Nej, GPS har den, men det är forfarande Google Maps. Både TomTom och Navizon har sagt att de har versioner av sina program som fungerar på iPhonen 3G, så i framtiden kanske vi slipper ladda ned kartor i realtid. Dessutom får man då kanske "turn-by-turn" navigering.Phinuds: Jo, fast så är det väl inte i iphone3g-versionen där det finns inbyggd gps och man slipper ladda hem kartor?
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
9 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
Postad 26 juni 2008 - 11:03
Postad 26 juni 2008 - 11:07
hej,
om jag använder iphone och kollar mail - går det på 9kr-gränsen eller är det 69 kr-gränsen per dag då?
Som jag förstått så gäller 69 kr-gränsen vid ex itunes. Om man är hemma, kan man gå in på itunes på datorn och föra över spel och program man köpt via usb istället?
Slutligen, har läst att google-maps också innefattar 69kr-gränsen. Men nu finns väl en inbyggd gps, så då behöver man väl inte bry sig om bandbredden när man använder sig av den inbyggda gpsen?
Tack för svar
Mail går på 69kr gränsen. Dock kan man idag teckna ett speciellt avtal för 29kr/mån hos Telia som ger dig fri tillgång till e-post. http://www.telia.se/epostnu
När det gäller kartorna så ligger de nog ej lagrade i telefonen utan laddas ner från nätet när du använder GPS-funktionen (Via Google Maps). Det blir alltså väldigt dyrt utan ett dataavtal.
Postad 26 juni 2008 - 11:22
Använd youtube, gogglemaps, mail, msn mm kommer man lätt över den gränsen på en månad.
Men det är som vanligt med Telia....mest stolpskott som sitter och bestämmer.
Redigerat av troligen, 26 juni 2008 - 11:23.
Postad 26 juni 2008 - 11:59
Tänk dock på att den maxtaxan gäller endast surftrafik. Annan trafik, t.ex. mail/im och liknande omfattas istället av en maxtaxa som i dagsläget ligger på 69kr/dag. Betydligt dyrare om du genererar trafik som Telia inte räknar som "surf".
Ah, jag var medveten om det men trodde att just dessa abonnemang hade en variant där all data räknades in. ("Trafik utöver den som ingår i abonnemangen kostar 20 kr/MB - dock med maxtaxa på 9 kr/dygn." Trafik tyckte jag borde innebära trafik och inte surf).
Ifall de tror att 100MB skall räcka för att surfa (eller ens 1000) så är det ju ganska illa.
Postad 26 juni 2008 - 12:49
Postad 26 juni 2008 - 14:22
Postad 26 juni 2008 - 14:28
ok, jag fattar allt om gps och mail nu. Sista frågan dock, man kan väl via wifi eller 3g nå itunes via sin iphone. Men man kan väl också nå itunes via PC och överföra det man köpt via usb ( så man slipper belastning på bandbredden)
Ja, absolut. Det är den traditionella vägen.
Postad 26 juni 2008 - 16:41
Du kan nå iTunes Store via WiFi. Vet inte hur det blir med 3G dock. Du når inte ditt iTunes bibliotek på datorn via WiFi.ok, jag fattar allt om gps och mail nu. Sista frågan dock, man kan väl via wifi eller 3g nå itunes via sin iphone. Men man kan väl också nå itunes via PC och överföra det man köpt via usb ( så man slipper belastning på bandbredden)
Postad 26 juni 2008 - 17:45
Postad 26 juni 2008 - 17:56
Troligtvis. Det står att man måste ha abonnemang, men iom att de inte ger några detaljer så är det svårt att avgöra. Men du vill inte ha kontantkort med en iPhone. Datan skulle äta upp det snabbt.Har vart inne och kollat på telias hemsida och förstått det som att det inte kommer att gå att köpa den med refillkort, stämmer det?
Postad 26 juni 2008 - 21:05
Nu har de ändrat xyz-priserna ytterligare en gång!
Detta gäller:
Telefonen kostar antigen XX, YY eller ZZ
Månadskostnaden blir X, Y eller Z.
Solklart för alla spekulanter nu?

