* Officiell Tråd - Marantz SR5003/6003 *
477 svar till detta ämne
Postad 28 February 2009 - 15:34
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Question 
Jag kör med 2st Audio Pro Blue Diamond V2 till min SR6003a och satt nyss och öppnade manualen for the first time *we!*
fan vad snygg den är 
Som ni vet är det ett inbyggt slutsteg på mina diamanter och jag köpte 2st Supra Sublink 1RCA till 1RCA 2m till dom som ska anslutas till 6003an. Efter en titt på bilden ut av anslutningsuttagen och förklaringar till dom i manualen så fanns där 1 kopplingsuttag till SW och inte 2st som jag så måste ha. Jag fick med 2st skit SW kablar och en ihopkopplings Y-kabel till dom båda. Är jag tvungen att köra denna Y kabel som följde med för att för att få det rätt kopplat (känns inte så kul att koppla 2st supra till en noname crap kabel med anslutning för dom både supra kablarna som asnlutning till 2st 10 basar...)
eller har jag fel ? hope to god i'm not...
//VH Cel
Jag har själv både ett par Blue Diamond och en SR6003. Det enda du behöver för att koppla in dina subar är en valfri 1RCA->1RCA fråna höger o vänster sub som sedan kopplas via en valfri Y-koppling som tar 2 st RCA i ena änden och som mynnar ut i 1 RCA i andra som sen kopplas in på subutgången på din Marantz, dvs en RCA Y-splitter. Vilka märken osv du väljer är ju upp till dig och vad du vill betala. Själv tror jag inte du nånsin kommer höra skillnad på en Supra y-koppling eller den som följde med dina högtalare. Men det är ju jag det
Redigerat av masse70, 28 February 2009 - 15:35.
Postad 28 February 2009 - 18:31
Unregistered70c626f4
-
Unregistered70c626f4
-
Beroende
-
-
1117 inlägg
Jag har själv både ett par Blue Diamond och en SR6003. Det enda du behöver för att koppla in dina subar är en valfri 1RCA->1RCA fråna höger o vänster sub som sedan kopplas via en valfri Y-koppling som tar 2 st RCA i ena änden och som mynnar ut i 1 RCA i andra som sen kopplas in på subutgången på din Marantz, dvs en RCA Y-splitter.
Vilka märken osv du väljer är ju upp till dig och vad du vill betala. Själv tror jag inte du nånsin kommer höra skillnad på en Supra y-koppling eller den som följde med dina högtalare. Men det är ju jag det 
C R A P.. Ska vi ta reda på  kommer inte köpa en ny nu bara för det, men senare ska jag testa för nyfikenheten just bara för att det är skillnad på 1 kontakt till anslutning på 6003an och 1kontakt till 2st- till 1st anslutning. Borde vara mindre förlust utan y koppling. Tack! för svaret! //Vh Cel
Postad 28 February 2009 - 19:48
mafghan
-
mafghan
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
Snabb fråga, är inte hemma nu men testade ta upp marantzen en snabbis ur förpackningen (6003).
Kopplade HDMI till tvn, men fick inge ljud den vägen så jag kopplade en vid/röd från tvns audio out till stärkaren. Får ljud men kan inte höja/sänka på fjärren... skumt...
Kan inte heller stänga av på fjärren :S vad gör jag för fel?
Postad 28 February 2009 - 22:50
mafghan
-
mafghan
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
Snabb fråga, är inte hemma nu men testade ta upp marantzen en snabbis ur förpackningen (6003).
Kopplade HDMI till tvn, men fick inge ljud den vägen så jag kopplade en vid/röd från tvns audio out till stärkaren. Får ljud men kan inte höja/sänka på fjärren... skumt...
Kan inte heller stänga av på fjärren :S vad gör jag för fel?
Hade inte tryckt på AMP.... varför man nu ska behöva göra det :S Men nu är det löst.
Postad 28 February 2009 - 23:35
Unregistered9d8a0d93
-
Unregistered9d8a0d93
-
Mästare
-
-
2585 inlägg
Jag har själv både ett par Blue Diamond och en SR6003. Det enda du behöver för att koppla in dina subar är en valfri 1RCA->1RCA fråna höger o vänster sub som sedan kopplas via en valfri Y-koppling som tar 2 st RCA i ena änden och som mynnar ut i 1 RCA i andra som sen kopplas in på subutgången på din Marantz, dvs en RCA Y-splitter.
