Tele2, CA-modul, Driftstatus?
445 svar till detta ämne
Postad 26 July 2010 - 18:46
lmfs
-
lmfs
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Hej,
Hmm... Har Tele2 pillat/ändrat något med sina inställningar???
Min TV med CA-modul plockar inte längre upp TV1, TV2, TV4, SVT24, Kunskapskanalen. Det har funkat klanderfritt sedan senaste uppdateringen för *länge sedan*.
Samt ingen EPG längre.
Ugh vad trött jag blir... Sony TV (KDL-46W4500)
Redigerat av lmfs, 26 July 2010 - 18:48.
Postad 26 July 2010 - 23:01
Mackan92
-
Mackan92
-
Lärjunge
-
-
278 inlägg
Här fungerar inte EPG:n heller. Har en SONY KDL-32V4500. Hela Tele2:s teknikavdelning har väl gått på semester så dom har inte uppdaterat EPG:N. Men alla kanaler funkar bra för mig. Kanske är något lokalt fel eftersom de kanalerna tas upp i din stad.
Postad 07 October 2010 - 17:50
Unregisteredde36501e
-
Unregisteredde36501e
-
Rookie
-
1 inlägg
Tele2 kör inte med nån pairing bara man har en CA modul för Conax CAS5 och att den är kompatibel med TVn. Det senare brukar vara ett vanligt problem att CA modulerna kan funka till en TV apparat men inte till en annan. Kolla också att den sitter i ordentligt och att du vänt kortet rätt väg.
Med risk att verka dum.... ....vilket håll skall kortet sitta åt i modulen, den passar ju åt båda hållen. har en samsung ue46c6705
Postad 07 October 2010 - 19:31
Sardaukar
-
Sardaukar
-
Beroende
-
-
1095 inlägg
Postad 11 October 2010 - 19:58
Megaman2
-
Megaman2
-
Forumräv
-
-
616 inlägg
har en LG PK550 plasma skärm och funderar på ci modul... vilken skall jag köpa?
Redigerat av Megaman2, 11 October 2010 - 19:58.
Postad 11 October 2010 - 20:29
Sardaukar
-
Sardaukar
-
Beroende
-
-
1095 inlägg
Jag har haft tre olika CA-moduler till mina TV-apparater och alla funkar precis lika bra. Huvudsaken det är Conax-modul.
Postad 12 October 2010 - 17:50
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Fast det kan bli kompatibitetsproblem med vissa TV apparater så helt 100% är det inte att det funkar bara för att det är en Conax CA modul.
Köp på nån lokal affär som du enkelt kan fara och byta ut ifall den inte är kompatibel.
Postad 14 October 2010 - 18:34
nobba
-
nobba
-
Lärjunge
-
-
498 inlägg
Tele2 kan nog vara en av de trögaste aktörerna på marknaden.
Jag funderade på ett mix-abbonemang men fick veta följande.
1. Det går inte att ändra kanaler online...tja, det kan jag ju leva med, men...
2. De skall ha 29:- per kanal jag ändrar eftersom de "hjälper" mig med det...som jag vill kunna göra själv. Jaja, även detta skulle jag kunna "ta", men...
3. De vägrar låta mig skaffa ett abbonemangskort om jag INTE köper en av deras boxar.
"Det kan jag inte bestämma över" sa tjejen i telefon..."Tur att jag kan bestämma att jag INTE kommer skaffa er TV i alla fall då" sa jag.
Postad 20 October 2010 - 17:58
Unregisteredc46844ba
-
Unregisteredc46844ba
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Har en Panasonic TH-PX8EA, har flyttat till tele2-hus och läste lite snabbt att conax 5.0 ca-modul skulle fungera. Köpte en men det fungerar inte, upptäckte dock att det inte verkar som min TV har stöd för DVB-C, är jag rökt då?
Finns det isf någon schysst box man kan använda istället?
Postad 24 November 2010 - 08:17
Installera
-
Installera
-
Lärjunge
-
-
475 inlägg
Har ett problem...
Tele2 Kabel-TV. Samsung LED-TV 8-series. Dilog Conax CAS-5 CA-modul.
Dålig bild och dåligt ljud (pixelering, ljudstörningar) på ettan tvåan och fyran när CA-modulen sitter i. Övriga kanaler funkar bra. När jag drar ur CA-modulen får jag bra bild och ljud på ettan, tvåan och fyran, men då kan jag inte se mina betalkanaler.
CA-modulen eller TV:n?
Postad 24 November 2010 - 09:43
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
CA modulen som inte är kompatibel med TVn.
Postad 24 November 2010 - 22:52
pellejo
-
pellejo
-
Rookie
-
3 inlägg
Det har ju skrivits i tråden om fenomenet att man måste ställa in Samsung TV-apparater på Finland för att få kanalsökningen att fungera med Tele2:s sändningar. Kollade med Samsung som svarade så här:
"Leverantörerna ska kontakta Samsung med uppgifter med mera om att de
vill ha våra tv-apparater godkända för deras nät. Com Hem har valt att
ha tv-apparater godkända förderas nät och har bland många talat med
Samsung om detta. För att få allt att fungera normalt så rekommenderas
en digitalbox vid andra nät."
Felet ligger alltså hos Tele2 som inte orkar bry sig om detta. De vill väl straffa ut dem som inte köper deras boxar.
Postad 24 November 2010 - 23:20
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Felet ligger inte alls hos Tele2 och det funkar alldeles utmärkt med Samsung om man väljer Finland som land.
Det är exakt samma CA moduler och uppgifter som Comhem kör med det enda som skiljer är nätid som är 100 hos Tele2. Med Sony och andra kvalitetsmärken funkar det utan nåt sånt svammel.
Det enda Samsung behöver göra är lägga till att den söker igenom nätid 100 om man väljer Sverige.
Eller det ska inte vara nån begränsning alls egentligen då den även drabbar andra kabelnät.
Redigerat av Leatherface, 24 November 2010 - 23:52.
Postad 15 December 2010 - 00:06
Unregistereda7b20103
-
Unregistereda7b20103
-
Rookie
-
9 inlägg
Har köpt en Panasonic TX-P50V20E, tänkte fixa tele2 digitaltv med en del hd kanaler, räcker det med att jag köper en ca-modul så kommer allt fungera? tex: http://www.webhallen...ital_och_comhem Eller är det finns det något annat kort som är bättre för min tv alt att jag köper en hd box istället?
Postad 15 December 2010 - 01:47
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Borde funka sålänge CA modulen är kompatibel med TV apparaten.
Postad 15 December 2010 - 10:03
Unregistereda7b20103
-
Unregistereda7b20103
-
Rookie
-
9 inlägg
Borde funka sålänge CA modulen är kompatibel med TV apparaten.
Ok, tack. Någon som har koll på vilka CA-moduler som fungerar med Panasonic TX-P50V20E, för tele2 digitaltv med en del hd kanaler?
Postad 26 December 2010 - 23:52
Harald92
-
Harald92
-
Rookie
-
2 inlägg
Lyckades få in alla kanaler till min Panasonic TX-P42G20E genom att välja Finland som land. Oerhört mycket bättre bild! Men kanalerna ligger helt i oordning, vilket blir ganska jobbigt i längden då jag endast betalar för ett fåtal.
Någon som vet hur man ska gå tillväga för att få samma struktur på kanalutbudet man får med Tele2:s digitalbox? Skulle problemet lösa sig genom att välja Sverige som land istället för Finland? Isåfall; hur går man tillväga för att få kanalerna?
Tacksam för all hjälp!
Postad 27 December 2010 - 01:23
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Går det inte skapa kanallistor på din TV?
Postad 27 December 2010 - 15:38
Harald92
-
Harald92
-
Rookie
-
2 inlägg
Går det inte skapa kanallistor på din TV?
Lyckades hitta den funktionen nu, inget problem längre! Även om det var lite väl bökig.
Postad 29 December 2010 - 22:44
Fredde321
-
Fredde321
-
Användare
-
-
249 inlägg
vad många som verkar ha strul, jag har stoppat i kortet i CA modulen som förövrigt inte är en DIALOG utan en billigare variant från Kjell & Co, sen har det funkat sen dess, gjorde inga inställningar alls i TVn, tvn är en 60PK550N..
//Fredde
Postad 04 January 2011 - 18:36
nobba
-
nobba
-
Lärjunge
-
-
498 inlägg
Är TV2 HD tillgänglig vua tele2 ?
Postad 05 January 2011 - 05:25
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
År 2030 kanske den blir tillgänglig.
Du och alla andra ring och visa intresse för den och andra HD kanaler.
Betalar licens på nästan 200:-/mån men har inte tillgång till SVT2 HD.
Betalar full pris på 449:-/mån för Canal+ Total men kan inte se Canal+ Soprt HD och Canal+ Film HD för det.
Tom Boxer har både SVT2 HD och 1 Canal+ HD kanal med sitt begränsade utrymme.
Redigerat av Leatherface, 05 January 2011 - 05:27.
Postad 27 January 2011 - 08:11
Mysen
-
Mysen
-
Rookie
-
5 inlägg
Har tänkt köpa en Panasonic TX-P50VT20E och den har ju en inbyggd HD-box och stöd för CI+. Men har jag fattat rätt att man inte måste ha en CI+-modul för att få in HD-kanalerna från Tele2 (för att de inte kör pairing?)?
Postad 07 April 2011 - 16:59
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Felet ligger inte alls hos Tele2 och det funkar alldeles utmärkt med Samsung om man väljer Finland som land. Det är exakt samma CA moduler och uppgifter som Comhem kör med det enda som skiljer är nätid som är 100 hos Tele2. Med Sony och andra kvalitetsmärken funkar det utan nåt sånt svammel. Det enda Samsung behöver göra är lägga till att den söker igenom nätid 100 om man väljer Sverige. Eller det ska inte vara nån begränsning alls egentligen då den även drabbar andra kabelnät.
Jag fattar inte varför det fungerar med FInland men inte Sverige. OM jag väljer FInland så börjar den söka automatiskt (inga manuella inställningar kan göras). Den söker då från 100Mhz och framåt och börjar hitta Tele2 kanalerna efter 300Mhz. OM jag väljer Sverige så får jag däremot möjlighet att ställa in manuellt: Jag väljer då NätID=100 Frekvens: 306000kHz Mod: 64 QAM Symbol 6875 Men hittar inget. Det hade varit ok att köra FInland förrutom att då går även klockan fel en timme  Hur tusan ska man göra på en Samsung?
Postad 07 April 2011 - 22:12
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Det beror på att dom låst Sverige till Comhems nät så det är mjukvaru problem hos Samsung boxar/TV apparater och inte Tele2's fel.
Redigerat av Leatherface, 07 April 2011 - 22:15.
Postad 08 April 2011 - 06:49
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Det beror på att dom låst Sverige till Comhems nät så det är mjukvaru problem hos Samsung boxar/TV apparater och inte Tele2's fel.
Hur då låst? Man kan ju välja nätid, frekvens osv så den är ju inte låst så sätt. Men tydligen är det alltså någon comhemspecifik parameter som inte går att ändra då...Annars tycker jag att jag ställer in allt enligt rätt med frekvenser och id så den borde hitta. Finland är ju en OK lösning förrutom klockfelet som är lite irriterande, speciellt eftersom jag har PVR i TVn... Finland verkar ju köra full sökning och det är väl det som gör skillnaden antar jag....
Postad 09 April 2011 - 19:25
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Finns ingen Comhem specifik parameter utan det ända som skiljer är nätid.
Det jag menade är att automatiska sökningen är låst till Comhems nät om man väljer Sverige.
Problemet med manuell sökning är vad jag förstår att den bara hittar på en frekvens åt gången då och även det är ju ett av alla felen i Samsungs boxar.
Det är ett problem med Samsung som inte går göra nåt åt annat än gnälla på Samsung att fixa det.
På TV apparater finns de dom som gått in i servicemenyn och ändrat till nåt annat land där och på så sätt kringgått det där.
Redigerat av Leatherface, 09 April 2011 - 19:31.
Postad 09 April 2011 - 19:31
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Finns ingen Comhem specifik parameter utan det ända som skiljer är nätid. Det jag menade är att automatiska sökningen är låst till Comhems nät. Problemet med manuell sökning är vad jag förstår att den bara hittar på en frekvens åt gången då och även det är ju ett av alla felen i Samsungs boxar. Det är ett problem med Samsung som inte går göra nåt åt annat än gnälla på Samsung att fixa det.
Men om den bara tittar på en frekvens åt gången så är det ju skumt att comhem fungerar (elelr det kanske det inte gör heller?). För väljer man Sverige så finns det inget annat än manuell sökning att välja på.
Postad 09 April 2011 - 23:10
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
I comhems nät så funkar automatiska sökningen men inte i Tele2's nät och då är det bara manuell som gäller och det funkar bara med 1 frekvens åt gången.
För att automatiska ska funka msåte man därför välja Finland som land och det ligger i mjukvaran bara söker igenom Comhems nät om man väljer Sverige.
Inget att göra åt sålänge Samsung väljer att bara supporta Comhem.
Postad 20 April 2011 - 20:25
Unregistered7657e1f7
-
Unregistered7657e1f7
-
Användare
-
-
130 inlägg
Hej!
Nu kommer jag här och bara hoppar rakt in i tråden, men det får ni ha överenseende med.
Jag har precis packat upp min Panasonic VT20 50" och tillsammans med den övertalade försäljaren mig att köpa en ComHem CA-Modul (för att få bättre bild).
Jag har ett programkort från Tele2.
När jag valde språk: Svenska och Land: Sverige och NätverksID: 100 så hittar TV'n inte en enda kanal på DVB-C, men om jag istället väljer Land: Finland (som jag läste i någon tråd här) så hittar den en massa kanaler.
Har jag gjort rätt?
Hur blir det då med undertexter och liknande?
Just nu, när sökningen precis blivit klar, har jag finska undertexter på en krypterad TV1000 kanal (som jag inte kan se bild på ändå.. men..) ?
Please.. Hjälp mig!!
ok.. !!!
Nu säger den att TV3 och Kanal5 är krypterade kanaler!!! *arghhhh*
Ohh!! Det är inte de enda kanalerna som försvunnit.. "Star", MTV, 4+, etc..
Nån mer som har mina/samma problem?
Vad gör jag för fel???
Edit: När jag kör via boxen så fungerar både 3'an och 5'an utmärkt. *suck*
FINNS DET NÅGOT SÄTT JAG KAN FÅ IN ALLA MINA KANALER M.H.A CA-MODUL??
Redigerat av Unregistered7657e1f7, 20 April 2011 - 21:02.
Postad 24 April 2011 - 09:46
SS_454
-
SS_454
-
Lärjunge
-
-
256 inlägg
Nograz Står det Comhem på CA-modulen? Då kanske Comhem har en mixtrat med den så den funkar bäst med Comhem. Jag kör med en vanlig CA-modul och har inga problem (Samsung TV). Bara ställt in Finland som du har skrivit. Hoppas att det löser sig.
Postad 26 April 2011 - 14:01
Unregistered7657e1f7
-
Unregistered7657e1f7
-
Användare
-
-
130 inlägg
Japp, det står ComHem på modulen..
Och visst fungerar det när jag ställer in TV'n på Finland, men som sagt tidigare.
En del av de kanlaler jag har via boxen blir "kodade" när jag kör dem via CA-modulen.
Visst är det märkligt?
Ps. Det är ComHems HD CA-Modul jag har..
Postad 26 April 2011 - 16:50
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Comhems HD boxar kräver pairing till Comhem kort så det är möjligt det är samma med deras CA modul för HD kanalerna.
Redigerat av Leatherface, 26 April 2011 - 16:51.
Postad 03 May 2011 - 23:53
Thorvaldsson
-
Thorvaldsson
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Skulle vi inte kunna samla ihop alla som har Samsung TV och Tele2 kabelTV å skicka in namnlista eller nått på folk som vill att Tele2 ska börja bry sig lite om sina kunder och att dom kontaktar Samsung för att lägga in stöd för Tele2 kabelTV i deras Firmware?
Postad 04 May 2011 - 08:56
jilted_
-
jilted_
-
Rookie
-
9 inlägg
Köpte ComHem's CA-modul igår, den för HDTV, CI+, funka inte alls... Hittade inga kanaler. Men efter att ha läst här så verkar det ha med just HDTV-biten att göra? Att de kör pairing eller vad det var? Skulle det funka om jag köpte CA-modulen UTAN HDTV? Kan jag fortfarande få in Tele2's HDTV-kanaler då?
Suck, att det ska vara så krångligt... Hade boxer förut, funka klockrent utan strul
Redigerat av jilted_, 04 May 2011 - 08:57.
Postad 06 May 2011 - 17:26
profet
-
profet
-
Rookie
-
8 inlägg
Nograz Står det Comhem på CA-modulen? Då kanske Comhem har en mixtrat med den så den funkar bäst med Comhem. Jag kör med en vanlig CA-modul och har inga problem (Samsung TV). Bara ställt in Finland som du har skrivit. Hoppas att det löser sig.
Hejsan. Har precis införskaffat mig en CA modul av conax modell. Men ack så får jag ej in några kanaler. Har testat med det mesta därav detta inlägg. Tele2 så klart med en HUMAX box. Tycker dock chippet är lite mindre än andra standard modeller? Har en Samsung tv PS50C435. Tacksam för svar
Redigerat av profet, 06 May 2011 - 17:27.
Postad 08 May 2011 - 09:56
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Köpte ComHem's CA-modul igår, den för HDTV, CI+, funka inte alls... Hittade inga kanaler. Men efter att ha läst här så verkar det ha med just HDTV-biten att göra? Att de kör pairing eller vad det var? Skulle det funka om jag köpte CA-modulen UTAN HDTV? Kan jag fortfarande få in Tele2's HDTV-kanaler då?
Suck, att det ska vara så krångligt... Hade boxer förut, funka klockrent utan strul 
Ja det ska funka med CA modul men som jag nämnt många gånger tidigare så måste man välja Finland som land för att hitta kanaler med Samsung apparater. Mest troligt är de HD modellen av CA modulen som ställer till det.
Redigerat av Leatherface, 08 May 2011 - 10:01.
Postad 08 May 2011 - 20:59
profet
-
profet
-
Rookie
-
8 inlägg
Hur skiljer sig era kort åt. Mitt införskaffades för ca 5 år sedan vid in flytt, alltså bra gammalt. Körs med en rutten Humax box från tele2. Chippet är mindre än dagens chip, om det nu har någon som helst betydelse.
Köpte en Conax (dilog) ci modul men får det ej och fungera.
Modulen hittas av tv´n och jag kan se version etc. Tele2 kortet hittas kanske. Iaf tror jag det för om det sitter åt fel håll så blir det felmeddelande!? Kan ej se någon info om version på kortet(när det är rätt isatt) eller någonting annat för den delen.
Tacksam för svar på detta. Blir nog tvungen och kontakta tele2 igen för vidare information om vad man verkligen måste ha för modul!! ...
Redigerat av profet, 08 May 2011 - 21:39.
Postad 09 May 2011 - 07:48
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Ingen ide att ringa dom för dom kommer bara säga att du måste ha deras box vilket inte är sant.
Postad 09 May 2011 - 10:27
profet
-
profet
-
Rookie
-
8 inlägg
Ingen ide att ringa dom för dom kommer bara säga att du måste ha deras box vilket inte är sant.
Är inte sant. Hade varit i kontakt med dom innan jag skaffade en Conax modul. Hon gav den informationen som de hade, vilket var: Conax modul. Nätid:100 .Land:Finland. Var även i kontakt med satellitproffsen(satpro.se) för och se om de visste vilken modul man skulle ha, men det hade ingen aning och tycker det är konstigt att hon ens angav modul och var den ska riktas fastän de ej säljer moduler samt att de ej har suppport för det!? Har även mailat till en försäljare på tele2 för och få lite mer information om vad man verkligen är i behov av för och få det och fungera. Detta då hon är i kontakt med våran förenings ordförande och vi har tele2 i föreningen. jag menar på det att, varför fortsätta med tele2 om det ej fungerar eller om det ska strula för den som vill ha en modul i dagens platt tv och slippa en ful grå box eller en över huvud taget? Kanske bättre idé och byta till boxer eller comhem i föreningen. Har styrelse möte idag, få se vad vi kommer fram till och kanske lilla tanten på tele2 skulle hinna svara på mitt mail. Om nu någon annan här har uppfattning om hur man ska få det och fungera så är jag tacksam för svar på det. Och då gärna en utförlig sådan. Tack / Prof
Postad 09 May 2011 - 17:02
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Tja beror nog på vem man pratar med vissa är mer hjälpsamma medans andra följer regelboken och den är att Tele2's godkända boxar ska användas och kör man med nåt annat så ger dom ingen support på det.
Men kan med säkerhet säga att det funkar på Samsung TV apparater om man väljer Finland som land.
Spelar ingen roll om man väljer nätid 100 och all annan information korrekt det kommer inte fungera med Samsung om man väljer Sverige. Kör man med Sony t.ex så har man inte det problemet.
Om inte det funkar så kan du testa ta ut och stoppa in CA modulen igen också då den kanske inte är ordentligt insatt.
Och som sagt du ska ha en vanlig Conax CA modul och inte CI+ modulen för HD kanaler.
Redigerat av Leatherface, 09 May 2011 - 17:09.
Postad 09 May 2011 - 18:32
Thorvaldsson
-
Thorvaldsson
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Jag va i kontakt med en på Tele2s tekniska avdelning som förklarade lite för mig varför det inte funkar med Samsungs TV i deras när utan att ta massa omvägar. Detta är för att Samsung har valt att vara ComHems lilla knähund och följa ComHem och inte följa standarden som finns för Digital KabelTV utan har en egen lösning. Dom följer alltså inte DVB-C standarden som finns utan tydligen nått som är utvecklat lite på sidan av å kallas Grundig nånting. Killen sa för mig att han hade varit i kontakt med Tele2s produktchef när det gällde KabelTV och han skulle kontakta Samsung och se ifall det gick att lösa så att även Samsung följer standarder!!!
JAG UPPMANAR ALLA MED MIG SOM HAR SAMSUNG TV MED KABELTV BOX INBYGGD ATT MAILA SAMSUNG OCH BEGÄRA ATT DOM INFÖR STANDARD STÖD FÖR KABELTV I SINA TV APPARATER. OM VI ÄR TILLRÄCKLIGT MÅNGA SOM KLAGAR SÅ KANSKE DOM GÖR NÅTT ÅT DET!
Redigerat av Thorvaldsson, 09 May 2011 - 18:34.
Postad 10 May 2011 - 09:12
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Det jag försökt säga att det är Samsung och deras mjukvara som är problemet.
Alternativet är att helt enkelt inte köpa Samsung apparater då det inte är några såna krångel med t.ex Sony.
Redigerat av Leatherface, 10 May 2011 - 09:17.
Postad 10 May 2011 - 10:49
profet
-
profet
-
Rookie
-
8 inlägg
Tja beror nog på vem man pratar med vissa är mer hjälpsamma medans andra följer regelboken och den är att Tele2's godkända boxar ska användas och kör man med nåt annat så ger dom ingen support på det.
Men kan med säkerhet säga att det funkar på Samsung TV apparater om man väljer Finland som land. Spelar ingen roll om man väljer nätid 100 och all annan information korrekt det kommer inte fungera med Samsung om man väljer Sverige. Kör man med Sony t.ex så har man inte det problemet.
Om inte det funkar så kan du testa ta ut och stoppa in CA modulen igen också då den kanske inte är ordentligt insatt. Och som sagt du ska ha en vanlig Conax CA modul och inte CI+ modulen för HD kanaler.
Jag va i kontakt med en på Tele2s tekniska avdelning som förklarade lite för mig varför det inte funkar med Samsungs TV i deras när utan att ta massa omvägar. Detta är för att Samsung har valt att vara ComHems lilla knähund och följa ComHem och inte följa standarden som finns för Digital KabelTV utan har en egen lösning. Dom följer alltså inte DVB-C standarden som finns utan tydligen nått som är utvecklat lite på sidan av å kallas Grundig nånting. Killen sa för mig att han hade varit i kontakt med Tele2s produktchef när det gällde KabelTV och han skulle kontakta Samsung och se ifall det gick att lösa så att även Samsung följer standarder!!!
JAG UPPMANAR ALLA MED MIG SOM HAR SAMSUNG TV MED KABELTV BOX INBYGGD ATT MAILA SAMSUNG OCH BEGÄRA ATT DOM INFÖR STANDARD STÖD FÖR KABELTV I SINA TV APPARATER. OM VI ÄR TILLRÄCKLIGT MÅNGA SOM KLAGAR SÅ KANSKE DOM GÖR NÅTT ÅT DET! 
Min modul är korrekt isatt. Har även testat med flertalet antenn sladdar utan resultat. Här är svaret på mina frågor till tele2 försäljning: Hej Stefan. Den frågan jag svarade "?" på var varför inte TV apparater med inbyggd digitalmottagare fungerade med Tele2. Det är en vanlig missuppfattning då det oftast är Comhem och Boxer som har reklamplats vid TV apparaterna i butik. Fråga i butik om TV apparaten stödjer DVB-C standarden, då fungerar den med Tele2. Här kommer svar på din fråga vad gäller moduler. Den typ av CA-Modul som skall användas är Conax och minst Cas5 kompatibel. OBS ej operatörslåst Com Hem modul. Det finns inga begränsningar vad det gäller HD-TV och CA moduler i Tele2's nät, detta är endast ett krav som Com Hem har. Inställningarna som bör göras i TV'n beror på vilken modell av TV du har, Tele2 följer den internationella DVB-C standarden, tyvärr är den svenska marknaden lite udda i detta, framför allt på grund av bristande konkurrens. Den finska marknaden är dock helt reglerad inom detta vilket lett till när en TV ställs i finska inställningar ställs också alla inställernar helt i enlighet med den internationella standarden och inte Com Hem's egna version av den. Vi rekomenderar därför att man ställer TV i finskt läge med svenskt språkval, då brukar allt funka perfekt. ------------------------------------------------ Så, tydligen ska det bara vara och köra. Är dock lite undrande över Cas5, är det en kryptering, och isf, är det så att jag har fel modul. Men hon nämner "minst cas5". Min är cas7 och inte fungerar det. Måste vara något annat vajs .. Ska man slå in med hammare eller ha en speciell super dyr antenn kabel ? :-) Tacksam för svar.
Redigerat av profet, 10 May 2011 - 17:15.
Postad 10 May 2011 - 17:35
profet
-
profet
-
Rookie
-
8 inlägg
Fick det och fungera och jag tänker inte säga vad jag gjorde för fel tidigare, för då känner jag mig som en åsna ;-)
Nöjd är jag iaf och bilden är klart mycket skarpare samt att jag kan skicka ut den fula gråa fyrkanten!
Tack / Prof
Postad 10 May 2011 - 20:00
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Så, tydligen ska det bara vara och köra. Är dock lite undrande över Cas5, är det en kryptering, och isf, är det så att jag har fel modul. Men hon nämner "minst cas5". Min är cas7 och inte fungerar det. Måste vara något annat vajs .. Ska man slå in med hammare eller ha en speciell super dyr antenn kabel ? :-)
CAS5 och CAS7 är olika Conax versioner där CAS7 är nyare och säkrare och där bla pairing kan användas. Tele2 kör med Conax CAS5 i sitt nät. Fick det och fungera och jag tänker inte säga vad jag gjorde för fel tidigare, för då känner jag mig som en åsna ;-)
Nöjd är jag iaf och bilden är klart mycket skarpare samt att jag kan skicka ut den fula gråa fyrkanten!
Tack / Prof
Kortet vänt fel väg? CA modulen inte ordentligt intryckt?
Postad 10 May 2011 - 20:27
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Vi rekomenderar därför att man ställer TV i finskt läge med svenskt språkval, då brukar allt funka perfekt.
Hmm säger tele2 själva detta? Men menar de alltså att det är OK att klockan ska gå en timme fel? Det blir ju problem med EPG och timer osv så länge detta finns kvar. Jag tycker även svaret känns konstigt då menyerna i Samsung tyder på att det är tvärtom. VÄljer man Finland så finns det bara auto att välja på, men väljer man Sverige så kan man göra massa manuella val. Det känns konstigt att den skulle vara låst just i Sverigefallet eftersom det är då man kan ställa in mest.
Postad 10 May 2011 - 21:25
profet
-
profet
-
Rookie
-
8 inlägg
CAS5 och CAS7 är olika Conax versioner där CAS7 är nyare och säkrare och där bla pairing kan användas. Tele2 kör med Conax CAS5 i sitt nät.
Rättelse:P Tele2 kör med cas5 och uppåt. Mitt kort är cas 7. Även HD moduler(ci+) är funktionella, bara det är conax cas5(eller högre) Mvh / Prof
Postad 10 May 2011 - 21:51
profet
-
profet
-
Rookie
-
8 inlägg
Vi rekomenderar därför att man ställer TV i finskt läge med svenskt språkval, då brukar allt funka perfekt.
Hmm säger tele2 själva detta? Men menar de alltså att det är OK att klockan ska gå en timme fel? Det blir ju problem med EPG och timer osv så länge detta finns kvar. Jag tycker även svaret känns konstigt då menyerna i Samsung tyder på att det är tvärtom. VÄljer man Finland så finns det bara auto att välja på, men väljer man Sverige så kan man göra massa manuella val. Det känns konstigt att den skulle vara låst just i Sverigefallet eftersom det är då man kan ställa in mest.
Håller med om att det är mystiskt och ganska kryptiskt från tele2´s sida, och förstår egentligen inte riktigt varför de ej säljer moduler på marknaden ännu. Fick inget svar på detta vid tal med tele2 kundsupport när jag ställde frågan om varför ni ej tillhandahåller/säljer moduler då ert system enligt er stödjer modulära system. Vilket dock är ganska uppenbart då de använder samma system i deras Boxar(Conax modell tv mottagare). Kanske någon här har svaret på varför de ej säljer moduler och når ut på marknaden med andra konkurrerande företag. Jag kan lova att mottagarna lär dock inte bli mindre, så vad är problemet till att de ej gör det? Tack / Prof
Postad 11 May 2011 - 08:10
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Rättelse:P
Tele2 kör med cas5 och uppåt. Mitt kort är cas 7. Även HD moduler(ci+) är funktionella, bara det är conax cas5(eller högre)
Mvh / Prof
Nej Tele2 kör bara med CAS5 däremot Comhem kör med CAS7 på sina HD kanaler. CI+ moduler för Comhem är självklart CAS7 annars skulle dom inte klara deras HD kanaler. Med Tele2 räcker det med vanlig CA modul med CAS5 för alla kanaler inkl HD kanaler. Åtminstone i dagsläget.
Redigerat av Leatherface, 11 May 2011 - 08:12.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|