Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Pioneer KRP-500A/M och KRP-600A/M

1242 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 March 2009 - 15:08

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0
Zero,

;) 60 tummaren får ju PS3an att se pytteliten ut.

Postad 04 March 2009 - 15:48

Zero
  • Zero
  • Beroende

• 1272 inlägg
  • 0

Zero,

60 tummaren får ju PS3an att se pytteliten ut.

Ja, det gör den :)

Tycker faktiskt inte 60" känns så stort länge, skulle velat ha en 70" nästan ;)

Postad 04 March 2009 - 17:01

Fredrik01
  • Fredrik01
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Så nu har jag lagt upp lite bättre bilder, kunde äntligen låna hem en riktig digitalkamera, så titta in och säg vad ni tycker....

Hej.. jag är också sugen på en 60 ". Hur funkar det att kolla på vanlig SD-TV på 60 " tycker du? Det ser ut som att du sitter hyfsat nära teven?

Sen är ju den eviga frågan om buzzzz... Hur upplever du den?

Postad 04 March 2009 - 17:34

Zero
  • Zero
  • Beroende

• 1272 inlägg
  • 0

Hej.. jag är också sugen på en 60 ". Hur funkar det att kolla på vanlig SD-TV på 60 " tycker du? Det ser ut som att du sitter hyfsat nära teven?

Sen är ju den eviga frågan om buzzzz... Hur upplever du den?

Jag tycker vanlig sd-tv funkar bra faktiskt och jag sitter väl ca 2,5 m ifrån min 60", men det skiftar ju självklart beroende på kvaliteten på kanalen osv...

Buzz tycker jag faktiskt är lite störande, speciellt när man tittar på vanlig tv för då har man inte alltid så hög volym. Trodde inte jag skulle störa mig på buzz, på min gamla 50" var det aldrig ett problem. Det kan ju vara ett högre buzz på en 60" än vad det är på en 50" har jag fått för mig.

Redigerat av Zero, 04 March 2009 - 21:56.

Postad 05 March 2009 - 16:21

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
Har någon provat att köra en KRP-500A direkt, utan mediaboxen, med en HDMI-DisplayPort adaptor? Jag undrar om fjärran fortfarande fungerar då, t ex volym up/ned. Jag har egentligen ingen behov av mediaboxen alls, men en adaptor kostar runt 700kr, och boxen är gratis nu när jag har den. Den bara tar upp lite plats och förbruka en del el.

Postad 05 March 2009 - 19:41

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
Angående buzzning, så kan jag inte höra något på min KRP-500A vid normal tv volymnivå tilla jag står några centimeter från tv:n. Om jag mute:a tv:n så kan jag höra buzzningen om jag står 1m borta från tv:n, men jag måste koncentrerar mig för att höra det över normal bakgrundsljudet inom lägenheten, och jag är väldigt känsligt för ljud. För att höra klart och tydligt så måste jag står 30cm borta från tv:n. Jag sitter vanligtvis 5m borta från tv:n, så det är inget problem alls för mig - yipee, var lite orolig över det.

Postad 05 March 2009 - 22:17

Zero
  • Zero
  • Beroende

• 1272 inlägg
  • 0
Jag har kört med pure läget nu i några dagar, sett film på både blu-ray och dvd. Men jag tycker bilden är för mörk, vad tycker ni andra som köpt pioneer, vad kör ni på för inställningar så ni är nöjda?

Är pure bra eller finns det något bättre läge eller?

Annars är bilden kanonbra och jag är jätte nöjd med tv ;)

Postad 05 March 2009 - 23:12

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0
Pure läget ska vara bäst, mest korrekt. Om du tycker bilden är för mörk, är det detaljer i mörka partier som saknas?

Kör du med följande inställningar?

Pure Mode

Contrast 36
Brightness +1
Colour 0
Tint 0
Sharpness -15

PRO ADJUST

PURE CINEMA
Fim Mode OFF = TV , Advanced = Blu-ray & NTSC DVD (Film) , Standard = PAL DVD (Film)
TXT Opt OFF

Intellegent Mode OFF

PICTURE DETAIL

DRE OFF (more accurate) or Low if you want more fake contrast
BLACL LEVEL OFF
ACL OFF
Enhancer Mode 2
Gamma 2

COLOUR DETAIL

Colour Temp Manual (PUSH FOR ENTER FOR 3 SECONDS)

Red High -3
Green High 0
Blue High -2
Red Low -1
Green Low 0
Blue Low -2

CTI OFF

Colour Management

Red +1
Yellow -1
Green 0
Cyan -1
Blue 0
Magenta -2

Colour Space 2

Noise Reduction All Off

Drive mode
Select 2 for TV or 1 for DVD and Blue Ray.

Postad 05 March 2009 - 23:59

virre
  • virre
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

Angående buzzning, så kan jag inte höra något på min KRP-500A vid normal tv volymnivå tilla jag står några centimeter från tv:n. Om jag mute:a tv:n så kan jag höra buzzningen om jag står 1m borta från tv:n, men jag måste koncentrerar mig för att höra det över normal bakgrundsljudet inom lägenheten, och jag är väldigt känsligt för ljud. För att höra klart och tydligt så måste jag står 30cm borta från tv:n. Jag sitter vanligtvis 5m borta från tv:n, så det är inget problem alls för mig - yipee, var lite orolig över det.

Testat att stå/sitta exakt i center av TVn?
Sitter jag lite snett framför TVn så hör inte jag det heller, men sitter jag precis i mitten av TVn så hörs det mer.

Postad 06 March 2009 - 01:08

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0

Jag har kört med pure läget nu i några dagar, sett film på både blu-ray och dvd. Men jag tycker bilden är för mörk, vad tycker ni andra som köpt pioneer, vad kör ni på för inställningar så ni är nöjda?

Är pure bra eller finns det något bättre läge eller?

Annars är bilden kanonbra och jag är jätte nöjd med tv ;)

Har hört att 1 snäpp upp på brightness i pure mode skall locka fram lite mer shadow detail..och bilden blir såklart något ljusare.
Men annars är det nog en vanesak att bilden inte är som i el-ladorna B)

Boogie

Postad 06 March 2009 - 01:34

virre
  • virre
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Någon som hört att 500M och 5090H ska vara bättre på att ISF-kalibrera än en 500A?

Redigerat av virre, 06 March 2009 - 01:39.

Postad 06 March 2009 - 08:54

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Testat att stå/sitta exakt i center av TVn?
Sitter jag lite snett framför TVn så hör inte jag det heller, men sitter jag precis i mitten av TVn så hörs det mer.

Ja, jag testade rakt framför tv:n, exakt i center. Jag borde tillägga att jag kör med energispar mode 2. Ska testa om med energispar avstängt.

Postad 06 March 2009 - 09:06

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
Nu testade jag med energispar off - samma resultat. Kanske borde tillägga att det finns en hel del bakgrundsljud, t ex en PVR som innehåller en fläkt, men det är så mitt rum är vanligtvis, så det är så jag testar. Buzzningen är alltså inget problem överhuvudtaget för mig.

Postad 06 March 2009 - 09:24

Zero
  • Zero
  • Beroende

• 1272 inlägg
  • 0
Tack för tipsen Boogie/TVC15 skall hem och testa när jag slutar jobba...

Postad 06 March 2009 - 09:38

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Men annars är det nog en vanesak att bilden inte är som i el-ladorna ;)

Kollade på House i PURE mode från TV4 HD igår, och bilden var helt sjukt bra. Jag är otroligt nöjd med bilden när själva källan är bra kvalité.

Postad 06 March 2009 - 13:26

The 4 Rings
  • The 4 Rings
  • Forumräv

• 511 inlägg
  • 0
Har skaffat mig digital teve,men vid närmare eftertanke kanske man skulle satsat på HD? Vet nån hur bilden blir med Digital Teve?

Postad 06 March 2009 - 13:46

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

• 1866 inlägg
  • 0

Ja, jag testade rakt framför tv:n, exakt i center. Jag borde tillägga att jag kör med energispar mode 2. Ska testa om med energispar avstängt.

Varför kör du med energisparläge 2?

Postad 06 March 2009 - 15:51

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Varför kör du med energisparläge 2?

Jag har for mig att det är bäst för att minimera buzzningen enligt någon här, och att ES2 på KRP:n är ändå ljusare än ES0 på 5090:n. Jag har nu ändrat tillbaka till ES0 eftersom jag har i princip ingen buzzning oavsett.

Har skaffat mig digital teve,men vid närmare eftertanke kanske man skulle satsat på HD? Vet nån hur bilden blir med Digital Teve?

Digital TV = SDTV, så alla kommentarer här som beskriver hur SDTV är gäller. Kortfattat så är vissa program (framförallt nyare program) rätt bra, men många äldre program ser rätt suddigt ut på en 50". Jag tror inte att man kan få en bättre bild på en annan 50" tv. Om källan är suddig så ska bilden se suddig ut.

Postad 06 March 2009 - 17:58

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2709 inlägg
  • 0

Nu testade jag med energispar off - samma resultat. Kanske borde tillägga att det finns en hel del bakgrundsljud, t ex en PVR som innehåller en fläkt, men det är så mitt rum är vanligtvis, så det är så jag testar. Buzzningen är alltså inget problem överhuvudtaget för mig.

Har du testat alla olika drivemode oxå ? ex 1,2 och 3 ?

Redigerat av Unregistereda8d246d3, 06 March 2009 - 17:59.

Postad 06 March 2009 - 22:36

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1462 inlägg
  • 0
Så detta är alltså det sista pioneer släper på tv fronten. trist... nästan så att man lär köpa en innan dom försvinner helt.

Postad 07 March 2009 - 13:32

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

• 1158 inlägg
  • 0
Testade ditt tips igår TVC15 och tyckte att bilden såg mer naturlig med lx-91 men sämre på canal digital trots ändringarna i Pure cinema och Drive mode.
Men det är väl som vanligt smaken är som baken ;)
Kommer att köra den här inställningen ett tag så tack TVC15..
Men sen när jag fått DVE HD Basics Blu-ray ska jag kalibrera LX-91 efter den.

mvh
Roger

Postad 07 March 2009 - 14:59

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Har du testat alla olika drivemode oxå ? ex 1,2 och 3 ?

Bra fråga! Nu var barnen ute, och lägenheten var helt tyst, förutom min PVR, som har en fläkt. Jag satt 5m bort exakt center, tv:ns volym var avstängt. Det visade sig att med drive mode 1 eller 3 så kan jag höra buzzningen utan problem. Om jag ändrade till ES1 så blev det mindre buzzning, och ännu mindre med ES2, men jag kunde fortfarande höra det, även om det var väldigt tyst, och kom ihåg att tv:ns ljud är avstängt. Om jag satt 20cm till sidan (där jag sitter vanligtvis), så försvann buzzningen. Med drive mode 2 så försvann buzzningen, och energispar gör då ingen skillnad. Om jag satt på tv:ns ljud så gick det inte längre att höra buzzningen oavsett läge.

Så buzzningen är bara ett problem om man sitter *exakt* framför tv:n, nära, och men tv:ns ljud väldigt lågt (eller om det finns någon som kollar på tv utan ljud).

Angående drive mode - finns det någon enklare sätt att ändra det, förutom att klicka igenom menyn?

Postad 07 March 2009 - 15:04

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2709 inlägg
  • 0

Det visade sig att med drive mode 1 eller 3 så kan jag höra buzzningen utan problem.

Misstänkte det ! Ofta när folk säger att dom inte lider av buzing så har dom glömt att kolla just detta. Kanske inte alltid men oftast tror jag att det är så. Så känns som folk uttalar sig för tidigt ang just att dom inte har buzz.

Men allt det här står ju i Buzz tråden hur man kan kolla på alla möjliga sätt så att man inte har en tv med mycket buzz.

Postad 08 March 2009 - 23:43

tosseracing
  • tosseracing
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Hej! Har för några dagar sedan inhandlat en Krp 500a. Måste först säga att det är sjukt bra bild!!! Men!!!! Buzzing är ju ett faktum, och det kan jag leva med, men jag hör även ett högfrekvent ljud som kommer från elkomponenterna. Undrar bara om någon annan hör detta lika väl. :)

Postad 09 March 2009 - 07:12

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Hej! Har för några dagar sedan inhandlat en Krp 500a. Måste först säga att det är sjukt bra bild!!! Men!!!! Buzzing är ju ett faktum, och det kan jag leva med, men jag hör även ett högfrekvent ljud som kommer från elkomponenterna. Undrar bara om någon annan hör detta lika väl. :)

Du är väl ung som kan höra dem.

Jag hör med lätthet denna surrande som ni andra pratar om. Nu när jag äntligen har fått hem min KRP-500M så är jag lite förvånad över buzzing. För det första är chassit rätt så tunt. Jag har inte avgjort om det är hårdplast eller metall än.

Men det som förvånade mest var att surret kunde komma mitt från rutan!! Kanske är glaset, som nästan känns som plast(?!), är väl tunt?

Nästa förvånande grej är att frontglaset ändrar på ljusstyrkan när man tittar från sidan. Därför undrar jag om det är plast.

Men som du skriver så brukar faktiskt elkomponenter låta ibland. Jag kunde lätt höra om en tjockTV var på från ett annat rum. Det behöver inte betyda att det är fel på den. Om man tittar bak på plasman är det rätt många lufthål där ljudet kan smita ut. Tur nog är detta frekvenser man kan dämpa med ett tjockt tyg.

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 09 March 2009 - 07:14.

Postad 09 March 2009 - 09:01

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

• 1158 inlägg
  • 0
Jag vill inte göra dig bedrövad trebban men min KRP-600A är helt inbyggd med tätningsborstar runt om.
Och jag hör surret ändå...... :) .
Men jag har tur ändå efter som tv är uppsatt i ett hörn så vi sitter inte vid sweetspoten.

mvh
Roger

Postad 09 March 2009 - 10:12

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Kommer den från boxen eller från skärmen? Jag hör klart och tydligt en högfrekvens ljud under kort tid när tv:n jobbar ibland, t ex när man går in i menyn. Men under normalkörning har jag inte hört något från skärmen. Min box är inbyggd under en möbel, så om ljudet kommer från den skulle det förklara varför jag har inte hört ljudet.

Finns ingen här som har provat att köra en KRP-500A utan mediabox, med en HDMI-Displayport adapter?

Postad 09 March 2009 - 10:53

Zero
  • Zero
  • Beroende

• 1272 inlägg
  • 0
Satt och kollade på lite blu-ray filmer i helgen, jäklar vilken bild!!! Man blir fort bortskämd med blu-ray, dvd filmer ser ju inte alls roligt ut längre....

Provade inställningarna som postades här och bilden blev mycket bättre, men tycker fortfarande att bilden är för mörk ibland. Detaljerna i det mörka försvinner ju, det är det ända som jag irriterar mig på med tv + buzzet ibland.

Postad 09 March 2009 - 11:12

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Jag vill inte göra dig bedrövad trebban men min KRP-600A är helt inbyggd med tätningsborstar runt om.
Och jag hör surret ändå...... :) .
Men jag har tur ändå efter som tv är uppsatt i ett hörn så vi sitter inte vid sweetspoten.

mvh
Roger

Sitter den i ett hörn blir det väl närmare till hörnväggarna, eller hur? Borde inte ljudet studsa ut ännu bättre på det sättet? Prova att sätta tyg på vardera sida om tv:n.

Satt och kollade på lite blu-ray filmer i helgen, jäklar vilken bild!!! Man blir fort bortskämd med blu-ray, dvd filmer ser ju inte alls roligt ut längre....

Provade inställningarna som postades här och bilden blev mycket bättre, men tycker fortfarande att bilden är för mörk ibland. Detaljerna i det mörka försvinner ju, det är det ända som jag irriterar mig på med tv + buzzet ibland.

Höj svärtan, eller välj en annat gammavärde så kanske du blir av med den djupa svärtan.

Postad 09 March 2009 - 11:18

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Men det som förvånade mest var att surret kunde komma mitt från rutan!! Kanske är glaset, som nästan känns som plast(?!), är väl tunt?

Buzzningen kommer inte från elektronik bakom glaset, det kommer från själva glaset. Så det är omöjligt att dämpa ljudet - om man gör det så kan man inte längre se bilden. Alla tv:ar som använder sig av plasma teknik har samma problem. Det finns en hel tråd som handlar bara om G9 buzzning här: https://www.minhembi...s...202684&st=0. Det finns andra trådar som handlar om buzzning med andra plasma tv:ar, samt massvis med trådar som handlar om störande ljud med ikke-plasma tv:ar, så det här är inget som är unikt till Pio G9.

Postad 09 March 2009 - 13:44

tosseracing
  • tosseracing
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Förstår! Men det är nåt annat. Den tjuter öven när den står i standby. Det kan väl inte vara glaset?

Postad 10 March 2009 - 11:28

Kind of Blue
  • Kind of Blue
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

Förstår! Men det är nåt annat. Den tjuter öven när den står i standby. Det kan väl inte vara glaset?

Nej inte i standby. Däremot ett högtfrekvent ljud utöver buzz ibland. Hade jag inte på 5090H. Men subjektivt upplever jag inte heller det som störande.

Postad 10 March 2009 - 11:44

tosseracing
  • tosseracing
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Ok. Men vad menar du med ibland?

Postad 10 March 2009 - 12:52

Zero
  • Zero
  • Beroende

• 1272 inlägg
  • 0

Nej inte i standby. Däremot ett högtfrekvent ljud utöver buzz ibland. Hade jag inte på 5090H. Men subjektivt upplever jag inte heller det som störande.

Om det är ett högfrekvent ljud så låter det som om det skulle vara fel på mediaboxen eller skärmen tycker jag.
För det har jag aldrig hört från min iaf...

Postad 10 March 2009 - 13:22

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1073 inlägg
  • 0

Provade inställningarna som postades här och bilden blev mycket bättre, men tycker fortfarande att bilden är för mörk ibland. Detaljerna i det mörka försvinner ju,

Vet inte vad du använder för inställningar men på min 5090H så kör jag gamma 2, kontrast 32, 0 på övriga där utom skärpa som står på -15 & jag har aldrig sett en så bra teckning i lågdagrarna på en tv. Om man drar upp ljuset till 1 så blir lågdagrarna ännu rikare men då ligger man & balanserar mellan det & att få den djupaste svärtan.

Ska ISF-kalibrera min & pratade med kalibreraren om detta & han sa att något han aldrig gör avkall på vid kalibrering är just täckningen i lågdagrarna. han menade att många drog ned ljuset för mkt för att uppnå den djupaste svärtan men han kalibrerar normalt inte så. Nu lyssnar han självfallet på önskemål & om man prioriterar den djupaste svärtan så gör han det så.

För mig så är det en självklarhet att kalibrera när jag nu är så petig & redan betalt så mycket. Något som ska bli bättre då är, som jag förstått det, just detta med att få en optimal gråskala från svart till vitt. Dessutom så stör jag mig idag på den blå/lila ton som finns i min svärta. Fullständigt normalt för en okalibrerad pio enligt kalibreringskillen.

Redigerat av Unregistered29af8ed6, 10 March 2009 - 13:45.

Postad 10 March 2009 - 14:19

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

• 1158 inlägg
  • 0
Testade min Dream Multimedia DreamBox DM-800 HD i helgen och vilken bild på hd-kanalerna.
Bilden formligen poppar UT.
En otrolig 3D-känsla och djup i bilden som jag inte trodde att man skulle kunna få ut via tv-box..
Är sjukt-nöjd ;)

mvh
Roger

Postad 12 March 2009 - 20:47

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

• 1158 inlägg
  • 0
Länk från Smartson om KRP-600A....Länk

Postad 13 March 2009 - 09:50

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Testade min Dream Multimedia DreamBox DM-800 HD i helgen och vilken bild på hd-kanalerna.
Bilden formligen poppar UT.
En otrolig 3D-känsla och djup i bilden som jag inte trodde att man skulle kunna få ut via tv-box..
Är sjukt-nöjd :)

mvh
Roger

"sjukt-nöjd" får bli årets nya ord!

Jag är väldigt nöjd också. Men jag har märkt en konstig sak. Glaset beter sig nästan som på en LCD. Den liksom mörknar på ett annorlunda sätt än jag är van vid när man sitter vid sidan om en plasma. Hela glaset mörknar inte samtidigt utan det går som en "skugga" som följer min rörelse när man sätter sig på sidan om. Märkligt.

Postad 13 March 2009 - 22:13

tosseracing
  • tosseracing
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Tjutet borta!!!!!!!!!!!! Älskar den här tv:n. :)

Postad 14 March 2009 - 08:50

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Är det någon som vet vad man kan göra i "Integrator Mode" i en 500M?
Det finns en inställning som heter "studio Mode". Bildläget låter proffsigt, men jag vet inte vad den gör:

" In addition to normal adjustment values, the panel also provides a separate proffesionall adjustment mode optimum for retake at a TV studio(studio)"

Här kunde man för övrigt tvinga på fläktarna. Ha ha..det var inte roligt att lyssna på dem. Ett tag trodde jag det inte fanns fläktar på den här modellen. Men det var för att fläktarna inte gick igång.

Men som sagt, vad gör egentligen "studio mode"?

Robban

Postad 16 March 2009 - 01:23

cyanide
  • cyanide
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Har haft min KRP-500a i snart en vecka. Kört evangelo2's Break-in DVD en hel del, mest under natten. Har för första gången idag upptäckt "buzzing" när jag hade ljudet avstängt. Det var ganska störigt ljud eftersom "buzzingen" ändrar frekvens/ljudläge hela tiden. Men "buzz-ljudet" drunknar ganska lätt i ljudet från högtalarna så det är ingen större fara. En annan störig sak är "av-selection" (pure, movie, user, dynamic, standard etc..) är inte seperata för varje ingång. Det innebär om jag använder t.e.x "movie" med viss modifikation åt min dvd spelare så kan jag inte använda "movie" med annan modifikation för t.e.x analog tv. Ja ni fattar säkert vad jag menar. Förutom det så är jag jätte nöjd. Ska bli kul att koppla in en ny PS3a som förhoppningsvis kommer snart. Fick YLOD på min gammla (motsvarande "the ring of death" xbox360). En grej till föresten är att jag är ganska osäker på vad jag ska använda för Drive Mode och Pure Cinema. Drive Mode 1 och Pure Cinema "standard" använder jag för PAL DVD 576p. Det ser helt okej ut och Drive Mode 2 med Pure Cinema "off" för NTSC DVD 480p. MEN skulle gärna vilja veta säkert vad jag ska använda. Snälla kom med synpunkter MVH cyanide

Redigerat av cyanide, 16 March 2009 - 01:32.

Postad 16 March 2009 - 01:38

cyanide
  • cyanide
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
En sak till.. Är det någon av er som provat använda controlcal än ?

Postad 16 March 2009 - 03:52

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

En sak till.. Är det någon av er som provat använda controlcal än ?

Jag är ordentligt sugen på att prova den. Speciellt 9-punkts gamman.

Postad 16 March 2009 - 07:34

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

En grej till föresten är att jag är ganska osäker på vad jag ska använda för Drive Mode och Pure Cinema.

Drive Mode 1 = 75hz. Drive Mode 2 = 100hz. Drive Mode 3 = 72hz

Postad 16 March 2009 - 08:45

Unregisterede2d1cd61
  • Unregisterede2d1cd61
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Hej alla,

Jag har följt den officiella G9 och denna tråden ganska länge men detta är min första post ;)

Jag har tänkt att slå till på en KRP 60" nu i dagarna och har några funderingar jag hoppas någon
kan hjälpa mig med. Jag är i valet och kvalet mellan vilken jag skall välja av A och M modellena...

Största skillnaden på A och M modellena är ju ganska klar, att A har separat mediabox. Jag har dock
läst någonstans att M modellen skall ha "minne" i HDMI kontakterna så den kommer ihåg specifika
inställningar för olika inkommande signaler, typ Blu-Ray, vanlig TV etc, stämmer det och är detta
något som A modellen också har?

Eftersom jag så småningom ändå kommer inhandla en förstärkare med HDMI kontakter kommer jag
att koppla alla källor in i den och sedan en HDMI ut till TV'n (därav hade HDMI "minnet" varit skönt)
och det gör att mediaboxen på A modellen känns en aning onödig(?) Är det någon som vet om den
kan hantera tex. Tele2's digitalTV kort? Då kan man ju iofs bli av med Tele2 boxen... Men fftersom
prisskillnaden är 5 papp mellan A och M känns det som om man kanske borde kunna lägga den summan
på förstärkaren i stället(?). Finns det egentligen några speciella fördelar med mediaboxen...? (Förutom
tunern men det har man ju allt som oftast i en separat kabelTV box i alla fall). Källorna jag kommer
koppla till TV'n idag är DVD spelare (endast composit, SCART & SVHS), TviX och Tele2 digitalTV (ej HD),
någon gång i framtiden kommer jag säkerligen att byta ut DVD spelaren mot en Blu-Ray med HDMI.

Hur har ni andra som redan köpt resonerat som talade för och emot A respektive M modellen? Är ni
nöjda med era köp eller har ni känt efteråt att "jag skulle/kunde nog köpt den andra ialla fall..." efter
ni haft den ett tag?

Slutligen undrar jag om någon har testat att koppla en dator med 1920x1200 till DVI ingången på M
modellen och hur bliden blir i så fall?

Hoppas någon kan hjälpa mig & jag ber om ursäkt om mitt inlägg är en aning "svamligt" men jag skall
iväg till jobbet nu och ville få postat detta innan.

Tack på förhand! :D

Redigerat av Unregisterede2d1cd61, 16 March 2009 - 20:13.

Postad 16 March 2009 - 08:55

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
Har du HD filer på Tvix:en? Var bor du (varför Tele2 digital TV, istället för CD eller CH)? SDTV ser tillräckligt dåligt ut på min KRP-500A. Du borde ha minst en HD källa om du ska betala 40k för en 60" HDTV.

Postad 16 March 2009 - 09:09

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Hej alla,

Jag har följt den officiella G9 och denna tråden ganska länge men detta är min första post ;)

Jag har tänkt att slå till på en KRP 60" nu i dagarna och har några funderingar jag hoppas någon
kan hjälpa mig med. Jag är i valet och kvalet mellan vilken jag skall välja av A och M modellena...

Stösta skillnaden på A och M modellena är ju ganska klar, att A har separat mediabox. Jag har dock
läst någonstans att M modellen skall ha "minne" i HDMI kontakterna så den kommer ihåg specifika
inställningar för olika inkommande signaler, typ Blu-Ray, vanlig TV etc, stämmer det och är detta
något som A modellen också har?

Eftersom jag så småningom ändå kommer inhandla en förstärkare med HDMI kontakter kommer jag
att koppla alla källor in i den och sedan en HDMI ut till TV'n (därav hade HDMI "minnet" varit skönt)
och det gör att mediaboxen på A modellen känns en aning onödig(?) Är det någon som vet om den
kan hantera tex. Tele2's digitalTV kort? Då kan man ju iofs bli av med Tele2 boxen... Men fftersom
prisskillnaden är 5 papp mellan A och M känns det som om man kanske borde kunna lägga den summan
på förstärkaren i stället(?). Finns det egentligen några speciella fördelar med mediaboxen...? (Förutom
tunern men det har man ju allt som oftast i en separat kabelTV box i alla fall). Källorna jag kommer
koppla till TV'n idag är DVD spelare (endast composit, SCART & SVHS), TviX och Tele2 digitalTV (ej HD),
någon gång i framtiden kommer jag säkerligen att byta ut DVD spelaren mot en Blu-Ray med HDMI.

Hur har ni andra som redan köpt resonerat som talade för och emot A respektive M modellen? Är ni
nöjda med era köp eller har ni känt efteråt att "jag skulle/kunde nog köpt den andra ialla fall..." efter
ni haft den ett tag?

Slutligen undrar jag om någon har testat att koppla en dator med 1920x1200 till DVI ingången på M
modellen och hur bliden blir i så fall?

Hoppas någon kan hjälpa mig & jag ber om ursäkt om mitt inlägg är en aning "svamligt" men jag skall
iväg till jobbet nu och ville få postat detta innan.

Tack på förhand! :D

Jag har bara ägt min 500M i någon vecka nu och är osäker på hur det är med minnena. Har för mig att den minns varje ingång plus att varje upplösning går att kalibrera till eget tycke. Jag har till och med för mig att det går att spara olika färgtemperatur på varje filmläge. Osäker men positivt inställd är jag på denna tv.

Men till dens fördel talar ju att den har full upplösning på DVI, PC(äntligen) och HDMI. Det tror jag inte A-modellerna har.

Postad 16 March 2009 - 10:39

cyanide
  • cyanide
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Jag är ordentligt sugen på att prova den. Speciellt 9-punkts gamman.

OKEJ ! vet inte vad 9-punkts gamman är för nått, men om du kommer igång med controlcal så glöm inte rapportera till oss =))

Postad 16 March 2009 - 10:50

cyanide
  • cyanide
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Drive Mode 1 = 75hz. Drive Mode 2 = 100hz. Drive Mode 3 = 72hz

Jepp, det vet jag men jag är fortfarande osäker på hur jag ska använda drive mode tillsammans med pure cinema.

Denna "connection table" är för 8g men vet ej om det gäller samma för krp-xxxa
Bifogad fil  connectiontable053id8.png   35.55K   2 Antal nerladdningar

Postad 16 March 2009 - 10:55

cyanide
  • cyanide
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Bifogad fil  connectiontable053cod8.png   7.62K   1 Antal nerladdningar
Bifogad fil  connectiontable053bqt0.png   6.67K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av cyanide, 16 March 2009 - 10:59.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.