Vilka märken osv du väljer är ju upp till dig och vad du vill betala. Själv tror jag inte du nånsin kommer höra skillnad på en Supra y-koppling eller den som följde med dina högtalare. Men det är ju jag det 
Håller med dig och tror inte heller att han hör någe skillnad .
Postad 02 March 2009 - 21:52
Unregistered70c626f4
-
Unregistered70c626f4
-
Beroende
-
-
1117 inlägg
Är inte riktigt säker på var ska ska koppla mina golvare. Har 2st golvare fram en center i mitt och 2st bak surround. Surround bak och Center var inget svårt men Golvarna fram, var ska dom kopplas. Vi har FRONT A och FRONT B båda på FRONT A eller båda på FRONT B eller en på A och en på B ? //Cel
Postad 03 March 2009 - 09:56
DennisA
-
DennisA
-
Forumräv
-
-
789 inlägg
Spelar ingen roll om du har dom i FRONT A eller B men du skall inte ha i båda. Koppla golvarna i FRONT A, vilket man/jag brukar göra.
Postad 03 March 2009 - 10:25
Unregistered70c626f4
-
Unregistered70c626f4
-
Beroende
-
-
1117 inlägg
Spelar ingen roll om du har dom i FRONT A eller B men du skall inte ha i båda. Koppla golvarna i FRONT A, vilket man/jag brukar göra.
Det var vad jag kom fram till och kopplade dom på A. Tack så mycket för svaret.
Postad 03 March 2009 - 10:51
mafghan
-
mafghan
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
inte för att jag vet riktigt vad flac är eller så men låt oss säga att jag har lite flac-låtar.
Kan jag då ladda över dessa till mitt usbminne och spela upp direkt i förstärkaren? Via usbuttaget?
Tack på förhand!
Postad 03 March 2009 - 12:02
Unregistered70c626f4
-
Unregistered70c626f4
-
Beroende
-
-
1117 inlägg
inte för att jag vet riktigt vad flac är eller så men låt oss säga att jag har lite flac-låtar. Kan jag då ladda över dessa till mitt usbminne och spela upp direkt i förstärkaren? Via usbuttaget?
Tack på förhand!
FLAC står för Free Lossless Audio Codec Och är alltså musik som är rippad i 100% okomprimerat format. Tyvärr har inte 6003an support för att spela upp FLAC filer. Varsegod! //Cel
Postad 03 March 2009 - 20:22
mafghan
-
mafghan
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
Postad 04 March 2009 - 17:05
KeeKe
-
KeeKe
-
Användare
-
-
180 inlägg
jag vet fel tråd, men samma serie.. Jag funderar på Marantz SR4003! Har den bild och ljud via HDMI ? Ska köra ps3 -> förstärkare -> TVKommer jag få HD-ljud? truHD & DTS-HD Väljer mellan onkyo SR606 och Marantz SR4003
Postad 05 March 2009 - 21:03
SH[]RTY
-
SH[]RTY
-
Lärjunge
-
-
307 inlägg
tja!
kan nån svara på mitt problem?
jag har kopplat ps3:an med en audioquest hdmi3 till marantz 6003:an och sen från marantzen till projjen en 15m hdmi kabel. men jag får ingen bild, projjen bara söker hela tiden, och i bland kommer bilden...men om jag då gör nått typ startar en film och sen slår av den så tappar den signalen? detta fenomen uppstår inte om jag kopplar 15meters hdmi kabeln direkt till ps3:an då funkar det klockrent? ger recivern ut för dålig signal styrka? eller vad är det frågan om? eller är kabeln för lång för recivern, jag klarar mig lätt med en 12meters om nån har provat med en sån och vet att det funkar? jag märkte nyss en till grej oxå när projjen sökte efter ps3:an så tryckte jag på osd menyn på recivern så kommer den upp? det tog visserligen kanske 1minut men.
kan nån svara på detta?
mvh // shorty
Postad 08 March 2009 - 13:40
KeeKe
-
KeeKe
-
Användare
-
-
180 inlägg
Får man väl anmäla sig till klubben har inskaffat en marantz sr5003
Postad 09 March 2009 - 09:46
Unregistered958
-
Unregistered958
-
Forumräv
-
-
582 inlägg
Fick en SR-6003 förra veckan och håller som bäst på att spela in den. Igår provade jag att köra DTS WAV från min Soundbridge via optisk anslutning till SR-6003. Men signalen vill inte låsa på DTS utan blinkar fram och tillbaka mellan PCM och DTS.
Den Denon AVR-2808 som var inkopplad förut tog emot signalen utan problem så det ser inte så bra ut.
Provade att köra i Pure och då låste signalen men inget ljud...
DTS från DVD funkar utmärkt via HDMI-ingången.
Postad 09 March 2009 - 18:48
hugg
-
hugg
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
jag vet fel tråd, men samma serie.. Jag funderar på Marantz SR4003!
Har den bild och ljud via HDMI ?
Ska köra ps3 -> förstärkare -> TV
Kommer jag få HD-ljud? truHD & DTS-HD
Väljer mellan onkyo SR606 och Marantz SR4003
Hej. Enligt Marantz hemsida så stödjer 4003 Multich PCM så svaret är ja. "7.1 Multi-channel PCM decoding for High Definition (HD) Audio from Blu-ray Disc™ including lossless converted DTS-HD or Dolby True HD" Du låter PS3an koda av ljudet och skicka som PCM, det kommer stå MultiCH eller liknande i displayen. 4003 saknar egna dekoders för DTS HD och Dolby True HD, men det har PS3an så resultatet blir exakt lika bra. Kör Marantz 5003 själv och är supernöjd! Slå till på 4003an!
Postad 18 March 2009 - 23:38
Unregistered958
-
Unregistered958
-
Forumräv
-
-
582 inlägg
Har nu haft SR-6003 nästan två veckor och här är de saker jag vill påpeka:
1. Audyssey klarar inte av att ställa in rätt avstånd/nivå för subwoofer.
2. Kanalnivåer går inte att ställa in per källa utan är globala. Däremot går det att ställa in olika surroundlägen med olika kanalnivåer.
3. EQ inställningen är global och ändras inte med vald källa. Du måste själv välja EQ varje gång du byter källa annars är det den senast valda som används.
4. DTS från en Soundbridge via toslink eller spdif funkar inte. Den låser inte på signalen helt enkelt.
5. DMP funktionen är underutvecklad och spelare inte heller den DTS-WAV.
6. Ljudfältet är inte så brett man skulle önska. Men detaljerat genom hela registret.
7. Fjärrkontrollen och IR-mottagaren har extremt dålig räckvidd.
8. Fjärrkontrollens layout är bedrövlig.
9. Plastiga knappar och rattar med obestämda lägen.
10. Den blir ganska varm ovanför transformatorn.
11. Något kantig återgivning i diskanten.
12. HDMI in till HDMI ut sker inte helt utan skavanker.
Många negativa egenskaper. Det positiva är att den låter bra i läget stereo och EQ-off. Menyerna är väldigt lätta att förstå och tydliga även om lite trista. Den ser snygg ut fastän plasten framför displayen känns billig. Displayen kunde även haft en bättre layout med mer info och tydligare.
Postad 19 March 2009 - 16:57
Janne.G
-
Janne.G
-
Forumräv
-
-
735 inlägg
Håller med om att IR-mottageren fungerar dåligt. Har svårt att få receivern att fungera med min Harmony One. Ibland tar receivern emot signalen från fjärren och ibland inte. Min förra Yamaha hade inga problem med det. Har även svårt att få min IR-bender att funka med Marantzen.
Ytterligare en sak som är dålig är att HDMI-växeln inte fungerar i stand-by. Har digitalboxen kopplad genom Marantzen och tvingas ha receivern påslagen när jag tittar på tv.
Dubbla HDMI-ut är helt fantastiskt bra om man har såväl tv som projektor men det är inte alltid man automatiskt får ut signal till rätt bildvisare.
Postad 25 March 2009 - 10:05
Unregistered70c626f4
-
Unregistered70c626f4
-
Beroende
-
-
1117 inlägg
Spelade lite musik i form ut av mp3 format igår på tvixen som är ansluten till 6003an via HDMI. Fungerar utmärkt!
dock ville jag höja bastrycket lite grann för det lät lite tunt och gjorde som det står i manualen. Välj AMP och tryck på knappen längst ner +/- bass för att öka basen. Dock hände inte ett skit mer än att fronten/displayn på 6003an blinkade till att den registrerade att jag tryckt på knappen på fjärrkontrollen men inget händer.
what am i doing wrong?
Postad 25 March 2009 - 22:39
Unregistered27002fb2
-
Unregistered27002fb2
-
Användare
-
-
135 inlägg
Tja...
Tror att det beror på att du har EQ:n påslagen. På knapp 6 har du EQ, om du trycker på den så avaktiveras EQ:n och du kan ställa bass och treble....
Hoppas det löser sig...
//Wibbe
Postad 26 March 2009 - 07:58
Unregistered70c626f4
-
Unregistered70c626f4
-
Beroende
-
-
1117 inlägg
Tja...
Tror att det beror på att du har EQ:n påslagen. På knapp 6 har du EQ, om du trycker på den så avaktiveras EQ:n och du kan ställa bass och treble....
Hoppas det löser sig...
//Wibbe
Aaa okey får prova när jag kommer hem. Tack //Cel
Postad 30 March 2009 - 08:43
Unregisteredb5b31914
-
Unregisteredb5b31914
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Tjena.
1. Få fan inte min sub o lira i stereo läge. Kör PCM från PS3a via HDMI. Har ställt in Both i Bass Mix. Men i bruksen står de att man ska välja Yes för sub under avspelning i stereo. Var gör man de? Räcker de inte med Sub:Yes i Speaker Size menyn?
2. Finns de nån inst. som ger ljud i Surr Back hög. när man kör 5.1 ljud? Har bara sett en film med 7.1 än så länge o de va Hellboy 2 på blue-ray.
Mvh Me
Postad 30 March 2009 - 13:16
Unregistered958
-
Unregistered958
-
Forumräv
-
-
582 inlägg
Har en Harmony One men antar att principen är den samma 
Jag har alltid förstärkaren ställd på HDMI utgång 1 (LCDn) och när jag ska koppla på projektorn så skickar jag en "HDMI out switch" kommando vid start för att den ska ställa sig på 2 utgången. När jag sen stänger ner enheterna så skickar jag ett "HDMI out switch" kommando för att ställa den tillbaka till utgång 1. På så sätt har jag alltid koll på vilken utgång jag är på.
Sen finns ju alltid möjligheten att ställa förstärkaren på auto läge och då bör man ju slippa tänka på detta alls. För den ska ju då känna av vilken utgång som är "på".
Det finns diskreta kommandon på Marantz hemsida med koder för HDMI1 resp HDMI2.
Postad 30 March 2009 - 13:29
samwel
-
samwel
-
Användare
-
-
166 inlägg
Det finns diskreta kommandon på Marantz hemsida med koder för HDMI1 resp HDMI2.
Jo men problemet är att Harmony One inte är programerbar med koder. Den kan endast "spela in" fjärrkontroller. Eftersom original fjärren inte sänder diskreta kommandon och Logitech inte har dessa inlagda i systemet så får man göra det bästa av situationen. :-) Iaf tills någon lägger in dom.
Postad 30 March 2009 - 19:41
ILCapitano
-
ILCapitano
-
Lärjunge
-
-
448 inlägg
Tjena.
1. Få fan inte min sub o lira i stereo läge. Kör PCM från PS3a via HDMI. Har ställt in Both i Bass Mix. Men i bruksen står de att man ska välja Yes för sub under avspelning i stereo. Var gör man de? Räcker de inte med Sub:Yes i Speaker Size menyn?
2. Finns de nån inst. som ger ljud i Surr Back hög. när man kör 5.1 ljud? Har bara sett en film med 7.1 än så länge o de va Hellboy 2 på blue-ray.
Mvh Me
1. tror du skall ställa in fronthögtalarna som small.
Postad 31 March 2009 - 08:20
Unregisteredb5b31914
-
Unregisteredb5b31914
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Tjena.
Mvh Me
Hej. Prob me suben löste sig  . Felet va inte i recivern, utan i PS3an. Va "bara" o ändra vilka ljudformat PS3an skulle köra ut via HDMI kabeln. Mvh ME
Postad 31 March 2009 - 10:46
Unregistered958
-
Unregistered958
-
Forumräv
-
-
582 inlägg
Jo men problemet är att Harmony One inte är programerbar med koder. Den kan endast "spela in" fjärrkontroller. Eftersom original fjärren inte sänder diskreta kommandon och Logitech inte har dessa inlagda i systemet så får man göra det bästa av situationen. :-)
Iaf tills någon lägger in dom.
Känner du någon med en Philips Pronto så be att koderna läggs in den vägen så kan du lära via nos-nos metoden. Jag har alla koder i min XCF om du kan låna en Pronto 9400.
Postad 02 April 2009 - 09:20
billabong1
-
billabong1
-
Rookie
-
1 inlägg
ok här kanske kommer en dum fråga .
nån som vet hur jag får min xbox360 och ps3 att fungera både på lcd och proj??
jag har en marantz sr5003. den har jag kopplat med hdmi till projektorn.sen är boxen kopplad till förstärkaren med röd,grön och blå.sen är min ps3 kopplad med hdmi till förstärkaren.
hur kan jag göra för att kunna spela både på lcd och projektorn?
tänkte att om jag tog en s-video kabel och drog från monitor ut på förstärkaren så skulle det funka. men icke.
och jag vill inte spela på båda samtidigt. så det är inte det som är problemet.
tacksam för svar..
Postad 02 April 2009 - 11:58
Pubne
-
Pubne
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Håller för nuvarande på att demokör en 6003 tillsammans med mina Canton Ergo 611Dc.
Har än sålänge enbart haft möjlighet att testköra ljudet.
Körde först en tung metal cd från min xbox360, och vad förfärligt det lät, jag blev djupt besviken. Ingen dynamik överhuvudtaget, det lät väldigt grötigt när man drog på lite (###### xbox)
Kopplade in min toslink från datorn, och drar igång lite flac låtar, vilken dynamik och värme det blev, detaljrikt som tusan, gåshud till max
Det saknas dock lite kraft, även fast jag kör biamp/biwire, ergo högtalarna är dock riktigt trögdrivna, och där sitter ganska stora element i dom. För att få en märkbar skillnad får jag nog hänga på ett slutsteg.
6003 verkar vara en utomordentlig utgångspunkt för vidare utbyggnad.
Best Regards
Patrick.
DSC_0505.JPG 1.47MB
0 Antal nerladdningar
DSC_0502.JPG 1.52MB
0 Antal nerladdningar
Postad 02 April 2009 - 21:09
monsa
-
monsa
-
Användare
-
-
113 inlägg
Har en fråga om det är nån som kommit på ett bra å smidigt sätt, macro kanske??
Att när man vill skicka bild ut via HDMI 2 så ställer den sig automatiskt att skicka ljudet vidare så man får det via tv.
eller om det finns någon snabbknapp på fjärpan precis som mellan hdmi1 och 2?
hoppas ni förstod va jag menade.
// Måns
Postad 02 April 2009 - 23:23
handsomedevil
-
handsomedevil
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Det saknas dock lite kraft, även fast jag kör biamp/biwire, ergo högtalarna är dock riktigt trögdrivna, och där sitter ganska stora element i dom. För att få en märkbar skillnad får jag nog hänga på ett slutsteg.
Nu har inte jag 6003 utan 7002 som jag misstänker har lite mindre ampere enligt vissa testare men vill ändå nämna det så du kan testa det oxå. Jag får mer bas, mindre hård diskant bättre dynamik bättre allt med singelwire jämfört med bi-amp/wire. Jag blev skitbesviken på ljudet när jag bi-ampade mina MA RS6, kändes skitklent i jämförelse. Danne
Postad 14 April 2009 - 14:54
Mamoulian
-
Mamoulian
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Jag är nybliven pappa till en vacker Marantz 6003.
Jag kör en 5.1-uppsättning med Audio Pro Black Diamond V2 och tänkte bi-wira frontarna. Jag har nu kopplat in respektive fronthögtalare till höger Front A + Front B respektive Vänster Front A + Front B. Är det här rätt sätt att bi-wira, eller har jag missat något? Ska man ställa in det på något särskilt sätt i menyerna?
Tacksam för svar!
Postad 16 April 2009 - 11:37
Pubne
-
Pubne
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Jag är nybliven pappa till en vacker Marantz 6003.
Jag kör en 5.1-uppsättning med Audio Pro Black Diamond V2 och tänkte bi-wira frontarna. Jag har nu kopplat in respektive fronthögtalare till höger Front A + Front B respektive Vänster Front A + Front B. Är det här rätt sätt att bi-wira, eller har jag missat något? Ska man ställa in det på något särskilt sätt i menyerna?
Tacksam för svar! 
Det enda du ska ställa om är den switchen på baksidan, glöm inte att ta bort metalskenorna på högtalarna mellan terminalerna
Postad 16 April 2009 - 20:18
Unregistereda44d5f4e
-
Unregistereda44d5f4e
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Har en fråga om det är nån som kommit på ett bra å smidigt sätt, macro kanske?? Att när man vill skicka bild ut via HDMI 2 så ställer den sig automatiskt att skicka ljudet vidare så man får det via tv. eller om det finns någon snabbknapp på fjärpan precis som mellan hdmi1 och 2? hoppas ni förstod va jag menade.
// Måns
Jag håller på och jobbar på det här på min 8003 och enligt listan över diskreta koder jag fått tag på så ska det vara samma på 5003. Det du ställer om är HDMI MODE, ENABLE ger ljud i förstärkaren och THROUGH skickar ljudet till tv:n istället. Koderna här: HDMI ENABLE: 16 84 01 HDMI THROUGH: 16 84 02 Ska programmera in dem i min Marantz-fjärr nu och sen lära över dem till in Logitech 1100. Irriterande att den inte tar diskreat koder direkt. Bifogat har du filen med alla diskreta koder till förstärkaren. /Stefan
Postad 17 April 2009 - 08:26
Mamoulian
-
Mamoulian
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Det enda du ska ställa om är den switchen på baksidan, glöm inte att ta bort metalskenorna på högtalarna mellan terminalerna 
jag kopplade till zon 2-ingångarna längst till höger istället och slog om switchen på baksidan, tror det fungerar som det ska nu, men när jag kör en pcm-signal är 7 kanaler markerade i displayen..ska det vara så?
Postad 17 April 2009 - 08:48
ronnieutter
-
ronnieutter
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Håller för nuvarande på att demokör en 6003 tillsammans med mina Canton Ergo 611Dc.
Körde först en tung metal cd från min xbox360, och vad förfärligt det lät, jag blev djupt besviken. Ingen dynamik överhuvudtaget, det lät väldigt grötigt när man drog på lite (###### xbox) Kopplade in min toslink från datorn, och drar igång lite flac låtar, vilken dynamik och värme det blev, detaljrikt som tusan, gåshud till max
Best Regards Patrick.
Kör en marantz 6003 som du. Men en svart =). Tänkte handla Canton, precis likadana som du har men det blev Monitor Audio br.5 systemet. Är riktigt nöjd. Många säger att canton är bättre men som man säger. Your Gear for Your Ear.
Men när det gäller denna tråd, Marantz 6003 så rekommenderar jag ALLA att köra Tosslink ( optiskt kabel) för musik. Det blir en ENORM skillnad i kvalitet. Att köra en vanlig 3.5 eller annat blir lätt hälften av kvaliteten.
/ Galet nöjd marantz användare
DSC_0505.JPG 1.47MB
0 Antal nerladdningar
DSC_0502.JPG 1.52MB
0 Antal nerladdningar
Postad 17 April 2009 - 15:00
KonradA
-
KonradA
-
Användare
-
-
196 inlägg
Någon som fått digitalt ljud från en HTPC till SR5003 att fungera? Jag har själv försökt oändligt länge utan resultat och har alltid kört analogt 2-kanals ljud. Gör ett nytt försök och frågar om någon har erfarenhet av detta fenomen. Jag sitter på ett Gigabyte GA-P35-DS3 moderkort som har både koaxial och optisk utgång, och ATI Radeon HD4850 där jag provat ljudet via HDMI. Hur mycket jag än ändrar i inställningarna och fifflar får jag aldrig ljudet att fungera.
Finns det någon med erfarenhet?
Postad 17 April 2009 - 16:48
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10559 inlägg
Puhne kör du analogt använder du ju Xbox 360ns kassa DAC. Inte konstigt det låter skit då. Skit in skit ut. Annars hoppas jag om man kör analogt in att den bara agerar som en amp inte håller på och ska fortsätta processa ljudet? Gällande typ alla AV receivers? Är på jakt efter en förstärkare för spel, film, musik. Men tänkte man kan ju ignorera ljudkvaliteten om man redan har en bra DAC och kör analogt därigenom?
Postad 17 April 2009 - 17:41
Unregistered9d8a0d93
-
Unregistered9d8a0d93
-
Mästare
-
-
2585 inlägg
Hmmm tycker fronten på stärkaren ser ut som plast stämmer det ??
Postad 17 April 2009 - 19:18
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10559 inlägg
Börjar nu bli grymt sugen på en marantz SR 5003. Förutom mer effekt vad är fördelen med 6003 versus 5003? Sedan hur räknar jag ut om 5003an har kraft nog. Har beställt detta system http://www.fyndborse...w.aspx?Key=6827suben verkar ju ha egen förstärkare så kan väl räkna bort den kanske? Relativt litet rum så man hoppas 5003an ska räcka till. Sedan har den bara en pre out är det något problem? Jag behöver det till suben då antar jag samt till min buttkicker LFE. Den har också egen förstärkare så den belastar ju inte receivern heller förhoppningsvis. Stödjer väl bi-ampning men verkar va många som får sämre resultat i det läget med diverse förstärkare? Sedan allmänt hur fungerar den för er veteraner?
Postad 19 April 2009 - 09:08
juan
-
juan
-
Forumräv
-
-
823 inlägg
Körde först en tung metal cd från min xbox360, och vad förfärligt det lät, jag blev djupt besviken. Ingen dynamik överhuvudtaget, det lät väldigt grötigt när man drog på lite (###### xbox) Kopplade in min toslink från datorn, och drar igång lite flac låtar, vilken dynamik och värme det blev, detaljrikt som tusan, gåshud till max
Best Regards Patrick.
DSC_0505.JPG 1.47MB
0 Antal nerladdningar
DSC_0502.JPG 1.52MB
0 Antal nerladdningar
du får inte ut mycket av dina högtalare med endast en 6003. koppla på ett kraftigt slutsteg eller ett med god kvalitee så kommer högtalarna få nytt liv.
Postad 19 April 2009 - 22:37
Pubne
-
Pubne
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Puhne kör du analogt använder du ju Xbox 360ns kassa DAC. Inte konstigt det låter skit då. Skit in skit ut. Annars hoppas jag om man kör analogt in att den bara agerar som en amp inte håller på och ska fortsätta processa ljudet? Gällande typ alla AV receivers? Är på jakt efter en förstärkare för spel, film, musik. Men tänkte man kan ju ignorera ljudkvaliteten om man redan har en bra DAC och kör analogt därigenom?
Blev mycket väll medveten om att xboxen var totalskit på cd, därför har jag nu en dedikerad cdspelare, och vilket lyft det blev. Hmmm tycker fronten på stärkaren ser ut som plast stämmer det ??
Stämmer inte du får inte ut mycket av dina högtalare med endast en 6003. koppla på ett kraftigt slutsteg eller ett med god kvalitee så kommer högtalarna få nytt liv.
