Officiell Tråd - Lg PG7000
387 svar till detta ämne
Postad 27 oktober 2008 - 21:31
perri
-
perri
-
Forumräv
-
-
799 inlägg
Njae det kan man inte men om du lägger upp en icke-nedskalad bild (dvs strunta i att skala ner till 700) så kanske det går. 
Hm! Tror inte det då antagligen admin skulle bli helputt över det tilltaget. Här ett par maximala delförstoringar från JPG-originalet istället:
testbild_4.jpg 141,61K
0 Antal nerladdningar
testbild_5.jpg 140,66K
0 Antal nerladdningarObservera att det här motsvarar sisådär 20 cm från skärmen . Som synes så är uppskalningen välpixlad.
Redigerat av perri, 27 oktober 2008 - 21:34.
Postad 28 oktober 2008 - 03:03
Spalding
-
Spalding
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Har köpt denna tv och är rejält nöjd med den. Snygg design, läckra menyer och en grymt bra bild! Har än så länge inget negativt att rapportera. Hittade en testlänk för den som vill läsa mer: http://www.homepoint...c...iew&id=1324
Postad 28 oktober 2008 - 10:06
misc100
-
misc100
-
Användare
-
-
222 inlägg
Jag tror att PG7000 kan vara överprisatt för tillfället i Sverige. Svenska priset är ca 17000kr och på kontinenten så är priset ca 14500kr. Jämför man med en rad andra plasmor har PG7000 störst marginal mellan svenska och kontinentala priser.
Postad 28 oktober 2008 - 10:07
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Hm! Tror inte det då antagligen admin skulle bli helputt över det tilltaget. 
Hehe, största enskilda filstorlek är 50 MB men 14 MP är ju lite onödigt mkt kanske ja...  Men med zoomningen såg det ju mycket bättre ut. Hur ser det ut på den vertikala upplösningsfronten då (horisontella linjer)?
Postad 28 oktober 2008 - 14:41
perri
-
perri
-
Forumräv
-
-
799 inlägg
Hur ser det ut på den vertikala upplösningsfronten då (horisontella linjer)? 
Såhär:
testbild6.jpg 88,78K
0 Antal nerladdningar
Postad 28 oktober 2008 - 18:39
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
LG 50PG7000 Full HD 1080 Plasma HDTV Review http://www.avforums....DTV-Review.html
Postad 28 oktober 2008 - 19:52
robotize
-
robotize
-
Användare
-
-
139 inlägg
LG 50PG7000 Full HD 1080 Plasma HDTV Review
http://www.avforums....DTV-Review.html
Bra recension! Inte fullt så bra svärta men enligt mig och testet en mycket bra bild! Skulle vara kul och se ett test mot pioneer vad gäller SD-material! Har hört att Scalern är bättre än tex. Pioneers. Har själv sett Pioner 6090 brevid LG 60PG7000 och bilden var i princip identisk! 55000 kronor mot 28000 för LG:n. Har en hel del andra fördelar mot tex. Pioneer vilket gör denna tv mycket intressant oavsett sämre testsvärta! Gråskala och färger är ju närmast perfekta trots att svärtan som är något sämre, konstigt!? Nästa LG som kommer framöver skall ju ha absolut svärta, då blir väl LG den vassare, men det kommer nog inte att gillas av Pioneeranhängare ändå tyvärr!
Postad 28 oktober 2008 - 20:19
jonas_tby
-
jonas_tby
-
Lärjunge
-
-
278 inlägg
Bra recension! Inte fullt så bra svärta men enligt mig och testet en mycket bra bild! Skulle vara kul och se ett test mot pioneer vad gäller SD-material! Har hört att Scalern är bättre än tex. Pioneers. Har själv sett Pioner 6090 brevid LG 60PG7000 och bilden var i princip identisk! 55000 kronor mot 28000 för LG:n. Har en hel del andra fördelar mot tex. Pioneer vilket gör denna tv mycket intressant oavsett sämre testsvärta! Gråskala och färger är ju närmast perfekta trots att svärtan som är något sämre, konstigt!? Nästa LG som kommer framöver skall ju ha absolut svärta, då blir väl LG den vassare, men det kommer nog inte att gillas av Pioneeranhängare ändå tyvärr!
Tror du verkligen på det själv att LG har en skärm med absolut svärta!? Kan för mitt liv inte förstå varför man då inte infört den på nya 7000-serien... Joacim på LG:s svar att de väntar med den skärmen pga att 6000 och 7000-serien är så lika köper då inte jag... Var själv inne på LG 60PG7000 men skippade alla planer när jag såg den live på MM (förvisso 50PG7000). Nu sitter jag och väntar på min Pio PDP-LX608D som borde komma imorrn, förvisso inte nyaste Kuro-serien men en riktigt grym tv!