Redigerat av Nice, 26 juni 2008 - 21:06.
Postad 26 juni 2008 - 21:24
Herregud vilken underhållning att läsa på Telias sida om iPhone...
Detta gäller:
Hehe, de upptäckte nog (äntligen) misstaget de gjort

Postad 26 juni 2008 - 21:32
De har ändrat två gånger idag... värst var det x överalltHehe, de upptäckte nog (äntligen) misstaget de gjort

Postad 26 juni 2008 - 22:20
Detta gäller:
Om abonnemangen kostar som folk gissat rök väl varje chans för mig att ha råd med iPhonen iaf

Men om $199 stämmer måste abonnemanget ligga runt 45 kr / månad (45*45=2025) så då ser det helt plötsligt ljust ut. Ska bli mycket spännande... något som är klart är iaf att Telia har den kanske märkligaste prissättningen jag sett på mycket länge.
Postad 26 juni 2008 - 22:26
Okej... med risk för att vara besservisser... men är det inte lite lustigt att Telia har skrivit ut att både månadskostnad och telefonpriset kommer vara av samma summa!? Tex i iMini är månadskostnaden "x" kronor och telefonpriset är också "x" kronor. Rent matematiskt tänkt borde ju x i detta fall betyda en och samma sak.
Naturligtvis förstår jag att detta inte är tanken... men jag fick mig ett gott skratt åt det hela och kanske någon annan fick det också.
Hoppas stenhårt på att priserna hamnar någorlunda humant. Tänker inte utnyttja 3G alls utan surfar nog helst via routern.
Japp. Om de bara menade att summan var hemlig skulle de ju använda x överallt. Eftersom att de använder x,y och z vill de markera att det är olika priser abonnemangen emellan men att telefonens pris är detsamma som motsvarande abonnemangsavgift (y-y, x-x, z-z).
Alternativen är ju bara att månadsavgiften för abonnemanget och telefonens pris är samma eller att Telia låter fullständigt inkompetenta människor skriva detta på hemsidan (dock ska man väl vara fruktansvärt ignorant för att lyckas med något sådant och ett så seriöst bolag som Telia gör väl inte ett sådant misstag?).
Detta gäller:
Hehe, de upptäckte nog (äntligen) misstaget de gjort
De har ändrat två gånger idag... värst var det x överallt
.
Om abonnemangen kostar som folk gissat rök väl varje chans för mig att ha råd med iPhonen iaf
. Om abonnemanget för mini är 200kr / månad (x) kostar alltså telefonen xx = 200 * 200 = 40 000 kr. Stor varning om maxiabonnemanget kommer kosta runt 500:ingen som många gissat på... då köper ni loss mobilen för 250 000 kr.
Men om $199 stämmer måste abonnemanget ligga runt 45 kr / månad (45*45=2025) så då ser det helt plötsligt ljust ut. Ska bli mycket spännande... något som är klart är iaf att Telia har den kanske märkligaste prissättningen jag sett på mycket länge.
Hahaha... Stort Cred till dig Sandström för den observationen!

Redigerat av Unregisterede2f66bdc, 26 juni 2008 - 22:37.
Postad 26 juni 2008 - 22:54

250 000kr var dock lite väl mycket, men jag ser inga fel i dina beräkningar!

Postad 27 juni 2008 - 09:38

Postad 27 juni 2008 - 09:40
Så är det antagligen, men vi vet inte säkert än om de överhuvudtaget kommer subventionera telefonen om man inte köper dera "speciella" abonnemang. Jag gissar att det kommer mer info nästa vecka.Men det är väl så att man kan välja vilket abbonemang man vill från Telia eller? Alltså man kan välja t.ex. 99 kr/ mån men då kostar mobilen mycket mer kontant? Eller är jag ute och cyklar?
Postad 27 juni 2008 - 10:25
Hahaha, skrattretande.Nu är det klart!!
http://www.aftonblad...ticle2773915.ab
Edit: Nu är det uppe på telia.se också.
Redigerat av Phindus, 27 juni 2008 - 10:28.
Postad 27 juni 2008 - 10:32
Dock var väl följande bra:
För dem som använder mer än den datamängd som ingår i abonnemanget blir kostnaden maximalt 9 kronor extra per dag.
– Till skillnad mot hur det är med andra abonnemang som gäller de nio kronorna inte bara wap-trafik utan all datatrafik även e-post och fri surf på nätet, säger Håkan Dahlström.
Imini för min del således.
Postad 27 juni 2008 - 10:43
Postad 27 juni 2008 - 10:49
Postad 27 juni 2008 - 10:55
Postad 27 juni 2008 - 11:01
Vem är verkligen villig att betala 20 000kr för en telefon?????
– Vi kommer att erbjuda Iphones till alla våra olika abonnemang, säger Håkan Dahlström, chef för mobilitetstjänster på Telia.
Det där väl ändå inte telefonen som kostar utan abbonemanget eller??
Postad 27 juni 2008 - 11:05
Billigt..... NOT!! Vilket Skämt!
Redigerat av Unregistered2d5b6d9a, 27 juni 2008 - 11:08.
Postad 27 juni 2008 - 11:12
MMS avgift? (om det nu går att mmsa)
Postad 27 juni 2008 - 11:12
För strax under 500 i månaden får jag 3000 sms/mms...3000 minuter att ringa för till alla operatörer...Ingen uppkopplingsavgift....Dock ingen data
Betalar 89/månaden för min TyTn II som kostade 7000 när den kom...
Det tycker jag är ett bra abbonemang såvida man använder allt såklart
Postad 27 juni 2008 - 11:14
Postad 27 juni 2008 - 11:33
Köper jag en ny telefon så blir det nog en HTC ändå.
Postad 27 juni 2008 - 11:40
Postad 27 juni 2008 - 11:55

