Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Comhem Humax HDPVR-1000c

5077 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 november 2008 - 13:44

lantz69
  • lantz69
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Om det är som du skriver så fungerar den nya HDPVRen precis som mina andra PVR boxar.
Men mest för att vara säker så kanske någon(HDPVR testare) kan se om man har ex haft det på TV4 i minst 2 timmar så ska det gå att backa ca 2 timmar bakåt utan att behöva starta en timeshift manuellt.
Tycker det är lite märkligt det Prylportalen skriver om att den buffrar automatiskt 1, 3, 5, 10 eller 20 minuter automatiskt.
Självklart vil man ha den tiden så lång som möjligt dvs 2 timmar som man trodde enligt specifikationerna.

Jag brukar nämligen sätta det på TV4 och när jag kommer hem 19:45 så kan jag backa 45 minuter tillbaka så att jag kan se TV4 nyheterna.

Vissa kanaler så kan jag backa mer än 1 timme eftersom den kanalen sänder med lägre bitrate.

Tack för ditt svar Magne :P

Redigerat av lantz69, 18 november 2008 - 13:45.

Postad 18 november 2008 - 14:12

Unregistered331b8ec7
  • Unregistered331b8ec7
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Jag vet inte riktigt om de tagit bort funktionaliteten eller om vi talar om olika saker men jag schemalade vetenskapens värld (har jag för mig att det var, nån dokumentärserie på SVT iaf) och det funkade så som jag förväntade mig.

Ah, det låter lovande!
Orkar du beskriva förfarandet? Hur du satte upp inspelningen, klickade i menyer etc.

Sen att den inte kan söka genom kommande program för titlar är en begränsning jag kan leva med. Om ljudet och bilden alltid dyker upp varje gång man väcker den, i motsats till datorn jag kör med nu.

/Quh

Postad 18 november 2008 - 14:16

Leito
  • Leito
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Ah, det låter lovande!
Orkar du beskriva förfarandet? Hur du satte upp inspelningen, klickade i menyer etc.

/Quh

Från chatten med ComHem:
14:10 [Comment From Leito]
Uppföljning på DaWiks fråga. Kan man via EPGn tala om att man vill spela in alla avsnitt av en speciell serie utan att ange någon tid? Så att inspelningen går efter EPGn och inte timer och därmed gör uppehåll vissa veckor t.ex.
14:11 Christofer Peilitz: Nej, idag endast genom att välja återkommande tid.

Postad 18 november 2008 - 14:28

ClarkOne
  • ClarkOne
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
hehe dom "censurerar" frågorna :P

Postad 18 november 2008 - 14:35

Nerd
  • Nerd
  • Forumräv

• 551 inlägg
  • 0

INTERVJUN MED COMHEM ( mina kommentarer med rött )

F: Com Hem lovade att en HD-PVR skulle komma redan till förra julen. Det måste uppstått ganska väsentliga komplikationer eftersom den blev så pass försenad?
S: Det här handlar om ny teknik och det har tagit längre tid för våra leverantörer och för oss att ta fram, utveckla och testa de olika delarna i produkten.
( hade ni inte haft alla de problem som den vanliga HD boxen medfört, samt att ett antal personer uppmärksammat er på att ni inte testade den andra boxen på ett bra sätt innan lansering, hade det med all säkerhet funnits en pvr box fullproppad med buggar på marknaden redan förra julen )

F: Har boxen några kända buggar idag?
S: Nej, inte vad vi känner till. HD-boxen har genomgått noggranna tester av oss och våra testkunder. Vi vet dock av tidigare erfarenheter att när många kunder börja använda en ny box kommer vi att få förslag på förbättringar och därför kommer vi fortlöpande att uppdatera mjukvaran.
( Du har "säkert" fått en buggrapport efter sista mjukvaran)

F: Saknar boxen någon form av funktionalitet idag som kommer via framtida uppgraderingar?
S: Vi kommer kontinuerligt att uppdatera mjukvaran och boxens funktionalitet, men exakt vilka funktioner som kommer i samband med dessa kan vi inte säga idag. ( det känner vi igen "politiker svar" )

F: Är HDPVR-1000C en utvecklad CXHD-1000C eller är det en helt annan produkt mjuk- och hårdvarumässigt?
S: HDPVR-1000C är en helt annan produkt. ( det stämmer .. Detta är en PVR box .. det var inte det andra )

F: Vilken funktion har ethernet-kontakten?
S: Ehternet-kontakten finns med som standard, men är inte aktiverad. Den finns där för framtida bruk.
( kan inte se någon annan funktion, än att ta ner uppdateringar då det inte finns
innbyggt stöd för något annat )

F: Den befintliga Humax-boxen har ju drabbats av en del problem som, om jag förstått det rätt, ännu inte är helt åtgärdade. Hur kommer det sig att Com Hem ändå satsar på Humax igen?
S: Humax är en mycket stark leverantör och den första HD-boxen som vi lanserade var en produkt där både Humax och Com Hem var mycket tidigt ute med ny teknik, därför fortsätter vårt samarbete med Humax.
( nej .. nu tar du väl i .. Ny teknik ? .. Liknande teknik har varit i ropet i många år )

F: Produkten har ju testats av ”vanliga” användare om jag förstått saken rätt? Hur många personer rör det sig om och hur länge har de fått testa boxen?
S: Ja, det stämmer. Att låta kunder få testa produkten är en viktig del i slutskedet av testfasen.
( det var på tiden och tack vare detta forum som du förstått detta )

F: Kan ni berätta något om vad fokusgruppen har kommit fram till? Framför allt om de har hittat något som anses negativt?
S: Det är uppgifter som vi inte lämnar ut. De synpunkter som vi har fått från våra testkunder har varit en mycket viktig del i utvecklingsarbetet. ( Det vore mer vettigt att ge detta forum feedback på alla hjälp Ni fått genom 1000 tals inlägg från era kunder )

F: Enligt vad Prylportalen erfar kommer CXHD-1000C säljas ut för att inom kort ersättas av CXHD-5000C. Kan Com Hem bekräfta eller dementera detta?
S: Vi kommentarer inte rykten. Vi kommer att fortsätta sälja CXHD1000C.
( Ni borde börja med att kommentera rykten. Då hade felaktiga rykten spolats bort och de rätta
och positiva fått er till att framstå som proffsiga. Det hade uppstått färre felaktiga rykten )

F: Kommer kunder som under lång tid haft problem med CXHD-1000C och vill byta till den nya HD-PVR:en få någon slags rabatt? Är inte det ganska rimligt?
S: Det stämmer att initialt hade ett fåtal kunder inkörsproblem med sina hd-boxar, vilket tyvärr kan hända när det handlar om ny teknik, även om vi testar våra tjänster noggrant före lansering. De enstaka kunder som fortfarande upplever att de har problem hanterar vi individuellt.
( Nu dissar du alla som haft problem igen .. Lite mer respekt för dina kunder om man får be )

F: Varför erbjuder inte Com Hem Syskonabonnemang till ”Medium 8 Favoriter HD”? Det innebär ju att ägare av CXHD-1000C som nu vill köpa HD-PVR:en för att se HD-kanaler i flera rum drabbas av en väldig hög månadskostnad.
S: Vi håller på att titta på möjligheten att erbjuda våra kunder syskonabonnemang på tv-paketet Medium 8 favoriter HD. ( det är mer ekonomiskt för kunden om ni reggar kortet till alla boxar, då kan man köra med
SmartWii .. eller varför inte skippa pairing som kommer att ge problem med denna boxen också)

Maveric

Bra kommentarer Mav.

Postad 18 november 2008 - 14:35

Unregistered331b8ec7
  • Unregistered331b8ec7
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Från chatten med ComHem:
14:10 [Comment From Leito]
Uppföljning på DaWiks fråga. Kan man via EPGn tala om att man vill spela in alla avsnitt av en speciell serie utan att ange någon tid? Så att inspelningen går efter EPGn och inte timer och därmed gör uppehåll vissa veckor t.ex.
14:11 Christofer Peilitz: Nej, idag endast genom att välja återkommande tid.

Ah, tack. Kan inte hänga på chatten, orkar du fråga om det är något dom tänkte ändra på?

Postad 18 november 2008 - 14:38

Leito
  • Leito
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Ah, tack. Kan inte hänga på chatten, orkar du fråga om det är något dom tänkte ändra på?

Har en annan fråga i kö som jag verkligen vill ha svar på först, men sedan kan jag fråga :P. Men han skriver ju "idag endast..." vilket öppnar för en uppdatering.

Postad 18 november 2008 - 14:40

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

Component-tråd

(ja jag svarar på frågor i denna tråd med, men det går fortast på Component :P)

Bra resension på component.se ... Pacman !

Hade ju varit önksvärt att Prylportalen hade kontaktat dig innan de skrev sin :lol:

Maveric

Postad 18 november 2008 - 15:01

ClarkOne
  • ClarkOne
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
[Comment From Bengt]
Kommer man att kunna byta upp sig till HDPVR-abonnemang från Medium 8 Favoriter?

Christofer Peilitz: Alla befintliga kunder som nås av HD-signal kan köpa den nya boxen.

Ehhmmm ... jorå så att ehh man skulle ha sig en svarv!

Postad 18 november 2008 - 15:15

joje20
  • joje20
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Här kommer chatten...

Jocke

Chatt med Christofer Peilitz, produktchef Tv, om nya Humax HDPVR-1000C

13:37

Hej och välkommen! Det går bra att börja ställa frågor redan nu. Vi kommer börja svara kl 14.00
13:58
Christofer Peilitz: Hej, Nu finns jag på plats.
13:58
[Comment From adem]
när kan man köpa den hos er
13:59
Christofer Peilitz: Vi säljstartar den 3 december.
[Comment From Draken]
Hej! Vad kommer det att kosta?
Christofer Peilitz: Vi kommer att presentera pris vid säljstart.
[Comment From DaWik]
Kan man programmera in så att den spelar in en serie, som går ex. måndagar 1 tim. varje vecka ?
14:00
Christofer Peilitz: Ja det går att spela in samma tid varje vecka.
14:00
[Comment From DaWik]
Det man spelat in på HDD. Kan man på något vis dela med sig den till någon annan som vill se inspelningen hemma hos sig ?
14:01
Christofer Peilitz: Nej, det som går att göra är att ta ut signalen via scartutgången men det innebär också att HD-kvaliten förloras.
14:01
[Comment From Scan Organ]
Vilka fördelar och nakdelar har den nya boxen ?
14:04
Christofer Peilitz: Den är snabb och mycket enkel att använda. Givetvis är att möjligheterna att hantera HD-material en central funktion. Jag tycker att den viktigaste funktionen är att kunna pausa och styra över sitt tv-tittande.
14:05
[Comment From R]
Kommer man att kunna börja se på en inspelning under tiden den pågår?
14:05
Christofer Peilitz:

Ja!

14:06
[Comment From Organ]
På tal om HD kommer Comhem ta inne flera hd kanaler och om ja vilka ???
14:07
Christofer Peilitz: Vi tror att allt över tid kommer att bli HD. Dock kommer det inte ske över en natt. Vi kommer att lansera fler HD-kanaler löpande.
[Comment From Fredrik]
Kommer man behöva fler tv-kort än ett för att kunna spela in två program samtidigt?
Christofer Peilitz: Boxen spelar in minst två kanaler samtidigt och svaret blir nej på din fråga.
[Comment From Pether]
50 timmars inspelningstid för HD material och 160 timmar för SD. Är det då oförändrad kvalité mot orginalsändningen?
14:08
Christofer Peilitz: Ja, boxen ändrar inte kvalite på inspelat material. What you see is what you get...
14:08
[Comment From Johan]
Går det att redigera bort reklam i inspelat material, som det går att göra med Samsung DCB-P850Z? Om det inte går när kommer uppdatering som tillåter detta?
14:10
Christofer Peilitz: Funktion finns inte med vid säljstart. Humax arbetar med att utveckla mjukvaran för att kunna hantera detta. När detta kan skickas ut till boxarna får vi återkomma till senare.
14:10
[Comment From Leito]
14:11
Christofer Peilitz: Nej, idag endast genom att välja återkommande tid.
14:11
[Comment From Guest]
kan man boka Boxen, om man inte är hemma den 3 dec, så man är säker på att få den när man kommer hem 1 vecka senare.
14:13
Christofer Peilitz: Vi har inte förbokning men boxen kommer säljas både via våra återförsäljare och via Com Hem direkt. Via webben eller kundservice går det bra att beställa även om du är på resande fot.
14:13
[Comment From Johan]
Kommer denna boxen erbjudas till bra pris för gamla kunder eller kommer det bara vara nya kunder som får ett bra pris som vanligt?
14:14
Christofer Peilitz: Vi återkommer med pris och erbjudanden vid säljstart.
14:15
[Comment From Sara]
Kommer ni köra "paring" på denna HDPVR på HD kanalerna också? och eller kommer ni utöka parningen?
14:16
Christofer Peilitz: Ja, alla boxar som sänder HD "paras" och kommer att paras. :-)
14:17
Christofer Peilitz: Det kommer in många frågor om priset och hd-kanaler. Se svar på tidigare frågor.
14:17
[Comment From M]
Stämmer det att det "hakar upp sig" i 15 sek om man pausar?Kommer detta att åtgärdas?
14:19
Christofer Peilitz: Nej,de boxar som vi har haft ut som testexemplar är "on off" exemplar. De boxar som kommer vid säljstart beter sig inte på detta sätt.
14:19
[Comment From Örjan]
Blir det någon bättre kanalguide än den som finns nu? Jag har haft cox digital i usa och dom har en suverän guide.
14:21
Christofer Peilitz: Programguiden i boxen mycket bra, men den håller inte "Tivoklass". Com Hem kommer att utveckla mer avancerade programguider framöver.
14:22
[Comment From Kuster]
Kan man se filmer via en extern hårddisk via usb porten?
Christofer Peilitz: Nej
[Comment From Oja]
Spelar den in per automatik senaste 30 minuterna på aktuell kanl?
14:23
Christofer Peilitz: Time shift upp till 2 timmar!
[Comment From Rocky]
Spelar den även in dolby digital 5.1 då det sänds?
Christofer Peilitz: Ja, självklart!
14:24
[Comment From Niklas]
Hur kommer tillgången vara i början? Är det risk att många blir utan om intresset är stort (vilket det verkar vara)?
14:25
Christofer Peilitz: Det är riktigt kul att intresset verkar så stort. Vi dimensionerar för att möta kundefterfrågan men riktigt säkra kan vi aldrig vara...
14:25
[Comment From Niklas]
Kan man använda EPG utan att tappa ljud och bild från kanalen man är inne på? Kommer den tex ligga i ett litet fönster i hörnet?
14:27
Christofer Peilitz: Ja programguiden har sk Picture-in Picture och visar både ljud och bild medan du använder guiden. Detta är en funktion som jag själv gillar skarpt!
14:28
[Comment From Pether]
Om man har både den gamla HDboxen och köper den nya boxen. Kan man flytta programkortet mellan dessa TVÅ boxar?
14:28
Christofer Peilitz: Nej, detta är en av begränsningarna som vi får med pairing.
14:29
[Comment From Patrik]
Är det tekniskt möjligt att byta ut hårddisken själv mot en större(500gb, 1tb, 1.5tb)?
14:29
Christofer Peilitz: Nej, det är 320GB HDD som gäller.
14:30
[Comment From Ja ha]
Kommer man att behöva ha två boxar?? En för vvanlig tv och en för hd kanaler ??
Christofer Peilitz: Det beöver du inte tänka på som kund. Boxen visar det som sänds oavsett om det är sänt i HD eller i vanligt standard tv-format.
[Comment From jonatan]
Boxen stöder ju 7 dagars EPG, kommer man kunna utnytja detta? eller är der som vanligt bara 3 dagars EPG
14:31
Christofer Peilitz: Vi har fyra dagars EPG men vi arbetar med att utöka antalet dagar.
14:31
[Comment From Xplorer]
Vissa testare av nya boxen verkar haft vissa problem med lip sync. Är det något att oroa sig över?
14:32
Christofer Peilitz: En funktion i boxen är att det går att ställa in "lip sync" så att det anpassas till annan utrustning i hemmet (Tv eller recievers)
[Comment From Klas Petersson]
Kan man spela in i HD format under förutsättning att sändningen är i HD?
Christofer Peilitz: Ja!
14:33
[Comment From Ove]
Kommer den i andra färger än svart?
14:34
Christofer Peilitz: Vi kommer att sälja den i svart pianolack, vilken färg vill du ha?
14:34
[Comment From Anders]
Är det riktigt bra bild nu då? Det var ju si och så med den förra boxen.
14:36
Christofer Peilitz: Det var mycket diskussion initialt med vår första HD-box och vi var sena på att åtgärda problemen för några av våra kunder. Den här boxen har fått mycket bra återkoppling från våra testkunder.
14:37
[Comment From Roland]
Vad är pairing?
14:38
Christofer Peilitz:

Pairing innebär att box och programkort är kopplad till varandra. Detta är ett krav som vi har på oss för att få sända HD-innehåll. Kopplingen görs redan i produktionsstadiet av boxen.
14:39
[Comment From nick]
hur mycket låter den? fläkt och hårddisk kan ju väsnas en hel del. går fläkten igång i standby-läget?
14:41
Christofer Peilitz: En box med hårddisk kräver att det finns en fläkt för kylning. Dagens generation av PVR är mycket tystare än de första versionerna som släpptes och tillverkarna har lagt stora möda vid att minska ljudet från fläkten. Det här är ett viktigt krav när vi väljer leverantör för boxen står nästan alltid framme.
14:41
[Comment From testare]
vad är dB ljudet från aparaten?
14:44
Christofer Peilitz: Det vet jag faktiskt inte exakt. Jag föreslår att du går till en butik vid säljstart och lyssnar själv.
Bruskänslighet något som är mycket individuellt.
14:44
[Comment From Pepa]
HDMI Switching problemet, är det löst på denna box
14:45
Christofer Peilitz: Vi har fått OK från samtliga testare men det återstå att se med tanke på den uppsjö switchare som finns på marknaden.
[Comment From fredrik]
skickar boxen ut hdmi och component signal samtidigt? så man kan koppla boxen till både projektor och tv samtidigt - det kan man med den gamla/nuvarande från er
Christofer Peilitz:

Ja
14:46
[Comment From Henrik]
testkunderna som ni använde var det vanliga svensson(ursäkta uttryck) eller personer som har kunskap i ämnet
14:50
Christofer Peilitz: Både och. Båda grupperna är mycket viktiga som målgrupp för den inspelningsbara boxen. Vi tror att boxen kommer att gå hem hos de som vill ha det senaste. Baserat på våra erfarenheter från våra övriga inspelningsbara boxar vet vi att familjer och normalt ej teknikintresserade kunder kommer att vilja lämna det tablåstyrda tittandet .
14:50
[Comment From Tom]
Om jag köper den nya boxen,kan den gamla användas med mitt gamla kort alt. kan någon annan med comhem använda den.
14:51
Christofer Peilitz: Ja du kan teckna Syskonabonnemang.
14:51
[Comment From Janne]
Kan jag överföra data mellan min PC och boxen via Ethernet
14:52
Christofer Peilitz: Nej, Ethernetporten är endast för framtida bruk.
14:52
[Comment From Pär]
Finns det någon PDF fil där man kan läsa om alla specifikationer som den nya HD-boxen har?
14:53
Christofer Peilitz: Vi kommer att kontinuerligt att uppdatera comhem.se med info om boxen. Kika där.
14:53
[Comment From Svenne]
Hur länge dröjer det innan det finns flera inspelningsbara HD-boxar som är godkända av com hem?
14:55
Christofer Peilitz: Nu har vi fullt fokus på att säljstarta Humax HDPVR 1000C.
[Comment From Mike]
Medföljer en HDMI.kabel?s
Christofer Peilitz: Ja
[Comment From Marcus]
Hur lång leveranstid tror ni att ni kommer att ha på boxen om man beställer 3 december?
14:56
Christofer Peilitz: Det beror på hur du beställer boxen. Normalt sett får du boxen inom en vecka. Våra återförsäljare kommer att ha den i butik.
14:57
Christofer Peilitz: Vi kommer snart att runda av chatten och avsluta med en snabb omröstning kring intresset för boxen.
14:58
[Comment From Bengt]
Kommer man att kunna byta upp sig till HDPVR-abonnemang från Medium 8 Favoriter?
14:58
Christofer Peilitz: Alla befintliga kunder som nås av HD-signal kan köpa den nya boxen.
14:59
[Comment From Moshe]
Kan man koppla boxen till en vanlig tv?
15:00
Christofer Peilitz: Ja, boxen har en "vanlig" scartutgång. Kopplar du den till en "tjock-tv" så fungerar den som en vanlig box och inte som en HD-box.
15:01
[Comment From Pär]
Vad för ljudutgångar för 5.1 systemet finns?
15:01
Christofer Peilitz: HDMI och SPDIF
15:03
[Comment From Pether]
När comhem utvecklar mer avancerad programguider är det något som kommer uppdateras i mjukvaran på den här boxen?
15:05
Christofer Peilitz: Svar på en sista fråga. Ja, den här boxen ger oss möjligheter att komma med flera och bättre funktioner över tid genom programuppdateringar. Gällande programguiden specifikt så kan jag inte ge ett svar idag.
15:06
Christofer Peilitz: Tack alla som varit med. Vi kommer att lägga upp chatten samt fler frågor och svar på comhem.se
Hälsningar
Christofer

Postad 18 november 2008 - 15:21

Unregistered1510832b
  • Unregistered1510832b
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Måste erkänna ett århundradets newbie-fel jag gjorde precis då jag fick boxen. Fatta in hur man ändra upplösningen och jag skicka mail direkt till Comhem och PM till UndaC och beklaga mig.

Fick PM från UndaC: "Dra ut luckan på fjärren..."

Ehh, what, lucka?

Dumstrut på... :lol:

Haha alla gör vi misstag. :P
jah har läst din recention på component om boxen änterligen bra info som man kan lita på.
Men även pacman har missat en liten men viktig detalj i recentionen !! Hur fungerar fjärkontrollen när det gäller riktnings känslighet.Den varnliga samsung boxen jag har e kass på det !!! Fjärren måste man rikta exakt på boxen för att den ska reagera!! jag hoppas att den här e bättre på det?? :P

Postad 18 november 2008 - 15:36

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Hade ju varit önksvärt att Prylportalen hade kontaktat dig innan de skrev sin :lol:

Hehe. Faktum är att jag tyckte deras test var ganska bra. När det gäller att beskriva hur boxen fungerar (handhavande, funktioner och så). Fick reda på grejjer som jag själv inte ens visste om. B) (häpnar dock hur nån i världen orkar sitta och klippa i inspelat material när det går på nolltid att spola...lika mkt som jag tror att folk häpnar över hur nån orkar titta på SVT-testbild :P)

Det står ju oxå helt klart att fokus ligger på helt olika saker, vilket inte alls är fel.

Mr Toxic>> Skulle uppskatta att den här fjärren är som den gamla HD-boxens när det gäller riktningskänslighet, dvs det funkar bra (hade den inte gjort det, utan den var i stil med Sammyn, hade jag sagt det :P)

edit: ord-polisen rycker ut, "recension" heter det, jag vet då jag brukar skriva fel själv. :P

Redigerat av pacman, 18 november 2008 - 15:40.

Postad 18 november 2008 - 16:02

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

Dubbel yes, om det stämmer...
Egentligen, varför behöver man en redigeringsfunktion om man ändå inte kan bränna ut filen? Vem orkar klippa bort reklamen för att se filmen 1-2 gånger?

Låt oss säga att du ville spela in Live Aid galan som visades förra sommaren i 12 timmar i följd på SVT-HD. Vi låtsas att boxen fanns vid det tillfället och du ansåg att det skulle var skoj att spara två uppträdanden med sammanlagt en timmes speltid. Vill du inte fylla upp hårdisken med ointressanta inspelningar/ uppträdanden/tid så återstår som vid tidigare nämnd gala att sitta uppe hela natten med tummen på rec-knappen eller överväga att radera hela inspelningen eftersom den tar upp för mycket av hårdiskutrymmet.

50 timmars inspelning av HD-program är enligt min mening inte mycket med tanke på avsaknad av redigeringsfunktion. Bedrövligt dåligt.

Postad 18 november 2008 - 16:14

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0

(häpnar dock hur nån i världen orkar sitta och klippa i inspelat material när det går på nolltid att spola...

Precis som latman före mig kan jag tänka mig många tillfällen då man vill kunna klippa, särskilt när man inte kan bränna ut filerna på dvd/skicka till en dator för lagring.

Men det var inte det jag skulle fråga, jag skulle fråga om spoling (som ju går på nolltid :P). Finns det någon snabbknapp för att hoppa över reklam eller måste man sitta och spola förbi reklam med bild? På min Pioneer finns det en superbra knapp som hoppar 30 sek/1 min/2 min/3 min/5 min/10 min framåt i den inspelade filen. Med några snabba tryck har man hoppat 6 min framåt och då brukar man vara i slutet av reklamen, lite beroende på kanal.
Finns det något liknande på denna box?

Postad 18 november 2008 - 16:35

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Har jag inte tänkt på. När man spolar kommer det ju upp en stapel, möjligt att man kan hoppa i den på någe sätt.
(fick inte med nån manual så det jag kan om boxen är bara baserat på mitt egna användande så att säga)

Postad 18 november 2008 - 16:50

tjabo20
  • tjabo20
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Canal digital kör ju hd kanaler och dom kör inte pairing korrekt? Varför har comhem kravet på sig från programbolagen att göra det då?

Redigerat av tjabo20, 18 november 2008 - 16:51.

Postad 18 november 2008 - 16:50

BMWdaniel
  • BMWdaniel
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Hallå ja alla proffs!

Jag har följt tidigare trådar under en lång period, dock sällan kommenterat så jag är väldigt okänd och ja, Maveric, det känns näsan som jag känner dig nu!

Skoja bara, jag har C1000, inte PVR (såklart) och måste ju självklart uppgradera till den nya när den kommer.
Jag funderar och läser men är så rädd att det ska bli så dyrt så dyrt!

Jag kollade mina abonnemang på comhem.se precis och det ser ut så här:
-------

TV LARGE
Startdatum 2008-01-04
Bindningstid 24 mån (kvar: 2 mån)
Tillvalskanaler / Tillvalstjänster

HD-paketet, 12 mån
Bindningstid 12 mån (kvar: 0 mån)

Viasat Sport-paketet , 12 mån
Ingen Bindningstid

CANAL+ Total, 12 mån
Ingen Bindningstid

SÄSONGSKORTET, 12 mån
Bindningstid 12 mån (kvar: 4 mån)

Jag har tidigare erfarenhet av ComHem när jag bytt från mindre paket till större, som tex ComHem TV medium till large.
Så nu är min sega fråga:
Kommer jag få vänta i 2 månader eller kommer jag kunna uppdatera (förlänga) mitt abb. direkt?
Jag ställer frågan till er som har gjort något tidigare innan.

Jo just det ja, min HD box är köpt privat, utanför comhem. (ComHem ville ha 4000 kr medans denna webbutiken jag handlade ifrån "bara" ville ha 2600, ComHem erbjöd mig dock att förlänga mitt TV abb. till 2013 något!!!! och då få boxen för 2000 kr tror jag det var, men nej tack)

Tacksam för svar och hoppas jag inte gjort bort mig med mitt första ordentliga inlägg ang. HD box.

Daniel

Postad 18 november 2008 - 16:56

Pug
  • Pug
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Canal digital kör ju hd kanaler och dom kör inte pairing korrekt? Varför har comhem kravet på sig från programbolagen att göra det då?

Jag ställde exakt denna fråga i chatten idag, men han svarade inte på den frågan.

Postad 18 november 2008 - 17:58

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0
Detta låter kanon blir nog ett köp av nya boxen

Postad 18 november 2008 - 18:03

Tomgot
  • Tomgot
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0

Precis som latman före mig kan jag tänka mig många tillfällen då man vill kunna klippa, särskilt när man inte kan bränna ut filerna på dvd/skicka till en dator för lagring.

Men det var inte det jag skulle fråga, jag skulle fråga om spoling (som ju går på nolltid :P). Finns det någon snabbknapp för att hoppa över reklam eller måste man sitta och spola förbi reklam med bild? På min Pioneer finns det en superbra knapp som hoppar 30 sek/1 min/2 min/3 min/5 min/10 min framåt i den inspelade filen. Med några snabba tryck har man hoppat 6 min framåt och då brukar man vara i slutet av reklamen, lite beroende på kanal.

Skulle också vilja veta detta.
Är även jag en Pioneer ägare och kan inte tänka mig en PVR utan CM Skip :lol:

Postad 18 november 2008 - 18:06

Garrak
  • Garrak
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
------<SNIP>------
14:38
Christofer Peilitz:
Pairing innebär att box och programkort är kopplad till varandra. Detta är ett krav som vi har på oss för att få sända HD-innehåll. Kopplingen görs redan i produktionsstadiet av boxen.
------<SNIP>------

En nyckelfråga angående COM HEM's argument om att Pair'ning krävs av leverantörerna
vilken jag ännu inte sett ställd; Varför är det bara av COM HEM som Pair'ning krävs?

Detta krävs ju inte av någon av satellit-leverantörerna som sänder i HD, varken i Sverige
eller Europa vad jag vet, och heller inte av Boxer.

Är just COM HEM's kunder av någon anledning svartlistade för HD i Europa? Och varför
då just COM HEM's kunder?

Någon som vet? :P

/Garrak

Redigerat av Garrak, 18 november 2008 - 18:17.

Postad 18 november 2008 - 20:00

Figgis
  • Figgis
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0

Är även jag en Pioneer ägare och kan inte tänka mig en PVR utan CM Skip :P

Har kollat på manualen för Icord.
Vet ju inte om det är exakt samma fjärr men dom ser ju precis likadana ut och på den finns next och previous chapter under luckan.

http://www.humaxdigi...ordHD_200GB.pdf

Postad 18 november 2008 - 20:37

Figgis
  • Figgis
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Är det någon som vet om man kan paira om kortet som jag har till CXHD 1000 C mot PVR boxen?

Om man nu köper boxen av en handlare som är ombud åt Comhem utan abbonemang.

Har ca 12 mån kvar på min bindningstid men är ju som alla andra sugen på den här.

Postad 18 november 2008 - 20:54

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

Är det någon som vet om man kan paira om kortet som jag har till CXHD 1000 C mot PVR boxen?

Om man nu köper boxen av en handlare som är ombud åt Comhem utan abbonemang.

Har ca 12 mån kvar på min bindningstid men är ju som alla andra sugen på den här.

klart du kan men då måste du ringa CH

Postad 18 november 2008 - 22:23

Mr_PeA
  • Mr_PeA
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Kommer man kunna köra SmartWI med denna och den gamla HD boxen? Eller går inte det på grund av pairingen?

Postad 18 november 2008 - 22:48

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2 709 inlägg
  • 0
Låter ju lovande detta iaf, MEN eftersom jag haft den andra HD boxen sen start så är jag jäävligt försiktig med att köpa den först av alla utan väntar nog ett tag och ser hur det går för alla er andra :blink: :D

Pacman Har nu läst din recension på component.se och den tackar vi för :)
Har dock två frågor till dig,

1. Eftersom du inte fick till det med 576i när du kör orginal så undrar jag vad du kör för någe ?
2. Om jag fattade rätt så finns det inget alternativ längre för att ändra "colorspace" som det finns på nuvarande HD box? Hur fungerar det isf? Nu har ju iaf vi som kör en pioneer tv inst YCbCr men det funkar iaf bra även fast inte detta går att påverka längre ?

Redigerat av Unregistereda8d246d3, 18 november 2008 - 23:11.

Postad 18 november 2008 - 23:05

Dox
  • Dox
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

"Com Hem går ut med att det är möjligt att spela in 2 olika kanaler och se på en tredje men faktum är att det är bättre än så. Under vissa omständigheter går det faktiskt att spela in 4 kanaler och se på en femte men det förutsätter att minst 3 kanaler ligger inom samma frekvensområde." (från Prylportalen)

Är det någon som har hittat en kanalförteckning där man ser vilka kanaler som ingår i resp mux? Rent tekniskt borde väl boxen kunna spela in alla kanaler på en mux och inte bara 2 per mottagare, så man undrar varför de har satt den begränsningen.

Vet inte om denna sida blir rätt när det gäller mux fördelning.Titta under kanaler per mux.
http://www.barcom.se/index.html

Om denna inte stämmer vad gäller den då till? Satelit? marksänd?

Redigerat av Dox, 18 november 2008 - 23:05.

Postad 18 november 2008 - 23:12

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

En nyckelfråga angående COM HEM's argument om att Pair'ning krävs av leverantörerna
vilken jag ännu inte sett ställd; Varför är det bara av COM HEM som Pair'ning krävs?

Därför att comhem av någon anledning vill ha koll på allt i sitt system
kanske för att de även vill tjäna pengar på boxar ..

De är i alla fall helt fel på det i denna frågan ..

Sedan är trots allt comhem öppna för att paira sina kort till fler än en box
till skillnad från vissa andra ..

Maveric

Postad 18 november 2008 - 23:21

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0

Sedan är trots allt comhem öppna för att paira sina kort till fler än en box
till skillnad från vissa andra ..

Maveric

Jag kanske är fel ute, men visst var svaret nej på den frågan på chatten med Comhem? I might be wrong..

Wasgo :)

Postad 18 november 2008 - 23:58

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 874 inlägg
  • 0

Vet inte om denna sida blir rätt när det gäller mux fördelning.Titta under kanaler per mux.
http://www.barcom.se/index.html

Om denna inte stämmer vad gäller den då till? Satelit? marksänd?

Den avser de marksända kanalerna.

Postad 19 november 2008 - 00:00

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

Jag kanske är fel ute, men visst var svaret nej på den frågan på chatten med Comhem? I might be wrong..

Wasgo :blink:

Då har de skippat det också .. För ett par månader sedan, tillät dom alla med mer än en HD
box att paira sina boxar med kortet..

Ja ja .. då fick de ingen poäng för det ( heller) :)

Maveric

Postad 19 november 2008 - 01:09

Schonas
  • Schonas
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Jag har förstått att man kan ställa in boxen på "orginal" för att alltid få den upplösning som dom olika kanalerna levererar, men jag undrar om man kan "låsa" upplösningen till t.ex 720p för att undvika eventuella omsynkningar varje gång man byter kanal?

Postad 19 november 2008 - 06:53

ClarkOne
  • ClarkOne
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0

Jag har förstått att man kan ställa in boxen på "orginal" för att alltid få den upplösning som dom olika kanalerna levererar, men jag undrar om man kan "låsa" upplösningen till t.ex 720p för att undvika eventuella omsynkningar varje gång man byter kanal?

Ja det kan man göra. Dock verkar resultaten bli olika bra beroende på om man kör Original kontra "låst" på olika bildvisare, hos mig fungerar Original bäst (även fast jag får leva med att bildvisaren [Panasonic PZ70] synkar om när jag byter till kanal med annan upplösning) Vid låst 1080i som många rekommenderar så får jag ett staketmönstrat fält längst upp på SD-kanalerna vilket man dampar ur på totalt.

Postad 19 november 2008 - 08:43

Unregisteredc2e5ee9c
  • Unregisteredc2e5ee9c
  • Lärjunge

• 447 inlägg
  • 0

Men det var inte det jag skulle fråga, jag skulle fråga om spoling (som ju går på nolltid :)). Finns det någon snabbknapp för att hoppa över reklam eller måste man sitta och spola förbi reklam med bild? På min Pioneer finns det en superbra knapp som hoppar 30 sek/1 min/2 min/3 min/5 min/10 min framåt i den inspelade filen. Med några snabba tryck har man hoppat 6 min framåt och då brukar man vara i slutet av reklamen, lite beroende på kanal.

Är även jag en Pioneer ägare och kan inte tänka mig en PVR utan CM Skip :blink:

Har kollat på manualen för Icord.
Vet ju inte om det är exakt samma fjärr men dom ser ju precis likadana ut och på den finns next och previous chapter under luckan.

http://www.humaxdigi...ordHD_200GB.pdf

Det är inte kapitelhopp man använder på Pioneer utan en skip-knapp, ett tryck ger 30 sek, två tryck 1 min osv. Jag hade lite problem med den dock efter ett par års flitigt användande. Minst lilla glapp i den knappen eller ifall alla signaler inte alltid når fram från fjärren så är funktionen jobbig att använda. Därför slutade jag använda den och tycker det går fortare att bara spola fram 5-6 min på snabbaste läget och sen spola långsammare sista delen av reklampausen. Många kanaler har ju en annan typ av reklam mot slutet, tex trailers för andra program, då ser man lätt när det börjar dra ihop sig.

Postad 19 november 2008 - 08:50

Unregisteredc2e5ee9c
  • Unregisteredc2e5ee9c
  • Lärjunge

• 447 inlägg
  • 0

Jag kollade mina abonnemang på comhem.se precis och det ser ut så här:
-------
TV LARGE
Startdatum 2008-01-04
Bindningstid 24 mån (kvar: 2 mån)
Jag har tidigare erfarenhet av ComHem när jag bytt från mindre paket till större, som tex ComHem TV medium till large. Så nu är min sega fråga:
Kommer jag få vänta i 2 månader eller kommer jag kunna uppdatera (förlänga) mitt abb. direkt?
Jag ställer frågan till er som har gjort något tidigare innan.

Om du signade upp dej nu i januari 2008 har du nog 14 månader kvar av din bindningstid.

Postad 19 november 2008 - 08:57

BMWdaniel
  • BMWdaniel
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Om du signade upp dej nu i januari 2008 har du nog 14 månader kvar av din bindningstid.

Jo, men jag hade ComHem medium innan, så ComHem har nog räknat från det att jag skaffade medium, alltså inte förlängt bindningstiden när jag skaffade Large.

Daniel

Postad 19 november 2008 - 09:10

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Dubbel yes, om det stämmer...
Egentligen, varför behöver man en redigeringsfunktion om man ändå inte kan bränna ut filen? Vem orkar klippa bort reklamen för att se filmen 1-2 gånger?

Jag har en SD PVR, och jag har aldrig klippt bort reklam. Däremot är det omöjligt att veta om ett program kommer sändas ett par minuter för tidigt eller för sent, och därför måste man alltid ställer in inspelningarna att börja några minuter tidigare och sluta några minuter senare. Resultatet är en inspelning med mycket skräp båda innan och efter programmet, och jag har otaliga många gånger klippt bort skräpet båda innan och efter programmet, för att spara hårddiskutrymme (jag har 160GB - det räcker inte) och för att undivka att behöver köra fast forward igenom skräpet när man ska kolla programmet. Detta gör jag först och främst för barnprogram som barnen vill kolla på om och om igen, men ibland har jag gjort det av ren desperation, när hårddisken är full och jag kan inte hitta något att radera helt och hållet.

Postad 19 november 2008 - 10:06

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
Från prylprtalen:

Hur snabb är den vid kanalbyten?
Mycket snabb. Vanligen tar det bara 2-3 sekunder att byta kanal.

Förlåt, men jag har idag analog bas, och det tar mig 20-30 millisekunder att byta kanal (eller jag vet inte, men *långt* under en sekund iaf). Tar det verkligen upp till 3 sekunder att byta kanal? Allvarligt?

Postad 19 november 2008 - 10:22

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0

Förlåt, men jag har idag analog bas, och det tar mig 20-30 millisekunder att byta kanal (eller jag vet inte, men *långt* under en sekund iaf). Tar det verkligen upp till 3 sekunder att byta kanal? Allvarligt?

Förhoppningsvis är det HD-kanalerna har pratar om. Och ja, det tar ett par sekunder att byta kanal då. 2-3 sekunder för SD-kanaler låter lite mycket. Men att det tar längre tid än för analog-tv kan du ge dig på, kanalen ska dekrypteras, avkodas och buffras lite också.

Postad 19 november 2008 - 10:25

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1 428 inlägg
  • 0
Ang. 576i så funkar det finfint på min TV (Sharp LCD). Jag upplever ingen nämnvärd skillnad mot 576p. (Ser inga uppenbara problem med de-interlacing eller annat som skulle kunna tyda på bristande upplösning etc.)

Postad 19 november 2008 - 10:26

Unregisteredc2e5ee9c
  • Unregisteredc2e5ee9c
  • Lärjunge

• 447 inlägg
  • 0
På tal om analog tv. Hur fungerar det rent användarmässigt om man bara har vissa kanaler digitalt? Tar boxen emot analoga okodade signaler? Går det att spela in analoga signaler på disken?

Postad 19 november 2008 - 10:30

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 874 inlägg
  • 0

På tal om analog tv. Hur fungerar det rent användarmässigt om man bara har vissa kanaler digitalt? Tar boxen emot analoga okodade signaler? Går det att spela in analoga signaler på disken?

Nej, det går inte. Det har väl inte funnits analog mottagare i någon digitalbox sedan CH's första box Macab DCB-101 (som jag fortfarande använder i sovrummet). Om Comhem hade varit det minsta kundvänligt hade väl alla analoga kanaler också distribuerats okodat digitalt, men de vill att man skall betala flera gånger för samma sak.

Postad 19 november 2008 - 11:00

dalrok
  • dalrok
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Hej,

Nu har jag suttit och mysläst alla trevliga inlägg och naturligtvis är mina förväntningar höjda till skyarna inför släppet av den nya boxen. Tänkte bara höra om det är någon av testpersonerna som synts till här på forumet som har använt boxen i hop med en Samsung-tv i M8x-serien? ...eller ännu bättre, boxen ansluten med HDMI till en Denon-förstärkare ur 2x08-serien emellan boxen och tv'n?

Tack på förhand!

Postad 19 november 2008 - 12:02

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

1. Eftersom du inte fick till det med 576i när du kör orginal så undrar jag vad du kör för någe ?
2. Om jag fattade rätt så finns det inget alternativ längre för att ändra "colorspace" som det finns på nuvarande HD box? Hur fungerar det isf? Nu har ju iaf vi som kör en pioneer tv inst YCbCr men det funkar iaf bra även fast inte detta går att påverka längre ?

1. Med "inte få till" så menar jag "inte så bra som det borde vara", det är fortfarande delvis (pga att jag slipper boxens skalning och deinterlace) det bästa läget för mig.
Så jag kör Original när jag orkar (j*vla lucka), annars blir det 1080i (som jag sa så glömmer boxen, i min setup, vilken V-format man valt och ställer sig i 1080i efter omstart)

2. Har för mig att jag prova att forcera colorspace i Pion för att kolla om boxen använde nån HDMI-kommunikation för att avgöra vilket colorspace den skicka ut (dvs om jag ställer Pion på RGB borde ju boxen i så fall skicka ut RGB) men jag vill minnas att den skicka ut YCbCr no matter what.

Ang. 576i så funkar det finfint på min TV (Sharp LCD). Jag upplever ingen nämnvärd skillnad mot 576p. (Ser inga uppenbara problem med de-interlacing eller annat som skulle kunna tyda på bristande upplösning etc.)

Intressant. Så om du kör SVT-testbild så ser horisontella tunna linjer identiska ut i 576i resp 576p?

Ang en skip-funktion så kan jag ju alltid, om det skulle visa sig att något sådant inte finns idag (inte kollat än), efterfråga en sån funktion till kommande FW. God knows om Comhem/Humax kommer bry sig men man kan ju alltid tjata lite. :)

Redigerat av pacman, 19 november 2008 - 12:03.

Postad 19 november 2008 - 12:14

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1 428 inlägg
  • 0

Intressant. Så om du kör SVT-testbild så ser horisontella tunna linjer identiska ut i 576i resp 576p?

Jupp :)

Är det så att din TV kastar ojämna fields tror du eller är det något mer "komplicerat"?

Postad 19 november 2008 - 12:18

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Cool.

Är det så att din TV kastar ojämna fields tror du eller är det något mer "komplicerat"?

Riktigt så illa tror jag inte att det är, men nått tokigt är det. Det skumma är ju som sagt att den inte hittar på denna tokighet när man kör 576i via Scart. Vem vet, kanske är det hdmi-recivern som tokar sig?

Postad 19 november 2008 - 12:26

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
En dum fråga kanske, men visst kan man "stänga av" box:en, och den kommer spela in program enligt schemat man har lagt in? Dvs, box:en behöver inte vara på för att spela in? Självklart behöver den ström, och självklart så låter båda fläkten och hårddisken medan den är "stängt av" och spelas in, men i alla fall slipper man belysningen från LED:en. Så är det på min nuvarande Sony SD PVR - vill bara säkerställa att det stämmer för HDPVR-1000C, också.

Postad 19 november 2008 - 12:45

• Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Jag har längtat länge efter denna box, men nu blir jag lite skeptisk. Jag har SD prv från comhem idag och den funktion jag använder nästan mest är att pausa program och spola tillbaka det man missat om jag gjort något annat.

På den här nya boxen verkar det ju bara gå att pausa 15 sek åt gången. Verkar ju helt sinnesjukt dumt tycker jag. Sedan kan den bara buffra upp till 20 minuter. Att dessutom inte kunna gå in på t.ex tv4 kl 20.15 och spola tillbaka till starten av programmet (som är på inspelning) är ju också jobbigt. Jag hoppas verkligen att jag missuppfattat det hela då det är dessa funktioner som utgör 80% av det jag använder boxen till.

Någon som har koll på hur det verkligen fungerar med detta?

Frustrerad :)

edit: stavfel

Redigerat av Post, 19 november 2008 - 12:46.

Postad 19 november 2008 - 12:58

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
hyslopc>> Yes, boxen spelar in i stand-by. (tyckte förövrigt det var en bra fråga :))

Post>> Näe, du har missuppfattat, det går att pausa mycket längre än 15 sekunder och den buffrar mer än 20 min. Några max-tider har jag som sagt inte kollat men jag har tex pausat och gått ut med hundarna och kommit tebaks utan att missa nått.

Redigerat av pacman, 19 november 2008 - 13:00.

Postad 19 november 2008 - 12:59

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2 709 inlägg
  • 0

1. Med "inte få till" så menar jag "inte så bra som det borde vara", det är fortfarande delvis (pga att jag slipper boxens skalning och deinterlace) det bästa läget för mig.
Så jag kör Original när jag orkar (j*vla lucka), annars blir det 1080i (som jag sa så glömmer boxen, i min setup, vilken V-format man valt och ställer sig i 1080i efter omstart)

Ok. Men om jag vill minnas så har ju du en icke LX G8 och jag har ju en G9 så det kanske inte är helt fel att köra 1080i ifall Orginal läget inte skulle visa sig funka prima ?

2. Har för mig att jag prova att forcera colorspace i Pion för att kolla om boxen använde nån HDMI-kommunikation för att avgöra vilket colorspace den skicka ut (dvs om jag ställer Pion på RGB borde ju boxen i så fall skicka ut RGB) men jag vill minnas att den skicka ut YCbCr no matter what.

Men de e ju bra det iaf, då våra skärmar lirar bäst med YCbCr ;)

Tack för bra info som vanligt pacman :)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.