Postad 28 oktober 2008 - 20:35
Unregistered1514
-
Unregistered1514
-
Veteran
-
-
1 554 inlägg
Håller med jonas till 100% .
Hade lg verkligen kunnat utföra absolut svärta så hade den kommit i PG7000 . den är ju inte alls lik pg6000 i ansi kontrasten , bluetooth funktion m.m .
Det är BS för dem utlova och var optimistiska tyvärr.
Kuro har bara konceptet på framgång med den bästa tekniken .
Efter dem är panasonic ikapp med en riktigt bra svärta testad av experter. Dock inte uppnått kuro.
Panasonic är galet långt steg före LG enligt prylportalens egna ord och test samt M3 där dem testade pg6000 som är nästan identiskt med pg7000 (bara 100 ansi mindre) men som lg själva säger: identiska.
M3 rankade den nästan värdelöst. så jag tror inte alls på absolut svärta. inte ens via lgs kommande oled skärmar som dem sägs haka på i racet.
Japanerna RULES !
dock så säger jag inte att lg pg7000 är dålig . Inte alls !
Galet nice också.
men ni framför teven alldeless för prisvärd än den är . panasonic är prisvärda.
lg har lite sämre teknik , därav måste dem sänka priset mer tycker jag.
Ni gör lg större än dem är . så lägg av så slutar alla kuro lovers att förstöra era lg inlägg.
Då får ni njuta av en optimistisk tråd. så säg inte att den klår kuro , inte 8g eller 9g.
var nöjda och säg den klår samsungs te.x
Mvh
Postad 28 oktober 2008 - 21:31
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1 973 inlägg
Här kommer ett citat från en annan del av testet som Enator letade upp till oss.
The LG PG7000 promised to deliver a high end performance and indeed features many of the technologies we always want to see from a consumer TV. The inclusion of ISF ccc is extremely welcome and its video processing is certainly above average with the variety of material we fed it. Colour accuracy once calibrated was also very good and the greyscale tracked accurately across the board. The new features like USB and Bluetooth will please those who want that kind of flexability and the built in speakers perform better than most. Even the DVB tuner manages to offer an above average performance with SD material.
In rounding up all I can say is that the PG7000 promises a lot and almost delivers. What we get is a performance which suffers slightly from small issues that should not exist, and the black levels should be better. However that needs to be balanced against the area of the market LG are targetting with this TV and the fact that you just can't buy a 50 inch plasma from any other manufacturer at this price and performance point. There are better sets out there, which have better black levels, but you won't find them for under £1500.
En iaktagelse angående pajkastning i tråden ,Enator gav oss ett test rakt upp och ner ,inga smile gubbar eller andra hyss som han är duktig på så tummen upp för att du bidrog till ett test jag inte läst!
PG7000 är grymt prisvärd!
Postad 28 oktober 2008 - 22:39
henke007
-
henke007
-
Guru
-
-
5 366 inlägg
Bara att vänta 1 eller 2 generationer tills LG förbättrar svärtan detta får man nog se som en mellan TV om man redan äger en plasma sen ett par år även om det "bara" är HD ready på min Panasonic men detta är trots allt LG:S 1:a Full HD plasma!!
Eller om Panasonic kommer med nån shysst 60 tummare till bra pris framöver!!
Annars är ju LG:n suverän på det mesta verkar det som men i dagsläget så kan Pioneer ta ut det dubbla för svärtan
och Namnet som de tyngsta fördelarna gentemot konkurrenterna!!
Postad 29 oktober 2008 - 11:22
Mats_L
-
Mats_L
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Var det någon mer än jag som deltog i utlottning av en 50" PG7000 på homepoint? Hur som helst, gissa vem som VANN!? Återkommer med mina intryck!
Postad 29 oktober 2008 - 11:24
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Postad 29 oktober 2008 - 11:34
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1 973 inlägg
Postad 29 oktober 2008 - 11:37
Mats_L
-
Mats_L
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Då är den verkligen värt priset 
Hehe, ja nu vill jag inte höra nåt mer om att den inte är prisvärd... Även om jag hade tur så vill jag passa på att poängtera att det här är tv:n jag hade valt även om jag fått betala 17000kr för den.
Postad 29 oktober 2008 - 12:15
ZoomAir
-
ZoomAir
-
Veteran
-
-
2 138 inlägg
Vad säger du om D65 som är närmast perfekt även på LG:n? Hur är det möjligt med sämre svärta?
Varför skulle det inte vara möjligt att nå D65 med sämre svärta?
Postad 29 oktober 2008 - 12:30
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Bra recension!
Japp. För den priskänslige kan det ju vara intressant att veta att det går att hitta deras referens (vilket inte LG blev) för nästan samma pengar som en PG7000 kostar, om man har lite tur.  Eller för att citera den bra recensenten, " ...it is quite possibly the biggest bargain on the high street or online at the moment". Skulle vara kul och se ett test mot pioneer vad gäller SD-material! Har hört att Scalern är bättre än tex. Pioneers.
