* Officiell tråd - Cambridge DacMagic *
636 svar till detta ämne
Postad 11 April 2009 - 15:05
palle39
-
palle39
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
har nyss bytt ut min gamla musical fidelity x24 med uppdaterad nätdel till denna DAC.
jag fick ett sjukt lyft i mellanregster bla massor av detaljer kom fram som jag inte hört innan.
innan min x24 körde jag med harmony designs da9 och vad jag minns av den hur den lät vill jag nog påstå att da9an låter mer hifi.
det lugnet i musiken som da9an har tror jag inte dacmagic rår på.
fast dacmagic e jävligt rolig att lyssna på.
massor av ös =)
btw tror ni en bättre nätdel kan förbättra ljudet som på x24k ?
Postad 11 April 2009 - 15:24
---Don-Corleone---
-
---Don-Corleone---
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Det vore väldigt intressant att höra erfarenheter från kombinationen PS3 och DacMagic.
Tänk vad skönt att slänga ut CD/DVD osv och bara köra PS3:an. Jag är dock själv lite tveksam. Det känns för bra för att vara sant ... som om det är något jag missat ... inte tänkt på!
Någon?
Postad 11 April 2009 - 16:07
Schill
-
Schill
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
har nyss bytt ut min gamla musical fidelity x24 med uppdaterad nätdel till denna DAC. jag fick ett sjukt lyft i mellanregster bla massor av detaljer kom fram som jag inte hört innan.
innan min x24 körde jag med harmony designs da9 och vad jag minns av den hur den lät vill jag nog påstå att da9an låter mer hifi. det lugnet i musiken som da9an har tror jag inte dacmagic rår på. fast dacmagic e jävligt rolig att lyssna på. massor av ös =)
btw tror ni en bättre nätdel kan förbättra ljudet som på x24k ?
Om du menar nätdelen som kontakten sitter på så är det en 12V AC så regulatorerna och omvandlaren till DC sitter inbyggd i DacMagic så det är svårt att uppgradera nätdelen till en Dacmagic.
Postad 11 April 2009 - 17:39
palle39
-
palle39
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Om du menar nätdelen som kontakten sitter på så är det en 12V AC så regulatorerna och omvandlaren till DC sitter inbyggd i DacMagic så det är svårt att uppgradera nätdelen till en Dacmagic.
mjo den man kör in i väggen som man byter ut mot en av högre kvalitet. Det vore väldigt intressant att höra erfarenheter från kombinationen PS3 och DacMagic.
Tänk vad skönt att slänga ut CD/DVD osv och bara köra PS3:an. Jag är dock själv lite tveksam. Det känns för bra för att vara sant ... som om det är något jag missat ... inte tänkt på!
Någon?
jag har både xbox1 och ps3an inkopplad =) låter skitbra ju vill nog påstå att låter lite bättre med ps3an. antagligen pga av bättre utgångsteg etc.
Redigerat av palle39, 11 April 2009 - 17:42.
Postad 12 April 2009 - 20:29
Schill
-
Schill
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
mjo den man kör in i väggen som man byter ut mot en av högre kvalitet.
Du vinner i stort sätt skit och ingenting på att byta ut en 12 V AC mot en annan 12 V AC. Om det hade varit en 230VAC till 12VDC så hade det varit läge att byta ut och uppgradera till en bättre. Men visst kan du om du vill..........
Postad 12 April 2009 - 23:04
ninjan86
-
ninjan86
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Hej!
har köpt ett par aktiva Genelec studiomonitorer. Tänkte köpa DacMagic istället för ett ljudkort. Ska koppla den direkt via datorn. Alltså mellansteg mellan monitor och högtalare. Hur löser jag volymkontrollen? eftersom jag inte behöver ngn extern förstärkare, då högtalaren löser detta? Tänkte köra optiskt från MacBook Pron
Tacksam för svar
Postad 14 April 2009 - 15:53
Unregistered1702
-
Unregistered1702
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Hejsan!
