Spekulationer om Sonys kommande fotoprodukter
1481 svar till detta ämne
Postad 11 May 2009 - 20:43
Walkir
-
Walkir
-
Veteran
-
-
1812 inlägg
Sonys priser har blivit bra mycket bättre nu, i alla fall om man kollar på hi-end optiken.
Jag tänker iofs mest på "low-end" som är min prisklass  Sony gör fina kamerahus, så därför känns det synd att det inte verkar finnas någon prisvärd "kitoptik" från Sony själva. För min del är inte 70-200 2.8 att tänka på oavsett märke.
Postad 11 May 2009 - 20:46
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Vilken tur att Sony släpper ett helt nytt kitobjektiv den 18:e då.  Får hoppas att det blir riktigt bra.
Postad 11 May 2009 - 21:03
DigiMannen
-
DigiMannen
-
Lärjunge
-
-
392 inlägg
Skulle chansa på att det är a700!
En sak som jag inte tycker om, förutom detta nya greppet som Sony tycks ha gjort(lite för litet?), är att den nya kitoptiken blir 18-55/3.5-5.6 istället för 18-70/3.5-5.6 Jag har tyckt att det var bra att Sony har varit lite mer udda och ha längre brännvidd än alla andra med kitoptiken! Iallafall om man jämför med CaNikon...
Och jag är fortfarande avundsjuk på Olympus då dom har möjligheten till en sån brännvidd:

Jag väljer hellre ljuskänsligare optik, om än med mindre omfång på brännvidd t.e.x:
sedan finns ju denna
Postad 11 May 2009 - 21:18
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Något jag inte riktigt gillar är Sonys idé med silvriga objektiv.. Nu har jag iofs inte sett ett i verkligheten men det ser inte så lovande ut på bild IMO..
Postad 12 May 2009 - 01:41
fastson
-
fastson
-
Lärjunge
-
-
470 inlägg
Känns även som ni med Sony-kameror här på forumet med kör optik från Minolta eller andra märken istället för Sonys egna? Själv har jag däremot mest Nikon-optik (som kostat mångdubbelt mer än mitt kamerahus) till min Nikon-kamera.
[..]
Hur tjänar Sony pengar på er? Själv tror jag inte att marginalerna på enbart kamerahusen räcker för Sony.
När jag hoppade på kunde man fortfarande köpa Minolta-grejor till riktigt bra priser, idag ser priserna helt annorlunda ut sedan Alpha blivit poppis igen. När tillfälle ges skaffar jag Sony, dvs. om Minolta inte hade något motsvarande som är likvärdigt & förutsatt att priset på Minoltat inte är för högt (sällsynt numera). Sedan får man inte glömma att Minolta genom åren har fått ut en del fina gluggar och har historiskt ett större utbud (inte konstigt, Sony tog över för bara 4 år sedan) Sigma drar jag mig för att köpa. Läste att något av deras objektiv inte klarar av 700/900:ans kraftigare AF-motorer, vilket leder till att kugghjulen för eller senare fallerar. Tamron ser jag dock inga problem med, supernöjd med mitt 90mm macro. Mina två senaste har varit Sony, och de jag ögar nu är Sonysar (85mm CZ och 70-400G). Jag äger Sony 50mm 1.4 Sony 18-70mm 3.5-5.6 Sony 16-105mm 3.5-5.6 Minolta 70-210 4 Minolta 35-70 4 Tamron 90mm 2.8 Sedan har det givetvis blivt lite andra tillbehör från Sony, 2 blixtar, vertikalgrepp osv.   Vilken tur att Sony släpper ett helt nytt kitobjektiv den 18:e då. Får hoppas att det blir riktigt bra.
16-105 är inte fy skam.
Redigerat av fastson, 12 May 2009 - 01:52.
Postad 12 May 2009 - 07:58
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
När jag hoppade på kunde man fortfarande köpa Minolta-grejor till riktigt bra priser, idag ser priserna helt annorlunda ut sedan Alpha blivit poppis igen.
När tillfälle ges skaffar jag Sony, dvs. om Minolta inte hade något motsvarande som är likvärdigt & förutsatt att priset på Minoltat inte är för högt (sällsynt numera). Sedan får man inte glömma att Minolta genom åren har fått ut en del fina gluggar och har historiskt ett större utbud (inte konstigt, Sony tog över för bara 4 år sedan)
Sigma drar jag mig för att köpa. Läste att något av deras objektiv inte klarar av 700/900:ans kraftigare AF-motorer, vilket leder till att kugghjulen för eller senare fallerar. Tamron ser jag dock inga problem med, supernöjd med mitt 90mm macro.
Mina två senaste har varit Sony, och de jag ögar nu är Sonysar (85mm CZ och 70-400G).
Jag äger Sony 50mm 1.4 Sony 18-70mm 3.5-5.6 Sony 16-105mm 3.5-5.6
Minolta 70-210 4 Minolta 35-70 4
Tamron 90mm 2.8
Sedan har det givetvis blivt lite andra tillbehör från Sony, 2 blixtar, vertikalgrepp osv.
Vad tycker du om din 50mm? Är lite sugen på en sådan. 16-105 är inte fy skam. 
Absolut inte, men det är heller inte ett kitobjektiv.
Postad 12 May 2009 - 08:03
Ponisch
-
Ponisch
-
Mästare
-
-
2525 inlägg
Absolut inte, men det är heller inte ett kitobjektiv. 
Säljs ihop med a700 som kit, varför skulle det då inte vara ett kitobjektiv?
Postad 12 May 2009 - 08:09
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Säljs ihop med a700 som kit, varför skulle det då inte vara ett kitobjektiv? 
För att du kan gå in och köpa en bundle med vilket objektiv du vill i en affär. Däremot så är 18-70/3,5-5,6 gjord för att just säljas med kameran och inte spearat (även om den också gör det).
Postad 12 May 2009 - 09:24
mayro
-
mayro
-
Mästare
-
-
3556 inlägg
Man får inte glömma att Sony är delägare i Tamron.. Och således anser sig ha optik där som kan användas också såsom optik för fylla ev luckor i egna sortimentet... Så att dom inte konkurerar rakt av inbördes som företag/delägare betraktat då dom ju är delägare i Tamron tror jag är en av dom saker som påverkar just hur man inom Sony bygger upp optikfrågan..
Dom har ju liksom tiden för sig om man säger så... Och kan i lugn o ro bygga upp toppoptikerna. Inget saknas ju totalt sett för en vanlig användare i amatör eller entusiast nivån......Så det ofta omtalade dåliga utbudet på mer prosidan kan utbyggas...
Rätt enkel vettig strategi egentligen att förstå utifrån Sony som företag sett att just göra som dom gör... Och det påtalas ju numera oftare att Sony just börjar få fram den förr saknade mer pro-optiken... Sedan om den kostar 22000 eller 20000 är inte avgörande för dess användare i dom nivåerna...
Postad 12 May 2009 - 10:00
Dennis_hembio
-
Dennis_hembio
-
Forumräv
-
-
986 inlägg
Plitar ner två tankar...
1) Tycker att det är synd att Sony inte längre har 18-200/3,5-6,3 som ett kitobjektiv bland sina produkter. Det fanns som ett av valen till A100. Jag valde den produkten, dels för att jag redan hade liknande Minolta-objektiv som de övriga kitobjektiven, dels för att omfånget som 18-200 ger gör att när jag bara ska ta med kameran och ett objektiv, t ex vid utflykter med barnen, så är denna "vacation lens" bra att ha.
2) Ur en marknasmässig synvinkel är det tråkigt att inte Sony lyckades få in videofunktionalitet i de nya 300-modellerna, i alla fall inte enligt den ryska sidan som fanns tillgänglig ett tag. De kamerorna verkar främst vara avsedda som instegsmodeller, nyheterna handlar mycket om att de ska vara användarvänliga och lätthanterliga. Hade de haft videofunktionalitet skulle de nog sälja mycket bättre än de nu kommer att göra, tror att många som kliver upp från en kompaktkamera är vana vid att kunna ta små videoklipp med kameran. Hade de nya modellerna haft den funktionen skulle de nog ha lockat till sig en hel del kunder. Någon HD tror jag inte hade krävts, vanlig simpel SD skulle duga bra för de flestas behov.
Postad 12 May 2009 - 10:26
fastson
-
fastson
-
Lärjunge
-
-
470 inlägg
2) Ur en marknasmässig synvinkel är det tråkigt att inte Sony lyckades få in videofunktionalitet i de nya 300-modellerna, i alla fall inte enligt den ryska sidan som fanns tillgänglig ett tag. De kamerorna verkar främst vara avsedda som instegsmodeller, nyheterna handlar mycket om att de ska vara användarvänliga och lätthanterliga. Hade de haft videofunktionalitet skulle de nog sälja mycket bättre än de nu kommer att göra, tror att många som kliver upp från en kompaktkamera är vana vid att kunna ta små videoklipp med kameran. Hade de nya modellerna haft den funktionen skulle de nog ha lockat till sig en hel del kunder. Någon HD tror jag inte hade krävts, vanlig simpel SD skulle duga bra för de flestas behov.
Nu får vi istället se om strategin är att Sony rent prismässigt kommer lägga sig en bit under Canon och Nikons instegsmodeller, för video är ju inte direkt gratis. Folk köper ju främst DSLRs för stillbildsfunktionalitet, video är något sekundärt, om Sony ligger bra till där rent prismässigt kan det nog löna sig. Priset och nybörjarvänligheten kommer säkert tilltala en del. Sedan finns de ju alltid folk som mer är prylgalna, som mer är intresserade i en "All in one"-lösning, då kommer kameror från Canon och Nikon att se bättre ut på pappret. Skulle det inte lyckas ja då har Sony bara valet att lägga in video, de har ju själva inte förnekat att det kan bli så i framtiden. Sedan finns det de som spekulerar att video är på gång, men att det är med nya lösningar (så som Sony löste problemet med LV AF), därav att det tar lite tid.
Redigerat av fastson, 12 May 2009 - 10:27.
Postad 12 May 2009 - 10:57
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Undrar om A800 kommer ha video.. Känns som att det ur ren press synpunkt är relativt viktigt att den har både LV och video då även om 99% av målgruppen inte bryr sig om en videofunktion så kommer det ändå att tas upp i recensioner (även om det inte tas upp som en direkt dålig sak så kommer det ändå tas upp och uppfattas som negativt).
Postad 12 May 2009 - 11:18
Ponisch
-
Ponisch
-
Mästare
-
-
2525 inlägg
Ja a700 fick väl en massa kritik för att den inte hade LV när den kom?
Postad 12 May 2009 - 11:29
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Postad 12 May 2009 - 12:20
Dennis_hembio
-
Dennis_hembio
-
Forumräv
-
-
986 inlägg
Nu får vi istället se om strategin är att Sony rent prismässigt kommer lägga sig en bit under Canon och Nikons instegsmodeller, för video är ju inte direkt gratis. (...) Sedan finns det de som spekulerar att video är på gång, men att det är med nya lösningar (så som Sony löste problemet med LV AF), därav att det tar lite tid.
Det kan ju i o f s vara en bra strategi... 200-serie som är riktigt billig. 300-serie som är billig men ändå erbjuder live view. 400-serie som är så billig det kan bli när man även lägger till video. Fast som gammal Amiga-fanatiker skulle jag nog helst vilja ha en A500 med intuitivt användargränssnitt (Intuition!). Inte bara med SSS utan med SSSSSSSSS: snabb, snygg, säker, särklassig, suverän, säkrad (mot vvv (väder, vatten, vind)), stöttålig, sexig och skitfrän!
Postad 12 May 2009 - 13:35
mayro
-
mayro
-
Mästare
-
-
3556 inlägg
Jag tror spontant den nya Exmor tekniken o m den förbättrar bilderna kommer fälla avgörandet om utebliven filmfunktion kommer inverka drastiskt eller ej... För vi är nog ändå rätt många som ser själva fotot som det viktigaste .. Och minns att bara för några månader sedan trodde ingen vad jag läst knappt att denna teknik ens var tänkbar i en stor systemkamera.. Än mindre i större skala ev i hela serier... Sony väljer tydligen hur som helst att "gå egna vägar" om rykten och förinfo stämmer.. Modigt eller dumdristiskt ?? Ja det blir spännande att se framöver.... Mitt hopp är först o främst en efterträdare till A700 så den får den makalöst fina live viewen som A300 och A350 har.. För jag saknar dess hjälp jag lärt mig uppskatta så högt som jag gör... Och saknaden är stor då man lärt sig nyttja funktionens fördelar därför den gör en del typer av fotande möjliga utan behöva chansa eller ofta inte alls lyckas...
Postad 12 May 2009 - 14:12
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Jo, en A800 med LV hade inte varit fel faktiskt. Min dröm spec skulle vara följande i en mindre A900 body:
15mp APS-C
ISO 50-12800 (med lågt brus på höga värden)
15 AF punkter
6b/s för RAW
100% sökarteckning och 1x sökarförstoring (drömma kan man ju alltid..)
Då hade jag blivit en väldigt glad hobby fotograf!
Postad 15 May 2009 - 10:03
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
De nya kamerorna (A330/380) ligger uppe på vissa sony style sidor för beställning nu. Länkar till den danska sidan: A330 och A380. A230 finns på den holländska sidan här.
Postad 15 May 2009 - 10:11
mayro
-
mayro
-
Mästare
-
-
3556 inlägg
Ser mest ut som redesignade kameror.... Fast med ny kitoptik.....
Postad 15 May 2009 - 10:22
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Det är de väl egentligen i grund och botten också (fast med ny mjukvara i kamerorna då). Men det gör inte så mycket då A200/300/350 inte behöver någon efterföljare riktigt än egentligen.
Däremot så ger detta oss ytterligare hopp om en A800 då de har gått ut med instegarna och det då inte blir någon världsnyhet på måndag. Detta kanske har varit en liten "smoke screen" för vad som egentligen kommer att visas upp.  Återstår att se..
Postad 15 May 2009 - 11:59
mayro
-
mayro
-
Mästare
-
-
3556 inlägg
Vad som inte kom var Exmor... Så den tekniken får därmed vänta i Systemarna då som många sagt ...Attans.. Den hade varit intresant att få sett mer utav..
Postad 15 May 2009 - 13:28
Dennis_hembio
-
Dennis_hembio
-
Forumräv
-
-
986 inlägg
Såg just en oroande nyhet här på Min Hembio, nämligen https://www.minhembio.com/nyheter/1850Hoppas att inte kameradelen drabbas av det här, vore ju synd nu när de börjar få rullning på prylarna.
Postad 15 May 2009 - 14:16
mayro
-
mayro
-
Mästare
-
-
3556 inlägg
Njaa.. Då hade dom nog inte arbetat så hårt med att lansera kameror samt optiker som dom gör nu sedan en tid...
Och absolut inte just skapat ett nytt 5 årigt avtal med Carl Z i optiklinen inom systemarna.....
Postad 15 May 2009 - 14:29
Dennis_hembio
-
Dennis_hembio
-
Forumräv
-
-
986 inlägg
De nya kamerorna (A330/380) ligger uppe på vissa sony style sidor för beställning nu. Länkar till den danska sidan: A330 och A380. A230 finns på den holländska sidan här.
Nu finns de även på den svenska Sony Style, t ex https://www.sonystyl...0/DSLRA380.CEE5Där kostar en A380 8 130 kronor, en A350 6 999 kr, en A330 6 500 kr och en A300 5 500 kr.
Redigerat av Dennis_hembio, 15 May 2009 - 14:49.
Postad 15 May 2009 - 14:47
Dennis_hembio
-
Dennis_hembio
-
Forumräv
-
-
986 inlägg
(...) Tycker att det är synd att Sony inte längre har 18-200/3,5-6,3 som ett kitobjektiv bland sina produkter. Det fanns som ett av valen till A100. Jag valde den produkten, dels för att jag redan hade liknande Minolta-objektiv som de övriga kitobjektiven, dels för att omfånget som 18-200 ger gör att när jag bara ska ta med kameran och ett objektiv, t ex vid utflykter med barnen, så är denna "vacation lens" bra att ha. (...)
Får rätta mig själv. A350 med ett 18-200 finns med som nyhet på https://www.sonystyl.../DSLRA350H.CEE510 500 kr vill de ha. Det roliga är att under priset står det "Du tjänar: 10 490,00 SEK". Så jag ska nog köpa sju stycken... de pengarna skulle sitta fint eftersom tvättmaskinen där hemma la av i går :-)
Postad 15 May 2009 - 15:03
Dennis_hembio
-
Dennis_hembio
-
Forumräv
-
-
986 inlägg
Var inne på Sony Style och försökte kolla vilka tillbehör som fungerar med de nya kamerorna, var mest nyfiken på vilken typ av minnseskort och vilket batteri som passar.
Men fick mest resultatet ???sv_SE.sony.b2c.accessory.noitems??? på de filtren. En del tillbehör dyker dock upp, men somliga som syns för A300 syns inte för A330 fast de borde göra det. T ex så borde väl en rengöringssats för LCD fungera på båda. Så det känns som att informationen håller på att fyllas på... någon som har gjort motsvarande tester på utländska Sony Style och klurat ut något intressant?
Fast det är ju klart... man kan ju alltid vänta tills fliken "Specifikationer" dyker upp även för de nya kamerorna. Tålamod har vi väl allihopa
Postad 15 May 2009 - 15:14
mayro
-
mayro
-
Mästare
-
-
3556 inlägg
Tålamod då man är nyfiken är trist..
Postad 16 May 2009 - 00:01
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Var inne på Sony Style och försökte kolla vilka tillbehör som fungerar med de nya kamerorna, var mest nyfiken på vilken typ av minnseskort och vilket batteri som passar. Men fick mest resultatet ???sv_SE.sony.b2c.accessory.noitems??? på de filtren. En del tillbehör dyker dock upp, men somliga som syns för A300 syns inte för A330 fast de borde göra det. T ex så borde väl en rengöringssats för LCD fungera på båda. Så det känns som att informationen håller på att fyllas på... någon som har gjort motsvarande tester på utländska Sony Style och klurat ut något intressant? Fast det är ju klart... man kan ju alltid vänta tills fliken "Specifikationer" dyker upp även för de nya kamerorna. Tålamod har vi väl allihopa 
Det verkar vara MS Pro Duo som gäller för de nya kamerorna, alltså inget mer Compact Flash i instegsklassen.
Postad 16 May 2009 - 11:17
fastson
-
fastson
-
Lärjunge
-
-
470 inlägg
Såg just en oroande nyhet här på Min Hembio, nämligen https://www.minhembio.com/nyheter/1850 Hoppas att inte kameradelen drabbas av det här, vore ju synd nu när de börjar få rullning på prylarna.
Gammal nyhet, att de ska stänga fabriker menar jag. De går från egna fabriker till att hyra in sig hos andra, så produktionsmässigt ingen större skillnad verkar det som. De tillverkar på 57 platser och ska minska dessa med 10%. Det verkar vara MS Pro Duo som gäller för de nya kamerorna, alltså inget mer Compact Flash i instegsklassen.
Det blir något format utöver MemoryStick, kanske SD? Varför annars visar UIn att man valt MS? Om MS vore det enda formatet är MS ikonen i UIn helt onödig.  Läste att de två nya objektiven som läckt ut via Sonystyle heter 18-55 mm 3.5-5.6 SAM och 55-200mm 4-5.6 SAM. Spekulationer är att de har inbyggda AF-motorer, varför då SAM istället för SSM? Sony gör tydligen skillnad på ringmotorer och micromotorer, istället för att som en del andra branda allt till USM (SSM) trots att det kan betyda två olika motorer.
Postad 16 May 2009 - 12:05
mayro
-
mayro
-
Mästare
-
-
3556 inlägg
Nu finns ingen info kvar vad jag kan se i länkarna......
Postad 17 May 2009 - 00:27
Unregisteredc3622102
-
Unregisteredc3622102
-
Forumräv
-
-
758 inlägg
Nu finns pressreleasen... http://news.sel.sony...ease/40522.htmlObjektiven intresserar mer än kamerorna för min del i alla fall. Jag väntar på uppföljaren till A700 istället. /Jordan
Postad 17 May 2009 - 08:36
waconda
-
waconda
-
Beroende
-
-
1026 inlägg
Den länken fungerar ju inte heller...vad är det frågan om??
Lägger Sony upp info för att själva snabbt ta bort den??
Postad 17 May 2009 - 11:36
fastson
-
fastson
-
Lärjunge
-
-
470 inlägg
Den länken fungerar ju inte heller...vad är det frågan om?? Lägger Sony upp info för att själva snabbt ta bort den??
Den fungerar nu. Jag testade att gå in på den igår och då gick det inte, överbelastning antar jag. Overall rätt så trevliga nyheter. Priserna The SAL-1855 standard zoom lens will cost about $200. The SAL-55200 telephoto zoom lens will cost about $230. The SAL-50F18 portrait lens will cost about $150. The HVL-F20AM flash will cost about $130. Inte illa. Dessutom kör kamerorna med MemoryStick Pro Duo samt Secure Digital. Bilder http://news.sel.sony...09_cameras.htmlDock fungerar inte länkarna till de högupplösta bilderna ännu.
Redigerat av fastson, 17 May 2009 - 11:47.
Postad 17 May 2009 - 17:03
ekke
-
ekke
-
Veteran
-
-
2466 inlägg
Ingen som har lagt märke till att de har ny fokusmotor i objektiven, SAM ...
Hoppas den inte är av sammausla kvalite som CAnons variant ...
Postad 17 May 2009 - 18:02
ekke
-
ekke
-
Veteran
-
-
2466 inlägg
Gammal nyhet, att de ska stänga fabriker menar jag. De går från egna fabriker till att hyra in sig hos andra, så produktionsmässigt ingen större skillnad verkar det som. De tillverkar på 57 platser och ska minska dessa med 10%.
Det blir något format utöver MemoryStick, kanske SD? Varför annars visar UIn att man valt MS? Om MS vore det enda formatet är MS ikonen i UIn helt onödig. 
Läste att de två nya objektiven som läckt ut via Sonystyle heter 18-55 mm 3.5-5.6 SAM och 55-200mm 4-5.6 SAM. Spekulationer är att de har inbyggda AF-motorer, varför då SAM istället för SSM? Sony gör tydligen skillnad på ringmotorer och micromotorer, istället för att som en del andra branda allt till USM (SSM) trots att det kan betyda två olika motorer.
Det är verkligen stor sillnad på micor samt ring motor!
Postad 17 May 2009 - 18:18
Ponisch
-
Ponisch
-
Mästare
-
-
2525 inlägg
Postad 17 May 2009 - 21:26
Ponisch
-
Ponisch
-
Mästare
-
-
2525 inlägg
Ska nog förhandsboka 50/1.8!
Om nu inte Tamron´s 60/2 kommer att prissättas runt ~3000:- för då blir det svårt...
Postad 17 May 2009 - 21:31
Drey123
-
Drey123
-
Veteran
-
-
1960 inlägg
Gillar verkligen inte det nya utseendet på de nya Sony kamerorna, hoppas de inte apar efter med denna design på de bättre kamerorna.
Postad 17 May 2009 - 22:02
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Ska nog förhandsboka 50/1.8! Om nu inte Tamron´s 60/2 kommer att prissättas runt ~3000:- för då blir det svårt... 
Jo, är riktigt sugen på en jag med men vill se lite resencioner först.
Postad 18 May 2009 - 01:27
ekke
-
ekke
-
Veteran
-
-
2466 inlägg
http://artaphot.ch/i...o...5&Itemid=43http://forums.dprevi...thread=31887281Nya kitobjektivet är rejält för bättrat! nästan ingen CA! och bätte skärpa överlag!
Redigerat av ekke, 18 May 2009 - 01:28.
Postad 18 May 2009 - 07:15
waconda
-
waconda
-
Beroende
-
-
1026 inlägg
Ah nu fungerar länkarna..
Till skillnad från Drey tycker jag att dom var snygga
..och vilka bra priser på objektiven, i alla fall i USA
Postad 18 May 2009 - 07:41
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Tack för länken ekke. Ser mycket bättre ut ja.  Äntligen slipper Sony bli nergraderade i tidningarna pga. deras kitobjektiv.
Postad 18 May 2009 - 11:52
(SiC)
-
(SiC)
-
Beroende
-
-
1025 inlägg
Men usch för plastfattning...
Är SAM kompatibelt om man har en D7D? Borde det väl vara men...
Postad 18 May 2009 - 11:55
Ponisch
-
Ponisch
-
Mästare
-
-
2525 inlägg
(SIC): Såklart!
Postad 18 May 2009 - 12:58
Ponisch
-
Ponisch
-
Mästare
-
-
2525 inlägg
Jag hade misstolkat hur denna blixt användes och såg ut, men jag fattar nu när jag såg denna bilden:
Postad 18 May 2009 - 13:12
Dennis_hembio
-
Dennis_hembio
-
Forumräv
-
-
986 inlägg
Jahaja, det bidde byten på de två detaljerna jag försökte kolla tidigare... batteri och minneskort. - Batteriet heter Lithium-Ion battery pack NP-FH50 på de nya i st f InfoLITHIUM NP-FM500H i de tidigare. Verkar som att avsaknade av "Info" betyder att visningen av kvarvarande batteritid i procent har ersatts av gammal klassisk batteristapel som i vår a100, ser ut som så på bilderna av användargränssnittet i alla fall. Fast det är inte en återgång till a100:ans batteri (hade ju varit en rejäl skräll), det heter NP-FM55H.
- Det andra är att de lämnat Compact Flash till förmån för Secure Digital, skulle tro att det helt enkelt handlar om att spara plats. Skönt i alla fall att Sony inte försökte köra enbart med sin egen minnessticka. Ska bli intressant att se om de kommande större kamerorna får Compact Flash eller SD...
För min del kan jag i alla fall andas ut. Känns inte som att det har hänt så mycket att det är motiverat att uppgradera från a100 till någon av dessa. Fast jag siktar ändå mer mot efterföljare till A700 eller liknande som nästa kamera någon gång i framtiden, förhoppningsvis innan maskinerna gör uppror och tar över världen.
Postad 18 May 2009 - 13:19
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Det "nya" batteriet används redan i bla. HX1 och vissa camcorders. Det är dessutom ca 33% svagare än nuvarande FM500 och räcker alltså enbart till 500 bilder istället för nuvarande 750.
Påpekandet från SiC angående plastfattning är också något som gör att jag väntar. Är egentligen rätt mycket emot detta då objektiven känns enormt plastiga och bräckliga. Dessutom har de valt att använda 49mm filterdiameter, vilket är helt oförståeligt IMO. Får se när den kommer ut om den är värd att lägga pengarna på. Det hela hänger på hur den presterar rent optiskt.
Postad 18 May 2009 - 14:28
Ponisch
-
Ponisch
-
Mästare
-
-
2525 inlägg
Postad 18 May 2009 - 14:37
ekke
-
ekke
-
Veteran
-
-
2466 inlägg
Dssa modeller är ju nya instegsmodeller, dvs de riktar sig till folk som går från digicams till dlrs ...
För oss andra så kommer nog en A500 samt A750/800 senare
Den nya lilla blixten fungerar somenkontroller ! Det är skit bra
Redigerat av ekke, 18 May 2009 - 14:38.
Postad 18 May 2009 - 14:42
fastson
-
fastson
-
Lärjunge
-
-
470 inlägg
Trevligt att den lilla blixten har styrfunktion.. slipper man skaffa 58:an om man någonsin köper en A900.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Digitalkameror & Videokameror
-
→
Specialämne: Systemkameror & Optik
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|