Inte enl sajten med "bra recension" och HDTVtest iaf. Har själv sett Pioner 6090 brevid LG 60PG7000 och bilden var i princip identisk!
Du har ännu inte förstått varför stormarknadsbutiker är fullständigt värdelösa ställen för att göra jämförelser? Om inte så lär dig det, för din egen skull. Har en hel del andra fördelar mot tex. Pioneer vilket gör denna tv mycket intressant oavsett sämre testsvärta! Gråskala och färger är ju närmast perfekta trots att svärtan som är något sämre, konstigt!?
Efter kalibrering har Pio och LG i det närmaste snarlik färgåtergivning så hur du får "korrektheten" till en fördel för LG är beyond me. Snarare att båda har den fördelen. En sak är iaf säker, den bild som såväl Pio som LG kan uppvisa (och den bild som ligger till grund för bra recensioner) har inget att göra med den bild de visar i en genomsnittlig svensk butik. Kan ju kanske vara bra att veta. men det kommer nog inte att gillas av Pioneeranhängare ändå tyvärr!
Vad Pioneeranhängare säger är fullständigt strunt samma. Som anhängare av att korrekt information förmedlas, på ett forum dit folk går för att lära sig nått, tycker jag det dock är beklagligt att du sprider rakt av felaktig info i var och varannat av dina inlägg. edit: Som anhängare av bra bild så hoppas jag nästa generation LG blir galet bra och att de rättar till de fel PG7000 har samtidigt som priset är aplågt. Om det händer så är man rent ut sagt inte klok om man är emot det. Märkesidioti och att vägra inse fakta är nästan ett lika allvarligt brott som att pga blindhet, orsakad av märkesidioti, medvetet eller ometvetet sprida inkorrekt info.  Så, med de missförstånden utredda är det nog en bra idé att återgå till PG7000.
Redigerat av pacman, 29 oktober 2008 - 13:37.
Postad 29 oktober 2008 - 12:31
mikee
-
mikee
-
Veteran
-
-
1 638 inlägg
Vad säger du om D65 som är närmast perfekt även på LG:n? Hur är det möjligt med sämre svärta?
Det är ju just såna här kommentarer som visar att du inte är påläst!
Postad 29 oktober 2008 - 12:42
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Såhär:
Najs. Såg ju bra mkt bättre ut än de ursprunliga bilderna. SVTs testbild visar bara luma-upplösningen vilket inte säger allt om uppsklaningsprestanda men den ger iaf en vink om hur skalningen presterar och baserat på dina bilder ser det ju rätt bra ut.
Postad 29 oktober 2008 - 13:31
henke007
-
henke007
-
Guru
-
-
5 366 inlägg
Postad 29 oktober 2008 - 14:50
belzebubb
-
belzebubb
-
Veteran
-
-
1 866 inlägg
Japp. För den priskänslige kan det ju vara intressant att veta att det går att hitta deras referens (vilket inte LG blev) för nästan samma pengar som en PG7000 kostar, om man har lite tur. Eller för att citera den bra recensenten, "...it is quite possibly the biggest bargain on the high street or online at the moment".
Vilken är deras referens?
Postad 29 oktober 2008 - 15:08
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Postad 29 oktober 2008 - 16:04
perri
-
perri
-
Forumräv
-
-
799 inlägg
Enligt prisjakt så har PG7000 nått plats 3 i popularitet sen mätningens början i mitten på augusti.
Säger ju en hel del.
Det finns även en liten tendens på ev. prishöjning, troligtvis beroende på kronkursens försvagning. Så det kan vara köpläge nu för er som ännu inte bestämt er. Eller så kan ni ha is i magen och hoppas på kompenserande prissänkningar.
Postad 29 oktober 2008 - 20:18
Unregistereddc33b899
-
Unregistereddc33b899
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Har följt den livliga, lite hätska debatt som uppstått här i tråden med stort nöje de senaste dagarna. Letar själv efter ny TV då jag presis har flyttat hem till gamla Svedala...65" bakprojen fick bo kvar i USA
Handlar själv efter devisen att du får vad du betalar för. Men det betyder ju inte att man ska dra ner skygglapparna och springa ut och köpa den dyraste TV man kan hosta upp pengar till och vara självgod att tro man har bästa TVn i prisklassen. Som många andra här på forumet så gillar jag att jämföra och jaga prestanda/design för att göra ett vettigt köp. När det gäller tv så är det viktigaste tycker jag att man får en bild som man är nöjd med.
Efter Perrie´s summering samt efter att ha läst alla tester jag kunnat komma över hade jag ganska stora förväntningar på PG7000. Så när jag besökte en av Malmö´s TV handlare idag måste jag säga att jag blev lite besviken. LGn stod sida vid sida med en Samsung PS-50A766, PS-50A557, Panasonic TH-50PZ800 samt en Pioneer PDP-LX5090. Alla vara matade med CA digital HD. LGn såg väldigt bra ut, desigen är enligt mig i klass eller bättre än konkurrenterna. Lika så menyerna, lättöverskådliga och snyggt designade. Det jag blev besviken på var svärtan, viste sedan innan att den inte skulle nå upp till Pioneer klass men jag trode nog att den skulle kunna match de andra lite bättre. Stod och mixtrade med inställningarna på LGn en bra stund tillsammans med handlaren men kunde inte komma i närheten av någon av de andra apparaterna. Vi provade att mata dem med en Bluray spelare istället, dock samma resultat. Ska tilläggas att det var normal rumsbelysning. Någon annan som har jämfört dessa??? Jag tycker skillnaden var ganska så stor, 766 var den apparaten som jag kändes att man skulle få mest bild för pengarna. Pion hade bästa bilden, men vet inte om jag tycker den är värd prisskillnaden.
En annan sak som jag lade märke till är att båda Samsungarna fick till en mindre "pixlig" text än det andra med CA Digital. Någon som vet vad detta beror på? Kan det vara så att CA Digital HD kör ut 1080i och Samsung är bättre på att hantera detta???
Hur som helst tycker inte att jag kom så mycket närmare ett köp...får nog spana mera innan mna slå till
/CJTF
Postad 29 oktober 2008 - 20:23
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1 073 inlägg
Det jag blev besviken på var svärtan, Ska tilläggas att det var normal rumsbelysning.
Har lite svårt att förstå att man i normal butiksbelysning ska kunna se sådana skillnader i svärta? Har en PG6000 själv & är inte riktigt nöjd med svärtan men det är i förhållandevis mörklagt rum som jag märker detta. I butiksbelysning så tycker jag ett det mesta ser sunkigt ut...
Postad 29 oktober 2008 - 20:24
robotize
-
robotize
-
Användare
-
-
139 inlägg
Det är ju just såna här kommentarer som visar att du inte är påläst!
Det är väl det här som visar att jag är lärbar och inte som du fastkörd? Varför känns det som jag äger?
Postad 29 oktober 2008 - 20:37
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1 973 inlägg
Har följt den livliga, lite hätska debatt som uppstått här i tråden med stort nöje de senaste dagarna. Letar själv efter ny TV då jag presis har flyttat hem till gamla Svedala...65" bakprojen fick bo kvar i USA
Handlar själv efter devisen att du får vad du betalar för. Men det betyder ju inte att man ska dra ner skygglapparna och springa ut och köpa den dyraste TV man kan hosta upp pengar till och vara självgod att tro man har bästa TVn i prisklassen. Som många andra här på forumet så gillar jag att jämföra och jaga prestanda/design för att göra ett vettigt köp. När det gäller tv så är det viktigaste tycker jag att man får en bild som man är nöjd med.
Efter Perrie´s summering samt efter att ha läst alla tester jag kunnat komma över hade jag ganska stora förväntningar på PG7000. Så när jag besökte en av Malmö´s TV handlare idag måste jag säga att jag blev lite besviken. LGn stod sida vid sida med en Samsung PS-50A766, PS-50A557, Panasonic TH-50PZ800 samt en Pioneer PDP-LX5090. Alla vara matade med CA digital HD. LGn såg väldigt bra ut, desigen är enligt mig i klass eller bättre än konkurrenterna. Lika så menyerna, lättöverskådliga och snyggt designade. Det jag blev besviken på var svärtan, viste sedan innan att den inte skulle nå upp till Pioneer klass men jag trode nog att den skulle kunna match de andra lite bättre. Stod och mixtrade med inställningarna på LGn en bra stund tillsammans med handlaren men kunde inte komma i närheten av någon av de andra apparaterna. Vi provade att mata dem med en Bluray spelare istället, dock samma resultat. Ska tilläggas att det var normal rumsbelysning. Någon annan som har jämfört dessa??? Jag tycker skillnaden var ganska så stor, 766 var den apparaten som jag kändes att man skulle få mest bild för pengarna. Pion hade bästa bilden, men vet inte om jag tycker den är värd prisskillnaden.
En annan sak som jag lade märke till är att båda Samsungarna fick till en mindre "pixlig" text än det andra med CA Digital. Någon som vet vad detta beror på? Kan det vara så att CA Digital HD kör ut 1080i och Samsung är bättre på att hantera detta???
Hur som helst tycker inte att jag kom så mycket närmare ett köp...får nog spana mera innan mna slå till
/CJTF
Det är jobbigt att jämföra i butiker då belysningen kan lysa på ena men inte på andra osv och förstöra svärtan på ena men inte andra. Jag har sett panasonics plasmor vara helt sjukt grådassiga i ladorna och min pg6000 har jag mått dåligt när jag sett den på Mediamarkt då de sätter skärpan på max och kontrasten på max . Men man vet ju att pannas plasmor har bra svärta och min 6000 har inte så dålig bild (pixlig) ens med slitet Vhs-band(har testat 1 gång) Ett par tips till nästa gång du testar en pg7000 ställ ner skärpan till 30, brusreducering av och filmläget på.
Redigerat av Unregistered1df9a6f7, 29 oktober 2008 - 20:44.
Postad 29 oktober 2008 - 21:41
Unregistereddc33b899
-
Unregistereddc33b899
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Har lite svårt att förstå att man i normal butiksbelysning ska kunna se sådana skillnader i svärta? Har en PG6000 själv & är inte riktigt nöjd med svärtan men det är i förhållandevis mörklagt rum som jag märker detta. I butiksbelysning så tycker jag ett det mesta ser sunkigt ut...
Med normal rumsbelysning så menar jag att det var i ett testrum gjort för att vara likt hemmaförhållande och inte hos ON-OFF/SIBA med uppställning under en massa lysrör...dock så var det inte nedsläckt...utan lite "lagom" cosy  Har allt som oftast inte helt nedsläckt när jag ser på TV/film. TIX: Jag hade PG7000 i filmläge, skärpa 40, testade alla kombinationer med av brusreduseringen...fick ändå inte till det. Ska se om jag kan hitta den i någon annan butik alt. åka tillbax och mixtra ännu mera. /CJTF
Postad 29 oktober 2008 - 21:54
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1 973 inlägg
TIX: Jag hade PG7000 i filmläge, skärpa 40, testade alla kombinationer med av brusreduseringen...fick ändå inte till det. Ska se om jag kan hitta den i någon annan butik alt. åka tillbax och mixtra ännu mera.
/CJTF
Ja då har du gjort de "rätta" från början låter det som med testrum och inställningar som är mer normala.
Postad 30 oktober 2008 - 07:30
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
/CJTF
I ett ljust rum (beroende på hur ljust det är, förstås) är det snarare tv:ns förmåga att undertrycka omgivningsljus man bedömmer när man tittar på "svärtan", inte tv:ns förmåga att visa så absolut låg (mörkast möjliga) svartnivå som möjligt. Inte för att det förstnämda är helt oviktigt men det är bra att veta skillnaderna. I det här fallet så gav det ju en hint i rätt riktning ändå då LG:n har en förhållandevis hög absolut svartnivå. Vet inte vilken butik du var i men i de flesta butiker är det hopplöst att jämföra bildprestanda i huvudtaget. Vad man bedömmer är mkt mer olika inställningar snarare än faktisk prestanda.
Postad 30 oktober 2008 - 21:34
Scope
-
Scope
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Jag har nu haft LG PG7000 i en vecka och är fruktansvärt besviken.
Katastrofalt dålig svärta, urusel kontrast. Iomed att svärtan är så inni****s usel måste man öka brightness för att kunna se de mörka nyanserna överhuvudtaget, och då blir dessa grå sörja.
Där det ska vara vitt blir det ljusgrått och där det ska vara svart blir det mörkgrått.
Finns ingen ljusstyrka ö.h.t. Det som plasma ska vara bättre på än LCD är ju svärta, och denna plasma klarar inte ens det. Istället har en bra LCD bättre svärta och otroligt mycket bättre ljusstyrka (vitt blir verkligen vitt).
Hade lämnat tillbaka skiten direkt ifall jag inte hade köpt den via nätet, då är det inte värt att betala fraktpengarna, för jag antar att man inte får mycket bättre svärta i tex en Samsung 7-serie eller 6-serie.
Eller givetvis får du bättre svärta men fortfarande oduglig.
Jag kan råda er ALLA som ens tar med svärta i diskussionen kring ifall ni ska köpa eller inte att bara slänga era köp-tankar i soporna. För denna tv har inte en tillstymmelse av svärta.
Postad 30 oktober 2008 - 21:58
Unregistered1514
-
Unregistered1514
-
Veteran
-
-
1 554 inlägg
vad hjälper dve och blu-ray formatet när Teven står för den mesta procentandelen som avgör svärtan?
byt tvn o offra frakten på typ 500-1000 kr o köp en panasonic eller pioneer. dirr =D
Postad 30 oktober 2008 - 22:34
Scope
-
Scope
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Det jag ville ha var en 50" tums plasma med bra svärta, kunde lika gärna varit 720p upplösning på den, det absolut viktigaste var storleken (för den kommer vara 4 meter ifrån) och svärtan, för jag stör mej som faaan på dålig svärta och kontrast, det är det absolut viktigaste. Jag skulle tillomed ta judder mot bättre svärta.
Men jag blev lurad av allt skit som skrevs om LG med oändlig svärta, sedan läste jag på något annat forum där någon ###### tomte hade jämfört den med en pioneer och blivit helt lyrisk. Snacka om halvblind.
Tyvärr kunde jag inte kolla på apparaterna i någon butik eftersom de inte kommit ut i butikerna än.
Så jag chansade!
Nu har jag slängt iväg ett mail till butiken där jag handla och bett om att få byta den mot en Samsung PS-766...
Kommer kosta 2k mer + frakt då, men det kanske är värt det.
Men jag är väldigt skeptisk till att 766'an kommer störa mej mycket mindre, får hoppas på det.
Postad 31 oktober 2008 - 01:16
Spalding
-
Spalding
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Jag har nu haft LG PG7000 i en vecka och är fruktansvärt besviken. Katastrofalt dålig svärta, urusel kontrast. Iomed att svärtan är så inni****s usel måste man öka brightness för att kunna se de mörka nyanserna överhuvudtaget, och då blir dessa grå sörja.
Där det ska vara vitt blir det ljusgrått och där det ska vara svart blir det mörkgrått. Finns ingen ljusstyrka ö.h.t. Det som plasma ska vara bättre på än LCD är ju svärta, och denna plasma klarar inte ens det. Istället har en bra LCD bättre svärta och otroligt mycket bättre ljusstyrka (vitt blir verkligen vitt).
Hade lämnat tillbaka skiten direkt ifall jag inte hade köpt den via nätet, då är det inte värt att betala fraktpengarna, för jag antar att man inte får mycket bättre svärta i tex en Samsung 7-serie eller 6-serie. Eller givetvis får du bättre svärta men fortfarande oduglig.
Jag kan råda er ALLA som ens tar med svärta i diskussionen kring ifall ni ska köpa eller inte att bara slänga era köp-tankar i soporna. För denna tv har inte en tillstymmelse av svärta.
[b]Jag äger denna tv, för övrigt min 3:e plasma och kan bara säga att jag är mycket nöjd, klart vassare än LG6000 och Panasonic Viera TH-50PZ80 som jag jämförde med innan. Jag vet inte om du driver med oss andra lr så har du inte ägt någon för det stämmer definitvt inte. Hela ditt inlägg känns inte ett skit seriöst!
Postad 31 oktober 2008 - 01:33
perri
-
perri
-
Forumräv
-
-
799 inlägg
Jag har nu haft LG PG7000 i en vecka och är fruktansvärt besviken. Katastrofalt dålig svärta, urusel kontrast. Iomed att svärtan är så inni****s usel måste man öka brightness för att kunna se de mörka nyanserna överhuvudtaget, och då blir dessa grå sörja.
Där det ska vara vitt blir det ljusgrått och där det ska vara svart blir det mörkgrått. Finns ingen ljusstyrka ö.h.t. Det som plasma ska vara bättre på än LCD är ju svärta, och denna plasma klarar inte ens det. Istället har en bra LCD bättre svärta och otroligt mycket bättre ljusstyrka (vitt blir verkligen vitt).
Hade lämnat tillbaka skiten direkt ifall jag inte hade köpt den via nätet, då är det inte värt att betala fraktpengarna, för jag antar att man inte får mycket bättre svärta i tex en Samsung 7-serie eller 6-serie. Eller givetvis får du bättre svärta men fortfarande oduglig.
Så som du beskriver det måste du ju ha något fel på den, speciellt som du jämför den med en LCD:s svärta. Får du inte en motsvarande bild som den testbild som jag lade upp här tidigare, ja då har du definitivt något fel på skärmen. För har du sett någon som har gjort en liknande beskrivning som din någonstans på nätet tro? Såvida du nu inte är här för att provocera och kör med dubbelnick...
Redigerat av perri, 31 oktober 2008 - 01:42.
Postad 31 oktober 2008 - 06:57
mindweaver
-
mindweaver
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Jag vill bara flika in att jag fick min 50PG7000 igår och vad jag sett hittills så är jag sjukt nöjd. Har bara testat att spela 360, kolla DVD via 360n då den skalar upp riktigt bra och comhems digitaltv.
Allt ser riktigt nice ut. Och det innan jag börjat pilla ordentligt i bildinställningarna. Bara justerade lite på HDMI där jag har 360n, drog ner det röda, ordnade med kontrast osv.
Få testa sovrums HTPCn på den senare, då jag inte ordnat någon till vardagsummet än så man får se lite 1080 alt 720 rips.
Men ja, grymt nöjd so far. Ni som ska köpa behöver inte bli rädda för all flaming och smutskastning som pågår i den här tråden.
EDIT: Glömde ju skriva hur sjukt vacker den är!
Redigerat av mindweaver, 31 oktober 2008 - 07:08.
Postad 31 oktober 2008 - 09:35
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Så du menar att bara för att Enator har svarat Scope så är det automatiskt han som är Scope? Vi alla vet att Enator är en flitig skribent och att han spenderar en hel del tid på forumet.
Korkat av dig att dra dessa hastiga slutsatser. Tycker du tex. att Scope och Enator har några likheter i sin skrivteknik kanske?
Jag tycker du måste våda ditt svenska bättre än så. Att ifråga sätta andras omdöme har du rätt i men att komma med sådana påstående gör inte saken bättre. Om du följer mina inlägg här kanske märker du trots att jag har en Pio men du kan inte hitta någon annan här i forumet som är så kritiskt mot Pio pga deras agerande.
Postad 31 oktober 2008 - 10:53
misc100
-
misc100
-
Användare
-
-
222 inlägg
Vad tycker ni 50PG7000 eller Pana 50PX8? Varför?
Postad 31 oktober 2008 - 11:23
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1 973 inlägg
Vad tycker ni 50PG7000 eller Pana 50PX8? Varför?
Px8 an fördel är priset och möjligtvis mindre gosting iaf historiskt sett än LG, även varumärket är starkare. PG7000 fördel allt annat. Innan sommaren så frågade en polare vilken tv han skulle köpa med pristak på 13k och 50" den bästa som fanns då var PX8 så han köpte den och på 5 månader har den varit på service 2 ggr(tappar kanaler) och ska in den tredje nu pga att hdmi ingångarna slutat fungera helt...enligt mig har panasonic bättre rykte än de förtjänar på deras budget tv-s i PX serien.
Postad 31 oktober 2008 - 11:29
Unregistered25afe1a3
-
Unregistered25afe1a3
-
Veteran
-
-
1 919 inlägg
Att Enator hänger i denna tråd beror på att MPEG4 boxen som sitter i Pioneers G9 H modellen inte fungerar för den svenska marknaden och Pioneer bryr sig inte om det ( tyvärr ). Det måste vara årets miss att köpa H modellen och Pioneer bara garantera att "gratis" kanalerna ska fungera, vilka HD kanaler är gratis  ? Ifall ni undrar så fortsätt läsa här Pioneer G9, tekniska frågor. Snälla försök att diskutera enbart LG i denna tråd och fortsätt med övriga ( sandlåde ) diskussioner i en annan tråd, tack.
Postad 31 oktober 2008 - 13:36
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
LG verkar helt klart tuffa på med plasma-tekniken. Suveränt. http://www.avsforum....p;postcount=133Deras tekniska framtid verkar påminna det som Pioneer+Hitachi+Panasonic tillsammans (folk verkar missa den biten) tagit fram för framtida plasma-teknik, vilken låter mycket lovande. Kanon, kan bli en, för konsumenten, lönsam Japan vs Korea fajt det här.
Redigerat av pacman, 31 oktober 2008 - 13:40.
Postad 31 oktober 2008 - 14:01
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
LG verkar helt klart tuffa på med plasma-tekniken. Suveränt.  http://www.avsforum....p;postcount=133
Deras tekniska framtid verkar påminna det som Pioneer+Hitachi+Panasonic tillsammans (folk verkar missa den biten) tagit fram för framtida plasma-teknik, vilken låter mycket lovande. Kanon, kan bli en, för konsumenten, lönsam Japan vs Korea fajt det här. 
BEP = Black Level Enhanched Phosphor, hehehe... skulle nog gissa att det är extra elektronkällor inbakat á la Japan. Sen kan man ju ifrågasätta siffrorna, då deras 1 000 000:1 för 2008 visade sig bli cirkus 2 000:1  ...men jag håller med, det är en ljus och mörk framtid för plasma TV och då menar jag mörk på det mest positiva sätt.
Postad 31 oktober 2008 - 14:18
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Sen kan man ju ifrågasätta siffrorna, då deras 1 000 000:1 för 2008 visade sig bli cirkus 2 000:1 
PG7000 blev ju inte riktigt den tv som Jocke (heter han så?) på LG först fått info om. Det kanske först peka mot att den skulle innehålla "2.0"-teknik men att det sedan blev "1.5"-teknik, typ (se graferna). edit: Den andra koreanen sitter inte still heller.
Redigerat av pacman, 31 oktober 2008 - 14:32.
Postad 31 oktober 2008 - 14:39
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Visst är det wounderbaum! May you live in interesting times och gillar man A/V har det nog aldrig varit mer intressant än potentialen som nu börjar flöda fram.
PS Tänkt om Joe Kane helt börjar få grepp om Samsungs ingenjörers visioner... mums.  DS
Redigerat av Wolfy, 31 oktober 2008 - 14:40.
Postad 31 oktober 2008 - 16:04
Centre
-
Centre
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Problemet med er som äger denna tv är att ni vill bara vifta minsta kritik som att personer är en Enator. Utgå från att han inte ser vad ni ser och försök hjälpa honom/henne. Ni kan börja med att get era inställningar till den personen kanske den skulle vara större hjälp än att anklaga personen för att sprida skit.
Om det hade varit seriöst, ja. Men den som skrivit detta äger säkert en gammal 28" tjock-tv, och är mest avundsjuk på andra som kan köpa en riktig tv. Enators inlägg är tröttsamma, ja, men det var nog inte han som pekades ut... Känner mig mer och mer bekväm med min kommande PG7000. Förvånande bra tv till bra pris för oss dödliga ;-) Som ett tillägg till Pio vs LG-diskussionen kan jag tillägga att jag på ena väggen har en LG 42PX12x, inköpt 05 för 25 000. Vid samma tillfälle kostade motsvarande Pio drygt 40 000. Kan väl säga som så att jag aldrig ångrat mitt val.
Postad 31 oktober 2008 - 23:03
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1 973 inlägg
LG verkar helt klart tuffa på med plasma-tekniken. Suveränt.  http://www.avsforum....p;postcount=133
Deras tekniska framtid verkar påminna det som Pioneer+Hitachi+Panasonic tillsammans (folk verkar missa den biten) tagit fram för framtida plasma-teknik, vilken låter mycket lovande. Kanon, kan bli en, för konsumenten, lönsam Japan vs Korea fajt det här. 
Det här låter intressant, kan du utveckla länken och översätta den från grekiska till svenska ?Vad man kan se är en kurva som går starkt uppåt (ljusstyrka) och en som går neråt (strömförbrukning) men vad betyder det för bilden och den efterlängtade svärtan?
Postad 01 november 2008 - 00:32
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Det här låter intressant, kan du utveckla länken och översätta den från grekiska till svenska ?Vad man kan se är en kurva som går starkt uppåt (ljusstyrka) och en som går neråt (strömförbrukning) men vad betyder det för bilden och den efterlängtade svärtan?
Vad kurvorna högre ljusstyrka och lägre strömförbrukning indikerar är effektivare paneler, vilket brukar anges som lumen/Watt, dvs hur mycket ljusstyrka man kan erhålla från panelen per effektenhet. Mer effektiva paneler har betydelse för allt det som gör en plasma TV: Högre panelupplösning (mycket högre än 1920x1080), alternativt mindre paneler med 1920x1080 upplösning. Högre ljusstyrka per Watt medför bättre hantering av rörelser då tidsperioden som bilden ligger uppe på panelen kan förkortas, dvs mindre av en sample-and-hold effekt. Högre effektivitet är en förutsättning för absolut svärta, dvs att cellerna helt kan släckas och inte kräver en grundladdning för att vara snabba nog. Den högre ljusstyrkan och lägre strömförbrukningen medför också att kontrasten bibehålls oavsett scenmaterial så man får vinst både vad gäller svärta och mörka scener samt ljusstyrka i ljusa scener så kontrasten i bilden kommer att öka avsevärt. Vidare medför det lägre strömförbrukning, kompaktare design, lättare TV-apparater, mm. Så, om all potential infrias kommer plasma att framöver bli en extremt kompetent bildvisare och fortsätter tillverkare inse vikten av att också tillgodose inställningsmöjligheter med dessa apparater så kan det i det närmaste bli en perfekt bildvisare, men det händer knappast över natt. Man ska också tänka på att tillverkare sällan vill ge sina kunder den perfekta produkten utan vill såklart sälja nya modeller varje år, så det kommer nog alltid att finnas utrymme till förbättringar.
Postad 01 november 2008 - 08:24
robotize
-
robotize
-
Användare
-
-
139 inlägg
Det går inte annat än att rekommendera LG:s nya lyx-plasma. Det är en grym panel i tv:n, utseendet är helt klart till dess fördel och funktionerna behöver den långt ifrån skämmas för. Ett prisvärt muskelpaket för alla filmälskare!
Skulle vilja ha lite info från Er som verkligen har köpt LG PG7000 och höra vad Ni tycker nu efter en tid? Även lite bilder vore kul!
Postad 01 november 2008 - 10:35
mindweaver
-
mindweaver
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Det går inte annat än att rekommendera LG:s nya lyx-plasma. Det är en grym panel i tv:n, utseendet är helt klart till dess fördel och funktionerna behöver den långt ifrån skämmas för. Ett prisvärt muskelpaket för alla filmälskare!
Skulle vilja ha lite info från Er som verkligen har köpt LG PG7000 och höra vad Ni tycker nu efter en tid? Även lite bilder vore kul!
Har inte hunnit testa min tillräckligt än, men första intrycket var magiskt. Kommer att lägga upp bilder inom kort.
Postad 01 november 2008 - 14:46
mindweaver
-
mindweaver
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Nu ligger det lite bilder på TVn i mitt galleri.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Vy från dörr med ny soffa
DPC
2025-05-07 10:19:58
-
Rad 1 och 2
DPC
2025-05-07 10:17:56
-
Soffa till salongens andra rad
DPC
2025-05-07 10:03:29
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|