Har två frågor:
Tänkte köra både digitalboxen Humax pvr2000 och squeezebox classic genom Dacmagicen.
digitalboxen har digitalutgång i form av både optisk o koaxial. Hur stor blir ljudförbättringen med en dacmagic inkopplad? Eftersom Squeezeboxen bara har koaxial kanske det är smartare att köra optisk från digitalboxen. Är optisk signal lika bra som koaxial?
Tänkte alltså även köra squeezeboxen genom dacmagicen. Har lite svårt att hitta svaret på om den är tillräckligt prisvärd för att köpa. Vissa tycker den är fantastisk och andra är inte speciellt imponerande.
Men själv tycker jag den verkar prisvärd då jag får möjlighet att köra både digitalboxen och squeezeboxen där igenom, lyssnar mycket på tv:n och vill ha bra ljud även därifrån. Skall koppla den tll en PrimareI21.
Mvh
Postad 15 April 2009 - 12:10
Unregistered1702
-
Unregistered1702
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Ingen som har provat koppla in sin digitalbox?
Postad 15 April 2009 - 12:40
TKvC-SainT
-
TKvC-SainT
-
Beroende
-
-
1011 inlägg
Du har optisk utgång på Squeezeboxen också. Min rekommendation är nog att köra båda enheter med optisk kabel, men det verkar vara väldigt individuellt vilket man föredrar, jag själv kör med optiskt på alla mina källor, utom skivspelaren då så klart, tycker det funkar bra både med min 5 meters billig kabel från datorn, och lika bra med mina 1,5m också relativt billiga kablar som jag kopplar digitalboxen och PS3 med.
Redigerat av TKvC-SainT, 15 April 2009 - 12:43.
Postad 15 April 2009 - 13:19
Unregistered1702
-
Unregistered1702
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Ok, med andra ord kan jag välja själv vilket som är bäst att köra med, även från squeezeboxen.
Har för mig att jag läst att koaxial skall vara bäst teoretiskt i alla fall, men i praktiken kanske det inte spelar så stor roll.
Den stora frågan var dock om någon kopplat in sin digitalbox till stereon via en Squeezebox och huruvida det blir någon märkbar förbättring. Det hade varit kanon om någon kunde prova, samt avlägga rapport..
Mvh
Postad 15 April 2009 - 13:54
Nahaz
-
Nahaz
-
Beroende
-
-
1349 inlägg
Jag hör minimal skillnad mellan squeezeboxen och dacmagicen. Det gäller flera DAC:ar.
I ett blindtest vi hade för några veckor sedan så blev resultatet att det var väldigt svårt att skilja dom olika DAC:arna åt.
Dacmagicen kan ju vara praktisk ändå med tanke på kopplingsmöjligheter, flera ingångar samt filter alternativen.
Men i ren ljudkvalité så skulle jag inte säga att det är värt pengarna, den inbyggda DAC:en i squeezeboxen duger absolut och valdes som favorit jämförd med vissa dacar i testet. Om man nu kan säga favorit när man har svårt att skilja dacarna åt.
Postad 15 April 2009 - 15:58
Unregistered1702
-
Unregistered1702
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Det låter ju inte alls bra angående Dacmacigen. Tror att jag hoppar den då..
Någon som kan dementera eller bekräfta huruvida det är värt att uppgradera en Squeezebox med en Dacmagic?
Mvh
Postad 15 April 2009 - 18:34
Vobbe
-
Vobbe
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Även jag har jämnfört DacMagic mot Squeezebox och till skillnad från Nahaz så tyckte jag att det var en mycket stor skillnad mellan dessa två. Bättre kraft och dynamik i ljudet (jag har alltid tyckt att SB låter ganska klent och platt i basen) med DacMagic, mellanregistret öppnade även det upp sig en hel del (här jag upplevde största skillnaden) och så tyckte jag även att detaljer osv kom fram på ett bättre sätt med Magic.
Jag skulle alla dagar i veckan välja en DacMagic om jag själv ägde en Squeezebox då denna enligt mig gjorde en stor skillnad.
Utrustning:
Tannoy högtalare ca 15kkr nypris
Arcam förstärkare + slutsteg ca ?kkr nypris.
Squeezebox
Cambridge DacMagic
Redigerat av Vobbe, 15 April 2009 - 18:34.
Postad 15 April 2009 - 19:26
Unregistered1702
-
Unregistered1702
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Och nu har jag blivit förrvirrad igen.!!
Hur kan man uppfatta det så olika?
Då återgår jag till min grundfråga: Blir tv-ljudet bättre med en Dacmagic. tv-ljudet låter ju avsevärt sämre än Squeezeboxen, så det borde ju finnas utrymme för förbättringar, eller är kanske signalen från boxen för dålig för att det skall bli hifi-klass på ljudet?
Mvh
Postad 15 April 2009 - 21:42
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Och nu har jag blivit förrvirrad igen.!!
Hur kan man uppfatta det så olika?
Man kanske inte har nivåkallibrerat sakerna tillräckligt bra. I det allra flesta fall tycker örat.... högre = bättre.
Postad 15 April 2009 - 22:08
Vobbe
-
Vobbe
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Man kanske inte har nivåkallibrerat sakerna tillräckligt bra. I det allra flesta fall tycker örat.... högre = bättre.
Nog för att vi inte mätte oss fram till att det var exakt lika stor styrka på utgångarna men enligt mina öron så var det väldigt nära! Har lyssnat tillräckligt mycket på olika saker för att inte gå på det heller för den delen. Låna hem en och testa själv, det är skillnad! Om inte rekommenderar jag följande Lösning
Redigerat av Vobbe, 15 April 2009 - 22:08.
Postad 15 April 2009 - 22:39
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Nej tack
Dock vore det trevligt med en till datorn vilket jag funderar på.
Postad 23 April 2009 - 14:24
---Don-Corleone---
-
---Don-Corleone---
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Jag skulle vilja anknyta återigen till frågan – den fullkomligt logiska i mitt tycke – om att kombinera PS3, HD-satdekoder samt extern hårddisk med en DacMagic.
Själv tycker jag det är märkligt att det verkar vara så få som har några tankar om detta, vare sig under PS3 forumet eller ljuduppspelningsforumet. Detsamma händer faktiskt också om man försöker ”googla” denna information. Eftersom jag inte kunnat hitta någon vidare information om detta har jag sedan länge en teori.
Möjligen är det så att denna fråga så att säga faller mellan stolarna teknik och intressemässigt.
Om man är Hifi-intresserad – alltså inte bara ”hembiointresserad” utan sådär audiofilt intresserad att en bioreciever inte riktigt duger utan att man behöver en dedicerad CD-spelare eller separat DAC för 10000 kronor plus – kan man knappt tänka tanken på att en PS3:a skulle kunna duga till musikavspelning.
Om man istället är intresserad av PS3 och det man kan göra med den är man inte så särskilt intresserad av jakten på det perfekta ljudet. Medan Hifi-nördarna inte tycker PS3 kommer i närheten av att hålla måttet tycker Game:arna/PS3 fansen att det är helt omöjligt att höra någon skillnad på PS3 (möjligen via en hembioreciever) och en separat CD-spelare eller DAC.
Hifi skyr PS3 och PS3 förstår inte behovet av att förbättra ljuduppspelningen från PS3 eller en hembioreciever.
Min idé om att ”kombinera det bästa från dessa två världar” skulle således vara ett nytänk: få audiofilt high-end-ljud hyfsat billigt och med en PA3:a som grund. PS3:an har ju i sig fått hyfsad kritik för sin kapacitet musikmässigt och DacMagicen har ju närmast hyllats som en ruskigt kapabel audiofil-pryl. Den jämförs med tillverkarens egna CD-spelare i 10.000 kronorsklassen.
Det känns väldigt märkligt om jag skulle vara först med denna tanke – lilla jag – men vilka andra förklaringar finns det? Tja, möjligen att det är en helt usel idé men då tycker jag ändå att det borde vara någon som kunde upplysa mig i vart fall om detta feltänk.
Snälla om Ni inte har några tankar om detta kanske Ni i varje fall kan erbjuda någon subjektiv åsikt!
PS. Det kanske vore lämpligare om jag startade ett separat topic för denna fråga DS.
Postad 23 April 2009 - 14:35
Nahaz
-
Nahaz
-
Beroende
-
-
1349 inlägg
Varför just en PS3:a?
Den spelar ju inte FLAC filer, menar du använda PS3:an som cd spelare?
I så fall kan du ju använda vilken cd spelare eller dvd spelare som helst med digital utgång.
Men när du säger kombinera det bästa från 2 världar så antar jag att du menar PS3:an som nätverkspelare och inte som cd spelare och då hänvisar jag till min första punkt igen. Den spelar ju inte FLAC filer.
En squeezebox är en mer logiskt val som man dessutom slipper starta TV:n för.
Eller en HTPC om man ändå skall starta TV:n så kan man göra allt med den.
Postad 23 April 2009 - 14:55
---Don-Corleone---
-
---Don-Corleone---
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Varför just en PS3:a? Den spelar ju inte FLAC filer, menar du använda PS3:an som cd spelare?
I så fall kan du ju använda vilken cd spelare eller dvd spelare som helst med digital utgång.
Men när du säger kombinera det bästa från 2 världar så antar jag att du menar PS3:an som nätverkspelare och inte som cd spelare och då hänvisar jag till min första punkt igen. Den spelar ju inte FLAC filer.
En squeezebox är en mer logiskt val som man dessutom slipper starta TV:n för. Eller en HTPC om man ändå skall starta TV:n så kan man göra allt med den.
Tack för dina synpunkter! Flac behöver jag inte eftersom jag tänker köra "wav". Sedan är det visst så att jag gärna skulle vilja ha just PS3:an framme och använda för spel, blue-ray och DVD. Det är väl kanske detta jag menar med "två världar" - lite just som nätverkssspelare. Dock ser jag fram emot att också kunna slänga in nya CD-skivor i den när jag kommer hem med dem helt nya ... alltså både CD-spelare och nätverksspelare. En HTPC är definitivt ett alternativ men eftersom jag redan har PS3:an ... Squeezeboxen kräver nätverk och en bakomliggande dator och då blir det (till del som med HTPC) lite för teknikkomplicerat för min del.
Postad 23 April 2009 - 20:12
iThord
-
iThord
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Varför just en PS3:a? Den spelar ju inte FLAC filer, menar du använda PS3:an som cd spelare?
En squeezebox är en mer logiskt val som man dessutom slipper starta TV:n för. Eller en HTPC om man ändå skall starta TV:n så kan man göra allt med den.
Det går alldeles utmärkt att spela upp FLAC via PS3 om man kör den underbara mjukvaran "PS3 Media Server". Du kan dessutom streama mkv m.m.
Postad 24 April 2009 - 08:55
---Don-Corleone---
-
---Don-Corleone---
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Det går alldeles utmärkt att spela upp FLAC via PS3 om man kör den underbara mjukvaran "PS3 Media Server". Du kan dessutom streama mkv m.m.
T.o.m. det! Visst är PS3:an smått fantastiskt. Det är rätt smidigt att ha alla sina CD okomprimerat direkt på hårddiskt kan jag säga (bara som ett exempel). Kan man nu bara säkerställa "perfekt" ljud också från den så ...
Postad 24 April 2009 - 12:18
Unregistered8a2a4b1b
-
Unregistered8a2a4b1b
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Jag vill få ut så bra ljud som möjligt från min dator ut tilll min reciver och undrar vad som är bäst att köpa?
Ska jag köpa ett nytt ljudkort eller ska jag köpa mig en dacmagic?
Postad 24 April 2009 - 13:16
Nahaz
-
Nahaz
-
Beroende
-
-
1349 inlägg
Jag vill få ut så bra ljud som möjligt från min dator ut tilll min reciver och undrar vad som är bäst att köpa?
Ska jag köpa ett nytt ljudkort eller ska jag köpa mig en dacmagic?
Om du bara kör 2.0 så är en Dacmagic ett bra alternativ. Men om du även vill köra surround så är ett ljudkort en bättre investering.
Postad 24 April 2009 - 13:51
Unregistered8a2a4b1b
-
Unregistered8a2a4b1b
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Om du bara kör 2.0 så är en Dacmagic ett bra alternativ. Men om du även vill köra surround så är ett ljudkort en bättre investering.
Köpte en dacmagic idag och det blev en stor skillnad  !
Redigerat av Unregistered8a2a4b1b, 25 April 2009 - 12:02.
Postad 25 April 2009 - 19:40
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Köpte en dacmagic idag och det blev en stor skillnad !
Beskriv gärna skillnaden? Vad hade du för DAC tidigare?
Postad 27 April 2009 - 17:58
aejohansson
-
aejohansson
-
Användare
-
-
141 inlägg
Idag kom jag på hur smidigt det är med den här prylen och USB-stödet! bara att koppla in laptopen och köra spotify!
Postad 27 April 2009 - 23:03
Unregistered1e507066
-
Unregistered1e507066
-
Amatör
-
-
56 inlägg
När jag slår på datorn, dacmagic samt förstärkaren så får jag inget ljud men om jag slår av stärkaren och sätter igång den igen så fungerar det, varför? Alltså, jag måste alltid slå på stärkaren 2 gånger innan det händer något...
Postad 28 April 2009 - 18:11
Unregisteredb8bb5cfd
-
Unregisteredb8bb5cfd
-
Lärjunge
-
-
371 inlägg
Vet att det är samma för en kompis som har en så det är nog bara att gilla läget.
Postad 28 April 2009 - 18:22
aejohansson
-
aejohansson
-
Användare
-
-
141 inlägg
När jag slår på datorn, dacmagic samt förstärkaren så får jag inget ljud men om jag slår av stärkaren och sätter igång den igen så fungerar det, varför? Alltså, jag måste alltid slå på stärkaren 2 gånger innan det händer något...
för mig så tar det bara en stund att få den att börja spela..
Postad 01 May 2009 - 18:58
johane77
-
johane77
-
Användare
-
-
200 inlägg
Hej alla kunniga!
Jag har funderingar om dacmagic skulle kunna förbättra min ljudbild.
Min uppsättning är nu...
Squeezebox duet
Zell MKII 2kanals förstärkare
Har även ps3 och tänker troligtvis köpa en eee box 208 för filmtittande.
Finns det ingångar för alla denna elektronik och måste man upp ur soffan för att switcha mellan dessa ingångar?
Snälla, alla kommentarer uppskattas.
/Johan
Postad 02 May 2009 - 18:26
palle39
-
palle39
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
gör som jag ha på stärkaren 24/7 så slipper man problemet+att den låter skönt när den e varm o go =)
Postad 07 May 2009 - 09:42
Rutger6
-
Rutger6
-
Användare
-
-
201 inlägg
Hämtade en DacMagic i tisdags, används mellan Squeezebox och Amplifix, kopplat koaxialt respektive med XLR-kablar.
Ljudet blev bra mycket bättre, tom min hyffsat ointresserade sambo blev förvånad över skillnaden, jämfört med att köra Squeezeboxen analogt, gjorde ingen nivåmätning, men försökte ha liknande utnivå när vi jämförde. Och det stod klart rätt snabbt att ljudet fick en lugnare framtoning, lyssnade på The Chain med Fleetwood Mac och det var som om Buckingham spelade på en annan gitarr! Även tamburinen kom fram på ett bättre sätt, detaljer blev klarare, musiken blev "lenare".
AC/DC, Sparzanza, The Solution och Danko Jones passerade, och i partier där musiken brukar grötar till så blev det bra mycket lättare att höra instrumenten var för sig.
"No one" med Alicia Keys, först lyssande vi igenom nästan hela låten via Squeezeboxen (låten betyder verkligen något för oss). när vi sedan bytte och körde via DacMagic, så hände det något, vet inte riktigt hur man skall beskriva det, men det kändes som om Alicia fick kropp..lyssnade igenom låten en gång till, denna gång med ihållande ståpäls! Lyssnade på "For what it's worth" med The Cardigans och det sammanfattande intrycket är att musiken spelades som "rinnande vatten"..
Igår kopplade jag även DacMagic med RCA-kablar ut, skillnaden mellan RCA och XLR, var inte lika stor som mellan att koppla Squeezen analogt och att köra XLR ut från DacMagic. Men det fanns ändå skillnader, till XLRens fördel.
Har bara pillat lite mellan de olika filtrerna på DacMagicen och har inte riktigt bestämt mig för vilken jag tycker bäst om, just nu använder jag "Steep", tycker att det passar bättre till rock, som jag lyssnar mest på. Skall när tillfälle ges, jämföra dessa närmre.
Kort sagt kan man säga att jag är grymt nöjd med DACen, nu är det riktigt roligt att lyssna på musik igen!
Postad 07 May 2009 - 19:53
Unregistered8a2a4b1b
-
Unregistered8a2a4b1b
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Beskriv gärna skillnaden?
Vad hade du för DAC tidigare?
Jag hade ingen DAC innan, jag körde direkt från datorn till recievern med en rca. Skillnaden blir den att basen blir fastare, det blir en större ljudbild, ljudet blir också klarare och får en större detaljrikedom. Så jag är mycket nöjd.
Redigerat av Unregistered8a2a4b1b, 07 May 2009 - 19:54.
Postad 07 May 2009 - 23:51
palle39
-
palle39
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Hämtade en DacMagic i tisdags, används mellan Squeezebox och Amplifix, kopplat koaxialt respektive med XLR-kablar.
Ljudet blev bra mycket bättre, tom min hyffsat ointresserade sambo blev förvånad över skillnaden, jämfört med att köra Squeezeboxen analogt, gjorde ingen nivåmätning, men försökte ha liknande utnivå när vi jämförde. Och det stod klart rätt snabbt att ljudet fick en lugnare framtoning, lyssnade på The Chain med Fleetwood Mac och det var som om Buckingham spelade på en annan gitarr! Även tamburinen kom fram på ett bättre sätt, detaljer blev klarare, musiken blev "lenare".
AC/DC, Sparzanza, The Solution och Danko Jones passerade, och i partier där musiken brukar grötar till så blev det bra mycket lättare att höra instrumenten var för sig. "No one" med Alicia Keys, först lyssande vi igenom nästan hela låten via Squeezeboxen (låten betyder verkligen något för oss). när vi sedan bytte och körde via DacMagic, så hände det något, vet inte riktigt hur man skall beskriva det, men det kändes som om Alicia fick kropp..lyssnade igenom låten en gång till, denna gång med ihållande ståpäls! Lyssnade på "For what it's worth" med The Cardigans och det sammanfattande intrycket är att musiken spelades som "rinnande vatten"..
Igår kopplade jag även DacMagic med RCA-kablar ut, skillnaden mellan RCA och XLR, var inte lika stor som mellan att koppla Squeezen analogt och att köra XLR ut från DacMagic. Men det fanns ändå skillnader, till XLRens fördel.
Har bara pillat lite mellan de olika filtrerna på DacMagicen och har inte riktigt bestämt mig för vilken jag tycker bäst om, just nu använder jag "Steep", tycker att det passar bättre till rock, som jag lyssnar mest på. Skall när tillfälle ges, jämföra dessa närmre.
Kort sagt kan man säga att jag är grymt nöjd med DACen, nu är det riktigt roligt att lyssna på musik igen!
jag har haft min dacmagic ett par veckor nu och har inte stängt av den en enda gång.. i början tyckte jag det lät lite vasst med amplifixen och mina cantron rc-l.. fast nu låter det mycket bättre bra tryck helt annan kropp i intstrument och trummer röster ja allt... min gamla dac var en musicl fidelety x24k (sista modelen) den kostade runt 6-7000kr för ett par år sen chanslös.eller så passade den inte alls med amplifix och rc-l.
Postad 09 May 2009 - 12:47
little_mac
-
little_mac
-
Forumräv
-
-
525 inlägg
Jag lånade hem en DacMagic från Hifiklubben för att testa. Spelar mest musik ifrån min htpc som det sitter ett M-Audio Audiophile 2496 i och jag märkte en klar skillnad. Klarare och mer distinkt ljudbild, spelade dessutom ca 4db högre genom DacM. Funderade i ett par dagar om skillnaden var värd 3000 spänn och efter ett par sömnlösa nätter så inhandlade jag den. Fantastisk produkt som rekommenderas till alla som kör ljud ur sin dator/mp3/konsoll mm. och inte vill lägga allt för mycket pengar. Köp!
Redigerat av little_mac, 09 May 2009 - 12:48.
Postad 09 May 2009 - 15:29
Vobbe
-
Vobbe
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
...spelade dessutom ca 4db högre...
Kanske så att du använde xlr-kablar?  Edit: Har 740A balanserade ingångar?
Redigerat av Vobbe, 09 May 2009 - 15:30.
Postad 09 May 2009 - 15:34
palle39
-
palle39
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
asså varför har dom inte ett normalt forum ??
ska det vara såhär eller ?
för fan byt programvaran.
skitjobbigt o läsa här.
Postad 09 May 2009 - 16:59
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
asså varför har dom inte ett normalt forum ?? ska det vara såhär eller ?
för fan byt programvaran. skitjobbigt o läsa här.
Antagligen har du bytt till trådad eller linjär visning av forumet om det ser jobbigt ut, tips 1 är att byta tillbaka till standard.
Postad 09 May 2009 - 22:36
little_mac
-
little_mac
-
Forumräv
-
-
525 inlägg
Kanske så att du använde xlr-kablar? 
Edit: Har 740A balanserade ingångar?
Nej, använde samma kablar.. Riktigt skumt. Kopplade dessutom den till min macbook alu och ljudet var inte alls lika imponerande som i htpc:n som jag kör vista på. Dovare och inte kristallklart som tidigare. (Streamade med Spotify)
Postad 12 May 2009 - 18:51
Glen Benton
-
Glen Benton
-
Lärjunge
-
-
371 inlägg
Ansluter mig till skaran lyckliga Dac Magic-ägare!
/GB
Postad 12 May 2009 - 22:07
Unregistered5a63d35d
-
Unregistered5a63d35d
-
Amatör
-
-
92 inlägg
Köpte faktiskt en jag med igår.
Upplever ingen skillnad, dock har jag inte hårdpoppat så mycket musik än.
Men vid första "husmans"-lyssning så skulle jag vilja säga, pengarna i sjön alternativt lämna tillbaka den. I mitt fall...
Redigerat av Unregistered5a63d35d, 12 May 2009 - 22:08.
Postad 13 May 2009 - 10:04
palle39
-
palle39
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
jag undrar om dom 3 olika filtren någon som har tips vilka filter som e bäst till olika musikstilar etc ?
jag lyssnar mycket på elektronisk musik vilket filter passar bäst till det?
någon som har uppfattning om dom olika.
4 skrikiga barn gör det lite svårt att koncentrera sig på filter jämförelser just nu =)
Postad 13 May 2009 - 11:37
little_mac
-
little_mac
-
Forumräv
-
-
525 inlägg
jag undrar om dom 3 olika filtren någon som har tips vilka filter som e bäst till olika musikstilar etc ? jag lyssnar mycket på elektronisk musik vilket filter passar bäst till det? någon som har uppfattning om dom olika.
4 skrikiga barn gör det lite svårt att koncentrera sig på filter jämförelser just nu =)
Lin-filtret skall ge ett mjukare ljud vad jag har hört, själv föredrar jag steep som ger lite hårdare och klarare ljud. Rätta mig om jag har fel =)
Postad 13 May 2009 - 16:33
---Don-Corleone---
-
---Don-Corleone---
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Köpte faktiskt en jag med igår. Upplever ingen skillnad, dock har jag inte hårdpoppat så mycket musik än. Men vid första "husmans"-lyssning så skulle jag vilja säga, pengarna i sjön alternativt lämna tillbaka den. I mitt fall...
Mycket intressant! Samtidigt som man kan hoppas på att faktiskt få bättre ljud med en ny källa av hög kvalitet finns det ju många initierade som pekar på att källan i många fall ofta inte har mer än marginell betydelse. I min setup blir det t.ex. betydande (läs: klart hörbar) skillnad mellan att låta CanalDigital dekodern själv omvandla det digitala till analogt och köra ut via RCA mot att min hembioreciever (RX-V750) via digitalkabel får koda av och skicka till 2 kanalaren. DAC:arna i biorecievern är bra mycket bättre än i satboxen. Då tror man ju att man också skulle kunna få någon förbättring genom att denna DAC får koda av. Den borde ju vara bättre än DAC:en i biorecievern men recieverns DAC kanske är så "tillräckligt" bra att det inte blir någon betydande skillnad? Vad körde du på innan? Vad har du för setup - transport/grundkälla, format (wav, mp3, etc), kablar (USB, opt. kvalitet), stärk, högtalare?
Postad 13 May 2009 - 18:33
Unregistered5a63d35d
-
Unregistered5a63d35d
-
Amatör
-
-
92 inlägg
---Don-Corleone---: Anläggningen utgörs av en Naim Nait 5i som förstärkare, FLAC-filerna spelas upp med en Squeezebox Classic och högtalarna är ett par Ino Audio piPs.
Kablaget är inget speciellt, en vanlig koaxialkabel mellan Squeezeboxen och DACen. Jag är inte så mycket för kabelreligion.
Postad 14 May 2009 - 10:47
---Don-Corleone---
-
---Don-Corleone---
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
---Don-Corleone---: Anläggningen utgörs av en Naim Nait 5i som förstärkare, FLAC-filerna spelas upp med en Squeezebox Classic och högtalarna är ett par Ino Audio piPs.
Kablaget är inget speciellt, en vanlig koaxialkabel mellan Squeezeboxen och DACen. Jag är inte så mycket för kabelreligion.
Nu blev det ännu mer intressant (för mig själv). Om du har möjlighet kan du väl skriva lite mer om dina intryck när du haft möjlighet att "spela in" och lyssna mer ordentligt? Min setup är nämligen kvalitetsmässigt (eller prismässigt) inte helt olik din och jag är lite rädd för att Dac:en i bästa fall bara kommer att göra en marginell skillnad mot reciever Dac:en och de Dacar som sitter i min CD-spelare (och PS3 Dac:en för den delen). Finns det dock en tydlig (läs: hörbar) skillnad kan det ju ändå vara värt det men ...
Redigerat av ---Don-Corleone---, 14 May 2009 - 10:47.
Postad 15 May 2009 - 07:37
Glen Benton
-
Glen Benton
-
Lärjunge
-
-
371 inlägg
Köpte faktiskt en jag med igår. Upplever ingen skillnad, dock har jag inte hårdpoppat så mycket musik än. Men vid första "husmans"-lyssning så skulle jag vilja säga, pengarna i sjön alternativt lämna tillbaka den. I mitt fall...
Tråkigt att höra! Om du råkar ha metalbandet Biomechanicals senaste platta så kan du prova att spela den med och utan Dacen. Det är som natt och dag. Just den skivan är det eländigt ljud på. Bra mycket sämre än Metallicas senaste, men det är lite av samma syndrom. Jag vet inte vad Dacen gör, men helt plötsligt går det att lyssna på plattan! Jag satt som ett stort frågetecken när jag hörde det första gången. Jag kan lova att min morsa skulle höra skillnaden.  /GB
Postad 15 May 2009 - 10:33
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
Tråkigt att höra!
Om du råkar ha metalbandet Biomechanicals senaste platta så kan du prova att spela den med och utan Dacen. Det är som natt och dag. Just den skivan är det eländigt ljud på. Bra mycket sämre än Metallicas senaste, men det är lite av samma syndrom. Jag vet inte vad Dacen gör, men helt plötsligt går det att lyssna på plattan! Jag satt som ett stort frågetecken när jag hörde det första gången. Jag kan lova att min morsa skulle höra skillnaden. 
/GB
Det låter som att Cambridges dac påverkar signalen otroligt mycket i så fall. (eller så gör din andra dac det hehe). Känns inte så himla intressant om den förskönar signalen, bra att veta.
Postad 15 May 2009 - 11:19
Glen Benton
-
Glen Benton
-
Lärjunge
-
-
371 inlägg
Mina andra D/A-omvandlare kan det inte bero på för det låter skit var jag än spelat den plattan. Förutom i DAC Magic då förstås.
Försök att lyssna på den så får vi se vad du tycker.
/GB
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|