Vad grundar du det på?, har du lyssnat på den combon eller tittar du bara på siffrorna ?, är otroligt nöjd för tillfället, spelar väldigt detaljerat och dynamiskt. Det enda jag egentligen saknar är kontroll när man drar på ordentligt, dvs när grannarna knackar på och gnäller. 6003 är inte känd för att spela kraftigt/bumligt, utan musikaliskt korrekt och detaljerat, det finns för övrigt ingen reciver (flerkanals) under 25000:- som klarar av att driva dessa ergo högtalare fullt ut, utan slutsteg. "Det saknas dock lite kraft, även fast jag kör biamp/biwire, ergo högtalarna är dock riktigt trögdrivna, och där sitter ganska stora element i dom. För att få en märkbar skillnad får jag nog hänga på ett slutsteg."
Redigerat av Pubne, 19 April 2009 - 22:41.
Postad 29 April 2009 - 17:47
Leyon
-
Leyon
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Snart blir jag äntligen ägare till en 6003:a. Gjorde en beställning på Hifi-punkten i Thn idag. De har flyttrea så jag fick den för 9000kr jämnt!
Postad 02 May 2009 - 12:03
baz_1337
-
baz_1337
-
Rookie
-
5 inlägg
Beskriver ett litet problem med min SR5003 i denna tråden. https://www.minhembi...howtopic=232918MVH
Postad 05 May 2009 - 17:56
samwel
-
samwel
-
Användare
-
-
166 inlägg
Jag har ett par saker jag undrar över angående inställningarna till SR6003, som jag hoppas någon kunnig
kan svara på..
1. I "Surround setup/LFE level" kan man välja mellan "-10dB/0dB/Off". Vilken ska man ha och vad betyder
denna inställning?
2. I "Preferences/Audio" kan man välja mellan "Main+Sub/Main/Sub". Vad betyder denna inställning?
Gissar på att den ställer in hur man vill att bas ljud skall hanteras?! Men väldigt konstigt ställe och namn
på inställningen.
Har 5.1 system.
Postad 06 May 2009 - 22:12
KonradA
-
KonradA
-
Användare
-
-
196 inlägg
Har min Marantz SR5003 ganska trångt i ett skåp nu, den blir rätt varm. Såg att nån medlem hade installerat en datorfläkt på sitt skåp där förstärkaren står för att kyla den, men får inget svar av personen i fråga om hur han kopplade. Har ni någon erfarenhet? Hur kan man koppla en vanlig datorfläkt så den sätts på varje gång jag startar min Marantz?
Postad 07 May 2009 - 14:08
Biggles2002
-
Biggles2002
-
Beroende
-
-
1276 inlägg
Modell 6003 omvandlar den en 1080i signal via HDMI in till 1080P HDMI ut?
Postad 07 May 2009 - 17:24
Unregistered50afef8d
-
Unregistered50afef8d
-
Användare
-
-
205 inlägg
du får inte ut mycket av dina högtalare med endast en 6003. koppla på ett kraftigt slutsteg eller ett med god kvalitee så kommer högtalarna få nytt liv.
Kan bara instämma! När jag körde RCL så biampa jag dem varsitt H/K Signature 1.5 (2X200W 130A +) då sjöng Canton som dom skall! Så absolut , ge dem mer kraft!
Postad 07 May 2009 - 18:02
samwel
-
samwel
-
Användare
-
-
166 inlägg
Modell 6003 omvandlar den en 1080i signal via HDMI in till 1080P HDMI ut?
Den gör det om du vill att den ska göra det.. Dvs inställningsbart.
Postad 07 May 2009 - 22:04
Unregistered958
-
Unregistered958
-
Forumräv
-
-
582 inlägg
Har min Marantz SR5003 ganska trångt i ett skåp nu, den blir rätt varm. Såg att nån medlem hade installerat en datorfläkt på sitt skåp där förstärkaren står för att kyla den, men får inget svar av personen i fråga om hur han kopplade. Har ni någon erfarenhet? Hur kan man koppla en vanlig datorfläkt så den sätts på varje gång jag startar min Marantz?
Jag har en bänk (kolla mitt galleri under tekniska lösningar) med en datorfläkt. Fläkten drivs direkt från triggerutgången på förstärkaren och man kan programmera vilka källor som ska aktivera fläkten. Vilket i mitt fall är alla källor jag har inkopplade. Smidigt, innovativt och funkar ypperligt.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|