Postad 27 juni 2008 - 11:56
Med Mini abonnemanget
- 2495:- (18 månader, verkar mest prisvärt)
- 18 * 299:- = 5382:-
- 18 * 150:- i data utöver 100MB (det tar ju ett par dagar att komma upp i 100MB och sedan blir det kanske inte varje dag, så ett approximativt genomsnitt)
Summa: 10 577:-
Med antagande att fri kostar den 5000:- sedan 99:- + 199:- i månaden (där man får ringa för de 99:- och surfa obegränsat).
- 5000:-
- 18 * (99 + 199):- = 5364:-
Summa: 10 364:-
Det är faktiskt ingen större skillnad, men då har vi gjort ett par antaganden här, priset på en "fri" iPhone samt hur mycket data som går åt, Men ändå antaganden som nog är ganska rimliga. Dessutom så vet vi ju inte hur det skulle fungera med bindningstid för en "fri" lur.
Postad 27 juni 2008 - 11:59
Postad 27 juni 2008 - 12:00

Postad 27 juni 2008 - 12:01
... samt att telefonen varit osubventionerad i sådant fall.299kr/mån hade varit ganska rimligt om det hade varit obegränsat med data och ett par tusen minuters samtalstid. Jag väntar nog tills de sugit ut de som måste vara först. När försäljningen sjunker radikalt efter den initiala hypen så måste nästan priserna på abonnemangen justeras.
X1:an väntas ju bli till och med dyrare, tyvärr. Men iPod Touch är ju ett bra alternativ.Oj! Ja alla X och Y var roligare läsning än det där. Fy vad dyrt!! Satsar nog på Sony Ericssons X1:a till hösten istället!! Eller skaffar en Ipod touch som jag har funderat på ett bra tag!
Redigerat av Phindus, 27 juni 2008 - 12:02.
Postad 27 juni 2008 - 12:04
[*]18 * 150:- i data utöver 100MB (det tar ju ett par dagar att komma upp i 100MB och sedan blir det kanske inte varje dag, så ett approximativt genomsnitt)
Nja, om du inte sitter med telefonen vid en wifi-hotspot hela dagarna kommer du att ha datatrafik varje dag pga. hur telefonen fungerar.
Postad 27 juni 2008 - 12:08
Jo, fast det tar ju ett tag att nå upp till 100MB, men visst det beror ju på hur du surfar. Med min iPhone idag kommer jag upp i kanske 50MB, men då kör jag ju endast GPRS, skulle ju bli mer med 3G. Men tänker man sitta och titta på filmer hela dagen så är det ju inte hållbart. Hoppas fortfarande att alternativ 2 blir möjligt. Känns betydligt tryggare.Nja, om du inte sitter med telefonen vid en wifi-hotspot hela dagarna kommer du att ha datatrafik varje dag pga. hur telefonen fungerar.
Postad 27 juni 2008 - 12:11
Postad 27 juni 2008 - 12:14
Det är i sådana fall 100 MB i månaden jag ibland kommer gå över några dagar. Jag skiter nog i att synca e-mail då jag ändåså inte mailar så jättemycket. Får se ... Kan ev. bli en kalldusch :/
En "vanlig" bättre telefon går ju loss på 3,5 k och över och då ingår inget abonnemang. om man räknar 100 kr i månaden för abonnemang och data så det blir 5 300 kr. Visst 5 300 < 8 000 men å andra sidan får man inte dom egenskaperna i en telefon i sådana fall. Jag har inte direkt gillat någon telefon alls utom just iPhone.
Jag är lite skadat också och har nästan som krav att ha en touchscreen lur. Och då kommer man för den delen oftast upp i över 3 500 kr för luren ändå.
Så summa summarum så kommer jag beställa en iPhone med mini abonnemanget och hålla tummarna att jag inte alltför ofta kommer upp i över 100 MB/månad utspritt på alltför många dagar.
Postad 27 juni 2008 - 12:18
Nja, om du inte sitter med telefonen vid en wifi-hotspot hela dagarna kommer du att ha datatrafik varje dag pga. hur telefonen fungerar.
Humm menar du att om jag har wifi hemma och telefonen är igång då så kommer detta räknas som datatrafik som jag får betala för???
Postad 27 juni 2008 - 12:18
Blir att importera en Iphone 3G via en kollega i Skottland ! O2 säljer dem som prepaid dvs kontantkort. Sen får man ta o låsa upp skiten

2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar