* Officiell Tråd - Navigon 2110 Max *
1049 svar till detta ämne
Postad 29 July 2008 - 00:59
RedMarathon
-
RedMarathon
-
Veteran
-
-
1883 inlägg
Det är ju precis detta jag vill göra, jag struntar egentligen i vilken version av programvaran som ligger på Navigatorn då den fungerar 'good enough', men grejjen är ju den att jag inte verkar KUNNA uppdatera till Q3 kartorna om jag inte har 7.0.9 installerad och för mig är det omöjligt att uppdatera från 7.0.8 till 7.0.9 pga. tidigare nämnda problem!
Har nu testat GPS:n under drygt 200 semestermil och det är lite irriterande att vissa hastighetsbegränsningar inte stämmer och att vissa (gamla) rondeller etc. inte finns med i kartmaterialet. För övrigt tycker jag den har fungerat rätt bra!
//Johan
Varfør skulle det inte gå att uppdatera från ex.vis från 7.0.5 eller 7.0.8 før att få Q3 kartuppdateringar låter lite mærkværdigt, då uppdateringarna før Q3 ænnu inte ær slæppta!!! Franz har sækert en løsning på detta avvaktar och ser hur det går før honom!! Ursækta stavningen sitter f.n i Norge med en norsk laptop!?!
Postad 29 July 2008 - 12:24
Izze
-
Izze
-
Användare
-
-
103 inlägg
Hejsan,
Kom precist hem från en 615mils europatripp, och Navigonen har fungerat väldigt väldigt bra.
Visserligen saknas en del rondeller på småvägar i Italien, men om man håller en kik på 3d kartan förstår man lätt hur man skall köra ändå (d.v.s. rakt fram, 90, 270 grader etc).
Jag knappade in intressanta turistområden i Prag, Wien, Monaco, Como, alperna och den lotsade runt oss snabbt utan problem.
Ibland körde jag fel (trots korrekt info från Navigonen) men den räknade blixtsnabbt om ny rutt. Nästan lite kul att köra lite fel för att se hur den räknar om och få en ny alternativ rutt....
Mest problem hade jag faktiskt på en liten turistort som Rimini då den ville köra in oss på en enkelriktad gata, men det var bara att zooma ut köra runt några kvarter så hittade den rätt väg in på gatan. Inga större bekymmer.
Summa summarum så fick jag och tjejen en riktigt bra resa, inte minst tack vare Navigonburken!
Jag använde mig av 7.09 och Q208-kartor.
Postad 30 July 2008 - 10:39
joso10
-
joso10
-
Rookie
-
4 inlägg
Hej,
Har köpt Navigon 2110 Max Europa, i den så ingår det(?) PoiWarner 2.8.2, om jag uppfattade det rätt så är det programmet som varnar för tex trafikkameror?
Om inte hur gör jag för att aktivera denna funktion, är det visuellt och/eller med ljud(plingande)?
Kommer inom nåra dagar att åka ned i Europa och funderar på hur jag kan lägga in andra POI's tex E85 mackar, hur går jag till väga för att lägga in andra POI's?
Mvh
Johan
Postad 30 July 2008 - 15:41
Toneloc
-
Toneloc
-
Användare
-
-
102 inlägg
Hej,
Har köpt Navigon 2110 Max Europa, i den så ingår det(?) PoiWarner 2.8.2, om jag uppfattade det rätt så är det programmet som varnar för tex trafikkameror?
Om inte hur gör jag för att aktivera denna funktion, är det visuellt och/eller med ljud(plingande)?
Kommer inom nåra dagar att åka ned i Europa och funderar på hur jag kan lägga in andra POI's tex E85 mackar, hur går jag till väga för att lägga in andra POI's?
Mvh Johan
Du aktiverar den i menyn, det går för närvarande inte att lägga in andra POI i Navigon 2110max, navigon säger att de skall lösa det men inte när. Den POIwarner som finns på navigatorn är enbart till för att visa hastighetskamerorna, den versionen går inte att använda till något annat. Det finns för närvarande ingen POIwarner version för MN7 som du har i din navigator.
Redigerat av Toneloc, 30 July 2008 - 15:42.
Postad 31 July 2008 - 19:57
bezzz
-
bezzz
-
Rookie
-
5 inlägg
Q3 ute nu Grrr, nu får dom klämma ur sig Q3. Åker på tisdag nästa vecka... 
Postad 01 August 2008 - 01:13
oddiq2
-
oddiq2
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Innehåller Q3 nya fartkameror?
Postad 01 August 2008 - 01:19
Macsailor
-
Macsailor
-
Användare
-
-
160 inlägg
Vet ej än. Finns lyckligtvis inga fartkameror är jag bor.
Redigerat av Macsailor, 01 August 2008 - 01:20.
Postad 01 August 2008 - 09:33
Kvarting
-
Kvarting
-
Rookie
-
9 inlägg
Hej.
Är det någon som vet hur man får Latest Map Guarantee att fungera i NAVIGON Fresh? Försöker följa instruktionerna på Navigons FAQ. Fick en dialog som sa att jag kunde ladda ner kartan enligt Latest Map Guarantee men jag ser ingen karta att ladda ner kartan under "Download kartor & tjänster. " utan endast alternativet att köpa den. Har jag missat något?
Postad 01 August 2008 - 11:18
Izze
-
Izze
-
Användare
-
-
103 inlägg
Verkar som fartkamerorna blir extratjänst, 299 Skr. Fartkameror
Postad 01 August 2008 - 11:19
Kudos2U
-
Kudos2U
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Hej. Är det någon som vet hur man får Latest Map Guarantee att fungera i NAVIGON Fresh?
Ladda hem Navigon Fresh och anslut din enhet. Klart o betallt.... En annan fråga till er allihop... Detta är från navigons hemsida... "NAVIGON Fartkamera varnar visuellt och med varningsljud för radarkameror i 26 länder i Europa." 299:- för denna funktion... Ehhh! Finns inte detta redan i enheten? /J
Postad 01 August 2008 - 11:22
Gerhard
-
Gerhard
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Kanske är en uppdatering?
Postad 01 August 2008 - 11:26
Kudos2U
-
Kudos2U
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Men då ska det f*n inte kosta pengar... Det står att funktionen ingår nä man köper enheten, varför ska man behöva betala för fartkamera uppdateringar när man har redan betallat för uppdateringar i 2 år... Dåligt isf, mycket dåligt... /J
Postad 01 August 2008 - 11:27
Macsailor
-
Macsailor
-
Användare
-
-
160 inlägg
Borde vara en kostnadsfri uppdatering i så fall, speciellt då man inte själv kan ladda ner några liknande "kostnadsfria" POIs till Navigons prylar.
Postad 01 August 2008 - 12:09
Macsailor
-
Macsailor
-
Användare
-
-
160 inlägg
Igår efter att jag hade uppdaterat kartorna i min 2110 max till Q3, så hade jag stora problem att få apparaten att fungera. Den hängde sig flera gånger, så jag beslöt att ladda ner och ominstallera de nya kartorna ytterligare en gång. Första gången visade bland annat Navigon Fresh att t ex Österike (Austria) hade noll megabyte av kartor, likaså Albanien och något annat land. Men tror det fixade sig efter ominstallation. När jag sedan testade den nya uppdateringen ute på vägen, så fick jag följande meddelande: Program memory is very low. You must select one task to close, or increase the amount of Program memory, if available.
• Mobile Navigator • UserShell • MNStartSedan längst ner på skärmen stod följande: Convert some Storage Memory to program Memory. (You can use the System control panel to adjust memory later.)Man blir ju lite konfunderad och ställer sig frågande om det är det interna minnet i navigatorn eller om det är minnet på SD-kortet som börjar sina.
Redigerat av Macsailor, 01 August 2008 - 12:31.
Postad 01 August 2008 - 12:32
Kvarting
-
Kvarting
-
Rookie
-
9 inlägg
Ladda hem Navigon Fresh och anslut din enhet. Klart o betallt....
En annan fråga till er allihop...
Detta är från navigons hemsida... "NAVIGON Fartkamera varnar visuellt och med varningsljud för radarkameror i 26 länder i Europa."
299:- för denna funktion...
Ehhh! Finns inte detta redan i enheten?
/J
Kör Navigon Fresh men får inte alternativet att ladda ner kartan. Kanske kollar på fel ställe? Under "Download kartor och tjänster" finns inte alternativet att ladda ner varken på fliken "my Content" eller "Maps".
Postad 01 August 2008 - 12:37
Macsailor
-
Macsailor
-
Användare
-
-
160 inlägg
Kör Navigon Fresh men får inte alternativet att ladda ner kartan. Kanske kollar på fel ställe? Under "Download kartor och tjänster" finns inte alternativet att ladda ner varken på fliken "my Content" eller "Maps".
Tror man måste köpa kartorna (Navigon FreshMaps) i deras webshop först genom att logga in med ditt Navigon Fresh-inlogg. Sedan kan du se kartorna för nedladdning under my Content i Navigon Fresh.
Postad 01 August 2008 - 12:55
Kvarting
-
Kvarting
-
Rookie
-
9 inlägg
Tror man måste köpa kartorna (Navigon FreshMaps) i deras webshop först genom att logga in med ditt Navigon Fresh-inlogg. Sedan kan du se kartorna för nedladdning under my Content i Navigon Fresh.
Har pratat med supporten och i deras system ser det ut som att jag laddat ner kartan den 28/7 vilken han påpekade är omöjligt. Han skulle skicka vidare ärendet till tekinkerna så det är bara att avakta och se vad som händer.
Postad 01 August 2008 - 13:45
Macsailor
-
Macsailor
-
Användare
-
-
160 inlägg
Blev lite besviken över de nya kartorna då det inte ens har Mörrumsån utmärkt. En å - världsberömd för sitt laxfiske - som sträcker sig 180 km från Småland ner till Pukaviksbukten söder om Mörrum och Elleholm.
Det är alltid lättare att orientera sig om det finns större vattendrag eller sjöar utmärkta och då borde det varit naturligt med utmärkningen av t ex Mörrumsån och andra likande vattendrag.
Redigerat av Macsailor, 01 August 2008 - 13:51.
Postad 01 August 2008 - 15:33
mrizza
-
mrizza
-
Rookie
-
1 inlägg
Kan inte ladda ner de nya kartorna. nedladdningen stannar alltid någon gång under nedladdningen. Någon som har samma problem eller som vet hur man kan fixa till detta.
Många tack på förhand.
Mikael
Postad 01 August 2008 - 19:05
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Ladda hem Navigon Fresh och anslut din enhet. Klart o betallt....
En annan fråga till er allihop...
Detta är från navigons hemsida... "NAVIGON Fartkamera varnar visuellt och med varningsljud för radarkameror i 26 länder i Europa."
299:- för denna funktion...
Ehhh! Finns inte detta redan i enheten?
/J
2110 MAX har funktionen med från början. Fartkameran funktionen som går att köpa i butiken är för äldre enheter, den finns inte till 2110 MAX (på samma sätt som reallity view pro som går att köpa till 2110 utan max). Shopen är inte unik för just 2110 max, du ser samtliga kartor och funktioner. Huruvida fartkamera placeringen i sig ingår i nyare kartor är ännu oklart. Men jag hoppas och tror att båda POI och fartkamerorna uppdateras regelbundet i kartuppdateringarna.
Postad 01 August 2008 - 22:17
RedMarathon
-
RedMarathon
-
Veteran
-
-
1883 inlägg
2110 MAX har funktionen med från början. Fartkameran funktionen som går att köpa i butiken är för äldre enheter, den finns inte till 2110 MAX (på samma sätt som reallity view pro som går att köpa till 2110 utan max). Shopen är inte unik för just 2110 max, du ser samtliga kartor och funktioner. Huruvida fartkamera placeringen i sig ingår i nyare kartor är ännu oklart. Men jag hoppas och tror att båda POI och fartkamerorna uppdateras regelbundet i kartuppdateringarna.
Det stora problemet med fartkamera varning i GPS:en ær att uppdateringarna inte kommer fort nog, och kør man som jag med 10- 20 km/h før fort så kan det bli vældigt dyrt om man passerar ett stælle som inte finns inlagd i systemet samt att de skall ha betalt før denna tjænst som jag personligen tycker borde ha ingått. Dærfør anvænder jag mig av Active-GPS som www.adteknik.se tillhandahåller, har haft denna produkt i 2 års tid, føretaget satsar vældigt mycket på att tillhandahålla så fræscha uppdateringar som møjligt , tror inte att det finns någon annan tillverkare som slår detta føretag på fingrarna æn så længe. Samt ett stort plus ær att nær enheten ær inhandlad så kostar inte uppdateringarna något dessa ingår
Redigerat av RedMarathon, 01 August 2008 - 22:18.
Postad 01 August 2008 - 23:57
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1446 inlägg
Blev lite besviken över de nya kartorna då det inte ens har Mörrumsån utmärkt. En å - världsberömd för sitt laxfiske - som sträcker sig 180 km från Småland ner till Pukaviksbukten söder om Mörrum och Elleholm.
Det är alltid lättare att orientera sig om det finns större vattendrag eller sjöar utmärkta och då borde det varit naturligt med utmärkningen av t ex Mörrumsån och andra likande vattendrag.
Skicka in detta till Navteq!
Postad 02 August 2008 - 05:58
Macsailor
-
Macsailor
-
Användare
-
-
160 inlägg
Skicka in detta till Navteq!
Tack för tipset. Har redan gjort det, men tyvärr försent för denna uppdateringen.
Postad 02 August 2008 - 11:34
Figgis
-
Figgis
-
Användare
-
-
190 inlägg
Hej
Har en 2110 max
När jag försöker göra uppdateringen från igår kommer det upp en ruta:
Ett fel har uppstått. Fel i Filhämtning från Ftp-server. Kontrollera att internetanslutningen fungerar.
Några ideer någon?
Internetanslutningen fungerar perfekt, har även tillåtit Navigon fresh programemet i Internetskölden.
Kör Vista
Supporten stängd på helger
Postad 02 August 2008 - 13:56
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Tack för tipset. Har redan gjort det, men tyvärr försent för denna uppdateringen.
Och för sent för Q4 2008 och Q1 2009 också. Kartorna du får är minst ett halvår fördröja från det att Navteq satt ihop dem. Det stora problemet med fartkamera varning i GPS:en ær att uppdateringarna inte kommer fort nog, och kør man som jag med 10- 20 km/h før fort så kan det bli vældigt dyrt om man passerar ett stælle som inte finns inlagd i systemet samt att de skall ha betalt før denna tjænst som jag personligen tycker borde ha ingått.
Dærfør anvænder jag mig av Active-GPS som www.adteknik.se tillhandahåller, har haft denna produkt i 2 års tid, føretaget satsar vældigt mycket på att tillhandahålla så fræscha uppdateringar som møjligt , tror inte att det finns någon annan tillverkare som slår detta føretag på fingrarna æn så længe. Samt ett stort plus ær att nær enheten ær inhandlad så kostar inte uppdateringarna något dessa ingår
Har just uppdaterat till Q3 2008 och kan tyvärr konstatera att POI inte uppdateras. Eftersom fartkamerorna ligger som POI så verkar det som de aldrig kommer uppdateras. Har Navigon inte tänkt uppdatera POI överhuvudtaget?
Postad 02 August 2008 - 15:31
Macsailor
-
Macsailor
-
Användare
-
-
160 inlägg
Och för sent för Q4 2008 och Q1 2009 också. Kartorna du får är minst ett halvår fördröja från det att Navteq satt ihop dem.
Borde gå snabbare tycker man, men men. Alla vattendrag, inklusive sjöar och större åar, borde rimligtvis finnas med på Navteqs kartmaterial och därmed även i Navigons kartor. Likaså borde det inte vara något större problem för Navteq/Navigon att se till att alla idag existerande gator och adresser kunde finnas med i databasen som finns i navigatorn. Varför inte utöka det hela med att sätta ut alla hus på landet med en liten fyrkant, precis som det är på Lantmäteriets kartor? Det skulle undanlätta detta hela mycket när man är ute på landsbygden och letar efter en viss adress (som förmodligen inte finns med i databasen och därmed inte kommer upp när man söker efter den i Navigons prylar). Har just uppdaterat till Q3 2008 och kan tyvärr konstatera att POI inte uppdateras. Eftersom fartkamerorna ligger som POI så verkar det som de aldrig kommer uppdateras. Har Navigon inte tänkt uppdatera POI överhuvudtaget?
Bad, too bad. Uppdaterade fartkameror är minst lika viktigt(a) som uppdaterade kartor. Ser fartkamerorna som en del av kartorna, speciellt med tanke på att det inte finns någon möjlighet för oss användare att uppdatera POIs (fartkameror räknas ju till den kategorin) om man har en 21XX max eller liknande.
Postad 03 August 2008 - 08:47
J0GGE
-
J0GGE
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej Har en 2110 max
När jag försöker göra uppdateringen från igår kommer det upp en ruta: Ett fel har uppstått. Fel i Filhämtning från Ftp-server. Kontrollera att internetanslutningen fungerar.
Några ideer någon?
Internetanslutningen fungerar perfekt, har även tillåtit Navigon fresh programemet i Internetskölden. Kör Vista
Supporten stängd på helger 
Vad har du registrerat för version på 2110 max?
Postad 03 August 2008 - 17:42
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1446 inlägg
Har just uppdaterat till Q3 2008 och kan tyvärr konstatera att POI inte uppdateras. Eftersom fartkamerorna ligger som POI så verkar det som de aldrig kommer uppdateras. Har Navigon inte tänkt uppdatera POI överhuvudtaget?
Konstigt! Mina fartkameror verkar tyvärr vara uppdaterade. Och anledningen till att jag skriver "tyvärr" är att de har lagt till en fartkamera på sträckan Örebro-Karlskoga som inte finns i verkligheten (!). Väldigt mystiskt.
Redigerat av shapic, 03 August 2008 - 17:42.
Postad 03 August 2008 - 18:54
Macsailor
-
Macsailor
-
Användare
-
-
160 inlägg
Konstigt! Mina fartkameror verkar tyvärr vara uppdaterade. Och anledningen till att jag skriver "tyvärr" är att de har lagt till en fartkamera på sträckan Örebro-Karlskoga som inte finns i verkligheten (!). Väldigt mystiskt.
De kanske har varit ute i förtid och lagt in en fartkamera som kommer att komma?
Postad 04 August 2008 - 00:50
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1446 inlägg
De kanske har varit ute i förtid och lagt in en fartkamera som kommer att komma? 
Hehe, ja "säkert"  Efter en tids användande av denna gps så ska jag skriva lite vad jag tycker är dåligt med den: >> Den extremt förlegade poi-databasen i kombination med att man inte kan lägga in egna poi's sänker helhetsbetyget för mig kopiöst mkt. Den har med de flesta bensinmacka och alla snabbmatställen men sen tar det mer eller mindre stopp. Att det skulle vara Navteqs "fel" tror jag inte det minsta på då andra gps:er jag provat med Navteq som kartleverantör haft betydligt mer uppdaterade POI-databaser. >> Vissa knappar i gränssnittet är minimala och svåra att "pricka" när den sitter i fästet. >> Varför i hela friden är har inte tangentbordet qwerty-layout? Seriöst, det måste vara det dummaste påhittet någonsin. >> Fästet som medföljer är helt värdelöst när man ska sätta fast respektive ta loss gps:en. Dessutom råkar man många ggr komma åt power-knappen när man ska sätta dit den eller ta loss den. >> Varför göra reset-knappen så minimal?? Som tur är har min enhet bara hängt sig ett par ggr och ännu mer tur är att jag haft något som varit smalt nog att trycka ned reset-knappen med. >> Menyerna är många ggr väluttänkta men samtidigt många gånger helt skeva. Ett exempel är när man kör efter en rutt, och vill söka efter någon speciell POI längs vägen; det går liksom inte. Man kan trycka på "Visa POIs längs rutten" men då får man upp ynka fyra POIs som är utsatta på någon slags rät linje som ska motsvara sträckan... helt totalt värdelöst. Om man åker efter en rutt, och t.ex. vill söka upp någon restaurant längs rutten så anser iaf jag att man borde kunna göra det, känns som en given funktion. Som det är nu får man istället avbryta rutten (!) och sen göra en ny adressökning på "POI's i närheten", dvs inte ens då kan man söka på POI's längs en väg/rutt. Jättekonstigt. >> Varför i allsindar visar det fartkameror som är för det andra körfältet? Vad är vitsen med det? Hoppas verkligen att åtminstone en del av detta fixas i en mjukvaruuppdatering i en inte allt för avlägsen framtid, annars måste jag tyvärr byta till ett annat märke, och det är synd för 2110 Max är ändå en väldigt bra maskin trots alla brister jag beskrivit ovan.
Postad 04 August 2008 - 09:29
skräppa
-
skräppa
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Hej enligt den här sidan http://www.speedcams.se/karta.htm finns det 6 kameror,och så även i min uppdaterade 2110max E.Har du 7?
Postad 04 August 2008 - 10:48
ojva
-
ojva
-
Lärjunge
-
-
370 inlägg
Personligen tycker jag inte det gör något att den visar fartkameror som finns i det andra körfältet. Den varnar ju inte för dem, utan bara visar dem.
Däremot varnar den ju för kamerorna som sitter i körfältet du befinner dig i. Så var det iaf på den enda sträcka jag hunnit åka där det finns kameror än så länge(Sthlm-Nynäshamn)
Postad 04 August 2008 - 11:47
Macsailor
-
Macsailor
-
Användare
-
-
160 inlägg
Hehe, ja "säkert"  Efter en tids användande av denna gps så ska jag skriva lite vad jag tycker är dåligt med den:
>> Den extremt förlegade poi-databasen i kombination med att man inte kan lägga in egna poi's sänker helhetsbetyget för mig kopiöst mkt. Den har med de flesta bensinmacka och alla snabbmatställen men sen tar det mer eller mindre stopp. Att det skulle vara Navteqs "fel" tror jag inte det minsta på då andra gps:er jag provat med Navteq som kartleverantör haft betydligt mer uppdaterade POI-databaser.
Enligt ett svar som jag fick av Navigon Sverige här på forumet, så gäller följande: All POI data kommer inbakat i kartdatabasen som vi köper av Navteq. Det är således upp till Natvteq att uppdatera POIs. Vad du kan göra är att du felanmäler på www.navteq.com , det finns en länk där du kan på en karta informera om det är felaktigheter i vägnätet eller i POIs osv osv.
Men när jag ringde till Navigons kundtjänst så uppgav de istället att det är Navigon själva som står för alla POIs. >> Varför i hela friden är har inte tangentbordet qwerty-layout? Seriöst, det måste vara det dummaste påhittet någonsin.
Det borde självklart vara så att användaren själv ska kunna välja om man vill att tangentbordet ska visas som qwerty eller som nu i bokstavsordning (vilket inte stämmer, då t ex å, ä och ö finns under en separat meny). Nej, fram för mer valfrihet för användaren. >> Varför göra reset-knappen så minimal?? Som tur är har min enhet bara hängt sig ett par ggr och ännu mer tur är att jag haft något som varit smalt nog att trycka ned reset-knappen med.
Kan inget annat än att hålla med. Nu får man springa runt och leta efter något som är tillräckligt smalt och långt för når in till resettknappen. >> Menyerna är många ggr väluttänkta men samtidigt många gånger helt skeva. Ett exempel är när man kör efter en rutt, och vill söka efter någon speciell POI längs vägen; det går liksom inte. Man kan trycka på "Visa POIs längs rutten" men då får man upp ynka fyra POIs som är utsatta på någon slags rät linje som ska motsvara sträckan... helt totalt värdelöst. Om man åker efter en rutt, och t.ex. vill söka upp någon restaurant längs rutten så anser iaf jag att man borde kunna göra det, känns som en given funktion. Som det är nu får man istället avbryta rutten (!) och sen göra en ny adressökning på "POI's i närheten", dvs inte ens då kan man söka på POI's längs en väg/rutt. Jättekonstigt.
Håller med. Vissa menyer är helt ok, men andra är obegripligt placerade och utformade. POIs längs rutten bör precis som du skriver, vara helt annorlunda utformade. Som funktionen ser ut nu, så är den oftast helt oanvändbar, vilket är ett aber när man verkligen vill få fram POIs som finns utmed rutten som man färdas. Hoppas verkligen att åtminstone en del av detta fixas i en mjukvaruuppdatering i en inte allt för avlägsen framtid, annars måste jag tyvärr byta till ett annat märke, och det är synd för 2110 Max är ändå en väldigt bra maskin trots alla brister jag beskrivit ovan.
Jag kommer nog inte att byta, om det inte uppstår något radikalt oväntat såsom att fartkamerorna inte kommer att uppdateras i samband med kartuppdateringen, att det inte kommer någon möjlighet att redigera POIs inom det närmaste halvåret eller att Navigon undanlåter sig att lägga in möjlighet att lägga in koordinaterna manuellt i samband med en av de kommande firmwareuppdateringerna. Hade jag valt navigator idag, så hade det kanske blivit en TomTom, trots att jag tycker att fortfarande anser att Navigons kartor och röstanvisningar verkar "bättre" än TomToms (som verkar satsa mer på lullull). TomTom verkar inte måla in användaren i ett hörn genom att stänga sitt format (t ex POIs).
Postad 04 August 2008 - 15:55
flipbop
-
flipbop
-
Rookie
-
8 inlägg
Funderar starkt på en Navigon 2110Max. Funderar på en sak... Följer det med "nätladdare" så att man kan ladda batterierna även då den inte är monterad i bilen (laddn via cig-uttaget)?
Postad 04 August 2008 - 15:57
Eidman
-
Eidman
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Funderar starkt på en Navigon 2110Max. Funderar på en sak... Följer det med "nätladdare" så att man kan ladda batterierna även då den inte är monterad i bilen (laddn via cig-uttaget)?
Nej, nätladdare följer inte med utan endast laddkabel för 12v.
Postad 04 August 2008 - 16:00
Eklof
-
Eklof
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Eller så kopplar man in USB-kabeln i datorn och laddar därifrån.
Postad 04 August 2008 - 16:05
flipbop
-
flipbop
-
Rookie
-
8 inlägg
Tack för svaren! Då vet jag.
Postad 04 August 2008 - 16:09
Macsailor
-
Macsailor
-
Användare
-
-
160 inlägg
Jag har sedan tidigare köpt en batterieliminator från Biltema) som fungera utmärkt om jag skulle vilja ladda navigatorn hemma. Bara att koppla in laddkabeln för 12v i eliminatorn och koppla eliminatorn till 220v uttaget och vips laddas batteriet i navigatorn. Men nog kunde det följt med en nätladdare med Navigon 2110 max.
Postad 04 August 2008 - 17:18
Macsailor
-
Macsailor
-
Användare
-
-
160 inlägg
Det hade jag helt glömt bort. Fungerar alldeles utmärkt det också.
Postad 04 August 2008 - 18:14
Macsailor
-
Macsailor
-
Användare
-
-
160 inlägg
Några fler som börjar tröttna på felmeddelanden såsom:
"Det finns inga filer för NAVIGON-programmet på detta kort. Lägg in ett kort med MN-programmet."
Kommer upp titt som tätt när man försöker få access från Navigon Fresh till SD-kortet antingen direkt via kortläsaren eller via USB-kabeln. Vad är detta för sk*tprogram som de har stoppat in i Navigon? Det verkar ju inte ens hitta Navigons egna filer och detta att de helt uppenbart ligger på kortet.
Börjar (trots antydningar om annat i mina tidigare inlägg i forumet ovan) att starkt fundera på att kasta macka med 2110:an max ute vid hamnpiren här i Karlshamn.
Varför kan inte Navigon använda sig av programvara som fungerar? Varför måste de hitta på ett slutet system som är beroende av CE 5 (eller vad det nu är för skräp de verkar använda?)?
Nej, skulle nog skaffat en TomTom så hade jag sluppit allt joxande med försöka gå via windows och istället använt mig av ett program som fungerar i MacOSX direkt (TomTomHome eller vad de nu kallar det).
Ursäkta men jag börjar bli urless och närmast desperat på den sunkiga programvara som verkar finnas hos Navigon.
Nu måste jag försöka att återställa alla kartor och filer på kortet genom en säkerhetsbackup som jag trots allt verkar ha lyckats att ta för några dagar sedan. Navigon Fresh hittar ju inte Navigon-filerna på kortet …
Till råga på allt så lär man ju inte få tillbaka de pengar som man la ut på den tvååriga kartuppdateringen och detta trots att deras produkt inte verkar fungera mer än intermittent (i all fall när det gäller uppdateringar via Navigon Fresh), om man nu skulle kunna lämna tillbaka navigatorn till ÅF.
Frustrerad är nog att ta i i underkant just nu. Blodtrycket rusar i toppen …
Postad 04 August 2008 - 18:22
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Några fler som börjar tröttna på felmeddelanden såsom:
"Det finns inga filer för NAVIGON-programmet på detta kort. Lägg in ett kort med MN-programmet."
Kommer upp titt som tätt när man försöker få access från Navigon Fresh till SD-kortet antingen direkt via kortläsaren eller via USB-kabeln. Vad är detta för sk*tprogram som de har stoppat in i Navigon? Det verkar ju inte ens hitta Navigons egna filer och detta att de helt uppenbart ligger på kortet.
Börjar (trots antydningar om annat i mina tidigare inlägg i forumet ovan) att starkt fundera på att kasta macka med 2110:an max ute vid hamnpiren här i Karlshamn.
Varför kan inte Navigon använda sig av programvara som fungerar? Varför måste de hitta på ett slutet system som är beroende av CE 5 (eller vad det nu är för skräp de verkar använda?)?
Nej, skulle nog skaffat en TomTom så hade jag sluppit allt joxande med försöka gå via windows och istället använt mig av ett program som fungerar i MacOSX direkt (TomTomHome eller vad de nu kallar det).
Ursäkta men jag börjar bli urless och närmast desperat på den sunkiga programvara som verkar finnas hos Navigon.
Nu måste jag försöka att återställa alla kartor och filer på kortet genom en säkerhetsbackup som jag trots allt verkar ha lyckats att ta för några dagar sedan. Navigon Fresh hittar ju inte Navigon-filerna på kortet … 
Till råga på allt så lär man ju inte få tillbaka de pengar som man la ut på den tvååriga kartuppdateringen och detta trots att deras produkt inte verkar fungera mer än intermittent (i all fall när det gäller uppdateringar via Navigon Fresh), om man nu skulle kunna lämna tillbaka navigatorn till ÅF.
Frustrerad är nog att ta i i underkant just nu. Blodtrycket rusar i toppen …
Det du skriver har aldrig någonsin hänt mig. Däremot så krashar alltid navigatorn då jag kopplar in USB-kabeln (det kommer upp en dialog som man måste trycka OK på, sedan funkar det)
Postad 04 August 2008 - 19:00
Macsailor
-
Macsailor
-
Användare
-
-
160 inlägg
Det du skriver har aldrig någonsin hänt mig. Däremot så krashar alltid navigatorn då jag kopplar in USB-kabeln (det kommer upp en dialog som man måste trycka OK på, sedan funkar det)
Efter återställningen av backupen så satte jag igång 2110:an igen. När jag valde att visa kartan, så hängde sig hela maskinen och den där orange dubbelpilen snurrade i all eveighet. Var tvungen att till slut göra en resett och efter det så försvann möjligheten att välja Navigons navigationsprogram i första fösntret (det där fönstret där navigon är på vänster sida och bildmappen är på höger sida). Håller nu på att föra över en annan backup till SD-kortet istället för det som jag förde över tidigare. Maken till strulig maskin och programvara har jag knappast varit med om (inte på länge i alla fall).
Postad 04 August 2008 - 20:05
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Efter återställningen av backupen så satte jag igång 2110:an igen. När jag valde att visa kartan, så hängde sig hela maskinen och den där orange dubbelpilen snurrade i all eveighet. Var tvungen att till slut göra en resett och efter det så försvann möjligheten att välja Navigons navigationsprogram i första fösntret (det där fönstret där navigon är på vänster sida och bildmappen är på höger sida). Håller nu på att föra över en annan backup till SD-kortet istället för det som jag förde över tidigare.
Maken till strulig maskin och programvara har jag knappast varit med om (inte på länge i alla fall).
Verkar väldigt individberoende. Jag har haft få problem, trots mkt trixande. Totalt 3-4 krascher på 2 månader förrutom USB stulet. Jag är mest irriterad på den ibland direkt felaktiga vägbeskrivningen som leder en upp på avtagsvägar osv vidare. Kör bara genom gnistänstunneln i nodlig riktning så ska ni få se på panik hos navigatorn. Helt plötsligt får den för sig att man är på någon liten väg ovanpå tunneln och vill göra massa manövrar mitt i tunnel. Det händer varje gång (tror inte det hände innan 7.09)
Postad 04 August 2008 - 20:36
J0GGE
-
J0GGE
-
Rookie
-
2 inlägg
Är det ingen som har haft problem med att skapa mynavigon konto via navigon fresh.får hela tiden upp en ruta med
servern svarar inte. Försök igen senare?
Postad 04 August 2008 - 20:50
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Är det ingen som har haft problem med att skapa mynavigon konto via navigon fresh.får hela tiden upp en ruta med servern svarar inte. Försök igen senare?
servern strulade när jag laddade hem tts, men det gick till slut...
Postad 04 August 2008 - 20:57
Macsailor
-
Macsailor
-
Användare
-
-
160 inlägg
servern strulade när jag laddade hem tts, men det gick till slut...
Är du nöjd med tts? Är det någon större skillnad mot hur tanten (Maria?) gav körinstruktionerna innan du installerade tts? Är det värt de 199:- eller vad det nu kostar? (Lite gladare nu efter att fått igång programmen på 2110:an igen.  )
Postad 04 August 2008 - 23:40
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1235 inlägg
åxå nyfiken på TTS..
Köper man för ett visst språk som bara funkar i ett land eller får man lysssna på hur en engelsman läser upp svenska gator med brytning och tvärt om ??
Vidare så verkar många av dom vansinniga hastighetsskyltarna försvunnit (typ 70 på gågatan) med Q3 uppdateringen, tror åxå att ankomstiden beräknas bättre.
++edit tillägg++
Redigerat av Rabalder, 04 August 2008 - 23:50.
Postad 05 August 2008 - 05:47
järker
-
järker
-
Lärjunge
-
-
325 inlägg
Jag skaffade TTS innan vi tog en sväng ner till Tyskland och är väl rätt nöjd ändå. Hon (rösten) heter Frida TTS som ett eget alternativ att välja istället för Maria. Hon klarar faktiskt de tyska namnen bra och tydligt uttalade även fast man vissa gånger kan tro att uttalandena är uppdelade, ex.-vis Hamburg-Strasse kan man anta att just Strasse är ett vanligt ord som är ditlagt till ordet Hamburg, ingen stor grej och egentligen inget man stör sig på, men det fenomenet hör man även här i Sverige, ex.-vis Boråsvägen blir Borås-vägen i uttal, funktionen TTS borde ingå då det många gånger är användbart med extra info. åxå nyfiken på TTS..
Köper man för ett visst språk som bara funkar i ett land eller får man lysssna på hur en engelsman läser upp svenska gator med brytning och tvärt om ??
Vidare så verkar många av dom vansinniga hastighetsskyltarna försvunnit (typ 70 på gågatan) med Q3 uppdateringen, tror åxå att ankomstiden beräknas bättre.
++edit tillägg++
Postad 05 August 2008 - 05:59
Macsailor
-
Macsailor
-
Användare
-
-
160 inlägg
funktionen TTS borde ingå då det många gånger är användbart med extra info.
Håller med helt och hållet. TTS borde vara standard på 2110 max, inte enbart på 2150 max och uppåt i Navigon-hierarkin (speciellt som kompensation för att inte manuell inläggning av koordinater finns med i den nuvarande versionen av programvaran i 21xx-serien).
Postad 05 August 2008 - 20:04
Goran2
-
Goran2
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Registreringsproblem. HELP !!
Har precis köpt en 2110max och den innehåller version 7.0.9 och Q2-kartor.
Jag har också laddat ner och installerat NAVIGON Fresh och skapat ett MyNAVIGON-konto.
Men jag har problem med registreringen. När jag använder NAVIGON Fresh och "Download kartor och tjänster" hoppar en ruta upp om att han hittar en NAVIGON-enhet som inte är registrerad och det stämmer ju.
Men när jag vill registrera och alltså klickar på "Fortsätt" går det ett antal sekunder och sedan hoppar ett felmeddelande upp: "Registeringen misslyckades. Ett fel har uppstått under registreringen."
Vad kan vara galet ?? Jag kör svensk XP Home om det nu har med saken att göra.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|