller väldigt bra klass. Kör man film så blev jag förvånad att det var så bra tryck i enbart 2 högtalare.
Vad kör du med för högtalare och kablar? Dessa är lika viktiga som receivern.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar